Постанова
від 04.07.2023 по справі 761/3123/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 761/3123/23 суддя в І-й інстанції Сидоров Є.В.

Провадження № 33/824/2162/2023 суддя в ІІ-й інстанції Фінагеєв В.О.

Категорія: ст. 485 МК України

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

Іменем України

04 липня 2023 року м. Київ

Суддя Київського апеляційного суду Фінагеєв В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці на постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 24 березня 2023 року про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , працюючого водієм, за ознаками порушення митних правил, передбачених ст. 485 Митного кодексу України, -

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення № 0040/126000/22 від 17 жовтня 2022 року, 15 жовтня 2022 року на митну територію України з Швейцарії через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення, р.н.з. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 на адресу БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ» (ЄДРПОУ 44892802, вул. Набережно-Рибальська дорога, будинок 3, прим. 139, м. Київ, 04176) ввезено товари: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті».

Відповідно до товаросупровідних документів, які слідували разом з товаром (CMR від 10 жовтня 2022 року № 0003377, копія європейського транзитного документа T1 від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0 тощо), у транспортному засобі переміщувалось 146 одиниць (штук) «електровелосипедів...» загальною вагою 4 380,00 кг. та загальною вартістю 10 000 Євро.

Переміщення вказаного вантажу здійснювалось громадянином України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; значиться зареєстрованим та проживає за адресою: АДРЕСА_1 ; паспорт НОМЕР_3 , виданий 02.02.2018 року органом 0710) на транспортному засобі комерційного призначення р.н.з. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 (перевізник PE «ROMDI UKRAINE», Ukraine, 43000, Volyn region, Lutsk, Elektroaparatna str.3 of.201/ Україна, 43000, Волинська обл. м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 3, оф. 201).

15 жовтня 2022 року з метою визнання згаданого вантажу: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті», у кількості 146 штук, загальною вагою - 4 380,00 кг., гуманітарною допомогою, громадянином України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), митному органу для здійснення формальностей і митного контролю подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», та товаросупровідні документи: міжнародна автомобільна накладна CMR від 10 жовтня 2022 року № 0003377; копія європейського транзитного документа Т1 від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0; договір від 06 жовтня 2022 року між «LIMEBIKE SWITZERLAND AG» (Швейцарія) і БЛАГОДІЙНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ» (Україна); лист БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ» від 07.10.2022 року № 071022/1; довіреність від 07 жовтня 2022 року 071022/2 БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ».

ОСОБА_1 діяв на підставі довіреності від 07 жовтня 2022 року № 071022/2, наданої керівником БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ» (ЄДРПОУ 44892802,) ОСОБА_2, згідно якої ОСОБА_1 уповноважено представляти інтереси вищевказаної благодійної організації стосовно оформлення переміщуваного через митний кордон України товару. Для чого йому було надано право:

- подавати митному органу митну декларацію, а також усі необхідні для здійснення митного контролю та оформлення документи;

- бути присутнім під час митного оформлення вищевказаного майна;

- одержувати в митних органах документи, оформленні у зв`язку з цією довіреністю;

- представляти інтереси директора фонду в усіх установах, підприємствах, організаціях, будь-якої організаційно правової форми та форми власності, перед усіма фізичними і юридичними особами з питань, що виникли стосовно вищевказаного майна.

Відповідно до поданої декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, та міжнародної автомобільної накладної CMR від 10 жовтня 2022 року № 0003377, відправником товару зазначено організацію «3RD FLOOR» (Швейцарія), отримувачем - БЛАГОДІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ».

Згідно копії європейського транзитного документа Т1 від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0 відправником товару виступає організація «LIMEВІКЕ SWITZERLAND AG» (Швейцарія), а одержувачем - БЛАГОДІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ».

Крім того, у копії європейського транзитного документа Т1 від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0 зазначено код переміщуваного товару (на рівні 6 знаків; товарна категорія) 871160, що відповідає опису товару УКТЗЕД «мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування...».

Відповідно до абзацу 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно абзацу 3 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

В період з 15 жовтня 2022 року по 16 жовтня 2022 року посадовими особами Волинської митниці, за участю уповноваженої посадової особи Координаційно - моніторингової митниці, з урахуванням вимог ст.320, ст. 338 МК України, та на підставі п.5 «Вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів...» затвердженого постановою КМУ від 23.05.2012 № 467, проведено повний митний огляд товарів.

Під час проведення митного огляду, встановлено, що через митний кордон фактично переміщується товар, який являє собою «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті», у кількості 145 штук, загальною вагою - 4 380 кг. Результати проведеного митного огляду відображені в Акті про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 16 жовтня 2022 року № 205020/2022/600587.

Також встановлено, що переміщуваний «електровелосипеди без товар акумуляторів в асортименті» є підакцизним товаром - відповідно до пп. 215.3.7 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України («Підакцизні товари та ставки податку») на товари за кодом згідно із УКТЗЕД 871160 «мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування» встановлено ставку акцизного податку у розмірі 22 євро за 1 штуку, і, відповідно, не можуть бути визнані гуманітарною допомогою.

Таким чином, даний товар повинен декларуватися згідно Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року № 651, зареєстрованого в Міністерстві фінансів України 14.08.2012 року за № 1372/21684 (із змінами), зі сплатою митних платежів.

Частиною другою статті 6 Закону України від 22.10.1999 № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» («Звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) визнаних гуманітарною допомогою») визначено, що підакцизні товари не відносяться до гуманітарної допомоги (крім: автомобілів швидкої медичної допомоги, легкових автомобілів спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції; транспортних засобів, що надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях; транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт"; легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об`ємом двигуна не більш як 1800 куб. см., що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством; транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад.

Відповідно до частини 4 статті 6 Закону України від 22.10.1999 № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється у порядку, встановленому Податковим кодексом України та Митним кодексом України (далі - МК України).

Вантажі гуманітарної допомоги, відповідно до вимог ч. 1 ст. 287 МК України та пп. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України, при ввезенні на митну територію України звільняються від оподаткування.

Відповідно до п. 9 ч. 3 ст. 335 МК України у митній декларації декларантом або уповноваженою особою зазначаються відомості про документи, що підтверджують право на пільги із сплати митних платежів, на застосування повного чи часткового звільнення від сплати митних платежів відповідно до обраного режиму.

Таким чином, для набуття права на пільги із сплати митних платежів і набуття можливості ввезти на митну територію України товар «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті» у кількості 145 штук загальною вагою - 4 380 кг, громадянином ОСОБА_1 , використано законодавчу норму, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», і митному органу подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою (відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану»).

Відповідно до розрахунку митних платежів загальна сума митних платежів, які необхідно було б сплатити, становить 250 411,85 грн.(з яких ввізне мито- 35 630,60 грн., акциз - 113 661,61 грн., ПДВ - 101 119,64 грн.)

Статтею 74 МК України визначено, що імпорт (випуск для вільного обігу) - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари після сплати всіх митних платежів, встановлених законами України на імпорт цих товарів, та виконання усіх необхідних митних формальностей випускаються для вільного обігу на митній території України.

Частиною 1 ст. 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії.

Відповідно до п. 1, 3 та 4 ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний: здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого МК України; надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; у випадках, визначених МК України та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х МК України.

Частиною 5 ст. 266 МК України передбачено, що особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.

Згідно з ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Відповідно до ч. 2 ст. 459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Таким чином, на переконання митного органу, ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), який діяв на підставі довіреності від 07 жовтня 2022 року № 071022/2, наданої керівником БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ» (ЄДРПОУ 44892802) ОСОБА_2 , за відсутності законних підстав для набуття права на пільги із сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті» у кількості 145 штук загальною вагою - 4 380 кг, подав 15 жовтня 2022 року митному органу декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою (відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2022 р. № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану"), чим вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 250 411,85 грн.

Такі дії ОСОБА_1 були кваліфіковані митним органом за статтею 485 МК України.

Постановою Шевченківського районного суду міста Києва від 24 березня 2023 року провадження у справі відносно ОСОБА_1 закрито у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Ухвалюючи зазначену постанову, місцевий суд дійшов висновку, що вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 485 МК України, є недоведеною.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Координаційно-моніторингова митниця подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову місцевого суду через неповне з`ясування обставин справи та прийняти нову постанову, якою визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, та накласти адміністративне стягнення відповідно до санкції зазначеної статті.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги представник Координаційно-моніторингової митниці вказує про те, що ними у судовому засіданні місцевого суду було зокрема надано суду для ознайомлення лист Міністерства соціальної політики України від 10 січня 2023 року № 299/0/2-23/20, яким підтверджено правову позицію Координаційно-моніторингової митниці та зазначено, що товари, які класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 871160 є підакцизними та щодо них встановлено ставку акцизного податку. Проте, місцевим судом не надано належної правової оцінки висновкам, викладеним у листі Міністерства соціальної політики України від 10 січня 2023 року № 299/0/2-23/20 та не враховано, що товари за кодом УКТ ЗЕД 871160 - мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування, не включено до переліку підакцизних товарів, які можуть бути визнані гуманітарною допомогою, відповідно до частини 2 статті 6 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-ХІV «Про гуманітарну допомогу» та стосовно яких надається звільнення від оподаткування. При цьому, в оскаржуваній постанові судом безпідставно зроблено посилання на те, що на ввезений громадянином України ОСОБА_1 на митну територію України товар - електровелосипеди без акумуляторів в асортименті у кількості 145 штук, розповсюджується дія частини 2 статтею 6 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-ХІV «Про гуманітарну допомогу». Також, представник митного органу зазначає, що судом першої інстанції викликано у судове засідання та опитано у якості свідка керівника Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (код ЄДРПОУ - 44892802) ОСОБА_2 . Свідок пояснив, що товар електровелосипеди без акумуляторів у кількості 145 штук було ввезено на митну територію України для потреб військових формувань. Координаційно-моніторинговою митницею у судовому засіданні було запропоновано свідку надати гарантійний лист кінцевого користувача щодо ввезеного на митну територію України громадянином України ОСОБА_1 на митну територію України товару - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 145 штук, проте, таких документів свідком для ознайомлення надано не було. У судовому засіданні Координаційно-моніторинговою митницею також було заявлено клопотання щодо витребування у відповідних військових формуваннях документів, які підтверджують їх звернення до Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» та потребу у наданні електровелосипедів, які були ввезені 15 жовтня 2022 року на митну територію України ОСОБА_1 , однак, клопотання митниці було судом відхилено, що унеможливило надання об`єктивної оцінки поясненням свідка та всебічного й повного розгляду справи. Відтак, на переконання митного органу громадянин України ОСОБА_1 , за відсутності законних підстав для набуття права на пільги зі сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 145 штук, подав 15 жовтня 2022 року митному органу декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, тобто, вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 250 411,85 грн., відповідальність за які передбачена статтею 485 МК України.

Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника митниці, ОСОБА_1 та його захисника, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга є обґрунтованою та підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно з вимогами ст. 245 КУпАП серед ряду завдань провадження в справах про адміністративні правопорушення є: всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи та вирішення її в точній відповідності з законом.

Відповідно до вимог ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до вимог ст. 252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

У відповідності до вимог частини першої ст. 254 КУпАП про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

Згідно ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачена адміністративна відповідальність.

Згідно з ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Статтею 487 МК України передбачено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Статтею 280 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) передбачено, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинене правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, чи заподіяно матеріальну шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Аналогічні вимоги також закріплені в ст. 489 МК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення. Склад правопорушення - це сукупність названих у законі ознак, за наявності яких небезпечне і шкідливе діяння визнається конкретним правопорушенням. Такі ознаки мають об`єктивний і суб`єктивний характер. Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил, інспектором митниці повинні бути враховані ознаки складу правопорушення та викладені винні дії особи повинні відповідати диспозиції статті за якою особа притягується, до відповідальності за порушення митних правил. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Відповідно до ст. 485 МК України заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.

Як вбачається з протоколу про порушення митних правил, 15 жовтня 2022 року на митну територію України з Швейцарії через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з використанням транспортного засобу комерційного призначення з реєстраційним номерним знаком НОМЕР_4 / НОМЕР_5 на адресу Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (код ЄДРПОУ - 44892802, Набережно-Рибальська дорога, буд. З, прим. 139, м. Київ, 04176) ввезено товар - електровелосипеди без акумуляторів в асортименті.

Ввезення вказаного вантажу на митну територію України здійснювалось громадянином України ОСОБА_1 .

Відповідно до товаросупровідних документів, які слідували разом із зазначеним товаром, а саме, товаротранспортної накладної С MR від 10 жовтня 2022 року № 0003377, Європейського транзитного документа ТІ від 12 жовтня 2022 MRN 22DE410167400516М0, у транспортному засобі переміщувалось 146 одиниць (штук) електровелосипедів загальною вагою - 4 380 кг.

Згідно з довіреністю від 07 жовтня 2022 року № 071022/2, виданої керівником Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (код ЄДРПОУ - 44892802) ОСОБА_2, ОСОБА_1 уповноважено представляти інтереси вищевказаної благодійної організації у митних органах, зокрема:

- подавати митному органу митну декларацію, а також усі необхідні для здійснення митного контролю та оформлення документи;

- бути присутнім під час митного оформлення вищевказаного майна;

- одержувати в митних органах документи, оформленні у зв`язку з цією довіреністю;

- представляти інтереси директора фонду в усіх установах, підприємствах, організаціях, будь-якої організаційно - правової форми та форми власності, перед усіма фізичними і юридичними особами з питань, що виникли стосовно вищевказаного майна.

Так, 15 жовтня 2022 року, громадянином України ОСОБА_1 , з метою визнання товару - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 146 штук, вагою - 4 380 кг, гуманітарною допомогою, митному органу подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, за формою, затвердженою додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», та товаросупровідні документи; товаротранспортна накладна CMR від 10 жовтня 2022 року № 0003377, Європейський транзитний документ ТІ від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0, договір від 06 жовтня 2022 року, укладений між компанією «Limebike Switzerland AG» (Швейцарія) та Благодійною організацією «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» (Україна), лист Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» від 07 жовтня 2022 року, № 071022/1, довіреність від 07 жовтня 2022 року № 071022/2 БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «ЄВРОПЕЙСЬКЕ МАЙБУТНЄ».

Відповідно до абзацу 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з абзацом 3 пункту 1 зазначеної Постанови, товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Відповідно до Європейського транзитного документа ТІ від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516М0 відправником товару виступає організація «Limebike Switzerland AG» (Швейцарія), а одержувачем - Благодійна організація «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє».

При цьому, у Європейському транзитному документі ТІ від 12 жовтня 2022 року MRN 22DE410167400516M0 зазначено код переміщуваного товару - 871160, що відповідає опису товару за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) «мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування...».

Відповідно до підпункту 215.3.7 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України «Підакцизні товари та ставки податку», на товари за кодом згідно з УКТ ЗЕД 871160 - мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування, встановлено ставку акцизного податку у розмірі 22 євро за 1 штуку.

Під час проведення митного огляду встановлено, що через митний кордон України переміщується товар - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 145 штук, що підтверджується актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 16 жовтня 2022 року № 205020/2022/600587.

Частиною другою статті 6 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» визначено, що підакцизні товари не відносяться до гуманітарної допомоги, крім:

автомобілів швидкої медичної допомоги, легкових автомобілів спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції;

транспортних засобів, шо надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно- рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та. праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваепорт»;

легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об`ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;

транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад.

Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд погоджується з доводами митного органу, що товар - електровелосипеди без акумуляторів у кількості 145 штук, мав декларуватися митним органам відповідно до Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 651, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2012 року за № 1372/21684, із сплатою митних платежів.

Відповідно до розрахунку, наданого митним органом, загальна сума митних платежів, які необхідно було сплатити, становить 250 411,85 грн. (з яких ввізне мито - 35 630,60 грн., акцизний податок - 113 661,61 грн., податок на додану вартість - 101 119,64 грн.) (а.с. 123).

Ухвалюючи оскаржувану постанову, місцевий суд дійшов помилкового висновку, що на ввезений громадянином України ОСОБА_1 на митну територію України товар - електровелосипеди без акумуляторів в асортименті у кількості 145 штук, розповсюджується дія частини 2 статтею 6 Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-ХІУ «Про гуманітарну допомогу».

Відповідно до абзаців 5-7 пункту і постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», пропуск через митний кордон України товарів гуманітарної допомоги, наведених у додатку 2, здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту за умови подання до митних органів гарантійного листа кінцевого користувача товарів за формою, наведеною в додатку 3.

Зазначений лист оформлюється кінцевим користувачем товарів гуманітарної допомоги, яким є орган військового управління, визначений Міністерством оборони, правоохоронний орган, інше військове формування, утворене відповідно до закону, Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації чи підпорядкований підрозділ, визначений нею, військові адміністрації, утворені відповідно до законодавства, або інший суб`єкт, що здійснює боротьбу з тероризмом відповідно до закону, та засвідчується його печаткою.

Зазначені товари підлягають взяттю в установленому порядку на облік в Збройних Силах, правоохоронних органах, інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації, військових адміністраціях, утворених відповідно до законодавства, або в інших суб`єктах, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції захисник ОСОБА_1 адвокат Повразюк Р.В. неодноразово зазначав, що переміщувані велосипеди ввозяться для потреб Збройних сил України.

Разом з тим, матеріали справи не містять гарантійного листа кінцевого користувача товарів за формою, наведеною в додатку 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», на що обґрунтовано посилається митниця.

Будь-яких інших доказів на підтвердження призначення велосипедів, що ввозилися на митну територію України, саме для потреб Збройних Сил України матеріали справи не містять.

Під час розгляду справи в місцевому суді, захисником ОСОБА_1 адвокатом Повразюком Р.В. для правильного вирішення справи по суті було надано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 06 березня 2022 року, копію акту приймання-передачі гуманітарної (благодійної) допомоги від 25 серпня 2022 року ЗСУ ВЧ НОМЕР_6 , копію акту приймання-передачі гуманітарної (благодійної) допомоги від 12 жовтня 2022 року Виконавчому комітету Очаківської міської ради Миколаївської області.

Натомість, вказані документи апеляційний суд не може взяти до уваги, оскільки вони не стосуються предмету розгляду зазначеної справи та не мають ніякого відношення до «електровелосипедів без акумуляторів в асортименті», у кількості 145 штук, загальною вагою - 4 380,00 кг., які було ввезено ОСОБА_1 на територію митного контролю України 15 жовтня 2022 року та які є предметом розгляду зазначеної справи.

Враховуючи зазначене, апеляційний суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 , який діяв на підставі довіреності від 07 жовтня 2022 року № 071022/2, наданої керівником Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Європейське майбутнє» ОСОБА_2 , за відсутності підстав для декларування велосипедів гуманітарною допомогою та за відсутності законних підстав для набуття права на пільги із сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товару: «електровелосипеди без акумуляторів в асортименті» у кількості 145 штук загальною вагою - 4 380 кг, подав 15 жовтня 2022 року митному органу декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою (відповідно додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану"), чим вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 250 411,85 грн.

Отже, висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи, не ґрунтуються на наявних у справі доказах, а тому постанова суду підлягає скасуванню з винесенням нової постанови про визнання ОСОБА_1 винним у вчиненні правопорушення передбаченого ст. 485 КУпАП.

Так, санкція статті 485 Митного кодексу України, передбачає накладення стягнення у вигляді штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.

Судом встановлено, що сума митних платежів у справі про порушення митних правил № 0040/12600/22 від 17 жовтня 2022 року за статтею 485 Митного кодексу України та становить 250 411 грн. 85 коп.

У відповідності до ст. 33 КУпАП при накладення стягнення суд враховує особу ОСОБА_1 , а саме, що останній працює, раніше не притягався до відповідальності за порушення митних правил, відсутність обставин, що обтяжують відповідальність останнього.

Відтак, ОСОБА_1 слід визнати винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України та застосувати до нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу, передбаченого санкцією статті, в розмірі п`ятдесяти відсотків несплаченої суми митних платежів, що складає 125 205 грн. 92 коп. (250 411,85*50%).

Відповідно до ст. 40-1 КУпАП судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення у разі винесення судом (суддею) постанови про накладення адміністративного стягнення сплачується особою, на яку накладено таке стягнення.

Керуючись ст. 33, 40-1, 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 485 Митного кодексу України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці задовольнити.

Постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 24 березня 2023 року скасувати.

Визнати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, та накласти на нього стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 125 205 (сто двадцять п`ять тисяч двісті п`ять) гривень 92 (дев`яносто дві) копійки.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) гривень 80 (вісімдесят) копійок.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя В.О. Фінагеєв

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено14.07.2023
Номер документу112154188
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/3123/23

Постанова від 04.07.2023

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Фінагеєв Валерій Олександрович

Постанова від 24.03.2023

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Сидоров Є. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні