ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
20 липня 2023 року м. Дніпросправа № 280/11541/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),
суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23.05.2022 (суддя Сацький Р.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізькі акумулятори" до Державної податкової служби України про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и В:
У листопаді 2021 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізькі акумулятори" до Державної податкової служби України , в якій позивач просив, з урахуванням уточнень, суд: визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної № 16 від 12.04.2021 на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних - незаконними та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Запорізькі акумулятори", код ЄДРПОУ 43163144 податкову накладну № 16 від 12.04.2021; визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття податкової накладної № 17 від 13.04.2021 на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних - незаконними та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою фактичного подання подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Запорізькі акумулятори", код ЄДРПОУ 43163144 податкову накладну № 17 від 13.04.2021.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 23.05.2022 адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду першої інстанції та винести постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга обгрунтована тим, що платник податку ТОВ «ЗАПОРІЗЬКІ АКУМУЛЯТОРИ» мав право направити на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні № 16 від 12.04.2021, № 17 від 13.04.2021 у період до 22,04,2021 за підписом КЕП ОСОБА_1 .
Проте позивач здійснив направлення на реєстрацію вказаних податкових накладних лише 30.04.2021, за підписом нового керівника.
За даними ЄДРЮОФОП ОСОБА_2. та ОСОБА_5 не були керівником на дату складання податкових накладних, тож відповідно кожен з них не мав права бути автором та підписувачем електронного документу з датою складання до 22.04.2021.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом першої інстанції встановлено, TOB "Запорізькі акумулятори" є юридичною особою, створеною за законодавством України 08.08.2019, зареєстровано платником ПДВ - 01.09.2019.
Відповідно до відкритих даних з единого державного реєстру ЮОФОПГФ основним видом економічної діяльності TOB "Запорізькі акумулятори" с виробництво батарей і акумуляторів та подальша реалізація.
Одноособовим рішенням власника TOB "Запорізькі акумулятори" 21 квітня 2021 року (останній робочий день) звільнено з посади директора підприємства ОСОБА_1 та призначено з 22 квітня 2021 року на посаду директора ОСОБА_2 . Рішення власника про зміну директора додаються.
Платником ПДВ TOB "ЗАПОРІЗЬКІ АКУМУЛЯТОРИ", в строк передбачений відповідно до абзацу 14 п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, до ЄРПН направлено на реєстрацію податкові накладні № 16 від 12.04.2021 - направлена 30.04.2021, ПН № 17 від 13.04.2021- направлена 30.04.2021.
Податкові накладні, які були направлені на реєстрацію до ЄРПН, були підписані та засвідчені електронним підписом-КЕП керівника платника ОСОБА_1 . ОСОБА_3 звільнений з посади керівника з 21.04.2021.
З 22.04.2021 на посаду керівника призначено ОСОБА_4 .
З 25.06.2021 на посаду керівника призначено ОСОБА_5 .
Податкові накладні № 16 від 12.04.2021 та № 17 від 13.04.2021, були неприйняті до реєстрації у ЄРПН, про що в порядку визначено абзацом 10 п. 201.10 ст.201 ПКУ, позивач отримав квитанцію.
У квитанції про неприйняття податкової накладної № 16 від 12.04.2021 зазначено, що "Документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України. Документ не прийнято. Виявлені помилки, зауваження: порушено вимоги статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - кваліфікований електронний підпис особи НОМЕР_1 ОСОБА_6 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної. Зареєстровані підписи особи:
- директор з 22.04.2021 по 30.04.2021; директор з 26.04.2021 по 26.08.2021".
У квитанції про неприйняття податкової накладної № 16 від 12.04.2021 зазначено, що "Документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України. Документ не прийнято. Виявлені помилки/зауваження: порушено вимоги статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - кваліфікований електронний підпис особи НОМЕР_1 ОСОБА_6 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної. Зареєстровані підписи особи:
- директор з 22.04.2021 по 30.04.2021; директор з 26.04.2021 по 26.08.2021.
Додатково повідомлено - Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису)".
В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу. У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.2 цієї статті, не застосовуються.
Відповідно до пункту 5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Тобто, причинами відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:
- невідповідність податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- нечинність електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- відсутність реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- недотримання вимог, установлених пункту 192.1 статті 192 та пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України;
- відсутності суми податку на додану вартість відповідно до пункту 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 pоку); відсутності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; наявності факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; недотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Підставою для неприйняття податковим органом до реєстрації наданих позивачем податкових накладних зазначено порушення вимог статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».
Разом з тим відповідно до статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Як вбачається з наявних в матеріалах справи документів, TOB "Запорізькі акумулятори" 21 квітня 2021 року (останній робочий день) звільнено з посади директора підприємства ОСОБА_1 та призначено з 22 квітня 2021 року на посаду директора ОСОБА_2 . Рішення власника про зміну директора додаються.
На час формування та подання податкових накладних - 30.04.2021 посаду директора обіймав ОСОБА_2 , його кваліфікований електронний підпис відповідно до квитанцій податкового органу був дійсним та зареєстрованим у встановленому законом порядку. Жодної заборони на вчинення відповідних дій у податковому законодавстві не міститься.
30.04.2021 податкові накладні № 16 від 12.04.2021 та № 17 від 13.04.2021 були скріплені кваліфікованим електронним підписом директора TOB "ЗАПОРІЗЬКІ АКУМУЛЯТОРИ" ОСОБА_2 .
Таким чином, посилання відповідача на те, що надіслані позивачем 30.04.2021 податкові накладні, які датовані з 12.04.2021 та 13.04.2021, не можуть бути підписані електронним цифровим підписом останнього, суд оцінює як хибні, оскільки спірні податкові накладні були скріплені КЕП та надіслані до Єдиного реєстру податкових накладних в період, коли ОСОБА_2 вже обіймав посаду директора TOB "ЗАПОРІЗЬКІ АКУМУЛЯТОРИ" та мав відповідні повноваження. Позивачем обґрунтовано, що з його боку був дотриманий алгоритм дій, спрямованих на реєстрацію податкових накладних у випадку зміни директора.
Отже, платником податків були здійснені всі необхідні та належні заходи з метою реєстрації податкових накладних №16 від 12.04.2021, №17 від 13.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи викладене, колегія суддів не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів наведених в апеляційній скарзі.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
За правилами статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 311, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328, Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України -залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23.05.2022 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, за винятком наявності підстав передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова
суддя О.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2023 |
Оприлюднено | 26.07.2023 |
Номер документу | 112380468 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Божко Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні