Постанова
від 06.07.2023 по справі 461/4403/23
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/4403/23

Провадження №3/461/1567/23

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 липня 2023 року ддя Галицького районного суду м. Львова Мироненко Л.Д.., при секретарі судових засідань Штогрині В.-Н.Л., за участі представника Львівської митниці Держмитслужби України Лубоцького Б.І., особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , захисника Нетребенко К.Д., розглянувши матеріали, які надійшли від Львівської митниці Держмитслужби України про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил

громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження - м. Рівне, місце роботи - ТОВ «ВЛАДТРАНС», посада або рід занять - водій, місце проживання - АДРЕСА_1 , закордонний паспорт НОМЕР_1 від 05.05.2016, виданий органом 5610,

за ст.472 Митного кодексу України

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до протоколу про порушення митних правил №0493/20900/23 від 03 травня 2023 року 01.05.2023 в зону митного контролю пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці в`їхав транспортний засіб з реєстраційним номером НОМЕР_2 / НОМЕР_3 під керуванням громадянина ОСОБА_1 з товаром: «гуманітарна допомога: загальною вагою 13 217 кілограм», який переміщувався на адресу Благодійної організації «Народна самооборона Львівщини» (ЄДРПОУ 39456938, Україна, 79066, Львівська обл., м. Львів, Сихівський р-н, вул. Зубрівська, буд. 32, кв. (офіс) 53). Як підставу для переміщення вказаного товару, громадянином України ОСОБА_1 до митного контролю подані документи: міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) № 789401 від 28.04.2023; лист (Acte de donation) від відправника гуманітарної допомоги Association Alliance occitanie Ukraine від 27.04.2023; експортна декларація № Е2303431576590000000/40206000189 від 27.04.2023; митна декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, подані громадянином ОСОБА_1 на товар «гуманітарна допомога: 13 217 кілограм». Відповідно до цих документів, на митну територію України транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_2 / НОМЕР_3 на адресу Благодійної організації «Народна самооборона Львівщини» (ЄДРПОУ 39456938, Україна, 79066, Львівська обл., м. Львів, Сихівський р-н, вул. Зубрівська, буд. 32, кв. (офіс) 53) переміщується товар: J «гуманітарна допомога: різні продукти харчування - 3 000 кг, мило, памперси, серветки - 2 000 кг, маски, рукавиці, медичне обладнання, носилки - 3 000 кг, одяг, взуття вживані - 1 000 і кг, пральна машинка, візки інвалідні - 2 000 кг, медичні ліжка, матраци, крісла, дитячі ) коляски, столики, ванночки, - 30 шт., вагою 2 217 кг, загальною вагою 13 217 кг». Відправником вказаного товару зазначено «Alliance occitanie Ukraine» (1 Rue Des Prairies 66370 Pezilla-la-Riviere, France).

В результаті проведення митного огляду, шляхом повного вивантаження переміщуваного вантажу, серед задекларованого товару, що переміщується в картонних коробках на палетах, у нижніх рядах таких палет виявлено картонні коробки з алкогольними напоями, а саме: вино червоне «Domaine de Saint Guilhem» виробництва Франція в пляшках по 750 мл, в кількості 1452 шт., вино біле «Chateau Pezilla» виробництва Франція в пляшках по 750 мл, в кількості 12 шт. Отже, в процесі митного огляду вищевказаного транспортного засобу виявлено товар, який не заявлений у декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, а саме: вино червоне та біле, загальною кількістю 1 464 пляшки.

Про наявність зазначеного товару гр. ОСОБА_1 в процесі декларування не заявив та у митній декларації не вказав.

Представник Львівської митниці в судовому засідання зазначив, що у діях особи, що притягається до адміністративної відповідальності, наявний склад правопорушення, яке йому інкриміноване. До останньої слід застосувати стягнення, передбачене санкцією ст. 472 Митного кодексу України.

ОСОБА_1 в судовому засіданні свою вину у вчиненні вказаного адміністративного правопорушення заперечив, вказав, що декларування вантажу проводив на підставі наданих йому в місці завантаження (Pezilla-la-Riviere, Франція) документів. Про наявність у вказаному вантажі підакцизних товарів він не знав, оскільки картонні коробки з вином було запаковані у чорну обгортку. Вони знаходились на видному місці, без ознак приховування.

Представник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 подала до суду клопотання про закриття провадження у справі, яке мотивувала тим, що ОСОБА_1 задекларував товар у відповідності до товаросупровідних документів, наданих йому від відправника гуманітарної допомоги Association Alliance occitanie Ukraine . Про те, що до митниці надійде столове вино серед продуктів харчування ОСОБА_1 не знав, оскільки таке вино не містилось в наданих йому супровідних документах. Крім того, візуальним оглядом не можливо було встановити вміст гуманітарного вантажу, оскільки такий вантаж знаходився під чорною обгорткою у палетах. ОСОБА_2 також вказує, щоу ОСОБА_1 був відсутній умисел щодо визначення та зазначення у поданій ним декларації неточних та недостовірних відомостей. Також зазначила, що посилання на те, що ОСОБА_1 не скористався своїм правом, передбаченим статтею 266 Митного кодексу України на фізичний огляд товару не може бути єдиним та достатнім свідченням вини у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 472 Митного кодексу України, оскільки наведена норма передбачає право, а не обов`язок декларанта щодо фізичного огляду товару. Не реалізація декларантом цього права не свідчить про протиправну поведінку і як наслідок не може створювати суб`єктивну сторону вказаного правопорушення у вигляді необережної форми вини.

Заслухавши пояснення представників, дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановленому законом.

Зі змісту ст. 283 КУпАП вбачається, що постанова суду у справі про адміністративне правопорушення має бути законною, обґрунтованою та вмотивованою.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на відповідні суспільні відносини у сфері державної митної справи.

Згідно зі ст. 487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до вимог ст. ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП, 486, 489 МК України, суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку в залежності від встановленого, прийняти вмотивоване законне рішення.

Диспозиція ст. 472 МК України передбачає відповідальність за недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.

Об`єктивною стороною даного правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи, яка полягає в незаявленні за встановленою формою точних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби, що підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів і предметів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

У розумінніст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Практика Європейського Суду вказує на те, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинуватості і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення.

Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов. що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень. запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст. 245 КУпАП).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи у їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (ст. 252 КУпАП).

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» №1192-XIV від 22.10.1999 (зі змінами і доповненнями), гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті З Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації». Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України, шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар (у даному випадку громадянином України ОСОБА_1 ), за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

У відповідності до Постанови КМУ №224 від 07.03.2022 року зі змінами встановлено, шо на період воєнного стану пропуск через митний кордон України товарів гуманітарної допомоги, які включені до переліку категорій товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 224 Про затвердження переліку категорій товарів, що визнаються гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку, на період воєнного стану та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань гуманітарної допомоги, здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання товаросупровідних документів або декларації, заповненої особою, що перевозить даний товар, за. формою згідно з додатком, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

У відповідності до Постанови КМУ №224 від 22.03.2022 року зі змінами встановлено, що товари, пропуск яких здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Судом встановлено, що згідно митної декларації від 03.05.2023 року ОСОБА_3 задекларував продукти харчування, мило, памперси, серветки, маски,одяг, взуття, пральну машинку, інвалідні візки, медисчні ліжка, матраси, дитячі коляски, як гуманітарну допомогу Україні у зв`язку зі збройною агресію російської федерації.

Товар у вигляді вина був у складі гуманітарної допомоги, мав одного відправника та був скерований на адресу Благодійної організації «Народна самооборона Львівщини).

З пояснень особи вбачається, що умислу на вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ст. 472 МК України у нього не було.

В матеріалах справи міститься заява свідка гр. Франції ОСОБА_4 , відповідно до якої 27 квітня 2023 року Благодійною організацією Association Alliance Occitanie Ukraine, президентом якої вона є, було передано гуманітарний вантаж громадській організації «Народна самооборона Львівщини», який містив теплий одяг, хірургічні маски, засоби гігієни, ліжка медичні, носилки, інвалідні візки, крісла та продукти харчування, в тому числі вино виноградне.

Згідно законодавства Франції столове вино вважається продуктом харчування, і воно може передаватись безоплатно в якості гуманітарної допомоги. Тому в акті про пожертву і, відповідно, в декларації, воно записане як «продукти харчування».

Саме це виноградне столове вино, яке було передано Благодійною організацією Association Alliance Occitanie Ukraine в якості безоплатної гуманітарної допомоги, було отримано від виробника Saint Guilhem в подарунок в кількості майже 3000 одиниць. ОСОБА_4 вказує, що враховуючи складну гуманітарну ситуацію в Україні, виробник вина хотів допомогти і передати його безоплатно в Україну, в якості гуманітарної допомоги, вино, яке мав в надлишку, через посередництво Association Alliance Occitanie Ukraine.

Вино було запаковано в коробки, поміщене на палети, обгорнуте в чорну непрозору плівку і поміщене на дно палети щоб уникнути пошкодження інших коробок з крихким вантажем. Палети/ящики з напоями були запаковані волонтерами нашої організації в чорну плівку щоб запобігти биттю і загружені на дно вантажного автомобіля на складі, без присутності водія, ОСОБА_1 . Про факт перевезення вина серед продуктів харчування водій попереджений не був.

Також в матеріалах справи міститься довідка від ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які вказали, що вони євиноробами маєтку ОСОБА_7 та пожертвували партію з 1452 пляшок червоного столового вина АОР Fronton Domaine de Saint-Guilhem та 12 пляшок білого вина разом з Асоціацією «Альянс Окситанія Україна», щоб відправити українським військовим, які відстоюють честь своєї держави.

Відповідно до рахунку № 0203 від 02.03.2023 року виданого ОСОБА_8 , виробником вина, Асоціації «Альянс Окситанія Україна» було передано 1500 пляшок червоного столового вина Домен-де-Сен-Гілєм на загальну суму 3000 євро із знижкою 100% як безкоштовний подарунок для військових України.

Беручи до уваги, що в матеріалах справи відсутні належні, допустимі та достовірні докази, які у своїй сукупності, поза розумним сумнівом, доводять наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, вказана справа підлягає закриттю, у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Згідно ч.1ст. 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Згідно зі ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності за статті 472 МК України є наявність в діях правопорушника вини.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що у ОСОБА_1 був відсутній умисел щодо визначення та зазначення у поданій ним декларації неточних та недостовірних відомостей. Не реалізація особою, яка притягується до адміністративної відповідальності свого права на фізичний огляд товару, який був переданий йому для перевезення відправником гуманітарної допомоги не може, поза розумним сумнівом, свідчити про наявність у діях такої особи вини.

Таким чином, суд приходить до висновку, що вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, відсутня.

Відповідно дост. 527 МК Україниу справі про порушення митних правил орган доходів і зборів або суд (суддя), що розглядає справу, виносить одну з таких постанов: 1) про проведення додаткової перевірки; 2) про накладення адміністративного стягнення; 3) про закриття провадження у справі.

Відповідно до п.1 ч.1ст. 247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Отже, провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 слід закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України.

Керуючисьп.1 ч.1ст. 247 КУпАП, ст.ст.198,222,335,472,528 МК України, суддя, -

ПОСТАНОВИВ:

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 472 МК України закрити за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Товар, вилучений згідно протоколу про порушення митних правил № 0493/20900/23 від 03.05.2023 року повернути власнику.

На постанову протягом десяти діб з дня її винесення може бути подана апеляція до Львівського апеляційного суду.

Суддя Л.Д. Мироненко

Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено13.07.2023
Номер документу112130283
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —461/4403/23

Постанова від 24.11.2023

Адмінправопорушення

Львівський апеляційний суд

Урдюк Т. М.

Постанова від 06.07.2023

Адмінправопорушення

Галицький районний суд м.Львова

Мироненко Л. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні