Постанова
від 05.12.2023 по справі 200/2537/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2023 року справа №200/2537/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року (повне судове рішення складено 14 серпня 2023 року) у справі № 200/2537/23 (суддя в І інстанції Олішевська В.В.) за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Представник позивача Дзісь Андрій Романович, який діє в інтересах ОСОБА_2 , звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про:

визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023;

зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити та перерахувати з 18.04.2023 ОСОБА_2 пенсію за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023.

В обґрунтування позовних вимог представник посилався на те, що наказом № 63 о/с від 23.06.2021 звільнено ОСОБА_2 з Управління Держспецзв`язку в Донецькій області. Зазначав, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області йому призначено пенсію відповідно до пункту «б» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яку він отримує й по даний час. Позивач наголошує, що згідно довідки №111 від № 21.11.2022 вислуга років позивача на день звільнення становить: в календарному обчисленні - 13 років 11 місяців 20 днів; у пільговому обчисленні - 25 років 08 місяців 28 днів. Ураховуючи наявність вислуги років, необхідної для призначення пенсії, а саме, понад 25 календарних роки, позивач звернувся до відповідача із заявою від 18.04.2023 про призначення пенсії згідно пункту «а» ч. 1 ст. 12 Закону № 2262-ХІІ, однак, за результатами розгляду поданих позивачем Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області відмовило у призначенні пенсії за вислугу років. Зазначене рішення мотивовано відсутністю у позивача 25 років вислуги в календарному обчисленні на день звільнення через відмову у зарахуванні пільгового стажу для призначення пенсії. Представник позивача вважав, що зазначені дії відповідача порушують конституційне право на належний соціальний захист та є неправомірними, а рішення про відмову у призначення пенсії за вислугу років незаконним.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, представник позивача подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що Постановою № 393, визначено, серед іншого, порядок обчислення та призначення пенсій за вислугу років військовослужбовцям - особам офіцерського складу.

Зазначена постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, мета якого конкретизувати нормативне регулювання з метою вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років, зокрема, і на пільгових умовах.

Вважає, що вказані норми не ставлять набуття права на пенсію за вислугу років у залежність від наявності відповідної кількості виключно календарної вислуги. Крім того, вказаними нормативно-правовими актами не встановлено виключень стосовно того, що вислуга в пільговому обчисленні не може бути зарахована до вислуги років для призначення особі відповідної пенсії. Також, нормами вищевказаних нормативно-правових актів не встановлено, що вислуга років у пільговому обрахуванні впливає лише на розмір пенсії та не може зараховуватись до вислуги років для призначення особі відповідної пенсії.

Отже, пільгова вислуга має враховуватися при призначенні пенсій згідно статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб».

Пенсія за минулий час при несвоєчасному зверненні призначається з дня виникнення права на пенсію, але не більш як за 12 місяців перед зверненням за пенсією. За таких обставин, враховуючи позовні вимоги, наголошує, що позивач має право на призначення пенсії з дати зверненням із відповідною заявою, тобто з 18.04.2023.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач висловив згоду з рішенням місцевого суду та прохання залишити апеляційну скаргу без задоволення.

Апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 .

07.07.2021 Управління Держспецзв`язку в Донецькій області звернулось до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із поданням про призначення пенсії № 78, відповідно до якого представило до призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_2 .

У поданні Управління Держспецзв`язку в Донецькій області визначило страховий стаж станом на 06 липня 2021 року для призначення пенсії який складав 29 років 11 місяців 27 днів (заповнюється для призначення пенсії згідно п. «б» ст. 12 Закону), у тому числі: календарна 13 років 11 місяців 20 днів, пільгова 11 років 09 місяців 08 днів, трудовий стаж 16 років 09 місяців 07 днів, загальний трудовий стаж 29 років 11 місяців 27 днів.

До подання були долучені наступні документи: заява про призначення пенсії від 07.07.2021, копія паспорту та коду облікової картки платника податків, копія диплому серії НОМЕР_3 , копія трудової книжки серії НОМЕР_4 , довідка про вислугу років від 07.07.2021, довідка ВЛК від 07.07.2021, копія рішення комісії про визначення учасником бойових дій, копія посвідчення учасника бойових дій, довідка про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведенні захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, довідка про участь особи у здійсненні заходів із забезпеченні безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, довідка Пенсійного фонду України від 07.07.2021 № 109/00204-19, довідка про картковий рахунок в філії Донецького обласного управління АТ «Ощадбанк», витяг з наказу начальника Управління про звільнення, грошовий атестат № 18, довідка про додаткові види грошового забезпечення для розрахунку пенсії.

Згідно заяви про призначення пенсії від 07.07.2021 встановлено, що ОСОБА_2 просив призначити йому пенсії за вислугою років.

Судами встановлено та не спростовується учасниками справи, що ОСОБА_3 на підставі наданих документів з 07.07.2021 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області призначено пенсію за вислугу років відповідно до п. «б» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Матеріалами справи не підтверджено, що позивач оскаржував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про призначення йому пенсії за п. «б» ст. 12 Закону № 2262, а не на підставі п. «а» ст. 12 Закону № 2262.

Судами з рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року у справі № 200/1420/22 встановлено, що 15 вересня 2021 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Донецькій області із заявою про перерахунок пенсії.

Листом від 19.10.2021 №15495-14862/Р-15/8-0500/21 ГУ ПФУ в Донецькій області повідомив, що розрахунок вислуги років та визначення грошового забезпечення військовослужбовцям не належить до компетенції органів Пенсійного фонду.

28 жовтня 2021 року ОСОБА_2 звернувся до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області із заявою в якій просив підготувати та направити до ГУ ПФУ в Донецькій області документи для перерахунку пенсії.

Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області, листом від 10.11.2021 №31/07-1462 вказав, що матеріали для призначення пенсії були направленні ГУ ПФУ в Донецькій області листом від 09.07.2021. Заява для перерахунку пенсії подається до органу, що призначає пенсію.

Не погодившись з відмовою відповідача щодо не подання до ГУ ПФУ в Донецькій області документів для здійснення перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Так, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 позов ОСОБА_2 до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні діїзадоволено частково.

Визнано протиправними дії Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області, щодо не оформлення та не подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документів для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_2 .

Зобов`язано Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, вул.. Я. Мудрого, б. 56А; код ЄДРПОУ 34798832) підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документи для перерахунку пенсії ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ).

У решті позовних вимог - відмовлено.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 набрало законної сили 08 листопада 2022 року.

На виконання рішення суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 Управлінням Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області позивачу надана довідка від 21.11.2021 № 111, відповідно до якої визначив, що вислуга років позивача на 06 липня 2021 року складає: календарна 13 років 11 місяців 20 днів, пільгова 11 років 09 місяців 08 днів, трудовий стаж 16 років 00 місяців 07 днів, загальний трудовий стаж 29 років 11 місяців 27 днів, загальна вислуга при призначенні пенсії (згідно рішення суду) 41 рік 09 місяців 05 днів.

18.04.2023 ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою про призначення пенсії, відповідно до якої просив перевести та перерахувати пенсію за вислугу років відповідно до п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», виходячи із 25 років вислуги років.

До заяви позивачем були надані копія довідка № 111 від 21.11.2022, копія паспорту та коду, копія заяви про призначення/перерахунок пенсії згідно додатку № 1 до Порядку № 3-1.

Листом від 15.05.2023 № 8839-7963/Р-02/05-0500/23 Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повідомило позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії на підставі п. «а» ст. 12 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Не погодившись з діями відповідача щодо відмови у призначенні ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно із п. а ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023, позивач через свого представника звернувся до суду з цим позовом.

При ухваленні рішення суд першої інстанції виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, визначає Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Згідно з пунктом а частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах б-д, ж статті 1-2 цього Закону(крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, зокрема, з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Вказана редакція пункту а частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ діє після внесення змін згідно із Законом № 3668 (з 01 жовтня 2011 року).

Таким чином, з 01 жовтня 2011 пункт а статті 12 Закону № 2262-ХІІ поширює свою дію лише на осіб, які мають календарну вислугу року, яку заборонено обраховувати у будь-якому пільговому обчисленні. Адже, законодавець розмежував такі поняття як вислуга років та календарна вислуга років; Закон не містить ні у статті 12, ні у статті 17 жодної відсилочної (бланкетної) норми до інших актів законодавства; постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 не може бути застосована до положень пункту а статті 12 Закону № 2262-ХІІ в редакції після 01 жовтня 2011 року; вислуга років, зарахована на пільгових умовах (у кратному розмірі) відповідно до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України впливає на розмір надбавки за вислугу років у складі грошового забезпечення, яка враховується при призначенні пенсії, та, відповідно, на розмір призначеної пенсії.

Як зазначено у Пояснювальній записці до проекту Закону № 3668, його розроблено з метою визначення заходів подальшого реформування пенсійної системи та збалансування солідарної системи пенсійного страхування шляхом, зокрема, поступового збільшення необхідної вислуги для призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям та деяким іншим особам, запровадивши при цьому її календарне обчислення.

Згідно з позицією, висловленою у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 20 листопада 2018 року справа № 820/1835/18 та від 20 листопад 2018 року у справі № 820/1670/18, при застосуванні норми права необхідно, враховуючи букву закону, обов`язково з`ясовувати дійсну легітимну мету відповідного закону, яка встановлюється, зокрема, через аналіз пояснювальної записки до проекту закону, стенограм пленарних засідань Верховної Ради України (виступу доповідача по цьому проекту під час його розгляду у першому читанні, висновків профільних комітетів та структурних підрозділів апарату парламенту, що здійснювали експертно-юридичний аналіз проекту закону тощо), а також дослідження генезису розвитку відповідних законодавчих змін, дійсної суті проблеми, що підлягає вирішенню на рівні прийняття закону.

Крім того, вирішуючи справу, слід зазначити, що згідно з частиною четвертою статті 17 Закону № 2262-ХІІ при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.

В подальшому, Законом № 3591-IV від 04.04.2006 Розділ II Закону № 2262-ХІІ доповнено статтею 17-1, відповідно якої порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Отже, статтею 17 Закону № 2262-ХІІ визначено види служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії, а статтею 17-1 Закону № 2262-ХІІ встановлено, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог Закону № 2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей (далі - Порядок № 393) зі змінами, внесеними постановою КМУ № 119 від 16.06.2022 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», які набули чинності з 19.02.2022.

Порядком № 393 визначено, зокрема, порядок обчислення та призначення пенсій за вислугу років. Вказана постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, мета якого конкретизувати нормативне регулювання з метою вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років, зокрема, і на пільгових умовах.

Відповідно до абзацу 1 пункту 1 Порядку № 393 в редакції, чинній на час звернення позивача із заявою про призначення пенсії для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах б-д, ж і з статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема, служба в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній кримінально-виконавчій службі, податковій міліції на посадах начальницького і рядового складу, в Службі судової охорони на посадах молодшого, середнього і вищого складу, в Національному антикорупційному бюро, Бюро економічної безпеки на посадах начальницького складу з дня призначення на відповідну посаду.

Згідно з підпунктом а пункту 3 Порядку № 393 до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, зокрема, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; період проходження служби у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

Таким чином, на час подачі заяви від 18 квітня 2023 року про призначення пенсії відповідно до п. «а» ст. 12 Закону 2262-ХІІ, редакція підпункту а пункту 3 Порядку № 393 зазнала змін, відповідно до яких конкретизовано, що зарахування строку участі в АТО на пільгових умовах до вислуги років застосовується виключно для визначення розміру пенсії, а не для призначення пенсії, як передбачала попередня редакція підпункту а п.3 Порядку № 393.

При цьому, на підставі пункту 2-1 Порядку № 393 (постанову доповнено пунктом 2-1 згідно з Постановою КМ № 119 від 16.02.2022) для призначення пенсій обчислення календарної вислуги років проводиться згідно з пунктами 1 і 2 цієї постанови.

Таким чином, пункт 3 Порядку № 393 для призначення пенсії не застосовується.

Також слід вказати, що на підставі статті 10 Закону № 2262-ХІІ призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.

На підставі частини першої статті 48 Закону № 2262-ХІІ заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу Пенсійного фонду України або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та Службою зовнішньої розвідки. При цьому днем звернення за призначенням пенсії є день подання до відповідного органу Пенсійного фонду України письмової заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дата їх відправлення.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13404 (далі - Порядок № 3-1).

Згідно з пунктом 6 Порядку № 3-1 днем звернення за призначенням пенсії є день подання до відповідного органу, що призначає пенсії, письмової заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою дати їх відправлення.

Згідно з пунктом 16 Порядку № 3-1 при прийманні документів для призначення пенсії орган, що призначає пенсії: перевіряє правильність оформлення заяви й подання про призначення пенсії, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; здійснює попередню перевірку змісту і належного оформлення представлених документів; перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження (…).

Оскільки призначення пенсії за Законом № 2262-ХІІ відбувається органами Пенсійного фонду України, тому саме пенсійний орган перевіряє підстави призначення пенсії за вислугу років відповідно до нормативно-правових актів, які є чинними на час призначення такої пенсії.

Підсумовуючи, слід зазначити, що Законом № 2262-ХІІ передбачені пільгові умови для призначення пенсій за вислугу років, які встановлюються урядом, шляхом прийняття підзаконних нормативно-правових актів.

При цьому Порядок № 393 (пункт 2-1) передбачає обчислення календарної вислуги років за пунктами 1 і 2 цієї постанови, тобто без пільгового врахування періоду участі в АТО.

За приписами статті 17 Закону № 2262-ХІІ при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.

На час звернення позивача (18.04.2023) до пенсійного органу Порядок № 393 зазнав змін щодо обчислення календарної вислуги років, зокрема, Порядком № 393 визначено обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ і цей Порядок встановлює пільгове обчислення вислуги років тільки для визначення розміру пенсії.

Тому відсутні підстави для врахування позивачу періоду участі в АТО в пільговому обчисленні до календарної вислуги років.

Отже, календарна вислуга років на день звільнення позивача не надає право на призначення пенсії відповідно до пункту а частини 1 статті 12 Закону № 2262-ХІІ.

Тому відповідач правомірно здійснив обчислення календарної вислуги років позивача відповідно до приписів пунктів 1, 2, 2-1 Порядку № 393 відмовив в призначенні пенсії відповідно до п. «а» ст. 12 Закону № 2262 з 18.04.2023 в зв`язку з відсутністю у позивача необхідної календарної вислуги років 25 календарних років.

При цьому варто вказати, що обставини, встановлені рішенням Донецького окружного адміністративного суду 06 жовтня 2022 у справі № 200/1460/22, яке набрало законної сили 08.11.2022 мали місце після 16.02.2022.

Суд зауважує, що правові висновки, викладені Верховним Судом в постанові від 14.04.2021 у справі № 480/4241/18 до спірних правовідносин не застосовуються, оскільки ця справа була розглянута Верховним Судом до внесення змін до Порядку № 393 від 16.02.2022.

Крім того, у вказаній справі Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду зробив такі правові висновки:

1. В цілях Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).

2. Для призначення пенсій за вислугу років за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку № 393.

Отже, висновки суду у цій справі не суперечать висновкам Верховного Суду у справі №480/4241/18, оскільки відповідач при розгляді заяви позивача врахував саме календарну вислугу позивача та керувався саме Порядком №393 в редакції, яка діє на час звернення і розгляду заяви про призначення пенсії.

На підставі вище викладеного, місцевий суд дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив позивачу в призначенні пенсії за вислугу років з 18.04.2023 на підставі п. «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Проте, з такими висновками суду першої інстанції не може погодитись судова колегія апеляційного суду.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до статті 17-1 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осібпорядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. а ч. 1 ст. 12 вказаного Закону у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах б-д, ж статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби: по 30 вересня 2011 року і на день звільнення мають вислугу 20 років і більше; з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року і на день звільнення мають вислугу 20 календарних років та 6 місяців і більше; з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік і більше; з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік та 6 місяців і більше; з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки і більше; з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше; з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше; з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше; з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше; з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше; з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Як встановлено судами, Наказом № 63 о/с від 23.06.2021 звільнено ОСОБА_2 з Управління Держспецзв`язку в Донецькій області.

Отже, згідно з п. а ч. 1 ст. 12 Закону № 2262 для призначення йому пенсії за вислугу років він повинен мати мають вислугу 25 календарних роки і більше.

Заперечуючи проти позову, відповідач зауважує, що календарна вислуга років позивача на момент звільнення з органів внутрішніх справ складає 13 років 11 місяців 20 днів, що відповідно до вимог законодавства не надає право позивачу на пенсію відповідно до Закону України №2262, яким для позивача встановлена необхідність мати не менше 25 років календарної вислуги років.

В той же час, судом першої інстанції не враховані фактичні обставини цієї справи, з яких вбачається наступне.

Судами з рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року у справі № 200/1420/22 встановлено, що 15 вересня 2021 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Донецькій області із заявою про перерахунок пенсії.

Листом від 19.10.2021 №15495-14862/Р-15/8-0500/21 ГУ ПФУ в Донецькій області повідомив, що розрахунок вислуги років та визначення грошового забезпечення військовослужбовцям не належить до компетенції органів Пенсійного фонду.

28 жовтня 2021 року ОСОБА_2 звернувся до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області із заявою в якій просив підготувати та направити до ГУ ПФУ в Донецькій області документи для перерахунку пенсії.

Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області, листом від 10.11.2021 №31/07-1462 вказав, що матеріали для призначення пенсії були направленні ГУ ПФУ в Донецькій області листом від 09.07.2021. Заява для перерахунку пенсії подається до органу, що призначає пенсію.

Не погодившись з відмовою відповідача щодо не подання до ГУ ПФУ в Донецькій області документів для здійснення перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Так, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 позов ОСОБА_2 до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні діїзадоволено частково.

Визнано протиправними дії Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області, щодо не оформлення та не подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документів для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_2 .

Зобов`язано Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, вул.. Я. Мудрого, б. 56А; код ЄДРПОУ 34798832) підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документи для перерахунку пенсії ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ).

У решті позовних вимог - відмовлено.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 набрало законної сили 08 листопада 2022 року.

На виконання рішення суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 Управлінням Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області позивачу надана довідка від 21.11.2021 № 111, відповідно до якої визначив, що вислуга років позивача на 06 липня 2021 року складає: календарна 13 років 11 місяців 20 днів, пільгова 11 років 09 місяців 08 днів, трудовий стаж 16 років 00 місяців 07 днів, загальний трудовий стаж 29 років 11 місяців 27 днів, загальна вислуга при призначенні пенсії (згідно рішення суду) 41 рік 09 місяців 05 днів.

18.04.2023 ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою про призначення пенсії, відповідно до якої просив перевести та перерахувати пенсію за вислугу років відповідно до п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», виходячи із 25 років вислуги років.

До заяви позивачем були надані копія довідка № 111 від 21.11.2022, копія паспорту та коду, копія заяви про призначення/перерахунок пенсії згідно додатку № 1 до Порядку № 3-1.

Листом від 15.05.2023 № 8839-7963/Р-02/05-0500/23 Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повідомило позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії на підставі п. «а» ст. 12 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Апеляційний суд зауважує, що як на час звільнення, так і на час звернення позивача до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області з заявою щодо підготовки необхідних документів та направлення до ГУ ПФУ в Донецькій області документів для призначення йому пенсії за вислугу років, діяла редакція пункту 3 Порядку № 393, яким було передбачено застосування вислуги років в пільгових розмірах для призначення пенсії, а не для визначення розміру пенсії.

Пільгова вислуга років позивача не заперечується відповідачем і складає більше 25 років.

Саме з цих підстав позов ОСОБА_2 було задоволено рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22, а Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області було зобов`язано підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області документи для перерахунку пенсії ОСОБА_2 (за вислугу років відповідно до п. «а» ч.1 ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб»).

При цьому рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 відповідало усталеній судовій практиці Верховного Суду у подібних спорах.

Зокрема, вирішуючи справу №805/3923/18-а, Верховний Суд у постанові від 03.03.2021 дійшов наступного висновку: «основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон №2262-XII. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно правовими актами, зокрема, Постановою №393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується, насамперед, зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку». При цьому, Верховний Суд відступив від правових висновків, викладених у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 19 вересня 2018 року у справі №725/1959/17, від 27 березня 2018 року у справі №295/6301/17. Таке правове регулювання та наведені вище висновки Верховного Суду у справі №805/3923/18-а дозволяють зробити висновок те, що передбачена Порядком №393 можливість пільгового зарахування окремих видів служби спрямована на реалізацію Закону №2262-ХІІ і положенням цього Закону не суперечить.

На виконання рішення суду від 06 жовтня 2022 року у справі № 200/1420/22 Управлінням Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Донецькій області позивачу надана довідка від 21.11.2021 № 111, відповідно до якої визначив, що вислуга років позивача на 06 липня 2021 року складає: календарна 13 років 11 місяців 20 днів, пільгова 11 років 09 місяців 08 днів, трудовий стаж 16 років 00 місяців 07 днів, загальний трудовий стаж 29 років 11 місяців 27 днів, загальна вислуга при призначенні пенсії (згідно рішення суду) 41 рік 09 місяців 05 днів.

Однак, відповідач в нинішній справі Листом від 15.05.2023 № 8839-7963/Р-02/05-0500/23 за результатом розгляду таких матеріалів повідомив, що повідомив позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії на підставі п. «а» ст. 12 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Проте, такі дії відповідача визнаються апеляційним судом протиправними, з огляду на наступне.

Як на час звільнення, так і на час звернення позивача із заявою щодо підготовки необхідних документів та направлення їх до Головного Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області для призначення йому пенсії за вислугу років, діяла редакція пункту 3 Порядку № 393, яким було передбачено застосування вислуги років в пільгових розмірах для призначення пенсії, а не для визначення розміру пенсії.

Отже, позивач набув право на призначення пенсії за вислугу років.

Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

З огляду на це, не впливає на регулювання спірних правовідносин той факт, що Порядок № 393 зазнав змін щодо обчислення календарної вислуги років, зокрема, Порядком № 393 визначено обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ і цей Порядок встановлює пільгове обчислення вислуги років тільки для визначення розміру пенсії.

Відтак, такі позовні вимоги як

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно із п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023.

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити та перерахувати з 18.04.2023 року ОСОБА_2 пенсію за вислугу років згідно із п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023 року, -

підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду скасуванню.

Відповідно до положень ч.1ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі № 200/2537/23 скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позов ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_2 пенсії за вислугу років згідно із п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити та перерахувати з 18.04.2023 ОСОБА_2 пенсію за вислугу років згідно із п. «а» ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 25 років 08 місяців 28 днів та виплатити заборгованість з 18.04.2023.

Повне судове рішення 05 грудня 2023 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддівІ. В. Сіваченко

А. А. Блохін

Т. Г. Гаврищук

Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено07.12.2023
Номер документу115418640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2537/23

Постанова від 05.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 14.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні