ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/3676/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, у якій з урахуванням уточненої позовної заяви від 02.05.2023 /а.с. 29-32/, позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області №170 від 21.01.2023 про відмову у підтвердженні періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005;
- зобов`язати Комісію з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області підтвердити період роботи ОСОБА_1 на посаді тракториста-машиніста, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, за період з 01.01.1993 по 18.10.2005;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області №164750005650 від 14.02.2023 про відмову у призначенні пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та прийняти рішення по суті заяви, зарахувавши до пільгового стажу ОСОБА_1 періоди роботи трактористом-машиністом на пільгових умовах за період 01.01.1993 по 18.10.2005, та призначити і виплачувати пенсію на пільгових умовах з моменту звернення за призначенням пенсії - з 24.10.2022.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами розгляду його звернення до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області прийнято рішення від 31.01.2023 №170, яким позивачу зараховано стаж роботи на посаді тракториста-машиніста за період з 01.01.1989 по 31.12.1992, водночас відмовлено у зарахуванні стажу роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005 у зв`язку з: відсутністю даних про оплату праці, робота на посаді, що не дає право на пільгове пенсійне забезпечення, у наданих документах відсутня інформація про ліквідацію ПСП "Наріжжя" без визначення правонаступника. За результатами розгляду заяви позивача про призначення пенсії за віком на пільгових умовах 14.02.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області прийнято рішення №164750005650 про відмову у призначенні пенсії. Підставою відмови вказано недостатній стаж роботи на посаді тракториста-машиніста, що дає право на призначенні пенсії на пільгових умовах. Зокрема, документально підтверджений страховий стаж на момент звернення за призначенням пенсії складає 32 роки 5 місяців 26 днів, у тому числі в якості тракториста-машиніста - 18 років 2 місяця 16 днів. Позивач вважає рішення Комісії від 31.01.2023 №170 в частині не зарахування періодів роботи в колгоспі з 01.01.1993 по 18.10.2005 та рішення №164750005650 про відмову у призначенні пенсії протиправними та такими, що підлягають скасуванню, посилаючись на те, що трудовою книжкою колгоспника підтверджується його робота трактористом-машиністом у колгоспах імені Крупської, КСП "Наріжанське", ПСП "Надія". Вказує, що про виконання трудоднів та участь у виробництві сільськогосподарської продукції свідчать записи у трудовій книжці на сторінках 18-21.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року позовну заяву залишено без руху.
05 травня 2023 року до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви з доданими до неї документами.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 травня 2023 року позовну заяву залишено без руху.
16 травня 2023 року до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви, до якої додано копію позовної заяви (уточненої) від 02.05.2023 /а.с.38/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/3676/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази від відповідачів.
02 червня 2023 року до суду надійшов відзив ГУ ПФУ в Луганській області /а.с. 56-62/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що на дату звернення про призначення пенсії страховий стаж ОСОБА_1 склав 32 роки 5 місяців 26 днів, у тому числі пільговий стаж в якості тракториста-машиніста - 18 років 2 місяці 16 днів. Пояснює, що до пільгового стажу в якості тракториста-машиніста не зараховано періоди роботи: з 01.01.1993 по 18.10.2005 відповідно до рішення про результати розгляду заяви про підтвердження стажу роботи Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області від 31.01.2023 № 170; з 19.10.2005 по 14.03.2006 в ДП Нафком Агро у зв`язку з відсутністю уточнюючої довідки відповідно до Порядку № 637; з 12.01.2009 по 19.01.2009, з 16.06.2009 по 31.12.2009, з 01.01.2011 по 31.01.2011 в ТОВ Агрофірмі Дніпроагролан відповідно Довідки № 216 у зв`язку з відсутністю нарахування заробітної плати в Реєстрі; з 01.10.2022 по 21.11.2022 в ТОВ Агрофірмі Дніпроагролан відповідно Довідки №216 у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків за даними Реєстру. Вважає, що ОСОБА_1 правомірно відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до пункту 3 частини 2 статті 114 Закону у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу 20 років.
05 червня 2023 року до суду надійшов відзив ГУ ПФУ в Полтавській області /а.с. 126-132/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на те, що на підставі аналізу документів Комісією винесено рішення про результати розгляду заяви про підтвердження стажу роботи №170 від 31.01.2023, яким частково задоволено заяву ОСОБА_1 та підтверджено період роботи відповідно до п.3 ч.2 ст.114 Закону №1058 з 01.01.1989 по 31.12.1992. У підтвердженні періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005 відмовлено через відсутність даних про оплату праці, робота на посаді, що не дає права на пільгове пенсійне забезпечення відповідно до п. 3 ч. 2 ст.114 Закону №1058, відсутність інформації про ліквідацію ПСП Наріжжя без визначення правонаступника.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 /а.с. 5/, звернувся до ГУ ПФУ в Полтавській області із заявою від 14.12.2022 про підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах за періоди з 01.01.1989 по 18.10.2005 /а.с. 142-144/ та пакетом документів, перелік яких наведено у цій заяві та копії яких містяться у матеріалах справи /148-159/.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 про підтвердження стажу роботи Комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області прийнято рішення від 31.01.2023 №170, яким вирішено:
1) підтвердити ОСОБА_1 періоди роботи, передбаченої пунктом 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 01.01.1989 по 31.12.1992;
2) відмовити ОСОБА_1 в підтвердженні роботи, передбаченої пунктом 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 01.01.1993 по 18.10.2005.
Як підстава відмови зазначено:
- відсутність даних про оплату праці;
- робота на посаді, що не дає право на пільгове пенсійне забезпечення;
- у наданих документах відсутня інформація про ліквідацію ПСП "Наріжжя" без визначення правонаступника.
06.02.2023 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 /а.с.5/, звернувся до Глобинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України ГУ ПФУ в Полтавській області із заявою від 06.02.2023 про призначення пенсії за віком /а.с. 65-67/ та пакетом документів, перелік яких вказано у розписці-повідомленні від 06.02.2023 №181 /а.с.67/, копії яких містяться в матеріалах справи /а.с. 68, 72-110, 116-124/.
З урахуванням принципу екстериторіальності заяву ОСОБА_1 від 06.02.2023 та поданий пакет документів в електронному вигляді передано на розгляд до ГУ ПФУ в Луганській області.
14.02.2023 за результатами розгляду вказаної заяви ОСОБА_1 ГУ ПФУ в Луганській області прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії №164750005650 /а.с. 113-114/, яким ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії на пільгових умовах згідно з пунктом 3 частини 2 статті 114 Закону у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Вказане рішення вмотивовано тим, що на час звернення із заявою вік заявника 55 років 3 місяці 13 днів. За наданими документами страховий стаж складає 32 роки 5 місяців 26 днів, у тому числі у якості тракториста-машиніста - 18 років 2 місяці 16 днів. Пільговий стаж обліковано згідно Рішення про результати розгляду заяви про підтвердження стажу роботи Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області від 31.01.2023 №170 (з урахуванням трудової участі в громадському господарстві за даними архівної довідки від 16.11.2022 №01-18/207, яка видана комунальною установою "Об`єднаний трудовий архів") та довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 21.11.2022 №216, яка видана ТОВ "Агрофірма Дніпроагролан" (далі - довідка №216). Крім того, за розглядом документів до страхового стажу не зараховано періоди роботи: з 01.02.2004 по 30.09.2004, грудень 2004 у ПСП "Надія" у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр), з 01.01.2005 по 08.10.2005 - у зв`язку з відсутністю звітності до Пенсійного фонду України в Реєстрі; з 19.10.2005 по 31.10.2005 у ДП "Нафком Агро" у зв`язку з відсутністю нарахованої суми нарахованої заробітної плати в Реєстрі; з 12.01.2009 по 19.01.2009, з 16.06.2009 по 31.12.2009, січень 2011, з 01.01.2023 по 31.01.2023 у ТОВ "Агрофірма Дніпроагролан" у зв`язку з відсутністю звітності до Пенсійного фонду України в Реєстрі; з 01.10.2022 по 31.12.2022 - у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків у Реєстрі. За розглядом документів до пільгового стажу не зараховано періоди роботи у якості тракториста-машиніста: 1) з 19.10.2005 по 14.03.2006 у ДП "Нафком Агро" у зв`язку з відсутністю пільгової довідки згідно з додатком №5 пункту 20 Порядку №637: 2) за довідкою №216: з 12.01.2009 по 19.01.2009, з 16.06.2009 по 31.12.2009, січень 2011 - у ТОВ "Агрофірма Дніпроагролан" у зв`язку з відсутністю звітності до Пенсійного фонду України в Реєстрі; з 01.10.2022 по 21.11.2023 - у ТОВ "Агрофірма Дніпроагролан" у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків за даними реєстру.
Позивач не погодився з рішенням Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області №170 від 21.01.2023 в частині відмови у підтвердженні періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005 і з рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області №164750005650 від 14.02.2023 про відмову у призначенні пенсії та звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенню Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області №170 від 21.01.2023 в частині відмови у підтвердженні періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005 та рішенню Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області №164750005650 від 14.02.2023 про відмову у призначенні пенсії, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено підстави для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Рішенням Конституційного Суду України від 23 січня 2020 року у справі № 1-р/2020 за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень розділу I, пункту 2 розділу III „Прикінцеві положення Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), статтю 13, частину другу статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII.
Пунктом 2 цього Рішення визначено, що стаття 13, частина друга статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Згідно з пунктом 3 Рішення Конституційного Суду України від 23 січня 2020 року у справі №1-р/2020 застосуванню підлягають стаття 13, частина друга статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-XII в редакції до внесення змін Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах, а саме: „На пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:
... в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі;...".
Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пільгових умовах пенсія за віком призначається чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі. За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, страхового стажу, зокрема, з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 25 років 6 місяців; з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років; з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 /а.с. 5/ на час звернення до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії від 06.02.2023 /а.с. 65-67/ досяг 55 років.
Згідно з розрахунком страхового стажу ОСОБА_1 , здійсненим органом Пенсійного фонду України, страховий стаж позивача становить 32 роки 5 місяців 26 днів /а.с. 137/.
Пунктом 1 рішення Комісії №170 від 31.01.2023 підтверджено період роботи позивача з 01.01.1989 по 31.12.1992 та ГУ ПФУ в Луганській області було враховано цей період до пільгового стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Спір між сторонами виник через відмову у підтвердженні Комісією при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області роботи позивача з 01.01.1993 по 18.10.2005 як такої, що дає право для призначення пенсії на пільгових умовах, та не зарахування Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області до пільгового стажу роботи позивача, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" цього періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону № 1058-IV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
За змістом частини 1 статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Згідно з частиною 2 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до приписів частини 4 статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
До 01.01.2004 порядок підтвердження стажу роботи був визначений статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 № 1788-XII (надалі - Закон № 1788-XII).
Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-ХІІ встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі Порядок № 637).
Пунктом 1 Порядку № 637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 Порядку № 637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Таким чином, страховий стаж підтверджується записами у трудовій книжці, і лише у випадку їх відсутності встановлюється на підставі інших документів, перелік яких наведено вище, у тому числі виданих за місцем роботи та архівними установами, зокрема довідками, які містять відомості про періоди роботи.
Пунктом 20 Порядку №637 передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Додатково в довідці наводяться такі відомості, зокрема, стосовно трактористів-машиністів підприємств сільського господарства (в тому числі колгоспів) - про безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції.
Позивачем не надано до пенсійного органу та до суду трудової книжки або уточнюючої довідки за період роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005.
Процедура підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, зокрема, для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника, визначено Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 р. N 18-1 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 р. за N 1231/13105 (надалі - Порядок №18-1).
Відповідно до пункту 3 Порядку №18-1 підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії (далі - Комісії).
Пунктом 6 Порядку № 18-1 встановлено, що основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи.
Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців отриманим позивачем 27.02.2023, підтверджено, що 07.08.2007 до ЄДР внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Приватного сільськогосподарське підприємство "Наріжжя" (ідентифікаційний код 03770164) у зв`язку з визнанням її банкрутом.
Частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно частини 5 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Отже, юридична особа Приватне сільськогосподарське підприємство "Наріжжя" (ідентифікаційний код 03770164) ліквідована без правонаступника.
Водночас позивач не надавав вказаний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців до Комісії при ГУ ПФУ в Полтавській області, у зв`язку з чим у оскаржуваному рішенні зазначено, що у наданих документах відсутня інформація про ліквідацію ПСП "Наріжжя" без правонаступника.
Умовами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах з підстави, визначеної пунктом 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", є:
- виконання робіт на посаді тракториста-машиніста;
- безпосередня зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства;
- досягнення відповідного віку, а також наявність необхідного стажу.
Пунктом 2 постанови Ради Міністрів СРСР від 21.04.1975 №310 "Про трудові книжки колгоспників", установлено, що трудова книжка колгоспника є основним документом про трудову діяльність членів колгоспу. Трудові книжки ведуться на всіх членів колгоспу, в тому числі на членів рибознавчих колгоспів, з моменту прийняття їх у члени колгоспу.
Відповідно до пункту 1 Основного положення про порядок видачі і ведення трудових книжок колгоспників, затвердженого постановою правління Ради Міністрів СРСР від 21.04.1975 №310, основним документом про трудову діяльність членів колгоспу є трудова книжка колгоспника, яка ведеться на всіх членів колгоспу з моменту їх вступу в члени колгоспу.
Трудові книжки ведуться на всіх членів колгоспів з моменту прийняття їх в члени колгоспу (пункт 2 Основних положень).
До трудової книжки колгоспника, зокрема, заносяться: відомості про колгоспника: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, освіта, професія, спеціальність; відомості про роботу: призначення на роботу, переведення на іншу роботу, закінчення роботи; відомості про трудову участь: прийнятий в колгоспі річний мінімум трудової участі в громадському господарстві, його виконання (пункт 5 Основних положень).
Згідно пункту 6 Основних положень всі записи в трудовій книжці засвідчуються у всіх розділах за час роботи в колгоспі підписом голови колгоспу або спеціально уповноваженої правлінням колгоспу особи та печаткою.
Згідно із зразком трудової книжки колгоспника, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 21 квітня 1975 року № 310, у трудовій книжці колгоспника зазначається в розділі V відомості про трудову участь в загальному господарстві, зокрема прийнятий колгоспом річний мінімум трудової участі в громадському господарстві, виконання річного мінімуму трудової участі в громадському господарстві та причини невиконання такого річного мінімуму.
Зважаючи на викладене, основним документом про трудову діяльність членів колгоспу є трудова книжка колгоспника, яка ведеться на всіх членів колгоспу з моменту їх вступу в члени колгоспу.
Згідно трудової книжки колгоспника серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 /а.с. 95-110/:
- 05.12.1992 ОСОБА_1 переведений на роботу в КСП "Наріжанське" в зв`язку з реорганізацією колгоспу ім. Крупської (запис №2);
- 28.01.2000 позивач звільнений з роботи по переводу в ПСП "Наріжжя" п. 5 ст. 36 КЗпП України (запис №3);
- 28.08.2003 позивач звільнений за власним бажанням із ПСП "Наріжжя" у зв`язку з переведенням в ПСП "Надія" (запис №4);
- 01.09.2003 ОСОБА_1 прийнятий по переводу механізатором в ПСП "Надія" із ПСП "Наріжжя" за згодою між власниками (запис №5);
- 18.10.2005 позивач звільнений з роботи в ПСП "Надія" за згодою сторін ст. 36 п.1 КЗпП України (запис №6).
У трудовій книжці колгоспника наявні відомості про роботу позивача трактористом виключно у 1989, 1990, 1991, 1992 роках /а.с. 11/.
Трудова книжка колгоспника серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 не містить жодних відомостей про роботу позивача трактористом-машиністом у період з 01.01.1993 по 18.10.2005, а тому суд відхиляє доводи позивача у позові про підтвердження записами трудової книжки колгоспника роботи трактористом-машиністом у період з 01.01.1993 по 18.10.2005
Позивачем не надано до пенсійному органу та до суду жодного документа на підтвердження факту його роботи трактористом-машиністом у період з 01.01.1993 по 18.10.2005.
За таких обставин відсутні встановлені законом підстави для зарахування до пільгового стажу позивача, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту 3 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005.
Відтак, рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області №170 від 21.01.2023 в частині відмови у підтвердженні періоду роботи з 01.01.1993 по 18.10.2005 та рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області №164750005650 від 14.02.2023 про відмову у призначенні пенсії ґрунтуються на вимогах законодавства України, а позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-246, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (с. Матвіївка, Кременчуцький район, Полтавська область, 38215, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014, ідентифікаційний код 13967927), Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (вул. Шевченка, 9, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404, ідентифікаційний код 21782461) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2023 |
Оприлюднено | 24.07.2023 |
Номер документу | 112348632 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні