Рішення
від 03.07.2023 по справі 620/7674/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 липня 2023 року м. Чернігів Справа № 620/7674/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Клопота С.Л.,

за участю секретаря Шевченко А.В.,

представника позивача Шокура А.Ю.,

представника відповідачів Ворони Ж.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВУДВОЛД" до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВУДВОЛД" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить:

1. Визнати протиправним та скасувати Рішення № 8684500/42189601 від 24.04.2023, № 8689212/42189601 від 25.04.2023, №8726267/42189601 від 01.05.2023, № 8726266/42189601 від 01.05.2023 Головного управління Державної податкової служби в Чернігівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН № 5 від 14.02.2023 - датою її подання на реєстрацію 28.02.2023, ПН № 7 від 23.02.2023 р. датою її подання на реєстрацію 23.02.2023, ПН № 1 від 03.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023, ПН № 2 від 10.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, а саме рішення були винесені не у спосіб визначений законом, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

28.02.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД» (далі - позивач) відправило засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 5 від 14.02.2023 р. Відповідно даних ПН №5: постачальник (продавець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД», отримувач (покупець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕРЛІСТОРГ», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 95130,00 грн. у тому числі податку на додану вартість 15855,00 (ПДВ).

28.02.2023 р. позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» Державної податкової служби України (відповідач 2) у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.02.2023 р. № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=40.4519%, «Р»=14686. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

20.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №2 від 20.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (13 додатків), зокрема: лист - пояснення № 03/04 від 20.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ» та Перевізником ФОП ОСОБА_2

24.04.2023 позивачу надійшло Рішення № 8684500/42189601 від 24.04.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією Головного управління ДПС в Чернігівській області (далі - відповідач 1) з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 5 від 14.02.2023 р. у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

01.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку Скаргу на Рішення відповідача 1 № 8684500/42189601 від 24.04.2023 р. з додатками (13 додатків), зокрема Поясненнями N° 01/05 від 01.05.2023 р.:

Пояснення за вих. № 01/05 від 01.05.2023 р. містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ», Перевізником ФОП ОСОБА_2 та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників Позивача.

08.05.2023 р. на електронну адресу позивача надійшло Рішення № 41340/42189601/2 від 08.05.2023 р. комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 24.04.2023 без задоволення та Рішення 8684500/42189601 від 24.04.2023 № 8726266/42189601 від 01.05.2023 р. комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття Рішення № 41340/42189601/2 від 08.05.2023 р. відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

15.03.2023 р. Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД» відправило засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 7 від 23.02.2023 р. Відповідно даних ПН №7: постачальник (продавець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД», отримувач (покупець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕРЛІСТОРГ», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 106820,00 грн. у тому числі податку на додану вартість 17803,33 (ПДВ).

15.03.2023 р. позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2023 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що дорівнює п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D» =40.4519%, «Р»=31101.33. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податково! накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо - особистий ключ кваліфікованого підпису розміщено но незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису). Сертифікат :№'001ab40a0008e8d700000004f09447c20ce8b6f', видавець :'UA-30404750-2000' 'КНЕДП "MASTERKEY" ТОВ "АРТ-МАСТЕР"', найменування: ' ОСОБА_3 '.

21.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №3 від 21.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (14 додатків), зокрема: лист - пояснення № 04/04 від 21.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ» та Перевізником ФОП ОСОБА_2

25.04.2023 позивачу надійшло Рішення № 8689212/42189601 від 25.04.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 7 від 23.02.2023 р. у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

01.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку Скаргу на Рішення відповідача 1 № 8689212/42189601 від 25.04.2023 з додатками (14 додатків), зокрема Поясненнями № 02/05 від 01.05.2023 р. Пояснення вих. № 02/05 від 01.05.2023 містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ», Перевізником ФОП ОСОБА_2 та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників Позивача.

08.05.2023 на електронну адресу позивача надійшло Рішення № 41343/42189601/2 від 08.05.2023 комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 01.05.2023 без задоволення та Рішення № 8689212/42189601 від 25.04.2023 комісії відповідача 1 - без змін. Підставою прийняття Рішення № 41343/42189601/2 від 08.05.2023 відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних'».

30.03.2023 позивач відправив засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 1 від 03.03.2023 Відповідно даних ПН №1: постачальник (продавець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД», отримувач (покупець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕРЛІСТОРГ», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 103213,60 грн. у тому числі податку на додану вартість 17202,27(ПДВ).

30.03.2023 р. позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «.Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 cт. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 03.03.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що дорівнює п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=93.5788%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо - особистий ключ кваліфікованого підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису). Сертифікат :№'001ab40a0008e8d700000004f09447c20ce8b6f, видавець :'UA-30404750- 2000' 'КНЕДП "MASTERKEY" ТОВ "АРТ-МАСТЕР"', найменування: ' ОСОБА_3 '.

26.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №4 від 26.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (15 додатків), зокрема: лист - пояснення № 04/04 від 25.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій Позивача.

Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ» та Перевізником ФОП ОСОБА_2

01.05.2023 позивачу надійшло Рішення № 8726267/42189601 від 01.05.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 1 від 03.03.2023 р. у зв`язку з «.наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

05.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку Скаргу на Рішення відповідача 1 № 8726267/42189601 від 01.05.2023 з додатками (14 додатків), зокрема Поясненнями № 03/05 від 04.05.2023.

Пояснення вих. № 03/05 від 04.05.2023 р. містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ», Перевізником ФОП ОСОБА_2 та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників Позивача.

12.05.2023 р. на електронну адресу позивача надійшло Рішення № 42563/42189601/2 від 12.05.2023 р. комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 05.05.2023 р. без задоволення та Рішення № 8726267/42189601 від 01.05.2023 р. комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття Рішення № 42563/42189601/2 від 12.05.2023 р. відповідач 2 зазначив: - «неподання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних».

30.03.2023 р. позивач відправив засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 2 від 10.03.2023 р. Відповідно даних ПН №2: постачальник (продавець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ВУДВОЛД», отримувач (покупець) - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕРЛІСТОРГ», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 95608,80 грн. у тому числі податку на додану вартість 15934,80 (ПДВ).

30.03.2023 р. позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «.Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.03.2023 р. № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо:показник «D»=93.5788%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

26.04.2023 р. позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №5 від 26.04.2023 р. про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (16 додатків), зокрема: лист - пояснення № 05/04 від 25.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ» та Перевізником ФОП ОСОБА_2

01.05.2023 позивачу надійшло Рішення № 8726266/42189601 від 1.05.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 2 від 10.03.2023 р. у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додатково інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

05.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку Скаргу на Рішення відповідача 1 № 8726266/42189601 від 01.05.2023 р. з додатками (14 додатків), зокрема Поясненнями № 04/05 від 04.05.2023 р.

Пояснення вих. № 04/05 від 04.05.2023 р. містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником ФОП ОСОБА_1 , Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ», Перевізником ФОП ОСОБА_2 та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників Позивача.

12.05.2023 на електронну адресу позивача надійшло Рішення № 42570/42189601/2 від 12.05.2023 комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 05.05.2023 р. без задоволення та Рішення № 8726266/42189601 від 01.05.2023 р. комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття Рішення № 42570/42189601/2 від 12.05.2023 р. відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних».

Із Рішеннями комісії відповідача 1: №8684500/42189601 від 24.04.2023, № 8689212/42189601 від 25.04.2023, №8726267/42189601 від 01.05.2023, №8726266/42189601 від 01.05.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Рішеннями № 41340/42189601/2 від 08.05.2023, № 41343/42189601/2 від 08.05.2023, № 42563/42189601/2 від 12.05.2023, № 42570/42189601/2 від 12.05.2023 комісії відповідача 2 з питань з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - позивач не погодився та звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно ч.2 ст.19 Конституції України - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України(ПКУ) - реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246, передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Окреслений Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку N21165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 пункту 25, пункту 26 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку №1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за №1245/34216), затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок прийняття рішень), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку прийняття рішень визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3, 4 Порядку прийняття рішень визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку прийняття рішень визначено можливий перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:

1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку прийняття рішень, копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Позивачем, разом з Повідомленням №2 від 20.04.2023 та листом - поясненням № 03/04 від 20.04.23 р.; Повідомленням №3 від 21.04.2023 та поясненням № 04/04 від 21.04.23; Повідомленням N24 від 26.04.2023 р. та поясненнями N2 04/04 від 25.04.23 р.; Повідомленням N25 від 26.04.2023 р. та поясненнями N2 05/04 від 25.04.23 р. Скаргами на Рішення відповідача 1 надавались копії документів на підтвердження даних, що зазначені у ПН N2 5 від 14.02.2023 р., N2 7 від 23.02.2023, N2 1 від 03.03.2023, ПН N2 2 від 10.03.2023 р.

Пунктом 11 Порядку прийняття рішень визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;

3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання пункту 44 Порядку N21165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 11 Порядку прийняття рішень.

В той же час, відповідачем 1, не зважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією відповідача 1 наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності.

Як слідує з висновків Верховного Суду, викладених у Постанові від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, в якій зазначено, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів, як актів правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. У наведеній Постанові Верховний Суд також зазначив наступне: - «Всупереч визначеній у рішенні підставі їх прийняття, як встановлено судами попередніх інстанцій, податковим органом у рішеннях не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної».

Суд констатує, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Крім того, обґрунтування відповідачами прийняття спірних рішень ненаданням позивачем копій первинних документів спростовується доданими до позовної заяви доказами щодо фактів надання цих документів.

Також суд зазначає, що при розгляді даного спору також необхідно враховувати правову позицію Верховного Суду, викладену в Постанові від 18 лютого 2020 року у справі № 360/1776/19, згідно з якою здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Окремо суд зазначає, насупне:

1. Зазначення у Квитанціях про відмову у реєстрації ПН: «обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій» не містить посилання на будь-які кількісні показники такого перевищення з посиланням на джерела інформації, що їх підтверджують.

2. У Квитанціях про відмову у реєстрації ПН відсутній конкретний перелік документів із можливого переліку, визначеного Пунктом 5 Порядку прийняття рішень, який би пропонувався надати позивачу.

3. Зазначення відповідачем 1 та відповідачем 2 у оспорюваних Рішеннях про підставу їх прийняття - у зв`язку з:

- «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності»;

- «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних» - не відповідає вимогам, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування - його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Відтак, недотримання відповідачами законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводять до їх протиправності.

4. Так звана «автоматизована» система ДПС України не заблокувала ПН N° 6 від 16.02.2023 р. яка була сформована позивачем за результатом аналогічної господарської операції з тим же Покупцем ТОВ «ЛІДЕРЛІСТОРГ» і яка була направлена позивачем на реєстрацію до ЄРПН 28.02.2023 р.

За таких підстав судом встановлно, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН прийняте не у спосіб визначений законом, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВУДВОЛД" підлягає стягненню судовий збір в розмірі 10736,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВУДВОЛД" (вул.Рачинських, буд.6,м.Новгород-Сіверський,Чернігівська область,16000) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул.Реміснича, буд.11, м.Чернігів,14000), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення № 8684500/42189601 від 24.04.2023, №8689212/42189601 від 25.04.2023, №8726267/42189601 від 01.05.2023, № 8726266/42189601 від 01.05.2023 Головного управління Державної податкової служби в Чернігівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН № 5 від 14.02.2023 - датою її подання на реєстрацію 28.02.2023, ПН № 7 від 23.02.2023 датою її подання на реєстрацію 23.02.2023, ПН № 1 від 03.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023, ПН № 2 від 10.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023.

Стягнути з Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВУДВОЛД" 10736,00 грн. судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 10 липня 2023 року.

Суддя С.Л. Клопот

Дата ухвалення рішення03.07.2023
Оприлюднено13.07.2023
Номер документу112093567
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —620/7674/23

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 03.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Рішення від 03.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні