Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 липня 2023 року Справа№200/2070/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами позов ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці, Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Міністерство внутрішніх справ України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Головне управління Національної поліції в Донецькій області, про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (далі відповідач-1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Міністерство внутрішніх справ України (далі МВС України, третя особа-1), в якому просить: - визнати протиправними дії щодо відмови у нарахуванні і виплаті заробітної плати, як члену ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці; - зобов`язати нарахувати і виплатити, як члену ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці заробітну плату з 18 грудня 2015 року по день винесення рішення судом.
На обґрунтування позову ОСОБА_1 посилається те, що він був з 2015 року та є членом Ліквідаційної комісії Управління МВС України на Донецькій залізниці і на цей час виконує покладені на нього трудові функції, однак не отримує «заробітної плати».
Ухвалою суду від 16 травня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження в адміністративній справі. Залучено Головне управління Національної поліції в Донецькій області, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору (далі ГУ НП в Донецькій області, третя особа-2). Залучено Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці, як співвідповідача у справі (далі УМВС України на Донецькій залізниці, відповідач-2). Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувано докази.
Відповідач-1 не надав відзивів на позовну заяву.
Відповідач-2 не надав відзивів на позовну заяву.
Третя особа-1 не надала пояснення на позовну заяву.
Третя особа-2 надала пояснення на позовну заяву, в яких зазначає, що позов є необґрунтованим і таким, що задоволенню не підлягає. Позивач з грудня 2015 року до цього часу безперервно проходить службу на посадах в ГУ НП в Донецькій області. Наказом МВС України від 08.06.2015 № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» ліквідовано Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці, створено комісію з його ліквідації та затверджено її склад. У подальшому неодноразово були внесені зміни до складу ліквідаційної комісії. Також зазначає, що відповідно до наказу голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 «Про перезатвердження складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці» склад комісії перезатверджено та залучено до її складу, в якості члена комісії, інспектора управління кадрового забезпечення ГУ НП в Донецькій області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 . Посилається на те, що в подальшому також неодноразово вносились зміни до наказу Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316, ОСОБА_1 незмінно залишається у її складі до цього часу. Відповідно до функціональних обов`язків (за посадами ГУНП в Донецькій області на яких проходив та проходить службу позивач) він є членом ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці, що передбачає і виконання певних обов`язків із вжиття заходів з ліквідації вказаної установи. Ліквідаційна комісія Управління МВС України на Донецькій залізниці з дати її створення і до цього часу не мала та не має затвердженого штатного розпису та відповідно фінансування на оплату праці. Члени ліквідаційної комісії не перебувають у трудових відносинах з Управлінням. Вони є працівниками ГУНП в Донецькій області де отримують грошове забезпечення за виконання своїх функціональних обов`язків, у тому числі із вжиття ліквідаційних заходів. Посилається на те, що ОСОБА_1 з моменту призначення на посаду в ГУНП в Донецькій області отримував і отримує грошове забезпечення за виконання функціональних обов`язків за посадами ГУ НП в Донецькій області, зокрема, і за виконання функціональних обов`язків члена ліквідаційної комісії. Крім того, в залежності від обсягу виконаної роботи він отримує додаткові види грошового забезпечення у вигляді премії. Також зазначає, що виконання позивачем обов`язків, як члена ліквідаційної комісії, в УМВС України на Донецькій залізниці передбачено функціональними обов`язками за посадою в ГУ НП в Донецькій області і не може оплачуватися окремо, адже це суперечить нормам чинного законодавства України, у тому числі Закону України «Про запобігання корупції», які поширюють свою дію на позивача. Вважає, що посилання позивача на норми КЗпП України є недоречними, адже умови проходження служби поліцейських, а також виплати їм грошового забезпечення регулюються нормами спеціального законодавства: Закону України «Про Національну поліцію», постанови КМУ «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 № 988, Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції, затверджених наказом МВС України від 06.04.2016 № 260. Щодо тверджень позивача про виконання функціональних обов`язків із здійснення ліквідаційних заходів у вільний від основної роботи час, у зв`язку з виконанням функціональних обов`язків за основним місцем роботи, зазначає, що функціональними обов`язками за посадами в ГУ НП в Донецькій області передбачено виконання ним таких функцій. Також, звертає увагу суду на те, що відповідно до п. 20 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції, затверджених наказом МВС України від 06.04.2016 № 260, за виконання службових обов`язків понад установлений службовий час, у вихідні, святкові та неробочі дні грошове забезпечення поліцейським додатково не виплачується. Поліцейським, які виконували службові обов`язки у вихідні, святкові та неробочі дні, крім поліцейських, які працюють у змінному режимі, відповідний час для відпочинку (у порядку компенсації) надається протягом двох наступних місяців. Вважає, що позивач мав право звернутися до керівництва з рапортом про надання відпочинку за виконання службових обов`язків понад установлений службовий час.
Позивач надав до суду додаткові пояснення у справі, в яких наполягає на задоволенні позовних вимог в повному обсязі. У цих поясненнях позивач посилається на те, що фактичні правовідносини, що виникли між позивачем та відповідачем мають ознаки правовідносин роботи за сумісництвом. Вважає, що особа, яка виконує роботу в іншій установі, ніж основне місце роботи, у вільний від основної роботи час, має право на отримання винагороди (плати за фактично виконану роботу). У протилежному випадку, позивач піддається дискримінації порівняно зі своїми колегами по основному місцю роботи, які не є членами ліквідаційної комісії, оскільки вони отримують однакове з позивачем грошове забезпечення з основного місця роботи, однак позивач працює в позаробочий час, виконуючи також інші функціональні обов`язки на іншому підприємстві, однак при цьому жодної оплати своєї праці за це не отримує. Посилається на те, що відповідачем не було вирішене питання впорядкування правовідносин між позивачем та відповідачем та виплати винагороди за фактичне виконання роботи позивачем в установі відповідача. Позивач вважає, що відсутність «традиційного» трудового договору з відповідачем не спростовує доказів існування фактичних трудових відносин (виконання роботи на користь відповідача), які підлягають оплаті, також відсутність такого договору не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на оплату його праці.
Крім того, позивач посилається на те, що його право на отримання винагороди за свою роботу у складі члена ліквідаційної комісії не може бути поставлене у залежність від бездіяльності державних органів, які не дотримуються своїх обов`язків із забезпечення прийняття нормативно-правових актів, що регулюють відповідні відносини. Вважає, що в цій справі не може бути застосована ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію».
ГУ НП в Донецькій області надані до суду додаткові пояснення у справі, в яких, третя особа-2 зазначає, що відповідно до довідки Ліквідаційній комісії УМВС України на Донецькій залізниці від 20.06.2023 № 34лк/дз наказами МВС України від 08.06.2015 № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» і від 22.06.2015 № 741 «Про організаційно-штатні зміни в підрозділах транспортної міліції» було ліквідовано Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці та скорочено всі штатні посади. Зазначає, що з 07.11.2015 штатні посади під ліквідаційну комісію УМВС України на Донецькій залізниці не вводились, у зв`язку з чим ОСОБА_1 на них не призначався. Посилається на те, що надати накази про призначення, звільнення та переміщення ОСОБА_1 на посадах в Ліквідаційній комісії УМВС України на Донецькій залізниці не є можливим, у зв`язку з їх відсутністю.
Відповідно до пункту 31 частини 11 статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорту громадянина України НОМЕР_1 , виданого 17.02.2003.
Відповідно до копії витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 28.05.2012 № 208 о/с (по особовому складу) прийнято на службу в органи внутрішніх справ та призначено з 28 травня 2012 року ОСОБА_1 , інспектором патрульної служби взводу роти патрульної служби лінійного відділу на станції Донецьк Управління МВС України на Донецькій залізниці (за рахунок коштів ДП «Донецька залізниця»), з іспитовим строком дев`ять місяців, присвоївши перше спеціальне звання «рядовий міліції».
Згідно з копії витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 15.02.2013 № 88 о/с по особовому складу призначено молодшого сержанта міліції ОСОБА_1 інспектором сектору кадрового забезпечення лінійного відділу на станції Красноармійськ Управління МВС України на Донецькій залізниці, звільнивши його з посади інспектора патрульної служби взводу роти патрульної служби лінійного відділу на станції Донецьк цього Управління.
Відповідно до копії витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 19.04.2013 № 193 о/с призначено лейтенанта міліції ОСОБА_1 інспектором сектору комплектування та проходження служби відділу кадрового забезпечення Управління МВС України на Донецькій залізниці, звільнивши його з посади інспектора сектору кадрового забезпечення лінійного відділу на станції Красноармійськ цього Управління.
Згідно з копії витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 13.08.2014 № 260 о/с призначено лейтенанта міліції ОСОБА_1 , старшим інспектором з особливих доручень сектору інспекції з особового складу відділу кадрового забезпечення Управління МВС України на Донецькій залізниці, з 1 вересня 2014 року, звільнивши його з посади інспектора сектору комплектування та проходження служби відділу кадрового забезпечення цього Управління.
Відповідно до копії витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 30.10.2014 № 326 о/с призначено лейтенанта міліції ОСОБА_1 старшим інспектором з особливих доручень сектору комплектування проходження служби відділу кадрового забезпечення Управління МВС України на Донецькій залізниці, звільнивши його з посади старшого інспектора з особливих доручень сектору інспекції з особового складу відділу кадрового забезпечення цього Управління.
З копії наказу Міністерства внутрішніх справ України від 08.06.2015 № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці», установлено, що відповідно до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», статей 104, 105, 110, 111 Цивільного кодексу України, п. 11 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року № 401, та на виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування органів внутрішніх справ» вирішено: - ліквідувати Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (ідентифікаційний код 08602371); - створити комісію з ліквідації Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці та затвердити її склад, що додається.
У подальшому, наказом МВС України від 08.07.2015 № 824 «Про внесення змін до наказу МВС від 08 червня 2015 року № 659» вирішено внести до наказу МВС від 8 червня 2015 року № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» такі зміни, зокрема, 1) викласти додаток до пункту 2 наказу «Склад комісії з ліквідації Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» у новій редакції, що додається.
Відповідно до складу комісії з ліквідації Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (ідентифікаційний код 08602371) затверджений наказом МВС від 08.06.2015 № 659 затверджений наказом МВС від 08.06.2015 № 659 (у редакції наказу МВС від 08.07.2015 № 824) установлено, що членом комісії є, зокрема, старший інспектор з особливих доручень сектору комплектування проходження служби відділу кадрового забезпечення Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці старший лейтенант міліції ОСОБА_1 .
З витягу з наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 05.11.2015 № 251 о/с по особовому складу, випливає, що відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ звільнено зі служби в органах внутрішніх справ у запас Збройних Сил (з постановленням на військовий облік) за п. 64 «з» (у зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу в інші міністерства і відомства (організації)) старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1 .
Відповідно до копії витягу з наказу ГУ НП в Донецькій області від 07.11.2015 № 44 о/с по особовому складу призначено тих, що прибули з Міністерства внутрішніх справ, з присвоєнням спеціальних звань поліції в порядку переатестування та установленням посадових окладів згідно з штатним розписом, з 7 листопада 2015 року, зокрема, ОСОБА_1 , який мав спеціальне звання старший лейтенант міліції, інспектором (за рахунок посади старшого інспектора) управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, присвоївши йому спеціальне звання старший лейтенант поліції.
Згідно з копії наказу Міністерства внутрішніх справ України від 07.12.2015 № 1548 «Про внесення змін до наказу МВС від 8 червня 2015 року № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» установлено, що вирішено затвердити зміни до наказу МВС від 8 червня 2015 року № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці», що додаються.
До суду надана копія змін до наказу МВС від 8 червня 2015 року № 659 «Про ліквідацію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці» затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07.12.2015 № 1548. Згідно з п. 7 цих змін дозволено голові ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці формувати склад комісії переважно з числа осіб, призначених до відповідних територіальних органів Національної поліції, які проходили службу (перебували в трудових відносинах) у підрозділах УМВС України на Донецькій залізниці.
Відповідно до копії наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 «Про перезатвердження персонального складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці» вирішено перезатвердити ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (код ЄДР 08602371) у складі, зокрема, інспектор управління кадрового забезпечення ГУНП в Донецькій області старший лейтенант поліції ОСОБА_1 .
Відповідно до витягу з наказу ГУ НП в Донецькій області від 11.08.2016 № 257 о/с «По особовому складу» старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 призначено старшим інспектором управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, увільнивши його від посади інспектора (за рахунок посади старшого інспектора) управління кадрового забезпечення цього Головного управління.
Відповідно до витягу з наказу ГУ НП в Донецькій області від 29.12.2016 № 430 о/с «По особовому складу» установлено, що у зв`язку з організаційно-штатними змінами на підставі наказу Національної поліції України від 29.11.2016 № 1245 дск «Про «Про організаційно-штатні зміни в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області» вирішено призначити старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 - старшим інспектором відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, увільнивши його від посади старшого інспектора управління кадрового забезпечення цього Головного управління.
Згідно з витягом з наказу ГУ НП в Донецькій області від 25.04.2018 № 164 о/с призначено капітана поліції ОСОБА_1 - старшим інспектором з особливих доручень відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, увільнивши його від посади старшого інспектора відділу комплектування управління кадрового забезпечення цього Головного управління.
Відповідно до витягу з наказу ГУ НП в Донецькій області від 26.03.2021 № 192 о/с «По особовому складу» капітана поліції ОСОБА_1 призначено старшим інспектором відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, з посадовим окладом 2600 гривень та установлено надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції у розмірі 45 %, увільнивши його від посади старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування управління кадрового забезпечення цього Головного управління (за власною ініціативою).
Згідно з копією наказу Управлення МВС України на Донецькій залізниці від 30.03.2021 № 1 «Про внесення змін до наказу УМВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 та виключення зі складу ліквідаційної комісії» внесено зміни до пункту 1 наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 «Про перезатвердження персонального складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці,» затвердивши ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (код ЄДР 08602371) у складі, зокрема член комісії старший інспектор відділу комплектування УКЗ Головного управління Національної поліції в Донецькій області капітан поліції ОСОБА_1 .
Відповідно до копії наказу Управлення МВС України на Донецькій залізниці від 16.11.2021 № 3 «Про внесення змін до наказу УМВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 та виключення зі складу ліквідаційної комісії» зазначено, що вирішено внести зміни до пункту 1 наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 «Про перезатвердження персонального складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці» затвердивши ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (код ЄДР 08602371) у складі, зокрема старший інспектор відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області капітан поліції ОСОБА_1 .
Згідно з витягом з наказу ГУ НП в Донецькій області від 24.11.2021 № 663 о/с капітана поліції ОСОБА_1 вирішено призначити старшим інспектором з особливих доручень відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління національної поліції в Донецькій області, з посадовим окладом 2700 гривень та установлено надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції у розмірі 50 %, увільнивши його від посади старшого інспектора відділу комплектування управління кадрового забезпечення цього Головного управління.
Відповідно до копії наказу Управлення МВС України на Донецькій залізниці від 26.11.2021 № 5 «Про внесення змін до наказу УМВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 №316 та виключення зі складу ліквідаційної комісії» вирішено внести зміни до пункту 1 наказу Управління МВС України на Донецькій залізниці від 18.12.2015 № 316 «Про перезатвердження персонального складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці» затвердивши ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці у складі, зокрема старший інспектор з особливих доручень відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління національної поліції в Донецькій області капітан поліції ОСОБА_1 .
Відповідно до витягу з наказу ГУ НП в Донецькій області від 20.09.2022 № 415 о/с «По особовому складу» майора поліції ОСОБА_1 вирішено призначити заступником начальника відділу комплектування управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Донецькій області, з посадовим окладом 3000 гривень та установити надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції у розмірі 60 %, увільнивши його від посади старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування управління кадрового забезпечення цього Головного управління.
Позивач надав суду копію довідки від 12.04.2023 про його результати роботи як члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці, відповідно до якої ОСОБА_1 з 18.12.2015 перебуває в складі цієї ліквідаційної комісії як її член. З цієї довідки випливає, що позивач переважно виконував роботу по лінії кадрового підрозділу УМВС України на Донецькій залізниці. Але позивач також виконував й іншу роботу в межах здійснення заходів з ліквідації, що відповідає функціональних обов`язків члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці ОСОБА_1 , затверджених 18.12.2015, 26.12.2017 і 03.03.2021.
У копії функціональних обов`язків старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування УКЗ ГУНП в Донецькій області капітана поліції ОСОБА_1 , затверджених начальником УКЗ ГУНП в Донецькій області Шевченко О.Ю. 03.01.2019, зазначено, що позивач є членом ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Позивач ознайомлений з указаними функціональними обов`язками 03.01.2019.
У копії функціональних обов`язків старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування УКЗ ГУНП в Донецькій області капітана поліції ОСОБА_1 , затверджених начальником УКЗ ГУНП в Донецькій області Шевченко О. 23.10.2019, зазначено, що позивач є членом ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Позивач ознайомлений з указаними функціональними обов`язками 23.10.2019.
У копії функціональних обов`язків старшого інспектора з особливих доручень відділу комплектування УКЗ ГУНП в Донецькій області капітана поліції ОСОБА_1 , затверджених начальником УКЗ ГУНП в Донецькій області полковником поліції Шевченко О. 11.01.2021, зазначено, що позивач є членом ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Позивач ознайомлений з указаними функціональними обов`язками 11.01.2021.
Також відповідно до функціональних обов`язків заступника начальника відділу комплектування УКЗ ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_1 , затверджених начальником УКЗ ГУНП в Донецькій області полковником поліції 02.01.2023, позивач є членом ліквідаційної комісії Управління МВС України на Донецькій залізниці.
Позивач ознайомлений з указаними функціональними обов`язками 02.01.2023.
ГУ НП в Донецькій області також надало до суду довідки №№ 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 321 від 26.06.2023 про виплачене грошове забезпечення ОСОБА_1 за період з грудня 2015 року по травень 2023 року (помісячно).
Позивачем надана копії його атестаційних листів від 17.12.2016, від 15.04.2018, в яких зазначено, зокрема, що ОСОБА_1 «за сумісництвом перебуває членом УМВС України на Донецькій залізниці» і відповідає за такі напрямки роботи як відповіді на звернення колишніх співробітників, відпрацювання особових справ з подальшим відправленням до архіву МВС України та інше.
В атестаційному листі від 20.11.2021 вказано, що з грудня 2015 року позивач перебуває в «складі» ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці, чим забезпечує проведення заходів з ліквідації вказаного Управління.
У поданні на присвоєння спеціального звання поліції № 282 від 02.04.2018 і поданні про призначення на посаду від 25.04.2018 № 164 о/с також вказано, що позивач «за сумісництвом» перебуває членом УМВС України на Донецькій залізниці.
Проте у поданні про призначення на посаду від 12.11.2021 ГУ НП в Донецькій області вже також використовує іншу термінологію, а саме перебуває в «складі» ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Позивач подав до голови Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці від «06.03.2022», в якому просив здійснити нарахування і виплату йому «заробітної плати», як члену ліквідаційної комісії УМВС на Донецькій залізниці з грудня 2015 року по «теперішній час». Водночас нарахування і виплату просив здійснити відповідно до займаної посади в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
Листом від 12.04.2023 № 15Лк/Дз відповідач-1 повідомив позивача про відсутність підстав для нарахування і виплати грошового забезпечення (заробітної плати) у зв`язку з тим, що позивач не перебував в штаті і порядок ліквідації УМВС на Донецькій залізниці не містить умов щодо виплати винагороди членам ліквідаційної комісії. Крім того зазначено, що позивач проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
Спірні відносини виникли щодо наявності підстав для оплати праці члена ліквідаційної комісії УМВС на Донецькій залізниці, який проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
Суд зазначає, що ліквідаційна комісія не має статусу ні юридичної, ні фізичної особи, ані державного чи іншого органу, а тому не є належним відповідачем у справі, у зв`язку з чим було залучено Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці як співвідповідача.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 4 і ч. 7 ст. 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Частиною 1 ст. 94 Закону України від 2 липня 2015 року № 580-VIII «Про Національну поліцію» (далі Закон № 580-VIII) установлено, що поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
Водночас поліцейський не може під час проходження служби займатися іншою оплачуваною діяльністю, крім науково-педагогічної, наукової або творчої, що передбачено ст. 66 Закону № 580-VIII.
Згідно з п. 20 розділу І Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, який затверджений Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року за № 669/28799 (далі Порядок № 260), передбачено, що за виконання службових обов`язків понад установлений службовий час, у вихідні, святкові та неробочі дні грошове забезпечення поліцейським додатково не виплачується.
Поліцейським, які виконували службові обов`язки у вихідні, святкові та неробочі дні, крім поліцейських, які працюють у змінному режимі, відповідний час для відпочинку (у порядку компенсації) надається протягом двох наступних місяців.
Відповідно до п. 17 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 року № 1074 (далі Порядок № 1074) передбачено, що в разі функціонування в органі виконавчої влади територіальних органів: Голова комісії з припинення органу виконавчої влади після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про припинення територіальних органів утворює відповідні комісії, затверджує їх голів та визначає строк проведення реорганізації або ліквідації. Головою комісії з припинення територіального органу призначається керівник або заступник керівника такого органу, який затверджує її персональний склад. У разі звільнення керівника територіального органу, що припиняється, та його заступників головою комісії з припинення такого органу затверджується керівник утвореного територіального органу або територіального органу, до якого переходять права та обов`язки територіального органу, що припиняється, або його заступник.
Згідно з п. 18 указаного Порядку до комісії з припинення органу виконавчої влади або територіального органу (далі - комісія) з моменту затвердження її персонального складу переходять повноваження щодо управління справами у частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідно органу виконавчої влади або територіального органу.
Пунктами 25 і 26 Порядку № 1074 передбачено, що комісія утримується за рахунок і в межах коштів, передбачених на утримання органу виконавчої влади або територіального органу, що припиняється.
Фінансування заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією органів виконавчої влади або територіальних органів, здійснюється в межах коштів, передбачених на їх утримання законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Суд вважає безпідставним посилання позивача на загальні приписи щодо оплати праці, Конвенції про захист заробітної плати № 95, ст. 43 Конституції України, зокрема, ч. 1 ст. 94 Кодексу законів про працю України, ст. 1 Закону України «Про оплату праці», а також на те, що фактичні правовідносини, що виникли між позивачем та відповідачем мають ознаки правовідносин роботи за сумісництвом і, відповідно, на ст. 102-1 Кодексу законів про працю України, Постанову Кабінету Міністрів України від 3 квітня 1993 року N 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій», Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України 28.06.1993 № 43, з огляду на наступне.
Згідно зі ст. 102-1 Кодексу законів про працю України, у редакції, чинній до внесення змін Законом № 2352-IX від 01.07.2022, установлено, що працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу.
Умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 102-1 Кодексу законів про працю України, у редакції Закону № 2352-IX від 01.07.2022, передбачено, що сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця - фізичної особи.
Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу.
Аналогічні приписи передбачені ст. 19 Закону України «Про оплату праці».
Пунктами 1 і 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 1993 року № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» (далі Постанова № 245), яка була чинною до 25.11.2022, установлено, що робітники, спеціалісти і службовці державних підприємств, установ і організацій мають право працювати за сумісництвом, тобто виконувати, крім своєї основної, іншу роботу на умовах трудового договору. На умовах сумісництва працівники можуть працювати на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина у вільний від основної роботи час.
Установити, що окрім працівників, яким законодавчими актами заборонено працювати за сумісництвом, не мають права працювати за сумісництвом також керівники державних підприємств, установ і організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності).
Пунктом 1 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України 28.06.1993 № 43, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 червня 1993 року за № 76, яке діяло до 22.11.2022, визначено, що сумісництвом вважається виконання працівником, крім своєї основної, іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина (підприємця, приватної особи) за наймом.
Позивач у спірний період проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області. У цей період позивач не проходив службу та/або не працював на умовах трудового договору в іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця - фізичної особи.
Також у спірний період позивач одночасно не займав дві або більше посад в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
Позивач був включений до складу Ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці саме як поліцейський, який займає відповідну посаду в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області і тому на нього покладені певні функціональні обов`язки члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Правомірність включення позивача до складу ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці в межах цієї справи не оскаржується.
Суд ураховує те, що в атестаційних листах від 17.12.2016, від 15.04.2018, у поданні на присвоєння спеціального звання поліції № 282 від 02.04.2018 і в поданні про призначення на посаду від 25.04.2018 № 164 о/с зазначено «за сумісництвом перебуває членом УМВС України на Донецькій залізниці».
Проте суд вважає, що виконавцями зазначених документів лише невдало використана відповідна термінологія, що підтверджується, зокрема наступною зміною термінології в атестаційному листі від 20.11.2022 і в поданні про призначення на посаду від 12.11.2021 на перебуває в «складі» ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці.
Крім того, суд звертає увагу на те, що виконання функціональних обов`язків члена ліквідаційної комісії враховувалось Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області під час атестації позивача як поліцейського і під час вирішення питання щодо просування позивача по службі в поліції.
Отже, робота позивача як члена ліквідаційної комісії не може розглядатися як сумісництво або поєднання посад. Водночас позивач отримував грошове забезпечення за займаною посадою в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав вважати, що виконання позивачем функціональних обов`язків члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці під час його служби в Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області можна вважати сумісництвом.
Крім того, у позові позивач вказав, що виконання функціональних обов`язків щодо здійснення ліквідаційних заходів виконуються ним у вільний від основної роботи час у зв`язку з постійним виконанням функціональних обов`язків в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області. У копії довідки від 12.04.2023 про його результати роботи позивача як члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці наведений обсяг його роботи з 18.12.2015 по 12.04.2023.
Проте суд зазначає, що вказане твердження позивача в частині виконання функціональних обов`язків саме у вільний від основної роботи час не підтверджене жодними доказами.
Також сад вважає обґрунтованими доводи Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо того, що п. 20 розділу І Порядку № 260 передбачено, що поліцейським, які виконували службові обов`язки у вихідні, святкові та неробочі дні, відповідний час для відпочинку (у порядку компенсації) надається протягом двох наступних місяців. Тому оскільки виконання функціональних обов`язків члена ліквідаційної комісії УМВС України на Донецькій залізниці було покладено на позивача саме як на поліцейського, який займає відповідну посаду в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області, позивач не був позбавлений можливості звернутися до керівництва за місцем несення служби щодо надання часу для відпочинку (у порядку компенсації), якщо він виконував службові обов`язки у вихідні, святкові та неробочі дні.
Як підсумок, відсутні підстави для застосування до спірних правовідносин між позивачем та Управлінням міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці законодавства щодо оплати праці, зокрема за сумісництвом.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 80, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволені позову ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до Ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (87501, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Паровозна, 14), Управління міністерства внутрішніх справ України на Донецькій залізниці (ідентифікаційний код: 08602371; 87501, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Паровозна, 14), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Міністерство внутрішніх справ України (ідентифікаційний код: 00032684; 01601, м. Київ, вул. Богомольця, 10), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Головне управління Національної поліції в Донецькій області (ідентифікаційний код: 40109058; 87534, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т. Нахімова, буд. 86) про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Повне рішення суду складено 14 липня 2023 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112203855 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні