ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" липня 2023 р. Справа №914/2524/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Желік М.Б.
суддів Орищин Г.В.
Галушко Н.А.
за участі секретаря судового засідання Гуньки О.П.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №14/06-02/498 від 03.03.2023 (вх. №01-05/717/23 від 10.03.2023)
на рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 (суддя Сухович Ю.О., повний текст складено 13.02.2023)
у справі № 914/2524/22
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Горуцьке, село Гірське, Миколаївський район, Львівська область
до відповідача Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, місто Миколаїв, Львівська область
про скасування державної реєстрації права власності; визнання права власності.
за участю представників:
від позивача: голова - Петришин П.В., Оприсько М.В.
від відповідача: не з`явився.
Учасникам процесу роз`яснено права та обов`язки, передбачені ст.ст. 35, 42, 46 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст.222 Господарського процесуального кодексу України фіксування судового засідання здійснюється технічними засобами.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 у справі №914/2524/22 позов задоволено повністю. Скасовано державну реєстрацію права власності на адмінбудинок загальною площею 648,5 м2, що знаходиться за адресою: Львівська область, Миколаївський район, село Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №1017491946230 за Миколаївською міською радою Стрийського району Львівської області (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 57261446 від 24.03.2021). Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Горуцьке ідеальну частку 86,91 відсотка у праві власності на адмінбудинок загальною площею 648,5 м2, що знаходиться за адресою: Львівська область, Миколаївський район, село Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230. Стягнуто з Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Горуцьке судовий бір в сумі 4 962,00 грн.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач звернувся до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 в частині скасування державної реєстрацію права власності на адмінбудинок загальною площею 648,5 м2, що знаходиться за адресою: Львівська область, Миколаївський район, село Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230 за Миколаївською міською радою Стрийського району Львівської області (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 57261446 від 24.03.2021) та визнання за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Горуцьке ідеальної частки 86,91 відсотка у праві власності на адмінбудинок загальною площею 648,5 м2, що знаходиться за адресою: Львівська область, Миколаївський район, село Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову СГ ТОВ Горуцьке відмовити повністю. Зі змісту вимог апеляційної скарги вбачається, що незважаючи на зазначення скаржником про оскарження рішення господарського суду в частині, воно оскаржується в повному обсязі.
Свої вимоги скаржник обґрунтовує тим, що при здійснені експертного дослідження № 7106 від 31.07.2018, що провадилося в межах справи № 914/2677/16 та №521/22 від 26.09.2022, що виконане в межах даної справи на замовлення позивача об`єктом їх проведення була вартість адміністративного будинку, який розташований за адресою Львівська область, Миколаївський район, с.Гірське, вул. Шевченка, 15, однак розбіжності встановлені в межах експертних досліджень щодо розміру пайового внеску у будівництво адміністративного корпусу у розмірі 40% жодним чином не обумовлені в оскарженому рішенні.
Зазначає і те, що експертом при підготовці висновку №521/22 від 26.09.2022 не було досліджено довіреності виконкому Гірської сільської ради депутатів трудящих Миколаївського району Львівської області та прямого річного договору підряду від 01.04.1997 №20, з огляду на що він не може вважатися належним доказом для підтвердження розміру частки позивача в спірному об`єкті. Вважає, що даний висновок здійснено на основі умисно обмеженої, неповної кількості даних, в порівнянні з матеріалами, які було використано у висновку №7106 від 31.08.2018. З огляду на вказане, вважає, що судом необґрунтовано відмовлено у задоволенні клопотання про виклик судового експерта з огляду на розбіжності в експертизах, оскільки на думку представника міської ради, вони є тотожними. З тих же мотивів, на думку скаржника, судом необґрунтовано не досліджувався висновок експерта № 7106 від 31.08.2018.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.03.2023 справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: Желік М.Б. - головуючий суддя, члени колегії судді Орищин Г.В., Галушко Н.А.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №14/06-02/498 від 03.03.2023 (вх. №01-05/717/23 від 10.03.2023); встановлено учасникам справи строк для надання відзиву на апеляційну скаргу; призначено розгляд справи; витребувано матеріали справи в Господарського суду Львівської області.
31.03.2023 представником Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області подано клопотання вх.№ 01-04/2240/23 про відкладення розгляду справи з підстав зазначених у ньому.
Представником позивача 03.04.2023 в порядку положень ч.5 ст. 161 ГПК України подано до суду пояснення вх. № 01-04/2274/23 щодо питання фінансування будівництва спірного адміністративного корпусу та інших об`єктів нерухомого майна, яке проводилося правопопередником позивача - колгоспом імені Мічуріна. У вказаних поясненнях, окрім даних щодо виділення коштів на будівництво, зазначає, що на жодній сесії Гірської сільської ради за 1974-1976 роки не розглядалося питання будівництва адмінкорпусу, про що свідчить архівна довідка Архівного відділу Стрийської РДА від 16.03.203 за № 04-03-02/560.
05.04.2023 представником позивача подано до суду відзив на апеляційну скаргу вх. № 01-04/2340/23 в якому він просить суд в задоволенні вимог апеляційної скарги відмовити, а оскаржене рішення залишити без змін.
Свою позицію обґрунтовує тим, що відповідачем не надано доказів на спростування обставин, які підтверджуються експертним висновком № 521/22 від 26.09.2022 щодо розміру дольової участі сторін у спорудженні спірного адмінкорпусу, а лише вказується на розбіжностях між зазначеними висновками. При цьому, відповідач не вжив жодних дій щодо встановлення дійсного розміру часток у праві власності сторін на спірну будівлю, якщо він вважав визначений експертом розмір неправильним.
Звертає увагу й на те, що експертиза № 7106 від 31.07.2018 проводилася у справі № 914/2677/16 і на її вирішення було поставлено інше питання, а тому твердження про те, що вони є тотожними та містять різні висновки за результатами проведення експертизи є необґрунтованим.
Стверджує про преюдиційність обставин, встановлених під час розгляду справи №914/2677/16, зокрема, щодо відсутності права власності Гірської сільської ради в цілому на спірний адміністративний корпус, оскільки реєстрація такого права порушує права власності позивача на частку у ньому.
10.04.2023 ухвалою Західного апеляційного господарського суду у зв`язку з перебуванням судді члена колегії Галушко Н.А. у відпустці розгляд справи призначено на 03.05.2023.
В судовому засіданні оголошено перерву до 31.05.2023.
31.05.2023 представником Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області подано до суду клопотання про відкладення розгляду справи з метою врегулювання спору.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 31.05.2023 розгляд апеляційної скарги відкладався з підстав зазначених у ній.
В судове засідання 12.07.2023 позивач участь уповноважених представників в судове засідання забезпечив, які навели свої доводи та міркування з приводу вимог апеляційної скарги та просили врахувати їх при винесені постанови. Відповідач участі уповноважених представників не забезпечив, причин неможливості забезпечити участь уповноважених представників під час розгляду апеляційної скарги не надав. Докази, що містяться в матеріалах справи свідчать про його поінформованість про розгляд апеляційної скарги у межах даної справи в суді апеляційної інстанції.
За приписами пункту 2 частини першої та пункту 3 частини другої статті 42 ГПК України учасники справи мають право, зокрема, брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом. Статтею 43 ГПК України встановлений обов`язок добросовісного користування учасниками судового процесу процесуальними правами.
Сторони у розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами (рішення Європейського суду з прав людини від 03.04.2008 у справі Пономарьов проти України).
Вжиття заходів для ефективного розгляду та вирішення судового спору є обов`язком не тільки для держави, але й для осіб, які беруть участь у справі. Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 07.07.1989 у справі Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватись від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
Враховуючи те, що явка представників сторін в судове засідання не визнавалась судом обов`язковою, учасники були належним чином та завчасно повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, достатність матеріалів справи для їх розгляду по суті, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідача за наявними матеріалами.
Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, взявши до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, колегія суддів дійшла висновку про те, що в задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржене рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 у справі № 914/2524/22 залишити без змін, з огляду на наступне.
24.11.2020 рішенням Миколаївської міської ради Львівської області №10 Про припинення повноважень та реорганізацію вирішено повноваження Гірської сільської ради (ЄДРПОУ 04373985) вважати такими, що завершилися в день набуття повноважень Миколаївською міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.
Пунктом 3 вказаного рішення визначено вважати Миколаївську міську раду Львівської області правонаступником активів та пасивів всіх майнових прав та обов`язків сільських рад, зазначених у п.2 цього рішення. Міського голову А.І. Щебеля зобов`язано утворити комісію з реорганізації сільських рад, зазначених в п.2 цього рішення, з покладанням на нього повноважень щодо інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, грошових коштів та розрахунків.
01.02.2021 комісією з реорганізації Гірської сільської ради складено передавальний акт, з додатку № 4 Перелік правовстановлюючих документів на майно та земельні ділянки (свідоцтва про право власності, витяги про реєстрацію права власності), технічних паспортів на нерухоме майно Гірської сільської ради Львівської області, що підлягають передачі Миколаївській міській раді Стрийського району Львівської області до якого вбачається факт передачі :
- нежитлової будівлі, адмінбудинок, с.Гірське, вул.Шевченка, 15, площа 648,5м.кв. : витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 12.08.2016; - технічний паспорт на громадський будинок адмінбудинок.
24.02.2021 прийнято рішення Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №233 Про затвердження передавального акту Гірської сільської ради Львівської області, відповідно до якого вирішено вважати безоплатно прийнятим у комунальну власність Миколаївської міської територіальної громади в особі Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області усе комунальне майно (рухоме, нерухоме, основні засоби) Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області, розміщене на її території та призначене для задоволення суспільних потреб та інтересів територіальної громади.
Вказані документи були підставою для здійснення державної реєстрації права комунальної власності на адмінбудинок, об`єкт житлової нерухомості загальною площею (кв.м.) 648,5 , матеріали стін цегла. розміщеного за адресою Львівська область, Миколдаївський район, с.Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15., про що винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 57261446 від 24.03.2021.
Вважаючи порушеним своє право на частку у вказаному об`єкті позивач звернувся до суду з вимогами про скасування державної реєстрації права власності на адмінбудинок заг.пл. 648,5 кв.м. , що знаходиться за адресою Львівська область Миколаївський район, с.Гірське, вул. Шевченка, 15 за Миколаївською міською радою Стрийського району Львівської області та визнання за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Горуцьке ідеальної частки 86,91% у праві власності на вказане майно.
Як встановлено судом, господарським судом Львівської області розглядалася справа № 914/2677/16 за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Горуцьке до Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області та Державного реєстратора на нерухоме майно Миколаївської районної державної адміністрації Львівської області Практики Андрія Григоровича про визнання незаконним та скасування рішення Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області №120 від 07.06.2016 Про прийняття на баланс Адмінкорпусу Гірської сільської ради та скасування рішення державного реєстратора на нерухоме майно Практики Андрія Григоровича Миколаївської районної державної адміністрації Львівської області від 12.08.2016 за результатами розгляду якої 09.12.2020 прийнято рішення про задоволення позовних вимог в частині скасування запису про державну реєстрацію права комунальної власності № 16222031 за Гірською сільською радою Миколаївського району Львівської області (ЄДРПОУ 04373985) у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на адмінбудинок заг. пл.648,5кв.м., що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський р-н, с. Гірське вул. Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230.
Колегія суддів звертає увагу на те, що відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Преюдиціальність це обов`язковість фактів, установлених судовим рішенням, що набрало законної сили в одній справі для суду при розгляді інших справ. Преюдиціально встановлені факти не підлягають доказуванню, оскільки вони вже встановлені у рішенні суду і немає необхідності встановлювати їх знову, тобто піддавати сумніву істинність і стабільність судового акта, який вступив у законну силу. Суть преюдиції полягає в неприпустимості повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами (постанова КГС ВС від 26.11.2019 по справі №902/201/19, постанова КГС ВС від 15.10.2019 по справі №908/1090/18).
При цьому, преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом (постанова КГС ВС від 19.12.2019 по справі №916/1041/17).
З врахуванням суб`єктного складу сторін, предмету та підстав позовних вимог у даній справі та справі № 914/2267/16, колегія суддів вважає, що обставини встановлені під час розгляду справи № 914/2677/16 мають преюдиційне значення під час розгляду даної справи.
Так, в межах розгляду справи № 914/2677/16 судом встановлено, що відповідно до довідок №301,303 від 30.10.2017 від 31.10.2017 відділу агропромислового розвитку Миколаївської районної державної адміністрації Львівської області та №375 від 13.12.2010 Управління Агропромислового розвитку Миколаївської районної державної адміністрації Львівської області видана Стрийському МБТІ, будівля адмінкорпусу (нова контора) 1977 року будівництва, що знаходиться за адресою с.Гірське була побудована господарським способом колишнім колгоспом імені Мічуріна, що на даний час СГ ТОВ Горуцьке і являється пайовим фондом власників майнових паїв бувшого ВСГК Горуцький.
20.01.2000 на виконання Указу Президента України від 03.12.1999 № 1529/99 Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки, зборами уповноважених працівників ВСГК Горуцький було прийнято рішення про реорганізацію ВСГК Горуцький шляхом розпаювання майна кооперативу після збирання врожаю, яке оформлене протоколом №1.
29.01.2000 зборами засновників СГ ТОВ Горуцьке прийнято рішення про створення товариства та затвердження його статуту.
Згідно із п. 1.12. Статуту Сільськогосподарського ТОВ Горуцьке (в редакції станом на 29.01.2000), останнє є правонаступником реорганізованого ВСГК Горуцький в частині боргових зобов`язань колишнього кооперативу його майнових прав і обов`язків відповідно до чинного законодавства.
СГ ТОВ Горуцьке зареєстроване Миколаївською РДА 24.03.2000, включене до ЄДРПОУ 27.03.2000, що підтверджується довідкою № 1852 Львівського обласного управління статистики.
23.06.2000 членами кооперативу та співвласниками майнових паїв майно ВСГК Горуцький було передане в тимчасове користування СГ ТОВ Горуцьке на підставі угоди від 23.06.2000, в якій у розділі перелік майна, яке передається співвласниками майнових паїв у тимчасове користування СГ ТОВГоруцьке зазначено Адмінкорпус. Зазначена угода затверджена зборами пайовиків реформованого ВСГК Горуцький(Протокол №3 від 23.06.2000).
Протоколом зборів уповноважених громадян - співвласників майнових паїв Горуцьке від 18.11.2010 затверджено договори оренди і схову, зокрема, щодо адмінкорпусу.
На підставі зазначеного протоколу зборів та договорів оренди і схову було надано Гірській сільській раді на зберігання, зокрема, адмінкорпус (що підтверджується відміткою голови Гірської сільської ради на Протоколі від 18.11.2010).
Пунктом п.3 постанови КМУ від 05.09.1996 № 1060 Про поетапну передачу у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду сільськогосподарських, переробних та обслуговуючих підприємств, установ та організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, чинної на момент розпаювання майна, було передбачено передачу до комунальної власності об`єктів соціальної сфери та житлового фонду за рішенням загальних зборів членів підприємства чи зборів уповноважених.
Однак, жодних рішень про передачу адміністративного будинку в с. Гірське по вул. Шевченка, 15 загальною площею 684,5 кв.м. у комунальну власність загальні збори членів кооперативу чи збори уповноважених не приймали.
Судом також встановлено, що колгоспом ім. Мічуріна будівництво спірного адмінкорпусу здійснено господарським способом за дольової участі Гірської сільської ради депутатів трудящих Миколаївського району Львівської області підтвердженням чого є рішення виконавчого комітету Львівської обласної ради депутатів трудящих від 09.07.1975 №324 Про виділення коштів на будівництво приміщень сільських рад, згідно якого вирішено виділити з обласного бюджету 615,0тис. крб на будівництво приміщень сільських Рад за рахунок вільних лишків бюджетних коштів і додатково виявлених і одержаних доходів при складанні і виконанні бюджету згідно з додатком. Відповідно до додатку до рішення виконкому обласної Ради депутатів трудящих від 09.07.1975 №24, зазначено про додаткове виділення коштів на будівництво приміщень сільських Рад депутатів трудящих, та зокрема на Миколаївський район в розмірі 30тис. крб.
Рішенням виконавчого комітету Миколаївської районної ради депутатів трудящих від 03.12.1975 №432 Про виділення коштів на будівництво адміністративних будинків сільських рад; вирішено направити на оплату дольової участі в будівництві адмінбудинку Гірської сільської ради 111,0тис.крб.
Згідно інформації з акта приймання виконаних робіт будування Адмінбудинку за листопад 1975 року, замовником будівельних робіт на суму 11 тис.крб. була Гірська сільська рада, підрядником визначено - колгосп ім.Мічуріна.
Відповідно до Довіреності виконкому Гірської сільської ради депутатів трудящих Миколаївського району Львівської області про те, що виконком Гірської сільської Ради довіряє колгоспу ім. Мічуріна доручає одержати, зокрема водогазопровідні труби від облпостачзбуту, який веде будівництво будинку Гірської сільської ради.
За прямим річним договором підряду від 01.04.1977 №20, укладеним між Сільською радою с. Гірське (як замовником) та Львівською пересувною мехколоною №586 погоджено здійснення сантехнічних робіт.
З огляду на встановлені обставини Гірська сільська рада прийнявши рішення №120 від 07.06.2016 року Про прийняття на баланс адмінбудинку Гірської сільської ради, яким вирішено прийняти на баланс адміністративний будинок в с. Гірське по вул. Шевченка, 15 загальною балансовою вартістю 1038348 грн. загальною площею 684,5 кв. м., вийшла за межі своїх повноважень, оскільки розпорядилася майном, яке в розмірі частки 1/1 не належить до комунальної власності сільської ради.
А внесення державним реєстратором 12.08.2016 запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за номером 16222031 про реєстрацію комунальної власності в розмірі частки 1/1 нерухомого майна реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230- адмінбудинок загальною площею 648,5кв.м. за адресою Львівська область, Миколаївський р-н, с. Гірське, вул. Шевченка, будинок 15. на підставі рішення №120 від 07.06.2016 Про прийняття на баланс адмінбудинку Гірської сільської ради, що не є правовстановлюючим документом та визначення його підставою набуття права власності суперечить вимогам Закону України Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Слід зазначити, що рішення у справі № 914/2677/16 набрало законної сили 31.01.2020.
Окрім того, судом в межах даної справи встановлено, що рішенням спільного засідання членів ради ЦМК власників майнових паїв ВСГК Горуцький і засновників СГ ТОВ Горуцьке оформлених протоколом від 28.08.2020 вирішено передати у власність СГ ТОВ Горуцьке нежитлову будівлю адмінкорпус в рахунок належних товариству майнових прав.
Актом приймання-передачі часток майнових паїв від 15.10.2020 на підставі вищевказаного рішення голова ЦМК власників майнових паїв ВСГК Горуцький передав, а голова СГ ТОВ Горуцьке прийняв нежитлову будівлю адмінкорпус(нову контору), що заходиться у селі Гірське Миколаївського району Львівської області вартістю 91711,77 грн.
Листом № 69 від 03.11.2020 СГ ТОВ Горуцьке повідомило голову Гірської сільської ради про те, що ряд основних засобів, які входили до складу пайового фонду ВСГК Горуцький рішенням ради ЦМК було виділено в натурі, передано товариству та надав копії документів.
Позивач звернувся до відповідача з листом № 61 від 11.11.2021 в якому пропонував останньому створити комісію для укладення договору про розподіл часток у праві власності на адмінбудинок загальною площею 648,5кв.м., що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15, між позивачем та відповідачем, як правонаступником Гірської сільської ради з врахуванням рішення Господарського суду Львівської області від 09.12.2020 у справі № 914/22677/16.
Відповідач листом від 26.11.2021 вих. № 03-11/4106 надав відповідь в якій зазначив, що рішення суду до відповідача не надходило, не замінено сторону у справі № 914/2677/16, відтак створити комісію не вбачається можливим.
При цьому, відповідно до довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №286922445 від 26.11.2021 право комунальної власності на адмінбудинок, об`єкт житлової нерухомості загальною площею (кв.м.) 648,5, матеріали стін цегла. розміщеного за адресою Львівська область, Миколаївський район, с.Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15., на підставі рішення Миколаївської міської ради Львівської області №10 від 24.11.2020 Про припинення повноважень та реорганізацію; рішення Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №233 від 24.02.2021 Про затвердження передавального акту Гірської сільської ради Львівської області та передавального акту від 01.02.2021 зареєстровано за Миколаївською міською радою Стрийського району Львівської області.
Розглядаючи даний спір колегія суддів виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Статтею 317 Цивільного кодексу України визначено зміст права власності, який полягає у тому, що власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Частиною першою статті 321 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом .
Частиною 1 статті 328 Цивільного кодексу України передбачено, що право власностi набувається на пiдставах, що не забороненi законом, зокрема iз правочинiв.
Вiдповiдно до положень статті 328 Цивільного кодексу України набуття права власностi - це певний юридичний склад, з яким закон пов`язує виникнення в особи суб`єктивного права власностi на певнi об`єкти.
Згідно статті 356 Цивільного кодексу України власність двох чи більше осіб із визначенням часток кожного з них у праві власності є спільною частковою власністю. Суб`єктами права спільної часткової власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади.
Відповідно до частини 2 статті 357 Цивільного кодексу України якщо розмір часток у праві спільної часткової власності не встановлений за домовленістю співвласників або законом, він визначається з урахуванням вкладу кожного з співвласників у придбання (виготовлення, спорудження) майна.
З метою визначення часток співвласників, позивач звернувся до судового експерта, який 26.09.2022 склав висновок за результатами проведення судово-економічної експертизи №521/22, яким встановлено що показник первісної вартості будівлі, що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15, становить 84 014,98 крб. Розмір пайового внеску Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області у будівництво адміністративного корпусу в сумі 11 000,00 крб., що відповідає показнику 13,09 %. Відповідно частка позивача становить 86,91 %.
В спростування доводів скаржника щодо не обґрунтування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення підстав для відмови у прийняття висновку експерта №7106 від 31.08.2018 та відсутності обґрунтувань щодо встановлених розбіжностей в розмірі частки позивача та відповідача у спірному об`єкті в порівнянні з висновком експерта, що здійснений у межах даної справи, колегія суддів зазначає наступне.
Експертний висновок має відповідати вимогам, визначеним у ст. 98 ГПК України, та оцінюватися з урахуванням вимог ст.104 цього Кодексу, відповідно до якої висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом з іншими доказами за правилами, передбаченими в ст. 86 ГПК України. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.
Так, позивачем до матеріалів справи долучено висновок судового експерта від 26.09.2022 складеного за результатами проведення судово-економічної експертизи №521/22, яким встановлено, що показник первісної вартості будівлі яка знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15, становить 84 014,98 крб. Розмір пайового внеску Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області у будівництво адміністративного корпусу становить 11 000,00 крб., що відповідає показнику 13,09 %. Відповідно частка позивача становить 86,91 %.
Відповідачем до додаткових пояснень вх. № 24604/22 від 30.11.2022 долучено висновок експерта № 7106 від 31.08.2018, яким визначено, що встановити на яку суму підтверджується будівництво господарським способом СГ ТОВ Горуцьке та Горуцькою сільською радою адміністративного будинку, що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15 на момент здачі об`єкта в експлуатацію та який розмір складає частка СГ ТОВ Горуцьке та Горуцької сільської ради від загальної вартості будинку, на даний час не надається можливим, так як в матеріалах справи відсутня звітна документація на використані матеріали та на виконані роботи по усьому збудованому об`єкту.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги відповідач вважає, що експертом при підготовці та проведені судово-економічної експертизи, результати якої оформлено висновком №521/22 від 26.09.2022 не було досліджено довіреності виконкому Гірської сільської ради депутатів трудящих Миколаївського району Львівської області та прямого річного договору підряду від 01.04.1977 №20, а тому її висновки є необґрунтованими.
Слід зазначити, що вказані експертизи проводились у різних господарських справах - експертиза №7106 від 31.07.2018 року проводилась у справі № 914/ 2677/16, а експертиза № 521/22 від 26.09.2022 виконана на замовлення позивача у справі № 914/2524/22. Вказані експертизи мають різні назви, на їх вирішення поставлені різні питання, тому вказані експертизи не можуть вважатися тотожними.
Однак, як вірно зазначено господарським судом, якщо відповідачем ставиться під сумнів висновок експерта № 521/22 від 26.09.2022, він мав право подати висновок складений на його замовлення, або подавати клопотання про призначення експертизи судом, однак таким правом не скористався. Окрім того, відповідачем не надано доказів на спростування обставин, які підтверджуються висновком №521/22 від 26.09.2022 щодо розміру дольової участі сторін у спорудженні спірного об`єкта, а лише наголошено на розбіжностях між зазначеними вище висновками.
Враховуючи зазначене, а також встановлені судом обставини справи, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість та підставність задоволення позовної вимоги про визнання за позивачем ідеальної частки 86,91 відсотка у праві власності на адмінбудинок загальною площею 648,5 м2, що знаходиться за адресою: Львівська область, Миколаївський район, село Гірське, вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230.
Щодо позовної вимоги про скасування державної реєстрації права власності колегія суддів зазначає, що підстави для здійснення державної реєстрації права власності та інших речових прав визначені положенням ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, від 01.07.2004, № 1952-IV чинної на момент прийняття рішення про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень №57261446 від 24.03.2021, та вчинення запису про державну реєстрацію права власності №41145703.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 09.12.2020 у справі № 914/2677/16 скасовано запис про державну реєстрацію права комунальної власності № 16222031 за Гірською сільською радою Миколаївського району Львівської області (ЄДРПОУ 04373985) у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на адмінбудинок загальною площею 648,5кв.м., що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1017491946230.
Колегія суддів акцентує увагу на тому, що згідно додатку № 4 до передавального акта від 01.02.2021 відповідачем прийнято у комунальну власність нежитлову будівлю, адмінбудинок, с.Гірське, вул. Шевченка,15, площею 648,5м.кв., вже після набрання законної сили рішенням Господарського суду Львівської області від 09.12.2020 у справі № 914/2677/16 про зміст якого відповідачу було достеменно відомо.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, яка кореспондується із положеннями частини третьої статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи рішення господарського суду у справі №914/2677/16, яке набрало законної сили 31.01.2020, та є обов`язковим для виконання відповідачем, як правонаступником Гірської сільської ради Миколаївського району Львівської області в силу положень ст. 129-1 Конституції України, ч.1.ст.18, ст.326 ГПК відсутні підстави передавати, приймати та реєструвати право власності на адмінбудинок загальною площею 648,5кв.м., що знаходиться за адресою Львівська область, Миколаївський район, село Гірське вулиця Шевченка, будинок 15 в розмірі частки 1/1 за Миколаївською міською радою Стрийського району Львівської області.
З огляду на що, позовні вимоги в цій частині є ефективним способом захисту порушеного права позивача на частку у спірному об`єкті та підлягають до задоволення.
Згідно з практикою Європейського суду, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи (див. рішення Суду у справі Мала проти України, № 4436/07, від 03.07.2014). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення Суду у справі Гірвісаарі проти Фінляндії, № 49684/99, від 27.09.2001).
Зважаючи на те, що доводи апеляційної скарги не знайшли своє підтвердження, беручи до уваги межі перегляду оскаржуваного рішення, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, відтак рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 у справі № 914/2524/22 слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст.86, 269, 270, 276, 280, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.В задоволенні вимог апеляційної скарги Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №14/06-02/498 від 03.03.2023 (вх. №01-05/717/23 від 10.03.2023) відмовити.
2. Рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2023 у справі №914/2524/22 залишити без змін.
3. Судовий збір залишити за скаржником.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки встановлені ст. 287, 288 ГПК України.
Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд.
Повний текст постанови складено 24.07.2023.
Головуючий суддяЖелік М.Б.
суддя Орищин Г.В.
суддя Галушко Н.А.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112399364 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Желік Максим Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні