ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про зупинення провадження у справі
м. Київ
10.07.2023справа № 910/523/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В.,
розглядаючи у відкритому судовому засіданні
справу №910/523/23
про визнання незаконними та скасування розпоряджень від 07.05.2020 №678 та від 11.02.2021 №261, визнання права користування земельною ділянкою та витребування земельної ділянки в користування,
за участю представників:
позивача - Гаркавенка І.Г. (ордер від 04.01.2022 серія АА №1175901);
відповідача - Геращенко В.І.(наказ від 18.09.2019 №377-к),
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство «Українська залізниця» (далі - Залізниця) в особі його регіональної філії «Південно-Західна залізниця» (далі - Філія) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської державної адміністрації (далі - КМДА) про:
- визнання незаконним та скасування розпорядження КМДА від 07.05.2020 №678 «Про поділ земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському району м. Києва» (далі - Розпорядження № 678);
- визнання незаконним та скасування розпорядження КМДА від 11.02.2021 №261 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 державної власності Держави Україна в особі Київської міської державної адміністрації для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва» (далі - Розпорядження №261);
- визнання за Залізницею права постійного користування земельною ділянкою державної власності площею 12,2526 га, кадастровий номер 8000000000:82:418:0036 (далі - спірна земельна ділянка);
- витребування від КМДА в користування Залізниці спірної земельної ділянки.
Позовні вимоги мотивовано тим, що:
- розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №755-р «Про будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця» підтримано пропозицію Мінтрансу щодо будівництва в 2004-2005 роках залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця»;
- рішенням Київської міської ради (далі - КМР) сесія VI скликання від 02.12.2010 №302/5114 «Про надання земельних ділянок державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця (правий берег р. Дніпро) у Голосіївському та Печерському районах м. Києва» (далі - Рішення №302/5114);
- на підставі вказаного рішення державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 15,8568 га з цільовим призначенням для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) серії ЯЯ № 389662; до складу земельної ділянки площею 15,8568 га входить три земельні ділянки, в тому числі спірна земельна ділянка;
- постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» вирішено утворити публічне акціонерне товариство «Українська залізниця», 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття;
- публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту;
- постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №735 «Питання акціонерного товариства «Українська залізниця» затверджено статут Залізниці;
- розпорядженням КМДА від 24.12.2019 №2243 «Про вилучення з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» земельної ділянки на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва» було вилучено з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» спірну земельну ділянку на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва, надану згідно з Рішенням №302/5114, право користування якою посвідчене державним актом на право постійного користування земельною ділянкою, зареєстрованим у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі від 28.12.2012 №07-9-00148 та віднесено до земель запасу промисловості, транспорту,зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;
- відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.12.2019, 27.12.2019 на підставі розпорядження виконавчого органу КМР (КМДА) від 24.12.2019 №2243 зареєстровано припинення права користування спірною земельною ділянкою;
- Розпорядженням №678 вирішено здійснити поділ спірної земельної ділянки;
- Розпорядження №261 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу спірної земельної ділянки;
- позивач, дізнавшись про Розпорядження № 261, звернувся листом від 05.08.2021 №Н/НЗМ-08/1462 до голови КМДА В. Кличка стосовно передачі у постійне користування земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд, що були сформовані на підставі Розпорядження №261;
- листом від 21.09.2021 № 0570202/1-25778 Департамент земельних ресурсів КМДА повідомив, що нього відсутні правові підстави для підготовки проекту рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування Залізниці, оскільки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 №938 «Деякі питання акціонерного товариства «Українська залізниця» змінено тип публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» з публічного на приватне та перейменовано в Залізницю, а законодавцем не внесено зміни до пункту г частини другої статті 92 Земельного кодексу України, в частині зазначення організаційно-правової форми Залізниці;
- позбавлення Залізниці права користування спірною земельною ділянкою виключає можливість добудови введення в експлуатацію незавершеного будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу;
- спірна земельна ділянка використовується позивачем у свій діяльності, в тому числі використовується для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами), на спірній земельній ділянці перебувають об`єкти рухомого та нерухомого майна Залізниці;
- КМДА не мала законних підстав на вилучення раніше наданої спірної земельної ділянки та подальше розпорядження землями залізничного транспорту, право користування якими внесено до статутного капіталу Залізниці;
- Розпорядження №678 і №261 КМДА є незаконними і підлягають скасуванню, а порушені права Залізниці - поновленню.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 16.01.2023 позовну заяву Залізниці в особі її Філії залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.
24.01.2023 позивачем подано суду документи на виконання ухвали суду від 16.01.2023.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 06.03.2023.
24.02.2023 відповідач подав суду відзив на позов, в якому заперечив проти задоволення позову з огляду на те, що:
- постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 №938 змінено публічне акціонерне товариство «Українські залізниці» на приватне акціонерне товариство «Українська залізниця» (далі - AT «Українська залізниця»), а тому Залізниця не може вважатися належним власником або користувачем спірної земельної ділянки, а відтак, згода Залізниці як землекористувача в розумінні частини другої статті 149 Земельного кодексу України, не потрібна;
- відповідно до частини другої статті 92 Земельного кодексу України спірна земельна ділянка не може перебувати у постійному користуванні приватного акціонерного товариства «Українська залізниця»;
- виконання повноважень виконавчого органу КМР (КМДА) у сфері земельних відносин забезпечує Департамент земельних ресурсів виконавчого органу КМР (КМДА) (далі - Департамент), який є структурним підрозділом виконавчого органу КМР (КМДА), відповідно до Положення про Департамент, затвердженого рішенням КМР від 19.12.2002 №182/342 (зі змінами), що діяло на момент виникнення спірних правовідносин;
- на виконання повноважень та згідно з Порядком здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві, затвердженого рішенням КМР від 25.09.2003 №16/890, посадовими особами Департаменту проведено обстеження спірної земельної ділянки, за результатами якого виявлено порушення вимог земельного законодавства, про що складено акт обстеження земельної ділянки від 04.11.2019 №19-0765-01, зокрема, встановлено, що земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, оскільки частково огороджена бетонним парканом, на частині спірної земельної ділянки розміщено комплекс будівель та споруд автостанції «Видубичі» з аптекою та закладом громадського харчування; будівля підприємств з надання послуг автомобільних пасажирських перевезень; об`єкти транспортної інфраструктури (залізничні колії, автомобільні дороги та їх естакади); споруди торговельного призначення та закладів громадського харчування; трансформаторна підстанція ТП-197, інша частина - не використовується та вільна від забудови;
- норма частини дев`ятої статті 149 Земельного кодексу України не може бути застосована до даних відносин, як це зазначається у позовній заяві, оскільки стосується публічного акціонерного товариства, в той час як позивачем у справі є акціонерне товариство (приватне);
- розпорядженням виконавчого органу КМР (КМДА) «Про вилучення з постійного користування державного територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» земельної ділянки на залізничній дільниці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі міста Києва» від 24.12.2019 №2243 вилучено з постійного користування державного територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» спірну земельну ділянку та віднесено її до земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (далі - Розпорядження №2243); станом на 30.01.2023 (дата ухвали про відкриття провадження у справі) Розпорядження №2243 є чинним та не скасованим;
- на виконання Розпорядження №2243 державним реєстратором прийнято рішення від 28.12.2019 індексний номер 50530269 щодо припинення права постійного користування спірною земельною ділянкою у Залізниці, про що зроблено відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;
- позовні вимоги не можуть бути задоволені, оскільки скасування оскаржуваних розпоряджень не спричинить жодних наслідків для позивача та не призведе до поновлення права постійного користування спірною земельною ділянкою.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 06.03.2023 продовжено строк підготовчого провадження у справі та відкладено підготовче засідання з розгляду справи №910/523/23 на 03.04.2023.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 07.04.2023 відкладено підготовче засідання з розгляду справи №910/523/23 на 15.05.2023.
15.05.2023 позивач подав суду документи та письмові пояснення, в яких зазначив, що:
- будівництво та розміщення на спірній земельній ділянці автостанції «Видубичі», будівлі з надання послуг автомобільних пасажирських перевезень, об`єктів транспортної інфраструктури (залізничних колій, автомобільних доріг та їх естакад), трансформаторних підстанцій, які забезпечують електроживлення тощо безпосередньо передбачене Проектом будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця, який розроблений державним підприємством «Науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут транспортного будівництва «Київдіпротранс», який затверджено Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.09.2007 №798-р «Про затвердження проекту будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро (з підходами) в м. Києві на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця»;
- саме з метою для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) на залізничній дільниці Київ-Московський - Дарниця Рішенням №302/5114 було надано державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» в постійне користування земельні ділянки загальною площею 60,49 га, в тому числі і спірну земельну ділянку;
- твердження відповідача про те, що позивачем не було оформлено право користування земельною ділянкою спростовується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою площею 15,8568 га з цільовим призначенням для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами) серії ЯЯ №389662, виданим на підставі Рішення №302/5114 та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.12.2019, з якого вбачається, що 27.12.2019 на підставі Розпорядження №2243 зареєстровано припинення AT «Укрзалізниця» права постійного користування земельною ділянкою площею 12,2526 га;
- посилання відповідача на наявність підстав для зупинення провадження у справі №910/523/23 до набрання законної сили у справі № 640/14198/20 є безпідставними, оскільки розгляд справи № 640/14198/20 не перешкоджає розгляду справи № 910/523/23, тому, що позовні вимоги у справі № 640/14198/20 стосуються визнання незаконним та скасування Розпорядження №2243, а позовні вимоги у справі № 910/523/23 стосуються Розпоряджень №261 та №678, визнання права користування земельною ділянкою та витребування земельної ділянки в користування з метою забезпечення можливості добудови та введення в експлуатацію залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у м. Києві (з підходами);
- визнання незаконними та скасування Розпоряджень №261 та №678, які не відповідають закону та порушують права Залізниці, оскільки спрямовані на поділ земельної ділянки та затвердження технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки, яку було надано державному територіально-галузевому об`єднанню «Південно-Західна залізниця» згідно з Рішенням №302/5114.
15.05.2023 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 12.06.2023.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 12.06.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.07.2023.
У підготовче засідання 10.07.2023 з`явилися представники сторін.
Представник позивача 10.07.2023 подав суду додаткові письмові пояснення (міркування щодо питань, які виникли під час судового розгляду).
Представник відповідача заперечив проти доручення до матеріалів справи вказаних пояснень.
Суд долучив додаткові письмові пояснення позивача до матеріалів справи.
У судовому засіданні суд ставить на обговорення питання щодо зупинення провадження у справі №910/523/23 до набрання законної сили рішенням у справі №640/14198/20.
Представник позивача зазначив про необхідність повернення до стадії підготовчого провадження для розгляду питання щодо зупинення провадження у справі.
Представник відповідача підтримала доводи поданого суду 03.04.2023 клопотання про зупинення провадження у справі та зазначив про необхідність зупинення провадження у справі №910/523/23 до набрання законної сили рішенням у справі №640/14198/20.
Суд заслухавши пояснення сторін, повернувся до стадії підготовчого провадження для розгляду питання щодо зупинення провадження у справі №910/523/23 до набрання законної сили рішенням у справі №640/14198/20.
Судом встановлено, що:
- у провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва перебуває на розгляді справа № 640/14198/20 за позовом Залізниці в особі його Філії до КМДА, державного реєстратора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення, а саме Розпорядження №2243;
- Розпорядженням №2243 спірну земельну ділянку віднесено до земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; станом на 30.01.2023 (дата ухвали про відкриття провадження у справі №910/523/23) Розпорядження №2243 є чинним та не скасованим;
- отже, розгляд справи №640/14198/20 має істотне значення для вирішення справи №910/523/23.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 227 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 229 ГПК України провадження у справі зупиняється у випадку, встановленому пунктом 5 частини першої статті 227 цього Кодексу - до набрання законної сили судовим рішенням, від якого залежить вирішення справи.
Зупинення провадження у справі - це тимчасове або повне припинення всіх процесуальних дій у справі, що викликане настанням зазначених у законі причин, що перешкоджають подальшому руху процесу, і щодо яких невідомо, коли вони можуть бути усунені.
Метою зупинення провадження у справі до розгляду пов`язаної з нею справи є виявлення обставин, підстав, фактів, тощо, що не можуть бути з`ясовані та встановлені у даному процесі, проте, які мають значення для конкретної справи, провадження у якій зупинено.
Таким чином, вирішення спору про визнання незаконними та скасування Розпоряджень №678 та №261, визнання права користування земельною ділянкою та витребування земельної ділянки в користування не вдається можливим до розгляду по суті справи №640/14198/20 щодо визнання протиправним та скасування рішення, а саме Розпорядження №2243, оскільки саме Розпорядженням №2243 було вилучено з постійного користування державного-територіально-галузевого об`єднання «Південно-Західна залізниця» спірну земельну ділянку на залізничній ділянці Київ-Московський-Дарниця у Голосіївському районі м. Києва, надану згідно з Рішенням №302/5114, а Розпорядження №678 та №261 є похідними, прийнятими на підставі Розпорядження №2243.
Отже, господарський суд міста Києва вбачає за необхідне зупинити провадження у справі № 910/523/23 до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи №640/14198/20 та набрання рішенням з названої справи законної сили.
Керуючись статтями, 227, 229, 234 і 235 ГПК України, господарський суд міста Києва
УХВАЛИВ:
1. Провадження у справі № 910/523/23 зупинити до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи №640/14198/20 та набрання рішенням з названої справи законної сили.
2. Зобов`язати представників сторін повідомити господарський суд міста Києва про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі № 910/523/23.
Ухвала набрала законної сили 10.07.2023 та може бути оскаржена протягом десяти днів з моменту її підписання до Північного апеляційного господарського.
Повний текст ухвали складено та підписано 13.07.2023.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112171452 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні