ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"13" липня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/2969/23
Господарський суд Одеської області у складі судді Рога Н.В., розглянув заяву заступника керівника Одеської обласної прокуратури (вх.№2-1043/23 від 12.07.2023р.) про вжиття заходів забезпечення позову у справі №916/2969/23
За позовом: заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ - 03528552, електронна пошта: Odeska.obl@od.gp.gov.ua) в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65078, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, код ЄДРПОУ 39765871, електронна пошта: odesa_info@land.gov.ua); Міністерства освіти і науки України (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 10, код ЄДРПОУ - 38621185, електронна пошта: mon@mon.gov.ua)
До відповідача: Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області (66502, Одеська обл., Подільський р-н, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ - 04380040, електронна пошта: luba.rada@ukr.net)
про скасування рішення державного реєстратора; скасування державних реєстрацій; визнання незаконним та скасування рішень селищної ради та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Одеської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та Міністерства освіти і науки України до Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області про:
- скасування рішення державного реєстратора управління «Центр надання адміністративних послуг» Любашівської селищної ради Одеської області Дудника Г.О. від 17.06.2021р. за №58817049 про реєстрацію права комунальної власності Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області на земельну ділянку із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233), номер запису про право власності 42564638 від 15.06.2021);
- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності від 15.06.2021р. за №47566381 з одночасним припиненням права комунальної власності Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області на земельну ділянку з кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233);
- визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення Любашівської селищної ради VII сесії VIII скликання від 30.06.2021р. за №2533 «Про вилучення земельних ділянок, що знаходились у користуванні шкіл, наданих для дослідних і навчальних цілей до земель запасу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області» в частині вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, яка знаходилась у користуванні шкіл, наданих для дослідних і навчальних цілей до земель запасу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області зі зміною цільового призначення - для ведення товарного сільського господарського виробництва;
- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації припинення права постійного користування Північного центру професійної освіти (код ЄДРПОУ 02546370) на земельну ділянку із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, здійснену державним реєстратором управління «Центр надання адміністративних послуг» Любашівської селищної ради Одеської області Дудником Г.О. 29.07.2021р. за номером 59535208 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233, номер запису про інше речове право 30046120, дата та час реєстрації 26.07.2021р.) з одночасним поновленням права постійного користування за Північним центром професійної освіти (номер запису 45258602 від 29.01.2019р., номер запису 30046120);
- визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення Любашівської селищної ради VIII сесії VIII скликання від 12.08.2021р. №2852 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації на поділ земельних ділянок з метою їх включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких виставляється на аукціон окремими лотами» в частині земельної ділянки із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га з цільовим призначенням із земель запасу для дослідних і навчальних цілей (пункт 5 Додатку 1 до рішення).
- скасування проведеної державним кадастровим реєстратором відділу у Любашівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Вересневим Є.С. 30.11.2021р. реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0331 з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки;
- скасування проведеної державним кадастровим реєстратором відділу у Любашівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Вересневим Є.С. 30.11.2021р. реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0332 з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки;
- скасування проведеної державним кадастровим реєстратором відділу у Любашівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Вересневим Є.С. 30.11.2021р. реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 19,8332 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0333 з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки;
- зобов`язання Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області земельну ділянку площею 8,6911 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0246, яку поділено на земельні ділянки площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0332, площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0332 площею 19,8332 газ кадастровим номером 5123383400:01:001:0333.
Разом з позовом прокурор звернувся до суду з заявою (вх.№2-1043/23 від 12.07.2023р.) про вжиття заходів забезпечення позову у справі №916/2969/23, відповідно до якої просить:
- заборонити Любашівській селищній раді Подільського району Одеської області, а також іншим фізичним та юридичним особам здійснювати будь-які дії щодо розпорядження, зміни цільового призначення, зміни конфігурації, меж, складу угідь, кадастрових номерів, поділу чи об`єднання, передання у власність чи надання в оренду, в тому числі продажу на земельних торгах (аукціоні), інші дії, які можуть стати перешкодою для користування земельними ділянками або поділеними частинами земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, із кадастровими номерами 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, 5123383400:01:001:0331 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0332 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0333 площею 19,8332 га;
- заборонити державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, із кадастровими номерами 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, 5123383400:01:001:0331 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0332 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0333 площею 19,8332 га.
В обґрунтування заяви прокурор зазначив, що підставою для пред`явлення позову є порушення вимог земельного законодавства під час реєстрації Любашівською селищною радою Подільського району Одеської області права комунальної власності на земельні ділянки 5123383400:01:001:0331 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0332 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0333 площею 19,8332 га.
Так, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 30.11.2017р. №15-11978/13-17-СГ, державним реєстратором Савранської районної державної адміністрації Одеської області Рибчак К.С. 29.01.2019р. за № 45258602 прийнято рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га за державою в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233, номер запису про право власності 30045765).
Відповідно до державного акта на право постійного користування землею від 22.03.1994р. №00000001, зареєстрованого в Книзі реєстрації актів на право постійного користування землею за №105, виданого на підставі рішення Любашівською районною радою народних депутатів Любашівського району від 23.12.1993р., Любашівській філії Ананьївського середнього професійно-технічного училища № 54 надано у постійне користування земельну ділянку площею 42,3 га, що розташована на території Новоселівської сільської ради (за межами населеного пункту). Землю надано для ведення учбово-дослідного господарства.
У зв`язку із цим, на підставі вказаного державного акта на право постійного користування землею державним реєстратором Савранської районної державної адміністрації Одеської області Рибчак К.С. 29.01.2019 за № 45258602 прийнято рішення про державну реєстрацію права постійного користування Північного центру професійної освіти (код ЄДРПОУ 02546370) (правонаступник Любашівської філії Ананьївського середнього професійно-технічного училища № 54) на земельну ділянку сільськогосподарського призначення із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233, номер запису про інше речове право 30046120). Цільове призначення зазначеної земельної ділянки - для дослідних і навчальних цілей, землі сільськогосподарського призначення для ведення учбово-дослідного господарства.
У подальшому, державним реєстратором управління «Центр надання адміністративних послуг» Любашівської селищної ради Одеської області Дудником Г.О. 17.06.2021р. прийнято рішення за №58817049 про реєстрацію права комунальної власності Любашівської селищної ради (код ЄДРПОУ 04380040) на земельну ділянку із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233, номер запису про право власності 42564638 від 15.06.2021). Підставою для державної реєстрації права комунальної власності Любашівської селищної ради на вищезазначену земельну ділянку є абз. 17 п. п. 58 п. 4 розділу 1 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021р. за № 1423-XI.
Як зазначає прокурор, на підставі вказаного рішення земельна ділянка із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га вибула з державної власності.
Рішенням Любашівської селищної ради VII сесії VIII скликання від 30.06.2021р. за №2533 «Про вилучення земельних ділянок, що знаходились у користуванні шкіл, наданих для дослідних і навчальних цілей до земель запасу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області» вилучено земельні ділянки, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, які знаходились у користуванні шкіл, наданих для дослідних і навчальних цілей до земель запасу Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області зі зміною цільового призначення - для ведення товарного сільського господарського виробництва.
На підставі вказаного рішення Любашівської селищної ради державним реєстратором управління «Центр надання адміністративних послуг» Любашівської селищної ради Одеської області Дудником Г.О. 29.07.2021р. внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за номером 59535208 про припинення права постійного користування на земельну ділянку із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га Північного центру професійної освіти (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 175267921233, номер запису про інше речове право 30046120, дата та час реєстрації 26.07.2021).
У подальшому, як зазначає прокурор, рішенням Любашівської селищної ради VIII сесії VIII скликання від 12.08.2021р. №2852 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації на поділ земельних ділянок з метою їх включення до переліку земельних ділянок право оренди яких виставляється на аукціон окремими лотами» надано дозвіл на виготовлення технічної документації на поділ земельних ділянок, у тому числі і земельної ділянки із кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га з цільовим призначенням із земель запасу для дослідних і навчальних цілей.
Прокурор зазначає, що згідно відомостей Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га переміщена до архівного шару програмного забезпечення в результаті поділу на земельні ділянки з кадастровими номерами 5123383400:01:001:0331, 5123383400:01:001:0332, 5123383400:01:001:0333.
30 листопада 2021р. державним кадастровим реєстратором відділу у Любашівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Вересневим Є.С. відкрито поземельні книги на земельні ділянки, присвоєно останнім нові кадастрові номери: кадастровий номер 5123383400:01:001:0331 - земельній ділянці площею 11,2334 га, кадастровий номер 5123383400:01:001:0332 - земельній ділянці площею 11,2334 га кадастровий номер 5123383400:01:001:0333 - земельній ділянці площею 19,8332 га, та внесено до Державного земельного кадастру відомості про зазначені земельні ділянки.
На підставі зазначеного, прокурор вважає, що дії з поділу спірної земельної ділянки для подальшої її передачі третім особам у власність та користування (оренду), а також імовірні майбутні дії з їх поділу або об`єднання з іншими земельними ділянками, відчуження, на користь третіх осіб, в подальшому, у разі задоволення позову, призведе до неможливості захисту прав та охоронюваних законом інтересів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Міністерства освіти і науки України в межах даної справи.
З урахуванням вищевикладеного, приймаючи до уваги зв`язок між заходами забезпечення позову і предметом позовних вимог, імовірності утруднення виконання або неможливості виконання рішення суду в разі невжиття таких заходів, значної вартості оспорюваної земельної ділянки та можливості її виставлення на аукціон, оренди, що призведене до неможливості ефективного поновлення державних інтересів, з позиції прокуратури, наявні підстави для вжиття заходів забезпечення позову, у зв`язку з чим прокурор звернувся з даною заявою до суду та, посилаючись на положення ст.ст.136-139 ГПК України, просить вжити заходи забезпечення позову у даній справі.
Розглянув матеріали справи, заяву про вжиття заходів забезпечення позову, суд дійшов наступних висновків.
За приписами частини 1 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Згідно зі ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" та статті 11 Господарського процесуального кодексу України суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод закріплено право на ефективний засіб юридичного захисту, встановлено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 29.06.2006 у справі "Пантелеєнко проти України" засіб юридичного захисту має бути ефективним як на практиці, так і за законом. У рішенні Європейського суду з прав людини від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" зазначено що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
У рішенні Конституційного Суду України від 16.06.2011р. №5-рп/2011 у справі N1-6/2011 зазначено, що судочинство охоплює, зокрема, інститут забезпечення позову, який сприяє виконанню рішень суду і гарантує можливість реалізації кожним конституційного права на судовий захист, встановленого статтею 55 Конституції України.
Одним з механізмів забезпечення ефективного юридичного захисту є передбачений національним законодавством України інститут вжиття заході до забезпечення позову. При цьому, вжиття заходів до забезпечення позову має на меті запобігти утрудненню чи неможливості виконання рішення господарського суду, прийнятого за результатами розгляду справи, або забезпечити ефективний захист чи поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, в разі задоволення позову. (Такі висновки викладені в постанові Верховного Суду від 29.07.2019р. у справі № 905/491/19).
Положеннями ст. 136 ГПК України передбачено, що господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених ст. 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання рішення суду в разі задоволення позовних вимог. Забезпечення позову застосовується господарським судом як гарантія реального виконання рішення суду.
Забезпечення позову застосовується господарським судом як гарантія реального виконання рішення суду.
Тобто, за приписами чинного господарського процесуального законодавства таку процесуальну дію, як забезпечення позову, може бути вчинено як до пред`являння позову так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Наразі, суд зазначає, що у вирішенні питання про забезпечення позову слід здійснювати оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Особа, яка подала заяву про забезпечення позову, повинна обґрунтувати причини звернення із заявою про забезпечення позову. З цією метою та з урахуванням загальних вимог, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, обов`язковим є подання доказів наявності фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного заходу до забезпечення позову.
Положеннями ст. 137 ГПК України визначено перелік заходів забезпечення позову, а також регламентовано, що суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову.
Згідно ч. 3 ст. 137 ГПК України, суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову.
У вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Умовою застосування заходів до забезпечення позову за вимогами майнового характеру є достатньо обґрунтоване припущення, що майно (в тому числі грошові суми, цінні папери тощо), яке є у відповідача на момент пред`явлення позову до нього, може зникнути, зменшитись за кількістю або погіршитись за якістю на момент виконання рішення.
Достатньо обґрунтованим для забезпечення позову є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного виду забезпечення позову. Про такі обставини може свідчити вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов`язання після пред`явлення вимоги чи подання позову до суду (реалізація майна чи підготовчі дії до його реалізації, витрачання коштів не для здійснення розрахунків з позивачем, укладення договорів поруки чи застави за наявності невиконаного спірного зобов`язання тощо). Саме лише посилання в заяві на потенційну можливість ухилення відповідача від виконання судового рішення без наведення відповідного обґрунтування не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.
Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується господарським судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється господарським судом, зокрема, з урахуванням співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, з вартістю майна, на яке вимагається накладення арешту, або майнових наслідків заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Заходи до забезпечення позову повинні бути співрозмірними із заявленими позивачем вимогами. Співмірність передбачає співвідношення господарським судом негативних наслідків від вжиття заходів до забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, та майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Метою вжиття заходів щодо забезпечення позову є уникнення можливого порушення в майбутньому прав та охоронюваних законом інтересів позивача, а також можливість реального виконання рішення суду та уникнення будь-яких труднощів при виконанні у випадку задоволення позову.
Суд зазначає, що обранням належного, відповідно до предмета спору, заходу до забезпечення позову дотримується принцип співвіднесення виду заходу до забезпечення позову із заявленими позивачем вимогами, чим врешті досягаються: збалансованість інтересів сторін та інших учасників судового процесу під час вирішення спору, фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову та, як наслідок, ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача без порушення або безпідставного обмеження при цьому прав та охоронюваних інтересів інших учасників провадження у справі або осіб, що не є учасниками цього судового процесу.
При цьому, судом має досліджуватися, чи не призведе невжиття заявленого заходу забезпечення позову до порушення вимоги щодо справедливого та ефективного захисту порушених прав, оскільки позивач не зможе відновити свій правовий стан, який існував до імовірного порушення його прав та захистити в межах одного цього судового провадження за його позовом без нових звернень до суду.
Згідно з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 16.08.2018р. у справі №910/1040/18 у випадку звернення особи до суду з позовними вимогами немайнового характеру, судове рішення у разі задоволення яких не вимагатиме примусового виконання, то в такому випадку має застосовуватися та досліджуватися така підстава вжиття заходів забезпечення позову, як достатньо обґрунтоване припущення, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Суд зазначає, що під час вирішення питання про наявність підстав для забезпечення позову, обов`язок по доведенню та обґрунтуванню наявності очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача покладається саме на заявника.
Господарський суд зазначає, що предметом позову у даній справі є скасування рішення державного реєстратора, скасування державних реєстрацій, визнання незаконним та скасування рішень селищної ради та зобов`язання вчинити певні дії.
Таким чином, прокурором заявлено позовні вимоги немайнового та майнового характеру, у зв`язку з чим в цьому випадку має досліджуватись така підстава вжиття заходів забезпечення позову як достатньо обґрунтоване припущення, що невжиття такого заходу як арешт майна, яке є предметом спору, може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, та водночас має досліджуватися така підстава вжиття заходів забезпечення позову як достатньо обґрунтоване припущення, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду (схожий правовий висновок викладено у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.09.2020р. у справі №925/77/20).
Дослідивши матеріали справи, суд встановив, шо обраний прокурором спосіб забезпечення позову є розумним, обґрунтованим та адекватним, має логічний зв`язок з предметом позову та має наслідком лише збереження існуючого становища до розгляду справи по суті.
При цьому, суд вважає, що застосування заходів забезпечення позову шляхом заборони вчинення певних дій щодо спірної земельної ділянки /щодо поділу, об`єднання, передачі в оренду/ не порушить прав та охоронюваних законом інтересів Любашівської селищної ради чи інших осіб, які не є учасниками справи, не призведе до блокування господарської діяльності, а лише запровадить законні обмеження, наявність яких дозволить створити належні умови для запобігання перешкод для виконання рішення суду в разі задоволення позовних вимог.
Крім того, оскільки предметом спору є, зокрема, скасування рішення державного реєстратора та скасування державних реєстрацій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності, доцільною є заборона вчиняти щодо спірних земельних ділянок будь-які дії, пов`язані з їх державною реєстрацією, крім як на виконання судових рішень, які набрали законної сили щодо вказаних земельних ділянок.
Слід також зазначити, що подальше відчуження, поділ, об`єднання, передання в користування третім особам, продаж на земельних торгах унеможливить, у разі задоволення позову, подальше виконання рішення суду у даній справі.
Суд також враховує імовірність виставлення спірних земельних ділянок площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0332, площею 11,2334 га з кадастровим номером 5123383400:01:001:0332 площею 19,8332 газ кадастровим номером 5123383400:01:001:0333 на аукціон на підставі рішення Любашівської селищної ради VIII сесії VIII скликання від 12.08.2021р. №2852 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації на поділ земельних ділянок з метою їх включення до переліку земельних ділянок право оренди яких виставляється на аукціон окремими лотами».
На підставі зазначеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви заступника керівника Одеської обласної прокуратури (вх.№2-1043/23 від 12.07.2023р.) про вжиття заходів забезпечення позову у справі №916/2969/23
Згідно з ч.1 ст.140 Господарського процесуального кодексу України заява про забезпечення позову розглядається судом не пізніше двох днів з дня її надходження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч.5, 6 ст. 140 ГПК України залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову і підстави його обрання та вирішує питання зустрічного забезпечення. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.
Згідно з ч.1 ст.144 ГПК України ухвала підлягає негайному виконанню. Частиною 8 ст.140 ГПК України встановлено, що оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також, не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Керуючись ст.ст.136, 137, 140, 234 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
1.Заяву заступника керівника Одеської обласної прокуратури (вх.№2-1043/23 від 12.07.2023р.) про вжиття заходів забезпечення позову у справі №916/2969/23 - задовольнити.
2. Заборонити Любашівській селищній раді Подільського району Одеської області (66502, Одеська обл., Подільський р-н, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ 04380040), а також іншим фізичним та юридичним особам здійснювати будь-які дії щодо розпорядження, зміни цільового призначення, зміни конфігурації, меж, складу угідь, кадастрових номерів, поділу чи об`єднання, передання у власність чи надання в оренду, в тому числі продажу на земельних торгах (аукціоні), інші дії, які можуть стати перешкодою для користування земельними ділянками або поділеними частинами земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, із кадастровими номерами 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, 5123383400:01:001:0331 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0332 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0333 площею 19,8332 га.
3. Заборонити державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також іншим особам вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області, із кадастровими номерами 5123383400:01:001:0246 площею 42,3 га, 5123383400:01:001:0331 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0332 площею 11,2334 га, 5123383400:01:001:0333 площею 19,8332 га.
За даною ухвалою стягувачем є: Одеська обласна прокуратура (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ - 03528552, електронна пошта: Odeska.obl@od.gp.gov.ua)
Боржником є: Любашівська селищна рада Подільського району Одеської області (66502, Одеська обл., Подільський р-н, смт Любашівка, вул. Софіївська, 97, код ЄДРПОУ - 04380040, електронна пошта: luba.rada@ukr.net)
Ухвала підлягає виконанню відповідно до вимог Закону України "Про виконавче провадження".
Ухвала може бути пред`явлена до примусового виконання у строк, передбачений ст.12 Закону України "Про виконавче провадження".
Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її проголошення (підписання).
Суддя Рога Наталія Василівна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112171921 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні