ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2023 року Справа № 160/9793/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бухтіярової М.М. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
09.05.2023 Державний професійно-технічний навчальний заклад «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі - відповідач-1), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-2), в якому позивач просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.04.2023 року № 8582480/02541846 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 01.03.2023 року, поданою Державним професійно-технічним навчальним закладом «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти», код ЄДРПОУ 02541846, за датою фактичного подання - 01.03.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України було складено податкову накладну за № 2 від 01.03.2023 р. на загальну суму 1422522,37 грн., в т.ч. ПДВ 174695,73 грн. з номенклатурою код УКТ ЗЕД 120600 «Насіння соняшнику, подрібнене або не подрібнене» та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, в результаті обробки сформовано квитанцію, згідно з якою податкова накладна прийнята, але реєстрацію зупинено. У квитанції зазначено, що обсяг постачання товару /послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено , що показник «D»=804,8335%, «Р»=0 та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних». Позивач наголошує, що податковою службою не було вказано конкретного переліку документів, а тому позивачем було надано документи, які вважалися доцільними та які б підтверджували законність цієї господарської операції. 28.03.2023 через електронний кабінет платників податку позивачем отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень. В цьому в повідомлені зазначалось про відсутність документів щодо придбання добрив, ЗЗР, ДП, запчастин, не надано штатний розпис, ОСВ по рахунках 361, 631 та надано 5 робочих днів для надання таких документів. У зв`язку з воєнним станом в країні та перебоями із підключенням до Інтернету, позивачем з технічних причин, а не з причин відсутності вказаних документів, було пропущено строк надання вищевказаних документів. Однак, 06.04.2023 відповідачем-2 прийнято оспорюване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів. Не погодившись з висновками відповідача-2 та в межах дії ст.56, 201 Податкового кодексу України, була подана до ДПС України скарга, яка залишена без задоволення. Позивач не погоджується з рішенням відповідача-2, вважає його необґрунтованим, немотивованим та таким, що суперечить чинному законодавству. Поряд з цим, позивач зазначає, що ним вчинено усі необхідні дії щодо реєстрації податкової накладної, надані письмові пояснення щодо сутності проведеної господарської операції, а також копії первинних документів, які фактично не були враховані контролюючим органом. За таких обставин, позивач вважає, що правових підстав для прийняття рішення, що оскаржується, не було, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/9793/23, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.
30.05.2023 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області засобами поштового зв`язку надійшов відзив, в якому відповідач-2 позовні вимоги не визнає та просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначає наступне. Позивачем подано на реєстрацію податкову накладну №2 від 01.03.2023 на загальну суму 1422522,37грн., у т.ч. ПДВ 174695,73грн., номенклатура товарів/послуг насіння соняшнику на адресу ТОВ «Виробнича компанія «Золотий дракон» (код ЄДРПОУ 41607663).За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів та пояснень, наданих платником по податковій накладній від 01.03.2023 №2 винесено рішення № 8582480/02541846 від 06.04.2023 про відмову в реєстрації такої податкової накладної з причини «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при - отриманні повідомлення про. необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». Рішення № 8582480/02541846 від 06.04.2023 пройшло процедуру адміністративного оскарження та скарга залишена без задоволення та рішення без змін. Підприємство відсутнє в реєстрі ризикових платників податків. Відповідач вказує, що Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зазначено визначення «первинний документ» - це первинний документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які повинні відповідати умовам договору у межах, якого здійснюється господарська операція. Відображення господарської операції у податковому обліку повинно здійснюватися відповідно до її реального економічного змісту на підставі первинних документів бухгалтерського обліку. Якщо фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством. При цьому, у платника податків після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної виникає право на подання документів, що були складені ним у відповідності до Закону №996 та які можуть вважатись первинним, та підтвердити факт наявності чи відсутності господарської операції. Податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачено нормативно-правовими актами. Враховуючи викладене, Комісією цілком правомірно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, що оскаржується. Щодо позовних вимог про зобов`язання зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, відповідачем-2 зауважено, що такі вимоги не підлягають задоволенню, оскільки є втручанням у дискреційні повноваження контролюючого органу.
30.05.2023 від Державної податкової служби України засобами поштового зв`язку надійшов відзив, в якому відповідач-1 позовні вимоги не визнає, вважає їх безпідставними, обґрунтовуючи свою позицію наступним. Платником подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 від 01.03.2023 на загальну суму 1422522,37грн., у т.ч. ПДВ 174695,73грн., номенклатура товарів/послуг насіння соняшнику на адресу ТОВ «Виробнича компанія «Золотий дракон» (код ЄДРПОУ 41607663).За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийнято Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 8582480/02541846 від 06.04.20223 у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Підприємство відсутнє в реєстрі ризикових платників податків. ДПС України акцентовано увагу, що процедура зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН з наступним прийняттям рішень про їх реєстрацію/відмову у реєстрації регламентована Податковим кодексом України, Порядком №1165, Порядком №520. При цьому, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, встановлений пунктом 5 Порядку №520. Однак, вказаною нормою не встановлено обов`язок фіскального органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений п.14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Крім того, контролюючий орган не може наперед знати, які саме документи наявні у платника податку, адже перелік документів, що супроводжують ту чи іншу господарську операцію, може змінюватися залежно від її особливостей. З викладеного слідує, що платнику надано альтернативу обрання самостійних рішень (надання пояснень та/або документів для реєстрації податкової накладної платник) не обмежуючи його тим самим у поданні виключного переліку документів, а даючи можливість надання наявних документів. Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 2 від 01.03.2023 в ЄРПН, відповідачем-1 зазначено, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати зазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну № 2 від 01.03.2023 в ЄРПН є передчасними.
01.06.2023 позивачем на електронну пошту суду подано заяву, не підписану електронним цифровим підписом представника, що виключає її розгляду судом.
02.06.2023 на електронну пошту суду від позивача надійшла заява про отримання процесуальних документів в електронному вигляді на електронну адресу « 02541846@mail.gov.ua».
Частиною першою статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Відповідно до частини п`ятої та восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Згідно з частиною п`ятою статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення у порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Державний професійно-технічний навчальний заклад «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» зареєстроване 04.11.1997, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.05.2005 вчинено запис про включення відомостей про державну реєстрацію юридичної особи12141200000000107за кодом ідентифікаційним кодом02541846; з 04.11.1997перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (П`ятихатська ДПІ (П`ятихатський район)) як платник податків; місцезнаходження: 52173, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Саксагань, вул. Соловйова, буд. 1.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності позивача за КВЕД: 85.32 Професійно-технічна освіта; серед інших видів є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 01.46 Розведення свиней; 01.47 Розведення свійської птиці; 01.50 Змішане сільське господарство; 85.31 Загальна середня освіта; 85.53 Діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів.
Позивач є платником податку на додану вартість з 18.02.2020, індивідуальний податковий номер 25418404285.
28.02.2023 між Державним професійно-технічним навчальним закладом «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробнича компанія «Золотий Дракон» (Покупець) укладено Договір поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва №В/ЗД/2802/2023-3 (а.с.72-73), предметом якого продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передати у власність Покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва насіння соняшника (далі Товар), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його на умовах цього Договору (п.1.1. Договору).
Відповідно до п.1.2. Договору найменування, асортимент, кількість, ціна за одиницю товарної позиції та загальна вартість (ціна) Договору становить суму, що складається із вартості кожної поставленої партії Товару, вказаної у відповідних видаткових накладних, Акту перерахунку ціни партії товару та/або Специфікаціях, що є його невід`ємною частиною.
Розділом 2 Договору визначено умови оплати та порядок розрахунків.
Згідно з пунктом 2.1.-2.3. Договору Продавцем відповідно до умов даного Договору, здійснюється Покупцем шляхом перерахувати безготівкових коштів в гривнях України на поточний рахунок Продавця на умовах: 86% оплата вартості партії Товару по факту вивантаження на складі Покупця та надання рахунку, видаткової накладної та ТТН; 14% вартості партії товару після отримання Товару та реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
При взаємному погодженні можуть застосовуватись інші форми розрахунків, що не суперечать положенням діючого законодавства України
Покупець має право оплачувати Товар на всю суму визначену у відповідній Специфікації або частинами, відповідно до замовленої кількості Товару
Поставка товару здійснюється на умовах згідно специфікації. Строки отримання Товару Покупцем від Продавця визначаються Сторонами за попередньою домовленістю (п.4.1. Договору).
Відповідно до п.4.2. Договору продавець відпускає Товар па підставі довіреності та надає Покупцю наступні документи: видаткову накладну, рахунок - фактуру, товарно-транспортну накладну, договір.
Згідно з п. 4.5. Договору продавець зобов`язується зареєструвати податкову накладну згідно діючого законодавства України в єдиному реєстрі податкових накладних згідно вимог податкового кодексу України.
28.02.2023 сторонами погоджено Специфікацію №1 до Договору поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва №В/ЗД/2802/2023-3 від 28.02.2023 (а.с. 74),згідно з якою обумовлено поставку соняшника врожаю 2022 року загальною кількістю (+/- 10%) 87,810 т за ціною за одиницю 14210,53 грн. без ПДВ на загальну суму з ПДВ на загальну суму з ПДВ 1 422 522,37 грн.
01.03.2023 на виконання умов договору поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва №В/ЗД/2802/2023-3 від 28.02.2023 позивачем на відпуск товару сформовано довіреність №124 від 01.03.2023 та видаткову накладну №1 від 01.03.2023 на насіння соняшнику врожаю 2022 року на 87,81т. на загальну суму 1422522,37грн., в т.ч. ПДВ - 174695,73грн.
На дату виникнення податкових зобов`язань позивачем було оформлено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №2 від 01.03.2023 на загальну суму 1 422 522,37 грн., в тому числі ПДВ 14% - 174695,73 грн. (а.с. 92).
Податкова накладна №2 від 01.03.2023 була прийнята, проте реєстрацію зупинено.
В квитанції №9047739382 від 13.03.2023 зазначено наступні підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 (а.с.93):
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 01.03.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=804.8335%, «Р»-0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
24.03.2023 Державним професійно-технічним навчальним закладом «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» було надіслано засобами електронного зв`язку повідомлення №1 про подання пояснень щодо зупиненої податкової накладної №2 від 01.03.2023 та копії первинних документів (а.с. 17-21), а саме: пояснюючу записку №01-16/61 від 23.03.2023 щодо розблокування ПН №2 від 01.03.2023, статут, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115301999 від 26.02.2018; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115333468 від 26.02.2018; акт оприбуткування врожаю №2 від 09.09.2022; статистична звітність №29-сг (річна) про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду; договір N49 від 17.02.2022на закупівлю за кодом ДК 021:2015-03110000-5 Сільськогосподарські культури, продукція товарного садівництва (03111300-5-Насіння соняшника); видаткова накладна №43 від 22.02.2022; договір №86 від 18.08.2022 про надання послуги зі збору врожаю соняшника; акт надання послуг №9 від 14.09.2022; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ІНВ 123008955 від 07.05.2018; договір №B/3Д/2802/2023-3 від 28.02.2023 поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва; довіреність №124 від 01.03.2023; накладна №1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/2 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/3 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/4 від 01.03.2023; податкова накладна №2 від 01.03.2023; квитанція до податкової накладної №9047739382 від 15.03.2023; виписка з банка №5656 від 01.03.2023.
28.03.2023 відповідачем-1 повідомленням про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8504600/02541846 (а.с.114-115) повідомлено позивачу про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування первинних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити), первинних документів щодо придбання товарів.
В графі «додаткова інформація» повідомлення зазначено: відсутні документи щодо придбання добрива, ЗЗР, ДП, запчастин, не надано штатний розпис, ОСВ, по рахунках 361, 631.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.04.2023 №8582480/02541846 (а.с.117) було відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В графі «додаткова інформація» відсутня будь-яка інформація.
11.04.2023, не погодившись з рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.04.2023 №8582480/02541846 позивачем подано скаргу (а.с.118) до якої долучені 38 документів (а.с.94-112), а саме: пояснюючу записку №01-16/61 від 23.03.2023 щодо розблокування ПН №2 від 01.03.2023, статут, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115301999 від 26.02.2018; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115333468 від 26.02.2018; акт оприбуткування врожаю №2 від 09.09.2022; статистична звітність №29-сг (річна) про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду; договір №49 від 17.02.2022р на закупівлю за кодом ДК 021:2015-03110000-5 Сільськогосподарські культури, продукція товарного садівництва (03111300-5-Насіння соняшника); видаткова накладна №43 від 22.02.2022; договір №86 від 18.08.2022 про надання послуги зі збору врожаю соняшника; акт надання послуг №9 від 14.09.2022; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ІНВ 123008955 від 07.05.2018; договір №B/3Д/2802/2023-3 від 28.02.2023 поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва; довіреність №124 від 01.03.2023; накладна №1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/2 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/3 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/4 від 01.03.2023; податкова накладна №2 від 01.03.2023; квитанція до податкової накладної №9047739382 від 15.03.2023; виписка з банка №5656 від 01.03.2023, пояснення до скарги, договір № 52 від 25.03.2022 на закупівлю за кодом ДК021:2015-24450000-3 Агрохімічна продукція (2453000-4-Гербіциди) та видаткова накладна 30/02 від 11.04.2022; договір № 50 від 17.02.2022 на придбання дизпалива та накладна на отримання товару; договір № 199 від 28.09.2022 на придбання паливно-мастильних матеріалів та накладна на отримання товару; видаткова накладна №2072 від 22.03.2022, договір № 59 від 05.04.2022 року; видаткова накладна №0017/0002292 від 28.09.2022, договір про закупівлю №59 від 05.04.2022, видаткова накладна №44/20 від 05.04.2022, штатний розпис навального закладу на 01.12.2021; меморіальний ордер № 6 за лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, вересень 2022 року, березень 2023 року, картка складського обліку № 2 «Насіння соняшнику».
Рішенням Комісії за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №36047/02541846/2від 18.04.2023 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023- без змін з підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.113).
Вважаючи протиправним рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Підпунктами 16.1.2, 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
За приписами абзаців «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України (в редакції, чинній на момент спірних відносин) об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
В абзаці першому пункту 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Згідно з абзацами 9-11 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно у редакції на час спірних відносин).
За положенням пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із пунктом 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пунктів 7 - 9 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
При цьому, Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Так, згідно з пунктом 1 додатку 3 Порядку № 1165 Критерії ризиковості здійснення операцій є: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
За приписами пункту 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В ході судового розгляду встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачем було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 01.03.2023, яка була прийнята, про що свідчить квитанція від 13.03.2023 №9047739382, проте реєстрацію зупинено.
У квитанції від 13.03.2023 №9047739382 наведені такі підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 01.03.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п,1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=804.8335%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Отже, контролюючим органом порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки рішення про зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 містить лише загальне посилання на п. 1 Критеріїв ризиковості операцій.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації податкової накладної за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання вказаних у ньому умов.
Згідно з випискою з ЄДРПОУ (доступ до якого має контролюючий орган), одним із видів економічної діяльності Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).
З рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не вбачається обґрунтувань підстав та причин віднесення відповідної операції за податковою накладною №2 від 01.03.2023 до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Відповідного не наведено в оспорюваному рішенні та не доведено відповідачами належними засобами доказування.
При цьому, суд звертає увагу, що в силу положень пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в обов`язковому порядку зазначається не лише сам критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, а й вказується розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
У квитанції від 13.03.2023 №9047739382 даних про розрахунковий показник критерію ризиковості здійснення операцій не наведений. Натомість в якості додаткового показника зазначений такий показник, як «D»=804.8335%, «Р»=0. Однак, такий показник не є прийнятним, оскільки розрахункові величини D та P - є ознаками, відповідно до яких перевіряються подані на реєстрацію податкові накладні саме до початку проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації. Тобто ці величини за жодних умов не можуть вважатися показниками критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Окрім того, контролюючим органом у вказаній квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 не було вказано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація цієї податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Суд зауважує, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу.
Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 (адміністративне провадження №К/9901/14651/19).
Таким чином, з метою забезпечення визначеності у податковому правозастосуванні та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні суб`єктами владних повноважень своїх функцій, контролюючий орган в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування повинен здійснювати не лише загальне посилання на певний пункт Критеріїв ризиковості, а містити в собі вичерпний перелік документів, які необхідно подати платнику податків.
Незважаючи на те, що рішення (квитанція) про зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 не є предметом розгляду в рамках даного спору, суд вважає за необхідне відзначити, що таке рішення податкового органу не містять в собі вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків, тому за встановлених обставин є необґрунтованим.
Недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації такої податкової накладної, є протиправним.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520 в редакції на час спірних відносин), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, відповідно до пунктів 6-7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Згідно з пунктом 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пунктів 10-12 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
За таких обставин, рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі приймається комісією регіонального рівня за результатами розгляду інформації (пояснень) та копій наданих документів платника податку. При цьому, рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено та відповідачами дана обставина не заперечується, що з метою реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 позивачем до контролюючого органу електронним повідомленням №1 від 24.03.2023 надавались пояснення №01-16/61 від 23.03.2023 щодо розблокування ПН №2 від 01.03.2023 та копії наступних первинних документів, а саме: статут, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115301999 від 26.02.2018; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ІНВ 115333468 від 26.02.2018; акт оприбуткування врожаю №2 від 09.09.2022; статистична звітність №29-сг (річна) про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду; договір N49 від 17.02.2022на закупівлю за кодом ДК 021:2015-03110000-5 Сільськогосподарські культури, продукція товарного садівництва (03111300-5-Насіння соняшника); видаткова накладна №43 від 22.02.2022; договір №86 від 18.08.2022 про надання послуги зі збору врожаю соняшника; акт надання послуг №9 від 14.09.2022; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ІНВ 123008955 від 07.05.2018; договір №B/3Д/2802/2023-3 від 28.02.2023 поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва; довіреність №124 від 01.03.2023; накладна №1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/1 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/2 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/3 від 01.03.2023; товарно-транспортна накладна №01032023/4 від 01.03.2023; податкова накладна №2 від 01.03.2023; квитанція до податкової накладної №9047739382 від 15.03.2023; виписка з банка №5656 від 01.03.2023.
Крім цьому, до скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 позивачем додатково надавались пояснення та копії первинних документів, зокрема: пояснюючу записку №01-16/61 від 23.03.2023, договір №49 від 17.02.2022р на закупівлю за кодом ДК 021:2015-03110000-5 Сільськогосподарські культури, продукція товарного садівництва (03111300-5-Насіння соняшника); видаткова накладна №43 від 22.02.2022; договір №86 від 18.08.2022 про надання послуги зі збору врожаю соняшника; акт надання послуг №9 від 14.09.2022; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ІНВ 123008955 від 07.05.2018; договір № 52 від 25.03.2022 на закупівлю за кодом ДК021:2015-24450000-3 Агрохімічна продукція (2453000-4-Гербіциди) та видаткова накладна 30/02 від 11.04.2022; договір № 50 від 17.02.2022 на придбання дизпалива та накладна на отримання товару; договір № 199 від 28.09.2022 на придбання паливно-мастильних матеріалів та накладна на отримання товару; видаткова накладна №2072 від 22.03.2022, договір №59 від 05.04.2022; видаткова накладна №0017/0002292 від 28.09.2022, договір про закупівлю №59 від 05.04.2022, видаткова накладна №44/20 від 05.04.2022, штатний розпис навального закладу на 01.12.2021; меморіальний ордер № 6 за лютий 2022 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, вересень 2022 року, березень 2023 року, картка складського обліку №2 «Насіння соняшнику».
Однак, ані оспорюване рішення від 06.04.2023 №8582480/02541846, ані рішення за результатами розгляду скарги не містять мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів.
Суд зазначає, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня приймає або рішення про реєстрацію податкової накладної, або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
У спірному випадку відповідачем-1 за результатами поданих позивачем документів направлено повідомлення від 28.03.2023 №8504600/02541846.
При цьому, суд звертає увагу, що контролюючим органом всупереч формі самого повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень/документів від 28.03.2023 у переліку зазначених документів не позначено, які за результатом розгляду поданих позивачем пояснень та документів не подані платником.
Щодо зазначення в графі «додаткова інформація» повідомлення про те, що «відсутні документи щодо придбання добрива, ЗЗР, ДП, штатного розпису, ОСВ по рахунках, суд зазначає, що матеріалами справи підтверджено надання вказаних документів, водночас відповідачами не наведено обґрунтувань, чому вказані документи не враховані контролюючим органом під час розгляду скарги на наявності доказів про їх подання позивачем.
У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 зазначено лише загальне твердження про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
При цьому, не зазначено, які документи надані платником та враховані контролюючим органом, а які не надано, та не обґрунтовано, чому відсутність не наданих документів унеможливлює реєстрацію податкової накладної №2 від 01.03.2023.
Поряд з цим, суд звертає увагу, що у контролюючого органу станом на час розгляду комісією документів були письмові пояснення позивача з доданими первинними документами, які платником долучено на з метою підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №2 від 02.03.2023, в тому числі з урахуванням повідомлення від 28.03.2023.
Однак, контролюючий орган будь-якої оцінки вказаним у поясненнях обставинам не надав, жодних перевірок позивача з метою підтвердження чи спростування інформації, зазначеної позивачем, не проводив, оспорюване рішення не містять мотивів не врахування наданих позивачем пояснень та долучених документів, в тому числі первинних документів, наданих з урахуванням повідомлення, тому суд вважає необ`єктивним та необґрунтованим твердження відповідачів щодо правомірності оспорюваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
При цьому, суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарської операції, на підставі якої позивачем складено податкову №2 від 01.03.2023, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
За таких обставин, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів щодо проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також те, що первинні документи разом із поясненнями надавались контролюючому органу, достатність яких для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної не спростована відповідачами, враховуючи також встановлену судом необґрунтованість зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023, суд дійшов висновку, що відмовляючи у реєстрації наведеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідач-2 діяв протиправно.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішення було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominenv. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 р. у справі №822/1817/18 зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Невиконання ж податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 є актом індивідуальної дії, водночас не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
З огляду на викладене, з урахуванням наведених законодавчих норм, висновків Верховного Суду та встановлених обставин, суд вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.03.2023 не відповідає критеріям відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено не на підставі та не у спосіб, передбачений законодавством, та не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених датою її фактичного подання, суд зазначає наступне.
Положенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Враховуючи встановлену судом протиправність прийнятого відповідачем-2 рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для її реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН наведену податкову накладну датою її подання на реєстрацію.
Суд зазначає, що зобов`язання відповідача-1 вчинити дії по реєстрації наведеної податкової накладної в судовому порядку не може бути розцінене як втручання суду в дискреційні повноваження відповідача, оскільки відповідачем-2 вже було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2023, тобто було вирішено віднесене до його повноважень питання на власний розсуд. В свою чергу, суд при перевірці правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного рішення на відповідність критеріям, визначеним у статті 2 КАС України, не перебираючи на себе повноважень відповідного органу, вправі покласти на суб`єкта владних повноважень зобов`язання вчинити певні дії з метою захисту (відновлення) порушених прав та інтересів позивача.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати вказану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Суд зазначає, що відповідачами як суб`єктами владних повноважень не доведено правомірності своїх дій (рішення) у спірних правовідносинах.
Враховуючи викладене, на підставі оцінки поданих доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи та системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у загальному розмірі 2684,00 грн. згідно із платіжною інструкцією №70 від 02.05.2023.
З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного позову до суду підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» (код ЄДРПОУ 02541846, місцезнаходження: 52173, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Саксагань, вул. Соловйова, буд. 1) до Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-а) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-а) від 06.04.2023 №8582480/02541846 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 01.03.2023 №2.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» (код ЄДРПОУ 02541846, місцезнаходження: 52173, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Саксагань, вул. Соловйова, буд. 1) від 01.03.2023 №2 датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) на користь Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» (код ЄДРПОУ 02541846, місцезнаходження: 52173, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Саксагань, вул. Соловйова, буд. 1) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-а) на користь Державного професійно-технічного навчального закладу «Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти» (код ЄДРПОУ 02541846, місцезнаходження: 52173, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Саксагань, вул. Соловйова, буд. 1) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.
Суддя М.М. Бухтіярова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2023 |
Оприлюднено | 24.07.2023 |
Номер документу | 112318554 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні