Справа № 420/11449/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, визначеного ч.5 ст.262 КАС України, адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, Головного правління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, Головного правління ДПС у Полтавській області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про відповідність платника податку товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» критеріям ризиковості платника податку від 07.03.2023 року №1532;
?- зобов`язати Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі виключити товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що рішенням Комісії Головного управління ДПС України в Полтаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1532 від 07.03.2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» було визнано таким, що відповідає п.8 Критеріям ризиковості платника податку.
Водночас із вказаного рішення неможливо встановити, на підставі яких документів чи якої інформації податковий орган дійшов такого висновку, що унеможливлює самостійно визначити позивачем обсяг та перелік документів, необхідних для спростування вказаного висновку, а тому дане рішення не відповідає критерію правової визначеності та обґрунтованості.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24.05.2023 року адміністративну справу було прийнято до розгляду, у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ч.5 ст. 262 КАС України.
03.06.2023 року від представника Головного управління ДПС в Полтавській області надійшов відзив на адміністративний позов, з якого вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що рішення №1532 від 07.03.2023 року про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку є законними, оскільки податковим органом встановлено, що у позивача недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); позивач постачає товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; позивач придбавав товари (послуги) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
08.06.2023 року від Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі до суду надійшли письмові пояснення, в яких відповідач зауважив, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та з метою забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС в умовах дії правового режиму воєнного стану, наказом Державної податкової служби України від 28.03.2022 року №173 закріплено виконання повноважень Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі визначених підпунктами: 1, 2, 4-6, 8, 9, 10, 11, 14-21, 23, 25, 31, 38 за Головним управлінням ДПС у Полтавській області.
З огляду на зазначене оскаржуване позивачем рішення від 07.03.2023 року №1532 про відповідність ТОВ «АКТИВГАЗ ВОСТОК» критеріям ризиковості платника податку, було прийнято саме Головним управлінням ДПС у Полтавській області.
22.06.2023 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, заперечень на яку відповідачами надано не було.
Відповідно до ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно частини 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Суд у справі встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та видами діяльності позивача є: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Як вбачається з матеріалів справи, позивача неодноразово рішеннями податкового органу протягом 2022 року було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
При цьому Товариством з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» надавались до податкового органу відповідні документи щодо невідповідності позивача критеріям ризиковості платника податку, та надано відповідні документи по здійсненим господарським операціям.
09.02.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області було прийнято чергове рішення №825 від 09.02.2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Підставою віднесення позивача до зазначеної категорії вказано:
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
При цьому відповідачем зауважено інформацію, за якою ним було встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості: а саме постачання та придбання протягом січня 2022 року товарів у ризикових контрагентів (коди ЄДРПОУ 21310265, 39236326, 42510408, 43607707).
24.02.2023 року товариством з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» було направлено до Головного управління ДПС в Полтавській області інформацію щодо невідповідності позивача критеріям ризиковості платника податку, та надано по господарським операціям відповідні документи.
Водночас 07.03.2023 року Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області, розглянувши пояснення позивача та додаткові докази, подані 24.02.2023 року, прийняла рішення №1532, яким товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку було знову визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Підставою віднесення позивача до зазначеної категорії контролюючим органом знову вказано:
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
При цьому відповідачем у графі «інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості» окрім січня 2022 року, вже вказано і лютий 2023 року.
Також відповідачем вказано підставу, за якою позивачу було відмовлено у виключенні товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, а саме: підприємство не забезпечено трудовими ресурсами для ведення господарської діяльності.
Вважаючи прийняте відповідачем рішення від №1532 від 07.03.2023 року необґрунтованими, безпідставними, а тому протиправними, позивач звернувся до адміністративного суду із позовом у справі №420/11449/23.
При цьому позивачем було надано до суду ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, докази наявності в нього договорних відносин з контрагентами-продавцями та контрагентами-покупцями (договір комісії та звіти до нього, митні декларації, договори поставок, видаткові накладні та податкові накладні до них тощо), договор відповідального зберігання пального, та додатки до нього, акти приймання-передачі до договору відповідального зберігання пального, накладні на переміщення пального, товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів, акцизні накладні, банківські виписки, договір надання транспортних послуг, докази наявності в нього трудових ресурсів.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Дослідивши зміст адміністративного позову, відзиву Головного управління ДПС в Полтавській області, пояснень Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, відповіді на відзив та наданих до суду письмових доказів у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пп. 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Згідно пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається, виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок№1246) в редакції постанови КМУ від 26 квітня 2017 року №341.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, встановлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року були затверджені Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так згідно з п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами;
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ);
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.
З аналізу наведених норм слідує, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування.
Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Разом з цим судом встановлено, що оскаржуване рішення прийнято не у зв`язку з поданням для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а у зв`язку із проведення моніторингу.
Суд зазначає, що правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 року у справі №0940/1240/18, від 02.07.2019 року у справі №140/2160/18.
Згідно з положеннями статті 9 Конституції України та статтями 17, частиною п`ятою статті 19 Закону України від 23.02.2006 року №3477-IV «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Так, у рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява №55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Натомість, оскаржуване рішення податкового органу у справі №420/11449/23 не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування та впливає, в свою чергу, на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Так в оскарженому рішенні відповідач в рядку "Податкова інформація" не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифікував конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
При цьому у рішенні від 09.02.2023 року №825 (яке передувало рішенню №1532 від 07.03.2023 року та на виконання якого позивачем надавались відповідні докази та пояснення) у графі «інформація, за якою було встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості» податковим органом було вказано «постачання та придбання протягом січня 2022 року товарів у ризикових контрагентів (коди ЄДРПОУ 21310265, 39236326, 42510408, 43607707)». А підставою, за якою позивачу було відмовлено у виключенні товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості зазначено «ненадання первинних документів щодо зберігання».
Водночас після надання позивачем зазначених документів відповідачу вже у оскаржуваному рішенні №1532 від 07.03.2023 року Головним управління ДПС у Полтавській області у графі «інформація, за якою було встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості» було зауважено вже і інші календарні періоди, а саме окрім січня 2022 року, вказано ще і лютий 2023 року, а підставою, за якою позивачу було відмовлено у виключенні товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, зазначено, що «підприємство не забезпечено трудовими ресурсами для ведення господарської діяльності».
Водночас зазначених документів відповідачем у попередньому рішенні від 09.02.2023 року №825 у позивача не вимагалось.
Крім того, у рішеннях про відповідність позивача критеріям ризиковості платника не відображено інформацію щодо дат, номерів та підстав прийняття рішень про відповідність контрагентів позивача критеріям ризиковості.
При цьому судом було досліджено, витяг з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 року №47, доданий відповідачем до відзиву на позовну заяву, з якого вбачається наступна інформація:
«За даними ЄРПН, у 2022 році ТОВ "АКТИВГАЗ ВОСТОК" здійснювало реалізацію товарів на контрагентів, які перебувають в переліку ризикових:
- TOB «СГ ТОРГ» (код ЄДРПОУ 39236326, 1509, ОВД - роздрібна торгівля пальним в переліку ризикових з 27.07.2021 року), якому реалізує у січні 2022 газ вуглеводневий (2711129700);
- ФГ "СЕЛЯНСЬКО-ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО НІЧЕПОРУК РАЇСА МИКОЛАЇВНА" (код ЄДРПОУ 21310265, 1554, ОВД - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, в переліку ризикових з 31.01.2022 року) у січні 2022 газ вуглеводневий (2711129700);
Згідно ЄРПН у 2022 році підприємством придбано товари/послуги у тому числі від суб`єктів господарювання, які внесені до переліку ризикових платників:
ТОВ "УЛЬТРАМАРІН ТРЕЙДИНГ" (код ЄДРПОУ 43607707, ОВД - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, імпортер, в переліку ризикових з 10.06.2022, придбано (газ вуглеводневий скраплений (2711129700)
ТОВ "ОЛЬХАОЙЛ" (код ЄРПОУ 42510408, ОВД - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, імпортер, в переліку ризикових з 20.01.2023 року, у січні 2022 придбано паливо дизельне (УКТ ЗЕД 2710194300).
Згідно ЄРПН ТОВ "АКТИВГАЗ ВОСТОК" у 2023 придбано у лютому 2023 паливо дизельне (2710194300) у ТОВ "АКТИВГАЗ ЮГ" (39385045, підприємство внесене до переліку ризикових від 29.08.2022), податкова накладна має статус «реєстрація зупинена».
Аналізуючи зазначену інформацію, суд зауважує, що товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» мало взаємовідносини з контрагентами ФГ "СЕЛЯНСЬКО-ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО НІЧЕПОРУК РАЇСА МИКОЛАЇВНА", ТОВ "УЛЬТРАМАРІН ТРЕЙДИНГ", ТОВ "ОЛЬХАОЙЛ" ще до прийняття рішень контролюючим органом про віднесення контрагентів позивача до ризикових платників податків.
Крім того, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2022 року по справі №420/17861/21, залишеним в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду, було визнано протиправним та скасовано рішення комісії регіонального рівня ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку вiд 27.07.2021 року за №16567 та від 05.08.2021 року за №17450. Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СГ ТОРГ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Щодо взаємовідносин позивача з ТОВ "АКТИВГАЗ ЮГ" у лютому 2023 року, то як вже зазначалось судом раніше, у рішенні від 09.02.2023 року №825 (яке передувало рішенню №1532 від 07.03.2023 року та на виконання якого позивачем надавались відповідні докази та пояснення) не досліджувалась взагалі господарська діяльність позивача за лютий 2023 року, та такій діяльності оцінка не надавалась.
Судом встановлено, що позивачем було направлено до податкового органу всі необхідні копії первинних документів та пояснення по господарських операціях з контрагентами TOB «СГ ТОРГ», ФГ "СЕЛЯНСЬКО-ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО НІЧЕПОРУК РАЇСА МИКОЛАЇВНА", ТОВ "УЛЬТРАМАРІН ТРЕЙДИНГ", ТОВ "АКТИВГАЗ ЮГ".
З наданих до суду копій документів, які надавалися також до податкового органу, вбачається зміст і обсяг господарських операцій, по яких позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять. Про наявність таких невідповідностей або розбіжностей не зазначено і у відзиві представником відповідача.
Щодо посилання відповідача у витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.03.2023 року №47 на відсутність у позивача достатніх трудових ресурсів, а саме: «відповідно до звіту про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (ф. 4 ДФ) за 4 квартал 2022 року, у грудні кількість працюючих на підприємстві становила 1 особу, середня зарплата 1,8 тис.грн.) з ознакою неповного робочого часу, 14 осіб - без збереження заробітної плати, суд зауважує наступне.
Так по-перше, чинним законодавством не регламентовано питання щодо кількості штатних працівників або інших обов`язкових ресурсів для здійснення певного виду господарської діяльності.
По-друге, з даного приводу суд враховує пояснення позивача у відповіді на відзив, що у нього до лютого 2022 року була наявна достатня кількість працівників, що підтверджується відповідними доказами. Водночас через окупацію Херсонській області та неможливістю з цих підстав здійснення підприємством власної господарської діяльності, ТОВ "АКТИВГАЗ ВОСТОК" було вимушено з даними працівниками тимчасово припинити трудові відносини. При цьому за твердженнями позивача (чого не було спростовано відповідачами), для здійснення оптової торгівлі пальним підприємству було достатньо одного найманого працівника директора.
Судом також враховуються з цього приводу пояснення керівника підприємства у відповіді на відзив щодо того, що у товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» на початок 2022 року було 12 автогазозаправних станцій (АГЗС), які внаслідок збройної агресії з боку РВ опинились на тимчасово окупованій території і лише після звільнення м.Херсона позивачем у січні 2023 року було відновлено роботу однієї АГЗС та прийнято на роботу інших працівників. З приводу посилань контролюючого органу на низькі показники підприємства з придбання та продажу товарів, позивачем наголошено, що такі результати господарської діяльності стосуються лише січня-лютого 2022 року, після чого діяльність підприємства не здійснювалась до січня 2023 року.
Зазначених обставин відповідачами протягом часу розгляду справи спростовано не було.
Також суд зауважує, що відповідачем досліджувались господарські операції позивача за січень 2022 року, однак наявність трудових ресурсів досліджувалась станом на грудень 2022 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд звертає увагу, що у відзиві на адміністративний позов відповідач не зазначив належних обґрунтувань та доказів того, що саме позивач є ризиковим платником податку. Водночас оспорювані рішення прийняте, виходячи виключно з факту віднесення контрагентів позивача до переліку ризикових платників податку. Разом з тим матеріали первинного і бухгалтерського обліку підприємства податковим органом взагалі не аналізувались.
При цьому суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З огляду на зазначене суд доходить висновку, що відповідачами у справі №420/11449/23 не доведено існування підстав для застосування до позивача положень пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням підприємства до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії Головного Управління ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1532 від 07.03.2023 року є невмотивованим, необґрунтованим, непідтвердженим жодними доказами, а тому протиправним та такими, що підлягає скасуванню.
Для відновлення прав та інтересів позивача суд також вважає необхідним зобов`язати саме Головне управління ДПС України в Полтавській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, оскільки наказом Державної податкової служби України від 28.03.2022 року №173 закріплено виконання повноважень Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі за Головним управлінням ДПС у Полтавській області.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем до позовної заяви були додано платіжну інструкцію №2419 від 17.05.2023 року про сплату судового збору у розмірі 2 684,00 грн.
Враховуючи наявність підстав для задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» в повному обсязі, суд вважає за необхідне стягнути на його користь з Головного управління ДПС в Полтавській області суму сплаченого підприємством судового збору, оскільки саме його рішенням були порушенні права позивача.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
На підставі вищевикладеного, керуючись вимогами ст.ст. 2, 5, 6-11, 12, 72-77, 90, 241-246, 255, 257-262, 293-295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» (73000, м. Херсон, вул. Потьомкінська, 112, оф.22) до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (73022, м.Херсон, просп. Ушакова, 75), Головного правління ДПС у Полтавській області (36000, м. Полтава, вул. Європейська, 4) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС України в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1532 від 07.03.2023 року про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Полтавській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «АКТИВГАЗ ВОСТОК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути з Головного управління ДПС в Полтавській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АКТИВГАЗ ВОСТОК» суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 2 684,00 грн.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та п.п.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя О.В. Білостоцький
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2023 |
Оприлюднено | 21.07.2023 |
Номер документу | 112295159 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Білостоцький О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні