Рішення
від 12.07.2023 по справі 600/1213/22-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2023 р. м. Чернівці Справа №600/1213/22-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" до Чернівецької обласної ради та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" (позивач) до Чернівецької обласної ради (відповідач-1) та до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (відповідач-2) з такими позовними вимогами:

визнати протиправною бездіяльність Чернівецької обласної ради щодо не забезпечення прийняття рішення та проведення робіт зі зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення", визначення меж охоронної зони пам`ятки культурної спадщини;

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області щодо неналежного нагляду за охороною та використанням земель історико-культурного призначення;

зобов`язати Чернівецьку обласну раду ухвалити рішення про приведення у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини", замовити та затвердити документацію з землеустрою щодо зміни категорії вказаних земельних ділянок та встановлення і винесення в натурі (на місцевості) меж охоронної зони Комплексу споруд психіатричної лікарні із парковою територією, який є пам`яткою культурної спадщини та архітектури початку XX сторіччя;

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області забезпечити дієвий контроль за дотриманням режиму використання земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1, як земель історико-культурного призначення, внести відповідні зміни до відомостей Державного земельного кадастру щодо зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 на "Землі історико-культурного призначення", забезпечити відображення в Державному земельному кадастрі меж охоронної зони пам`ятки історико-культурного призначення та обмежень на використання земельних ділянок, згідно документації з землеустрою та Закону України "Про охорону культурної спадщини".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОКНП "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" створено за рішенням ХХХІІІ сесії VII скликання Чернівецької обласної ради від 12.09.2019 №136-33/19 "Про внесення змін і доповнень до рішення 30-ї сесії обласної ради 7 скликання від 27.03.2019 №33-30/19 "Про реорганізацію шляхом перетворення комунальної медичної установи "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" в обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" та є повним правонаступником майнових прав та обов`язків КМУ "Чернівецька обласна психіатрична лікарня". Майновий комплекс споруд психіатричної лікарні є об`єктом права власності територіальних громад міст, сіл, та селищ Чернівецької області, управління якою здійснює Чернівецька обласна рада. Майновий комплекс перебуває в оперативному управлінні ОКНП "Чернівецька обласна психіатрична лікарня".

Вказував, що в користуванні ОКНП "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" перебувають земельні ділянки кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1.

Зазначав, що звертався до Чернівецької обласної ради та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявами про необхідність приведення у відповідність до вимог статті 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" відомостей державного земельного кадастру України шляхом зміни категорії зазначених земельних ділянок з "Землі житлової і громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини".

Однак, Чернівецькою обласною радою повідомлено позивача про те, що заяву позивача буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії обласної ради з питань регуляторної політики, розвитку підприємства, агропромислового розвитку та земельних відносин.

Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомило позивача про відсутність правових підстав для внесення змін до відомостей ДЗК про земельні ділянки 7310136300:08:001:0205 та 7310136300:08:001:0206 в частині їх цільового призначення.

На думку позивача, обидва відповідачі ухиляються від виконання покладених на них обов`язків.

Необхідність приведення даних ДЗК у відповідність до вимог чинного законодавства України щодо охорони культурної спадщини обумовлена тим, що за заявами суб`єктів комерційної діяльності, з території паркової зони Чернівецької психіатричної лікарні, на який розташований комплекс історичних споруд, яка на даний час за даними кадастру обліковується як землі житлової і громадської забудови, без встановлених законодавством обмежень відбувається системне вилучення частин земельної ділянки для комерційних потреб, що негативно відбувається на збереженні єдиного історичного комплексу споруд пам`ятки та паркової зони, в який вони розташовані.

Чернівецька обласна рада, не погоджуючись з позовними вимогами, подала до суду відзив на позову заяву, в якому зазначила, що листом від 25.01.2022 №01-14/3964 повідомлено позивача, що порушене у зверненні питання буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії з питань регуляторної політики, розвитку підприємства, агропромислового розвитку та земельних відносин з метою підготовки відповідного проекту рішення для внесення його на розгляд чергової сесії Чернівецької обласної ради.

На думку відповідача - 1, в діях ради відсутня протиправна бездіяльність, а позовні вимоги є передчасними.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання прийняти конкретне рішення, відповідач - 1 вважає, що позивач пропонує суду своїм рішенням підмінити рішення Чернівецької обласної ради щодо розгляду і вирішення питання, яке належить до компетенції суб`єкта владних повноважень і повинно бути здійснено ним самостійно з дотриманням законодавства.

Відповідач - 2, не погоджуючись з позовними вимогами, також подав відзив на позовну заяву, в якому посилався на те, що державними інспекторами Управління з контролю за використанням і охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства, а саме законності використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, площею 0,1483 га.

В ході перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 самовільно зняв родючий шар ґрунту, без спеціального дозволу та використовує без правовстановлюючих документів земельну ділянку. У зв`язку із цим, стосовно нього складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №113-ДК/0125АП/09/01-19 від 17.04.2019, акт обстеження земельної ділянки №113-ДК/0125АО/10/01-19 від 17.04.2019, винесено припис №113-ДК/0044Пр/03/01-19 від 17.04.2019 про усунення порушень вимог земельного законодавства, складено протокол про адміністративне правопорушення №113-ДК/0045П/07/01-19 від 17.04.2019, прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення від 24.04.2019 №113-ДК0054.

04.06.2019 працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повторно проведено перевірку виконання вимог припису інспекції про усунення порушень вимог земельного законодавства, під час якої встановлено, що ФОП ОСОБА_2 не виконав вимоги припису інспекції №113-ДК/0044Пр/03/01-19 від 17.04.2019. У зв`язку із цим, складено акт №180-ДК/176АП/09/01-19 від 04.06.2019, винесено повторний припис №180-ДК/0076АП/03/01-19 від 04.06.2019, складено протокол про адміністративне правопорушення №180-ДК/0077П/07/01-19 від 04.06.2019, прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №180-ДК/0081По/08/01-19 від 12.06.2019.

Зазначав, що 03.07.2019 проведено втретє перевірку виконання вимог попередніх приписів інспекції, в ході якої встановлено, що ФОП ОСОБА_1 не виконав вимоги приписів, про що складено акт №298-ДК/269АП/09/01-19 від 03.07.2019.

Відповідач - 2 посилався на те, що у відповідності до розрахунку розміру шкоди заподіяної внаслідок використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки та шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, визначено шкоду в сумі 22726,33 грн, було відшкодовано ФОП ОСОБА_1 .

Звертав також увагу на те, що спірна земельна ділянка є комунальної форми власності, Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області не являється розпорядником вказаної земельної ділянки.

Вказував, що перевірка дотримання земельного законодавства проведена за наявності правових підстав, без порушення порядку проведення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а припис, складений інспектором, обґрунтований, з урахуванням усіх обставин.

Зазначав, що Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області діяло виключно в межах наданих повноважень, а відтак, для визнання дій протиправними не має жодних підстав.

Ухвалою суду від 28.02.2022 відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою суду від 18.03.2022 у задоволенні клопотання представника відповідача-1 про призначення розгляду адміністративної справи №600/1213/22-а в судовому засіданні з викликом сторін, - відмовлено.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

12.09.2019 Чернівецькою обласною радою XXXIII сесії VII скликання прийнято рішення "Про внесення змін і доповнень до рішення 30-ї сесії обласної ради 7-го скликання від 27.03.2019 №33-30/19 "Про реорганізацію шляхом перетворення комунальної медичної установи Чернівецька обласна психіатрична лікарня" в обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" №136-33/19 (а.с. 19).

Відповідно до Статуту Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", затвердженого розпорядженням голови Чернівецької обласної ради 22.09.2021 №354, обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" є медичним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статусом.

Підприємство є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків комунальної медичної установи "Чернівецька обласна психіатрична лікарня". Підприємство створене на базі майна територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області (а.с. 39-46).

Вказане також підтверджується передавальним актом та технічним паспортом на громадський будинок будівлі (а.с. 47-53).

Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" зареєстровано юридичною особою, основним видом економічної діяльності є 86.10 діяльність лікарняних закладів (а.с. 21-22).

14.05.2021 між відділом охорони культурної спадщини Чернівецької міської ради в особі начальника відділу Пушкової О.Д. та Обласним комунальним некомерційним підприємством "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", в особі генерального директора ОСОБА_3 укладено охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини, згідно якого користувач бере на себе зобов`язання щодо охорони пам`ятки архітектури місцевого значення - комплекс споруд, психіатричної лікарні, взятий на облік наказом Міністерства культури, молоді і спорту України від 03.04.2020 №1643. Охоронний номер 3200/11-Чв, Пам`ятка розташована на АДРЕСА_1.

Даним договором визначено використовувати Комплекс споруд виключно під нежитлові будівлі та споруди психіатричної лікарні (а.с. 23).

Згідно витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права майновий комплекс психіатричної лікарні є об`єктом права власності територіальних громад міст, сіл, та селищ Чернівецької області, управління здійснює Чернівецька обласна рада (а.с. 24-25).

Майновий комплекс перебуває у оперативному управлінні обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня".

Комплекс будівель і споруд з парковою зоною Чернівецької обласної психіатричної лікарні розташовані на земельних ділянках кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, які перебувають у власності Чернівецької обласної ради, яка здійснює управління спільною власністю територіальних громад сіл, селищ та міст області.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру земельна ділянка кадастровий номер 7310136300:08:001:0205, площа 8,5978 га знаходиться за адресою АДРЕСА_1, відноситься до земель житлової та громадської забудови, цільове призначення: 03.03. для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (а.с. 30-32).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру земельна ділянка кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, площа 0,5838 га знаходиться за адресою АДРЕСА_1, відноситься до земель житлової та громадської забудови, цільове призначення: 03.03. для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (а.с. 33-)35.

Із Державного акту на право постійного користування землею від 22.02.2001 №І-ЧВ №001498 вбачається, що такий видано комунальні медичній установі "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" АДРЕСА_1 Чернівецькою міською радою народних депутатів у тому, що зазначеному користувачу надається у постійне користування 9,4570 га землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для обслуговування будівель і споруд відповідно до рішення XV сесії XXIII скликання Чернівецької міської ради народних депутатів від 13.07.2000 №292 (а.с. 36-38)

22.10.2021 Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" звернулось до Чернівецької обласної ради із листом №588, яким просило привести у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини" (а.с. 58-59).

Листом від 25.01.2022 №01-14/39-64 виконавчий апарат Чернівецької обласної ради повідомив позивача про те, що питання висвітлене у листі від 22.10.2021 №588 буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії обласної ради з питань регуляторної політики, розвитку підприємства, агропромислового розвитку та земельних відносин (а.с. 60).

13.12.2021 Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із листом №691, в якому просив провести позапланову дотримання ФОП ОСОБА_1 вимог земельного законодавства з питань самовільного захоплення та нецільового використання земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 та перебувають в постійному користуванні Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" та вирішити питання про припинення протиправних дій ФОП ОСОБА_1 (а.с. 63).

14.12.2021 Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" звернулось до Чернівецької обласної ради із заявою №692, в якій просив звернутися до ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області з приводу проведення позапланової перевірки дотримання ФОП ОСОБА_1 вимог земельного законодавства з питань самовільного захоплення та нецільового використання земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 та перебувають в постійному користуванні Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" та вирішити питання про припинення протиправних дій ФОП ОСОБА_1 та забезпечити внесення до відомостей Державного кадастру України зміни щодо категорії належних Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини" (а.с.61-62).

Листом від 21.12.2021 №19-24-0.3-4326/2-21 до Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомило позивача про те, що правові підстави для внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельні ділянки 7310136300:08:001:0205, площею 8,5978 га та 7310136300:08:001:0206, площею 0,5838 га, в частині цільового призначення земельних ділянок, - відсутні (а.с.64).

Листом від 12.01.2022 №19-24-0.3-176/2-22 Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомлено позивача про розгляд листа від 13.12.2021 №691, а саме вказано, що діями ФОП ОСОБА_1 порушено вимоги ст. ст. 125, 126 та п. "б" ст. 211 земельного кодексу України, за яке його було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП про адміністративні правопорушення, нараховано розмір шкоди, заподіяної територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки комунальної форми власності, та видано припис посадової особи з метою усунення порушення земельного законодавства (а.с. 65).

Окрім цього, судом встановлено, що 28.12.2021 позивач звернувся до Інспекції архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради із листом №7143, яким просило дотримання ФОП ОСОБА_1 вимог земельного законодавства з питань самовільного захоплення та нецільового використання земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 та перебувають в постійному користуванні Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" та вирішити питання про припинення протиправних дій ФОП ОСОБА_1 та притягнення його до відповідальності (а.с. 66).

Листом від 06.01.2022 №18-01/9-495 Інспекція архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради повідомила позивача про те, що інспекцією вживаються заходи спрямовані на здійснення державного архітектурно-будівельного контрою на підставі листа. У межах чинного законодавства (а.с. 67).

Не погоджуючись із бездіяльністю Чернівецької обласної ради щодо не забезпечення прийняття рішення та проведення робіт зі зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га , що розташовані за адресою АДРЕСА_1 з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення", визначення меж охоронної зони пам`ятки культурної спадщини, а також із бездіяльністю Головного управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області щодо неналежного нагляду за охороною та використанням земель історико-культурного призначення.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Щодо позовних вимог позивача звернених до Чернівецької обласної ради щодо бездіяльності, на думку позивача, стосовно не забезпечення прийняття рішення та проведення робіт зі зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення", визначення меж охоронної зони пам`ятки культурної спадщини, суд зазначає наступне.

Відповідно до 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Згідно ст. 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Відповідно до ч. 2, 3 ст. 10 Закону №280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 8 Земельного кодексу України до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області; в) забезпечення реалізації державної політики в галузі використання та охорони земель; д) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; е) організація землеустрою; и) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ст. 38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Згідно ч. 1 ст. 53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Згідно п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до п. 6 ч. 3 ст. 43 Закону №280/97-ВР прийняття рішень щодо організації територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.

Статтею 54 ЗК України встановлено, що землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Навколо історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, об`єктів культурної всесвітньої спадщини, музеїв просто неба, меморіальних музеїв-садиб, які надані та використовуються для потреб охорони культурної спадщини, пам`яток культурної спадщини, їх комплексів (ансамблів) встановлюються зони охорони пам`яток із забороною діяльності, що шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання таких земель.

Згідно ст. 54-1 ЗК України з метою охорони культурної спадщини на використання земель у межах території пам`ятки культурної спадщини, історико-культурного заповідника, історико-культурної заповідної території, охоронюваної археологічної території, музею просто неба, меморіального музею-садиби, зон охорони, буферної зони, історичного ареалу населеного місця, території об`єкта культурної всесвітньої спадщини встановлюються обмеження відповідно до закону України "Про охорону культурної спадщини".

Обмеження у використанні земель у межах території пам`ятки культурної спадщини, історико-культурного заповідника, історико-культурної заповідної території, охоронюваної археологічної території, музею просто неба, меморіального музею-садиби, зон охорони, історичного ареалу населеного місця, буферної зони, території об`єкта культурної всесвітньої спадщини поширюються на усі розташовані в межах цих територій та об`єктів землі незалежно від їх цільового призначення. Межі території, на яку поширюються такі обмеження, визначаються відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" і зазначаються в документації із землеустрою, містобудівній документації, науково-проектній документації у сфері охорони культурної спадщини. Відомості про зазначені обмеження у використанні земель вносяться до Державного земельного кадастру.

Режим використання земель у межах території пам`ятки культурної спадщини, історико-культурного заповідника, історико-культурної заповідної території, охоронюваної археологічної території, музею просто неба, меморіального музею-садиби, зон охорони, історичного ареалу населеного місця, буферної зони, території об`єкта культурної всесвітньої спадщини визначається науково-проектною документацією у сфері охорони культурної спадщини, а до затвердження такої документації - Законом України "Про охорону культурної спадщини".

Згідно ст. 162 ЗК України охорона земель - це система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 №1805-III (далі - Закон №1805-III) пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Згідно ст. 13 Закону №1805-III об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 14-1 Закону №1805-ІІІ визначено, що територія пам`ятки - це територія, історично і топографічно пов`язана з розпланувально-просторовою еволюцією пам`ятки, для якої визначається спеціальний охоронний режим її використання з метою збереження цілісності пам`ятки.

Відповідно до ч. 2, 4 ст. 14-1 Закону №1805-ІІІ режим використання території пам`ятки встановлює обмеження діяльності у використанні відповідної території (земель). Будь-яка діяльність у межах території пам`ятки має здійснюватися з дотриманням режиму використання пам`ятки, у тому числі всіх обмежень у використанні земель, зокрема у сфері забудови.

Відомості про межі і режими використання території пам`ятки підлягають внесенню до Державного земельного кадастру, містобудівного кадастру як відомості про обмеження у використанні земель (у тому числі у сфері забудови).

Відповідно до ст. 150 ЗК України до особливо цінних земель відносяться, зокрема землі історико-культурного призначення.

З аналізу вказаних норм вбачається, що приналежність земельної ділянки до категорії земель історико-культурного призначення обумовлена розташуванням на ній об`єктів, визначених статтями 13, 14-1 Закону №1805-ІІІ. Вказане породжує необхідність приведення у відповідність до вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини" відомостей щодо земельної ділянки, які містяться в Державному земельному кадастрі, в тому числі внесення до нього відомостей щодо обмежень використання такої земельної ділянки.

Порядок встановлення та зміну цільового призначення земельних ділянок встановлено ст. 20 ЗК України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 20 ЗК України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.

Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо:

земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;

земельних ділянок приватної власності - їх власниками.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.

Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).

Відповідно до ч. 6 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує: розроблення документації із землеустрою (крім випадків формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, не сформованих у земельні ділянки); прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).

Згідно ч. 1 ст. 50 Закону України "Про землеустрій" від Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок може передбачати формування та/або зміну цільового призначення декількох земельних ділянок, за умови що розпорядником земельних ділянок буде один орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, або власником земельної ділянки приватної власності є одна особа.

Згідно ч. 1 ст. 186 ЗК України проекти землеустрою погоджуються та затверджуються в такому, а саме проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (п. 6 ч. 3 ст. 186 ЗК України).

Підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації (ч. 8 ст. 186 ЗК України).

Отже, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням землекористувача суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін та підлягає погодженню в порядку, встановленому статтею 186 ЗК України.

При цьому, положеннями ЗК України орган місцевого самоврядування наділено правом відмовити у погодженні проекту землеустрою, однак визначено, що така відмова можлива виключно у разі невідповідності документації положенням вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації та зобов`язано суб`єкта владних повноважень вказати у рішенні вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію.

Судом встановлено, що Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" зверталось до Чернівецької обласної ради із листом №588, в якому просило привести у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини".

Листом від 25.01.2022 №01-14/39-64 виконавчий апарат Чернівецької обласної ради повідомило позивача про те, що питання висвітлене у листі від 22.10.2021 №588 буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії обласної ради з питань регуляторної політики, розвитку підприємства, агропромислового розвитку та земельних відносин.

Водночас, станом на день розгляду справи, жодних рішень, що стосувались б задоволення вимог позивача, викладених у листі від 22.10.2021, чи відмови у такому задоволенні, Чернівецькою обласною радою не надано.

Частинами 1-2 ст. 59 Закону №280/97-ВР визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради (ч. 3 ст. 59 Закону №280/97-ВР).

Виходячи з наведених правових норм, в контексті спірних правовідносин, вбачається, що рішення про надання дозволу на зміну її цільового призначення належить до виключних повноважень Чернівецької обласної ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні.

Тобто, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматись у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади виключно на пленарних засіданнях ради.

Враховуючи наведене та зважаючи на те, що за результатами розгляду заяви позивача від 22.10.2021 Чернівецькою обласною радою, як суб`єктом владних повноважень, не прийнято ні рішення про приведення у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, ні вмотивованої відмови у приведенні у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" вказаних вище земель, а лише направив лист, то суд дійшов висновку про правомірність вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідача стосовно вказаного питання.

Таким чином, суд вважає, що заява Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" не розглянута Чернівецькою обласною радою в порядку, у строк та у спосіб, встановлені земельним кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

При цьому посилання відповідача на те, що питання висвітлене у листі від 22.10.2021 №588 буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії обласної ради з питань регуляторної політики, розвитку підприємства, агропромислового розвитку та земельних відносин, суд вважає необґрунтованим та безпідставними, оскільки станом на день прийняття судом рішення по даній справі жодних з визначених Земельним кодексом України рішень відповідачем не приймалось, що не відповідає приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України.

Згідно правової позиції, викладеної Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 у справі №П/9901/137/18 (№800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Чернівецькою обласною радою допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду заяви Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" від 22.10.2021.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Чернівецьку обласну раду ухвалити рішення про приведення у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини", замовити та затвердити документацію з землеустрою щодо зміни категорії вказаних земельних ділянок та встановлення і винесення в натурі (на місцевості) меж охоронної зони Комплексу споруд психіатричної лікарні із парковою територією, який є пам`яткою культурної спадщини та архітектури початку XX сторіччя, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України суд може зобов`язати відповідача, суб`єкта владних повноважень, прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Отже, адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим ч. 2 ст. 2 КАС України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

У постанові від 05.09.2018 у справі №826/9727/16 Верховний Суд зазначив, що аналіз п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України у їх взаємозв`язку зі статтями 2, 5 КАС України, свідчить про те, що суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, за сукупності наступних умов: 1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача; 2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача; 3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів; 4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №2340/2921/18 та від 17.10.2019 у справі №813/1950/16.

Суд зазначає, що зобов`язання відповідача привести у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини", замовити та затвердити документацію з землеустрою щодо зміни категорії вказаних земельних ділянок та встановлення і винесення в натурі (на місцевості) меж охоронної зони Комплексу споруд психіатричної лікарні із парковою територією, який є пам`яткою культурної спадщини та архітектури початку XX сторіччя, може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав для відмови у її задоволенні.

Водночас, в межах спірних правовідносин, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі, суд перебиратиме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень.

У свою чергу, прийняття судом рішення про зобов`язання Чернівецьку обласну раду ухвалити рішення про приведення у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини", замовити та затвердити документацію з землеустрою щодо зміни категорії вказаних земельних ділянок та встановлення і винесення в натурі (на місцевості) меж охоронної зони Комплексу споруд психіатричної лікарні із парковою територією, який є пам`яткою культурної спадщини та архітектури початку XX сторіччя, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

Зважаючи на те, що відповідачем допущено бездіяльність щодо розгляду заяв позивача, суд дійшов висновку, що з метою захисту порушених прав позивача, ефективним та належним є такий спосіб захисту порушених прав, як зобов`язання Чернівецьку обласну раду розглянути заяву позивача від 22.10.2021 та прийняти відповідне рішення за результатами її розгляду.

Щодо вимог позивача звернених до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області щодо неналежного нагляду за охороною та використанням земель історико-культурного призначення та зобов`язання Головне управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області забезпечити дієвий контроль за дотриманням режиму використання земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1, як земель історико-культурного призначення, внести відповідні зміни до відомостей Державного земельного кадастру щодо зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 на "Землі історико-культурного призначення", забезпечити відображення в Державному земельному кадастрі меж охоронної зони пам`ятки історико-культурного призначення та обмежень на використання земельних ділянок, згідно документації з землеустрою та Закону України "Про охорону культурної спадщини", варто зазначити наступне.

Відповідно до ст. 4 Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV) об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно ст. 5 Закону №963-IV Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Статтею 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Відповідно до ст. 10 Закону №963-IV Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов`язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Як вбачається із матеріалів справи, Управління Служби безпеки України в Чернівецькій області зверталось до начальника Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із листом, в якому повідомило щодо порушення вимог чинного земельного законодавства у ході використання частини земельних ділянок комунальної форми власності, що розташовані в межах м.Чернівці. Встановлено, що частини земельних ділянок з кадастровими номерами 7310136300:08:001:0063 та 7310136300:08:001:0206 використовуються ФОП ОСОБА_1 для ведення підприємницької діяльності без правовстановлюючих документів.

У зв`язку із цим, 17.04.2019 працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 та 7310136300:08:001:0205). За результатами перевірки складено акт від 17.04.2019 №113-ДК/0125 АП/09/01-19 встановлено самовільне заняття частини земельної ділянки шляхом здійснення будівництва капітальних будівель та спорудження господарських будівель (тимчасові), чим порушено ФОП ОСОБА_1 вимог ст. ст. 125, 126 та п. "б" ст. 211 Земельного кодексу України.

Як свідчать матеріали справи, на цій підставі працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області складено акт обстеження земельної ділянки від 17.04.2019 №113-ДК/025/АО/10/01-19, припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 17.04.2019 №113-ДК/0044/Пр/03/01-19, складено протокол про адміністративне правопорушення №113-ДК/0045П/07/01-19 від 17.04.2019, прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення від 24.04.2019 №113-ДК0054, якою накладено на ФОП ОСОБА_1 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.

24.04.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області винесено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, в якому визначено розмір визначеної шкоди у сумі 22726,33 грн.

04.06.2019 працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повторно проведено перевірку виконання вимог припису інспекції про усунення порушень вимог земельного законодавства, під час якої встановлено, що ФОП ОСОБА_1 не виконав вимоги припису інспекції №113-ДК/0044Пр/03/01-19 від 17.04.2019.

У зв`язку із цим, працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повторно проведено перевірку проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, з питань виконання умов припису посадової особи від 17.04.2019 №113-ДК/0044/Пр/03/01-19 щодо усунення порушення земельного законодавства ФОП ОСОБА_1 при використанні частини земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 по АДРЕСА_1 .

За результатами перевірки складено акт №180-ДК/176АП/09/01-19 від 04.06.2019, винесено повторний припис №180-ДК/0076АП/03/01-19 від 04.06.2019, складено протокол про адміністративне правопорушення №180-ДК/0077П/07/01-19 від 04.06.2019, прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №180-ДК/0081По/08/01-19 від 12.06.2019.

03.07.2019 працівниками Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області втретє проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, з питань виконання умов припису посадової особи №180-ДК/0076АП/03/01-19 від 04.06.2019 щодо усунення порушення земельного законодавства ФОП ОСОБА_1 при використанні частини земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 по АДРЕСА_1 , про що складено акт від 03.07.2019 №298-ДК/269АП/09/01-19.

Згідно платіжного доручення від 11.12.2019 №13731 ОСОБА_1 сплачено шкоду заподіяну внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів та шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) у сумі 22726,33 грн.

Зазначене вище свідчить про дотримання Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області, визначених Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", приписів щодо проведення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів при проведенні проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 та 7310136300:08:001:0205) ФОП ОСОБА_1 .

Таким чином вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області щодо неналежного нагляду за охороною та використанням земель історико-культурного призначення та зобов`язання Головне управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області забезпечити дієвий контроль за дотриманням режиму використання земельних ділянок є безпідставними з огляду на викладене вище.

Стосовно вимоги позивача про зобов`язання Головне управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру щодо зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 на "Землі історико-культурного призначення", забезпечити відображення в Державному земельному кадастрі меж охоронної зони пам`ятки історико-культурного призначення та обмежень на використання земельних ділянок, згідно документації з землеустрою та Закону України "Про охорону культурної спадщини", суд зазначає наступне.

Згідно з ч.1 ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI) до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема, цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону №3613-VI відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.

Пунктом «а» ч. 2 ст. 21 Закону №3613-VI передбачено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру: а) щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації; на підставі технічної документації із землеустрою - щодо інвентаризації земель.

Порядок внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку визначено Законом №3613-VI та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі - Порядок №1051).

Відповідно до п. 69 Порядку №1051 внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 розробника документації із землеустрою та оцінки земель від імені замовника, якщо інше не передбачено договором на виконання відповідних робіт, або власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки у випадках, передбачених статтею 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (далі - заявник).

Додаток 12 до Порядку №1051 містить форму заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. До заяви додаються: копія документа, що посвідчує особу; копія документа, що посвідчує повноваження діяти від імені особи; копія документа про присвоєння податкового номера; документація із землеустрою; документація із оцінки земель; рішення Держгеокадастру про внесення відомостей (змін до них) про державний кордон України до Державного земельного кадастру; документи щодо демаркації, редемаркації, делімітації державного кордону України; електронний документ; рішення Верховної Ради України, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування; договір; рішення суду; документи, на підставі яких виникає відповідне право суборенди, сервітуту, із зазначенням меж частини земельної ділянки, на яку поширюється відповідне речове право; документи, що підтверджують погодження з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, фізичною, юридичною особою зміни цільового призначення земельної ділянки у разі обов`язкового погодження такої документації відповідно до законодавства та/або забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, у вигляді гарантії у разі обов`язкового відшкодування таких втрат відповідно до законодавства.

Вказані вище документ не надаються у випадку, передбаченому пунктом 121-1 Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до п.121-1 Порядку №1051 внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо її цільового призначення здійснюється згідно з Класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок, Класифікатором видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правилами їх застосування, наведеними у додатках 58-60. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення земельної ділянки сільськогосподарського, лісогосподарського призначення здійснюється за умови надання її власником (а для земель державної та комунальної власності - користувачем) забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, крім випадків, визначених законом, у вигляді гарантії. Державний кадастровий реєстратор, який вносить до Державного земельного кадастру відомості про зміну цільового призначення такої земельної ділянки, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру негайно повідомляє установі, що видала гарантію, про настання підстави для відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва за формою згідно з додатком 61.

Згідно з п.73 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру: 1) розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє: відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку; 2) за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.

З аналізу наведених правових норм судом встановлено, що форма заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, яка є додатком № 12 до вказаного Порядку, містить перелік документів, згідно якого до заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру повинні додаватися, в тому числі документація із землеустрою.

Тобто, підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру щодо зміни категорії земельних ділянок є заява встановленої форми та визначені Порядком №1051 відповідна технічна документація.

Так, судом встановлено, що позивач звертався до Головного управління Держгеокадастру України в Чернівецькій області із заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, однак відповідач - 2 листом від 21.12.2021 повідомив, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру при встановленні обмеження на земельну ділянку здійснюється на підставі відповідної документації із землеустрою, передбаченої вимогами ст. 47 Закону України "Про землеустрій".

Враховуючи встановлені судом обставини, суд вважає, що у відповідача - 2 були відсутні підстави для внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, оскільки позивачем не надано всіх необхідних документів, передбачених в Додатку 12 до Порядку №1051, а саме відповідної документації із землеустрою, передбаченої вимогами ст. 47 Закону України "Про землеустрій".

Оскільки під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем не дотримано вимог чинного законодавства України в частині надання необхідних документів для внесення змін до Державного земельного кадастру щодо зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, то суд прийшов до висновку, що відповідачем правомірно відмолено у внесенні таких змін до Державного земельного кадастру.

Відтак, позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п. 29).

Згідно положень статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно з частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу Чернівецькою обласною радою не надано суду належних і допустимих у розумінні статей 73-74 КАС України доказів, які підтверджують правомірність оскаржуваної позивачем бездіяльності.

Водночас Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області надано суду належні та допустимі докази, які підтверджують правомірність оскаржуваної позивачем бездіяльності та вчинених дій.

Відтак, суд доходить висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, а саме до відповідача - Чернівецької обласної ради, то суд стягує за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача сплачений судовий збір в сумі 2481,00 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" до Чернівецької обласної ради та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Чернівецької обласної ради щодо не забезпечення прийняття рішення та проведення робіт зі зміни категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення", визначення меж охоронної зони пам`ятки культурної спадщини.

3. Зобов`язати Чернівецьку обласну раду розглянути заяву Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" від 22.10.2021 за №588 про приведення у відповідність до вимог ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" категорії земельних ділянок кадастровий номер 7310136300:08:001:0205 площею 8,5978 га та кадастровий номер 7310136300:08:001:0206 площею 0,5838 га, що розташовані за адресою АДРЕСА_1, шляхом зміни категорії вказаних земельних ділянок з "Землі житлової та громадської забудови" на "Землі історико-культурного призначення" та зміни виду цільового використання цих земельних ділянок з "03.03. - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я" на "08.01. - для забезпечення охорони об`єктів культурної спадщини", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

4. В іншій частині позову, - відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької обласної ради на користь Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" судовий збір в сумі 2481,00 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" (вул. Мусорського, 2, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018, код ЄДРПОУ 43288841).

Відповідач - 1 - Чернівецька обласна рада (вул. Грушевська, 1, м. Червінці, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 25081241) .

Відповідач -2 - Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 194-А, м. Чернівці, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 39909396).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2023
Оприлюднено14.07.2023
Номер документу112153756
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —600/1213/22-а

Рішення від 12.07.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 17.03.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 27.02.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні