Рішення
від 11.07.2023 по справі 440/1127/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/1127/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гіглави О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання -Рябухи Ю.В.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - Баликової Н.І.,

представника відповідача - Назаренко А.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Політична партія "Партія простих людей", ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування постанов,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, у якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 25.01.2023 №1 "Про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ";

- визнати протиправною та скасувати постанову Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 27.01.2023 №2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ";

- визнати припиненими повноваження депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що у зв`язку з надходженням рішення засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" від 14.12.2022 про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, на порядок денний засідання комісії у складі більшості (11 з 18 членів) було винесено питання про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області. Однак за наслідками голосування відповідне рішення комісією щодо цього не прийнято, оскільки проголосувало 7 членів комісії з 11 присутніх. Не дивлячись на це, 25.01.2023 на розгляд Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області повторно винесено звернення Політичної партії "Партія простих людей" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради восьмого скликання ОСОБА_1 та прийняття рішення відповідно до вимог частини 9 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". 25.01.2023 постановою №1 виборчої комісії визнано обраним депутатом Полтавської міської ради від Політичної партії "Партія простих людей" ОСОБА_2 27.01.2023 виборчою комісією винесено постанову №2 про реєстрацію депутата Полтавської міської ради ОСОБА_2 . Разом з тим, на переконання позивача, вказані постанови винесені комісією протиправно, оскільки головою політичної партії "Партія простих людей" Капліним С.М. при поданні звернення до виборчої комісії не надано опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів та часу їх подання. Також, виходячи зі змісту витягу з протоколу №3 зборів Полтавської обласної Партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" не наведено жодних аргументованих та документально підтверджених підстав щодо дострокового відкликання ОСОБА_1 як депутата, визначених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Позивачем, як депутатом, дотримувалися всі вимоги, визначені в Законі України "Про статус депутатів місцевих рад". Поряд з цим, виборчою комісією при винесенні оскаржуваних постанов та при підготовці до засідання не з`ясовано кількісний склад Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" та яким чином приймалося рішення №1 від 14.12.2022 та взагалі який порядок організації роботи Політичної Ради Партії. Також, поза увагою виборчої комісії залишилася й відсутність Статуту Політичної партії "Партія простих людей". Окрім цього, постанова від 25.01.2023 виборчою комісією винесена з порушенням встановленого законодавством тридцятиденного строку. Постанова №1 від 25.01.2023 залишається не оприлюдненою на офіційних веб-сайтах виборчої комісії, веб-сайтах відповідних місцевих рад або в інший спосіб, визначений Кодексом, що порушує принцип гласності. Позивач вважає, що відкликання його як депутата Полтавської міської ради восьмого скликання є переслідуванням особи, яка має власні політичні переконання та свідчить про ігнорування очевидних фактів з боку виборчої комісії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/1127/23 за позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області про визнання протиправними та скасування постанов. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Політичну партію "Партія простих людей".

Ухвалою суду від 30.03.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 .

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 14.04.2023, просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність (а.с. 112-116). Свою позицію мотивував посиланням на те, що у відповідності до вимог Виборчого кодексу України та Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після отримання рішення вищого керівного органу політичної партії "Партія простих людей" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 , Полтавська міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області була зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Партія простих людей", а саме, ОСОБА_2 та здійснити реєстрацію депутата, у відповідності до вимог законодавства. Так, відповідно до вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та Виборчого кодексу України рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймає безпосередньо вищий керівний орган політичної партії, а відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. Тобто, з моменту прийняття вищим керівним органом партії рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, його повноваження як депутата мають припинитися. 25.01.2023 відбулося засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, на якому прийнято постанову № 1 "Про визнання обраним депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ", а 27.01.2023 року засідання, на якому прийнято постанову № 2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ". При цьому, питання правомірності відкликання позивача за народною ініціативою не входить до предмета спору у цій справі, оскільки він оскаржує безпосередньо постанови Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, якими визнано обраною наступного за черговістю депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 та зареєстровано останню.

У відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 23.05.2023, позивач наполягає на відсутності у постанові №1 від 25.01.2023 будь-яких посилань на підстави, за наявності яких його було відкликано як депутата Полтавської міської ради. У оскаржуваній постанові відсутні посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення, відсутні будь-які посилання на документи, що стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови. Постанова №1 від 25.01.2023 не містить посилань на підставу її прийняття, адже відкликання депутата не здійснюється відповідно до звернення, а приймається на підставі саме рішення керівного органу партії. Згідно резолютивної частини постанови Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 25.01.2023 № 1 "Про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 та постанови Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 27.01.2023 №2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ", вони підлягали оприлюдненню на стенді оголошень Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області. Однак, де саме знаходиться вказаний стенд не зазначено. Позивачу як депутату та працівнику Полтавської міської ради невідомо місце знаходження стенду оголошень. Поблизу знаходження відповідача такий стенд не обладнано. Підтвердженням того, що постанова не була оприлюднена є звернення ОСОБА_1 до відповідача про надання копії оскаржуваної постанови, оскільки остання була відсутня в доступному для ознайомлення місці. Також, заявник жодного разу не був присутнім на засіданнях територіальної виборчої комісії та відсутні будь-які підтвердження повідомлення керівного складу Політичної партії "Партія простих людей" про час та дату розгляду їх звернення про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 . На думку позивача, їх присутність була необхідною в першу чергу з метою встановлення відповідності законодавству та Статуту Політичної партії "Партія простих людей" наданого рішення №1 від 14.12.2022 засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей", яким відкликано депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, яке підписано одноосібно ОСОБА_3 . Відповідачем не перевірено чи звернення взагалі подано уповноваженою особою, оскільки відсутні підтвердження того, що ОСОБА_4 є членом Політичної Ради Партії або, що вищий керівний орган його взагалі уповноважував на підписання рішення про відкликання ОСОБА_1 та звернення до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (а.с. 145-151).

Третя особа ОСОБА_2 правом на подання пояснень по суті спору не скористалася, направила до суду заяву про розгляд справи за її відсутності та на розсуд суду (а.с. 144).

Третя особа Політична партія "Партія простих людей" правом на подання пояснень по суті спору також не скористалася.

Усною ухвалою суду від 22.06.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 11.07.2023 об 11:00 год.

Позивач та його уповноважений представник в судовому засіданні 11.07.2023 позовні вимоги підтримали, просили суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 11.07.2023 заперечувала проти задоволення позовних вимог з огляду на їх безпідставність.

Треті особи в судове засідання 11.07.2023 не з`явилися, будучи належно повідомленими про дату, час та місце судового розгляду справи, третя особа ОСОБА_2 направила до суду заяву про розгляд справи за її відсутності та на розсуд суду, а третя особа Політична партія "Партія простих людей" про причини неявки уповноваженого представника суд не повідомила.

Заслухавши вступне слово позивача, його представника та представника відповідача, суд встановив наступне.

Згідно з витягом з протоколу Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" від 10.12.2022 №3 вирішено внести пропозицію про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, голосували ЗА 8, ПРОТИ 0, УТРИМАЛИСЯ 0 (а.с. 58-66).

12.12.2022 Полтавська обласна партійна організація Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" проінформувала Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна"/, надавши витяг з протоколу Зборів (повідомлення №19/2022 а.с. 57).

14.12.2022 відбулося засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" (попередня назва Політичної партії Політична партія "Партія простих людей Сергія Капліна"), на якому розглядався протокол Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" від 10.12.2022 №3 з пропозицією про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Як наслідок, на засіданні Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" одноголосно було прийнято рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 67).

Листом від 15.12.2022 №12/22 голова Політичної партії "Партія простих людей" Каплін С.М. передав на розгляд Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, уповноважена особа для передачі рішення до виборчої комісії згідно з Протоколом Засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" від 14.12.2022 голова Політичної партії "Партія простих людей" ОСОБА_5 (а.с. 68).

Згідно з протоколом засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 23.12.2022 №8 питання про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 не розглядалося у зв`язку з відсутністю кворуму для проведення засідання комісії виборчої комісії (а.с. 69-70).

Відповідно до протоколу від 16.01.2023 №1 засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області проект постанови про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 не прийнято, результати голосування ЗА 7, ПРОТИ 0, УТРИМАВСЯ 4 (а.с. 71-72).

Згідно з протоколом від 25.01.2023 №2 засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області прийнято наступне рішення: "Визнати обраним наступного за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області кандидата в депутати від Політичної партії "Партія простих людей" (попередня назва Політична партія "Партія простих людей Сергія Капліна") ОСОБА_2 та у відповідності до чинного законодавства повідомити її не пізніше ніж на наступний день з дня прийняття постанови про визнання її обраним депутатом та про необхідність надання документів для її реєстрації депутатом" (а.с. 73-74).

На підставі вказаного протоколу 25.01.2023 Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області прийнято постанову №1 "Про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 " (а.с. 75-77).

У подальшому, 27.01.2023 Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області прийнято постанову №2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 " (а.с. 78-79).

Вважаючи зазначені постанови такими, що прийняті протиправно, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.

Відповідно до преамбули Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-ІV) цей Закон відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Стаття 1 Закону №93-ІV визначає, що статус депутата місцевої ради визначається Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до статті 37 Закону №93-ІV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

За приписами частини 1 статті 38 Закону №93-ІV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з частиною 9 статті 38 Закону №93-ІV рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Як слідує з матеріалів справи, 10.12.2022 відбулися Збори Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" на яких вирішувалося питання про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

На Зборах Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" виступав головуючий ОСОБА_5 , який повідомив, що: " ОСОБА_1 було обрано на місцевих виборах 25.10.2020 депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області.

ОСОБА_1 кандидатом в депутати Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області було висунуто від Полтавської обласної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна".

Депутатом Полтавської міської ради ОСОБА_1 у порушення Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та чинного законодавства України було вчинено наступні дії, що є підставами для його відкликання за народною ініціативою:

- не підтримання зв`язку з Полтавською обласною організацією Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна", яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради (пункт 2 частини першої статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад");

- невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом (пункт 3 частини першої статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").

Депутатом Полтавської міської ради восьмого скликання ОСОБА_1 не дотримуються вимоги Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо представництва інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу, зокрема:

- інформування виборців про свою діяльність;

- ведення прийому громадян;

- не виконання інших обов`язків, визначених Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо представництва інтересів виборців.

Також, на депутата місцевої ради покладаються відповідні обов`язки у раді та її органах.

До одного з таких обов`язків належить обов`язок брати участь у роботі ради, постійних комісій та інших її органів, до складу яких він входить, всебічно сприяти виконанню їх рішень.

Однак мають місце неодноразові випадки ігнорування ОСОБА_1 засідань постійної комісії Полтавської міської ради з питань розвитку культури, освіти, фізкультури, спорту та молодіжної політики, підтримки ветеранів війни та учасників АТО, соціального захисту заселення, охорони здоров`я, материнства і дитинства та сесії Полтавської міської ради.

При тому, в умовах воєнного стану та карантинних обмежень проведення засідань постійних комісій та сесії здійснюється в режимі відеоконференції, що дає можливість депутату приймати в них участь, перебуваючи не лише за межами безпосередньо будівлі Полтавської міської ради, а взагалі за межами міста.

ОСОБА_5 повідомив, що Партія ішла на місцеві вибори з метою відстоювання прав та інтересів простих людей, мешканців територіальної громади.

Відповідного результату по відстоюванню прав та інтересів простих людей можливо досягнути шляхом активних дій депутатів місцевих рад усіх рівнів, обраних від Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна".

Кожен депутат повинен бути активним в роботі з виборцями свого округу, знати їх проблеми, бути на постійному зв`язку з виборцями, використовувати надані законом повноваження для відстоювання прав та інтересів виборців.

Депутат Полтавської міської ради ОСОБА_1 , який був обраний від Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна", після набуття повноважень депутата Полтавської міської ради та призначення на відповідну посаду в органах місцевого самоврядування міста втратив будь-який інтерес до проблем виборців свого виборчого округу та взагалі до виконання своїх обов`язків як депутата місцевої ради.

Обійнявши посаду начальника Управління у справах спорту ОСОБА_1 займався не розвитком спорту, а діями щодо банального списання бензину та використання службового автомобіля у власних цілях.

ОСОБА_1 відмовляється від боротьби з "драконівськими" тарифами на теплопостачання ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", яка ведеться партією та її лідером ОСОБА_5 , ігноруються проблеми внутрішньопереміщених осіб, саботується волонтерська діяльність партії.

Такі його дії негативним чином впливають на імідж політичної партії від якої його було обрано депутатом Полтавської міської ради.".

Як наслідок, згідно з протоколом Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" від 10.12.2022 №3 вирішено внести пропозицію про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, голосували ЗА 8, ПРОТИ 0, УТРИМАЛИСЯ 0 (а.с. 58-66).

Також вирішено повідомити Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення цих Зборів та направити витяг із протоколу Зборів з відомостями, визначеними частиною 2 статті 39 Закону №93-ІV.

Крім того, вирішено направити протокол Зборів Обласної організації для розгляду питання про відкликання депутата ОСОБА_1 . Політичною Радою Партії Політичної партії "Партія простих людей".

Відповідно до частини 2 статті 39 Закону №93-ІV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

На дотримання приписів вказаної норми, 12.12.2022 Полтавська обласна партійна організація Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" проінформувала Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області про факт проведення Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" та надала витяг з протоколу зборів від 10.12.2022 (повідомлення №19/2022/вх.№664 від 13.12.2022, а.с. 57-66).

Відповідно до положень частини 7 статті 41 Закону №93-ІV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Матеріалами справи підтверджується, що 14.12.2022 відбулося засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" (попередня назва Політичної партії Політична партія "Партія простих людей Сергія Капліна"), на якому розглядався протокол Зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "Партія простих людей Сергія Капліна" від 10.12.2022 №3 з пропозицією про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Як наслідок, на засіданні Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" одноголосно прийнято рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 67).

Листом від 15.12.2022 №12/22 Політична партія "Партія простих людей" передала на розгляд Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області оригінал рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, уповноважена особа для передачі рішення до виборчої комісії згідно з Протоколом Засідання Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" від 14.12.2022 голова Політичної партії "Партія простих людей" Каплін С.М. (а.с. 68).

Перевіряючи доводи позивача про відсутність у Політичної Ради Партії Політичної партії "Партія простих людей" повноважень на прийняття рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, судом встановлено наступне.

Так, згідно з пунктами 5.1, 5.2, 5.5, 5.8, 5.9 Статуту Політичної партії "Партія простих людей", ідентифікаційний код 38238579, прийнятого позачерговим З`їздом політичної партії "Робітнича партія України" 08.07.2010 та зареєстрованого Державною реєстраційною службою України 07.11.2011, свідоцтво №205-п.п. (із затвердженими змінами 13.05.2018, 01.02.2020, 19.11.2022) вищими керівними органами Партії є З`їзд Партії та Політична Рада Партії (а.с. 173-194).

З`їзд Партії скликається Політичною Радою Партії не рідше одного разу на чотири роки. Позачерговий З`їзд Партії може проводитися за рішенням Голови Партії, Політичної Ради Партії чи на вимогу 1/3 регіональних організацій Партії який має бути проведений не пізніше місяця.

З`їзд Партії уповноважений вирішувати всі питання діяльності Партії.

З`їзд Партії, зокрема, відповідно до чинного законодавства розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата(тів) місцевої ради, сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого(их) депутата(тів), сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

У період між З`їздами Партії її діяльністю керує Політична Рада Партії, яка проводить свої засідання не рідше одного разу на два місяці.

До складу Політради Партії за посадою входить: Голова Партії, перший заступник Голови Партії, заступники Голови Партії, члени Політичної Ради Партії, обрані на З`їзді Партії.

До повноважень Політичної Ради Партії відноситься, зокрема, розгляд відповідно до законодавства питання щодо відкликання депутата(тів) місцевої ради, сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою та прийняття відповідного рішення.

Відтак, виходячи з аналізу частини 7 статті 41 Закону №93-ІV та положень Статуту Політичної партії "Партія простих людей", суд доходить висновку, що у спірному випадку Політична Рада Партії мала належні повноваження на прийняття рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 .

Відповідно до частини 9 статті 41 Закону №93-ІV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Водночас, згідно з частиною 1 статті 284 Виборчого кодексу України у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Судовим розглядом встановлено, що згідно з протоколом від 25.01.2023 №2 засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області прийнято наступне рішення: "Визнати обраним наступного за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області кандидата в депутати від Політичної партії "Партія простих людей" (попередня назва Політична партія "Партія простих людей Сергія Капліна") ОСОБА_2 та у відповідності до чинного законодавства повідомити її не пізніше ніж на наступний день з дня прийняття постанови про визнання її обраним депутатом та про необхідність надання документів для її реєстрації депутатом" (а.с. 73-74).

Як наслідок, 25.01.2023 Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області прийнято постанову №1 "Про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 " (а.с. 75-77).

У подальшому, 27.01.2023 Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області прийнято постанову №2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 " (а.с. 78-79).

При цьому, судом критично оцінюються посилання позивача на порушення виборчою комісією передбаченого пунктом 13.14 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 № 173, тридцятиденного терміну на прийняття постанови від 25.01.2023 №1, оскільки за змістом наявних у матеріалах листів переписки між Полтавською міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області та Міністерством юстиції України з метою перевірки повноважень Політичної Ради Партії на прийняття рішення №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 , виборчою комісією вживалися всі можливі заходи з метою отримання копії Статуту Політичної партії "Партія простих людей", однак такого Статуту виборчій комісії так і не було надано (а.с. 80-87).

Водночас, враховуючи вжиття виборчою комісією заходів з метою отримання Статуту для перевірки правомочності прийняття Політичною Радою Партії рішення №1 від 14.12.2022, суд, зважаючи на самостійне витребування такого Статуту та підтвердження положеннями останнього права у Політичної Ради Партії, саме як вищим керівним органом політичної партії, на прийняття такого рішення, доходить висновку, що вказана обставина не може слугувати самостійною підставою для скасування прийнятих виборчою комісією постанов від 25.01.2023 та від 27.01.2023.

Доводи ОСОБА_1 з приводу порушення виборчою комісією визначеної Статутом та Законом №93-ІV процедури прийняття постанов від 25.01.2023 та від 27.01.2023, враховуючи не здійснення комісією перевірки наявності чи відсутності законодавчо визначених підстав для відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 , а також перевірки кількісного складу членів обласної ради партії та Політичної Ради Партії судом відхиляються з огляду на таке.

В частині першій статті 1 Закону № 2365-ІІІ закріплено, що право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.

Згідно зі статтею 2 Закону № 2365-ІІІ політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина перша статті 3 Закону № 2365-ІІІ).

Частиною третьою статті 4 Закону № 2365-III передбачено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

У статті 8 Закону № 2365-ІІІ вказано, що політичні партії повинні мати статут, а також закріплено перелік відомостей, які має містити статут політичної партії.

Статтею 12 Закону № 2365-III визначено, що політичні партії мають право: 1) вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України; 2) брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України; 3) використовувати державні засоби масової інформації, а також засновувати власні засоби масової інформації, як передбачено відповідними законами України; 4) підтримувати міжнародні зв`язки з політичними партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і міжурядовими організаціями, засновувати (вступати між собою у) міжнародні спілки з додержанням вимог цього Закону; 5) ідейно, організаційно та матеріально підтримувати молодіжні, жіночі та інші об`єднання громадян, подавати допомогу у їх створенні.

Згідно зі статтею 18 Закону №2365-III державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: 1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади; 2) Центральна виборча комісія, окружні виборчі комісії, територіальні виборчі комісії на відповідних місцевих виборах - за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі, а також, у межах визначених законом повноважень, за своєчасністю подання до відповідних виборчих комісій проміжних та остаточних фінансових звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на виборах, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей; 3) Рахункова палата - за цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності; 4) Національне агентство з питань запобігання корупції - за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.

Політичні партії зобов`язані подавати на вимогу контролюючих органів необхідні документи та пояснення. Рішення контролюючих органів можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.

У статті 21 Закону № 2365-III закріплено, що в судовому порядку може бути заборонено політичну партію. У частині першій цієї статті вказано, що за адміністративним позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, політична партія може бути заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо її створення і діяльності, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.

Інших випадків та суб`єктів оскарження діяльності політичної партії, в тому числі з питань її внутрішньопартійної діяльності, Закон № 2365-III не визначає.

Згідно з пунктом 1.1 Статуту Політичної партії "Партія простих людей" політична партія є партією громадян України, яка на добровільних засадах об`єднує громадян України, сприяє формуванню і вираженню їх політичної волі.

Відповідно до пункту 2.3 Статуту політичної партії для здійснення своєї мети та завдань партія у відповідності до чинного законодавства має право, серед іншого, здійснювати свою діяльність в межах, передбачених Конституцією України та чинним законодавством України, брати участь у виборах Верховної Ради України, Президента України, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, загальнодержавних та місцевих референдумах, брати участь у політичній діяльності, проводити масові заходи (збори, мітинги, демонстрації, марші, пікетування, тощо) відповідно до чинного законодавства України.

Таким чином, політична партія є добровільним об`єднанням громадян, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах і не здійснює владних управлінських функцій. При цьому до органів, які відповідно до закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, в тому числі і щодо дотриманням політичною партією вимог її статуту, суди не належать.

У мотивувальній частині Рішення Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року № 6-рп/2001 у справі № 1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого, п`ятого статті 248-3 ЦПК України та за конституційними зверненнями громадян ОСОБА_1 і ОСОБА_2 щодо офіційного тлумачення положення абзацу четвертого статті 248-3 ЦПК України (справа щодо конституційності статті 248-3 ЦПК України) вказано, що частиною другою статті 8 Закону № 4572-VI визначено, що втручання державних органів та службових осіб у діяльність об`єднань громадян не допускається, крім випадків, передбачених цим Законом. Заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення, внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, крім випадків, передбачених зазначеним Законом, міститься також в нормативних приписах частини третьої статті 4 Закону № 2365-III. Об`єднання громадян діє на основі закону, статуту, положення (стаття 13 Закону № 4572-VI).

Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об`єднань громадян не допускається.

У разі виникнення спору щодо порушення об`єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі статті 55 Конституції України звернутись за їх захистом до суду. Визначення належності питань до внутрішньоорганізаційної діяльності або виключної компетенції об`єднання громадян у кожному конкретному випадку вирішує суд в разі оскарження громадянином актів і дій таких об`єднань.

Суд зауважує, що матеріали справи не містять як доказів оскарження позивачем рішення Політичної партії "Партія простих людей" №1 від 14.12.2022 про відкликання його, як депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання, так і скасування такого рішення в судовому порядку.

Відтак, на час прийняття виборчою комісією спірних постанов від 25.01.2023 та від 27.01.2023 рішення Політичної партії "Партія простих людей" №1 від 14.12.2022 про відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 було чинним та не скасованим.

Водночас, приписами статті 41 Закону №93-ІV не передбачено обов`язку відповідача при винесенні оскаржуваних постанов перевіряти як правомочність вищого керівного органу - Політичної Ради Партії, її кількісний склад, так і наявність чи відсутність законодавчо визначених підстав для відкликання депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання ОСОБА_1 , а також кількісний склад членів обласної партійної організації.

Стосовно посилань позивача, як на підстави для скасування спірних постанов, на те, що при поданні рішення від 14.12.2022 №1 до нього не було надано опису поданих документів із зазначенням кількості аркушів та часу їх подання, на те, що постанови від 25.01.2023 та від 27.01.2023 не були належним чином оприлюднені, що порушує принцип гласності, а також на те, що ОСОБА_5 , як заявник, не викликався на засідання виборчої комісії 25.01.2023, то на переконання суду, вказані обставини не можуть слугувати самостійними підставами для визнання протиправними та скасування спірних постанов від 25.01.2023 та від 27.01.2023.

Окрім зазначеного вище, суд також звертає увагу на те, що як постанова Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 25.01.2023 №1 "Про визнання обраним наступним за черговістю депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 ", так і постанова Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області від 27.01.2023 №2 "Про реєстрацію депутата Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 " є актами індивідуальної дії, оскільки прийняті саме відносно ОСОБА_2 , тобто безпосередньо позивача такі постанови не стосуються.

Враховуючи викладене, суд не вбачає підстав для визнання таких постанов протиправними та їх скасування, а відтак і підстав для задоволення позовних вимог.

Підстави для розподілу судових витрат у цій справі відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (вул. Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 43755087), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Політична партія "Партія простих людей" (вул. Вадима Пугачова, 18, кв. 15, м. Кременчук, Полтавська область, 39631, ідентифікаційний код 38238579), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), про визнання протиправними та скасування постанов залишити без задоволення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 20 липня 2023 року.

Суддя О.В. Гіглава

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112321821
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —440/1127/23

Рішення від 11.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 11.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні