Рішення
від 10.07.2023 по справі 440/4927/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/4927/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гіглави О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" до Головного управління ДПС України у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

18 квітня 2023 року (згідно даних на поштовому конверті) Товариство з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 №7952300/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 11.02.2022 №303 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 №7952301/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 18.02.2022 №471 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.01.2023 №8112938/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 12.04.2022 №197 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.01.2023 №8112939/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 13.09.2022 №321 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.01.2023 №8140686/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 28.07.2022 №9836 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.01.2023 №8140687/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 05.10.2022 N9100 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.01.2023 №8140688/39757790 і зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 04.08.2022 N9146 Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ «КРЕМАГРОЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 39757790).

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Всі отримані позивачем квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК містили загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної) та без вказівки на норму права, котра містить такий перелік. Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу, пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані з неподанням певного документу. В свою чергу, позивачем було подано контролюючому органу відповідні письмові пояснення та первинні документи на підтвердження спірних операцій. Однак, у порушення нормативних приписів податкового законодавства ГУДПС у Полтавській області прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних із зазначенням, що причиною для відмови є ненадання платником копій документів, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Разом з тим, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування чіткого переліку документів, що контролюючим органом не виконано. Відтак, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Це призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої зобов`язання, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Ухвалою суду від 01.05.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху. Встановлено позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви - десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання до Полтавського окружного адміністративного суду документа про сплату судового збору у розмірі 18788,00 грн за реквізитами: отримувач коштів - ГУК у Полт.обл/тг м. Полтава/22030101; код отримувача 37959255; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA 078999980313191206084016719; призначення платежу: судовий збір, за позовом (назва позивача), Полтавський окружний адміністративний суд, або належних доказів на підтвердження підстави звільнення позивача від сплати судового збору. Роз`яснено позивачу, що у разі не усунення недоліків позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк, позовна заява повертається позивачеві. Також роз`яснено, що процесуальні строки, встановлені судом у цьому судовому рішенні, відповідно до пункту 3 розділу VІ "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України можуть бути продовжені судом за відповідною заявою учасника справи.

10.05.2023 до суду від позивача надійшла платіжна інструкція від 05.05.2023 №6339 про сплату судового збору за подання цього позову у розмірі 18788,00 грн, чим фактично усунуто недоліки позовної заяви, визначені в ухвалі суду від 01.05.2023.

Як наслідок, ухвалою суду від 11.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/4927/23. Вирішено проводити розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

16.05.2023 від Головного управління ДПС у Полтавській області до суду надійшла заява про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 12.06.2023 у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Полтавській області про заперечення проти розгляду за правилами спрощеного провадження відмовлено.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 102-109/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію складених ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" податкових накладних у ЄРПН зупинено з огляду на їх відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Звертав увагу на те, що з приводу накладної від 28.07.2022 №836 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату подання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений п. 4.1 договору. З приводу накладної від 04.08.2022 №146 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату подання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений п. 4.1 договору. З приводу накладної від 05.10.2022 №100 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату подання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений п. 4.1 договору. З приводу накладної від 11.02.2022 №303 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР", відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано документів щодо оплати, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності. З приводу накладної від 18.02.2022 №471 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано документів щодо оплати, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності. З приводу накладної від 12.04.2022 №197 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо надання послуг з дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 або акт звірки взаєморозрахунків по договору №ЖК/154 від 11.10.2021, що не дає можливість ідентифікувати заборгованість на підставі якої була укладена угода про зарахування зустрічних однорідних вимог. Не надано, відповідно до пункту 4.1 договору, додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг. З приводу накладної від 13.09.2022 №321 в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР", відмовлення в реєстрації було обґрунтовано наступними підставами: щодо надання послуг з дослідження кон`юнктури ринку, встановлено, що до повідомлення платником не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 або акт звірки взаєморозрахунків по договору №ЖК/154 від 11.10.2021, що не дає можливість ідентифікувати заборгованість на підставі якої була укладена угода про зарахування зустрічних однорідних вимог. Не надано, відповідно до пункту 4.1 договору, додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг. Усі вищезазначені податкові накладні виписані ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" формувались по взаємовідносинам з ТОВ "ЖИВИЙ КВАС" (36270081), яке перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у м. Києві (Печерський р-н м. Києва). На дату реєстрації податкових накладних контрагента не внесено до переліку ризикових платників податку. З огляду на вказане, на засіданнях Комісії ГУ ДПС у Полтавській області були прийняті рішення щодо відмови реєстрації податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 05.10.2022 №100, від 04.08.2022 №146, від 28.07.2022 №836 ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР". Таким чином, відповідач ГУ ДПС у Полтавській області діяв відповідно до приписів податкового законодавства, забезпечуючи виконання покладених на контролюючий орган функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, а отже винесені рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення ДПС України за результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є правомірними.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Полтавській області (Кременчуцька ОДПІ), є платником податку на додану вартість /а.с. 16-17/.

11.10.2021 між ТОВ "Живий квас" (постачальник) та ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" (дистриб`ютор) укладено договір дистрибуції №ЖК/154, за умовами якого на умовах та в порядку, передбаченому цим договором постачальник передає товар у власність дистриб`ютору, а дистриб`ютор зобов`язаний прийняти товар, сплатити за нього та в подальшому розповсюдити товар юридичним та/або фізичним особам, що здійснюють торговельно-закупівельну та/або комерційно-посередницьку діяльність в межах наступної території - Полтавська область /а.с. 18-19/.

Поряд з цим, 11.10.2021 між ТОВ "Живий квас" (замовник) та ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" (виконавець) укладено договір №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг, за умовами якого в порядку, на умовах та у терміни, визначені цим договором виконавець приймає на себе зобов`язання по наданню замовникові комплексу маркетингових послуг, спрямованих на збільшення обсягів продажу товарів, що постачаються замовником у мережу виконавця, що має на меті покращення результатів господарської діяльності замовника, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконавцеві надані послуги /а.с. 20-21/.

11.02.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000015, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 31585,14 грн, у т.ч. ПДВ - 5264,19 грн /а.с. 23/.

Того ж дня, тобто 11.02.2022, позивач склав податкову накладну №303 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 31585,14 грн, у т.ч. ПДВ - 5264,19 грн /а.с. 31/.

24.06.2022 позивач надіслав податкову накладну від 11.02.2022 №303 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 32/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

18.02.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000016, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 20028,00 грн, у т.ч. ПДВ - 3338,00 грн /а.с. 25/.

Того ж дня, тобто 18.02.2022, позивач склав податкову накладну №471 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 20028,00 грн, у т.ч. ПДВ - 3338,00 грн /а.с. 33/.

24.06.2022 позивач надіслав податкову накладну від 18.02.2022 №471 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 34/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

12.04.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000019, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 750,18 грн, у т.ч. ПДВ - 125,03 грн /а.с. 38/.

Того ж дня, тобто 12.04.2022, позивач склав податкову накладну №197 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 750,18 грн, у т.ч. ПДВ - 125,03 грн /а.с. 49/.

23.06.2022 позивач надіслав податкову накладну від 12.04.2022 №197 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 49 зі звороту/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

13.09.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000032, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 33753,59 грн, у т.ч. ПДВ - 5625,60 грн /а.с. 40/.

Того ж дня, тобто 13.09.2022, позивач склав податкову накладну №321 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 33753,59 грн, у т.ч. ПДВ - 5625,60 грн /а.с. 50/.

23.09.2022 позивач надіслав податкову накладну від 13.09.2022 №321 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 50 зі звороту/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

28.07.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000028, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 34359,08 грн, у т.ч. ПДВ - 5726,51 грн /а.с. 58/.

Того ж дня, тобто 28.07.2022, позивач склав податкову накладну №836 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 34359,08 грн, у т.ч. ПДВ - 5726,51 грн /а.с. 67/.

12.08.2022 позивач надіслав податкову накладну від 28.07.2022 №836 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 67 зі звороту/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

04.08.2022.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000029, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 24449,96 грн, у т.ч. ПДВ - 4074,99 грн /а.с. 60/.

Того ж дня, тобто 04.08.2022, позивач склав податкову накладну №146 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 24449,96 грн, у т.ч. ПДВ - 4074,99 грн /а.с. 68/.

19.08.2022 позивач надіслав податкову накладну від 04.08.2022 №146 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 68 зі звороту/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

05.10.2022 сторони підписали акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №КЦ-0000034, яким засвідчили факт надання послуг за договором від 11.10.2021 №154/ЖК-М про надання маркетингових послуг вартістю 23817,68 грн, у т.ч. ПДВ - 3969,61 грн /а.с. 62/.

Того ж дня, тобто 05.10.2022, позивач склав податкову накладну №100 про надання ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" маркетингових послуг з дослідження кон`юнктури ринку на користь ТОВ "Живий квас" загальною вартістю 23817,68 грн, у т.ч. ПДВ - 3969,61 грн /а.с. 69/.

21.10.2022 позивач надіслав податкову накладну від 05.10.2022 №100 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію, у якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20. 19-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 69 зі звороту/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію / відмову у реєстрації.

Згідно повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.12.2022 №2, від 17.01.2023 №1 та від 19.01.2023 №2 позивач надав податковому органу пояснення разом з копіями документів.

27.12.2022 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7952300/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.02.2022 №303 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 36/. Так, у рішенні зазначено, що до повідомлення платником не надано документів щодо оплати, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності.

27.12.2022 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7952301/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 18.02.2022 №471 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 37/. Так, у рішенні зазначено, що до повідомлення платником не надано документів щодо оплати, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності.

19.01.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8112938/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.04.2022 №197 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 52/. Так, у рішенні зазначено, що до повідомлення платником не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 або акт звірки взаєморозрахунків по договору №ЖК/154 від 11.10.2021, що не дає можливість ідентифікувати заборгованість на підставі якої була укладена угода про зарахування зустрічних однорідних вимог; не надано відповідно до пункту 4.1 договору додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг.

19.01.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8112939/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.09.2022 №321 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 53/. Так, у рішенні зазначено, що до повідомлення платником не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 або акт звірки взаєморозрахунків по договору №ЖК/154 від 11.10.2021, що не дає можливість ідентифікувати заборгованість на підставі якої була укладена угода про зарахування зустрічних однорідних вимог; не надано відповідно до пункту 4.1 договору додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг.

24.01.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8140686/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.07.2022 №836 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 71/. Так, у рішенні зазначено, що не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату надання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений пунктом 4.1 договору.

24.01.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8140687/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.10.2022 №100 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 72/. Так, у рішенні зазначено, що не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату надання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений пунктом 4.1 договору.

24.01.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8140688/39757790 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2022 №146 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 73/. Так, у рішенні зазначено, що не надано первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги, акт звірки взаєморозрахунків або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 на дату надання повідомлення, для підтвердження заборгованості або її відсутності; не надано додаток до договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 про вартість наданих послуг, що передбачений пунктом 4.1 договору.

Скарги платника податку на вказані Комісії регіонального рівня залишені без задоволення, що підтверджується наявними у матеріалах справи рішеннями за результатами розгляду скарг.

Не погодившись із зазначеними рішеннями контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН, позивач оскаржив їх до суду.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: (...)

б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 19.00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та на цій підставі зупинив реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у них не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкових накладних у ЄРПН.

При цьому, суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

До того ж, у ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланих ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Посилання контролюючого органу у квитанціях на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 у ЄРПН.

Водночас, доводи податкового органу про те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20 19.00.00 відсутні в таблиці даних платника податку, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР", суд визнає безпідставними, адже згідно з даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним із видів економічної діяльності позивача є 73.20 дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки /а.с. 16/.

Щодо подання позивачем таблиці даних платника податку на додану вартість, то суд зауважує, що відповідно до вимог чинного законодавства це є правом, а не обов`язком платника податку.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 у ЄРПН.

Окрім того, суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних надіслані податковому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості їх складення /а.с. 130-226/.

Зі змісту оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН та витягів з протоколів засідання Комісії суд встановив, що підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних у ЄРПН фактично визначено ненадання позивачем копій первинних документів, які б належним чином, на думку контролюючого органу, підтверджували взаєморозрахунки між замовником та виконавцем договору №154/ЖК-М від 11.10.2021 за операціями з надання маркетингових послуг - дослідження кон`юнктури ринку.

З цього приводу суд зауважує, що на підтвердження проведення взаєморозрахунків між замовником та виконавцем за договором №154/ЖК-М від 11.10.2021 платником до контролюючого органу направлялися угоди про зарахування зустрічних однорідних вимог за договорами №ЖК/154 від 11.10.2021 та №154/ЖК-М від 11.10.2021: - від 11.02.2022 на суму 31585,14 грн; - від 18.02.2022 на суму 20028,00 грн; - від 12.04.2022 на суму 750,18 грн; - від 13.09.2022 на суму 33753,59 грн; - від 28.07.2022 на суму 34359,08 грн; - від 04.08.2022 на суму 24449,96 грн; - 05.10.2022 на суму 23817,68 грн /а.с. 24, 26, 39, 41, 59, 51, 63/.

Також до матеріалів справи позивачем на підтвердження взаєморозрахунків між замовником та виконавцем за договором №154/ЖК-М від 11.10.2021 додатково представлені картки рахунку 631, картки рахунку 361 та акт звірки взаємних розрахунків від 17.01.2023 №ЦБ-111.

Водночас, згідно з поясненнями платника податків, які також направлялися останнім на адресу контролюючого органу, податкові накладні від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 виписані за фактом першої події - виконання послуг.

Таким чином, позивач у ході розгляду справи спростував доводи комісії податкового органу про наявність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 у ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 в ЄРПН.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідності господарських операцій критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цих податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100, складених ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР", та як наслідок правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність господарських операцій критеріям ризиковості, а обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "КРЕМАГРОЦЕНТР" повністю.

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із сплати судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 18788,00 грн /а.с. 92/.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати у розмірі 18788,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Поряд з цим, у позовній заяві зазначено про те, що докази на підтвердження розміру усіх понесених витрат у зв`язку із розглядом справи, зокрема, пов`язані з наданням правничої допомоги, будуть надані протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.

Відтак, наразі суд не вбачає підстав для вирішення питання про розподіл судових витрат в частині витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката.

Керуючись статтями 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" (вул. Свіштовська, буд. 3, м. Кременчук, Полтавська область, 39610, ідентифікаційний код 39757790) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 №7952300/39757790, від 27.12.2022 №7952301/39757790, від 19.01.2023 №8112938/39757790, від 19.01.2023 №8112939/39757790, від 24.01.2023 №8140686/39757790, від 24.01.2023 №8140687/39757790 та від 24.01.2023 №8140688/39757790.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" податкові накладні від 11.02.2022 №303, від 18.02.2022 №471, від 12.04.2022 №197, від 13.09.2022 №321, від 28.07.2022 №836, від 04.08.2022 №146, від 05.10.2022 №100 датами їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕМАГРОЦЕНТР" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 18788,00 грн (вісімнадцять тисяч сімсот вісімдесят вісім гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Гіглава

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено13.07.2023
Номер документу112121872
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —440/4927/23

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 08.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні