Ухвала
від 21.07.2023 по справі 200/2537/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про витребування доказів

21 липня 2023 року Справа №200/2537/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області

про: визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023 року, зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити та перерахувати з 18.04.2023 року ОСОБА_1 пенсію за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023 року.

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023 року, зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити та перерахувати з 18.04.2023 року ОСОБА_1 пенсію за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 червня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач через канцелярію суду надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 липня 2023 року суд витребував у Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.07.2021 року з усіма додатками, заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 18.04.2023 року з усіма додатками.

На виконання вимог ухвали відповідачем надано до суду пояснення, відповідно до яких управління повідомило, що Відповідно до підпункту 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану центральні органи виконавчої влади для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Враховуючи запроваджені із введенням в Україні воєнного стану заходи захисту інформації, в тому числі обмеження Пенсійним фондом України доступу до архівів документів, що містять персональні дані, задля запобігання їх витоку, Головне управління позбавлене можливості надати суду копії документів, які знаходяться в матеріалах паперової пенсійної справи позивача. Таким чином, Головне управління позбавлене можливості надати поданння про призначення пенсії позивачу від 12 липня 2021 року, оскільки вказане подання викладено виключно на паперових носіях, доступ до яких на даний час обмежено.

Розглянувши матеріали справи суд дійшов висновку про необхідність отримання від Пенсійного фонду України та Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області письмових пояснень та додаткових доказів у справі.

Згідно ч.ч. 1-3 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Приписами ч. 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. 6 ст. 80 КАС України будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 44 КАС України учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Згідно п.п. 2, 4 - 6 цієї ж статті учасники справи зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки.

Отже, отримання доказів на підтвердження або спростування обставин у справах, що розглядаються судом, є передумовою повноти та всебічності з`ясування всіх обставин у справі та прийняття законного та обґрунтованого рішення, а надання учасниками справи, зокрема, суб`єктами владних повноважень, таких доказів є їх обов`язком.

Суд наголошує, що згідно за своєю правовою природою пенсія є єдиним (або основним) джерелом існування пенсіонера, доходом та власністю (матеріальним інтересом), захищеним статтею 1 Першого протоколу до Конвенції).

Згідно з практикою Європейського Суду з Прав Людини, пенсія підпадає під захист ст. 1 Протоколу 1 (право власності). Зокрема, у своїй практиці ЄСПЛ інтерпретує поняття майно дуже широко, та зараховує до нього рухоме і нерухоме майно, а також майнові і немайнові інтереси. Неодноразово зазначав у своїх рішеннях, що позбавлення особи майна є втручанням у право власності особи (зокрема, у справах Andrejeva v. Latvia (App. № 55707/00, § 77) Stummer v. Austria (App. № 37452/02, § 82),ЄСПЛ підтвердив, що принципи, які застосовуються у справах щодо порушення ст. 1 Протоколу 1, поширюються на пенсії). Якщо чинне законодавство держави передбачає пенсійні виплати, це повинно розглядатись як таке, що генерує майновий інтерес (Carson and Others v. the United Kingdom, App. № 42184/05, § 64, Lakicervic and others v. Monte). У справі Muller v. Austria (App. 5879/72) на той час Європейська комісія з прав людини встановила, що коли особа робить обов`язкові внески до Пенсійного фонду, в неї виникає право власності на частку цього фонду.

У випадку не надання пенсійним органом витребуваних судом документів з пенсійних справ позивачів (доказів по справі) відбувається затягування розгляду таких справ та, як наслідок, має місце (може мати місце) тривале позбавлення людини на отримання належної їй пенсії.

Як вбачається з наданих відповідачем пояснень, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не має доступу до паперової пенсійної справи ОСОБА_1 через обмеження встановлені Пенсійним фондом України, у зв`язку з запровадженням на території України воєнного стану та прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 12 березня 2022 № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану».

Постановою Правління Пенсійного фонду України від 3 березня 2021 року № 8-1, прийнятою відповідно до пп. 2 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2020 року № 1278 Про запровадження експериментального проекту з реалізації функціоналів першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, п.п. 9, 10 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280 (зі змінами) Наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства цифрової трансформації України від 3 березня 2021 року № 112/29, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 березня 2021 року за № 400/36022, - затверджено Порядок проведення експериментального проекту з реалізації функціоналів першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.

Згідно цього Порядку в органах Пенсійного фонду запроваджена Централізована підсистема Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України (ІКІС ПФУ) Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи, в межах якої створюються та ведуться електронні пенсійні справи осіб, яким призначено пенсію.

Відповідно до п. 4.8 розділу ІV Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 7 липня 2014 року № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 з урахуванням змін, внесених постановою правління Пенсійного фонду України від 16 грудня 2020 року № 25-1 Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України, зареєстрована в Міністерстві юстиції України від 16 березня 2021 року за № 339/35961) електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій. […].

Як вбачається з відомостей, наявних на офіційному сайті Донецької обласної державної адміністрації (https://dn.gov.ua/news/golovne-upravlinnya-pfu-v-doneckij-oblasti-zavershilo-finansuvannya-pensij-travnya) Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області продовжує здійснювати свої повноваження щодо нарахування та виплати пенсій, отже у випадку відсутності доступу до архівів документів (в паперовому вигляді) має доступ до електронних пенсійних справ.

Разом із цим територіальними пенсійними органами майже у всіх справах не надаються після 24 лютого 2022 року витребувані ухвалами суду документи з електронних пенсійних справ позивачів із посиланням на обмеження Пенсійним фондом України доступу до цих справ.

Постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану від 12 березня 2022 року № 263, крім іншого, установлено, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати певні додаткові заходи, зокрема зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем.

Відповідно до п. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280 (далі Положення), Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню.

Згідно п. 4 Положення Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань, в тому числі, організовує, координує та контролює роботу територіальних органів щодо: здійснення контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, […] за призначенням (перерахунком) і виплатою пенсій, […] забезпечення своєчасної та у повному обсязі виплати пенсій […].

Суд зазначає, що відповідачем, в тому числі в межах адміністративної справи № 200/2537/23, не надаються суду докази на підтвердження відсутності в них доступу до паперових пенсійних справ громадян, зокрема докази на підтвердження прийняття Пенсійним фондом України відповідного рішення (наказу, розпорядження та т.і.), яким територіальним пенсійним органам обмежено доступ до пенсійних справ громадян, в тому числі й до паперових.

У зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні, введено в Україні воєнний стан із 5 год 30 хв 24 лютого 2022 року.

Разом із цим змін та доповнень, викликаних введенням на території України воєнного стану, до КАС України не вносилось.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України. Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Отже, в умовах воєнного стану суди України не припиняють розгляд справ та продовжують здійснювати правосуддя.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Згідно ч. 6 ст. 80 КАС України будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду.

Враховуючи наведене, з метою прийняття законного та обґрунтованого рішення по справі суд вважає за необхідне отримати від Пенсійного фонду України роз`яснення та докази на підтверджень цих роз`яснень (рішення, розпорядження та т.і.) з приводу не надання (часткового надання) територіальними пенсійними органами витребуваних судом документів з пенсійних справ позивачів.

Крім того, суд вважає за необхідне отримати від Головного управління Пенсійного фонду України заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.07.2021 року з усіма додатками, надати суду докази та пояснення стосовно того, які дії вчинялись управлінням для отримання доступу до паперової пенсійної справи позивача.

Суд наголошує, що у разі не виконання відповідачем вимог ухвали суду до останнього будуть застосовані заходи процесуального примусу.

Суд наголошує, що відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 72, 76, 80, 169, 171, 248, 256, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Зобов`язати Пенсійний фонд України (код ЄДРПОУ 00035323, місцезнаходження: 01014, м. Київ, вул. Бастіонна, буд. 9) надати суду протягом п`яти днів після отримання даної ухвали роз`яснення та докази на підтверджень цих роз`яснень (рішення, розпорядження та т.і.) щодо:

- прийняття Пенсійним фондом України рішень (розпоряджень) на підставі Постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану від 12 березня 2022 року № 263 - щодо обмеження доступу територіальних органів Пенсійного фонду України до паперовичх пенсійних справ.

- строку дії таких обмежень (у випадку їх запровадження);

- щодо меж таких обмежень (категорій документів) - враховуючи, що певні документи з пенсійних справ пенсіонерів пенсійними органами суду надаються, певні ні);

- зазначення належного органу, який має повний доступ до пенсійних справ - для вирішення судом питання стосовно направлення до визначеного органу ухвали про витребування документів з пенсійної справи сторони по справі.

Зобов`язати Пенсійний фонд України надати суду у разі наявності можливості надати суду заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.07.2021 року з усіма додатками.

Зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області протягом п`яти днів з дня отримання вказаної ухвали надати суду заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.07.2021 року з усіма додатками, а також докази та пояснення стосовно того, які дії вчинялись управлінням для отримання доступу до паперової та електронної пенсійної справи позивача, а також копії матеріалів паперової пенсійної справи позивача.

Зазначена в ухвалі пояснення та докази на їх підтвердження мають бути направлені до Донецького окружного адміністративного суду електронною поштою на офіційну електронну адресу Донецького окружного адміністративного суду (inbox@adm.dn.court.gov.ua) або через підсистему "Електронний суд".

Відповідно до ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.

У разі не виконання вимог ухвали до учасників справи будуть застосовані заходи процесуального примусу.

Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112352803
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —200/2537/23

Постанова від 05.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 14.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні