Рішення
від 11.07.2023 по справі 160/5085/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2023 року Справа № 160/5085/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Луніної О.С., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до відповідача-1: Міністерства оборони України, відповідача-2: Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

15.03.2023 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , далі - позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міністерства оборони України (Повітрофлотський проспект, 6, м. Київ, 03168, код ЄДРПОУ 00034022), Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (вул. Феодосіївська, 13, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 08004581), в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог від 24.04.2023, просить:

- визнати протиправними дії Міністерства оборони України та Квартирно- експлуатаційного відділу м. Дніпро щодо відмови у підготовці та направленні до Кам`янської міської ради документів про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення №24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176;

- зобов`язати Міністерство оборони України затвердити список надання постійного житла у Збройних Силах України в частині виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176;

- зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро подати до Кам`янської міської ради клопотання (подання), разом з належно оформленими документами, про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 05.11.2021 наказом командира військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) №249 позивач був виключений зі списків особового складу частини як такий, що звільнений з військової служби наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 28.10.2021 №676. Згідно наказу командира військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) №249 від 05.11.2021 вислуга років позивача на дату виключення зі списків особового складу частини склала: календарна 26 років 03 місяці 07 днів; пільгова - 27 років 05 місяців 23 дні. Будучи забезпечений у встановленому порядку, під час проходження військової служби, житловою площею - трьокімнатною квартирою АДРЕСА_2 , яку позивач займає й на даний час, маючи при цьому вислугу у 27 років, зважаючи на те, що службовий статус вказаної квартири значно обмежує можливість реалізації встановлених чинним житловим законодавством прав, враховуючи наявність права на отримання постійного житла шляхом зняття статусу «службове» з вказаної квартири, позивач неодноразово звертався з рапортом та заявами, в яких просив виключити з числа службового житла займану ним квартиру. Останній раз листом від 06.01.2023, КЕВ в м. Дніпро відмовило у підготовці та направленні документів, надавши копію рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/з/5. Не погоджуючись з відмовою, позивач зазначає, що на теперішній чай йому, як військовослужбовцю, який має вислугу на військовій службі більше 20 років, було надано лише службове приміщення, а не житло для постійного проживання. Позивач, який має вислугу років на військовій службі понад 20 років (27 років), на підставі Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 №1081, має право на вирішення питання про виключення квартири, в якій він проживає, із числа службових. На думку позивача, рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/з/5 не є нормативно-правовим актом, не зареєстроване в Міністерстві юстиції України згідно процедури реєстрації нормативно-правових актів, а тому не породжує відповідного нормативно-правового регулювання вказаних правовідносин. Наведені обставини стали підставою для звернення до суду з позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.05.2023 відкрито провадження у справі № 160/5085/23 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

30.05.2023 судом отримано відзив представника Міністерства оборони України на адміністративний позов ОСОБА_1 , в якому відповідач-1 заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. ОСОБА_1 28.07.2020 звернувся до командира військової частини НОМЕР_2 з рапортом, в якому просив виключити з числа службового житла займану ним квартиру видану Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі Ордеру на службове приміщення № 24 від 04.07.2019. Відповідно до Витягу з протоколу № 8 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28.08.2020 постановлено про надання позивачу трьохкімнатної квартири АДРЕСА_3 для постійного проживання шляхом виключення її з числа службового, за адресою: АДРЕСА_4 . Також відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_2 № 258 від 31.08.2020 про оголошення протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28 серпня 2020 року № 8, надано позивачу квартиру для постійного проживання шляхом виключення її з числа службового. Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпро сформовано Список надання житлової площі позивачу для постійного проживання у військовій частині НОМЕР_2 Дніпровського гарнізону, місцезнаходження: АДРЕСА_5 , шляхом виключення зі складу службових житлових приміщень, затверджений командиром військової частини НОМЕР_2 . Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпро за вих. №525/2010 від 01.08.2022 подано до Центрального управлінням інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України для перевірки та на розгляд Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах ЗС України список та облікову справу ОСОБА_1 для виключення наданого йому житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку. За вих. № 370/2/8860 від 17.11.2022 Центральним управлінням інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_3 ) повернуто до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпра без реалізації облікову справу позивача у відповідності до рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/3/5. Тобто Центральним управлінням інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України облікову справу позивача не було направлено на розгляд до Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців ЗС України та членів їх сімей житловими приміщеннями, а повернуто до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпра. Центральне управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України (військова частина НОМЕР_4 ) є підпорядкованим підрозділом Генерального штабу Збройних Сил України, який призначений для планування логістичного забезпечення Збройних Сил України, як зазначено вище є відповідальним за підготовку матеріалів на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців ЗС України та членів їх сімей житловими приміщеннями. Заступником Міністра оборони України 04.11.2022 було прийняте рішення № 2551/3/5, яким визначено подавати пропозиції щодо надання житла для постійного проживання шляхом виключення із числа службового членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти, як виняток, у зв`язку з неможливістю надання іншого житла. Крім цього, протоколом засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями від 16.11.2022 № 142, Комісією з контролю було прийнято рішення такого змісту: «Житловим комісіям військових частин (об`єднаним), житловим комісіям та комісії з контролю в подальшій роботі врахувати рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 № 2551/3/5». Таким чином, Комісія з контролю власним рішенням, яке є обов`язковим для виконання, відповідно до п. 5 Розділу VII Інструкції №380, визначила обов`язковим до виконання рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 № 2551/3/5. Тобто, попереду позивача на квартирному обліку перебувають інші особи, які мають рівнозначні пільги або ж інші пільги визначені відповідно до вищевказаного рішення заступника Міністра оборони України, тому надати позивачу житло (шляхом виключення його з числа службових) раніше них немає законних підстав. В іншому разі відбудеться порушення прав цих осіб, які потребують забезпечення житлом, а також до порушення ст. 24 Конституції України щодо рівності громадян перед законом, також відбудеться порушення прав осіб, які перебувають в інших списах черговості забезпечення житлом.

20.06.2023 судом отримано відзив представника Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління на адміністративний позов ОСОБА_1 , в якому відповідач-2 заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. На адресу КЕВ м. Дніпро надійшла телеграма начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України № 370/2/7568 від 12.10.2022, в якій повідомлялося наступне. У Центральному управлінні інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України проводиться робота щодо недопущення зниження соціального захисту військовослужбовців Збройних Сил України, осіб звільнених з військової служби в запас або у відставку та членів їх сімей, стосовно забезпечення житлом. Відповідно до рішення Міністра оборони України від 26.09.2022 №20241/3/3 продовжено у встановленому порядку, відповідно до чинного законодавства, розгляд пропозицій із забезпечення військовослужбовців житлом для постійного проживання шляхом виключення його із службового фонду Міністерства оборони України. Квартирно - експлуатаційним органам дозволяється надавати пропозиції щодо забезпечення військовослужбовців житлом для постійного проживання шляхом виключення його із службового фонду Міністерства оборони України на розгляд комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями лише після проведення заходів щодо заселення службових жилих приміщень та жилих приміщень для постійного проживання, які надійшли до них на розподіл. Крім того, на адресу КЕВ м. Дніпро надійшла телеграма начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України № 370/2/8835 від 16.11.2022, в якій було доведено рішення заступника Міністра оборони України №2551/3/5 від 04.11.2022, та протокол Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 142 від 16.11.2022, стосовно порядку надання на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями пропозицій щодо виключення житла зі складу службового фонду Міністерства оборони України.

20.06.2023 представник Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління звернувся до суду із заявою про зміну назви відповідача-2 - Квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро на Дніпровське квартирно-експлуатаційне управління.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.07.2023 здійснено заміну назви відповідача-2 у справі з Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро на Дніпровське квартирно-експлуатаційне управління.

Справа розглядається судом в порядку спрощеного провадження за приписами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_5 .

Позивач є учасником бойових дій відповідно до посвідчення серії НОМЕР_6 , дата видачі 15.11.2019, та ветераном військової служби відповідно до посвідчення серії НОМЕР_7 , дата видачі 10.01.2022.

Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_8 , позивач є членом багатодітної сім`ї зі складом:

-дружина ОСОБА_2 ;

-син ОСОБА_3 ;

-донька ОСОБА_4 ;

-донька ОСОБА_5 .

ОСОБА_1 проходив військову службу у лавах Збройних Сил України з 1995 року.

23.02.2001 позивач звернувся з рапортом до начальника штабу в/ч НОМЕР_9 , в якому просив зарахувати його на квартирний облік для отримання житлової площі.

Відповідно до витягу з протоколу №3 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_9 від 23.02.2011 ухвалено зарахувати на квартирний облік складом сім`ї одна особа ОСОБА_6 з 23.02.2001.

04.11.2016 позивач звернувся з рапортом до командира військової частини НОМЕР_2 , в якому просив зарахувати на квартирний облік для поліпшення умов у м. Дніпро з сім`єю 5 осіб.

Відповідно до витягу з протоколу №5 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 04.11.2016 постановлено зарахувати офіцера відділу бойової підготовки військової частини НОМЕР_2 майора ОСОБА_1 на квартирний облік в загальну чергу з 23.02.2001, а також в списки осіб, які користуються правом першочергового отримання житлового приміщення, як багатодітна родина, з 20.07.2015, зі складом сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н.; син - ОСОБА_3 , 2002 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2004 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2015 р.н.

04.12.2018 позивачем подано рапорт командиру військової частини НОМЕР_2 на отримання службового житла в м. Дніпро на сім`ю з 5 осіб.

04.12.2018 позивачем подано рапорт командиру військової частини НОМЕР_2 , в якому надано згоду на отримання постійної або службової житлової площі за адресою: АДРЕСА_4 .

04.07.2019 адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради видано ОСОБА_1 ордер на службове приміщення №24 з сім`єю 5 чоловік на право зайняття службового жилого приміщення жилою площею 55,6 кв.м., яке складається з 3 кімнат за адресою: АДРЕСА_5 . Підстава видачі ордера: рішення виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

13.12.2019 позивачем подано рапорт командиру військової частини НОМЕР_2 , в якому просив внести зміни до облікової справи у зв`язку з набуттям пільги на першочергове отримання жилих приміщень (отриманням статусу учасника бойових дій).

Відповідно до витягу з протоколу №10 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 17.12.2019 постановлено зарахувати офіцера відділу планування забезпечення мобілізаційного розгортання та державного оборонного замовлення управління логістики штабу військової частини НОМЕР_2 майора ОСОБА_1 в списки осіб, які користуються правом першочергового отримання житлового приміщення, як багатодітна родина та як учасника бойових дій з 20.07.2015, зі складом сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н.; син - ОСОБА_3 , 2002 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2004 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2015 р.н.

28.07.2020 позивачем подано рапорт командиру військової частини НОМЕР_2 , в якому просив надати для постійного проживання шляхом виключення з числа службового трьохкімнатну квартиру, що знаходиться за адресою АДРЕСА_5 , в якій він мешкає з родиною у складі 5 осіб, зі зняттям з квартирного обліку.

Відповідно до витягу з протоколу №8 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28.08.2020 постановлено надати старшому офіцеру відділення планування оборонних ресурсів військової частини НОМЕР_2 підполковнику ОСОБА_1 трьох кімнатну квартиру АДРЕСА_2 , жилою площею 93,5 кв.м. для постійного проживання шляхом виключення її з числа службового на склад сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 , донька ОСОБА_4 , донька ОСОБА_5 , з подальшим зняттям з квартирного обліку.

31.08.2020 командиром військової частини НОМЕР_2 прийнято наказ №258од «Про оголошення протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28.08.2020 №8», яким затверджено протокол засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28.08.2020 №8; виключено житло з числі службового та надано його для постійного проживання; надано старшому офіцеру відділення планування оборонних ресурсів військової частини НОМЕР_2 підполковнику ОСОБА_1 трьох кімнатну квартиру АДРЕСА_2 , жилою площею 93,5 кв.м. для постійного проживання шляхом виключення її з числа службового на склад сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 , донька ОСОБА_4 , донька ОСОБА_5 , з подальшим зняттям з квартирного обліку.

15.10.2020 позивач звернувся із заявою до начальника КЕВ м. Дніпро, в якій просив вирішити питання про виключення квартири АДРЕСА_3 , що перебуває в користуванні позивача на підставі ордеру від 04.07.2019 №24, виданого за рішенням виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176 та знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 з числа службового та забезпечити позивача ним для постійного проживання з подальшим зняттям з квартирного обліку.

Відповіді позивачем не отримано.

На підставі наказу командира військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) від 05.11.2021 №249 підполковника ОСОБА_1 , старшого офіцера відділення планування оборонних ресурсів штабу, звільненого наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 28.10.2021 №676 з військової служби у запас відповідно до пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» за підпунктом «б» (за станом здоров`я), з правом носіння військової форми одягу, вирішено вважати, що справи та посаду здав та направлено для зарахування на військовий облік до Кам`янського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Дніпропетровської області.

З 05.11.2021 позивача викладено зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення.

В наказі від 05.11.2021 №249 зазначено, що вислуга років ОСОБА_1 у Збройних Силах України становить: календарна 26 років 03 місяці 07 днів, пільгова 27 років 05 місяців 23 дні.

В наказі від 05.11.2021 №249 вказано, що ОСОБА_1 службовим житлом від Міністерства оборони України забезпечений за адресою: АДРЕСА_5 .

01.08.2022 Квартирно-експлуатаційним відділом у м. Дніпро подано начальнику Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення командування Сил логістики Збройних Сил України для перевірки та на розгляд Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах ЗС України список та облікову справу військовослужбовця підполковника ОСОБА_1 , звільненого в запас для виключення наданого йому житла з числа службового в постійне користування зі зняттям з квартирного обліку.

17.11.2022 начальником Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення командування Сил логістики Збройних Сил України направлено до Квартирно-експлуатаційного відділу у м. Дніпро лист №370/2/8860, в якому вказано, що відповідно до рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/з/5 направлена без реалізації облікова справа військовослужбовця Дніпропетровського гарнізону підполковника ОСОБА_1 .

28.11.2022 ОСОБА_1 подано скаргу до Міністерства оборони України, в якій, зокрема, просив надати право повторно подати облікову справу №16 через квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку у відповідності до наказу Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018.

23.12.2022 Міністерством оборони України за вих. №370/7999 надано відповідь на скаргу, в якій вказано, що облікова справа військовослужбовця Дніпропетровського гарнізону підполковника ОСОБА_1 була повернута без реалізації на виконання рішення заступника Міністра оборони України № 2551/3/5 від 04.11.2022 щодо надання командирами військових частин, керівниками установ та організацій пропозицій шодо надання житла для постійного проживання шляхом виключення з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти, як виняток, у зв`язку з неможливістю надання іншого житла.

Поруч із цим повідомлено про те, що відповідно до п. 7 Розділу 1 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018, питання, пов`язані із забезпеченням житлом військовослужбовців та членів їх сімей, вирішуються за місцем проходження військової служби та перебування їх на обліку.

3 урахуваниям вищевикладеного, для повторного розгляду питання щодо забезпечення постійним житлом запропоновано звернутися у встановленому Інструкціею з організанії забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та чтенів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони Україпи № 380.

28.11.2022 позивач звернувся зі скаргою до Міністерства юстиції України.

26.12.2022 листом Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України за вих. №503/К-171/2/111 повідомлено, що сам по собі факт проживання в службових жилих приміщеннях робітників і службовців, які припинили трудові відносини з підприємством, установою, організацією не є підставою для виключення цих приміщень з числа службових.

28.11.2022 позивач звернувся до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро із заявою про надання повторного клопотання щодо облікової справи №16 на розгляд Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого позивачу житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку у відповідноста до Наказу Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018.

06.01.2023 Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпро надано лист за вих. №525/78, яким повідомлено, що на звернення позивача до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро від 09.12.2022 № 3002 щодо виключення житла, в якому проживає позивач за адресою: АДРЕСА_5 , з числа службового і отримання постійного ордеру на вказане житло надається інформація, що КЕВ м. Дніпро за вих. від 01.08.2022 року № 525/2010 направляв на розгляд Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах 3С України облікову справу. Але в зв`язку з виходом рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/3/5, яким дозволено надання житла для постійного проживання шляхом виключення його з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті, справа позивача була повернута без реалізації за вих. ЦУІІЗ від 17.11.2022 № 370/2/8860.

Для відповіді щодо відмови в знятті статусу службової з квартири, в якій проживає позивач рекомендовано звернутись до Міністерства оборони України.

Не погоджуючись з відмовами у підготовці та направленні до Кам`янської міської ради документів про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення №24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.

Відповідно до пункту 2 статті 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» квартири, віднесені у встановленому порядку до числа службових, не підлягають приватизації. Лише після вирішення питання про зняття з даного житла статусу службового, воно може бути приватизоване на умовах і в порядку, передбаченому Законом.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Статтею 5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» визначено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі підрозділів всіх видів і родів ЗСУ, як в воєнний, так і в мирний час. Учасникам бойових дій надаються зокрема, такі пільги, як першочергове забезпечення житлом осіб, що потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.

Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.

Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.

Статтею 125 ЖК УРСР передбачено, що осіб, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації, що надали їм службове жиле приміщення, не менш як десять років, не може бути виселено із службового житла.

Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 3 серпня 2006 року, а саме пунктом 3 встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання проводиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями на сьогодні передбачено чотири способи забезпечення житлом військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше: 1) наданням один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого; 2) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла, виключеного з числа службового; 3) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб; 4) надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

У пункті 8 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями встановлено механізм виключення житлового приміщення з числа службового, передбачено, що виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно- експлуатаційного органу.

Наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 №380 затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, відповідно до п. 1 якою визначено, що Інструкція визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей).

Пунктом 1 розділу VІІ Інструкції визначено, що особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, забезпечуються жилим приміщенням згідно з чергою у військовій частині, що визначається часом зарахування на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, або до списків осіб, які користуються правом позачергового одержання житлових приміщень) за рішенням житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується наказом командира військової частини.

Відповідно до п.3 розділу VІІ Інструкції для прийняття рішення про надання житлових приміщень для постійного проживання житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) розглядає документи облікових справ військовослужбовців.

Після розгляду документів облікової справи житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про надання житлового приміщення для постійного проживання.

Затверджений командиром військової частини протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) разом з обліковою справою направляється військовою частиною до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, що є підставою для видання наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Згідно з п. 4 розділу VІІ Інструкції на підставі отриманих документів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району готує список надання житлової площі для постійного проживання (далі - Список надання постійного житла).

Список надання постійного житла, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.

Пунктом 5 розділу VІІ Інструкції визначено, що для розгляду Списку надання постійного житла Комісією з контролю на її засідання можуть запрошуватися голови житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій).

За результатами розгляду Списку надання постійного житла Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про: погодження надання постійного житла; відмову в погодженні надання постійного житла із зазначенням причини такої відмови.

Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.

У разі прийняття Комісією з контролю рішення щодо відмови в погодженні надання постійного житла воно підлягає новому розподілу у встановленому цією Інструкцією порядку протягом одного місяця та є підставою для скасування наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Рішення Комісії з контролю є обов`язковим для виконання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, військовими комісаріатами та військовими частинами.

Згідно з п. 6 розділу VІІ Інструкції ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Список надання постійного житла у Збройних Силах України, що подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків).

Відповідно до п. 7 розділу VІІ Інструкції затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України є підставою для оформлення протягом десяти робочих днів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району та подання до виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради документів для видачі ордеру на постійну житлову площу, який є єдиною підставою для вселення в надане житлове приміщення.

До виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району надає облікову справу військовослужбовця разом з витягом із Списку надання постійного житла у Збройних Силах України, копію протоколу житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), витяг із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Відповідно до п.10 розділу VІІ Інструкції військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю І чи ІІ групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3-7 цього розділу.

Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком.

Як встановлено з матеріалів справи зазначені вимоги Інструкції №380 були виконані Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпро список надання житлової площі та копія облікової справи позивача направлялись до Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України.

Проте, 17.11.2022 начальником Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення командування Сил логістики Збройних Сил України направлено до Квартирно-експлуатаційного відділу у м. Дніпро лист №370/2/8860, в якому вказано, що відповідно до рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/з/5 направлена без реалізації облікова справа військовослужбовця Дніпропетровського гарнізону підподковника ОСОБА_1 .

Таким чином, було порушено пункт 4 розділу 7 Інструкції №380, у відповідності до якого Центральне управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України зобов`язаний узагальнити та внести на розгляд Комісії з контролю список надання постійного житла з обліковою справою позивача, а Комісія з контролю за результатами розгляду прийняти рішення про погодження надання постійного житла або про відмову в погодженні надання постійного житла із зазначенням причини такої відмови.

Позивач не оскаржує дії Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення командування Сил логістики Збройних Сил України, оскільки він повторно звертався до Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро зі скаргою та заявою, в яких, зокрема, просив надати право повторно подати облікову справу №16 через квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку у відповідності до наказу Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018.

23.12.2022 Міністерством оборони України за вих. №370/7999 надано відповідь на скаргу, в якій вказано, що облікова справа військовослужбовця Дніпропетровського гарнізону підполковника ОСОБА_1 була повернута без реалізації на виконання рішення заступника Міністра оборони України № 2551/3/5 від 04.11.2022 щодо надання командирами військових частин, керівниками установ та організацій пропозицій шодо надання житла для постійного проживання шляхом виключення з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти, як виняток, у зв`язку з неможливістю надання іншого житла.

06.01.2023 Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпро надано лист за вих. №525/78, яким повідомлено, що на звернення позивача до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро від 09.12.2022 № 3002 щодо виключення житла, в якому проживає позивач за адресою: АДРЕСА_5 , з числа службового і отримання постійного ордеру на вказане житло надається інформація, що КЕВ м. Дніпро за вих. від 01.08.2022 року № 525/2010 направляв на розгляд Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах 3С України облікову справу. Але в зв`язку з виходом рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/3/5, яким дозволено надання житла для постійного проживання шляхом виключення його з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті, справа позивача була повернута без реалізації за вих. ЦУІІЗ від 17.11.2022 № 370/2/8860.

Суд звертає увагу, що з аналізу наведених норм судом встановлено, що для виключення квартири з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, мають бути виконані умові, а саме:

- військовослужбовець має мати вислугу на військовій службі 20 років і більше, це правило стосується, також осіб, звільнених з військової служби за станом здоров`я,;

- особа має перебувати на квартирному обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов;

- не приймати участь в приватизації;

- не мати у власності іншого нерухомого майна.

Як встановлено матеріалами справи ОСОБА_1 є учасником бойових дій відповідно до посвідчення серії НОМЕР_6 , дата видачі 15.11.2019, та ветераном військової служби відповідно до посвідчення серії НОМЕР_7 , дата видачі 10.01.2022.

Згідно з посвідченням серії НОМЕР_8 , позивач є членом багатодітної сім`ї.

Відповідно до витягу з протоколу №5 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 04.11.2016 постановлено зарахувати офіцера відділу бойової підготовки військової частини НОМЕР_2 майора ОСОБА_1 на квартирний облік в загальну чергу з 23.02.2001, а також в списки осіб, які користуються правом першочергового отримання житлового приміщення, як багатодітна родина, з 20.07.2015, зі складом сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н.; син - ОСОБА_3 , 2002 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2004 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2015 р.н.

04.07.2019 адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради видано ОСОБА_1 ордер на службове приміщення №24 з сім`єю 5 чоловік на право зайняття службового жилого приміщення жилою площею 55,6 кв.м., яке складається з 3 кімнат за адресою: АДРЕСА_5 . Підстава видачі ордера: рішення виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Відповідно до витягу з протоколу №10 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 17.12.2019 постановлено зарахувати офіцера відділу планування забезпечення мобілізаційного розгортання та державного оборонного замовлення управління логістики штабу військової частини НОМЕР_2 майора ОСОБА_1 в списки осіб, які користуються правом першочергового отримання житлового приміщення, як багатодітна родина та як учасника бойових дій з 20.07.2015, зі складом сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , 1979 р.н.; син - ОСОБА_3 , 2002 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2004 р.н.; донька ОСОБА_4 , 2015 р.н.

Відповідно до витягу з протоколу №8 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 28.08.2020 постановлено надати старшому офіцеру відділення планування оборонних ресурсів військової частини НОМЕР_2 підполковнику ОСОБА_1 трьох кімнатну квартиру АДРЕСА_2 , жилою площею 93,5 кв.м. для постійного проживання шляхом виключення її з числа службового на склад сім`ї 5 осіб, в тому числі: дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 , донька ОСОБА_4 , донька ОСОБА_5 , з подальшим зняттям з квартирного обліку.

На підставі наказу командира військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) від 05.11.2021 №249 підполковника ОСОБА_1 , старшого офіцера відділення планування оборонних ресурсів штабу, звільненого наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 28.10.2021 №676 з військової служби у запас відповідно до пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» за підпунктом «б» (за станом здоров`я), з правом носіння військової форми одягу, вирішено вважати, що справи та посаду здав та направлено для зарахування на військовий облік до Кам`янського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Дніпропетровської області.

В наказі від 05.11.2021 №249 зазначено, що вислуга років ОСОБА_1 у Збройних Силах України становить: календарна 26 років 03 місяці 07 днів, пільгова 27 років 05 місяців 23 дні.

В наказі від 05.11.2021 №249 вказано, що ОСОБА_1 службовим житлом від Міністерства оборони України забезпечений за адресою: АДРЕСА_5 .

Таким чином, позивачем виконані всі умови для зміни статусу отриманого житла зі службового на постійне.

Суд зазначає, що єдиною підставою для відмови у повторному поданні облікової справи №16 через квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку у відповідності до наказу Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018, є прийняття рішення заступником Міністра оборони України №2551/з/5 від 04.11.2022.

Суд критично відноситься до посилань Міністерства оборони України, викладені у відповіді на скаргу від 23.12.2022 за вих. №370/7999, та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро, викладені у відповіді на звернення від 06.01.2023 за вих. №525/78, на рішення заступника Міністра оборони України №2551/з/5 від 04.11.2022, яке є, на їх думку, підставою для повернення облікової справи позивача без реалізації. Так, наявність рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/з/5 суд не приймає в якості законної підстави для неможливості повторного направлення облікової справи позивача на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку, виходячи з наступного.

Зазначене рішення заступника Міністра оборони України за своєю суттю є листом (відповіддю на лист № 503/7632 від 25.10.2022 Начальника Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України), має рекомендаційний характер та за змістом цього листа лише пропонується подавати до квартирно-експлуатаційних відділів (частин районів) пропозиції щодо надання житла для постійного проживання шляхом виключення з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті, як виняток у зв`язку із неможливістю надання іншого житла. Вказаний лист не містить будь-яких заборон щодо розгляду пропозицій щодо надання житла військовослужбовцям та членам їх сімей для постійного проживання шляхом виключення з числа службових. Більш того, лист заступника Міністра оборони від 04.11.2022 №2551/з/5 не суперечить рішенню Міністра оборони України від 26.09.2022 №20241/з/3 щодо продовження встановленим порядком, відповідно до чинного законодавства, розгляд пропозицій із забезпечення військовослужбовців житлом для постійного проживання шляхом виключення його зі службового фонду Міністерства оборони України, яке є чинним та підлягає виконанню.

У відповідності до ст. 15 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», міністерство у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує міністр.

Лист заступника міністра не є наказом міністра, який обов`язковий до виконання. Крім того, його зміст жодним чином не забороняє відповідачам виконати вимоги Інструкції №380, розглянувши та прийнявши рішення щодо повторного направлення облікової справи позивача на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку.

Відтак, суд приходить до висновку, що відмовляючи у повторному направленні облікової справи позивача на розгляд Комісії контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України для виключення наданого житла з числа службового в постійне проживання зі зняттям з квартирного обліку, відповідачі діяли не у спосіб, встановлений законом, а з порушенням вимог Інструкції №380, чим порушили права позивача.

Отже, належним способом захисту порушеного права позивача суд вбачає визнання протиправними дії Міністерства оборони України та Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління щодо відмови у підготовці та направленні до Кам`янської міської ради документів про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення №24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Як наслідок підлягає задоволенню позовна вимога про зобов`язання Міністерства оборони України затвердити список надання постійного житла у Збройних Силах України в частині виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176; та зобов`язання Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління подати до Кам`янської міської ради клопотання (подання), разом з належно оформленими документами, про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Наведений спосіб відновлення порушеного права відповідає порядку виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання, встановленому Інструкцією №380.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню судом.

Розподіл судових витрат у відповідності до вимог ст. 139 КАС України, за наслідками розгляду даної справи не здійснюється, оскільки позивач у відповідності до ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору на підставі посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_6 від 15.11.2019.

Позивачем заявлено вимогу про стягнення витрат на правову допомогу у розмірі 8000 грн.

Відповідно до частин 1 та 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Статтею 134 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.

При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Аналіз вищенаведених норм, дає суду, підставу прийти до висновку про те, що витрати сторони на правничу допомогу мають бути фактично понесеними (здійсненими) та підтвердженими відповідними належними, достовірними, достатніми та допустимими доказами.

До матеріалів справи позивачем додано:

-копію рахунку-фактури №2/02/1-03/2023 від 02.03.2023;

-копію акту приймання-передачі наданих послуг №2/02/13-03/23-юп від 10.03.2023.

Судом встановлено, що відповідно до вказаних документів Товариство з обмеженою відповідальністю «Подільський юридичний центр» надало ОСОБА_1 наступні послуги:

-аналіз правовідносин 3 год. 3000 грн;

-складання та направлення процесуальних документів по справі: підготовка позовної заяви та формування матеріалів позовної заяви 6 год. 5000 грн.

Суд звертає увагу, що відповідно до ч.ч.1,2 ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

З аналізу наведеної норми, судом встановлено, що відшкодування витрат, понесених позивачем на професійну правничу допомогу, можливо лише у випадку надання правничої допомоги адвокатом.

Послуги за актом приймання-передачі наданих послуг №2/02/13-03/23-юп від 10.03.2023 надані Товариством з обмеженою відповідальністю «Подільський юридичний центр», в особі заступника директора начальника юридичного відділу Оскоми Олександра Миколайовича.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Подільський юридичний центр» (код ЄДРПОУ 40582250) зареєстровано юридичною особою 21.06.2016 та здійснює основний вид діяльності за КВЕД: 69.10 Діяльність у сфері права.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат - фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені цим Законом; адвокатська діяльність - незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.

Відповідно до статтей 13, 14, 15 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокати здійснюють адвокатську діяльність індивідуально або через створення адвокатського бюро або адвокатського об`єднання.

Поняття «надання професійної правничої допомоги» не тотожне поняттю «представництво особи в суді». Надання професійної правничої допомоги здійснюють лише адвокати, натомість представництво особи у суді може бути здійснене за вибором особи адвокатом або іншим суб`єктом (абзац другий підпункту 2.2.1 підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини висновку Конституційного Суду України (Велика палата) у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) (реєстр. № 1013) вимогам статей 157 і 158 Конституції України від 31 жовтня 2019 року № 4-в/2019).

Таким чином, витрати на юридичні послуги, надані стороні у справі іншою, ніж адвокат, особою, не належать до витрат на професійну правничу допомогу та не можуть бути відшкодовані.

Відповідна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.08.2022 у справі № 496/3134/19.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у розподілі судових витрат на професійну правничу допомогу.

У зв`язку з перебуванням судді Луніної О.С. у відпустці, рішення ухвалене в перший робочий день.

Керуючись статтями 2, 7, 139, 241, 243-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до відповідача-1: Міністерства оборони України, відповідача-2: Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Міністерства оборони України та Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління щодо відмови у підготовці та направленні до Кам`янської міської ради документів про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення №24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Зобов`язати Міністерство оборони України (Повітрофлотський проспект, 6, м. Київ, 03168, код ЄДРПОУ 00034022) затвердити список надання постійного житла у Збройних Силах України в частині виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Зобов`язати Дніпровське квартирно-експлуатаційне управління (вул. Феодосіївська, 13, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 08004581) подати до Кам`янської міської ради клопотання (подання), разом з належно оформленими документами, про виключення з числа службового житла та надання для постійного проживання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) квартири АДРЕСА_2 , розподіленій ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 (п`ять) осіб, на підставі Ордеру на службове жиле приміщення № 24 від 04.07.2019, виданого Адміністрацією Дніпровського району Кам`янської міської ради на підставі рішення Виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 26.06.2019 №176.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Луніна

Дата ухвалення рішення11.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112208755
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/5085/23

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 09.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні