КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 липня 2023 року м. Київ№ 320/5483/20
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Згурівської районної ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Згурівської районної ради Київської області, в якому просить суд:
-визнати протиправним та скасувати рішення від 07.05.2020 № 579-51-VІІ "Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 ";
-поновити на посаді голови Згурівської районної ради Київської області про що внести відповідний запис у трудову книжку;
-стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу за період починаючи з 07.05.2020 по день поновлення на посаді.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що рішення про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 є протиправним та підлягає скасуванню з поновленням позивача на посаді та стягненням середнього заробітку за час вимушеного прогулу, оскільки таке було прийнято з порушенням відповідачем процедури розгляду даного питання та затвердження результатів голосування.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.07.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання. Зобов`язано відповідача подати до суду належним чином завірені копії:
спірного рішення від 07.05.2020 № 579-51-VІІ "Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 "; протоколу засідання п"ятдесят першої сесії Згурівської районної ради від 07.05.2020; протоколу лічільної комісії № 5; заяви депутатів Згірівської районної ради Київської області, яка стала підставою для прийняття спірного рішення.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.02.2021 повторно витребувано у Згурівської районної ради Київської області належним чином завірених копій спірного рішення від 07.05.2020 № 579-51-VІІ; протоколу засідання п`ятдесят першої сесії Згурівської районної ради від 07.05.2020; протоколу лічільної комісії № 5; заяви депутатів Згірівської районної ради Київської області, яка стала підставою для прийняття спірного рішення.
Однак, відповідач своїм правом надання відзиву на позовну заяву не скористався, витребуваних судом доказів не надав.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
На підставі наведеного, справа розглядається за наявними у ній матеріалами у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Згурівської районної ради VII скликання Київської області № 01-01-VII від 24.11.2015 «Про обрання голови Згурівської районної ради», відповідно до пункту 1 частини 1 статті 43 та пункту 1 статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 10, 14, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», на підставі протоколу № 3 засідання лічильної комісії про результати голосування з повторних виборів голови Згурівської районної ради від 24.11.2015 обрано головою Згурівської районної ради Івченка Олександра Миколайовича - депутата районної ради, обраного від Згурівської політичної організації партії «Аграрна партія України».
Однак, рішенням Згурівської районної ради VII скликання Київської області № 579-51-VІІ від 07.05.2020 «Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 », відповідно до пункту 1 частини 1 статті 43, пункту 4 статті 55, пункту З статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламенту роботи Згурівської районної ради VII скликання, враховуючи заяву групи депутатів Згурівської районної ради, на підставі протоколу № 5 засідання лічильної комісії про результати, голосування за дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 , було достроково припинено повноваження голови Згурівської районної пади ОСОБА_1 без припинення повноважень депутата районної ради з 07.05.2020.
Позивач не погоджується з рішенням Згурівеької районної ради VII скликання Київської області № 579-51-VII від 07.05.2020 «Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 », оскільки воно є протиправним, необгрунтованим та таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства України, що і зумовило останнього на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд акцентує увагу на тому, що для правильного вирішення даного спору, слід перевірити лише оскаржуване рішення на предмет дотримання встановленої процедури при його прийнятті, адже суд не може здійснювати перевірку роботи районної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих їм повноважень та переоцінювати волевиявлення депутатів ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень позивача, як голови районної ради.
При цьому, дострокове припинення повноважень голови районної ради стосується засад місцевого самоврядування, які відповідно до норм статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ґрунтуються на принципі виборності. Дострокове припинення повноважень голови районної ради, є крайнім заходом реагування на його діяльність і для того, щоб виносити на голосування і приймати таке рішення повинні бути наявні вагомі причини (мотиви) і об`єктивні обставини, які в сукупності вказують на те, що подальше його перебування на службі є неможливим (недоцільним) та\або таким, що негативно позначається на діяльності ради. Ці ж мотиви і обставини мають міститися у рішенні органу місцевого самоврядування, зі змісту якого має бути зрозуміло, що саме спонукало до його прийняття.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).
За змістом ст. 5 Закону № 280/97-ВР, система місцевого самоврядування включає, зокрема, районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до приписів п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади.
У силу змісту ч. 1 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до змісту ч. 4 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Згідно із ч. 6 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради. У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до приписів ч. 7 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Згідно із ч. 9 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
За ч. 10 ст. 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно ч. ч. 1 та 2 ст. 55 Закону № 280/97-ВР голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради. Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.
Так, ч. 4 ст. 55 Закону № 280/97-ВР визначено, що у своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.
Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою статті 55 Закону № 280/97-ВР.
Звільнення особи з посади голови ради не має наслідком припинення нею повноважень депутата цієї ради. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови. Голова ради працює у раді на постійній основі, не може мати інший представницький мандат, суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації). Повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови ради. Повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради припиняються, а відповідна особа звільняється з посади голови ради з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Згідно із ч. 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
У силу норм ч. 3 ст. 59 Закону № 280/97-ВР, рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29, 31 статті 43, статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
За ч. 15 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Тож, з наведеного слідує, що законодавством про місцеве самоврядування в України, передбачено, що лише відповідним регламентом районної ради можуть бути врегульовані порядок проведення першої сесії ради, обрання голови та заступника, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовка і розгляд питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії.
Судом досліджено, що розпорядженням Згурівської районної ради Київської області № 10 від 30.04.2020 «Про скликання п`ятдесят першої сесії районної ради VII скликання», відповідно допункту 10 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», було скликано п`ятдесят першу сесію Згурівської районної ради сьомого скликання 07.05.2020, на розгляд якої, зокрема було передбачено внести питання: «Звіт голови районної ради про свою і діяльність за 2019 рік»
07.05.2020 за вх. № 10, позивачем була зареєстрована заява про надання відпустки без збереження заробітної плати з 07.05.2020 по 08.05.2020 включно, тому позивач, як голова районної ради, був відсутній на п`ятдесят першій сесії Згурівської районної ради сьомого скликання.
Відповідно до протоколу п`ятдесят першої сесії Згурівської районної ради сьомого скликання від 07.05.2020, депутати одноголосно затвердили порядок денний, а саме: 1.Про затвердження звіту про виконання районного бюджету за перший квартал 2020 року; 2.Про внесення змін до рішення районної ради від 23.12.2019 № 548-48-VII «Про районний бюджет Згурівського району на 2020 рік»; 3.Про надання дозволу Комунальному підприємству «Згурівська центральна районна аптека № 157» на продовження терміну дії договору оренди укладеного з адвокатом Педиком І.В.; 4.Виконання Згурівської районної програми медичного забезпечення учасників антитерористичної операції та їх сімей на 2019 рік; 5.Про затвердження Згурівської районної програми забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну на 2020 рік; 6.Про виконання районною державною адміністрацією делегованих районною радою повноважень щодо забезпечення відповідно до законодавства розвитку фізичної культури і спорту в Згурівському районі; 7.Про надання відпустки заступнику голови Згурівської районної ради ОСОБА_2 ; 8.Про внесення змін до Регламенту роботи Згурівської районної ради VII скликання, затвердженого рішенням районної ради від 01.12.2015 року № 04-02-VII.
Також, згідно з протоколом засідання, головуючий запитав чи будуть заяви, звернення від депутатів, депутатських груп та фракцій. Пропозицій не надійшло.
Водночас, після розгляду питань порядку денного, відповідно до протоколу; ОСОБА_3 - депутат районної ради, зачитав заяву від групи депутатів про внесення до порядку денного сесії питання щодо вимоги депутатів районної ради про звільнення голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 ; ОСОБА_4 - депутат районної ради, голова комісії з питань інформаційної політики, регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, правопорядку та запобіганню корупції, просив включити дане питання до порядку денного та розглунути його; ОСОБА_2 - заступник голови ради, запропонував не закривати п`ятдесят першу сесію, а продовжити її 12.05.2020, у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 подав заяву про надання йому відпустки без збереження заробітної плати з 07.05.2020 по 08.05.2020 та не може бути присутній на сьогоднішньому засіданні. Микола Миколайович наголосив на тому, що відповідно до регламенту роботи Згурівської районної ради, у разі коли питання про звільнення розглядається не у зв`язку з його заявою, рада заслуховує виступ голови ради про його діяльність на цій посаді та відповіді голови на запитання.
За наслідком розгляду вищезазначених пропозицій було вирішено розглянути питання про звільнення голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 .
Після проведення таємного голосування з дострокового припинення повноважень голови Згурівської районної ради: ОСОБА_5 - голова лічильної комісії, зачитала протокол № 5 засідання лічильної комісії про результати голосування за дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 та повідомила, що дана пропозиція підтримана (протокол № 5).
За наслідками голосування було прийнято рішення районної ради № 579-51-VІІ «Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 »
Слід звернути увагу на те, що за приписами ч. 15 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Відповідно до ст. 1 Регламенту Згурівської районної ради VII скликання (далі - Регламент), цей Регламент визначає порядок діяльності Згурівської районної ради відповідно до Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про статус депутатів місцевих рад» та інших законодавчих актів України.
Згідно ст. 5 Регламенту, діяльність Ради, її органів здійснюється відкрито і гласно з урахуванням громадської думки, здійснюється шляхом колективного, вільного обговорення та вирішення питань. Принципи на яких базується діяльність Ради та її органів, є зокрема: народовладдя, законність, гласність, колегіальність, правова, організаційна та матеріально-фінансова самостійність в межах повноважень, визначених законодавством України.
За приписами ст. 6 Регламенту, питання дотримання Регламенту належать до повноважень постійної комісії Ради з питань інформаційної політики, регламенту, депутатської діяльності, етики, законності та правопорядку. Контроль за дотриманням Регламенту здійснюється головою ради, в разі його відсутності покладається на заступника голови ради. Під час пленарного засідання Ради контроль за додержанням Регламенту покладається на головуючого та постійну комісію Ради з питань інформаційної політики, регламенту, депутатської діяльності, етики, законності та правопорядку.
Статтею 7 Регламенту, визначено, що проекти рішень Ради оприлюднюються у порядку та у строки встановлені Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Згідно ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Відповідно до ст. 21 Регламенту, порядок денний сесії Ради затверджується Радою на кожну чергову сесію. Порядок денний сесії Ради має містити: інформацію про проекти рішень Ради; дані про суб`єктів, що подали ці проекти; відомості щодо невідкладності розгляду проектів; назва постійної чи тимчасової комісії, відповідальної за підготовку питання до розгляду Радою, прізвище та ініціали доповідача з відповідного питання порядку денного. Проект порядку денного сесії Ради формується головою Ради на підставі плану роботи Ради, пропозицій президії Ради, постійних комісій Ради, депутатський фракцій (груп), депутатів та Згурівської районної державної адміністрації. Він погоджується Президією Ради та доводиться до відома депутатів не пізніше як за 10 днів до початку сесії.
Пропозиції до порядку денного сесії вищезазначеними органами та депутатами не пізніше як за 20 робочих днів до пленарного засідання вносяться голові Ради в установленому порядку через виконавчий апарат Ради. Після опрацювання виконавчий апарат Ради формує зведений проект порядку денного, погоджує його з постійними комісіями та підрозділами виконавчого апарату Ради і подає голові Ради. Голова Ради вносить проект порядку денного для опрацювання та погодження на розгляд Президії Ради.
Проект рішення з кожного питання порядку денного повинен бути завізований ініціатором його внесення та особами і органами Ряди, які за дорученням голови Ради брали участь у його опрацюванні. Проекти рішень, які не відповідають вимогам цієї частини, на розгляд не виносяться і до проекту порядку денного сесії Ради не включаються.
Після розгляду та погодження Президією Ради, проект порядку денного сесії Ради вноситься головою Ради на затвердження Радою.
Пропозиції, внесені пізніше строку, зазначеного у частині другій цієї статті, або безпосередньо при розгляді проекту порядку денного на сесії можуть включатися до порядку денного у тому випадку, якщо вони були попередньо розглянуті відповідними органами Ради чи районної державної адміністрації та відповідні проекти рішень оприлюднені його розробником у терміни, визначені Законом України «Про доступ до публічної інформації». При цьому заслуховується повідомлення ініціаторів пропозиції про виконану підготовчу роботу, готовність проектів документів та можливість надання їх депутатам, а також заслуховується виступ з цього питання уповноваженого представника відповідної постійної комісії, районної державної адміністрації тощо.
Пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до порядку денного сесії, подаються ініціаторами розгляду цього питання із пояснювальною запискою і проектом рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією. Крім паперового варіанту проекту рішення його електронна Форма надсилається на електронну адресу Згурівської районної ради з урахуванням строків, визначених частиною 2 цієї статті. У випадку подання пропозицій, що впливають на дохідну чи видаткову частини районного бюджету, у т.ч. ш,одо місцевих програм, що потребують фінансування, ініціатором питання додатково надається висновок управління фінансів Згурівської районної державної адміністрації. У випадку подання пропозицій щодо розгляду проектів комплексних та цільових програм та змін до них ініціатором питання додатково надається висновок сектору економічного розвитку і торгівлі Згурівської районної державної адміністрації щодо відповідності такого проекту програмі соціально-економічного розвитку Згурівського району.
Попередній розгляд питань, які вносяться до проекту порядку денного сесії, здійснюється постійними або тимчасовими контрольними комісіями. Президією Ради, іншими органами Ради за дорученням голови Ради.
За п. 10 ст. 21 Регламенту, до затвердженого порядку денного сесії Ради у виняткових випадках можуть включатися додаткові питання шляхом внесення змін до нього. Питання, включені до порядку денного сесії, можуть переноситися, змінюватися чи виключатися з нього. Пропозиції про внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Ради готуються і вносяться в такому самому порядку, як до проекту порядку денного сесії Ради. Зміни до порядку денного сесії приймаються у порядку, передбаченому у частині шостій цієї статті.
За приписами ч. 5 ст. 29 Регламенту, повноваження голови Ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата Ради в разі: 1) звернення з особистою заявою до Ради про складення ним повноважень голови Ради; 2) порушення ним вимог щодо обмеження сумісності його діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлених законом.
Питання про звільнення голови Ради може бути внесено на розгляд Ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу Ради.
У разі коли питання про звільнення голови Ради розглядається не у зв`язку з його заявою, засідання веде заступник голови Ради. При цьому Рада заслуховує: доповідь уповноваженого представника від депутатів і відповіді доповідача на запитання (якщо питання про відкликання порушено зі ініціативою депутатів); співдоповідь тимчасової контрольної комісії Ради, якщо вона створювалась з нього питання; виступ голови Ради про його діяльність на цій посаді; відповіді голови Ради на запитання.
Згідно ч. 7 ст. 31 Регламенту, засідання комісії оформляються протоколами, у яких зазначається: дата засідання; прізвища присутніх членів комісії; прізвища і посади запрошених; порядок денний; стисла інформація про розгляд питань порядку денного (прізвища тих, хто виступав, внесені ними пропозиції, результати голосування, окремі думки членів комісії, які не погоджуються з результатами голосування); прийняті рішення.
Протокол засідання постійних комісій Ради складається у двох примірниках, один з яких залишається у справах комісії, а інший передається до виконавчого апарату Ради.
Всі інформаційні, довідкові та інші матеріали з питань порядку денного долучаються до примірника протоколу, який зберігається у справах виконавчого апарату Ради.
Протоколи засідань постійної комісії Ради підписуються головою і секретарем комісії.
З урахуванням наведених вище норм Регламенту, слідує, що при розгляді питання та прийняття оскаржуваного рішення, відповідачем було порушено вимоги ст. ст. 6, 7, 21, 29, 31 Регламенту, адже питання щодо вимоги депутатів районної ради про звільнення голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 було внесено безпосередньо на сесії Ради 07.05.2020, що не відповідає ч. 2 ст. 21 Регламенту, оскільки пропозиції до порядку денного сесії депутатськими фракціями (групами) вносяться не пізніше як за 20 робочих днів до пленарного засідання.
Також, суд вважає, що порядок денний з питанням щодо вимоги депутатів районної ради про звільнення голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 , в порушення вимог ч. 1 ст. 21 Регламенту, не був погоджений Президією Ради та не доводився до відома депутатів не пізніше як за 10 днів до початку сесії. Крім того, в порушення приписів ч. 2 ст. 21 Регламенту, сам проект оскаржуваного рішення від 07.05.2020 не був погодженим з постійними комісіями та підрозділами виконавчого апарату Ради.
Протилежного матеріали справи не містять та до суду пояснень щодо даних обставин не було надано.
Також, слід врахувати, що в порушення вимог ч. 4 ст. 21 Регламенту, до питання щодо вимоги депутатів районної ради про звільнення голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 ініціаторами не було додано пояснювальної записки і проекту рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією, а також електронна форма не була надіслана на електронну адресу Згурівської районної ради з урахуванням строків, визначених частиною 2 цієї статті, як і не було здійснено попередній розгляд питання щодо вимоги депутатів районної ради про звільнення позивача постійними або тимчасовими контрольними комісіями.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що в день голосування, позивач подавав заяву про надання йому відпустки, проте в порушення ч. 5 ст. 29 Регламенту, рішення було прийнято без врахування та забезпечення права позивача на участь, для виступу про його діяльність на цій посаді та надання відповідей на запитання, хоча під час розгляду питання, все ж таки пропонувалось продовження сесії 12.05.2020 для забезпечення права на участь ОСОБА_1 , у зв`язку з його перебуванням у відпустці.
Під час розгляду даного спору, судом було встановлено порушення процедури та Регламенту районної ради при розгляді та прийнятті оскаржуваного рішення, на противагу чому, стороною відповідача до суду не було надано жодного пояснення чи спростування доводів позовної заяви, покладених в основу позовних вимог, як і не надано витребуваних судом доказів.
Тож, на підставі наявних у справі матеріалів, досліджених доказів та аналізу норм законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення від 07.05.2020 № 579-51-VІІ "Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 ".
Щодо способу поновлення порушеного права, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю.
Відповідно до норм ч. 1 ст. 235 Кодексу законів про працю України, у разі звільнення без законної підстави працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, що розглядає трудовий спір. У свою чергу, рішення суду про поновлення на посаді завжди носить зобов`язальний характер.
Отже, визнання протиправним та скасування рішення про дострокове припинення повноважень позивача, за висновками суду, тягне за собою поновлення позивача на посаді голови Згурівської районної ради з 08.05.2020 (07.05.2020 вважається останнім оплачуваним днем роботи позивача (перебував у відпустці).
При цьому, вимога щодо занесення даних про поновлення на посаді до трудової книжки не підлягає задоволенню, оскільки регулюється нормами трудового законодавства та забезпечується виконанням його приписів. За вимогами процесуального законодавства, в частині поновлення позивача на посаді, рішення суду слід допустити до негайного виконання.
Згідно з ч. 2 ст. 235 КЗпП України, при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більше як за один рік.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає порядок розрахунку заробітної плати за час вимушеного прогулу є Постанова Кабінету Міністрів України № 100 від 08.02.1995 «Про затвердження Порядку розрахунку середньої заробітної плати» (далі - Порядок № 100).
Відповідно до п. 2 Порядку № 100, у разі визнання середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.
Згідно із п. 8 розділу 4 вказаного Порядку, передбачено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Після визначення середньоденної заробітної плати як розрахункової величини для нарахування виплат працівнику, здійснюється нарахування загальної суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, яка обчислюється шляхом множення середньоденної заробітної плати на середньомісячне число робочих днів у розрахунковому періоді (абз. 2 п. 8 Порядку).
Тож, основою для визначення загальної суми заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу, є середньоденна (середньогодинна) заробітна плата працівника, яка згідно з п. 8 згаданого Порядку визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом 2-х місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - календарних днів за цей період.
Стороною позивача до суду було надано довідку про доходи ОСОБА_1 за 2020 рік від 22.06.2020 № 01-39/95, до якої включено доходи за січень, лютий, березень, квітень, травень 2020 року та обраховано середньоденну заробітну плату позивача в розмірі 1992,30 грн, втім, суд не погоджується з вказаним розрахунком середньоденної заробітної плати позивача та вважає, що при її розрахунку слід виходити із заробітку останнього за останні два місяці перед звільненням, тобто березень та квітень 2020 року 56350 грн (30625 + 25725) / 42 фатично відпрацьованих днів, що дорівнює 1341,67 грн. Кількість днів вимушеного прогулу складає 816 днів за період з 08.05.2020 по 20.07.2023 (2020 рік - 165 днів, 2021 рік - 250 днів, 2022 рік - 257 днів, 2023 рік - 144 дні). Загальна сума до стягнення середнього заробітку позивача за час вимушеного прогулу складає 1094802,72 грн (один мільйон дев`яносто чотири тисячі вісімсот дві гривні 72 коп).
Відповідно до п. п. 2, 3 ч. 1 ст. 371 КАС України, негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Підсумовуючи, суд зазначає, що одним із суттєвих елементів принципу верховенства права, є принцип юридичної визначеності. Цей принцип має різні прояви. Зокрема, він є одним з визначальних принципів "доброго врядування" і "належної адміністрації" (встановлення процедури і її дотримання), частково співпадає з принципом законності (чіткість і передбачуваність закону, вимоги до "якості" закону). Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Дійсно, не применшуючи значення необхідності дотримання процедурних норм, порушення повинно бути підставою для скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за умови, якщо останнє за своєю суттю є необґрунтованим та/або незаконним й підлягало би скасуванню чи зміні навіть за відсутності вказаної підстави.
У даному випадку, оскільки судом встановлено порушення відповідачем регламенту ради при винесенні на розгляд питання про дострокове припинення повноважень голови районної ради, розгляд питання, прийняте після цього рішення не може вважатись прийнятим з дотримання процедури та Регламенту, є протиправним та підлягає скасуванню, із задоволенням похідних від оскаржуваного рішення позовних вимог.
Згідно з приписами ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, знайшли своє підтвердження під час розгляду спору та підлягають частковому задоволеннюю
При цьому, стороною відповідача, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів на підтвердження правомірності своїх дій при прийнятті оскаржуваного рішення, дотримання Регламенту та вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України, судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача у розмірі 840,80 грн.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Згурівської районної ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Згурівської районної ради сьомого скликання Київської області від 07.05.2020 № 579-51-VІІ "Про дострокове припинення повноважень голови Згурівської районної ради ОСОБА_1 ".
Поновити ОСОБА_1 на посаді голови Згурівської районної ради Київської області з 08.05.2020.
Стягнути із Згурівської районної ради Київської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 08.05.2020 по 20.07.2023 у розмірі 1094802,72 грн. (один мільйон дев`яносто чотири тисячі вісімсот дві гривні 72 коп).
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Згурівської районної ради Київської області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп)
Допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Згурівської районної ради Київської області з 08.05.2020.
Звернути до негайного виконання рішення суду в частині стягнення з Згурівської районної ради Київської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2023 |
Оприлюднено | 24.07.2023 |
Номер документу | 112320910 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні