Справа № 420/1001/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіЛевчук О.А.,
за участю секретаряГур`євої К.І.
представника позивачаНосенко І.П.
представника відповідачаАветюка С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за позовом фермерського господарства Весна до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та, змінивши предмет позову, просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 24.10.2019 р. № 0003081401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 4337565,00 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1084391,00 грн. (всього 5421956,00 грн.); від 24.10.2019 р. № 0003061401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 4918036,00 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1229509,00 грн. (всього 6147545,00 грн.); від 24.10.2019 р. № 0003071401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 526865,00 грн.; від 24.10.2019 р. № 0002994004, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510 грн., за порушення п. 85.2 ст. 85 ПК України; від 25.10.2019 р. № 0003223304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510 грн., за порушення пп. 47.1.3 п. 47.1 ст. 47, п. 119.2 ст. 119, абз. «а» п. 176.2 ст. 176 ПК України щодо визначення податку на доходи фізичних осіб з доходів платників податків, у вигляді заробітної плати; від 25.10.2019 р. № 0003233304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 15389,14 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 68089,51 грн. (всього 83478,85 грн.); від 25.10.2019 р. № 0003243304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 97648,35 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 73236,26 грн. (всього 170884,61 грн.); від 25.10.2019 р. № 0454781304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 12073,88 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 7128,64 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що неможливість надання для перевірки первинних, бухгалтерських та інших документів, підтверджуючих здійснення господарських операцій, у зв`язку з їх викраденням у платника податків обумовлює фактичну неможливість проведення перевірки незалежно від того чи може платник податків відразу на вимогу контролюючого органу відновити та надати перелік документів. Таким чином, контролюючим органом порушено п. 44.5 ст. 44 ПК України щодо порядку та умов перенесення терміну проведення перевірки у випадку втрати, пошкодження або дострокового знищення документів. З урахуванням періоду, який охоплює документальна перевірка з 01.01.2016 по 31.12.2018 року, викрадення первинних документів, які стосуються перевірки, відновлення втрачених документів протягом 10 робочих днів з моменту отримання акту перевірки 27.09.2019 року (п. 86.7 ст. 86 ПКУ) для фермерського господарства був нереальним, як з технічного, фізичного та і морального боку. Порушення контролюючим органом процедури проведення перевірки, в частині відмови в зупиненні проведення перевірки, призвели до порушення прав платника податків, а саме контролюючим органом визначені факти порушень вимог чинного законодавства за відсутності факту дослідження первинних документів, контролюючий орган встановив відсутність у платника податків на час складання звітності первинних документів, нехтуючи фактом відсутності таких документів за незалежних від платника обставин. В свою чергу ФГ «Весна» були вжиті заходи з відновлення повного переліку відсутніх документів та розслідування причин, які призвели до втрати, та складено акт від 23.09.2019 року. Таким чином, під час складання оскаржуваних податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС в Одеській області порушено вимоги чинного законодавства України.
Представником відповідача Головного управління ДПС в Одеській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить суд відмовити в задоволенні позову та вказує, що ФГ "ВЕСНА" не надано акт про результати роботи комісії щодо встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення щодо втрачених документів від 17.09.2019 року, який передбачений Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88, із змінами та доповненнями. Крім того підприємством не повідомлено які саме первинні документи втрачено, не надано їх перелік. Перелік документів, а також період їх складення не зазначено ані в листі, ані у витязі з єдиного реєстру досудових розслідувань. Таким чином, перевіркою встановлено відсутність станом на момент підписання акту перевірки первинних, бухгалтерських та інших документів ФГ «ВЕСНА», що підтверджують показники відображені у податковій звітності та здійснення господарської діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій викладені обставини, зазначені в позовній заяві.
Ухвалою суду від 13 лютого 2020 року по справі відкрито загальне позовне провадження.
Ухвалою суду від 25 березня 2020 року зупинено провадження у справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 15 листопада 2022 року поновлено провадження по справі.
Ухвалою суду від 15 листопада 2022 року замінено відповідача по справі та розпочато розгляд справи спочатку.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 09 березня 2023 року адміністративну справу № 420/1001/20 передано головуючому судді Левчук О.А.
Ухвалою суду від 14 березня 2023 року прийнято справу до провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 10 квітня 2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суду від 16 травня 2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання про виклик та допит свідків.
Ухвалою суду від 31 травня 2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, прийнято до провадження заяву про зміну предмета позову.
Ухвалою суду від 12 червня 2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позовної заяви.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.02.1995 року проведено державну реєстрацію фермерського господарства Весна (код ЄДРПОУ 22496384) (а.с. 26 т. 1).
07 серпня 2019 року Головним управлінням ДПС в Одеській області видано наказ № 6286 про проведення документальної планової виїзної перевірки ФГ «Весна» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, валютного законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, дотримання іншого законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року.
10 вересня 2019 року посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області складено акт про ненадання ФГ «Весна» до перевірки первинних документів (а.с. 219 т. 2).
11 вересня 2019 року директору ФГ «Весна» вручено запит про надання первинних та бухгалтерських документів до перевірки (а.с. 218 т. 2).
17 вересня 2019 року ФГ «Весна» повідомлено Головне управління ДПС в Одеській області про викрадення бухгалтерських документів (а.с. 76-77 т. 1)
25 вересня 2019 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт № 45/15-32-05-01/22496384, в якому зазначено, що перевіркою встановлено порушення ФГ «Весна» п. 44.2 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ заниження податку на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 4337565 грн.; пп. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 199 ПКУ, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на загальну суму 526865 грн., п. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 198 ПКУ, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 4927599 грн., п. 85.2 ст. 85 ПКУ, в результаті чого передбачена відповідальність п. 121.1 ст. 121 ПКУ; порушення податковим агентом пп. 47.1.3 п. 47.1 ст. 47, п. 119.2 ст. 119 ПКУ, встановлено недостовірність відомостей у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку форми № 1 ДФ за перевіряємий період з 01.01.2016 р. по 31.12.2018 р.; порушення порядку нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, пп. 169.1 ст. 169 ПКУ та ставку податку, відповідно до п. 167.1 ст. 167 ПКУ, в результаті занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 15389,24 грн.; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. «а» п. 176.2 ст. 176, пп. 1.2, пп. 1,3 пп. 1,4 пп. 1,5 п. 16-1 підрозділу 10 ПКУ; порушення пп. 164.2.5, п. 164.2, пп. 168.1.1 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, п. 171.2 ст. 171, абз. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ: занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 97648,35 грн.; порушення пп. 164.2.5 п. 164.2, п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.1, п. 168.1.2, п. 168.1.4, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, п. 171.2 ст. 171, абз. «а» п. 176.2 ст. 176, пп. 1.1, пп. 1.2, пп. 1.3, пп. 1.4, пп. 1.5 п. 16-1 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ, в наслідок чого занижено податкове зобов`язання з військового збору всього у сумі 8137,34 грн. (а.с. 35-59 т. 1).
Фермерським господарством Весна подано заперечення на акт перевірки від 25 вересня 2019 року № 45/15-32-05-01/22496384, висновки якого, рішенням ГУ ДПС в Одеській області від 22.10.2019 року залишені без змін (а.с. 44-51 т. 3).
24 жовтня 2019 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення № 0003081401, № 0003061401, № 0003071401, № 0002994004 (а.с. 60-63 т. 1).
25 жовтня 2019 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення № 0003223304, № 0003233304, № 0003243304, № 0454781304 (а.с. 64-67 т. 1, а.с. 143 т. 3).
Фермерським господарством Весна подано скаргу на податкові повідомлення-рішення, яка рішенням ДПС України від 09.01.2020 року залишена без задоволення (а.с. 68-75 т. 1, а.с. 167-181 т. 3).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Згідно ст. 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу. Строки проведення документальної планової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.
Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу. Порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка. Акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що визначено статтями 77 і 78 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).
У разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення та/або додаткові документи розглядаються контролюючим органом протягом семи робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Платник податків (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень та/або додаткових документів, про що такий платник податків зазначає у запереченнях та/або листі про надання додаткових документів в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу.
Рішення про визначення грошових зобов`язань приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу з урахуванням результатів розгляду заперечень платника податків (у разі їх наявності). Платник податків або його законний представник може бути присутнім під час прийняття такого рішення.
Податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
З матеріалів справи вбачається, що 25 вересня 2019 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт № 45/15-32-05-01/22496384, в якому зазначено, що перевіркою встановлено порушення ФГ «Весна» п. 44.2 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ заниження податку на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 4337565 грн.; пп. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 199 ПКУ, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на загальну суму 526865 грн., п. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 198 ПКУ, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 4927599 грн., п. 85.2 ст. 85 ПКУ, в результаті чого передбачена відповідальність п. 121.1 ст. 121 ПКУ; порушення податковим агентом пп. 47.1.3 п. 47.1 ст. 47, п. 119.2 ст. 119 ПКУ, встановлено недостовірність відомостей у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку форми № 1 ДФ за перевіряємий період з 01.01.2016 р. по 31.12.2018 р.; порушення порядку нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, пп. 169.1 ст. 169 ПКУ та ставку податку, відповідно до п. 167.1 ст. 167 ПКУ, в результаті занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 15389,24 грн.; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. «а» п. 176.2 ст. 176, пп. 1.2, пп. 1,3 пп. 1,4 пп. 1,5 п. 16-1 підрозділу 10 ПКУ; порушення пп. 164.2.5, п. 164.2, пп. 168.1.1 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, п. 171.2 ст. 171, абз. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ: занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 97648,35 грн.; порушення пп. 164.2.5 п. 164.2, п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.1, п. 168.1.2, п. 168.1.4, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, п. 171.2 ст. 171, абз. «а» п. 176.2 ст. 176, пп. 1.1, пп. 1.2, пп. 1.3, пп. 1.4, пп. 1.5 п. 16-1 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ, в наслідок чого занижено податкове зобов`язання з військового збору всього у сумі 8137,34 грн. (а.с. 35-59 т. 1).
При цьому, в акті від 25.09.2019 року № 45/15-32-05-01/22496384 посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області зазначено, що первинні, бухгалтерські та інші документи, підтверджуючі здійснення господарської діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 до перевірки не надано. Голові ФГ «Весна» вручено письмову вимогу від 11.09.2019 щодо надання первинних документів та бухгалтерських документів за період діяльності з 01.01.2016 по 31.12.2018. головою ФГ «Весна» надано лист від 17.09.2019 року щодо втрати ФГ «Весна» первинних документів у зв`язку з пограбуванням. Згідно листа ФГ «Весна» повідомило про втрату первинних документів у зв`язку з пограбуванням. Дата втрати (пограбування) документів в листі не зазначена, однак до листа надано витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 17.09.2019 року № 12019180010005684, з якого вбачається, що 17.09.2019 приблизно 11.00 в м. Рівне документи були викрадені з автомобілю. Перелік документів, а також період їх складення не зазначено ані в листі, ані у витязі. ФГ «Весна» не надано акт про результати роботи комісії щодо встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення щодо втрачених документів 17.09.2019 передбачених Положенням № 88. Крім того, підприємство не повідомило які саме первинні документи втрачено, не надано їх перелік. Перелік документів, а також період їх складання не зазначені ані в листі, ані у витязі з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Враховуючи ненадання акту про результати роботи комісії щодо встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення щодо втрачених документів 17.09.2019 з залученням представників слідчих органів, відсутність переліку втрачених документів, а також період їх складання в повідомленні та витязі з Єдиного реєстру досудових розслідувань, з урахуванням норм діючого законодавства відсутні підстави для надання 90-денного терміну для відновлення документів. Таким чином, перевіркою встановлено відсутність станом на момент підписання акту перевірки первинних, бухгалтерських та інших документів ФГ «Весна», що підтверджують показники, відображені у податковій звітності та здійснення господарської діяльності за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно п. 44.3, 44.4 ст. 44 ПК України платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності. Якщо документи, визначені у пункті 44.1 цієї статті, пов`язані з предметом перевірки, проведенням процедури адміністративного оскарження прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення або судового розгляду, такі документи повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менше строків, передбачених пунктом 44.3 цієї статті.
Відповідно до п. 44.5 ст. 44 ПК України у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу. У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.
Згідно п. 44.6 ст. 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності. Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.
Відповідно до п. 6.10 глави 6 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.
Згідно п. 1 розділу ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 вересня 2014 року № 879 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин), для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об`єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства. У тих випадках, коли бухгалтерський облік ведеться безпосередньо керівником підприємства, інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства самостійно.
З аналізу вищевикладеного слідує, що платник податків зобов`язаний вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання вищевказаних документів, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи. У разі втрати первинних документів платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Крім того, у разі пропажі або знищення первинних документів керівник господарюючого суб`єкта письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів, а також розслідування причин їх пропажі або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, а його копія в 10-денний строк надсилається, зокрема, і територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи. До того ж платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту та його подальше бюджетне відшкодування наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватися належним чином оформленими первинними документами.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими первинними документами такі суми не можуть бути віднесені до податкового кредиту.
Отже, формування податкового кредиту, який у подальшому приймає участь у формуванні сум бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, можливе лише у разі підтвердження фактичного здійснення господарських операцій належно оформленими первинними документами.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 09 червня 2023 року по справі № 420/5641/20, від 25 травня 2023 року по справі № 420/4306/20.
З матеріалів справи вбачається, що документальна планова виїзна перевірка ФГ «Весна» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, валютного законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, дотримання іншого законодавства за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року проводилась в період з 29.08.2019 року по 18.09.2019 року.
Тобто, починаючи з 29.08.2019 року у ФГ «Весна» виник обов`язок надати посадовим особам ГУ ДПС в Одеській області первинні, бухгалтерські та інші документи за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року.
10 вересня 2019 року посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області складно акт про ненадання ФГ «Весна» до перевірки первинних документів (а.с. 219 т. 2).
Акт від 10.09.2019 року був отриманий директором ФГ «Весна» 11.09.2019 під підпис. Крім того, на акті директором зазначено «документи будуть надані в повному обсязі».
11 вересня 2019 року директору ФГ «Весна» вручено запит про надання первинних та бухгалтерських документів до перевірки за період діяльності з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, а саме статутні та реєстраційні документи, накази про призначення/звільнення посадових осіб, наказ про облікову політику, документи на підтвердження права власності та користування земельними ділянками, основними засобами, ТМЦ, інше; первинні документи, які свідчать про здійснення господарської діяльності (договори, додаткові угоди, накладні, акти виконаних робіт та наданих послуг, касові книги, касові ордери, касові звіти, касові стрічки, рахунки, товарно-транспортні накладні, подорожні листи, вантажно-митні декларації, накази, відомості про нарахування заробітної плати, інвентарні картки, інші; оборотні відомості/журнали-ордери по бухгалтерських рахунках № 01-№99; виписки банків по розрахунковим рахункам; інші первинні документи, підтверджуючі здійснення господарської діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2018) (а.с. 218 т. 2).
Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження неможливості надання ФГ «Весна» первинних та бухгалтерських документів в період з 29.08.2019 року по 16.09.2019 року, матеріали справи не містять.
В той же час, 17 вересня 2019 року ФГ «Весна» повідомлено Головне управління ДПС в Одеській області, що під час переміщення з м. Рівне до м. Одеси з метою представлення документів до документальної перевірки в органах ДФС було здійснено пограбування автомобіля, в результаті чого викрадено бухгалтерські документи ФГ «Весна», особисті речі, ноутбук та грошові кошти, про що було повідомлено в ГУ НП в Рівненській області (а.с. 76-77 т. 1).
При цьому, до листа від 17.09.2019 року ФГ «Весна» додано витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, дата реєстрації провадження: 17.09.2019 року 18:04:12 год.
З витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань слідує, що заявником ОСОБА_1 повідомлено, що 17.09.2019 приблизно о 11:00 год., неподалік стадіону по вул. Здолбунівська в м. Рівне, шляхом пошкодження дверцят автомобіля, відбулось проникнення в автомобіль марки «Фольксваген таурег», звідки таємно викрадено ноутбук марки «Леново», дві дорожні сумки з особистими речами та гроші в сумі приблизно 13000 грн. (а.с. 77 т. 1).
Тобто, наданий ФГ «Весна» до листа від 17.09.2019 року витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань не містить жодних посилань на викрадення будь-яких первинних та бухгалтерських документів, як і не містить посилань на викрадення майна, належного саме ФГ «Весна».
Будь-яких доказів на підтвердження того, що первинні, бухгалтерські та інші документи ФГ «Весна» за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 року зберігались поза межами місця знаходження суб`єкта господарювання ФГ «Весна», в тому числі на території Рівненської області та м. Рівне, суду не надано.
Звертаючись до Головного управління ДПС в Одеській області з листом від 17.09.2019 року позивачем, ФГ «Весна», не зазначено опис документів, які як вказав позивач було викрадено, як і не зазначено періоду за який вони були оформлені.
Суд не приймає до уваги надані до суду копії наказу № 36 від 17.09.2019 року та акту службового розслідування від 23.09.2019 року, оскільки будь-яких належних та допустимих доказів їх направлення на адресу та вручення ГУ ДПС в Одеській області не надано (а.с. 79-82 т. 1).
При цьому, копія накладної від 23.09.2019 року не містить будь-яких відміток про її отримання адресатом ГУ ДПС в Одеській області, як і не містить відміток того, що саме було відправлено (а.с. 78).
Крім того, наказ № 36 від 17.09.2019 року та акт службового розслідування від 23.09.2019 року не містять відомостей, як то передбачено Положенням № 88, про запрошення, зокрема представників слідчих органів. Також, в акті службового розслідування не зазначено та до нього не додано документів, на підставі яких було встановлено перелік документів, який як зазначає позивач, був викрадений. Матеріали справи не містять доказів на підтвердження призначення та проведення інвентаризації ФГ «Весна».
З вищевикладеного слідує, що саме ФГ «Весна» не було забезпечено належне зберігання та транспортування первинної документації. Втрата документів, якщо й мала місце, то виключно з вини працівників товариства. Доказів того, що повернення (відновлення) документації потребувало значних зусиль, не надано. Таким чином, наведені обставини, в сукупності, свідчать про недотримання позивачем передбаченого порядку вжиття заходів при втраті (знищенні) документації та відновлення останньої (ст. 44 ПК України).
За таких підстав, посилання представника позивача на те, що контролюючим органом порушено процедуру проведення перевірки, в частині відмови в зупиненні проведення перевірки, є неспроможними.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, та не заперечується учасниками справи, що будь-які документи, в порядку, визначеному ст. 86 ПКУ разом із запереченнями на акт перевірки позивачем ФГ «Весна» до контролюючого органу, не надавались.
Відповідно до пп. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 ПК України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно ст. 1 ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до ст. 9 ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (надалі - установи) врегульовано Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704 (далі Положення).
Відповідно до пп. 2.1., 2.2 п. 2 Положення первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи).
Згідно пп. 2.4, 2.5, 2.13, 2.14 п. 2 Положення первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити:ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо. Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Використання при оформленні первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається у порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства. Керівник підприємства, установи забезпечує фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій, що були проведені, у первинних документах та виконання всіма підрозділами, службами і працівниками правомірних вимог головного бухгалтера щодо порядку оформлення та подання для обліку відомостей і документів. Керівником підприємства, установи затверджується перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції, пов`язаної з відпуском (витрачанням) грошових коштів і документів, товарно-матеріальнихцінностей, нематеріальних активів та іншого майна. Кількість осіб, які мають право підписувати документи на здійснення операцій з видачі особливо дефіцитних товарів і цінностей, бланків суворої звітності, повинно бути обмежено. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці первинні документи.
Згідно ст. 134 ПК України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Відповідно до ст. 138 ПК України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) фінансовий результат до оподаткування збільшується: на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; на суму залишкової вартості окремого об`єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об`єкта. на суму залишкової вартості окремого об`єкта невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об`єкта; на суму витрат на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів чи невиробничих нематеріальних активів, віднесених до витрат відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; Фінансовий результат до оподаткування зменшується: на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 цієї статті; на суму залишкової вартості окремого об`єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об`єкта; на суму дооцінки основних засобів або нематеріальних активів у межах попередньо віднесених до витрат уцінки відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; на суму вигід від відновлення корисності основних засобів або нематеріальних активів у межах попередньо віднесених до витрат втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об`єкта невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі продажу такого об`єкта невиробничих основних засобів або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу.
Згідно п. 198.1 ст. 198 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Пунктом 198.2 ст. 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача) для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу таким орендарем. Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами). Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.
Згідно п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктм 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що умовами реалізації права платника на податковий кредит є фактичне придбання товарів (робіт, послуг) та наявність первинних документів (зокрема, податкових накладних), оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства. При цьому, наслідки в податковому обліку платника створюють лише реально вчинені господарські операції, тобто такі, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають змісту, відображеному в укладених платником податку договорах. Необґрунтована ж податкова вигода характеризується відсутністю фактичного виконання господарських операцій, здійсненням операцій без ділової мети та обліком операцій безвідносно до їх реального економічного змісту, узгодженістю дій покупця та постачальника для штучного створення умов для бюджетного відшкодування.
З матеріалів справи вбачється, що разом з позовою заявою ФГ «Весна» до суду надано копії документів, зокрема договорів, рахунків-фактура, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, накладних, рахунків, специфікацій, актів здачі-прийняття робіт (надання послуг), податкових розрахунків, табелів використання робочого часу, відмостей пр нарахування заробітної плати, цивільно-правових договорів та актів до них (а.с. 83-250 т. 1, а.с. 1-196 т. 2).
Однак, в позовній заяві та в заявах по суті справи представником позивача не обґрунтовано жодних чином факт співставлення документів, наданих до суду, із порушеннями, які були виявлені під час проведення документальної виїзної перевірки, а також з даними показників бухгалтерської звітності з первинними документами разом із податковою звітністю позивача.
Також, позивачем не надано до суду висновків спеціалізованих державних установ, які здатні провести судово-економічну експертизу та надати оцінку первинним документам позивача через призму податкового законодавства України.
В той же час, суд не наділений повноваженнями замість податкового органу проводити перевірки, передбачені Податковим кодексом України, показників бухгалтерської та податкової звітності суб`єктів господарської діяльності.
При цьому, надаючи до суду копії документів позивачем не зазначено яким чином та коли саме ФГ «Весна» було відновлено документи, які як вказує позивач, були втрачені, зокрема до позовної заяви та заяв по суті справи не надано, зокрема але не виключно, копій звернень до контрагентів щодо надання копій чи дублікатів договорів, накладних, рахунків, актів, чи до банків щодо отримання випискок-реєстрів операцій, проведених за поточними рахунками, копії платіжних документів, або до контролюючих органів задля отримання звітів та податкових декларацій. Також, позивачем не надано до суду будь-якого розпорядчого акту (наказу, розпорядження тощо) про відновлення втраченої документації.
Крім того, Верховний Суд в постанові від 10 лютого 2022 року по справі № 420/6441/19 зазначив, що платник податків не може посилатися в судовому процесі на підтвердження показників, які відображені ним у податковій звітності, на документи, які не були надані під час перевірки або впродовж десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки. Винятком є випадки виїмки документів або іншого їх вилучення правоохоронними органами та іншими компетентними органами.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06.08.2019 року по справі №160/8441/18.
За таких підстав, дослідивши матеріали справи, з урахуванням приписів податкового законодавства України, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення від 24.10.2019 року № 0003081401, № 0003061401, № 0003071401, № 0002994004, від 25.10.2019 року № 0003223304, № 0003233304, № 0003243304, № 0454781304 прийнято відповідачем правомірно у межах його повноважень, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову фермерського господарства Весна (код ЄДРПОУ 22496384, адреса місцезнаходження: 66143, Одеська область, Балтський район, с. Оленівка) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 24.10.2019 року № 0003081401, № 0003061401, № 0003071401, № 0002994004, від 25.10.2019 року № 0003223304, № 0003233304, № 0003243304, № 0454781304, - в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 24 липня 2023 року.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 26.07.2023 |
Номер документу | 112376997 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні