Постанова
від 17.07.2023 по справі 504/1229/20
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 22-ц/813/5947/23

Справа № 504/1229/20

Головуючий у першій інстанції Жовтан П. В.

Доповідач Коновалова В. А.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

17.07.2023 року м. Одеса

Одеський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Коновалової В.А.,

суддів: Карташова О.Ю., Кострицького В.В.,

за участю секретаря судового засідання Сінько А.І.,

учасники справи:

позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна»,

відповідачі Визирська сільська рада Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю «Ега»,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Одеського апеляційного суду в порядку спрощеного позовного провадження справу

за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна»,

на рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 27 березня 2023 року,

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Ега» про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договорів недійсними,

в с т а н о в и в:

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» звернулось до суду з позовом до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договорів недійсними, в обґрунтування якого зазначило, що з 2015 року ТОВ «ОЛСІДЗ БЛЕК СІ», яке входить до компаній Allseeds, експлуатує на території с. Визирка Одеського (Лиманського) району Одеської області в районі МТП «Південний» надсучасний олійно-екстракційний завод переробки насіння соняшнику. До групи компаній Allseeds входить також ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна».

26.07.2019 року позивач звернувся до Визирської сільської ради з клопотанням № 07/18, в якому просив розпочати процедуру передачі в довгострокову оренду на конкурентних засадах (земельних торгах) земельної ділянки площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, цільове призначення: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

23.08.2019 року сільською радою надіслано витяг з рішення Визирської сільської ради про відмову позивачу у наданні дозволу щодо передачі в довгострокову оренду на конкурентних засадах (земельних торгах) земельної ділянки. Підставою для відмови стало рішення Визирської сільської ради від 20.06.2019 року № 1224 VII «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у приватну власність для ведення особистого селянського господарства на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 »

Рішенням Визирської сільської ради від 11.09.2019 року затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку 5122780500:01:004:0048 площею 1,7773 га. Відповідно до відомостей державного реєстру речових прав на нерухоме майно, станом на момент звернення до суду із цим позовом, спірна земельна ділянка була відчужена ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 , згідно договору купівлі-продажу від 13.01.2020 року.

На думку позивача, рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки та рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки на користь ОСОБА_1 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому і договір купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки є недійсним, у зв`язку із неправомірним набуттям права власності продавця за договором.

Позивач, з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог просив суд 1) визнати протиправним та скасувати рішення сесії Визирської сільської ради від 21.08.2019 року № 61/ІІІ-VII «Про передачу в довгострокову оренду на конкурентних засадах (земельних торгах) ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна», земельних ділянок площею 1,7773 га (кадастровий номер 5122780500:01:004:0048) та 2.0 га (кадастровий номер 5122780500:01:004:0049), цільове призначення землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі запасу сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, в частині ненадання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 безоплатно у приватну власність для ведення особистого селянського господарства на території Визирської сільради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1 ;

2) визнати протиправним та скасувати рішення сесії Визирської сільської ради № 107/IV-VII від 11.09.2019 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, передачу земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованих на території села Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області громадянам України ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 » в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передачу земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ;

3) визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 від 13.01.2020 року, укладений між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , посвідчений приватним нотаріусом Лиманського районного нотаріального округу Одеської області Марченко О.М.;

4) застосувати наслідки недійсності договору купівлі-продажу земельної ділянки, шляхом скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 за ОСОБА_2 ;

5) застосувати наслідки скасування рішення сесії Визирської сільської ради № 107/IV-VII від 11.09.2019 року, шляхом скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, за ОСОБА_1 та поновлення реєстрації права власності на земельну ділянку площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, за Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області.

6) визнати недійсним правочин з внесення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 до статутного капіталу ТОВ «ЕГА», що оформлений актом приймання-передачі майна учасника в якості внеску до статутного капіталу ТОВ «Ега» б/н від 03.02.2021 року.

Короткий зміст рішень суду

Комінтернівський районний суд Одеської області рішенням від 27 березня 2023 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Ега» про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договорів недійсними відмовив.

Ухвалюючи вказане рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що розгляд заяви про надання дозволу на виготовлення технічної документації та подальше затвердження проектної документації та безоплатна передача земельної ділянки у власність, відбулося з дотриманням передбаченої законом процедури і право власності ОСОБА_1 зареєстровано у відповідності до порядку, передбаченого законодавцем на час реєстрації.

В свою чергу позивачем не надано будь-яких належних доказів про порушення відповідачами законного інтересу та конкретних реальних індивідуально виражених прав, свобод чи інтересів позивача щодо земельної ділянки, яка передана безоплатно у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства.

Суд першої інстанції вважав не доведеним належними та допустимими доказами, що оскаржуване рішення Визирської сільської ради від 11.09.2019 року, яким затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_1 земельної ділянки 5122780500:01:004:0048 площею 1,7773 га, - порушує права позивача.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги

В апеляційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» просить рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким у позов задовольнити, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, що мають значення для справи, порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

(1) Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

В апеляційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» не погоджується з висновками суду першої інстанції, та зазначає, що проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки розроблено з порушеннями, в тому числі стосовно відомостей щодо характеристики ґрунтів. Позивач посилаючись на те, що у вказаній справі необхідно отримати висновок експертизи, зауважив, що судом першої інстанції протиправно позбавлено позивача обов`язку щодо доведення обставин, оскільки відмовлено у задоволенні клопотань про витребування доказів та призначення експертизи.

Скаржник вважає у цьому випадку мала місце недобросовісна конкуренція, оскільки землю надано Визирською сільською радою Одеського району Одеської області особам які зареєстровані в межах іншої адміністративно-територіальної одиниці та на підставі безоплатної приватизації, всупереч економічним інтересам громади.

На час розробки проектної документації не проведено обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, так як спірна ділянка містить особливо цінні ґрунти, тому вважає проект землеустрою таким, що затверджено з порушенням вимог законодавства, та всупереч вимог Генерального плану села Визирка.

(2) Позиція інших учасників справи

Ухвалою Одеського апеляційного суду від 25.05.2023 року Визирській сільськійраді Одеського районуОдеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,Товариству зобмеженою відповідальністю«Ега» роз`яснювалось право подання до апеляційного суду відзиву на апеляційну скаргу.

У відзиві на апеляційну скаргу Визирська сільська рада Одеського району Одеської області просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що надання органом місцевого самоврядування дозволу на розробку проекту землеустрою двом особам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки є таким, що сперечить вимогам землеустрою та сприяє позбавленню права одного з них можливості завершити процедуру отримання земельної ділянки у власність. Також зазначила, що згідно висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 02.09.2019 року № 11182//82-19 вбачається, що проект землеустрою відповідає вимогам законодавства та прийнятий у відповідності до нормативно-правових актів, тому рішення від 11.09.2019 року № 107IV-VII прийняте у межах повноважень сільської ради та у відповідності до законодавства.

Процедура реєстрації в ЄСІТС (реєстрація Електронного кабінету, реєстрація офіційної електронної адреси) передбачає проходження запропонованої засобами Електронного кабінету процедури реєстрації з використанням кваліфікованого електронного підпису, та внесенням контактних даних особи, зокрема адресиелектронної пошти, номера телефону (в тому числі мобільного), зазначенням інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику (пункт 9 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи).

ОСОБА_2 зареєстрований у підсистемі «Електронний кабінет» за допомогою своєї офіційної електронної адреси.

Згідно з пунктом 17 розділу ІІІ Положення про ЄСІТС, особам, які зареєстрували Електронний кабінет, суд надсилає документи у справах, в яких такі особи беруть участь, в електронній формі шляхом їх надсилання доЕлектронногокабінету таких осіб або в інший спосіб, передбачений процесуальним законодавством, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Копію апеляційної скарги та ухвали про відкриття провадження у справі ОСОБА_2 отримав 02.05.2023 року та 25.05.2023 року відповідно, що підтверджується довідками.

ОСОБА_1 копію апеляційної скарги та ухвали про відкриття провадження у справі отримала 07.06.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Визирська сільська рада Одеського району Одеської області та Товариство з обмеженою відповідальністю «Ега» копію апеляційної скарги та ухвали про відкриття провадження у справі отримали, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Скаржник та його представник отримали копію ухвали про відкриття провадження 06.06.2023 року та 05.06.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У судове засідання учасники справи не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

ОСОБА_2 судову повістку отримав в особистому кабінеті, що підтверджується довідкою. Надав суду заяву в якій просив розгляд справи провести без його участі, апеляційну скаргу залишити без задоволення.

ОСОБА_8 судову повістку отримала, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Від представника ОСОБА_1 ОСОБА_9 надійшло клопотання в якому він просив розглянути справу без його участі.

Визирська сільська рада Одеського району Одеської області та Товариство з обмеженою відповідальністю «Ега» судові повістки отримали, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Скаржник та його представник ОСОБА_10 судові повістки отримали, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність й обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду приходить до наступного.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції вмежах доводівта вимогапеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Згідно ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що розгляд заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації та подальше затвердження проектної документації та безоплатна передача земельної ділянки їй у власність, відбулося з дотриманням передбаченої законом процедури і право власності ОСОБА_1 зареєстровано у відповідності до порядку, передбаченого законодавцем на час реєстрації.

Наявність у позивача наміру на використання земельної ділянки у майбутньому у своїй господарській діяльності не означає наявність у позивача права на цю земельну ділянку.

Проаналізувавши встановлені судом першої інстанції обставини у справі апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Статтею 14 Конституції України передбачено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частиною першою статті 81 ЗК України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118, 186-1 ЗК України.

Відповідно до ч. 6 статті 118 ЗК України, в редакції на час виникнення правовідносин, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Згідно ч. 9 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивноговисновкутакої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту (ч. 4 ст. 186-1 ЗК України).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 27.05.2019 року земельна ділянка, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 площею 1,7773 га на праві власності належить територіальній громаді в особі Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області.

27 травня 2019 року ОСОБА_1 зверталась із заявою до Визирської сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у приватну власність, для ведення особистого селянського господарства, площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048.

Рішенням Визирської сільської ради від 20.06.2019 року № 1224-VII надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, безоплатно у приватну власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048

Судом першої інстанції встановлено, що 26.07.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» зверталося до Визирської сільської ради з клопотанням про початок процедури передачі в довгострокову оренду на конкурентних засадах (земельних торгах) земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, цільове призначення: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), що розташована на території с. Визирка Лиманського району Одеської області.

Рішенням Визирської сільської ради від 21.08.2019 року № 61/ІІІ-VII відмовлено ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» у наданні дозволу щодо передачі в дострокову оренду на конкурсних засадах (земельних торгах) ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна», зокрема земельної ділянки площею 1,7773 га, кадастровий номер кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 цільове призначення землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі запасу сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області.

Підставою відмови в наданні ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» дозволу щодо передачі в дострокову оренду на конкурсних засадах (земельних торгах) земельної ділянки зазначено те, що рішенням сесії Визирської сільської ради від 20.06.2019 року № 1224-VІІ «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у приватну власність для ведення особистого селянського господарства на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області» надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення технічної документації щодо земельної ділянки 2,0 га та повідомлення від ОСОБА_1 щодо укладення між нею та ТОВ «Інагро групп» договору на виконання робіт з розроблення проекту землеустрою щодо земельної ділянки.

Рішенням Визирської сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, передачу земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованих на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області» від 11.09.2019 року затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність ОСОБА_1 земельну ділянку, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 площею 1,7773 га для ведення особистого селянського господарства.

12.09.2019 року за ОСОБА_1 зареєстроване право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048 площею 1,7773 га для ведення особистого селянського господарства, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 13.09.2019 року.

В обґрунтування заявленої вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення сесії Визирської сільської ради № 107/IV-VII від 11.09.2019 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, передачу земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованих на території села Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області громадянам України ОСОБА_3 , ОСОБА_1 ,, ОСОБА_6 , ОСОБА_7 » в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передачу земельної ділянки площею 1,7773 га кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 позивач, посилаючись на положення ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» зазначає, що проект землеустрою розроблений із порушенням вимог нормативно-правових актів, а саме: на час розробки проектної документації на спірну земельну ділянку не було проведено обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, так як спірна земельна ділянка містить обов`язково цінні грунти.

Частиною шостою статті 186-1 ЗК України передбачено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Згідно статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», в редакції на час виникнення правовідносин, обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Із матеріалів справи вбачається, що до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, розробленого ТОВ «Інагро групп», додана довідка про грунтову характеристику земельної ділянки від 15.08.2019 року, яка видана ТОВ «Південний інститут грунтів і грунтоведення», та стосується земельної ділянки площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, що відводитися у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства.

Так в довідці зазначено, що чорноземи південні малогумусні слабосолонцюваті середньосуглинкові відносяться до 71*д виробничої групи грунтів згідно ст. 150 Земельного кодексу України та наказу Державного комітету України по земельних ресурсах «Про перелік особливо цінних ґрунтів» № 245, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.10.2003 року № 979/8300 не відносяться до особливо цінних ґрунтів.

Згідно висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 02.09.2019 року № 11182/0/82-19, складеного експертом державної експертизи ОСОБА_11 , який додано до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , земельна ділянка площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, не належить до особливо цінних земель.

Зазначені обставини свідчать про те, що затверджений рішенням Визирської сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, передачу земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованих на території с. Визирка Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області» від 11.09.2019 року проект землеустрою, який розроблений ТОВ «Інагро групп», щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, що розташована на території Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1 не підлягав обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації.

Колегія суддів вважає, що розгляд заяви ОСОБА_1 про затвердження проектної документації та безоплатна передача земельної ділянки їй у власність, здійснені з дотриманням передбаченої законом процедури іправо власностіостанньої зареєстровано у визначеному законом порядку, тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку про правомірність набуття ОСОБА_1 права власності на спірну земельну ділянку.

Посилання скаржника на те, що на час розробки проектної документації на спірну земельну ділянку не проведено обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, так як спірна земельна ділянка містить особливо цінні ґрунти, а тому проект землеустрою затверджено із порушенням чинного законодавства є необґрунтованим.

Відповідно до частини 1 статті 12 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

Згідно з частинами третьою, четвертою статті12, частинами першою, шостоюстатті 81 ЦПК Україниучасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу для своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Таким чином, при з`ясуванні, якими доказами кожна сторона буде обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо невизнаних обставин, суд повинен виходити з принципу змагальності цивільного процесу, за яким кожна сторона несе обов`язки щодо збирання доказів і доказування тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, якщо інше не встановлено процесуальним законом.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інших обставин, що мають значення для вирішення справи (стаття 76 ЦПК України).

За змістомст.ст.77,78ЦПК Україниналежнимиє докази,що містятьінформацію щодопредмету доказування.Сторони маютьправо обґрунтовуватиналежність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Обставини, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Позивачем як під час розгляду справи в суді першої інстанції, так під час розгляду в суді апеляційної інстанції, не зважаючи на вимоги ст. 81 ЦПК України про те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, не надано суду доказів на підтвердження обставин, що спірна земельна ділянка містить особливо цінні ґрунти.

Посилання скаржника на те, що судом першої інстанції протиправно позбавлено позивача права на реалізацію обов`язку щодо доведення обставин, на які він посилається у позовній заяві, що віднайшло свій прояв у відмові у витребуванні доказів та призначенні експертизи не заслуговують на увагу, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 84 ЦПК України учасник справи, у разі неможливості самостійно надати докази, вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений у частинахдругійтатретійстатті 83 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.

Із матеріалів справи вбачається, що позивачем до позовної заяви додано клопотання про витребування доказів.

Комінтернівський районний суд Одеської області ухвалою від 21 травня 2020 року відкрив провадження у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договору недійсним.

Ухвалою Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2020 року клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» про витребування доказів задоволено. Суд витребував у Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, Одеської обласної ради, приватного нотаріуса Марченко О.М. належним чином засвідчені копії документів, які зазначались позивачем у клопотанні про витребування доказів.

Отже посилання позивача на те, що судом першої інстанції відмовлено позивачу у витребування доказів спростовується матеріалами справи.

Також позивачем до позовної заяви додавалось клопотання про призначення судової експертизи землеустрою.

В ухвалі Комінтернівського районного суду Одеської області від 02 листопада 2022 року про закриття підготовчого провадження зазначено, що питання про призначення експертизи у даній справі можливо вирішити на стадії судового розгляду після з`ясування думок сторін щодо предмету та правової підстави позову.

Справа судом першої інстанції неодноразово призначалась до розгляду, та розглядалась протягом тривалого часу. Представник позивача приймав участь у розгляді справи у підготовчому провадженні, проте як вбачається із журналів судових засідань будь-яких заяв з приводу не розгляду клопотання про призначення експертизи не заявляв, як не звертався повторно із клопотанням про призначення експертизи під час судового засідання.

Також представником позивача подавались клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача (а.с. 195-196, 204-205, т.2).

Посилаючись в апеляційній скарзі на позбавлення позивача судом першої інстанції права на реалізацію обов`язку щодо доведення обставин, що виразилось у відмові у призначені експертизи, разом з тим, позивачем до апеляційної скарги не додано клопотання про призначення експертизи, таке клопотання не містяться і в самій апеляційній скарзі.

Суд же апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Посилання скаржника на обставини збільшення статутного капіталу ТОВ «Ега» за рахунок внесення, на підставі акту приймання-передачі від 03.02.2021 року, земельної ділянки площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, не заслуговують на увагу, оскільки відповідно до ч. 6 ст. 367 ЦПК України в суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Так, ухвалою Комінтернівського районного суду Одеської області від 23 березня 2023 року закрито провадження у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Ега» про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договорів недійсними в частині позовних вимог про визнання недійсним правочину з внесення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,7773 га, кадастровий номер 5122780500:01:004:0048, до статутного капіталу ТОВ «Ега», що оформлений актом приймання-передачі майна учасника в якості внеску до статутного капіталу ТОВ «Ега» б/н від 03.02.2021 року.

Отже вказані вимоги не були предметом розгляду в суді першої інстанції, тому суд апеляційної інстанції не надає оцінку вказаним обставинам.

Також суд не надає оцінки доводам апеляційної скарги щодо недобросовісної поведінки Визирської сільської ради Одеського району Одеської області з приводу неконкурентного надання землі, оскільки ухвалою Комінтернівського районного суду Одеської області від 23 березня 2023 року закрито провадження у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Ега» в частині скасування рішення сесії Визирської сільської ради від 21.08.2019 року № 61/ІІІ-VII «Про передачу в довгострокову оренду на конкурентних засадах (земельних торгах) ТОВ «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна», земельних ділянок площею 1,7773 га (кадастровий номер 5122780500:01:004:0048) та 2.0 га (кадастровий номер 5122780500:01:004:0049), цільове призначення землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі запасу сільськогосподарського призначення, що розташовані на території с. Визирка Лиманського району Одеської області».

За таких обставин, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

В апеляційній скарзі не наведено ніяких нових обставин та не надано нових доказів, що давали б апеляційному суду підстави для проведення переоцінки обставин та доказів, зроблених судом першої інстанції у своєму рішенні.

Щодо суті апеляційної скарги

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судоверішеннябез змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судоверішенняз додержанням вимог матеріального та процесуального права.

З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, щорішеннясуду ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому відповідно до ст. 375 ЦПК України апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, арішеннясуду першої інстанції без змін.

Керуючись ст. 367, п. 1 ч. 1 ст. 374, 375, ст. 384 ЦПК України, Одеський апеляційний суд у складі колегії суддів,

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛСІДЗ ІНВЕСТ Україна» залишити без задоволення.

Рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 27 березня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 21 липня 2023 року.

Головуючий В.А. Коновалова

Судді В.В. Кострицький

О.Ю. Карташов

Дата ухвалення рішення17.07.2023
Оприлюднено27.07.2023
Номер документу112403395
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —504/1229/20

Ухвала від 23.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сердюк Валентин Васильович

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Вінська Н. В.

Ухвала від 09.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сердюк Валентин Васильович

Ухвала від 13.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сердюк Валентин Васильович

Ухвала від 15.09.2023

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Жовтан П. В.

Постанова від 17.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Постанова від 17.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Постанова від 17.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Постанова від 17.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Постанова від 17.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні