Рішення
від 30.06.2023 по справі 480/4114/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2023 року Справа № 480/4114/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шаповала М.М.,

за участю секретаря судового засідання - І.С. Іуткіної,

позивачки - ОСОБА_1 ,

представника позивача - адвоката Хурсенка С.О.,

представника відповідача - І.О. Пономарьова,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4114/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними і скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 просить суд:

- визнати протиправним і скасувати наказ № 12-дс від 18.04.2023 про застосування до начальника управління податкового аудиту ГУ ДІІС у Сумській області ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з посади державної служби;

- визнати протиправним і скасувати наказ № 60-о від 19.04.2023, яким припинено державну службу та звільнено 20 квітня 2023 року ОСОБА_1 з посади начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області;

- поновити ОСОБА_1 на посаді начальника управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області з 21.04.2023;

- стягнути (зобов`язати нарахувати та виплатити) з Головного управління ДПС у Сумській області компенсацію за час вимушеного прогулу із розрахунку 1035 грн за день.

Вимоги мотивує тим, що вона - ОСОБА_1 , з вересня 2020 року перебувала на посаді начальника управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області.

21.03.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області видано наказ № 75 про порушення дисциплінарного провадження стосовно начальника управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області.

22.03.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області видано наказ № 79 про утворення складу Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ ГУ ДПС у Сумській області та затверджено її склад.

18.04.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області видано наказ № 12-дс про застосування до начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з посади державної служби за порушення Присяги державного службовця згідно пункту 1 частини 2 статті 65, пункту 4 частини 1 статті 66, пункту 4 частини 1 статті 83, пункту 4 частини 1 статті 87 Закону України від 10 грудня 2015 № 889-VII "Про державну службу" ( зі змінами).

19.04.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області видано наказ № 60-о, яким припинено державну службу та звільнено 20 квітня 2023 року ОСОБА_1 з посади начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області за порушення Присяги державного службовця згідно пункту 1 частини 2 статті 65, пункту 4 частинні статті 66, пункту 4 частини 1 статті 83, пункту 4 частини 1 статті 87 Закону України від 10 грудня 2015 № 889-VІІ "Про державну службу" (зі змінами) на та на підставі подання Дисциплінарної комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 10.04.2023 № 348/18-28-01-21 ДК по дисциплінарній справі № 12, наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 18.04.2023 № 12-дс "Про застосування дисциплінарного стягнення".

Вищевказані накази про дисциплінарне стягнення та подальше звільнення зі служби позивачка вважає протиправним, незаконним та таким, що підлягають скасуванню судом, зазначає, що в порушення вимог ч.2 ст. 77 Закону України № 889-VІІ накази від 18.04.2023 2023 № 12-дс про застосування дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з посади державної служби та від 19.04.2023 № 60-о про припинення державної служби та звільнення з посади взагалі не містять стислого викладу обставин справи та юридичної кваліфікації дисциплінарного проступку.

Крім того, звільнення позивачки не було погоджено з Департаментом податкового аудиту Державної податкової служби України.

Позивачка зазначає, що в порушення п. 34 Порядку № 1039 подання Дисциплінарної комісії Головного управління ДІІС у Сумській області від 10.04.2023 № 348/18-28- 01-21 ДК по дисциплінарній справі № 12 мотивувальна частина подання Дисциплінарної комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 10.04.2023 № 348/18-28-01-21 ДК по дисциплінарній справі № 12 не містить факти, що підтверджують вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, з посиланням на положення відповідних нормативно-правових актів, обставини, що призвели до вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, ступінь вини державного службовця, характер дисциплінарного проступку, ступінь його тяжкості, настання тяжких наслідків, відомості, що характеризують державного службовця, обставини, що пом`якшують чи обтяжують дисциплінарну відповідальність державного службовця, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та ставлення державного службовця до державної служби.

Крім того, в поданні не враховано виключно позитивну характеристику позивачки, бездоганну репутацію, стаж роботи в податкових органах з листопада 2005 року, відсутність дисциплінарних стягнень, за результатами оцінювання службової діяльності за 2022 рік отримала "добру" оцінку.

Стосовно правомірності дій позивачки щодо виявлених недоліків за результатами перевірки, яка проведена на підставі п.п.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України по ТОВ "Шервул" (акт від 24.01.2023 № 446/18-28-07-03-07/43731910/23) пояснює, що під час організації та контролю за проведенням документальних перевірок з питань бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - ПДВ) позивачка керувалася наказом ДПС України від 15 жовтня 2020 року № 568 "Про затвердження регламенту взаємодії структурних підрозділів ДПС та головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДПС у процесі бюджетного відшкодування ПДВ та формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування ПДВ".

Пунктом 2 даного Наказу визначено: "Керівникам структурних підрозділів ДПС та начальникам головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, Офісі великих платників податків ДПС у межах повноважень забезпечити безумовне виконання положень Регламенту".

Даний Регламент містить форми складання актів камеральних та документальних перевірок, довідок, висновків, тощо

Форма акту (довідки) документальної перевірки не передбачає опису щодо руху оприбуткованих товарно-матеріальних цінностей , імпортованих у перевіряємому періоді (в розрізі номенклатури та кількості), в разі якщо під час перевірки не встановлено порушення податкового законодавства, яке вплинуло на заниження податкового зобов`язання чи завищення податкового кредиту.

Під час перевірки посадовими особами дані питання повністю досліджено, первинні документи і дані бухгалтерського обліку опрацьовані та порушень чинного законодавства не встановлено.

Перевірки ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул" посадовими особами управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області проведені з дотриманням вимог Регламенту взаємодії структурних підрозділів ДПС та головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДІІС у процесі бюджетного відшкодування ПДВ та формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, який затверджений наказом ДІІС від 15.10.2020 № 568, Податкового кодексу України, листів ДПС України та інших нормативно-правових актів.

Зазначає, що звільнення за порушення Присяги є найсуворішою санкцією відповідальності державного службовця, ГУ ДПС у Сумській області України, як суб`єктом владних повноважень, у спірних у наказах не наведено жодних мотивів, чому саме ймовірне порушення позивачкою норм законодавства кваліфіковано як порушення Присяги, адже оскаржувані накази не містять обґрунтованих законних мотивів того, яким чином дії, вчинені позивачкою є такими, що підривають довіру до позивачки, як до носія влади та дискредитують систему органів державної податкової служби. Позовні вимоги просить задовольнити.

Ухвалою суду від 18.05.2020 справу прийнято до провадження в новому складі суду, розгляд справи визначено продовжувати в порядку спрощеного позовного провадження. Крім того, вказаною ухвалою зобов`язано Головне управління ДПС у Сумській області надати до суду належним чином завірену копію дисциплінарної справи, розпочатої відповідно до наказу "Про порушення дисциплінарного провадження" № 75 від 21.03.2023.

В судовому засіданні позивачка, її представник позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначив, що наказом ТУ ДПС у Сумській області від 21.03.2023 № 75 порушено дисциплінарне провадження стосовно ОСОБА_1 .

Наказом ТУ ДПС у Сумській області від 22.03.2023 № 79 утворено дисциплінарну комісію.

Підставою для порушення дисциплінарного провадження стосовно позивачки є доручення виконуючого обовя`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області від 20.03.2023 № 6-д та доповідна записка сектору відомчого контролю ГУ ДПС у Сумській області від 20.03.2023 № 17/18-28-06. Державною податковою службою України виявленні істотні порушення в оформленні матеріалів, проведених документальних позапланових виїзних перевірок на підставі п.п.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України. Начальником управління податкового аудиту ОСОБА_1 не забезпечено належний контроль та організацію проведення позапланових документальних перевірок ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул".

04.04.2023 позивачкою було надано голові Дисциплінарної комісії ОСОБА_2 пояснення з питань проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул".

У ході розгляду дисциплінарної справи ОСОБА_1 вручено листи Дисциплінарної комісії від 03.04.2023 № 4081/6/18-28-01-01-22ДК, від 04.04.2023 № 4178/6/18-28-01-01-22ДК, якими запрошено її на засідання Дисциплінарної комісії та запропоновано надати пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження. Таким чином право позивачки на участь у засіданнях дисциплінарної комісії та право надати письмові пояснення та інші матеріали до дисциплінарної справи не були порушенні ТУ ДПС у Сумській області.

Згідно ст.71 Закону № 889 порядок здійснення дисциплінарного провадження затверджується Кабінетом Міністрів України.

Постановою КМУ від 04.12.2019 № 1039 затверджено Порядок здійснення дисциплінарного провадження.

Процедура здійснення дисциплінарного провадження передбачає: прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження; формування дисциплінарної комісії та її склад; визначення повноважень дисциплінарної комісії; визначення основних засад роботи дисциплінарної комісії; формування дисциплінарної справи; прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи.

Дисциплінарне провадження стосовно ОСОБА_1 здійснювалося з урахування вимог Закону № 889 та Порядку № 1039, зокрема позивачці було запропоновано надати пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження. Пропозиції що були надані позивачкою не спростовуються відсутність належного контролю щодо супроводження та організації проведення позапланових документальних перевірок ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул".

Так, ТУ ДПС у Сумській області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Тамтекс" з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення, задекларованого у попередніх звітних періодах, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами перевірки складено акт від 20.01.2022 № 458/18-28-07-03-07/43731910/1, яким встановлено порушення платником податків п. 188.1 ст. 188, п. 200.1, п. п. "б" п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ на розрахунковий рахунок по декларації за листопад 2021 року на загальну суму ПДВ 271,3 тис. грн та завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (ряд. 21 декларації за листопад 2021 року) на загальну суму ПДВ 59,5 тис. гривень.

Також ГУ ДПС у Сумській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Тамтекс" з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення, задекларованого у попередніх звітних періодах, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами перевірки складено акт від 23.02.2022 № 1033/18- 28-07-03-07/43731910/16, яким встановлено порушення платником податків п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу, що призвело до завищення на 192,6 тис. грн суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (ряд. 21 декларації за грудень 2021 року).

На адресу ГУ ДПС у Сумській області було направлено доручення виконуючого обов`язки Голови ДПС України від 11.11.2022 № 32/7д/99-00-07-07-07 із зазначенням недоліків, пов`язаних з неналежним дослідженням під час перевірок питань, які підлягали з`ясуванню для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема по ТОВ "Тамтекс". ГУ ДПС у Сумській області листом від 02.12.2022 № 4183/8/18-28-07-05-02 на адресу Державної податкової служби України направлено копії наказів про порушення дисциплінарних проваджень стосовно посадових осіб, які проводили документальні перевірки.

На виконання доручення виконуючого обов`язки Голови ДПС від 06.01.2023 № 6-д(07) до доповідної записки Департаменту податкового аудиту від 29.12.2022 № 3873/99-00-07-07-13 оформлено наказ ДПС від 13.01.2023 № 33 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Тамтекс". В свою чергу ГУ ДПС у Сумській області видано наказ від 16.01.2023 № 77-кп "Про проведення відповідно до підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Кодексу документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Тамтекс" (податковий номер 43731910)", на підставі якого проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Тамтекс" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2021 року та грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення, задекларованого у попередніх звітних періодах, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами вищезазначеної перевірки складено акт від 24.01.2023 № 453/18-28-07-03- 07/43731910/23, яким встановлено порушення ідентичні порушенням встановленим актами від 20.01.2022 № 458/18-28-07-3- 07/43731910/1 та від 23.02.2022 № 1033/18-28-07-03- 07/43731910/16 (перевіряючий - головний державний інспектор відділу перевірок з питань відшкодування ПДВ та позапланових перевірок з інших податків управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області Сальник Сергій, звільнено з органів ДПС Сумської області з 17.02.2023 за власним бажанням наказом від 14.02.2023 № 19-о).

З урахуванням доручення виконуючого обов`язки Голови ДПС від 11.11.2022 № 32/7д/99-00- 07-07-07 щодо аналізу якості складання матеріалів перевірок, які містять істотні порушення при їх оформленні, при проведенні перевірки ТОВ "Тамтекс" відповідно до п.п. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Кодексу перевіряючими ГУ ДПС у Сумській області додатково розглянуті та описані такі питання: наведені істотні умови укладених договорів (імпортних контрактів) та номенклатуру імпортованих товарів (без кількості); наведено інформацію щодо орендованих приміщень, їх пов`язаність з фінансово-господарською діяльністю; наведено інформацію щодо ТОВ "Вултекс-С" (постачальник ТОВ "Тамтекс"), згідно з якою ТОВ "Вултекс-С" є виробником реалізованих беретів; наведено інформацію щодо реалізації фляжки для питної води на адресу ТОВ "Екстрім-Текс" (код 41858711) у листопаді 2021 року; наведено інформацію щодо розрахунку заниження податкових зобов`язань з ПДВ при реалізації імпортованого товару у розрізі кожного найменування (додаток 1 до акта перевірки); наведено інформацію, що під час перевірки надано всі наявні первинні документи, дані бухгалтерського обліку, проаналізовано рух товарно- матеріальних цінностей (далі - ТМЦ) щодо їх придбання, оприбуткування та реалізації.

При цьому в акті перевірки повторно зазначено, що за результатами інвентаризації (яка наведена в попередніх актах) залишки ТМЦ у приміщенні складу ТОВ "Тамтекс" станом на 11.01.2022 та станом на 10.02.2022 відсутні. В акті перевірки зазначено, що залишки ТМЦ реалізовано у грудні 2021 року, січні 2022 року та лютому 2022 року.

В той же час відповідно до даних Системи електронного адміністрування податку на додану вартість (CEA ПДВ) TOB "Тамтекс" ввезено на митну територію Україну ТМЦ за період з 01.01.2021 по 10.02.2022 загальною вартістю 1031150,9 тис.грн (крім того ПДВ - 206 230,1 тис. грн), у тому числі за 2021 рік ввезено таких товарів на суму 858 567,3 тис. грн (крім того ПДВ - 171 713,4 тис. грн). Разом з тим, відповідно до даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "Тамтекс" зареєстровано податкових накладних за період з 01.01.2021 по 10.02.2022 з обсягом постачання 522 083,4 тис. грн (крім того ПДВ - 104 416,6 тис. грн), у тому числі за 2021 рік зареєстровано податкових накладних з обсягом постачання 432 417,7 тис. грн (крім того ПДВ - 86 483,5 тис. гривень).

Так, за даними поданої ТОВ "Тамтекс" фінансової звітності малого підприємства за 2021 рік (звіти за формою 1-м (баланс), 2-м (звіт про фінансові результати)) станом на 31.12.2021 залишки нереалізованих запасів складали 1352,7 тис. грн. (при цьому підприємство не здійснювало придбання та реалізацію необоротних активів), а відповідно до даних звіту про фінансові результати за 2021 рік дохід від реалізації товарів (робіт, послуг) складав 460 639,7 тис. грн, при цьому, собівартість придбаних і реалізованих товарів (робіт, послуг) складала 445 643,1 тис. гривень.

Таким чином, ТОВ "Тамтекс" за 2021 рік при відсутності залишків ТМЦ здійснено ввезення на митну територію України товарів на суму 858 567,3 тис. грн, а фактично реалізовано (визнано дохід від реалізації) на суму 460 639,7 тис. грн, що ймовірно може свідчити про використання ТМЦ не в господарській діяльності, реалізацію таких, товарів за ціною нижчою за ціну придбання, реалізацію товарів без фактичного відображення таких операцій у податковій та фінансовій звітності. Дослідження вищезазначених питань потребує проведення документальної планової перевірки ТОВ "Тамтекс".

Також в акті перевірки відсутні дані про виписані довіреності, накази, якими оформлено повноваження осіб для здійснення операцій; первинні документи щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), акти приймання - передачі, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості).

В листі Департаменту податкового аудиту від 03.03.2023 № 1005/99- 00-07-02-04-08 зазначено про недоліки, які допущені посадовими особами ГУ ДПС у Сумській області при проведенні документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Шервул".

Так відповідно до наказу ТУ ДПС у Сумській області від 16.01.2023 № 76-кп на підставі підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Шервул" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення, задекларованого у попередніх звітних періодах, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами вищезазначеної перевірки складено довідку від 24.01.2023 № 446/18-28-07-03-07/43067200/20.

З урахуванням доручення виконуючого обов`язки Голови ДПС від 11.11.2022 № 32/7д/99-00- 07-07-07 щодо аналізу якості складання матеріалів перевірок, які містять істотні порушення при їх оформленні, при проведенні перевірки ТОВ "Шервул" відповідно до підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу перевіряючими ГУ ДПС у Сумській області розглянуто та описано такі питання: наведено інформацію щодо дослідження розбіжності між Балансом (Звітом про фінансовий стан) станом на 31.12.2021 та даними, зазначеними в довідці перевірки від 23.02.2022 № 1034/18-28-07-03-07/43067200/17, наведено інформацію щодо оприбуткування з виробництва на склад готової продукції тощо; наведено інформацію щодо актів виконаних робіт, податкових накладних, реєстрів митних декларацій, актів звірки тощо стосовно надання послуг з переробки давальницької сировини; наведено інформацію щодо податкових накладних, актів надання послуг тощо стосовно оренди приміщень.

При цьому у довідці перевірки відсутня інформація щодо руху оприбуткованих ТМЦ, імпортованих у перевіреному періоді (в розрізі номенклатури та кількості) та зазначено лише наступне: "Під час перевірки опрацьовано та досліджено придбання товарно-матеріальних цінностей (згідно митних декларацій та видаткових накладних), їх оприбуткування в бухгалтерському обліку на рахунку 281 "Товари на складі".

При проведенні співставлення реалізованих ТМЦ протягом грудня 2021 року (перевіряємий період) згідно рахунку 281 "Товари на складі" та повноти їх відображення у податкових накладних та податкових деклараціях розбіжностей не встановлено. За період з 01.01.2022 року по 10.02.2022 року проведено повний аналіз придбаних та реалізованих ТМЦ. Розбіжностей із залишками, встановлених під час інвентаризації станом на 11.02.2022 не виявлено.

Проведеною перевіркою на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних, наданих ТОВ "Шервул" первинних документів щодо реалізації, оприбуткування готової продукції, придбання, списання ТМЦ у виробництво в період з 01.01.2022 по 10.02.2022, підтверджено залишок ТМЦ, що перебували на балансі підприємства станом на 31.12.2021 року".

Разом з тим, відповідно до пункту 3.8 Правил етичної поведінки в органах Державної податкової служби, затверджених наказом ДПС від 02.09.2019 № 52 (зі змінами) працівники зобов`язані виконувати свої посадові обов`язки неупереджено, незважаючи на особисті ідеологічні, релігійні, політичні або інші погляди, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильності до окремих фізичних чи юридичних осіб, громадських, релігійних та політичних організацій.

Наказом ГУ ДПС у Сумській області від 18.10.2022 № 345 затверджено Положення про управління податкового аудиту. Так, управління податкового аудиту є самостійним структурним підрозділом ГУ ДПС у сумській області. Управління податкового аудиту очолює начальник, який призначається на посаду наказом начальника ГУ ДПС у Сумській області за погодженням з директором Департаменту Управління податкового аудиту ДПС України.

Так, п.п.2.2 та п.2 Положення про управління податкового аудиту визнано, що керівництво структурним підрозділом це зокрема здійснення внутрішнього контролю у структурному підрозділі ГУ ДПС та організація, забезпечення контролю у межах виконання структурним підрозділом листів-доручень Голови ДПС, доручень керівництва ДПС.

Згідно до посадової інструкції начальника управління податкового аудиту ОСОБА_1 організовує роботу та здійснює керівництво діяльністю управління податкового аудиту ГУ ДПС у межах повноважень, відповідно до положення про управління податкового аудиту, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності та забезпечує аналіз якості організації роботи підрозділів податкового аудиту (п.1, 3 розділу 3 посадової інструкції).

Беручи до уваги вище наведене позивачка як керівник самостійного структурного підрозділу не забезпечила виконання функцій підрозділу належним чином.

Посилання позивача на відсутність погодження Департаменту управління податкового аудиту ДПС України спростовується листом від 20.04.2023 № 8569/7/99-00-07-03-01-07.

Стосовно застосування дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення із займаної посади представник пояснив, що під час визначення характеру проступку, ступінь вини та тяжкість дисциплінарного проступку, заподіяна ним шкода та обставини, за яких вчинено проступок і попередня робота працівника дисциплінарною комісією було висновки щодо ознак вчинення дисциплінарного проступку передбаченого п.1 ч.2. ст. 65 Закону № 889.

Не забезпечення керівником управління податкового аудиту в межах компетенції належного контролю за здійсненням податкових перевірок їх оформлення підриває довіру до органу державної влади як до носія влади.

Рішення щодо застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення ґрунтується на всіх фактах та обставинах що мають значення.

З тексту Присяги вбачається, що в основі поведінки державного службовця закладені етичні, правові та службово-дисциплінарні норми поведінки, недодержання яких утворює факт порушення Присяги. Тому, складаючи Присягу, державний службовець покладає на себе не тільки певні службові зобов`язання, але й моральну відповідальність за їх виконання.

Присяга має правову природу одностороннього, індивідуального, публічно-правового характеру, конституційного зобов`язання державного службовця.

Під порушенням Присяги слід розуміти скоєння державним службовцем проступку (вчинку) проти інтересів служби, який суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як до носія влади, що призводить до приниження авторитету державного органу та унеможливлює виконання ним своїх обов`язків надалі.

Отже, враховуючи вищевикладене, інтереси служби нерозривно пов`язані з інтересами держави та народу України (оскільки сплачені платниками податки, доходи та збори спрямовуються, зокрема, і на соціальні виплати), а неналежне виконання своїх обов`язків посадовими особами територіальних органів ДПС (які несуть персональну відповідальність за роботу такого підрозділу територіального органу, як було зазначено вище) є самим порушенням Присяги.

За наявних обставин, а також враховуючи, що несумлінне, недобросовісне виконання обов`язків державного службовця в умовах дії воєнного стану, що вчинено проти інтересів служби, яке суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як до носія влади, що призводить до приниження авторитету державного органу та унеможливлює виконання ним своїх обов`язків надалі, фактично утворює факт порушення Присяги.

Вимоги про стягнення компенсації за час вимушеного прогулу є похідними від вимог щодо скасування наказу про звільнення та поновлення на посаді, а від так враховуючи вище наведене не підлягають задоволенню. Просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Вислухавши позивачку, представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Матеріалами справи, серед яких є копія дисциплінарної справи, підтверджується наступні обставини.

Позивачку з вересня 2020 року призначено на посаду начальника управління податкового аудиту Головного управління ДГІС у Сумській області.

Наказом ГУ ДПС у Сумській області від 21.03.2023 № 75 порушено дисциплінарне провадження стосовно ОСОБА_1 , а наказом ГУ ДПС у Сумській області від 22.03.2023 № 79 утворено дисциплінарну комісію.

Підставою для порушення дисциплінарного провадження стосовно позивачки є доручення виконуючого обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області від 20.03.2023 № 6-д та доповідна записка сектору відомчого контролю ГУ ДПС у Сумській області від 20.03.2023 № 17/18-28-06. Державною податковою службою України виявленні істотні порушення в оформленні матеріалів, проведених документальних позапланових виїзних перевірок на підставі п.п.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України. Начальником управління податкового аудиту ОСОБА_1 не забезпечено належний контроль та організацію проведення позапланових документальних перевірок ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул".

04.04.2023 позивачкою було надано голові Дисциплінарної комісії ОСОБА_2 пояснення з питань проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шервул".

У ході розгляду дисциплінарної справи ОСОБА_1 вручено листи Дисциплінарної комісії від 03.04.2023 № 4081/6/18-28-01-01-22ДК, від 04.04.2023 № 4178/6/18-28-01-01-22ДК, якими запрошено її на засідання Дисциплінарної комісії та запропоновано надати пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження.

18.04.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області видано наказ № 12-дс про застосування до начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з посади державної служби за порушення Присяги державного службовця згідно пункту 1 частини 2 статті 65, пункту 4 частини 1 статті 66, пункту 4 частини 1 статті 83, пункту 4 частини 1 статті 87 Закону України від 10 грудня 2015 № 889-VII "Про державну службу" ( зі змінами).

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Стаття 43 Конституції України гарантує, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях, визначаються Законом України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII (Закон № 889-VIII).

Відповідно до ст. 1, ч. 1 ст. 3 Закону № 889-VIII, державною службою є публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. Державний службовець є громадянином України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби. Закон регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця.

Згідно з ч. 2 та ч. 3 ст. 5 Закону № 889-VIII відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.

За текстом ч.1 ст. 4 Закону № 889-VIII державна служба здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) верховенства права - забезпечення пріоритету прав і свобод людини і громадянина відповідно до Конституції України, що визначають зміст та спрямованість діяльності державного службовця під час виконання завдань і функцій держави; 3) професіоналізму - компетентне, об`єктивне і неупереджене виконання посадових обов`язків, постійне підвищення державним службовцем рівня своєї професійної компетентності, вільне володіння державною мовою і, за потреби, регіональною мовою або мовою національних меншин, визначеною відповідно до закону; 4) патріотизму - відданість та вірне служіння Українському народові; 7) забезпечення рівного доступу до державної служби - заборона всіх форм та проявів дискримінації, відсутність необґрунтованих обмежень або надання необґрунтованих переваг певним категоріям громадян під час вступу на державну службу та її проходження; 10) стабільності - призначення державних службовців безстроково, крім випадків, визначених законом, незалежність персонального складу державної служби від змін політичного керівництва держави та державних органів.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом № 889-VIII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та в частині, що не врегульовано спеціальним законодавством, КЗпП України, Порядком здійснення дисциплінарного провадження, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1039 (далі Порядок 1039).

Глава 2 (статті 64 - 79) Закону № 889-VIII Засади дисциплінарної відповідальності державного службовця.

Згідно ст. 64 Закону № 889-VIII за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.

В статті 65 Закону № 889-VIII визначено, що підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

Дисциплінарним проступком є порушення Присяги державного службовця та інші визначені в цій статті порушення.

Відповідно до ст. 66 Закону № 889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення:

1) зауваження;

2) догана;

3) попередження про неповну службову відповідність;

4) звільнення з посади державної служби.

Звільнення з посади державної служби є винятковим видом дисциплінарного стягнення і може бути застосоване лише у разі вчинення дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 1, 3, 7, 9-11, 13, 14 частини другої статті 65 цього Закону, а також вчинення систематично (повторно протягом року) дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 12 частини другої статті 65 цього Закону.

В силу ст. 67 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.

Тобто, для встановлення достатньої підстави для застосування дисциплінарної відповідальності до державного службовця, необхідно становити склад проступку, передбачений частиною першої ст. 65 Закону № 889-VIII, а саме: об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта, суб`єктивної сторони, а також врахувати інші обставини, що мають значення: ступінь тяжкості, наявність шкоди, особу працівника.

Також ознакою об`єктивної сторони дисциплінарного проступку є спричинення ним шкоди певним суспільним відносинам.

Вина державного службовця виражається у його внутрішньому психічному ставленні до суспільно шкідливого діяння та до наслідків, що настали або могли настати. Вина державного службовця може бути виражена у формі умислу або необережності.

В статті 69 Закону № 889-VIII визначено, що для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія).

Результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення.

Порядок здійснення дисциплінарного провадження затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок здійснення дисциплінарного провадження визначає, зокрема:

1) повноваження та порядок роботи дисциплінарної комісії;

2) порядок формування дисциплінарної комісії;

3) порядок здійснення дисциплінарного провадження у разі неможливості утворення або функціонування дисциплінарної комісії у державному органі.

В статті 73 Закону № 889-VIII визначено, що з метою збору інформації про обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, для визначення дисциплінарною комісією ступеня вини, характеру і тяжкості цього дисциплінарного проступку Комісією, дисциплінарною комісією формується дисциплінарна справа.

Стаття 77 Закону № 889-VIII містить вимоги, що рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення.

У рішенні, яке оформляється наказом (розпорядженням), зазначаються найменування державного органу, дата його прийняття, відомості про державного службовця, стислий виклад обставин справи, вид дисциплінарного проступку і його юридична кваліфікація, вид застосованого дисциплінарного стягнення.

Частина 1 ст. 83 Закону України "Про державну службу" передбачає, що державна служба припиняється, зокрема:

4) за ініціативою суб`єкта призначення (статті 87, 87-1 цього Закону);

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 87 Закону № 889-VIII підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є, зокрема, вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення.

Згідно пункту 2 Порядку 1039 процедура здійснення дисциплінарного провадження передбачає:

прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження;

формування дисциплінарної комісії та її склад;

визначення повноважень дисциплінарної комісії;

визначення основних засад роботи дисциплінарної комісії;

формування дисциплінарної справи;

прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи.

В пункті 16 Порядку 1039 визначено, що з числа членів дисциплінарної комісії обираються її голова та секретар.

Голова дисциплінарної комісії організовує її роботу, призначає місце та дату проведення засідання дисциплінарної комісії та головує на ньому, сприяє здійсненню учасниками дисциплінарного провадження їх прав та обов`язків, забезпечує об`єктивне та повне з`ясування обставин справи, вживає необхідних заходів для забезпечення на засіданні належного порядку та здійснює інші повноваження, які пов`язані із забезпеченням діяльності дисциплінарної комісії.

Секретар дисциплінарної комісії здійснює організаційне забезпечення роботи дисциплінарної комісії, формує порядок денний засідань дисциплінарної комісії, забезпечує ведення, формування та зберігання протоколів засідань дисциплінарної комісії, формування матеріалів дисциплінарної справи, їх зберігання, ознайомлення із матеріалами дисциплінарної справи членів дисциплінарної комісії та державного службовця та здійснює інші повноваження, які пов`язані із забезпеченням діяльності дисциплінарної комісії.

Згідно пункту 18 Порядку 1039 члени дисциплінарної комісії мають право ознайомлюватися з матеріалами, що належать до повноважень дисциплінарної комісії, висловлювати свою позицію під час засідання дисциплінарної комісії та брати участь у прийнятті рішень шляхом голосування, ініціювати в разі потреби скликання засідання дисциплінарної комісії, здійснювати інші повноваження, які пов`язані із забезпеченням діяльності Комісії, дисциплінарної комісії, відповідно до Закону.

Відповідно до пункту 19 Порядку 1039 формою роботи Комісії, дисциплінарної комісії є засідання.

Згідно пунктів 33, 34 Порядку 1039 дисциплінарна комісія розглядає належним чином сформовану дисциплінарну справу та за результатами такого розгляду приймає рішення про наявність чи відсутність у діях державного службовця дисциплінарного проступку та підстав для його притягнення до дисциплінарної відповідальності, про що зазначається у протоколі засідання.

Дисциплінарна комісія повинна встановити:

- чи мали місце обставини, на підставі яких порушено дисциплінарне провадження;

- чи містять дії державного службовця ознаки дисциплінарного проступку;

- чим характеризується дисциплінарний проступок, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до державної служби;

- чи підлягає державний службовець притягненню до дисциплінарної відповідальності;

- який вид дисциплінарного стягнення може бути застосований до державного службовця.

Результатом розгляду дисциплінарної справи є подання дисциплінарної комісії, яке готується після прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи та підписується усіма її членами, які брали участь у голосуванні.

Подання складається із вступної, мотивувальної та резолютивної частини.

У вступній частині зазначаються:

дата складення;

відомості щодо підстав для порушення дисциплінарного провадження;

прізвище, ім`я, по батькові державного службовця, його посада, інші відомості, що мають значення для здійснення дисциплінарного провадження.

У мотивувальній частині зазначаються:

у разі наявності у діях державного службовця дисциплінарного проступку:

- факти, що підтверджують вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, з посиланням на положення відповідних нормативно-правових актів;

- обставини, що призвели до вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку;

- ступінь вини державного службовця;

- характер дисциплінарного проступку, ступінь його тяжкості, настання тяжких наслідків;

- відомості, що характеризують державного службовця, обставини, що пом`якшують чи обтяжують дисциплінарну відповідальність державного службовця, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та ставлення державного службовця до державної служби;

- заяви, клопотання, пояснення державного службовця та рішення, прийняті Комісією, дисциплінарною комісією за результатами їх розгляду.

У резолютивній частині зазначаються:

у разі наявності у діях державного службовця дисциплінарного проступку:

- висновок про наявність у діях державного службовця дисциплінарного проступку, передбаченого відповідним пунктом частини другої статті 65 Закону, та підстав для його притягнення до дисциплінарної відповідальності;

- вид дисциплінарного стягнення, рекомендованого до застосування, передбачений відповідною частиною статті 66 Закону, або обставини, що виключають можливість накладення дисциплінарного стягнення.

Із копій матеріалів дисциплінарної справи № 12 ГУ ДПС у Сумській області відносно ОСОБА_1 (т.1, а.с. 51 - 131) слідує, що 21.03.2023 виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС в Сумській області було видано наказ № 75 "Про порушення дисциплінарного провадження", яким було порушено дисциплінарне провадження стосовно начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС в Сумській області ОСОБА_3 , а наказом № 79 від 22.03.23 утворено склад Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ ГУ ДПС у Сумській області, розпочатих наказами: від 21.03.2023 № 75 "Про порушення дисциплінарного провадження", від 21.03.2023 № 76 "Про порушення дисциплінарного провадження", та затвердити її склад згідно з додатком. За текстом цього наказу № 79 від 22.03.2023 встановлено, що наказ № 76 від 21.03.2023 "Про порушення дисциплінарного провадження" стосується ОСОБА_4 . Таким чином, в порушення вимог Порядку 1039 дисциплінарна комісія була утворена не для здійснення конкретного дисциплінарного провадження саме відносно позивачки ОСОБА_1 , а для здійснення одночасно двох дисциплінарних проваджень, що відкриті відносно різних державних службовців і різними наказами відповідача. Це не відповідає визначеній в пункті 2 Порядку 1039 процедурі здійснення дисциплінарного провадження. В роз`ясненні Національного агентства з питань державної служби від 23.07.2020 № 109 р/з "Щодо утворення дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ" вказується, що "... дисциплінарна комісія формується після прийняття рішення по порушення дисциплінарного провадження із числа працівників органу, в якому утворюється відповідна дисциплінарна комісія, та утворюється разово, для здійснення конкретного дисциплінарного провадження".

З аналізу копій матеріалів дисциплінарної справи та копій протоколів засідання Дисциплінарної комісії від 31.03.23 і 10.04.23 слідує, що підставою для порушення дисциплінарного провадження відносно ОСОБА_1 було доручення виконуючого обов`язки Голови ДПС України від 14.03.23 № 248/99-00-02-0302-13 згідно з яким було порушено дисциплінарне провадження стосовно заступника начальника ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_5 , а також доручено забезпечити вжиття заходів щодо проведення поглибленого аналізу операцій, здійснених ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шеврул", за результатами вжитих заходів та за наявності підстав забезпечити організацію і контроль за проведенням документальних перевірок ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шеврул", а керівництву ГУ ДПС у Сумській області вжити заходів з метою притягнення до відповідальності посадових осіб за встановлені порушення та недоліки, зокрема шляхом ініціювання дисциплінарних проваджень.

Цьому дорученню від 14.03.23 № 248/99-00-02-0302-13 слугувала доповідна записка Директора Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС України, в якій було повідомлено про недоліки, пов`язані з неналежним дослідженням під час перевірок питань, які підлягали з`ясуванню для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог податкового законодавства, зокрема по ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шеврул".

20.03.23 завідувач сектору забезпечення відомчого контролю ГУ ДПС в Сумській області В.Нестеренко склала на ім`я виконуючого обов`язки начальника ГУ ДПС в Сумській області ОСОБА_6 доповідну записку "Про неналежну якість складення матеріалів документальних позапланових перевірок".

Із копії посадової інструкції начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області (т. 1, а.с. 61-63) слідує, що в коло обов`язків ОСОБА_1 входить забезпечення аналізу якості організації роботи підрозділів податкового аудиту, аналіз скасованих повідомлень-рішень, розгляд скарг платників податків на дії та рішення органів ДПС, аналіз актів перевірок на предмет якості їх складання та повноти здійснення контрольних заходів.

Саме невиконання вищевказаних посадових обов`язків представник відповідача в судовому засіданні вважав суттю порушення Присяги державного службовця, що допустила ОСОБА_1 , але в судовому засіданні встановлено, що в структуру управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області входить також і відділ координації, звітності, аналізу та якості перевірок із штатною чисельністю чотири працівники, основними завданнями якого згідно Положення про цей відділ (т.2, а.с. 22 - 30) є аналіз якості організації роботи управління податкового аудиту, аналіз скасованих повідомлень-рішень, розгляд скарг платників податків на дії та рішення органів ДПС, аналіз актів перевірок на предмет якості їх складання та повноти здійснення контрольних заходів.

Дисциплінарною комісією не приділено будь-якої уваги щодо діяльності саме цього відділу податкового аудиту з питання аналізування актів перевірок ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шеврул", а від з`ясування цих обставин залежить об`єктивне і повне встановлення всіх обставин у справі.

Згідно копії подання Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ ГУ ДПС у Сумській області начальником управління податкового аудиту ОСОБА_1 не забезпечено ефективне виконання процедур 2.2 "здійснення внутрішнього контролю у структурному підрозділі ДПС", 2.3 "організація забезпечення контролю у межах компетенції за виконанням структурним підрозділом законів України, інших нормативно-правових актів" функції 2 "керівництво структурним підрозділом" в частині забезпечення та організації проведення документальних, фактичних перевірок, забезпечення надходження коштів до бюджету за результатами контрольно-перевірочних заходів, тощо.

Дисциплінарною комісією встановлено, що відсутність контролю з боку начальника управління податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 за організацією роботи підпорядкованого структурного підрозділу, та ефективного контролю за роботою підлеглих призвело до вказаних негативних наслідків.

Дисциплінарна комісія на підставі цього робить висновок про порушення ОСОБА_1 . Присяги державного службовця, хоч сам текст Присяги державного службовця, підписаного ОСОБА_1 , в матеріалах відсутній, дисциплінарна комісія аналізує текст присяги державного службовця, що викладений в ст. 36 Закону № 889-VІІІ в редакції від 10.12.2015, тому суд визнає, що комісія не переконалася, а повинна б була переконатися чи взагалі ОСОБА_1 підписувала таку присягу оскільки відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону № 889-VІІІ підписаний текст Присяги державного службовця є складовою особової справи державного службовця.

Із копії наданого представником відповідача на вимогу суду тексту Присяги державного службовця (т. 2 а.с. 3) слідує, що вказану Присягу державного службовця ОСОБА_1 підписала 07.11.2005 року.

Також, із копій наданих на вимогу суду представником відповідача протоколів засідання Дисциплінарної комісії № 11-ДК і № 13-ДК (т. 2, а.с.172-178) слідує, що комісія провела своє перше засідання 31.03.23, на якому були обрані головою комісії - ОСОБА_7 , секретарем комісії - ОСОБА_8 , а також вирішено розпочати розгляд дисциплінарної справи, порушеної наказом ГУ ДПС у Сумській області від 21.03.23 № 75, та розпочати формування дисциплінарної справи.

Крім того, голова Дисциплінарної комісії ОСОБА_7 зобов`язала члена цієї комісії ОСОБА_9 забезпечити об`єктивне та повне з`ясування обставин справи, зібрати інформацію та передати її секретарю комісії для формування дисциплінарної справи в строк до 06.04.23, а також доповісти на наступному засіданні комісії щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження стосовно ОСОБА_1 .

На своєю засіданні 10.04.23 Дисциплінарна комісія вислухала доповідь члена комісії ОСОБА_9 , тези доповіді нею додаються, і комісія прийняла рішення про застосування до начальника податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення з займаної посади за порушення Присяги державного службовця, включивши текст цих тез доповіді майже дослівно в своє подання від 10.04.23 (т. 1, а.с. 123 - 126, 128 - 131).

В матеріалах дисциплінарної справи (а.с. 62-63, т. 1) мається від 04.04.23 виключно позитивна характеристика ОСОБА_1 , складена виконуючим обов`язки начальника ГУ ДПС у Сумській області, згідно з якою позивачка працює в податкових органах з листопаду 2005 року, володіє нормативними та інструктивними матеріалами щодо оподаткування та застосовує їх у практичній роботі, має достатній рівень етики поведінки та спілкуванні з людьми, користується повагою в колективі, дисциплінарних стягнень не має.

Таким чином, суд на підставі викладених доказів вважає, що в супереч вимогам Закону 889-VІІІ та Порядку 1039 Дисциплінарна комісія ГУ ДПС у Сумській області не встановила жодним чином об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єктивної сторони правопорушення, яке зазначила в своєму поданні, а також не врахувала інших обставин, що мають значення: ступінь тяжкості, наявність шкоди, особу працівника.

Недоліки перевірки ТОВ "Тамтекс" та ТОВ "Шеврул", а також оформлення результатів цих перевірок при встановлених судом обставинах жодним чином не підтверджують вчинення дисциплінарного проступку саме позивачкою ОСОБА_1 як начальником управіння податкового аудиту ГУ ДПС у Сумській області.

В судовому засіданні встановлено із пояснень представника відповідача, що акти перевірки, недоліки по яких вказані як порушення Присяги державного службовця, прийняті до виконання після підтвердження їх висновків в ході документальних позапланових перевірок.

Також в судовому засіданні не надано представником відповідача жодних доказів про заподіяння матеріальної чи іншої шкоди.

Жодних обставин щодо неможливості застосування іншого, не пов`язаного із звільненням, виду дисциплінарного стягнення відповідачем не наведено.

Згідно з довідкою від 27.04.2023 № 91/Д/18-28-10-02-06 середньоденний заробіток позивачки складає 1035,53 грн, тому за час вимушеного прогулу позивачки з 20 квітня по 30 червня 2023 року сума заробітної плати становитиме 51776,5 гривень.

Заявлені позивачкою витрати на професійну правничу допомогу в сумі 15000 грн суд визнає повністю обґрунтованими і такими, що підлягають стягненню відповідно до ст. 134 КАС України за рахунок відповідача оскільки ця сума встановлена згідно договору про надання правової допомоги позивачці ОСОБА_1 адвокатом Хурсенком С.О. від 05.04.23 та додаткової угоди до цього договору між сторонами від 25.04.23 (т. 1, а.с. 39, 40), а також відповідає складності справи та обсягу виконаних адвокатом робіт в межах справи.

Суд також визнає необхідним на підставі частини першої статті 371 КАС України допустити негайне виконання рішення в частині присудження виплати заробітної плати у межах суми стягнення за один місяць та поновлення ОСОБА_1 на раніше займаній посаді оскільки ці вимоги заявлені у відносинах публічної служби.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними і скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Державної податкової служби у Сумській області № 12-дс від 18 квітня 2023 року про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби ОСОБА_1 .

Визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Державної податкової служби у Сумській області № 60-о від 19 квітня 2023 року про припинення державної служби та звільнення з 20 квітня 2023 року з посади начальника управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області ОСОБА_1 .

Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника управління податкового аудиту Головного управління Державної податкової служби у Сумській області з дня звільнення.

Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469) на користь ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу з 20 квітня по 30 червня 2023 року включно 51776,5 гривень.

Рішення в частині поновлення на посаді та стягнення заробітної плати у розмірі суми стягнення за один місяць - 22781,66 грн, підлягає негайному виконанню.

Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469) витрати на професійну правничу допомогу в сумі 15000 гривень.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 05.07.2023.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112322433
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/4114/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Постанова від 15.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 15.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні