Рішення
від 03.07.2023 по справі 340/1608/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/1608/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Петренко О.С., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1

до відповідача: Завалівської селищної ради, вул. Соборна,10, смт. Завалля, Гайворонський район, Кіровоградська область,26334

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просить суд:

1)визнати незаконним та скасувати рішення 31 сесії Заваллівської селищної ради 8 скликання від 21.03.2023 за №2074;

2) зобов`язати Заваллівську селищну раду прийняти рішення про передачу у власність земельної ділянки, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, загальною площею 1,1202 га, в тому числі по угіддях:37, землі промисловості 1,1202 га.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.04.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін

В установлений строк, на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано про правомірність вказаного рішення, оскільки спірна земельна ділянка перебуває в комунальній власності з цільовим призначенням для розміщення основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд переробної, машинобудівної та іншої промисловості, які не передбачені для передання у власність. Крім цього відповідач посилається на п.1 ч.2 ст. 134 ЗК України, яка визначає, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

З матеріалів справи встановлено, що в 2008 році позивачем набуто право власності на комплекс будівель, який знаходиться за адресою с. Завалля, Кіровоградська область (на час набуття права власності Гайворонський район /нині АДРЕСА_2 . Право власності набуте на підставі рішення виконавчого комітету Завалівської селищної ради №40 від 28.02.2008.

05.03.2020 на підставі свідоцтва про право власності на комплекс будівель № НОМЕР_1 від 19.0.2008 за позивачем зареєстровано комплекс будівель загальною площею 471,5 кв.м, який розташований на території смт. Завалл, вул. Небесної Сотні, будинок 76-Б,В. До складу цього коплексу входили: будівля «В», прибудова «в», прибудова «в1», прибудова «в2» будівля «Г», прибудова «г1», прибудова «г», будівля «Д» /№ рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень / з відкриттям розділу/ - 51573827 від 12.03.2020/.

12.05.2017 між позивачем та Заваллівською селищною радою був укладений договір оренди земельної ділянки. Предмет договору: строкове платне користування земельною ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та спору підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою Кіровоградська область, Гайворонський район, селище Завалля, із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, загальною площею 1,1202 га, в тому числі по угіддях - 37, землі промисловості 1,1202 га. Відповідно до п. 3 вказаного договору в оренду передається земельна ділянка на якій знаходяться нежитлові будівлі.

Позивач вказує, що після набуття чинності змін до Земельного кодексу України в 30.05.2021, відповідач був зобов`язаний передати їй у власність земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою АДРЕСА_3 , яка знаходиться в межах населеного пункту, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, загальною площею 1,1202 га.

Рішенням Кіровоградського ОАС в справі №340/3765/22 від 18.10.2022 визнано протиправною бездіяльність Заваллівської селищної ради Голованіського району ради Кіровоградської області щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 05 липня 2022 року; зобов`язано Заваллівську селищну раду Голованіського району ради Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про передачу землі у власність від 05 липня 2022 року та прийняти відповідне рішення.

На виконання судового рішення в справі №340/3765/22, рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 21.03.2023 №2074, відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на передачу у власність земельної ділянки, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, площею 1,1202 га (а.с.13).

Позивач, не погодившись з вказаним рішенням, звернулась до суду з зазначеними позовними вимогами.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

У відповідності до вимог ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України.

Підстави і порядок набуття прав на землю із земель державної та комунальної власності визначенні ст.ст. 116, 122, 138 ЗК України.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1 ст.122 ЗК України).

Частиною першою ст.123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповідно до положень ч.2 ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною третьою ст.123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, згідно положень ст.123 ЗК України, за результатами розгляду клопотання особи про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення орган місцевого самоврядування вправі прийняти одне правомірне рішення: про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за умови відсутності підстав для відмови в наданні дозволу або про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за умови невідповідності місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч.1 ст.377 ЦК України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно з ч.ч.1,2 ст.120 ЗК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

В зазначених положеннях ст.377 ЦК України та ст.120 ЗК України розкривається принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди, про що викладений відповідний висновок в постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 921/158/18.

Як встановлено судом, 05.07.2022 року позивач звернулась до відповідача з заявою про передачу їй у власність земельної ділянки, загальною площею 1,1202 га , в тому числі по угіддях: 37, землі промисловості 1,1202 га для обслуговування нежитлових будинків (а.с.11).

Листом Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 20 липня 2022 року вих.№785/03-09 на заяву ОСОБА_2 надано відповідь про те, що, відповідно до Закону України №2247-ІХ від 15.05.2022 року, п.п. 5 п.27 Перехідних положень Земельного кодексу України, безоплатно передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, також надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення також документації забороняється.

Позивач, не погодившись з вказаним листом, оскаржила бездіяльність відповідача до суду.

Рішенням Кіровоградського ОАС в справі №340/3765/22 від 18.10.2022 визнано протиправною бездіяльність Заваллівської селищної ради Голованіського району ради Кіровоградської області щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 05 липня 2022 року; зобов`язано Заваллівську селищну раду Голованіського району ради Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про передачу землі у власність від 05 липня 2022 року та прийняти відповідне рішення.

На виконання судового рішення в справі №340/3765/22, рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 21.03.2023 №2074, відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на передачу у власність земельної ділянки, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, площею 1,1202 га (а.с.13).

При цьому, зі змісту відзиву встановлено, що підставою відмови слугували зовсім інші підстави, ніж ті, що вказані в оскаржуваному рішенні.

В оскаржуваному рішенні підставою відмови зазначено: відповідно до п.6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача; відповідно до ст.121 ЗК України та згідно цільового призначення земельної ділянки безоплатна передача у власність не передбачена (а.с.13).

При цьому, заперечуючи проти позову, відповідач вказує, що підставою для відмови стали наступні обставини. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.05.2017 за №20447572, земельна ділянка перебуває в комунальній власності з цільовим призначенням "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка не передбачена зазначеною вище статтею для передачі безоплатно у приватну власність". Керуючись п.2 ст.134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб (а.с.21).

Суд зауважує, що доводи відповідача є помилковими з огляду на наступне.

Так, відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що позивач є власником комплексу будівель, розташованих за адресою АДРЕСА_3 .

З метою оформлення права власності на земельну ділянку, розташовану під вказаним комплексом будівель позивач звернулась до відповідача.

В п.п. 51, 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 921/158/18 зазначено, що згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, як у статті 120 ЗК України та статті 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України)) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття. Отже, відповідно до зазначених правових норм, власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована.

Таким чином фактом розміщення на частині земельної ділянки за адресою - АДРЕСА_3 , В. комплексу нежитлових будівель позивача обумовлюється цивільний інтерес позивача у законному користуванні та оформленні свого права користування на таку частину земельної ділянки, яка є необхідною для обслуговування належної позивачу нежитлової будівлі.

Однак, відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, не врахував зазначених вище обставин, прийнявши його формально.

Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення Заваллівської селищної ради від 21.03.2023 №2074 «Про відмову у передачі земельної ділянки у приватну власність із земель промисловості гр. ОСОБА_1 » є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання селищної ради прийняти рішення про передачу у власність земельної ділянки, кадастровий номер 3521155300:50:053:0008, суд зазначає наступне.

У зв`язку з військовою агресією Російською Федерації проти України, воєнний стан на усій території України введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, який затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IХ.

Зазначеним Указом воєнний стан уведено із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, однак в подальшому цей строк продовжувався з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб згідно з Указом Президента України №133/2022 від 14 березня 2022 року, з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб Указом Президента України №259/2022 від 18 квітня 2022 року, з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб Указом Президента України №341/2022 від 17 травня 2022 року, з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб згідно з Указом Президента України №573/2022 від 12 серпня 2022 року, з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб згідно з Указом Президента України №757/2022 від 07 листопада 2022 року та з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб згідно з Указом Президента України №58/2022 від 06 лютого 2023 року.

Таким чином, на дату ухвалення рішення у цій справі в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України від 12 травня 2015 року № 389-VIII.

Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України.

Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено підпунктом 5 пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.

Тобто, беззаперечним є факт заборони в силу приписів закону прийняття рішення щодо передачі у власність землі, проте, таке рішення має прийматись саме органом місцевого самоврядування, як уповноваженим органом, а не особисто селищним головою.

Суд звертає увагу, що позивач звернулась до відповідача із заявою про передачу їй земельної ділянки у власність вже під час воєнного стану та законодавчої заборони передачі землі у власність, водночас така заборона не може бути реалізована з порушенням процедури та суб`єкта прийняття відповідного рішення.

Підсумовуючи наведене, з`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд дійшов до висновку, що з огляду на визнання протиправним рішення Заваллівської селищної ради, порушене право позивача має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача розглянути заяву та вирішити питання, щодо якого звернулася позивач, відповідно до вимог земельного законодавства, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Згідно ч.1, 3 ст.139 КАС України суд стягує на користь позивача пропорційно до задоволених вимог витрати по сплаті судового збору у розмірі 536,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.77-79, 90, 132, 134, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Завалівської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області № 2074 від 21.03.2023 року "Про відмову у передачі земельної ділянки в приватну власність із земель промисловості гр. ОСОБА_1 ".

Зобов`язати Заваллівську селищну раду Голованівського району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про передачу землі у власність від 05 липня 2022 року та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

У задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Відстрочити виконання рішення суду у зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 536,80 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Заваллівської селищної ради Голованівського району ради Кіровоградської області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 255КАС України.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного тексту.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду О.С. ПЕТРЕНКО

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2023
Оприлюднено13.07.2023
Номер документу112120702
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —340/1608/23

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Рішення від 03.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні