Постанова
від 04.10.2023 по справі 620/7674/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/7674/23 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,

суддів: Вівдиченко Т.Р., Епель О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 липня 2023 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Вудволд» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Вудволд» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податокової служби України та просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення № 8684500/42189601 від 24.04.2023, №8689212/42189601 від 25.04.2023, №8726267/42189601 від 01.05.2023, № 8726266/42189601 від 01.05.2023 Головного управління Державної податкової служби в Чернігівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН № 5 від 14.02.2023 - датою її подання на реєстрацію 28.02.2023, ПН №7 від 23.02.2023 р. датою її подання на реєстрацію 23.02.2023, ПН № 1 від 03.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023, ПН № 2 від 10.03.2023 - датою її подання на реєстрацію 30.03.2023.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 липня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, представником ГУ ДПС у Чернігівській області подано апеляційну скаргу, в якій останній просить його скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції прийнято рішення з неправильним застосуванням норм матеріального права. Зокрема, в апеляційній скарзі зазначається, що судом першої інстанції не враховано, що податковим органом встановлена відсутність повного обсягу первинних документів, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних. Такі обставини, на думку апелянта, не свідчать про правомірність формування та подачи податкової накладної, тому рішення податкового органу є обґрунтованим та законним.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС у Чернігівській області.

Від ТОВ «Вудволд» надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу.

В судові засідання представники сторін не з`явилися, про день та час розгляду справи повідомлені належним чином, у зв`язку з чим колегія суддів вирішила продовжувати розгляд справи за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін з наступних підстав.

Відповідно до фактичних обставин справи 28.02.2023 ТОВ «Вудволд» відправило засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 5 від 14.02.2023. Відповідно даних ПН №5: постачальник (продавець) - ТОВ «Вудволд», отримувач (покупець) - ТОВ «ЛідерЛісторг», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 95 130,00 грн. у тому числі податку на додану вартість 15 855,00 (ПДВ).

28.02.2023 позивач отримав квитанцію з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» Державної податкової служби України (відповідач 2), у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.02.2023 р. № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=40.4519%, «Р»=14686. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

20.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №2 від 20.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (13 додатків), зокрема: лист - пояснення №03/04 від 20.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій Позивача з Постачальником, Покупцем та Перевізником.

24.04.2023 позивачу надійшло рішення № 8684500/42189601 від 24.04.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією Головного управління ДПС в Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 5 від 14.02.2023 у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

01.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку скаргу на рішення відповідача 1 № 8684500/42189601 від 24.04.2023 з додатками (13 додатків), зокрема поясненнями N° 01/05 від 01.05.2023, яке містило опис господарських операцій Позивача та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників.

08.05.2023 р. на електронну адресу позивача надійшло рішення № 41340/42189601/2 від 08.05.2023 р. комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу від 24.04.2023 без задоволення та рішення 8684500/42189601 від 24.04.2023 №8726266/42189601 від 01.05.2023 р. комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття Рішення № 41340/42189601/2 від 08.05.2023 р. відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

15.03.2023 ТОВ «Вудволд» відправило засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 7 від 23.02.2023. Відповідно даних ПН №7: постачальник (продавець) - ТОВ «Вудволд», отримувач (покупець) - ТОВ «Лідерлісторг», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 106 820,00 грн. у тому числі податку на додану вартість 17 803,33 (ПДВ).

15.03.2023 позивач отримав квитанцію з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2023 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що дорівнює п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D» =40.4519%, «Р»=31101.33. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податково! накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо - особистий ключ кваліфікованого підпису розміщено но незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису).

21.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №3 від 21.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (14 додатків), зокрема: лист - пояснення №04/04 від 21.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій.

25.04.2023 позивачу надійшло рішення № 8689212/42189601 від 25.04.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 7 від 23.02.2023 р. у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

01.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку скаргу на рішення відповідача 1 № 8689212/42189601 від 25.04.2023 з додатками (14 додатків), зокрема поясненнями № 02/05 від 01.05.2023 р. Пояснення вих. № 02/05 від 01.05.2023 містило опис господарських операцій позивача з Постачальником, Покупцем, Перевізником та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників.

08.05.2023 на електронну адресу позивача надійшло рішення № 41343/42189601/2 від 08.05.2023 комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 01.05.2023 без задоволення та Рішення № 8689212/42189601 від 25.04.2023 комісії відповідача 1 - без змін. Підставою прийняття Рішення № 41343/42189601/2 від 08.05.2023 відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних'».

30.03.2023 позивач відправив засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 1 від 03.03.2023 Відповідно даних ПН №1: постачальник (продавець) - ТОВ «Вудволд», отримувач (покупець) - ТОВ «Лідерлісторг», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 103 213,60 грн. у тому числі податку на додану вартість 17 202,27(ПДВ).

30.03.2023 р. позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 cт. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 03.03.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що дорівнює п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=93.5788%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо - особистий ключ кваліфікованого підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису).

26.04.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №4 від 26.04.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (15 додатків), зокрема: лист - пояснення №04/04 від 25.04.23 з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій.

01.05.2023 позивачу надійшло рішення № 8726267/42189601 від 01.05.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 1 від 03.03.2023 р. у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

05.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку скаргу на рішення відповідача 1 № 8726267/42189601 від 01.05.2023 з додатками (14 додатків), зокрема поясненнями № 03/05 від 04.05.2023.

Пояснення вих. № 03/05 від 04.05.2023 містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником, Покупцем, Перевізником та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників.

12.05.2023 р. на електронну адресу позивача надійшло рішення № 42563/42189601/2 від 12.05.2023 р. комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 05.05.2023 без задоволення та рішення № 8726267/42189601 від 01.05.2023 комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття рішення № 42563/42189601/2 від 12.05.2023 р. відповідач 2 зазначив: - «неподання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних».

30.03.2023 р. позивач відправив засобом телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну (ПН) № 2 від 10.03.2023 р. Відповідно даних ПН №2: постачальник (продавець) - ТОВ «Вудволд», отримувач (покупець) - ТОВ Лідерлісторг», товар - тріска паливна; загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 95 608,80 грн у тому числі податку на додану вартість 15 934,80 (ПДВ).

30.03.2023 позивачу надійшла квитанція з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» відповідача 2 у якій зазначено: - «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 cm.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.03.2023 р. № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=93.5788%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

26.04.2023 р. позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку «Повідомлення №5 від 26.04.2023 р. про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з додатками - (16 додатків), зокрема: лист - пояснення №05/04 від 25.04.23 р. з додатками, копіями первинних та бухгалтерських документів (копії додаються до позовної заяви) що підтверджували дійсність (товарність) господарських операцій.

01.05.2023 позивачу надійшло рішення № 8726266/42189601 від 01.05.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення прийнято комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації ПН № 2 від 10.03.2023 у зв`язку з «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додатково інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності».

05.05.2023 позивач направив засобом телекомунікаційного зв`язку скаргу на рішення відповідача 1 № 8726266/42189601 від 01.05.2023 з додатками (14 додатків), зокрема поясненнями № 04/05 від 04.05.2023.

Пояснення вих. № 04/05 від 04.05.2023 містило опис господарських операцій Позивача з Постачальником, Покупцем, Перевізником та обґрунтування відсутності необхідності здійснення у даній господарській операції найманих працівників.

12.05.2023 на електронну адресу позивача надійшло рішення № 42570/42189601/2 від 12.05.2023 комісії відповідача 2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначеним рішенням відповідач 2 залишив скаргу позивача від 05.05.2023 без задоволення та рішення № 8726266/42189601 від 01.05.2023 комісії відповідача - 1 без змін. Підставою прийняття Рішення № 42570/42189601/2 від 12.05.2023 відповідач 2 зазначив: - «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних».

Такі обставини зумовили звернення позивача до суду з цим адміністративним позовом, за результатами розгляду якого судом першої інстанції ухвалено рішення від 03 липня 2023 року.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з наявності у позивача документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції з контрагентами, внаслідок чого контролюючий орган не мав правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції та оцінюючи відповідні висновки, викладені у рішенні, колегія суддів враховує, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частинами першою та другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з підпунктом «а» п. 185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі - ПК України), об`єктом: оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце (постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь- яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до п.192.1 ст.192 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI із змінами і доповненнями (далі - ПКУ) якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

П.201.1 ст.201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

П.201.16 ст.201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 якою затверджений "Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Невід`ємною частиною Порядку 1165 є Додаток №3 «Критерії ризиковості здійснення операцій», де в п.5 зазначено «Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 року, зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 року, зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги».

Також, 12.12.2019 Наказом Міністерства фінансів України №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 затверджений «порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок - 520).

П.4 Порядку 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію І відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 цього Порядку встановлено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинені в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

За змістом п. 11 Порядку 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинені в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з наявних у справі матеріалів, підставами для відмови у реєстрації податкових накладних зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій» не містить посилання на будь-які кількісні показники такого перевищення з посиланням на джерела інформації, що їх підтверджують; надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». «Додаткова інформація: відсутні трудові ресурси для здійснення господарської діяльності»; ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових ворота галузевої специфіки, накладних» - не відповідає вимогам, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування - його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Відтак, недотримання відповідачами законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводять до їх протиправності.

Разом з тим «автоматизована» система ДПС України не заблокувала ПН N° 6 від 16.02.2023, яка сформована позивачем за результатами аналогічної господарської операції з тим же Покупцем - ТОВ «Лідерлісторг», і яка направлена позивачем на реєстрацію до ЄРПН 28.02.2023.

Відтак, відповідачем не зазначено, яких саме документів невистачило для прийняття позитивного рішення про реєжстрацію податкових накладних. Оскаржувані рішення не містять обґрунтувань підстав та причин ризиковості платника податків відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платників податку.

Отже, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, судом першої інстанції при розгляді справи правильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, а також дотримано норм процесуального права.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 липня 2023 року у справі №620/7674/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та подальшому оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач О.М.Кузьмишина

Судді Т.Р. Вівдиченко

О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2023
Оприлюднено05.10.2023
Номер документу113934756
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —620/7674/23

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 03.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Рішення від 03.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні