Герб України

Постанова від 13.07.2023 по справі 160/1063/23

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 липня 2023 року м. Дніпросправа № 160/1063/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Юрко І.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Північного офісу Держаудитслужби на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2023 року (суддя Кальник В.В., м. Дніпро, повний текст рішення виготовлено 02.03.2023 року) у адміністративній справі №160/1063/23 за позовом Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до Північного офісу Держаудитслужби, третя особа: ТОВ «Контракт Продрезерв 5», про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, суд

в с т а н о в и в:

У січні 2023 року Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Північного офісу Держаудитслужби (далі по тексту відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог ТОВ «Контракт Продрезерв 5», в якому просив визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 10.01.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2021-12-04-000921-с.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2023 року позовні вимоги задоволено частково; визнано протиправним та скасовано висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 10.01.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2021-12-04-000921-с в частині зобов`язання вжити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором від 03.01.2022 року №2546.

З рішенням суду першої інстанції не погодилось Управління Північного офісу Держаудитслужби та подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення в частині задоволеного позову та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог в цій частині відмовити повністю. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом неповністю з`ясовано обставини, що мають значення для справи, рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Апелянт зазначав, що в ході проведення моніторингу процедури закупівлі встановлено, що згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, 04.12.2021 року замовником крім оголошення про проведення відкритих торгів за номером ІD:UА-2021-12-04-00921-с, ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з організації харчування, очікуваною вартістю 1288353 грн., оголошено ще 185 закупівель за процедурою «відкриті торги» на придбання послуги з організації харчування за кодом ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з організації харчування, очікуваною загальною вартістю 223943298 грн.; з урахуванням процедури відкритих торгів за номером ІD:UА-2021-12-04-00921-с очікуваною вартістю 1288353 грн. замовником 04.12.2021 року оголошено закупівлі послуг з організації харчування за кодом ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з організації харчування, очікуваною загальною вартістю 2261125174 грн. Апелянт вважав, що замовник відповідно до абзацу другого ч.10 ст.3 Закону України «Про публічні закупівлі» не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування ч.3 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі». Апелянт вважав, що відповідно до ч.3 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі» обов`язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікування вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг 133 тис. євро, курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі. Апелянт зазначав, що загальна очікувана вартість закупівель за кодом ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з організації харчування склала 7307608,44 євро, що перевищує суму, еквівалентну для товарів та послуг визначених законодавством. Апелянт зазначав, що в порушення ч.3 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник додатково не оприлюднив в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за номером ІD:UА-2021-12-04-00921-с англійською мовою. Апелянт зазначив, що суд погодився з доводами апелянта та вважав, що умови формування предмету закупівлі замовником не додержані, однак суд вважав, що висновок в частині визначення способу усунення порушень є протиправним. На думку апелянта, відповідач не конкретизував яких саме заходів має вжити позивач та визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його не чіткість та не визначеність.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що з метою здійснення закупівлі за предметом закупівлі: ДК 021:2015: 55320000-9 «Послуги з організації харчування», Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було оголошено проведення відкритих торгів за ідентифікатором закупівлі UА-2021-12-04-000921-с. Переможцем відкритих торгів визначено ТОВ «Контракт Продрезерв 5», з яким 03.01.2022 року Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради (замовник) було укладено договір №2546, відповідно до положень підпунктів 1.1, 1.2, 3.1, 4.1, 4.2 якого виконавець зобов`язався в порядку та на умовах, визначених у договорi, надавати замовнику послуги, а замовник зобов`язався в порядку та на умовах, визначених у договорі, прийняти послуги та оплатити; найменування послуг: ДК 021:2015: 55320000-9 - Послуги з органiзацiї харчування (послуги з харчування для закладiв дошкiльної освiти м. Днiпра ДК 021:2015:55320000-9 - Послуги з органiзацiї харчування). Загальна сума договору склала 1287042 грн., без ПДВ. Строк (термін) надання послуги: 03.01.2022 року - 30.06.2022 року; мiсце надання послуги: КЗДО № 254 ДМР, вул. Альвiнського, будинок 1, м. Днiпро, Днiпропетровська область, 49057, Україна. 13.05.2022 року до договору було укладено додаткову угоду №1, якою строк (термін) надання послуг визначено з 03.01.2022 року по 28.09.2022 року. 11.08.2022 року до договору було укладено додаткову угоду №2, якою строк (термін) надання послуг визначено з 03.01.2022 року по 31.12.2022 року. Відповідно до додаткової угоди №3 від 13.09.2022 року сторонами було зменшено обсяги закупівлі та зменшено суму договору до 638198,07 грн.; додатковою угодою №4 від 23.12.2022 року сторони узгодили новий обсяг (зменшення) закупівлі та обумовили ціну договору в розмірі 292461,30 грн. 05.09.2022 року заступником голови Державної аудиторської служби було видано доручення офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях №003100-18/6851-2022 про проведення моніторингу процедур закупівель, у тому числі моніторинг закупівлі за ідентифікатором UA-2021-12-04-000921-с, який було доручено Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області. Наказом начальника Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 22.12.2022 року №55 «Про початок моніторингу процедур закупівель» відповідно ч.2 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі», п.10 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20.10.2016 року №18 зі змінами, було здійснено моніторинг закупівель. 10.01.2023 року в електронній системі закупівель було опубліковано висновок від про результати моніторингу процедури закупівлі за ідентифікатором UA-2021-12-04-000921-c, згідно якого встановлено, що 04.12.2021 року замовником крім оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-00921-c, ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, очікуваною вартістю 1288 353,00 грн. оголошено ще 185 закупівель за процедурою «відкриті торги» на придбання послуги з організації харчування за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, загальною очікуваною вартістю 223943298,00 грн. Отже, з урахуванням процедури відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c очікуваною вартістю 1288353,00 грн, замовником 04.12.2021 року оголошено закупівель послуг з організації харчування за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, загальною очікуваною вартістю 226125174 грн. Відповідно до абзацу другого ч.10 ст.3 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень ч.3 ст.10 цього Закону, згідно якої оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у ч.1 цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тис. євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі. Пунктом 8 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 року №1082 передбачено, що у разі якщо інформація (оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель) відповідно до вимог Закону повинна бути додатково оприлюднена англійською мовою, така інформація розміщується замовником одночасно з відповідною інформацією українською мовою. Згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c (04.12.2021 року) курс євро становив 30,9438 гривень. Тобто, загальна очікувана вартість закупівель за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування станом на 04.12.2021 року становила 7307608,44 євро, що перевищує суму, еквівалентну для товарів та послуг визначених законодавством (133 тисячі євро). Враховуючи викладене, в порушення вимог абзацу другого ч.10 ст.3 Закону замовник здійснив поділ предмета закупівлі на частини з метою уникнення застосування положень ч.3 ст.10 цього Закону та оголосив процедуру відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c без застосування положень ч.3 ст.10 цього Закону, а саме: додатково не оприлюднив в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c англійською мовою. Керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області зобов`язало вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення. Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції керувався Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Законом України «Про публічні закупівлі», Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 року №43, згідно якого Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, який здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи; голова Держаудитслужби дає в межах повноважень, передбачених законом, доручення, обов`язкові для виконання державними службовцями і працівниками апарату Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів. Суд врахував, що за дорученням Держаудитслужби від 05.09.2022 року №003100-18/6851-2022 надано відповідним офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях провести моніторинги закупівель, зокрема, Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (структурний підрозділ Північного офісу Держаудитслужби) провести моніторинг процедури публічної закупівлі UA-2021-12-04-000921-с, замовник Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, у зв`язку з чим прийшов до висновку про те, що Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, як структурний підрозділ міжрегіонального територіального органу Державної аудиторської служби України, уповноважене на здійснення моніторингу закупівель в порядку визначеному законом, зокрема за дорученням голови Держаудитслужби та його заступників. Суд врахував, що згідно ч.3 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі» оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у ч.1 цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі. Суд врахував, що згідно абзацу другого ч.10 ст.3, ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення застосування Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема положень ч.3 ст.10 цього Закону, які вимагають додаткового оприлюднення оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі послуг перевищує суму, еквівалентну 133 тисячам євро та застосування цієї норми стало підставою для виникнення спору між сторонами. Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Суд врахував, що особливості визначення предмета закупівлі для послуг з організації харчування не встановлені, отже замовник мав виходити із загальних правил визначення предмета закупівлі. Суд зазначив, що у процедурі публічної закупівлі UA-2021-12-04-000921-с замовник визначив предмет закупівлі наступним чином: - ДК 021:2015: 55320000-9 - Послуги з організації харчування (послуги з харчування для закладів дошкільної освіти м. Дніпра ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування). За показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника замовником визначено 5532 клас предмета закупівлі. В інших 185 процедурах публічної закупівлі, оголошених 04.12.2021 року, замовник визначив аналогічний предмет закупівлі за 5532 класом, у зв`язку з чим замовник був зобов`язаний визначити предмет закупівлі для вказаних послуг за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, та мав право визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг. Викладені умови формування предмету закупівлі, на думку суду, замовником не додержані. Суд не погодився з доводами Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради про природність формування предмету закупівлі окремо по кожному закладу освіти, штучність застосування об`єднання його в єдину закупівлю, нерозривність предмета закупівлі із конкретним закладом; зазначив, що норми права не встановлюють такого критерію як доцільність визначення предмета закупівлі, на який посилається Департамент. Надаючи оцінку доводам сторін щодо способу усунення порушень, суд зазначив, що такий захід реагування у вигляді покладення обов`язку припинити зобов`язання по договору, тобто фактично розірвати укладений договір, є виключним заходом, обрання якого можливе у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням; суд вважав, що має враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами, у зв`язку з чим прийшов до висновку про те, що висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 10.01.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-12-04-000921-с в частині визначення способу усунення порушень є протиправним та підлягає в цій частині скасуванню.

Суд апеляційної інстанції враховує, що відповідно ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд враховує, що апелянт Північний офіс Держаудитслужби оскаржив рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог, а саме: зобов`язання вжити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором від 03.01.2022 року №2546.

Матеріалами справи встановлено, що Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради з метою здійснення закупівлі за предметом закупівлі: ДК 021:2015: 55320000-9 - Послуги з організації харчування, позивачем було оголошено проведення відкритих торгів за ідентифікатором закупівлі UА-2021-12-04-000921-с.

Встановлено, що переможцем відкритих торгів було визначено ТОВ «Контракт Продрезерв 5», з яким 03.01.2022 року Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради (замовник) було укладено договір №2546, згідно умов якого ТОВ «Контракт Продрезерв 5» зобов`язалось надати послуги: ДК 021:2015: 55320000-9 - Послуги з органiзацiї харчування (послуги з харчування для закладiв дошкiльної освiти м. Днiпра ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з органiзацiї харчування) на загальну суму 1287042 грн., без ПДВ, строк договору: 03.01.2022 року - 30.06.2022 року; мiсце надання послуги: КЗДО № 254 ДМР, вул. Альвiнського, будинок 1, м. Днiпро, Дніпропетровська область, 49057, Україна. У подальшому 13.05.2022 року було укладено додаткову угоду №1, якою строк (термін) надання послуг визначено з 03.01.2022 року по 28.09.2022 року; 11.08.2022 року укладено додаткову угоду №2, якою строк (термін) надання послуг визначено з 03.01.2022 року по 31.12.2022 року; додатковою угодою №3 від 13.09.2022 року було зменшено обсяги закупівлі та зменшено суму договору до 638198,07 грн.; додатковою угодою №4 від 23.12.2022 року зменшено обсяг закупівлі на загальну суму 292461,30 грн.

Встановлено, що 05.09.2022 року Держаудитслужбою України було надано доручення №003100-18/6851-2022 офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях провести моніторинг процедур закупівель до 15.12.2022 року згідно з переліком, зокрема проведення моніторингу закупівлі за ідентифікатором UA-2021-12-04-000921-с було доручено Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області.

Відповідно до наказу начальника Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 22.12.2022 року №55 «Про початок моніторингу процедур закупівель» відповідно ч.2 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі», п.10 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20.10.2016року №18 зі змінами, Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області було здійснено моніторинг закупівель.

Встановлено, що 10.01.2023 року в електронній системі закупівель було опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за ідентифікатором UA-2021-12-04-000921-c, згідно якого встановлено, що 04.12.2021 року замовником крім оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-00921-c, ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, очікуваною вартістю 1288353. грн оголошено ще 185 закупівель за процедурою «відкриті торги» на придбання послуги з організації харчування за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, загальною очікуваною вартістю 223943298,00 грн. Отже, з урахуванням процедури відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c очікуваною вартістю 1288353 грн., замовником 04.12.2021 року оголошено закупівель послуг з організації харчування за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування, загальною очікуваною вартістю 226125174 грн. Відповідно до абзацу другого ч.10 ст.3 Закону України «По публічні закупівлі» замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень ч.3 ст.10 цього Закону, відповідно до якої оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у ч.1 цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тис. євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі. Пунктом 8 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 року №1082, у разі якщо інформація (оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель) відповідно до вимог Закону повинна бути додатково оприлюднена англійською мовою, така інформація розміщується замовником одночасно з відповідною інформацією українською мовою. Згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c (04.12.2021) курс євро становив 30,9438 гривень. Тобто, загальна очікувана вартість закупівель за кодом ДК 021:2015: 55320000-9 Послуги з організації харчування станом на 04.12.2021 року становила 7307608,44 євро, що перевищує суму, еквівалентну для товарів та послуг визначених законодавством (133 тисячі євро). В порушення вимог абзацу другого ч.10 ст.3 Закону замовник здійснив поділ предмета закупівлі на частини з метою уникнення застосування положень ч.3 ст.10 цього Закону та оголосив процедуру відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c без застосування положень ч.3 ст.10 цього Закону, а саме додатково не оприлюднив в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за номером ID: UA-2021-12-04-000921-c англійською мовою. Керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області зобов`язало вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.

Відповідно до ст.2, частин 1, 4 ст.5, ч.1 ст.8 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі. Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі"» проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Відповідно до п.1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, яка реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Аналізуючи обставини справи та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає, що при виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює його опис та зазначає про спосіб його усунення. Отже, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у висновку міститься вимога зобов`язального характеру, яка є обов`язковою для виконання.

Щодо способу усунення порушень, а саме: припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що такий захід реагування у вигляді покладення обов`язку припинити зобов`язання по договору, тобто фактично розірвати укладений договір, є виключним заходом, має враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023 року зобов`язано Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради надати суду апеляційної інстанції докази виконання договору від 03.01.2022 року №2546 про надання послуги: ДК 021:2015: 55320000-9 - Послуги з органiзацiї харчування (послуги з харчування для закладiв дошкiльної освiти м. Днiпра ДК 021:2015:55320000-9 Послуги з органiзацiї харчування), з урахуванням додаткових угод: додаткової угоди №1 від 13.05.2022 року; додаткової угоди №2 від 11.08.2022 року; додаткової угоди №3 від 13.09.2022 року (первинні документи, у тому числі акти виконання послуг, докази оплати, тощо), у разі необхідності надати пояснення.

На виконання ухвали суду апеляційної інстанції, Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради надав звіт про виконання договору про закупівлю UА-2021-12-04-000921-с від 10.01.2023 року, акти виконання послуг та докази оплати за надані послуги з організації харчування.

Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає, що виконання зобов`язання замовника вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, призведе до необґрунтованих витрат бюджетних коштів; таке зобов`язання не є співмірним та пропорційним виявленому порушенню.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Північного офісу Держаудитслужби залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.03.2023 року у адміністративній справі №160/1063/23 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до статей 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЮ. В. Дурасова

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112207056
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —160/1063/23

Постанова від 28.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 21.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 13.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 02.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні