ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2023 року м.Львів
справа №813/2245/18
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Желік О.М.,
за участю секретаря судового засідання Лубоцької Н.І.,
представника позивача Пендерецький В.І.
представника відповідача -1 Шаркаєва Х.С.
представника відповідача-3 Штокман А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» до Державної податкової служби України, Державної казначейської служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в:
30.05.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Державної казначейської служби України про зобов`язання відповідачів вчинити дії, щодо перерахунку узгоджених та невиплачених коштів бюджетної дотації як сільськогосподарському товаровиробнику Товариству з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» в загальній сумі 1120971,97 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю Галич Екофрукт, що є сільськогосподарським товаровиробником, включене 29.03.2017 року до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, що підтверджується Квитанцією № 2, набуло статусу отримувача бюджетної дотації 01.02.2017 року. На виконання норм Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" позивачем подано звітну податкову декларацію за звітний податковий період "Квітень 2017 року" та заявлено 504252,00 грн. до бюджетного відшкодування. За звітний податковий період "Вересень 2017 року" заявлено в звітній податковій декларації 975912 грн. В жовтні такий заявлено 520659,00 грн., а в листопаді 2017 року в податковій декларації вказано суму в 634008 грн. до бюджетного відшкодування.
Однак, у відповідності до інформації, що розміщена в особистому кабінеті отримувача бюджетної дотації, 12.06.2017 року перераховано 504 252,00 грн. за звітний податковий період "Квітень 2017 року", 08.11.2017 року перераховано 792 538,13 грн. за звітний податковий період "Вересень 2017 року", 13.12.2017 року перераховано 216 978,90 грн. за жовтень 2017 року, за листопад 2017 року не отримано. Тому, сума заборгованості по визнаних та невиплачених бюджетних дотаціях за 2017 рік склала 1120971,97 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26.09.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 24.11.2022 касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» задоволено.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26.09.2018 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019 скасовано, справу № 813/2245/18 направлено на новий розгляд до Львівського окружного адміністративного суду.
Верховний Суд зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшли передчасного висновку про необґрунтованість позовних вимог, оскільки позивач наполягає на тому, що небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи 375 «Інші спеціальні рахунки» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість був відкритий Мінагрополітики та до відома відповідача доведено інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань. На підтвердження таких доводів позивача свідчить факт перерахування дотації за вересень, жовтень 2017 (але не у повному обсязі).
Верховним судом вказано, суди, приймаючи рішення не надали наведеним доводам належну правову оцінку, не дослідили та не з`ясували чи дійсно такий рахунок було відкрито і повідомлено податковий орган. Зазначені доводи позивача потребують дослідження, оскільки єдиною підставою для відмови у позову було те, що ДФС України не отримало інформацію про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 «Фінансова підтримка сільськогоспвиробників» за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у листопаді 2017 року.
Ухвалою судді від 13.12.2022 адміністративну справу прийнято до розгляду в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
19.01.2023 надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 3988) від Державної казначейської служби України в якому зазначено, що Казначейська система електронного адміністрування податків працювала повністю в автоматичному режимі на підставі реєстрів ДФС в чіткій відповідності до вимог Угоди про інформаційне співробітництво між Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України і специфікації взаємодії системи Казначейства з системами Державної фіскальної служби України, погодженої Казначейством та ДФС. Інформацію про перерахування бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам Казначейство передавало до ДФС та Мінагрополітики. Мінагрополітики на небюджетний рахунок Мінагрополітики, відкритий в системі електронного адміністрування податку на додану вартість за балансовим рахунком 3756 «Рахунок для обліку коштів бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам» перераховувались кошти в 2017 році (у вересні 2017 року перераховано 400328233,7 грн., у жовтні 2017 року - 477574530,06 грн.).
Відповідач-2 зазначає, що відповідно до норм Порядку №83, Казначейство не приймало участі у визначенні отримувачів бюджетної дотації та у розрахунках суми бюджетної дотації, а лише перераховувало розраховану ДФС суму визначеним отримувачам бюджетної дотації. Так, з рахунку Мінагрополітики України протягом 2017 року було перераховано бюджетну дотацію ТОВ «Галич Екофрукт» (інформація про суму, дату та період перерахування бюджетної і дотації додано до відзиву).
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 р. № 780 «Про внесення змін
до деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни, зокрема, до Порядку 83, якими визначено порядок перерахування до бюджету залишку коштів та закриття небюджетного рахунка Мінагрополітики. Згідно з пунктом 16 Порядку 83 (із змінами) на підставі платіжного доручення Мінагрополітики, залишок коштів на небюджетному рахунку Мінагрополітики, який склався після перерахування бюджетної дотації, 22.12.2020 було перераховувано Казначейством до державного бюджету. На підставі поданої Мінагрополітики заяви 23.12.2020 небюджетний рахунок Мінагрополітики було закрито.
Враховуючи зазначене, відповідач-2 стверджує, що не наділений повноваженнями самостійно приймати рішення щодо перерахування дотації її отримувачам, а дії Казначейства з процесі перерахування дотації чітко регламентовані діючим законодавством і перебувають у прямій залежності від дій Податкового органу (ДФС). Відповідач-2 вважає, що в процесі перерахування дотації позивачу діяв в межах наданих повноважень та у спосіб визначений нормативно-правовими актами.
09.02.2023 від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву (вх.№ 9393), в якому зазначено, шо згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 року № 83 затверджено Порядок розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році (далі - Порядок № 83) бюджетна дотація виплачується сільгоспвиробникам- платникам ПДВ, які відповідають критеріям, визначеним ст. 16 прим 1.1 Закону України від 24 червня 2004 року №1877 «Про державну підтримку сільського господарства України» (далі - Закону №1877), після їх внесення контролюючим органом до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Відповідно до п.5 Порядку № 83 бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог п. 4 Порядку № 83 пропорційно частці сплаченої до бюджету суми ПДВ за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати ПДВ за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з ПДВ на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Відповідно до листа Департаменту адміністративного оскарження та судового супроводження (який наявний у матеріалах справи), встановлено, то при формуванні реєстру отримувачів бюджетної дотації у вересні, жовтні 2017 року ТзОВ «Галич Екофрукт» за результатами діяльності задекларованими у декларації ПДВ із застосуванням коефіцієнтів пропорційності визначено суми бюджетної дотації за вересень 2017 року 792538,13 гри., у жовтні 2017 - 216978,90 грн. Відповідно до використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки сільськогосподарських товаровиробників у 2017 році затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 року №77, головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міністерство аграрної політики та продовольства України.
Відповідно до пункту 3-1 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки сільськогосподарських товаровиробників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 77 (зі змінами), передбачено, що розподіл коштів за напрямами затверджується Міністерством аграрної політики та продовольства України.
Наказом Міністерства аграрної політики України від 27.02.2018 №102 «Про розподіл видатків, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» за КПКВ 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» фінансова підтримка сільгосптоваровиробників за напрямом «Бюджетна дотація для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції не передбачена.
Бюджетна дотація за результатами діяльності у листопаді 2017 року, не перерахована, оскільки для проведення таких розрахунків з товаровиробниками Мінагрополітики відкриває в Казначействі небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та доводить до відома ДФС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції».
Оскільки, за твердженням відповідача-1, ДФС України не отримало інформацію про відкриття планових асигнувань бюджетною програмою 280180 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у листопаді 2017 року, відповідач-1 вважає правомірними дії відповідачів, щодо неперерахування бюджетних дотацій ТзОВ «Галич Екофрукт» за листопад 2017 року.
Окрім того, в вищенаведеному відзиві заявлено клопотання про заміну первісного відповідача Державну фіскальну службу України (ЄДРПОУ 39292197) на належного відповідача Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393).
У судовому засіданні, що відбулось 07.03.2023, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати за згодою позивача постановив замінити первісного відповідача Державну фіскальну службу України (ЄДРПОУ 39292197) на належного відповідача Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393).
Ухвалою суду від 07.02.2023 залучено до участі в справі в якості співвідповідача Міністерство аграрної політики та продовольства України.
У судовому засіданні, що відбулось 17.05.2023, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив 17.05.2023 закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 12.06.2023 витребувано в Міністерства аграрної політики та продовольства України докази доведення до відома Державної податкової служби України інформацію про реквізити Товариства з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» та помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» за вересень 2017 року, жовтень 2017 року та листопад 2017 року; витребувано в Державної податкової служби України докази отримання від Міністерства аграрної політики та продовольства України інформації про реквізити Товариства з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» та помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» за вересень 2017 року, жовтень 2017 року та листопад 2017 року.
На виконання вимог ухвали суду від 12.06.2023 Державна податкова служба України надіслала лист Департаменту оподаткування юридичних осіб Державної податкової служби України від 19.06.2023, в якому зазначено, що реєстр отримувачів бюджетної дотації у 2017 році формувався один раз на місяць, після відкриття планових асигнувань державного бюджету на виплату бюджетної дотації з метою розподілу згідно чинного законодавства між сільськогосподарськими товаровиробниками, які відповідали критеріям, проводився автоматично. Надано інформацію ДКСУ про виплати бюджетної дотації за звітні періоди вересень, жовтень 2017 року (по ТОВ «Галич Екофрукт» (код ЄДРПОУ 38429416) (ІТС «Податковий блок»).
Також вказано, що інформація про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників за звітний період листопад 2017 року ДФС не отримувалась. У зв`язку з чим ДФС не було визначено суму бюджетної дотації за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників за звітний період листопад 2017 року.
11.07.2023 від Міністерства аграрної політики та продовольства України надійшов відзив на позовну заяву (вх.№ 52235), в якому зазначено, що відповідно до пункту 6 Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 83 (далі - Порядок) (станом на 08.02.2017) для проведення розрахунків з Казначействі небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на і додану вартість (далі - небюджетний рахунок) та доводить до відома ДФС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції".
Пунктами 7-9 Порядку Казначейство забезпечує відкриття планових асигнувань державного бюджету за програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників" за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції" у перший робочий день місяця.
На другий день після відкриття планових асигнувань Казначейство перераховує з бюджетних рахунків Мінагрополітики суму, на яку відкрито асигнування за бюджетною програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиррбнкків" за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції", на відкритий небюджетний рахунок Мінагрополітики та повідомляє ДФС про суму перерахованих коштів.
На підставі повідомлення Казначейства про суму перерахованих коштів ДФС визначає щомісяця протягом трьох робочих днів після граничного строку сплати податку на додану вартість відповідно до Реєстру та поданої податкової звітності з податку на додану вартість суму коштів для кожного отримувача із застосуванням коефіцієнтів пропорційності.
Згідно з підпунктом 1 пункту 3 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 N5 780 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», у Порядок № 83, внесено такі зміни: «у пункті 6 слова і цифри «за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» замінено словами і цифрами «за рахунком 38 «Рахунки, відкриті в системі електронного адміністрування податків».
Згідно з пунктом 16-1 Порядку № 83 (станом на 05.09.2020) залишок коштів на небюджетному рахунку Мінагрополітики, який склався після перерахування бюджетної дотації, перераховується Казначейством до державного бюджету на підставі платіжного доручення Мінагрополітики, оформленого в установленому порядку.
Закриття небюджетного рахунка Мінагрополітики здійснюється Казначейством на підставі поданої Мінагрополітики заяви, оформленої в установленому порядку.
Відповідач-3 наголошує, що у 2017 році весь обсяг асигнувань державного бюджету за програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» (4,0 млрд. грн) був спрямований Мінагрополітики на небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - небюджетний рахунок), який був відкритий Казначейством відповідно до пункту 6 Порядку № 83 (у редакції станом на 30.08.2017).
Відповідно до стану фінансування за бюджетною програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників», які спрямовуються за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» Мінагрополітики перерахувало на вищевказаний рахунок 4 000 000 000,00 грн.
Мінагрополітики стверджує, що вчинило всі необхідні дії виконання Порядку № 83.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Представники відповідачів Державної податкової служби України та Міністерства аграрної політики та продовольства України проти задоволення позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню частково, виходячи з наступного.
Пунктом 16-1.1 статті 16-1 Закону №1877-ІV встановлено, що сільськогосподарський товаровиробник, основною діяльністю якого є постачання сільськогосподарських товарів, вироблених ним на власних або орендованих основних засобах, причому питома вага вартості сільськогосподарських товарів становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених ним протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (далі - сільськогосподарський товаровиробник), який здійснює види діяльності, визначені пунктом 16-1.3 цієї статті, має право на бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції (далі - бюджетна дотація) після його внесення контролюючим органом до Реєстру отримувачів бюджетної дотації.
Перелік видів діяльності, які дають право на отримання бюджетної дотації наведено у пункті 16-1.3 статті 16-1 цього Закону.
Відповідно до пунктів 16-1.4, 16-1.6 статті 16-1 наведеного Закону порядок ведення та форма Реєстру отримувачів бюджетної дотації, а також порядок надання відповідної інформації центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бюджетною програмою центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, на підставі даних Реєстру отримувачів бюджетної дотації та інформації центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в автоматичному режимі здійснюють розподіл такої дотації між отримувачами.
Згідно з пунктом 5 Порядку №83, бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 цього Порядку пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Статтею 203 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу. Платникам - сільськогосподарським підприємствам, що обрали спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, додатково відкриваються: а) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових і технічних культур та продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу); б) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу; в) рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на їх спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.
Кошти, що надійшли на рахунки, визначені у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті, автоматично перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на рахунок такого платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та на спеціальний рахунок такого платника протягом наступного операційного дня. Реквізити такого спеціального рахунка платник - сільськогосподарське підприємство, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зобов`язаний зазначати у податковій звітності з податку на додану вартість.
Механізм розподілу коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", які спрямовуються за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції" визначено Порядком №83.
Відповідно до пункту 6 Порядку №83 для проведення розрахунків з товаровиробниками Мінагрополітики відкриває в Казначействі небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - небюджетний рахунок) та доводить до відома ДФС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції".
Пунктом 8 Порядку №83 передбачено, що на другий день після відкриття планових асигнувань Казначейство перераховує з бюджетних рахунків Мінагрополітики суму, на яку відкрито асигнування за бюджетною програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників" за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції", на відкритий небюджетний рахунок Мінагрополітики та повідомляє ДФС про суму перерахованих коштів та залишку коштів на небюджетному рахунку попереднього періоду.
Згідно з пунктом 9 Порядку №83 на підставі повідомлення Казначейства про суму перерахованих коштів ДФС визначає щомісяця протягом трьох робочих днів після граничного строку сплати податку на додану вартість відповідно до Реєстру та поданої податкової звітності з податку на додану вартість суму коштів для кожного отримувача із застосуванням коефіцієнтів пропорційності та таблиці відповідності кодів видів економічної діяльності згідно з КВЕД, визначених у статті 16-1 Закону №1877-ІV, кодам товарів згідно з УКТЗЕД, наведеної у додатку.
Відповідно до пункту 12 Порядку №83 Державна фіскальна служба надсилає до Казначейства та Мінагрополітики Реєстр, в якому зазначається інформація про отримувача бюджетної дотації, його податковий номер або номер та серія паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку, сума бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачу, реквізити рахунка такого отримувача, з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронний цифровий підпис».
На підставі отриманого від ДФС Реєстру Казначейство в автоматичному режимі перераховує відповідним отримувачам суми бюджетної дотації з небюджетного рахунка Мінагрополітики (пункт 13 Порядку №83).
Пунктом 15 зазначеного Порядку встановлено, що казначейство протягом трьох робочих днів з дня перерахування бюджетної дотації передає до ДФС та Мінагрополітики інформацію про здійснення відповідних операцій для внесення до реєстру.
Бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 Порядку №83 пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація (пункту 2.5 Порядку №83).
Отже, як зазначено колегією суддів Верховного суду, чинним законодавством визначений чіткий алгоритм дій щодо виплати бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, однією з умов якого є відкриття Мінагрополітики в Казначействі небюджетного рахунку за балансовим рахунком групи рахунків 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та доведення цієї інформації до відома ДФС.
Матеріалами справи підтверджено, що згідно даних Реєстру отримувачів бюджетної дотації Товариство включено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації 29.03.2017 та набуло статусу отримувача бюджетної дотації 01.02.2017.
Товариством подано звітні податкові декларації за квітень 2017 року та заявлено 504252 грн до бюджетного відшкодування, у тому числі за вересень 2017 року заявлено 975912 грн, за жовтень 2017 року заявлено 520659 грн, за листопад 2017 року в податковій декларації вказано суму в 634008 грн.
Позивачу перераховано бюджетну дотацію з рахунку Мінагрополітики України, а саме: 13.04.2017 в сумі 15830 грн згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 №178; 12.06.2017 в сумі 504252 грн за звітний період квітень 2017 року; 08.11.2017 перераховано 792538,13 грн за звітний період вересень 2017 року, 12.12.2017 перераховано 216 978,90 грн за звітний період жовтень 2017 року.
Сума невиплачених коштів бюджетної дотації становить 1120971,97 грн.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Як вбачається з матеріалів справи Державна казначейська служба України та Міністерство аграрної політики та продовольства України в повній мірі вчинили всі дії щодо виплати позивачу бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам.
Зокрема, у 2017 році весь обсяг асигнувань державного бюджету за програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» (4,0 млрд. грн) був спрямований Мінагрополітики на небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - небюджетний рахунок), який був відкритий Казначейством відповідно до пункту 6 Порядку № 83 (у редакції станом на 30.08.2017).
Відповідно до стану фінансування за бюджетною програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників», які спрямовуються за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» Мінагрополітики перерахувало на вищевказаний рахунок 4 000 000 000,00 грн.
Казначейська система електронного адміністрування податків працювала повністю в автоматичному режимі на підставі реєстрів ДФС в чіткій відповідності до вимог Угоди про інформаційне співробітництво між Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України і специфікації взаємодії системи Казначейства з системами Державної фіскальної служби України, погодженої Казначейством та ДФС, що виключає бездіяльність Державної казначейської служби України щодо перерахунку позивачу бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам.
Натомість, ДФС не вчинила дії відповідно до Порядку №83 для перерахунку позивачу бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам. Матеріалами справи не підтверджено, що ДФС України не отримало інформацію про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у листопаді 2017 року.
Разом з тим, Державною податковою службою України не надано суду будь-яких доказів отримання від Державної казначейської служби України інформацію про відкриття планових асигнувань за бюджетною програмою 280180 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за результатами діяльності сільськогосподарських товаровиробників у вересні 2017 року та жовтні 2017 року, хоча позивач отримав частину бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам за ці місяці.
Отже, Державна податкова служба України допустила протиправну бездіяльність щодо перерахунку позивачу бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам і з метою захисту порушеного права позивача слід зобов`язати Державну податкову службу України вчинити дії щодо перерахунку Товариству з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» узгоджених та невиплачених коштів бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції, як сільськогосподарському товаровиробнику в загальній сум 1120971,97 грн.
Враховуючи вищенаведене, а також висновки Верховного суду про факт безспірності права позивача на отримання бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції, яка є пропорційною частці сплаченого до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності та відсутності податкового боргу з податку на додану вартість, а також те, що недосконалість механізму або інші причини не перерахування органами державної влади коштів платнику податку, право на які не оспорюється є порушенням прав та інтересів і втручанням у мирне володіння майном платника податків, суд вважає необхідним позовні вимоги задовольнити частково.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно частини 3 статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача у розмірі 8407,28 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 14, 73-78, 90, 132, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
адміністративний позов задовольнити частково.
Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) вчинити дії щодо перерахунку Товариству з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» (ЄДРПОУ 38429416) узгоджених та невиплачених коштів бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції, як сільськогосподарському товаровиробнику в загальній сумі 1120971,97 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Галич Екофрукт» (ЄДРПОУ) частину сплаченого судового збору в сумі 8407 (вісім тисяч чотириста сім) грн. 28 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 21.07.2023.
Суддя Желік О.М
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2023 |
Оприлюднено | 26.07.2023 |
Номер документу | 112376606 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні