Рішення
від 17.07.2023 по справі 340/5408/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/5408/22

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: селянське (фермерське) господарство "Михайло" (28310, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Новий Стародуб, вул. Зарічна, 13, код ЄДРПОУ 32255934)

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №341493-2406-1128 від 04.08.2022 року, №341494-2406-1128 від 04.08.2022 року.

Позов мотивував тим, що спірними рішеннями йому визначено податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік за земельні ділянки, які з 2003 року перебувають в оренді очолюваного ним СФГ "Михайло". Позивач стверджує, що саме СФГ "Михайло" є землекористувачем цих земельних ділянок, які були надані засновнику для утворення та ведення фермерського господарства. СФГ "Михайло" у січні-жовтні 2022 року сплачувало орендну плату за ці земельні ділянки, а нарахування орендної плати за них ще й позивачу вказує на подвійне оподаткування, що є неприпустимим. Зазначає, що спірні податкові повідомлення-рішення прийняті з порушенням строку, установленого п.286.5 ст.286 ПК України. З цих підстав просить суд визнати вказані рішення протиправними та скасувати їх.

Ухвалою судді від 28.11.2022 року відкрито провадження в адміністративній справі та прийнято рішення здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - селянське (фермерське) господарство "Михайло".

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що позивач як орендар земельних ділянок комунальної власності за кадастровими номерами 3524983700:02:000:9300, 3524983700:02:000:9301 повинен сплачувати до місцевого бюджету орендну плату у розмірі, що встановлений договором оренди №35 від 07.04.2003 року - 4% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тож контролюючий орган визначив позивачу податкові зобов`язання з орендної плати за землю за 2022 рік у розмірі 10 645,36 грн. та 21 718,01 грн., про що прийняв податкові повідомлення-рішення форми "Ф" №341494-2406-1128 від 04.08.2022 року, №341493-2406-1128 від 04.08.2022 року. Доводячи їх правомірність, просив суд у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив та наполягав на тому, що він не має податкового обов`язку зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, яка була надана йому для ведення фермерського господарства, оскільки з моменту створення ним СФГ " ОСОБА_2 " такий обов`язок перейшов на вказану юридичну особу. Посилався на те, що рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 16.11.2022 року у справі №912/1419/22, яке набрало законної сили, визнано, що саме СФГ "Михайло" є орендарем земельних ділянок за договором оренди №35 від 07.04.2003 року.

Третя особа подала пояснення, у яких підтримало позов, вказуючи, що земельні ділянки, які були надані засновнику ОСОБА_1 для утворення та ведення фермерського господарства, з 2003 року використовуються СФГ "Михайло" для ведення підприємницької діяльності. В силу норм Закону України "Про фермерське господарство" права та обов`язки орендаря земельної ділянки за договором оренди землі перейшли від громадянина ОСОБА_1 до створеного ним СФГ "Михайло" і такий перехід не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод про зміну землекористувача. СФГ "Михайло" з 2003 року щорічно сплачує орендну плату за ці земельні ділянки, тож нарахування орендної плати позивачу вважає незаконним.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Розпорядженням Петрівської районної державної адміністрації №361-р від 18.09.2002 року надано згоду на розробку проекту відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 35 га ріллі із земель запасу на території Новостародубської сільської ради в оренду терміном на 20 років для ведення селянського (фермерського) господарства.

Згодом ОСОБА_1 створив селянське (фермерське) господарство "Михайло", яке зареєстроване як юридична особа 17.03.2003 року. Головою цього фермерського господарства став сам ОСОБА_1 .

Між Петрівською районною державною адміністрацією (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) 03.04.2003 року укладено договір оренди земельної ділянки строком на 20 років, який посвідчений нотаріально та зареєстрований у земельному відділі Петрівської районної державної адміністрації за №35 від 07.04.2003 року. Відповідно до плану зовнішніх меж землекористування земельна ділянка складалася з двох ділянок площею 12,71 га та 22,32 га.

До договору оренди земельної ділянки №35 від 07.04.2003 року Петрівською районною державною адміністрацією та СФГ "Михайло" 19.10.2012 року укладено додаткову угоду щодо зміни розміру орендної плати, яка зареєстрована 24.12.2012 року у відділі Держкомзему у Петрівському районі.

На підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої Кіровоградською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру", вказані земельні ділянки 13.05.2015 року були зареєстровані у Державному земельному кадастрі за двома кадастровими номерами: 3524983700:02:000:9300 (площею 12,7103 га) 3524983700:02:000:9301 (площею 22,3232 га), з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.07.2015 року проведена державна реєстрація права державної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами 3524983700:02:000:9300, 3524983700:02:000:9301 з одночасною реєстрацією речового права на нерухоме майно, похідного від права власності (права оренди), за ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі №35 від 07.04.2003 року.

У 2021 році ці земельні ділянки сільськогосподарського призначення передані з державної власності у комунальну власність Петрівської селищної ради, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 11.03.2021 року внесені відповідні відомості, і з цього моменту розпорядження земельними ділянками здійснює Петрівська селищна рада.

СФГ "Михайло" як платник єдиного податку четвертої групи 21.02.2022 року подав до ГУ ДПС у Кіровоградській області податкову декларацію за 2022 рік разом з відомостями про наявність земельних ділянок, у яких вказав земельні ділянки за кадастровими номерами 3524983700:02:000:9300, 3524983700:02:000:9301 загальною площею 35,0335 га, обчислив річну суму єдиного податку за них за ставкою, передбаченою пп. 293.9.1 п.293.9 ст.293 ПК України, та сплачував його у строки, установлені пп. 295.9.2 п.295.9 ст.295 ПК України.

ГУ ДПС у Кіровоградській області на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України склало податкові повідомлення-рішення форми "Ф", якими нарахувало ОСОБА_1 податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік, а саме:

- №341493-2406-1128 від 04.08.2022 року на суму 10 645,36 грн. - за земельну ділянку з кадастровим номером 3524983700:02:000:9300;

- №341494-2406-1128 від 04.08.2022 року на суму 21 718,01 грн. - за земельну ділянку з кадастровим номером 3524983700:02:000:9301.

Не погодившись з цими рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що за визначеннями, наведеними у пункті 14.1 статті 14 Податкового кодексу України:

14.1.147. плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності;

14.1.136. орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди;

14.1.73. землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності: на праві постійного користування; на умовах оренди.

Згідно з пунктом 269.1 статті 269 ПК України платниками плати за землю є:

269.1.1. платники земельного податку: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;

269.1.2. платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

269.2. Особливості справляння податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються главою 1 розділу XIV цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування орендною платою є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є:

271.1.1. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

271.1.2. площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.

Статтею 288 ПК України установлені такі правила адміністрування орендної плати:

288.1. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

288.4. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

288.5. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

288.7. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Відповідно до статті 285 ПК України ("Податковий період для плати за землю") базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

У статті 286 ПК України ("Порядок обчислення плати за землю") передбачено таке:

286.1 Підставою для нарахування земельного податку є:

а) дані державного земельного кадастру;

б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю);

г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);

ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);

д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї).

У разі подання платником податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, земельну частку (пай), відомості про які відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування податку фізичним особам здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об`єкт оподаткування.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

286.5. Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Нарахування фізичним особам сум земельного податку з підстав, визначених підпунктами в, г, д пункту 286.1 цієї статті, проводиться контролюючими органами виключно у разі надання зазначених даних такими фізичними особами.

У разі переходу права власності на земельну ділянку або права на земельну частку (пай) від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.

У разі переходу права власності на земельну ділянку або права на земельну частку (пай) від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Якщо такий перехід відбувся після 1 липня поточного року, контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

У разі якщо платник податків має у власності декілька земельних ділянок або право на декілька земельних часток (паїв), щодо яких необхідно провести звірку даних, для її проведення такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження будь-якої з таких земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю).

Платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), для проведення звірки даних щодо:

- розміру площ та кількості земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності та/або користуванні платника податку;

- права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пунктів 281.4 і 281.5 цієї статті;

- розміру ставки земельного податку;

- нарахованої суми плати за землю.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю контролюючий орган, до якого звернувся платник плати за землю, проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

У статті 287 ПК України ("Строк сплати плати за землю") передбачено таке:

287.1. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

287.2. Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), щороку до 1 травня.

287.5. Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

287.7. У разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

287.9. У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені статтею 286 цього Кодексу, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.

287.10. Податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3, пунктом 54.5 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 5 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Відповідно до статей 13, 16, 17, 21 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі статтями 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Статтею 12 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: 1) земельних ділянок, що належать громадянам України - членам фермерського господарства на праві власності, користування; 2) земельних ділянок, що належать фермерському господарству на праві власності, користування. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Зміст наведених правових норм свідчить про те, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.

Верховний Суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18.06.2021 року у справі №400/1730/19 для забезпечення єдності судової практики сформулював правову позицію, згідно з якою у правовідносинах з орендної плати за землі державної та комунальної власності, які були надані фізичній особі для створення фермерського господарства, податковий обов`язок щодо сплати орендної плати у таких правовідносинах лежить на орендарі земельної ділянки, який визначений в договорі оренди земельної ділянки і право користування земельною ділянкою якого зареєстровано в Державному реєстрі речових прав. Податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фермерського господарства, для створення якого фізичній особі була надана земельна ділянка, після переходу до нього прав орендаря в установленому законом порядку.

Суд установив, що на момент прийняття спірних податкових повідомлень-рішень право оренди земельних ділянок комунальної власності за кадастровими номерами 3524983700:02:000:9300, 3524983700:02:000:9301 у Державному реєстрі речових прав було зареєстровано за громадянином ОСОБА_1 на підставі договору оренди №35 від 07.04.2003 року, строком дії до 07.04.2023 року. Відтак, позивач як орендар цієї земельної ділянки на той момент був платником орендної плати за землю у розумінні статей 269, 288 ПК України та згідно з пунктом 287.1 статті 287 ПК України зобов`язаний сплатити орендну плату за 2022 рік.

Обов`язок щодо нарахування орендної плати відповідно до пп.54.3.3 п.54 ст.54, п.286.5 ст.286 ПК України покладається на відповідача.

Контролюючий орган нарахував позивачу податкові зобов`язання з орендної плати за 2022 рік за ці земельні ділянки, виходячи із їх нормативної грошової оцінки та ставки орендної плати, передбаченої договором оренди землі №35 від 07.04.2003 року, про що прийняв повідомлення-рішення форми "Ф".

Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем СФГ "Михайло", не змінює статусу позивача як орендаря земельних ділянок та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Не звільняє його від цього обов`язку і сплата СФГ "Михайло" єдиного податку за вказані земельні ділянки.

Попри те, що земельні ділянки у 2022 році перебували у фактичному користуванні СФГ "Михайло", позивач на момент прийняття спірних податкових повідомлень-рішень не оформив належним чином передачу земельних ділянок цьому фермерському господарству та як засновник та голова СФГ "Михайло" не ініціював проведення державної реєстрації права оренди землі за цим фермерським господарством як за землекористувачем.

Суд установив, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості про СФГ "Михайло" як про орендаря земельних ділянок за договором оренди землі №35 від 07.04.2003 року внесені лише 14.12.2022 року на підставі рішення Господарського суду Кіровоградської області від 16.11.2022 року у справі №912/1419/22, яким задоволено позов СФГ "Михайло" до Петрівської селищної ради та визнано за ним права оренди земельними ділянками з кадастровими номерами 3524983700:02:000:9300 та 3524983700:02:000:9301.

Таким чином, з 14.12.2022 року позивач вже не має обов`язку зі сплати орендної плати за ці земельні ділянки, оскільки з цього моменту право оренди щодо цих земельних ділянок зареєстровано за СФГ "Михайло".

Позивач з метою перерахунку йому орендної плати за ці земельні ділянки за фактичний період перебування їх в його оренді 2022 році вправі в порядку, установленому п.286.5 ст.286 ПК України, звернутися до відповідача для проведення відповідної звірки та перерахунку податкових зобов`язань за поточний рік.

Та обставина, що спірні податкові повідомлення-рішення форми "Ф" №341493-2406-1128 від 04.08.2022 року, №341494-2406-1128 від 04.08.2022 року складені та надіслані позивачу після закінчення строку, установленого п.286.5 ст.286 ПК України, не є підставою для їх скасування, натомість відповідно до п.287.9 ст.287 ПК України звільняє позивача від відповідальності, передбаченої ПК України за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.

Посилання позивача на висновки Великої Палати Верховного Суду, наведені ним у позові, суд відхиляє, оскільки у цих цивільних справах не вирішувалося питання застосування норм статті 288 ПК України.

Суд прийшов до висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв правомірно, прав позивача не порушував, правильно нарахував йому орендну плату. Оскаржувані податкові повідомлення-рішення є законними та обґрунтованими. У задоволенні позову про визнання спірних податкових повідомлень-рішень протиправнимии та скасування слід відмовити.

Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні позову, тому підстави для присудження йому судових витрат на сплату судового збору відсутні.

Керуючись статтями 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2023
Оприлюднено19.07.2023
Номер документу112232706
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —340/5408/22

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 15.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 17.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні