Рішення
від 18.07.2023 по справі 160/11119/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2023 року Справа № 160/11119/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу №160/11119/23 за позовом ОСОБА_1 до Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

23.05.2023 року через підсистему Електронний суд до Дніпропетровського окружного адміністративного суду, надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради, в якій позивачі просять суд:

- визнати протиправним рішення лікарсько-консультативної комісії при Комунальному некомерційному підприємстві "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, викладеного у формі висновку від 29.11.2022 № 140/2 щодо невідповідності стану ОСОБА_2 критеріям для встановлення категорії дитина з інвалідністю підгрупи А;

- скасувати рішення лікарсько-консультативної комісії при Комунальному некомерційному підприємстві "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, оформлене висновком від 29.11.2022 № 140/2;

- зобов`язати лікарсько-консультативну комісію Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради провести повторне засідання з розгляду питання встановлення ОСОБА_2 категорії дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років;

- зобов`язати лікарсько-консультативну комісію Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради встановити ОСОБА_2 , категорію дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років.

Справі за даним адміністративним позовом присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 160/11119/23 та у зв`язку з автоматизованим розподілом дана адміністративна справа була передана для розгляду судді Ількову В.В.

Ухвалою суду від 24.05.2023 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ст. 262 КАС України.

Також ухвалою суду від 24.05.2023 року витребувано у відповідача додаткові докази по справі, а саме копії:

- рішення лікарсько-консультативної комісії при Комунальному некомерційному підприємстві "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, викладеного у формі висновку від 29.11.2022 № 140/2 щодо невідповідності стану ОСОБА_2 критеріям для встановлення категорії дитина з інвалідністю підгрупи А.

- рішення лікарсько-консультативної комісії при Комунальному некомерційному підприємстві "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, оформлене висновком від 29.11.2022 № 140/2;

- відомості/інформацію щодо підстав прийняття оскаржуваних позивачем рішень;

- звернення позивача із заявою призначити та провести засідання ЛКК відносно її дитини;

- оглядову справу дитини позивача;

- висновки ЛКК, відносно дитини позивача та всі інші наявні докази щодо суті спору.

06.06.2023 року відповідачем подано відзив на позовну заяву позивача. Долучені витребувані судом додаткові докази по справі.

У відповідності до приписів статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до вимог ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, рішення у цій справі приймається судом 18.07.2023 року, тобто у межах строку встановленого ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року по справі №160/18248/21 Лікарсько-консультативною комісією Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради (далі Комісія) було складено висновок № 140/2 від 29.11.2022 року, відповідно до якого вирішено «підстав для встановлення дитині категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» на теперішній час немає».

Позивач вважає, що вказаний Висновок Комісії від 29.11.2022 року №140/2 не відповідає об`єктивній оцінці стану здоров`я та забезпечення самообслуговування її сина ОСОБА_2 , а тому підлягає скасуванню, з огляду на таке.

ОСОБА_2 перебуває під спостереженням лікаря-педіатра амбулаторної практики №1 з діагнозом: цукровий діабет І типу, важка форма, лабільний перебіг зі схильністю до гіпоклімії.

У оскаржуваному висновку встановлено: «Таким чином, фактична нездатність до самообслуговування не передбачає часткової нездатності до окремої діяльності в межах категорії самообслуговування. Тобто, нездатність у розрахунку білків, жирів, вуглеводів харчування, дозування та введення препарату інсуліну у відповідному віці при збереженні здатності до гігієнічних вікових навичок, навичок прийому їжі не можуть розглядатися, як фактична нездатність до самообслуговування в цілому».

Таким чином, вказує, що Комісія встановила, що дитина нездатна розрахувати білки, жири, вуглеводи харчування, дозування та введення препарату інсуліну у відповідному віці, то відповідно, така дитина не здатна сама себе обслуговувати не тільки приймаючи ліки та ввести сама препарат, також Комісією було встановлено, що дитина не може розрахувати вуглеводи харчування.

Розрахунок вуглеводів харчування. Що мається на увазі для дитини із ОСОБА_3 діабетом І типу:

Діабет першого типу передбачає щоденний підрахунок вуглеводів. Це передбачає коригування доз інсуліну в залежності від з`їденого. Тобто, якщо дитина з`їла зайве яблуко, то це потребує коригування, введення необхідної саме дози інсуліну.

Знаючи точну кількість споживаних вуглеводів, людина має розрахувати необхідну дозу інсуліну. Якщо дозволите собі щось солодке, треба порахувати вуглеводи і ввести відповідну дозу інсуліну.

Отже, позивач вказує, що дитина не може все це робити, що й також було встановлено Комісією.

Тобто, дитина не зможе самостійно без постійного контролю та допомоги дорослого, навіть приймати їжу.

Так, як не врахування отриманого вуглеводу під час розрахунку дози введення інсуліну, проводить до гіпоглікемії, а потім до коми.

Всупереч наданій оцінці, у Висновку, Комісія встановила: «Основними категоріями життєдіяльності ОСОБА_4 є здатність до: самообслуговування (здатність дитини самостійно задовольняти основні фізіологічні потреби, провадити повсякденну побутову діяльність, зокрема володіти навичками особистої гігієни) 0-І ступінь: 0 ст. відповідно до вікової норми відсутні обмеження, І ступеня здатність до самообслуговування з витрачанням при цьому більш тривалого часу (враховуючи лабільний перебіг цукрового діабету зі схильністю до гіпоглікемії)».

Також, позивач вказує, що Комісія взагалі не врахувала свої ж висновки: фактична нездатність до самообслуговування та нездатність у розрахунку білків, жирів, вуглеводів харчування, дозування та введення препарату інсуліну у відповідному віці при цьому зауважила на якомусь «витрачанням при цьому більш тривалого часу», так, як у оцінці Комісії встановлено, що є фактична нездатність, а не витрачання часу. Так, як дитина навіть якщо їй знадобиться більше часу не в змозі це виконати.

Згідно дослідженням, викладених у Клінічній настанові, заснованій на доказах, «Цукровий діабет» мультидисциплінарної робочої групи Міністерства охорони здоров`я 2022 року, яка має на меті надання допомоги лікарю і пацієнту в прийнятті раціонального рішення в різних клінічних ситуаціях, є інформаційною підтримкою для підвищення якості клінічної практики на основі доказів ефективності застосування певних медичних технологій, ліків та організаційних ресурсів медичної допомоги.

Це рекомендаційний документ з найкращої медичної практики призначений, в першу чергу, для практикуючих лікарів: https://www.dec.gov.ua/wpcontent/ uploads/2023/01/2023_nastanova-czd_dorosli.pdf

У п. 6.14 Рекомендується постійна оцінка когнітивних функцій з підвищеною пильністю щодо гіпоглікемії зі сторони лікаря, пацієнта та опікунів.

Діти молодшого віку з цукровим діабетом 1 типу та люди похилого віку з цукровим діабетом 1 та 2 типу (73,81), відзначаються як особливо вразливі до гіпоглікемії через їх знижену здатність розпізнавати гіпоглікемічні симптоми та ефективно повідомляти про свої потреби.

Таким чином, згідно з рекомендаціями Міністерства охорони здоров`я, діти з цукровим діабетом 1 типу є особливо вразливими, потребують постійного догляду з боку батьків або опікунів для попередження небезпечних для життя наслідків, зокрема, гіпоглікемічної коми.

Також Комісією, ураховуючи відсутність огляду психологом дитини, не було прийнято до уваги висновки психолога ОСОБА_5 , яка встановила, що відповідно до вікової норми дитини потребує сторонньої допомоги.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідачем подано відзив на позовну заяву позивача, у якому лікарська комісія просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вказаної позиції відповідач вказує, що, на їх думку, спірне Рішення ЛКК є законним та обґрунтованим з огляду на документи, що були наявні під час проведення засідання ЛКК.

Питання встановлення «дитині з інвалідністю підгрупи А» регламентоване порядком встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям затвердженого постановою КМУ від 21.11.2013 року № 917 (надалі Порядок).

Вказують, що ОСОБА_6 має статут «дитина з інвалідністю» до 18 років починаючи з 10.05.2018 року.

Пізніше за зверненнями ОСОБА_1 було проведено повторне засідання лікарсько-консультативною комісією, щодо можливості присвоєння дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А". Відповідно висновку №43 від 17.03.2021 у дитини ОСОБА_4 документально підтверджених критеріїв для встановлення дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А" не встановлено.

Не погоджуючись з даним висновком ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою про його оскарження рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року по справі № 160/18248/21 зобов`язано КНП "ЦПМСД №4" КМР провести повторне засідання.

Вказують, що 13.01.2022 року ЛКК проводило повторне засідання з розгляду питання присвоєння дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А". Згідно висновку у дитини ОСОБА_4 документально підтверджених критеріїв для встановлення дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А" не встановлено.

З метою виконання рішення суду по справі № 160/18248/21 після погодження з ОСОБА_1 дати та можливості їх участі в засіданні в онлайн режимі 29.09.2022 року було проведено засідання ЛКК з розгляду питання присвоєння дитині Д. Бойкову категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А".

Засідання було відкладено з метою направлення запитів до Міністерства охорони України та Міністерства юстиції України для перевірки правомірності застосування в Україні Міжнародної класифікації функціонування , обмежень життєдіяльності та здоров`я дітей і підлітків.

29.11.2022 року лікарсько-консультативною комісією Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року справа № 160/18248/21 було повторно проведено засідання розгляду питання встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А». За наслідком якого складено висновок № 140/2 від 29.11.2022 року про відсутність підстав для встановлення дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А".

На цезасідання були запрошені: лікар ендокринолог КНП «КМЛ №16» КМР - Р. Жуковська; психолог КГ №14 КМР - ОСОБА_7 ; юрисконсульт КНП "ЦПМСД №4" КМР - ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 (мати), дитина ОСОБА_10 , які взяли участь в онлайн режимі за їх згодою, у зв`язку із перебуванням за кордоном; представник громадського об`єднання батьків дітей, хворих на цукровий діабет 1 типу, ГО «Щасливий діабет» А. Самофалова, яка взяла участь в онлайн режимі.

Вказують, що при повторному вирішенні питання встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» комісією були розглянуті такі документи:

виписки з медичної карти стаціонарного хворого Д. Бойкова КП "Криворізька міська клінічна лікарня №8" КМР з 21.01.2020 по 28.01.2020№ 601, з 29.02.2020 по 02.03.2020 № 1786 та з 15.09.2021 по 21.09.2021 року № 5823;

рішення комісії КНП «Криворізька міська лікарня №16» КМР від 17.08.2022р. №2748;

висновок доцента кафедри інноваційні технології з педагогіки, психології та соціальної роботи ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля В. Викової, за №237 від 02.08.2022р.;

лист Міністерства охорони здоров`я від 06.10.2022 р.;

лист Міністерства юстиції України від 06.10.2022р.

За результатами дослідження документів, у дитини ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 не було встановлено критеріїв для надання їй статуту «дитини з інвалідністю підгрупи А».

У виписках з медичної карти стаціонарного хворого КП "Криворізька міська клінічна лікарня №8" КМР з 21.01.2020 по 28.01.2020№ 601, з 29.02.2020 року по 02.03.2020 року №1786 та з 15.09.2021 року по 21.09.2021 року № 5823 немає обґрунтування медичних показань для визнання дитини особою з інвалідністю підгрупи А, містяться дані щодо проведених обстежень, лікування та подальших рекомендацій дитині. Дитина отримує ін`єкції інсуліну згідно плану лікування.

Рішення комісії КНП «Криворізька міська лікарня №16» КМР від 17.08.2022р. №2748. Комісією зазначено, що цукровий діабет відноситься до порушення функцій організму людини III ступеня - виражені порушення. Та встановлено, що основними категорії життєдіяності ОСОБА_4 є здатність до:

самообслуговування 0-1 ступеня порушення;

самостійного пересування не має порушення;

орієнтація - не має порушення;

контролювання своєї поведінки 0-1 ступення порушення (при гіпоглікемії); навчання - немає порушення;

трудова діяльність - не розглядалась у зв`язку з віком. Зважаючи на викладене комісія КНП «Криворізька міська лікарня №16» КМР прийшла до висновку, що дитина ОСОБА_11 потребує опіки батьків, але не підпадає під статус дитини - інваліда підгрупи «А».

Висновок доцента кафедри інноваційні технології з педагогіки, психології та соціальної роботи ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля В. Викової, за №237 від 02.08.2022р., відповідно до Міжнародної класифікації обмежень життєдіяльності, функціювання дітей та підлітків, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 23 травня 2018 року №981 (у редакції наказу міністерства охорони здоров`я України 21.12.2018 № 2449), що на підставі діагнозу, віку та рекомендацій лікарів стан дитини, хворої на цукровий діабет 1 типу, оцінюється як :

здатність до самообслуговування з регулярною частковою допомогою інших осіб з використання у разі потреби технічних засобів;

нездатність до самообслуговування, потреба у постійній сторонній допомозі та повна залежність від інших осіб.

Вказують, що цей висновок доцента кафедри інноваційні технології з педагогіки, психології та соціальної роботи ВНЗ «Університет імені Альфреда ОСОБА_12 на розгляд комісії надала ОСОБА_1 .

З метою перевірки чинності в Україні Міжнародної класифікації обмежень життєдіяльності, функціювання дітей та підлітків було направлено відповідні запити до Міністерства охорони здоров`я України та Міністерства юстиції України. Враховуючи той факт, що наказом Міністерства охорони здоров`я України 23 травня 2018 року № 981,(який не був зареєстрований в мін`юсті) лише затверджено його переклад.

Згідно отриманих листів Міністерства охорони здоров`я від 06.10.2022 року та Міністерства юстиції України від 06.10.2022 року, Наказ Міністерства охорони здоров`я України 23 травня 2018 року №981 (у редакції наказу міністерства охорони здоров`я України 21.12.2018 № 2449) є чинним.

У зв`язку із перебуванням дитини за кордоном на комісії ЛКК огляд не проводився.

Згідно Критеріїв встановлення інвалідності постанови КМУ від 21.11.2013 року за №917 п. 21: «Підставою для встановлення дитині категорії «дитина з інвалідністю підгрупа «А» є виключно висока міра втрати здоров`я та надзвичайно (повна) залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фактична нездатність до самообслуговування».

До числа дітей із виключно високою мірою втрати здоров`я належать діти, які мають будь-які основні види порушень функцій організму III і IV ступеня їх вираження (виражені та значно виражені порушення) і обмеження життєдіяльності будь-якої категорії II, III, IV ступеня їх вираження (як оцінюються відповідно до вікової норми).

Таким чином, вказують, що враховуючи наявність у дитини, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , захворювання на цукровий діабет 1 типу, важка форма, лабільний перебіг зі схильністю до гіпоглікемії, проведення постійної інсулінотерапії та необхідність суворого дотримання режиму дня, харчування, дієти можна вважати, що дитина має виражене порушення функції організму (III ступінь - виражене порушення лише однієї функції організму -секреції інсуліну, інші функції організму збережені завдяки замісній інсулінотерапії).

Основними категоріями життєдіяності ОСОБА_4 є здатність до:

самообслуговування (здатність дитини самостійно задовольняти основні фізіологічні потреби, провадити повсякденну побутову діяльність, зокрема володіти навичками особистої гігієни) 0 - І ступінь: 0 ст -відповідно до вікової норми відсутні обмеження, І ступеню - здатність до самообслуговування з витрачанням при цьому більш тривалого часу (враховуючи лабільний перебіг цукрового діабету зі схильністю до гіпоглікемії);

самостійного пересування (здатність дитини самостійно переміщатися в просторі, зберігати рівновагу тіла під час пересування, перебування у спокої і під час зміни положення тіла, користуватися громадським транспортом) - немає порушення;

орієнтації (здатність дитини до адекватного сприйняття навколишнього середовища, до визначення часу і місця перебування, оцінки ситуації) - немає порушень;

спілкування (здатність дитини до встановлення контактів з іншими особами шляхом сприйняття, переробки і передачі інформації) - відповідно до вікової норми відсутні обмеження;

контролювання своєї поведінки (здатність дитини до усвідомлення себе і адекватної поведінки з урахуванням соціально-правових та морально-етичних норм) - 0-1 ст при гіпоглікемії;

навчання (здатність дитини до сприйняття, запам`ятовування,засвоєння і відтворення знань (загальноосвітніх, професійних та інших),оволодіння навичками та вміннями (професійними, соціальними, культурними,побутовими) - немає порушень;

трудової діяльності (здатність дитини провадити трудову діяльність з дотриманням вимог до змісту, обсягу, якості та умов виконання роботи) - не розглядалась у зв`язку з віком.

Тому враховуючи вище зазначене, відповідач дійшов до висновку, про відсутність критерію для надання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 статусу «дитини з інвалідністю підгрупи А».

Щодо інших позовних вимог про скасування та зобов`язання провести повторне засідання ЛЛК та встановити категорію "дитина з інвалідністю підгрупи А з дня надходження до комісії документів ,вказують про те, що такі вимоги є похідними від вимог про визнання протиправними та скасування рішення висновку ЛКК від 29.11.2023 року №140/2.

Тому, за відсутності підстав для задоволення вимог про визнання протиправними та скасування рішення висновку ЛКК від 29.11.2023 року №140/2 дані вимоги не підлягають задоволенню.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, суд встановив таке.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , є матір`ю неповнолітньої дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Дитина ОСОБА_4 має статус «дитина з інвалідністю» до 18 років починаючи з 10.05.2018 року.

Встановлено, що заявою від 29.12.2020р. вх.№4094 ОСОБА_1 звернулася до голови Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради з проханням призначити та провести засідання ЛКК в зручний для неї час, від посповідано до вимог чинного законодавства щодо розгляду оглядової справи дитини інваліда ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 за присутності батьків та самої дитини особисто. Та в присутності голови громадської організації «Діародина Кривий Ріг» (або її заму). Видати медичний висновок стосовно про ОСОБА_2 дитину інваліда підгрупи «А» віком до 18 років.

Листом вих.№29 від 06.01.2021р. ОСОБА_1 надана наступна відповідь про те, що її дитина спостерігається в амбулаторії загальної практики - сімейної медицини №6. Після проведеного стаціонарного обстеження дитини в педіатричному відділенні КЗ «Криворізька міська клінічна лікарня №8» ДОР з 3 по 21.04.2018 року та встановленого діагнозу: Цукровий діабет 1-го типу, важка форма, вперше виявлений, рішенням лікарсько-консультативної комісії від 10.05.2018 №55 дитина визнана такою, що має право на отримання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів з терміном дії до 2031 року відповідно до спільного Наказу МОЗ України, Міністерства праці та соціальної політики, Міністерства фінансів України №454/471/516 від 08.11.2001 року «Про затвердження Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей інвалідів віком до 18 років». Дитину, ОСОБА_2 визнано інвалідом відповідно до п.4 Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 №917 «Деякі питання встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям». Відповідно до п.9 вищезазначеного Положення, повторний огляд лікарсько-консультативною комісією здійснюється при зміні стану здоров`я і працездатності. Дитина може бути оглянута лікарсько- консультативною комісією повторно за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, після планової госпіталізації до дитячого ендокринологічного відділення в січні 2021 року, відповідно до рекомендацій медичного спостереження за результатами стаціонарного лікування в ендокринологічному відділенні КП Криворізької міської клінічної лікарні №8 КМР з 21.01.20 по 28.01.20 року, повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання нових соціальних потреб дитини, визначення клініко-функціонального діагнозу, здійснення лікувальних і реабілітаційних заходів та отримання їх результатів за наявності документів, що підтверджують стійкий розлад функцій організму, зумовлені захворюваннями, що призводять до нових обмежень життєдіяльності дитини.

У подальшому, відповідно до Висновку ЛКК №43 від 17.03.2021р. Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, у дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 наявне порушення функцій підшлункової залози, що проявляється хронічним захворюванням та необхідністю прийому замісної терапії інсуліном. Діагноз: Цукровий діабет І типу, важка форма.

Відповідно до п.3 Умов встановлення інвалідності Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям категорія дитина з інвалідністю підгрупи А встановлюється дітям, які мають виключно високу міру втрати здоров`я та надзвичайну залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду інших осіб і які фактично не здатні до самообслуговування.

Відповідно до п.21 Критеріїв встановлення інвалідності, підставою для встановлення дитині категорії дитина з інвалідністю підгрупи А є виключно висока міра втрати здоров`я та надзвичайна (повна) залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фактична нездатність до самообслуговування.

До числа дітей із виключно високою мірою втрати здоров`я належать діти, які мають будь-які основні види порушень функцій організму ІІІ і IV ступеня їх вираження (виражені та значно виражені порушення) і обмеження життєдіяльності будь-якої категорії II, III і IV ступеня їх вираження (які оцінюються відповідно до вікової норми).

Документально підтверджених критеріїв для встановлення дитині категорії дитина з інвалідністю підгрупи А не встановлено.

Крім того, відповідно до п.4 Медико-соціальна експертиза проводиться комісіями з метою встановлення дітям категорії дитина з інвалідністю або дитина з інвалідністю підгрупи А за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, закладу охорони здоров`я, в якому спостерігається дитина, після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб дитини, визначення клініко-функціонального діагнозу, здійснення лікувальних і реабілітаційних заходів та отримання їх результатів за наявності документів, що підтверджують стійкий розлад функцій організму, зумовлений захворюванням, що призводить до обмеження життєдіяльності дитини.

Враховуючи, що востаннє дитина обстежувалась комплексно в січні 2020 року та при поданні документів на ЛКК відсутня актуальна виписка з медичної карти стаціонарного хворого або консультаційного висновку спеціаліста, виданих після стаціонарного або амбулаторного обстеження та лікування дитини в закладах охорони здоров`я та науково-дослідних установах, визначених МОЗ, з обґрунтуванням медичних показань для визнання дитини особою з інвалідністю із зазначенням згідно з Міжнародною статистичною класифікацією хвороб та споріднених проблем здоров`я 10-го перегляду діагнозу та коду.

Рекомендовано лікуючому лікарю направити дитину до ендокринологічного відділення для повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб дитини, визначення клініко-функціонального діагнозу, здійснення лікувальних і реабілітаційних заходів та отримання їх результатів з документальним підтвердженнямстійкого розладу функцій організму, зумовлених захворюванням та ступеню обмеження життєдіяльності. При зміні в стані здоров`я дитини направити на ЛКК повторно.

У висновку також зазначено, що 17.03.2021 року лікарсько-консультативною комісією розглянуто: історію розвитку дитини; виписку з медичної карти стаціонарного хворого КП «Криворізька міська клінічна лікарня №8 КМР 21.01.2000 по 28.01.2020 та 29.02.2020 по 02.03.2020 року; план медичної реабілітації №18 від 13.01.2021. З лютого 2020 року дані про консультації лікарем ендокринологом відсутні. Сімейним лікарем оглянутий востаннє 04.02.2021р., даних про проведені обстеження та планові госпіталізації відповідно до рекомендацій ендокринолога відсутні. Зі слів матері, рекомендації не виконанні через пандемію коронавірусу.

Встановлено порушення життєдіяльності:

-самообслуговування І ступеню;

- пересування обмежень немає;

-орієнтація обмежень немає;

-спілкування обмежень немає;

- контроль за своєю поведінкою - обмежень немає;

-трудова діяльність - обмежень немає;

-навчання - обмежень немає;

-професійне навчання - обмежень немає.

Не погоджуючись із Висновком ЛКК №43 від 17.03.2021р. позивач звернулася до суду з із адміністративним позовом.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року, яке набрало законної сили, по справі №160/18248/21 позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано Висновок ЛКК №43 від 17.03.2021р. Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради.

Зобов`язано Лікарсько-консультативну комісію Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги №4 Криворізької міської ради (вул.В.Великого, буд.21, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50071; код ЄДРПОУ 37862114) провести повторне засідання з розгляду питання встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , категорії дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років.

На виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року по справі №160/18248/21 Лікарсько-консультативною комісією Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради 13.01.2022 року ЛКК було проведено повторне засідання з розгляду питання присвоєння дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А".

Згідно висновку у дитини ОСОБА_4 документально підтверджених критеріїв для встановлення дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А" не встановлено.

Також, з метою виконання рішення суду по справі № 160/18248/21 після погодження з ОСОБА_1 дати та можливості їх участі в засіданні в онлайн режимі 29.09.2022 року було проведено засідання ЛКК з розгляду питання присвоєння дитині Д. Бойкову категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А".

Засідання було відкладено з метою направлення запитів до Міністерства охорони України та Міністерства юстиції України для перевірки правомірності застосування в Україні Міжнародної класифікації функціонування , обмежень життєдіяльності та здоров`я дітей і підлітків.

29.11.2022 року лікарсько-консультативною комісією Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2022 року справа № 160/18248/21 було повторно проведено засідання розгляду питання встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А».

За наслідком якого складено висновок № 140/2 від 29.11.2022 року про відсутність підстав для встановлення дитині категорії "дитина з інвалідністю підгрупи А".

Судом встановлено, що засідання були запрошені: лікар ендокринолог КНП «КМЛ №16» КМР - Р. Жуковська; психолог КГ №14 КМР - ОСОБА_7 ; юрисконсульт КНП "ЦПМСД №4" КМР - М. Кузьменко; ОСОБА_9 (мати), дитина ОСОБА_10 , які взяли участь в онлайн режимі за їх згодою, у зв`язку із перебуванням за кордоном; представник громадського об`єднання батьків дітей, хворих на цукровий діабет 1 типу, ГО «Щасливий діабет» А. Самофалова, яка взяла участь в онлайн режимі.

При повторному вирішенні питання встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» комісією були розглянуті такі документи:

виписки з медичної карти стаціонарного хворого Д. Бойкова КП "Криворізька міська клінічна лікарня №8" КМР з 21.01.2020 по 28.01.2020№ 601, з 29.02.2020 по 02.03.2020 №1786 та з 15.09.2021 по 21.09.2021 року № 5823;

рішення комісії КНП «Криворізька міська лікарня №16» КМР від 17.08.2022р. №2748;

висновок доцента кафедри інноваційні технології з педагогіки, психології та соціальної роботи ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля В. Викової, за №237 від 02.08.2022р.;

лист Міністерства охорони здоров`я від 06.10.2022 р.;

лист Міністерства юстиції України від 06.10.2022р.

Однак, за результатами дослідження документів, у дитини ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 не було встановлено критеріїв для надання їй статуту «дитини з інвалідністю підгрупи А».

Згідно висновків комісії, враховуючи наявність у дитини, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , захворювання на цукровий діабет 1 типу, важка форма, лабільний перебіг зі схильністю до гіпоглікемії, проведення постійної інсулінотерапії та необхідність суворого дотримання режиму дня, харчування, дієти, останні дійшли до висновку, що дитина має виражене порушення функції організму (III ступінь - виражене порушення лише однієї функції організму-секреції інсуліну, інші функції організму збережені завдяки замісній інсулінотерапії).

Також, висновком встановлено, що основними категоріями життєдіяності ОСОБА_4 є здатність до:

самообслуговування (здатність дитини самостійно задовольняти основні фізіологічні потреби, провадити повсякденну побутову діяльність, зокрема володіти навичками особистої гігієни) 0 - І ступінь: 0 ст -відповідно до вікової норми відсутні обмеження, І ступеню - здатність до самообслуговування з витрачанням при цьому більш тривалого часу (враховуючи лабільний перебіг цукрового діабету зі схильністю до гіпоглікемії);

самостійного пересування (здатність дитини самостійно переміщатися в просторі, зберігати рівновагу тіла під час пересування, перебування у спокої і під час зміни положення тіла, користуватися громадським транспортом) - немає порушення;

орієнтації (здатність дитини до адекватного сприйняття навколишнього середовища, до визначення часу і місця перебування, оцінки ситуації) - немає порушень;

спілкування (здатність дитини до встановлення контактів з іншими особами шляхом сприйняття, переробки і передачі інформації) - відповідно до вікової норми відсутні обмеження;

контролювання своєї поведінки (здатність дитини до усвідомлення себе і адекватної поведінки з урахуванням соціально-правових та морально-етичних норм) - 0-1 ст при гіпоглікемії;

навчання (здатність дитини до сприйняття, запам`ятовування,засвоєння і відтворення знань (загальноосвітніх, професійних та інших),оволодіння навичками та вміннями (професійними, соціальними, культурними,побутовими) - немає порушень;

трудової діяльності (здатність дитини провадити трудову діяльність з дотриманням вимог до змісту, обсягу, якості та умов виконання роботи) - не розглядалась у зв`язку з віком.

Враховуючи вище зазначене, відповідач дійшов до висновку, про відсутність критерію для надання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 статусу «дитини з інвалідністю підгрупи А».

Вказані обставини відповідачем здійснені у висновку № 140/2 від 29.11.2022 року, відповідно до якого відповідачем було вирішено «підстав для встановлення дитині категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» на теперішній час немає».

Позивач як законний представник дитини вибрала форму захисту своїх прав та прав дитини у формі звернення до суду.

Таким чином, позивач не погоджується з висновком Комісії від 29.11.2022 року №140/2, з огляду на, що позивач звернувся до суду із цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд врахував такі обставини справи та положення чинного законодавства України.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Правовідносини, що виникли між сторонами врегульовано нормами Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», Постановою Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 року № 917 «Деякі питання встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям».

Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначаються Законом України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні».

Статтею 1 цього Закону надано визначення поняття дитини з інвалідністю, як особи віком до 18 років (повноліття) зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Інвалідність особам з інвалідністю з дитинства визначається органами медико-соціальної експертизи, а інвалідність дітям з інвалідністю - лікарсько-консультативними комісіями дитячих лікувально-профілактичних закладів.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.12.2001 року №482 затверджено Порядок видачі медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (далі - Порядок №482), пунктом 3 якого визначено, що установлення у дитини медичних показань для визнання її інвалідом віком до 18 років здійснюється лікарсько-консультативними комісіями (далі - ЛКК) дитячих обласних, багатопрофільних міських лікарень, спеціалізованих лікарень, диспансерів, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Української дитячої спеціалізованої лікарні «ОХМАТДИТ», Українського центру медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи, клінік науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я України та Академії медичних наук України після стаціонарного або амбулаторного обстеження.

Відповідно до пункту 7 Порядку №482, визнання дитини віком до 18 років інвалідом та оформлення медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (ф.080/о «Медичний висновок про дитину з інвалідністю до 18 років») здійснюється лікарсько-консультативною комісією дитячого лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини після особистого огляду її та за наявності виписки з медичної карти стаціонарного хворого (ф.027/о) або консультативного висновку спеціаліста (ф.028/о), виданих після стаціонарного або амбулаторного обстеження дитини в дитячій обласній, багатопрофільній міській лікарнях, спеціалізованих лікарнях, диспансерах, де діти перебувають на диспансерному обліку та спеціалізованому лікуванні, Українській дитячій спеціалізованій лікарні «ОХМАТДИТ», Українському центрі медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи або клініках науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров`я, Академії медичних наук України та оформлених у зазначеному порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку №482, медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років оформляється за підписами головного лікаря дитячого лікувально-профілактичного закладу, його заступника з медичної частини та лікуючого лікаря, завіряється круглою печаткою і в 3-денний строк направляється в орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання батьків, усиновителів, опікуна, піклувальника дитини з інвалідністю віком до 18 років.

Отже, чинним законодавством України передбачено оформлення та видачу висновків про дитину з інвалідністю віком до 18 років дитячими лікувально-профілактичними закладами.

Відповідно до п. 3 Положення про лікарсько-консультативну комісію, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року №917 (далі - Положення №917), лікарсько-консультативні комісії (далі - комісії) функціонують у закладах охорони здоров`я Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

Утворюються в установленому порядку такі комісії: центральна комісія Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, центральні обласні, центральні міські у мм. Києві та Севастополі (далі - центральні комісії), міські, районні, міжрайонні, районні в містах комісії. Центральні комісії утворюються за рішенням Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

Центральна комісія МОЗ утворюється та функціонує за рішенням МОЗ у порядку, встановленому Міністерством.

Склад центральної комісії МОЗ та її чисельність затверджуються МОЗ.

Міські, районні, міжрайонні, районні у містах комісії утворюються за рішенням керівника відповідного закладу охорони здоров`я Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурного підрозділу з питань охорони здоров`я місцевих держадміністрацій.

Відповідно до п.п.1 п.7 Положення №917, комісії визначають наявність стійкого розладу функцій організму та відповідно можливі обмеження життєдіяльності дитини під час взаємодії із зовнішнім середовищем; категорію "дитина-інвалід" або "дитина-інвалід підгрупи А", причину і час настання інвалідності, а також ступінь втрати працездатності (у відсотках) у дітей віком від 15 до 18 років, які потерпіли від нещасного випадку на виробництві; потребу дитини-інваліда у забезпеченні її технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення на підставі медичних показань і протипоказань; потребу дитини-інваліда у медичній допомозі та соціальних послугах, в тому числі додатковому харчуванні, у забезпеченні лікарськими засобами, постійному сторонньому догляді, диспансерному нагляді, побутовому обслуговуванні, протезуванні, санаторно-курортному лікуванні, придбанні спеціальних засобів пересування тощо; ступінь стійкого обмеження життєдіяльності для направлення дитини-інваліда до реабілітаційних установ та інших установ, що здійснюють соціальне обслуговування.

Центральні комісії перевіряють, зокрема, правомірність прийнятих міськими, районними, міжрайонними, районними в містах комісіями рішень щодо встановлення інвалідності (п.8 Положення №917).

Відповідно до п. 12, 13 Положення № 917, комісія в день проведення медико-соціальної експертизи готує за формою, затвердженою МОЗ, медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років щодо встановлення категорії "дитина з інвалідністю" або "дитина з інвалідністю підгрупи А" (щодо відмови в установленні категорії "дитина з інвалідністю" або "дитина з інвалідністю підгрупи А" з відповідним обґрунтуванням) та складає індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю, в якій визначаються реабілітаційні заходи, їх обсяги, строки проведення та виконавці.

Медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років у триденний строк надсилається органові, в якому дитина з інвалідністю перебуває на обліку як особа, що отримує державну соціальну допомогу або пенсію, а у разі первинного встановлення категорії "дитина з інвалідністю" - до органу соціального захисту населення за місцем проживання дитини з інвалідністю.

Копія індивідуальної програми реабілітації надсилається також до закладу охорони здоров`я і органу соціального захисту населення за місцем проживання дитини з інвалідністю.

Голова та члени комісії, винні у прийнятті неправильного рішення і незаконній видачі документів про інвалідність, несуть відповідальність згідно із законом.

Механізм, умови та критерії встановлення лікарсько-консультативними комісіями лікувально-профілактичних закладів (далі - комісії) інвалідності дітям встановлює Порядок встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку №917, особам віком до 18 років комісіями встановлюється категорія "дитина з інвалідністю", а особам віком до 18 років, які мають виключно високу міру втрати здоров`я та надзвичайну залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду інших осіб і які фактично не здатні до самообслуговування, - категорія "дитина з інвалідністю підгрупи А".

Медико-соціальна експертиза проводиться комісіями з метою встановлення дітям категорії "дитина з інвалідністю" або "дитина з інвалідністю підгрупи А" за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, закладу охорони здоров`я, в якому спостерігається дитина, після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб дитини, визначення клініко-функціонального діагнозу, здійснення лікувальних і реабілітаційних заходів та отримання їх результатів за наявності документів, що підтверджують стійкий розлад функцій організму, зумовлений захворюваннями, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що призводять до обмеження життєдіяльності дитини.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Як зазначалося вище, у оскаржуваному Висновку ЛКК № від 29.11.2022 № 140/2 Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №4" Криворізької міської ради, у дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 встановлено захворювання на цукровий діабет 1 типу, важка форма, лабільний перебіг зі схильністю до гіпоглікемії, проведення постійної інсулінотерапії та необхідність суворого дотримання режиму дня, харчування, дієти можна вважати, що дитина має виражене порушення функції організму (III ступінь - виражене порушення лише однієї функції організму -секреції інсуліну, інші функції організму збережені завдяки замісній інсулінотерапії).

Цукровий діабет 1 типу (інсулінозалежний Код Е10) знаходиться в Переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на догляд за тяжкохворою дитиною, якій ще не встановлено інвалідність.

Отже, матеріалами справи підтверджено, що у дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 наявне порушення життєдіяльності за категорією здатність до самообслуговування І ступеню вираженості.

В оскаржуваному висновку встановлено: «Таким чином, фактична нездатність до самообслуговування не передбачає часткової нездатності до окремої діяльності в межах категорії самообслуговування. Тобто, нездатність у розрахунку білків, жирів, вуглеводів харчування, дозування та введення препарату інсуліну у відповідному віці при збереженні здатності до гігієнічних вікових навичок, навичок прийому їжі не можуть розглядатися, як фактична нездатність до самообслуговування в цілому».

Таким чином, Комісія встановила, що дитина нездатна розрахувати білки, жири, вуглеводи харчування, дозування та введення препарату інсуліну у відповідному віці, то відповідно, така дитина не здатна сама себе обслуговувати не тільки приймаючи ліки та ввести сама препарат, також Комісією було встановлено, що дитина не може розрахувати вуглеводи харчування.

Таким чином, фактично висновком встановлено, що дитина не може самостійно розрахувати білки, жири, вуглеводи харчування.

Тобто, дитина фактично не зможе самостійно без постійного контролю та допомоги дорослого, приймати їжу.

Згідно з рекомендаціями Міністерства охорони здоров`я, діти з цукровим діабетом 1 типу є особливо вразливими, потребують постійного догляду з боку батьків або опікунів для попередження небезпечних для життя наслідків, зокрема, гіпоглікемічної коми.

Встановлено, що позовні вимоги позивача ґрунтуються на тому, що у її дитини яскраво виражені порушення функції організму, останньому потребує постійного моніторингу цукру в крові, тобто йому потрібна регулярна стороння допомога та нагляд, дитина не здатна фактично до самообслуговування, тобто, як зазначає позивач, були наявні підстави для встановлення категорії «дитина-інвалід підгрупи А», а тому із зазначених підстав рішення комісії ЛЛК є незаконним.

Позивач вважає, що рішення відповідача про відмову у наданні статусу «дитина з інвалідністю підгрупи А» є протиправним та таким, підлягає скасуванню.

Суд звертає увагу, що враховуючи доводи сторін, та докази, які місяться в матеріалах справи, слід надавати оцінку саме спірному рішенню ЛКК з точки зору чи була дотримана процедура при прийнятті рішення.

Так, слід вказати, що пункт 3 Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям визначено, що особам віком до 18 років комісіями встановлюється категорія "дитина-інвалід", а особам віком до 18 років, які мають виключно високу міру втрати здоров`я та надзвичайну залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду інших осіб і які фактично не здатні до самообслуговування, - категорія "дитина-інвалід підгрупи А".

Пунктом 13 цієї постанови визначено, що комісія під час проведення медико-соціальної експертизи використовує класифікацію, яка визначає основні види порушень функцій організму дитини, зумовлених захворюваннями, травмами (їх наслідками) та/або вродженими вадами, і ступінь їх вираження.

Пункт 19 Постанови визначає, що категорії «дитина-інвалід» або «дитина-інвалід підгрупи А» встановлюються дитині залежно від міри втрати здоров`я та обсягу потреби в постійному сторонньому догляді, допомозі або диспансерному нагляді.

Перелік захворювань та патологічних станів, що дають право на встановлення інвалідності дітям, затверджується МОЗ (п.20 Постанови).

До числа дітей з помірною та середньою мірою втрати здоров`я належать діти, які мають будь-які основні види порушень функцій організму І та II ступеня їх вираження (незначні та помірні порушення) та обмеження життєдіяльності будь-якої категорії І ступеня її; вираження (які оцінюються відповідно до вікової норми).

Підставою для встановлення дитині категорії «дитина-інвалід підгрупи А» є виключно висока міра втрати здоров`я та надзвичайна (повна) залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фактична нездатність до самообслуговування.

Суд вважає, що вищезазначені критерії можуть бути оцінені з правової точки зору, оскільки нормативний акт прямо визначає обставини, за наявності чи відсутності яких може бути встановлено наявність чи відсутність підстав для встановлення категорії.

При цьому, суд зазначає, що встановлення даних критеріїв має здійснюватися комісією, якій надано на це відповідні повноваження чинним нормативним актом, з наданням оцінки як поданим документам, так і інформації, наданої батьками хворого.

Разом з тим, як вбачається з самого рішення ЛКК, викладеного у формі висновку від 29.11.2022 року № 140/2 фактично в останньому відсутні належні обґрунтування невідповідності стану дитини ОСОБА_13 , критеріям для встановлення категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» та з яких саме підстав комісія дійшла до такого висновку.

Крім того, комісією на час прийняття рішення не були витребувані та не прийняті до уваги висновки вузькопрофільних спеціалістів, у тому числі зокрема, не надана оцінка психолога, тощо не було проведено додаткових обстежень.

Визначення, наведені в оспорюваному рішенні не містять жодних пояснень щодо того, яких саме підстав для встановлення категорії немає, які саме дані можуть (мають) бути зібрані та надані, та які саме підстави потребують підтвердження.

Відсутні також будь-які посилання щодо того, якими саме дослідженнями та обстеженнями має бути підтверджена міра втрати здоров`я, надзвичайна (повна) залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фактична нездатність до самообслуговування у дитини, щодо якої заявлено вимоги, порівняно зі здоровою.

При цьому, саме наведені критерії є підставою для встановлення відповідної категорії, і саме наявність або відсутність цих критеріїв мала бути розглянута відповідачем.

Отже, з оскаржуваного рішення не можливо встановити, з чого саме виходила комісія приймаючи висновок про невідповідність стану дитини критеріям для встановлення категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А».

За таких обставин, суд приходить до висновку, що рішення/висновок від 29.11.2022 року прийнято формально, без обґрунтування підстав його прийняття.

Враховуючи викладене, рішення лікарсько-консультативної комісії, викладене у формі висновку від 29.11.2022 року за №140/2 щодо невідповідності стану ОСОБА_13 критеріям для встановлення категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача провести повторне засідання з розгляду питання щодо надання ОСОБА_14 статусу «Дитина з інвалідністю підгрупи А».

Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати дитині статус «дитина з інвалідністю підгрупи А» віком до 18 років, суд зазначає, що останні не підлягають задоволенню, з огляду на таке.

Згідно ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Такі рішення приймаються на підставі звернення зацікавленої особи та за результатами аналізу поданих нею документів.

Отже, вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати дитині статус «дитина з інвалідністю підгрупи А» віком до 18 років, суд зазначає, що останні не підлягають задоволенню, оскільки суд не може перебрати на себе повноваження ЛЛК та встановлювати будь-які діагнози, і замість лікарської комісії висновки на підставі лікарської документації.

Такі повноваження відносяться виключно до компетенції лікарської комісії, яка досліджує документи та приймає відповідні рішення.

Враховуючи наведене, та положення ч.2 ст. 9 КАС України, суд дійшов висновку, що задоволення позовних вимог позивача в частині визнання протиправним та скасування рішення Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради, викладене у формі висновку від 29.11.2022 року №140/2, а саме, що під час оцінки обмежень життєдіяльності ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , стан дитини не відповідає критеріям для встановлення категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А» та в частині зобов`язання Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги №4 Криворізької міської ради провести повторне засідання з розгляду питання надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , категорії дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, про часткове задоволення позовних вимог позивача.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Щодо розподілу судових витрат.

Зважаючи на те, що позивач звільнена від сплати судового збору відповідно до ст.5 Закону України «Про судовий збір», а відповідачем не надано доказів понесення ним будь-яких судових витрат, судові витрати відповідно до вимог ст.139 КАС України не розподіляються.

Керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Лікарсько-консультативної комісії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради, викладене у формі висновку від 29.11.2022 року №140/2, а саме, що під час оцінки обмежень життєдіяльності ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , стан дитини не відповідає критеріям для встановлення категорії «дитина з інвалідністю підгрупи А».

Зобов`язати Лікарсько-консультативну комісію Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги №4 Криворізької міської ради провести повторне засідання з розгляду питання надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , категорії дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років.

В задоволені інших вимог - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Лікарсько-консультативна комісія Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги №4» Криворізької міської ради (50071, Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул. В. Великого, 21, код ЄДРПОУ 37862114).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 18.07.2023 року.

Суддя В.В. Ільков

Дата ухвалення рішення18.07.2023
Оприлюднено20.07.2023
Номер документу112260915
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/11119/23

Рішення від 18.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні