Постанова
від 18.07.2023 по справі 910/10342/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" липня 2023 р. Справа№ 910/10342/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Хрипуна О.О.

суддів: Агрикової О.В.

Станіка С.Р.

при секретарі судового засідання Король Я.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023

у справі № 910/10342/22 (суддя Пукас А.Ю.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авіс Зернотрейд"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" Акціонерного товариства "Українська залізниця" та філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язання вчинити дії

за участю представників:

від позивача: Шаповал Ю.В.,

від відповідача: Косик С.І.

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Авіс Зернотрейд" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до АТ "Укрзалізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" АТ "Укрзалізниця" та філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" про зобов`язання АТ "Укрзалізниця" в особі вказаних філій відновити становище, яке існувало до порушення прав ТОВ "Авіс Зернотрейд" шляхом зарахування коштів у розмірі 751 200,00 грн, що були списані з рахунку позивача як штраф, на особовий рахунок позивача зі спеціальним режимом використання № 8130272 , відкритий ТОВ "Авіс Зернотрейд" для здійснення розрахунків за перевезення вантажу відповідно до пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що покладення на нього штрафу в розмірі 751 200,00 грн є незаконним, оскільки порушення виконання зобов`язання настало не з його вини, а виключно з бездіяльності АТ "Укрзалізниця", що відповідно унеможливлює застосування до позивача такої санкції.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 позов задоволено, зобов`язано АТ "Українська залізниця" в особі філій відновити становище позивача, яке існувало до порушення прав позивача, шляхом зарахування коштів у розмірі 751 200,00 грн, що були списані з рахунку позивача як штраф, на особовий рахунок ТОВ "Авіс Зернотрейд" зі спеціальним режимом використання № 8130272 , відкритий для здійснення розрахунків за перевезення вантажу відповідно до п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, стягнуто з відповідача на користь позивача судовий збір в розмірі 11 268,00 грн.

Місцевий господарський суд дійшов висновку, що позивачем вчинено всі залежні від нього дії задля виконання умов аукціону та відповідно додатку 1-5 до договору, в той час як саме бездіяльність відповідача спричинила фактичне порушення позивачем спірного зобов`язання та стягнення штрафу за відсутності підстав, що відповідно свідчить про обґрунтованість заявлених позивачем вимог та підстав для задоволення позову.

Не погодившись з рішенням, АТ "Українська залізниця" звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на нез`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/23 та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю, судові витрати покласти на позивача.

За твердженням скаржника, позивачем не було доведено належними та допустимими доказами, що відповідачем було допущено порушення прав позивача нарахуванням штрафних санкцій. В свою чергу саме позивачем не було виконано умови, укладеного договору та аукціону.

Також скаржник вказує на пропуск позивачем шестимісячного строку позовної давності, встановленого п. 136 Статуту залізниць України, що є окремою підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 15.06.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою АТ "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/22; справу призначено до розгляду на 18.07.2023.

10.07.2023 до Північного апеляційного господарського суду надійшов відзив ТОВ "Авіс Зернотрейд", в якому позивач просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги АТ "Українська залізниця" з огляду на її необґрунтованість та безпідставність, а рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/22 залишити без змін.

В судовому засіданні представник скаржника вимоги та доводи апеляційної скарги підтримав та просив її задовольнити.

Представник позивача в судовому засідання вимоги та доводи апеляційної скарги заперечив, пославшись на її безпідставність.

Відповідно до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила наступне.

Як встановлено місцевим господарським судом та свідчать матеріали справи, 18.06.2020 між АТ "Українська залізниця" (перевізник) та ТОВ "Авіс Зернотрейд" (замовник) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 41367250/2020-0002, предметом якого є здійснення перевезень вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Замовнику присвоєно коди: відправника/одержувача: 1377; платника 8130272 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

Укладений сторонами договір передбачав, що зміни в нього здійснює перевізник шляхом викладення в новій редакції договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті з накладенням КЕП. Якщо замовник не згоден з внесеними перевізником змінами, він має право ініціювати внесення змін до договору або з власної ініціативи припинити дію договору у відносинах з ним. Замовлення та/або отримання послуг та/або їх оплата за договором засвідчує повну згоду замовника з договором та змінами до нього.

28.10.2021 перевізником оприлюднений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в редакції, яка вводилась в дію 01.11.2021.

За умовами п. 2.1.1 договору обов`язком замовника є надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів з проставленням ознаки, що містять умови надання послуг за наявності.

До початку навантаження замовник зобов`язаний здійснювати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень, а для власних вагонів перевізника - за три доби до дати навантаження (п. 2.1.2 договору).

Згідно з п. 2.3.1 договору перевізник зобов`язаний розглядати надані замовником місячні та додаткові замовлення, інші замовлення.

Перевізник має право відмовити в погодженні планів перевезень вантажів у випадку відсутності у перевізника технічної або технологічної можливості здійснити таке перевезення. Така відмова здійснюється через Систему планування перевезень (п. 2.4.2 договору).

Умовами п.п. 8.1, 8.2, 8.2.1 договору сторони домовились про використання електронного документообігу, Для організації електронного документообігу використовуються власні інформаційні системи перевізника. Електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення документів з накладенням КЕП (із застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача), якщо їх оформлення в електронній формі реалізовано в інформаційних системах перевізника та нормативно-правовими актами не встановлено обов`язковість паперового оформлення.

Відповідно до п. 4.1 договору розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" AT "Укрзалізниця".

Згідно із п. 4.2 договору, оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на точний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розд. 14 договору. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника.

Відповідно до п. 4.4 договору по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу оплати:

- провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних;

- суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами;

- плати за використання власних вагонів перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях;

- штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень,

- пені.

Виписки з особового рахунку відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована пеня.

Щодобово, впродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу (п. 4.5 договору).

Так, на виконання умов договору, замовником 10.11.2021 перераховано на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання 3 800 000,00 грн як передплату за послуги, про що свідчить перелік № 20211110 від 10.11.2021, виданий філією "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" AT "Укрзалізниця".

Договір містить ряд додатків. Зокрема додаток 1-5 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом визначає умови продажу послуг з використанням вагонів АТ "Українська залізниця" із застосуванням ЕТС "ProZorro. Продажі".

За змістом п. 1 додатку 1-5, сторони домовились, що у випадку перемоги замовника на електронних торгах (аукціоні) щодо використання власних вагонів перевізника під час здійснення перевезень вантажів, до таких відносин застосовуватимуться спеціальні умови цього додатку до договору, які матимуть пріоритет над умовами договору. Інші умови договору, не визначені цим додатком до договору, застосовуватимуться в частині, що не суперечить додатку.

Відповідно до п. 2 додатку 1-5 електронними торгами (аукціоном) є процес визначення переможця електронних торгів (аукціонів) щодо використання вагонів власності АТ "Укрзалізниця" під час здійснення перевезень вантажів, який здійснюється із застосуванням ЕТС на електронних майданчиках на умовах та в порядку, встановлених Регламентом роботи електронної торгової системи ProZorro. Продажі щодо проведення електронних торгів щодо продажу послуг із використання власних вагонів перевізника під час здійснення перевезень вантажів (далі - Регламент ЕТС Укрзалізниця). Актуальний Регламент ЕТС Укрзалізниця в електронній формі розміщується у вільному доступі за посиланням www.prozorro.sale.

Замовник як переможець електронних торгів (аукціону) зобов`язаний не раніше ніж на наступний робочий день з дня присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені", але не пізніше ніж через три робочі дні, відлік яких починається з наступного дня після присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені", надати або забезпечити надання замовлення на перевезення вантажів відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень, якщо таке замовлення відсутнє, та узгодити або забезпечити узгодження його з причетними організаціями (одержувачем, експедитором, портом та іншими причетними), проставити або забезпечити проставлення та узгодити в Системі планування перевезень електронні заявки на подачу порожніх вагонів з ознакою "Аукціон" відповідно до плану перевезень та умов аукціону (п. 5.2 додатку 1-5).

Відповідно до п. 5.4 додатку 1-5 замовник як переможець електронних торгів (аукціону) зобов`язаний забезпечити використання вагонів в межах маршруту, вказаного в заявці на подачу порожніх вагонів, або маршруту, погодженого перевізником відповідно до наказу на переадресування вантажу за окремим зверненням замовника або погодженому маршруту після "подвійних операцій".

На підставі проставленої електронної заявки на подачу порожніх власних вагонів перевізника з ознакою "Аукціон", з врахуванням ставки плати за використання власних вагонів перевізника, встановленої за результатами електронних торгів (аукціону), завчасно забезпечити попередню оплату для здійснення повного розрахунку за планове перевезення та самостійно контролювати наявність на власному особовому рахунку коштів для здійснення повного розрахунку за перевезення з врахуванням всіх платежів, передбачених умовами договору та відповідно до протоколу електронних торгів (п. 5.5 додатку 1-5).

Обов`язком перевізника відповідно до розділу 6 додатку 1-5 є: визначати пріоритетними електронні заявки на подачу порожніх вантажних вагонів з ознакою "Аукціон", ставка плати використання яких була встановлена за результатами електронних торгів (аукціону) (п. 6.2); забезпечити подачу порожніх вантажних вагонів у кількості та у термін (строк) відповідно до електронної заявки на подачу порожніх вантажних власних вагонів перевізника з ознакою "Аукціон" (п. 6.3).

Умовами п. 8.1 додатку 1-5 передбачено, що у випадку невиконання замовником обов`язку, передбаченого розд. 5 цього додатку до договору у належний спосіб та/або строки, відмови від вагонів - замовник зобов`язаний сплатити перевізнику штраф у розмірі, який розраховується як плата за три доби використання власних вагонів перевізника з розрахунку за кожен вагон окремо за ставками плати за використання власних вагонів перевізника, що визначені у відповідному протоколі електронних торгів (аукціону).

Штрафи нараховуються замовнику та відображаються в щодобовому інформаційному повідомленні, в особовому рахунку замовника безпосередньо за фактом порушення. В кінці звітного місяця на підставі інформаційних повідомлень формується зведена відомість. Сплата штрафу замовником відображається перевізником в особовому рахунку замовника, в першу чергу із сум грошових коштів, перерахованих Замовником для виконання грошового зобов`язання за основним договором на надання послуг. Штраф має бути сплачено замовником не пізніше 5 днів з дня виникнення фактичних підстав для його нарахування.

У п. 8.2 додатку 1-5 визначено обставини, за яких замовник - переможець електронних торгів (аукціону) звільняється від відповідальності: при неможливості здійснити навантаження за певних умов або якщо було порушено строки виконання обов`язків, визначених в п. 5.2 цього додатку до договору, але в подальшому замовником - переможцем торгів реалізовано перевезення з ставкою плати за використання власних вагонів перевізника, визначеної за результатом електронних торгів (аукціону).

Відповідно до протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20211102-26927:

- номер лота: UZ021165/ЗРВ/А;

- організатор аукціону: філія "Центр транспортної логістики" AT "Укрзалізниця";

- дата та час початку електронного аукціону: 04.11.2021 12:15:00;

- дата та час закінчення електронного аукціону: 04.11.2021 13:47:00;

- найменування лота: "Англійський аукціон. Продаж послуг з використання вагонів власності АТ "Укрзалізниця" (1 вагон за 1 добу). 50 вагонів у складі одного маршрутного поїзда власності (зерновози)/// Полігон навантаження - УЗ; Дата подачі вагону початкова - 12-11-2021 00:00; Дата подачі вагону кінцева - 12.11.2021 23:59; Дата проставлення електронної заявки початкова - 07-11-2021 00:00; Дата проставлення електронної заявки кінцева - 08.11.2021 20:00".

- ціна реалізації лота: 5 008 грн без ПДВ;

- переможець електронного аукціону (учасник, що подав єдину заяву): ТОВ "Авіс Зернотрейд", код ЄДРПОУ 41367250;

- підписано кваліфікованим електронним підписом оператора - ТОВ "Е-Тендер" Каневська А.В. о 12:37 04.11.2021 та уповноваженої особи ТОВ "Авіс Зернотрейд" директором Лаврик Р.В. о 16:24 04.11.2021;

- протокол електронних торгів сформовано: 04.11.2021 13:47:02.

Сторони не заперечують, що за даними, розміщеними у публічному доступі на сайті https://prozorro.sale/auction/RCE001-UA-20211102-26927 аукціон № RCE001-UA-20211102-26927 набув статусу "Аукціон завершено. Договір підписано". У розділи "Протокол розкриття" міститься рішення про статус ТОВ "Авіс Зернотрейд" - "Переможець", яке опубліковано 05.11.2021 о 11:30 год.

Згідно із наданим філією "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" AT "Українська залізниця" переліком № 20211105 від 05.11.2021, на особовому рахунку ТОВ "Авіс Зернотрейд" вказаною філією 04.11.2021 зарезервовано кошти під аукціон № RCE001-UA-20211102-26927 у наступному розмірі: 751 200 гри з розрахунку 50 х 5008 х 3.

Як встановлено судом першої інстанції, ТОВ "Авіс Зернотрейд" у відповідності до п. 8.2 договору та п. 2.12 Правил планування перевезень вантажів 08.11.2021 о 19:03 заявлено додатковий план на перевезення № 961857, який підписаний КЕП директора.

План на перевезення № 961857 погоджено портом призначення СП ТОВ "Трансбалктермінал" (код ЄДРПОУ 24528065) 08.11.2021 о 19:29, та залізницею відправлення 08.11.2021 о 19:34.

Проте, перевізником (відповідачем) не було погоджено до 20:00 08.11.2021 план на перевезення № 961857, що, за твердженням позивача, позбавило можливості ТОВ "Авіс Зернотрейд" подати до 20:00 08.11.2021 електронну заявку на подачу порожніх вагонів за планом № 961857, з ознакою "Аукціон", та відповідно, позбавило можливості позивача виконати умови аукціону № RCE001-UA-20211102-26927 (в частині обов`язку проставити електронну заявку до 08.11.2021 20:00) з причин, що за твердженням позивача. не залежали від ТОВ "Авіс Зернотрейд", а були спричинені бездіяльністю перевізника (не погодження плану перевезення своєчасно).

За твердженням позивача, він телефонував за номерами (0634600961, 0634600881), які містилися в умовах аукціону для з`ясування питань щодо планувань перевезень в АС "Месплан" після подачі плану на перевезення, однак особа, яка відповіла на телефонний дзвінок відмовила від узгодження плану.

Поданий позивачем план на перевезення погоджено Філією "Центр транспортної логістики" AT "Укрзалізниця" лише 09.11.2021 о 08:25, що підтверджується повідомленням про погодження замовлення на отримання послуги з перевезення вантажу з узгодженими строками та обсягами.

Оскільки, перевізник до 20:00 08.11.2021 не надав погодження плану на перевезення, що зумовило, за твердженням позивача, непроставлення ТОВ "Авіс Зернотрейд" електронної заявки у встановлений в аукціоні термін, позивач листом від 09.11.2021 № 444 звернувся до філії "Центр транспортної логістики" AT "Українська залізниця" з проханням продовжити термін проставлення електронної заявки для лоту на 50 вагонів № RCE001-UA-20211102-26927. Однак відповідь відповідача на такий лист відсутня.

ТОВ "Авіс Зернотрейд", наполягаючи, що воно не мало можливості забезпечити проставлення електронної заявки з приміткою "Аукціон" до 20:00 08.11.2021, та лише після отримання погодження замовлення на отримання послуги о 08:25 09.11.2021, позивачем 09.11.2021 о 08:25 год подана та погоджена звичайна електронна заявка на дату 12.11.2021, оскільки технічної можливості подати заявку з приміткою "Аукціон" не було, чим була підтверджена можливість позивача реалізувати перевезення за ставкою, визначеною за результатом електронного аукціону.

Проте філією "Центр транспортної логістики" AT "Українська Залізниця" не було надано можливості позивачу реалізувати перевезення за ставкою, визначеною за результатом електронного аукціону на підставі поданої 09.11.2021 заявки.

11.11.2021 перевізником по особовому рахунку замовника нараховано "Штраф за непроставлення, неузгодження, недотримання строків проставлення електронної заявки" в розмірі 751 200 грн, що вбачається із наданого філією "ЄРЦ" AT "Укрзалізниця" переліку № 2021111 від 11.11.2021.

В подальшому штраф списано з рахунку замовника, про що свідчить акт наданих послуг № 2-8130272/2021-06 від 30.11.2021, підписаний ТОВ "Авіс Зернотрейд" із зауваженням в частині штрафу.

Заявляючи, що нарахований 11.11.2021 штраф в розмірі 751 200,00 грн, який в подальшому списано з особового рахунку № 8130272 є неправомірним та безпідставним, оскільки, за твердженням позивача, в його діях відсутня вина щодо невиконання належним чином умов аукціону № RCE001-UA-20211102-26927 в частині обов`язку проставити електронну заявку до 08.11.2021 20:00, позивач зазначає, що він, відповідно до ч. 1 ст. 614 ЦК України звільняється від відповідальності за порушення своїх зобов`язань за вказаним аукціоном, та просить відновити становище, яке існувало до порушення прав ТОВ "Авіс Зернотрейд" шляхом зарахування коштів у розмірі 751 200,00 грн, що були списані з рахунку позивача як штраф на особовий рахунок позивача зі спеціальним режимом використання, відкритий ТОВ "Авіс Зернотрейд" для здійснення розрахунків за перевезення вантажу.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно із ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до п. 17 розділу III Статуту залізниць України перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах. Форма договору про організацію перевезень вантажів встановлюється Правилами (Правила планування перевезень вантажів, затверджених наказом Мінтрансу 09.12.2002 № 873). Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється місячне планування перевезень.

Пунктом 18 розділу III Статуту залізниць України та п. 2.1 Правил планування передбачено, що місячне планування перевезення вантажів здійснюється залізницями відправлення на основі поточних або довгострокових договорів про організацію перевезення вантажів та замовлень відправників.

Як встановлено вище, сторони у додатку 1-5 до договору визначили, що вказані замовлення подаються в електронному вигляді відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень.

Вказаний порядок наведено в розділі 7 зазначених Правил.

Згідно з п. 7.1.1 Правил планування перевезення вантажів у межах України здійснюється з використанням автоматизованої системи документообігу (далі - АС Месплан) відповідно до Правил та цього Порядку. Зазначена система передбачає уведення та узгодження місячних та додаткових замовлень автоматично (п.7.1.3).

За умовами п. 5.2 додатку 1-5 ТОВ "Авіс Зернотрейд" мав не раніше ніж на наступний робочий день з дня присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені", а саме 08.11.2021, але не пізніше ніж через три робочих дні, відлік яких починається з наступного дня після присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені", тобто до 10.11.2021, надати або забезпечити надання замовлення на перевезення вантажів відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень та узгодити в Системі планування перевезень електронні заявки на подачу порожніх вагонів з ознакою "Аукціон" відповідно до плану перевезень та умов аукціону.

В той же час, умови аукціону передбачали проставлення в АС Месплан електронної заявки на подачу вагонів з 07.11.2021 о 00:00 до 08.11.2021 о 20:00 останнього дня планування.

Таким чином, для виконання обох зобов`язань за договором ТОВ "Авіс Зернотрейд" мав виконати умови та дотриматись строків подання як заявки так і замовлення.

Відповідно до п. 2.3 Правил замовлення на перевезення вантажів у власних вагонах, що не належать відправнику, повинні бути погоджені ТОВ "Авіс Зернотрейд" із власником вагонів - організатором аукціону - філією "Центр транспортної логістики" АТ Укрзалізниця". При цьому, за умовами п. 5.2 додатку 1-5 замовник повинен надати або забезпечити надання замовлення на перевезення вантажів відповідно до Правил планування перевезень вантажів в системі планування перевезень в робочі дні.

Робочі дні в філією "Центр транспортної логістики" АТ Укрзалізниця" встановлено з понеділка по четвер з 08:00 по 17:00, у п`ятницю з 08:00 до 15:45.

Проте, як свідчать матеріали справи, позивачем розміщено замовлення на перевезення вантажів в неробочий час - 08.11.2021 о 19:03, що позбавило можливості його розгляду та погодження раніше 09.11.2021. Такі дії філії відповідача відповідають умовам договору та не є простроченням перевізника.

Напроти, подача ТОВ "Авіс Зернотрейд" на погодження замовлення без дотримання вимог щодо робочого дня (робочого часу) філії та без урахування необхідності забезпечення подачі заявки у строк, визначений умовами аукціону, спростовує доводи позивача про відсутність його вини у порушенні умов договору щодо проставлення, узгодження, дотримання строків проставлення електронної заявки.

Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до ч. 1 ст. 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.

Частина 2 ст. 614 ЦК України прямо встановлює, що відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

ТОВ "Авіс Зернотрейд" не довів суду, що ним були вжиті всі залежні від нього заходи щодо належного виконання своїх зобов`язань за договором зокрема в частині дотримання строків проставлення електронної заявки.

Оскільки ТОВ "Авіс Зернотрейд" не було виконано вимоги розділу 5 додатку 1-5, позивачу правомірно було нараховано на підставі п. 8.1 додатку 1-5 та списано штраф за інформаційним повідомленням № 11118281 від 11.11.2021, який розраховано як плата за три доби використання власних вагонів перевізника з розрахунку за кожен вагон окремо за ставками плати за використання власних вагонів перевізника, що визначені у протоколі електронних торгів (аукціону), у розмірі 751 200,00 грн.

За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених законом.

Всупереч зазначеному, ТОВ "Авіс Зернотрейд" належними та допустимими доказами не спростовано правомірності покладення на нього відповідальності у вигляді штрафу за порушення умов договору.

Недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, порушення судом першої інстанції норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, та неправильне застосування норм матеріального права, згідно із ч. 1 ст. 277 ГПК України є підставою для скасування судового рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/22 та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.

Понесені відповідачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 ГПК України, підлягають відшкодуванню позивачем.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 277, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/22 задовольнити.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 у справі № 910/10342/22 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким в позові відмовити повністю.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Авіс Зернотрейд" (вул. Набережна, буд. 16, с. Степне, Сумська обл., 42315; ідентифікаційний код 41367250) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) 16 902,00 грн судового збору.

5. Доручити Господарському суду міста Києва видати накази.

6. Матеріали справи № 910/10342/22 повернути до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в порядку, визначеному ст.ст. 286 - 291 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено та підписано 19.07.2023.

Головуючий суддя О.О. Хрипун

Судді О.В. Агрикова

С.Р. Станік

Дата ухвалення рішення18.07.2023
Оприлюднено25.07.2023
Номер документу112367100
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/10342/22

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 12.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Постанова від 06.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 31.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Постанова від 18.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Хрипун О.О.

Ухвала від 18.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Хрипун О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні