Рішення
від 13.07.2023 по справі 904/620/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.07.2023м. ДніпроСправа № 904/620/23Господарський суд Дніпропетровської області

у складі судді Дупляка С.А.,

за участю секретаря судового засідання Євтушенка Д.Є., представників учасників справи:

від позивача: представник не з`явився,

від відповідача: Сєроух Є.В. дов. від 01.04.2022 №б/н; (в режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС),

дослідивши матеріали справи №904/620/23

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43/3"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Дом.Ком"

про припинення зловживання своїми правами та про скасування донарахування,

в с т а н о в и в:

1. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43/3" (далі - позивач) звернулося до господарського суду з позовною заявою від 24.01.2023 за вих. №б/н до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Дом.Ком" (далі - відповідач), у якому позивач просить суд:

зобов`язати відповідача припинити здійснювати зловживання своїми правами;

скасувати донарахування на загальну суму 584.624,80 грн з ПДВ, що було здійснено відповідачем у березні 2021 року по будинку №43/3 по вулиці Ватутіна у місті Кривому Розі.

Фактичною підставою позовних вимог визначено публічний договір про надання послуг з управління будинків і споруд та прибудинкових територій від 14.08.2018 №45/2018.

Судові витрати позивач просить суд покласти на відповідача.

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №904/620/23 визначено суддю ДУПЛЯКА Степана Анатолійовича, що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.02.2023.

Ухвалою від 06.02.2023 позовну заяву залишено без руху, позивачу запропоновано надати суду докази доплати судового збору у розмірі 8.769,37 грн, а також викласти зміст позовної вимоги щодо того, зловживання якими саме правами позивач просить припинити.

Через відділ документального забезпечення 23.02.2023 від позивача надійшла заява від 20.02.2023 за вих. № б/н про виконання вимог ухвали суду разом з платіжним дорученням від 13.02.2023 № 287 про доплату судового збору у розмірі 8.769,37 грн.

Ухвалою від 24.02.2023 позовну заяву прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Повідомлено учасників справи, що підготовче засідання відбудеться 22.03.2023.

Через відділ документального забезпечення 14.09.2023 від відповідача надійшов відзив, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою від 2.03.2023 підготовче засідання відкладено до 19.04.2023.

Через відділ документального забезпечення 04.04.2023 від представника відповідача (Євгена СЄРОУХА) надійшла заява від 04.04.2023 за вих. №б/н про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Ухвалою від 06.04.2023 заяву позивача від 04.04.2023 за вих. №б/н про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено. Провести підготовче засідання у справі №904/620/23 з представником відповідача (Євгеном СЄРОУХОМ), призначене на 19.04.2023 о 12:15 год в приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області за адресою: місто Дніпро, вулиця Володимира Винниченка, будинок 1 в залі судових засідань № 1-107 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеоконференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).

Через відділ документального забезпечення 19.04.2023 від позивача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи з метою складання відповіді на відзив.

Ухвалою від 19.04.2023 продовжено підготовче провадження. Відкладено підготовче засідання у справі до 17.05.2023.

Через відділ документального забезпечення 17.05.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою від 17.05.2023 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 31.05.2023.

Засобами електронного зв`язку до суду від відповідача 30.05.2023 та в подальшому засобами поштового зв`язку 05.06.2023 надійшли заперечення на відповідь на відзив, якими відповідач просить у задоволенні позовних вимог позивача просить відмовити у повному обсязі.

Ухвалою від 31.05.2023 відкладено розгляд справи по суті на 29.06.2023.

З 29.06.2023 у судовому засіданні було оголошено перерву до 13.07.2023.

Через відділ документального забезпечення 13.07.2023 від позивача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи у зв`язку з участю у позачерговій закритій сесії Криворізької міської ради.

В судовому засіданні 13.07.2023 представник відповідача взяв участь в режимі відеоконференції, представник позивача у судове засідання не з`явився.

Враховуючи строки розгляду позовної заяви, встановлені ГПК України, беручи до уваги, що наявні у справі докази є достатніми для прийняття рішення, зважаючи на те, що у минулому судовому засіданні з розгляду справи по суті представник позивача надав усні пояснення по суті спору, поставив відповідачеві запитання, які вважав за потрібне поставити, та отримав на них відповіді, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника позивача.

В судовому засіданні 13.07.2023 відповідач відповів на запитання суду, надав свої пояснення у справі, заперечував проти задоволення позовних вимог та просив суд у їх задоволенні відмовити.

Дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийняв рішення у справі.

З урахуванням режиму воєнного стану та можливості повітряної тривоги в місті Дніпрі у Господарському суді Дніпропетровської області встановлено особливий режим роботи й запроваджено відповідні організаційні заходи. Відтак, справу розглянуто у розумні строки, ураховуючи вищевказані обставини та факти.

Стислий виклад позиції позивача

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставним нарахуванням відповідачем у березні 2021 року донарахування на загальну суму 584.624,80 грн з ПДВ за надані ТОВ «КК «Дом.Ком» послуги з утримання (управління) багатоквартирного будинку за період з 01.05.2017 року по 01.04.2021 року, внаслідок чого з боку ТОВ «КК «Дом. Ком» існують ознаки дій зі зловживання своїм правом, що пов`язані з отриманням додаткового доходу від співвласників багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 у порядку, непередбаченому законодавством та Договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Також позивач наголошує й на тому, що всі зазначені нарахування відповідачем до сплати споживачам виставлено не було, а про існування цих робіт стало відомо співвласникам багатоквартирного будинку лише у березні 2021 року.

Стислий виклад позиції відповідача

У відзиві на позов відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначає, що він, як управитель, відповідно до п. 7 Порядку № 482, веде облік доходів, витрат, кількісних та якісних показників надання послуги що до кожного багатоквартирного будинку та кожної складової послуги окремо. Відзив мотивований тим, що відповідачем враховано обсяг витрат, які підтверджені первиною документацією на виконання робіт з утримання, обслуговування та проведення поточного ремонту внутрішньобудинкових систем, який фактично товариством понесений до моменту припинення дії договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком. Повернення в натурі цієї послуги неможливо, отже, співвласниками багатоквартирного будинку - споживачі повинні відшкодувати її вартість. При цьому зміни розміру договірної ціни без погодження зі співвласниками відповідачем не здійснювалося, а умови договору порушені не були.

Доводи позивача щодо відзиву відповідача на позовну заяву

Позивач з позицією відповідача не погоджується та наголошує на тому, що розмір остаточних нарахувань, перевищує нарахування в межах узгодженої сторонами ціни договору, що є прямим зловживанням права з боку Відповідача.

У період з 14.08.2018 по 01.03.2021 наявність договірних відносин між співвласниками та Відповідачем за Договором про надання послуги з управління, яка була узгоджена сторонами в межах ціни Договору, де вже після 01.03.2021 договірні відносини між співвласниками та Відповідачем вже були відсутні, а отже донарахування, здійснені з боку Відповідача, є одностороннім збільшенням ціни Договору та були здійснені поза межами дії договірних відносин.

2. ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

Предметом доказування у справі, відповідно до ч. 2 ст. 76 ГПК України, є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У даному випадку до предмета доказування входять обставини: укладення договору; надання послуг; зловживання цивільними правами; настання строку оплати послуг; наявності/відсутності заборгованості.

Суд встановив, що 21.12.2012 між усіма власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку № 43/3 по вулиці Ватутіна в місті Кривий Ріг (надалі - співвласники багатоквартирного будинку, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Керуюча Компанія «Дом.Ком» (надалі - Відповідач) був укладений типовий публічний договір про надання послуг з управління будинків і споруд та прибудинкових територій.

Правовою підставою для укладання вищезазначеного договору було Рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради, на підставі якого між Управлінням благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради та ТОВ «Керуюча Компанія «Дом.Ком» було укладено Договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого (наразі - Покровського) району від 21 грудня 2012 року, відповідно до якого ТОВ «Керуюча Компанія «Дом.Ком» є управителем житлових будинків та споруд у Жовтневому (Покровському) районі міста Кривого Рогу, у тому числі у період з 01.04.2013 року по 05.05.2018 року, багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3.

Предметом договору надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого (наразі - Покровського) району від 21.12.2012 є зобов`язання відповідача надавати послуги з утримання будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а Управління благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради (наразі - Департамент розвитку інфраструктури міста Виконкому Криворізької міської ради), як замовник надає право Відповідачу, як управителю, відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за житлово-комунальні послуги, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом, у разі, коли управитель отримав на такі витрати письмову згоду замовника (а.с.21,22, том 1).

У відповідності до положень та додатків до Рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу товариством з обмеженою відповідальністю «КК «Дом.Ком» № 180 від 12.04.2017 року, витяг з якого додано до справи, з травня 2017 року у розрізі багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 було встановлено наступний тариф на послугу з утримання багатоквартирного будинку: 4,7633 грн./м2, з ПДВ (а.с. 23, том 1).

18.08.2018 між ТОВ «КК «Дом.Ком» (надалі - управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ватутіна № 43/3 (надалі - співвласник) укладено Договір № 45/2018 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком (надалі - Договір).

Відповідно до пункту 1 договору управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком (далі - послуга з управління), що розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. вул. Ватутіна № 43/3, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.

За змістом п. 8 договору ціна послуги з управління становить 4,7633 грн з ПДВ на місяць за 1 кв. метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку, якщо інша рахункова одиниця послуги не погоджена сторонами та включає:

1) витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 4,4456 грн. відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території (далі - кошторис витрат), що міститься у додатку 5 до цього договору;

2) винагороду управителю в розмірі 0,3177 грн. на місяць.

Пунктом 9 договору узгоджено, що плата за послугу з управління нараховується щомісяця управителем та вноситься кожним співвласником не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.

Управитель щороку, не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії цього договору, звітує перед співвласниками про виконання кошторису витрат та подає співвласникам на погодження новий кошторис витрат відповідно до пункту 13 цього договору та подає співвласникам на погодження новий кошторис витрат.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення протягом місяця у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору.

У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну розміру податків і зборів, мінімальної заробітної плати, цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси, сторонами погоджено, що пропорційно управителем змінюється ціна послуги, про що відповідно до пункту 13 цього договору управитель повідомляє співвласників у строк, не менше ніж за 15 календарних днів до введення у дію нової ціни послуги, з посиланням на рішення відповідних органів.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат (пункт 10 договору).

Відповідно до пункту 23 договору внесення змін до умов цього договору відбувається шляхом укладання сторонами додаткової угоди, якщо інше не передбачено цим договором.

Згідно з пунктом 28 договору цей договір набирає чинності з 18.08.2018 та укладається сторонами на один рік.

Якщо за місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (пункт 29 договору).

Пунктом 31 договору сторони погодили, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення умови проведення співвласниками повного та остаточного розрахунку з управителем на дату припинення.

Сторонами також погоджено договірну ціну на послуги з управління будинком, укладено додатки до договору, зокрема, Додаток 4 "Періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання будинку та прибудинкової території по вул. Ватутіна, 43/3", Додаток 5 "Кошторис витрат на утримання будинку та прибудинкової території по вул. Ватутіна, 43/3"(а.с. 30-34 том 1).

02.12.2020 співвласниками багатоквартирному будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 було створено та здійснює свою діяльність Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43\3", що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с. 35, том 1).

20 грудня 2020 року ОСББ "КР Ватутіна 43/3", на підставі прийнятого співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 щодо здійснення господарчого забезпечення діяльності ОСББ "КР Ватутіна 43/3" шляхом самозабезпечення, було повідомлено ТОВ "КК "Дом.Ком" щодо припинення між співвласниками та ТОВ "КК "Дом.Ком" будь-яких договірних відносин та припинення Договору.

Як зазначає у відзиві відповідач, у зв`язку з виходом будинку в ОСББ та на підставі заяви уповноваженої особи співвласників багатокваритирного будинку по вул. Ватутіна, 43/3 було заплановано розірвання договірних відносини з 01.03.2021.

Відповідно до абзацу 6 п. 5 ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

Тому в лютому 2021 року, на підставі наказу по ТОВ "КК "Дом.Ком" №59/1 від 01.02.2021, виконуючи вимоги вищезазначеного Закону, ТОВ "КК "Дом.Ком" здійснило остаточне нарахування співвласникам будинку за надані товариством послуги у розмірі 73,6243 м2. (а.с.105, том 1).

Разом з тим, у березні 2021 року відповідачем дійсно було здійснено донарахування за спожиту електричну енергію у розмірі 0,7334 грн./м.кв. Але ці донарахування були здійснені через те, що будинок припинивши договірні відносини з ТОВ "КК "Дом.Ком" з 01.03.2021 фактично споживав електроенергію за рахунок відповідача.

Отже, відповідно до умов п. 31 договору, та, як зазначають сторони, договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №45/2018 від 14.08.2018 вважається достроково припиненим з 01.03.2021.

Однак, як зазначає позивач, незважаючи на відсутність договірних відносин із співвласниками багатоквартирного будинку, відповідач у квітні 2021 надіслав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, розмір яких значно перевищував затверджений п. 8 договору розмір ціни послуги з управління (73,6243 грн./м. кв., а не 4,7633 грн./м. кв.).

Також позивач наголошує, що одним зі способів надсилання відповідачем (отримання рахунків співвласниками, як споживачами послуги з управління) цих рахунків є Єдина міська автоматизована система комунальних розрахунків ТОВ "Нова-Ком" щодо існування якої відповідачем у відзиві на позовну заяву не заперечується.

Так, за інформацією, що міститься в межах Єдиної Міської Автоматизованої Системи Комунальних Розрахунків Товариства з обмеженою відповідальністю "Нова-Ком", станом на лютий 2021 року, у відповідності до інформації з ЄМАСКР ТОВ "Нова-Ком" нарахувань (у формі остаточного нарахування) відповідачем здійснено не було, але вони з`явились у співвласників у якості нарахувань у березні 2021 року (а.с. 23-26, том 2).

Підставою для звернення до суду з позовом у даній справі стало те, що позивач вважає дії відповідача щодо здійснення у квітні 2021 донарахування на загальну суму 584.624,80 грн з ПДВ за нібито, надані відповідачем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій неправомірними. На думку позивача, такі дії відповідача є зловживанням своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід за рахунок співвласників багатокваритирного будинку по вул. Ватутіна, 43/3, у порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.

3. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Предметом позову позивач визначив: зобов`язання відповідача припинити зловживання своїми правами; скасування донарахування на загальну суму 584.624,80 грн з ПДВ, що було здійснено відповідачем у березні 2021 року по будинку №43/3 на вулиці Ватутіна у місті Кривому Розі.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставним нарахуванням відповідачем у березні 2021 року донарахування на загальну суму 584.624,80 грн за надані ТОВ «КК «Дом.Ком» послуги з утримання (управління) багатоквартирного будинку за період з 01.05.2017 року по 01.04.2021 року, внаслідок чого з боку ТОВ «КК «Дом. Ком» існують ознаки дій зі зловживання своїм правом, що пов`язані з отриманням додаткового доходу від співвласників багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 у порядку, не передбаченому законодавством та Договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Отже, у даному спорі встановленню підлягають обставини щодо правової підстави надання таких послуг, період надання таких послуг та, відповідно, обставини щодо правомірності дій відповідача щодо такого донарахування.

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

За приписами ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Законодавець у частинах першій та другій статті 4 Господарського процесуального кодексу України встановив, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 14 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Згідно зі ст.15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Під захистом розуміються дії уповноваженої особи, діяльність юрисдикційних органів та осіб, які у передбаченому законом порядку зобов`язані вжити заходів до поновлення порушеного, оспорюваного чи невизнаного цивільного права.

Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів може бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до частини першої та другої статті 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Предметом спору у даній справі є вимога позивача про зобов`язання відповідача припинити зловживання своїми правами та скасування донарахування на загальну суму 584.624,80 грн.

Статтею 385 Цивільного кодексу України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Статтею 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" цей Закон регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об`єднань, асоціацій; відносини суб`єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об`єднанні; відносини між об`єднаннями та асоціаціями; відносини між об`єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об`єднаннями і господарюючими суб`єктами.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Судом при розгляді даної справи врахована правова позиція Верховного Суду викладену у постанові від 07.11.2019 зі справи №910/11948/18 згідно з якою: "з урахуванням мети створення, ОСББ має пряме та безпосереднє відношення до усіх питань, що стосуються будинку, а отже може мати власну, окрему від інтересів кожного окремого члена об`єднання, матеріально-правову зацікавленість у спорах що стосуються будинку. Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових, утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб`єктності, а отже і права на звернення до суду із самостійним позовом".

Відтак невизнання за ОСББ самостійного права на звернення до суду в інтересах членів, призведе до неможливості забезпечення і захисту прав співвласників будинку і стало б невиправданою перешкодою для досягнення мети об`єднання.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

На час укладання між співвласниками багатоквартирного будинку №43/3 по вул. Ватутіна та відповідачем публічного договору про надання послуг від 21.12.2012 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 за №1785-VI.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;

- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

- власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку;

- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;

- управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору;

- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

За приписами статей 12, 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Тобто всі послуги, у тому числі й послуги з утримання будинку та прибудинкової території є житлово-комунальними послугами.

Частиною другою статті 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

Виконавчий комітет встановлює в порядку і межах, визначених законодавством, тарифи щодо оплати комунальних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади (пп.2 п. "а" ст.28 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що з грудня 2012 року співвласники багатоквартирного будинку № 43/3 по вул. Ватутіна на підставі типового публічного договору про надання послуг у відносинах із відповідачем (виконавцем) комунальної послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території в розумінні положень Закону України "Про житлово-комунальні послуги" були споживачами таких послуг.

За умовами типового публічного договору про надання послуг споживачі мали обов`язок перед відповідачем (виконавцем) щодо своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

З 10.06.2018 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" №1875-IV та постанова Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №529 "Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій щодо відносин, які регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком втратили чинність із набранням чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII та постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 "Про затвердження правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком".

Таким чином на час укладання сторонами договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №45/2018 від 14.08.2018 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII.

Відповідно до частини першої ст. 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

Частиною першою статті 6 України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

За приписами ч.ч. 1,2 ст.12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).

Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку (ч.1 ст.13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій було затверджено постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 (далі - Порядок).

Пунктом 2 Порядку передбачено, що тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 34 Порядку виконавці під час виконання робіт можуть у разі потреби здійснювати перерозподіл витрат у структурі тарифів на послуги без зміни загального обсягу таких витрат та з урахуванням фактичної вартості наданих послуг у межах встановлених тарифів.

Аналіз положень пунктів 2 та 34 Порядку дає підстави для висновку про те, що розрахунок тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це визначення, на підставі економічно обґрунтованих планових (нормативних) витрат собівартості послуги, з подальшим розрахунком на підставі цієї собівартості з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість сукупної вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

З 10.06.2018 до повноважень органів місцевого самоврядування також належить, зокрема: встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання комунальних послуг.

Згідно з положеннями частини другої статті 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

Частинами третьою - п`ятою статті 10 Закону №2189-VIII визначено, що ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід`ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу споживача надається інформація про фактичні витрати управителя відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих послуг з управління, їхню вартість, а також галузева звітність. Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором (ч.1 ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.

Отже, виходячи із змісту положень статей 7, 8, 9, 12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", співвласники будинку споживали та оплачували послуги згідно тарифу встановленого у рішенні Виконавчого комітету Криворізької міської ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" №180 від 12.04.2017 та на умовах типових договорів про надання послуг від 21.12.2012 та від 14.08.2018.

Частинами першою, другою статті 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", передбачено, що за рішенням співвласників багатоквартирного будинку (уповноваженого органу управління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку), прийнятим відповідно до закону, договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем відповідної комунальної послуги, визначеним статтею 6 цього Закону: 1) кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно (індивідуальний договір); 2) від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку управителем або іншою уповноваженою співвласниками особою (колективний договір); 3) об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку або іншою юридичною особою, яка об`єднує всіх співвласників такого будинку та в їхніх інтересах укладає відповідний договір про надання комунальних послуг, як колективним споживачем. Співвласники багатоквартирного будинку (об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) самостійно обирають одну з моделей організації договірних відносин, визначену частиною першою цієї статті, за кожним видом комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії).

Відповідно до частин третьої, четвертої ст.14 Закону України "Про житлово -комунальні послуги" індивідуальний договір про надання комунальних послуг укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги. Колективний договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем такої послуги особою, уповноваженою на це співвласниками, від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку. У разі укладення колективного договору до відносин між співвласниками багатоквартирного будинку та уповноваженою співвласниками особою застосовуються положення Цивільного кодексу України про доручення, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

Із зазначених норм вказаного Закону вбачається можливість співвласникам багатоквартирного будинку самостійно обрати одну з моделей організації договірних відносин: за індивідуальним договором або за колективним договором.

20 грудня 2020 року ОСББ "КР Ватутіна 43/3", на підставі прийнятого співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 щодо здійснення господарчого забезпечення діяльності ОСББ "КР Ватутіна 43/3" шляхом самозабезпечення, було повідомлено ТОВ "КК "Дом.Ком" щодо припинення між співвласниками та ТОВ "КК "Дом.Ком" будь-яких договірних відносин та припинення Договору.

Як зазначає позивач та не заперечує відповідач, відповідно до умов п. 31 договору, з 01.03.2021 договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №45/2018 від 14.08.2018 вважається припиненим.

Відповідно до пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. У період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку до моменту визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати у відповідних багатоквартирних будинках виконавці таких послуг, які надавали відповідні послуги до початку проведення конкурсу. Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

Відповідачем у квітні 2021 року здійснено донарахування в сумі 584.624,80 грн за договором про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №45/2018 від 14.08.2018, який припинив свою дію з 01.03.2021.

У квітні 2021 року відповідачем надіслано усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, до яких включено суму спірного донарахування за тарифом 73,6243 грн/м.кв.

Водночас, у відповідності до положень та додатків до рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу товариством з обмеженою відповідальністю "КК "Дом.Ком" №180 віж 14.04.2017 з травня 2017 у розрізі багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ватутіна, юкд. 43/3 встановлено наступний тариф за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій: 4,7633 грн/м.кв з ПДВ.

У спірний період сторонами виконавчим комітетом рішення про зміну тарифу або приведення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня прийнято не було.

Крім того, сторонами до договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №45/2018 від 14.08.2018 не вносилися зміні щодо ціни послуги управління та не затверджувався інший кошторис витрат, аніж доданий позивачем до позовної заяви. Докази протилежного (відповідні додаткові угоди) матеріали справи не містять та сторонами до суду не надані.

Відповідачем не надано доказів звернення до співвласників житлового будинку №543/3 по вул. Ватутіна з повідомленням про збільшення такого тарифу в односторонньому порядку.

Беручи до уваги умови договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та положення Закону України "Про житлово-комунальні послуги", судом вважає, що остаточні розрахунки між співвласниками житлового будинку №43/3 по вул. Ватутіна та відповідачем мають відбуватись саме у відповідності до умов договору.

При цьому, умови договору не наділяють відповідача (виконавця послуги) правом здійснювати нарахування плати у розмірі, який перевищує встановлений договором тариф.

З огляду на прийняття співвласниками багатоквартирному будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Ватутіна, будинок 43/3 рішення про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43\3" та повідомлення про вказане рішення відповідача, надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій співвласникам зазначеного будинку з 02.12.2020 можливе лише за рішенням загальних зборів та за результатами укладення договору, як і можливість стягнення із співвласників суми вартості таких послуг.

Станом на 01.03.2021 між ОСББ "КР Ватутіна 43\3" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" колективного договору про надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території укладено не було. Доказів існування будь-яких договірних відносин у співвласників житлового будинку № 43/3 по вул. Ватутіна із відповідачем станом на березень 2021 року матеріали справи не містять.

Отже цілком обґрунтованим є те, що спірне донарахування здійснене відповідачем у березні 2021 року є зловживанням відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому ні законом, ні договором про надання послуг.

Враховуючи викладене, беручи до уваги наявність обставин безпідставності спірного донарахування за послуги, надані щодо будинку № 43/3 на вул. Ватутіна у період з серпня 2018 року по березень 2021 року, яке здійснено відповідачем у березні 2021 року, тобто поза межами строку дії договору, господарський суд дійшов висновку про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг, а також про наявність правих підстав для задоволення позовних вимог.

Враховуючи характер спірних правовідносин, суд вважає безпідставним спірне нарахування у період до 01.03.2021 (всупереч укладеним з співвласниками будинку договорами про надання послуг), то, відповідно, і донарахування на загальну суму 584.624,80 грн. з ПДВ, здійснене відповідачем у квітні 2021 по будинку №43/3 по вул. Ватутіна, не може бути подією, з якою положення пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" пов`язує виникнення зобов`язань співвласників будинку.

Зловживання правом не є підставою для виникнення зобов`язання, саме тому у даному випадку застосування пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" неможливо саме в силу вищевстановлених обставин - відсутності у співвласників житлового будинку №43/3 по вул. Ватутіна самого зобов`язання щодо оплати грошових коштів на суму 584.624,80 грн. з ПДВ, які є платою за послуги надані у період з серпня 2018 року по березень 2021 року у розмірі, що перевищує встановлений договором тариф.

Аналогічних правових висновків дійшов Центральний апеляційний господарський суд у постанові від 29.06.2023 у справі №904/8715/21.

Приймаючи рішення у справі, суд також виходить із того, що Законом України від 20.09.2019 №132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", були внесені зміни до Господарського процесуального кодексу України та змінено назву статті 79 цього кодексу з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".

Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

Повертаючись до стандартів доказування, передбачених процесуальним законом, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 21.06.2023 у справі №916/3027/21 зазначила, що покладений на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність передбачає, що висновки суду можуть будуватися на умовиводах про те, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

Господарський суд зазначає, що відповідачем не спростовані доводи позивача належними та допустимими доказами.

За встановлених обставин вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Викладаючи у резолютивній частині рішення позовні вимоги, задоволені судом, суд також врахував позицію Верховного Суду, висвітлену у постанові від 17.05.2023 у справі №914/4024/21, щодо необхідності коректного формулювання судом позовних вимог.

Судові витрати

Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача у розмірі 11.453,37 грн.

Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Оскільки до ухвалення рішення суду позивач не подав відповідних доказів, зокрема оригіналу договору про надання правничої допомоги (у справі міститься непідписана копія договору про надання правничої допомоги від 08.02.2023 №02/23/8), суд роз`яснює йому право подати такі докази з відповідним клопотанням (з урахуванням положень ч. 8 ст. 129 ГПК України), в якому чітко, з посиланням на матеріали справи та інші докази, визначити, які суми слід повернути, розподілити чи стягнути. Така заява може бути розглянута судом в порядку ст. 244 ГПК України.

При цьому копії такої заяви та доданих до неї документів повинні бути невідкладно надіслані стороні у справі, з якої заявник просить стягнути відповідні витрати, докази чого мають бути надані суду разом із заявою (розрахунковий чек, опис вкладення до цінного листа). Інша сторона, в свою чергу, має право подати клопотання про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу.

Керуючись ст.ст. 73 - 79, 86, 129, 233, 238, 240, 241, 252 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Дом.Ком" (50053, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, ВУЛИЦЯ МУСОРГСЬКОГО, будинок 15-А; ідентифікаційний код 37663931) припинити зловживання своїми правами, яке полягає в остаточному нарахуванні Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43/3" (50096, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вул. Ватутіна, будинок 43/3; ідентифікаційний код 44003110) плати за послуги щодо будинку №43/3 на вулиці Ватутіна у місті Кривому Розі.

Скасувати донарахування Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43/3" (50096, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вул. Ватутіна, будинок 43/3; ідентифікаційний код 44003110) плати на загальну суму 584.624,80 грн з ПДВ, здійснене Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Дом.Ком" (50053, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, ВУЛИЦЯ МУСОРГСЬКОГО, будинок 15-А; ідентифікаційний код 37663931) у березні 2021 року щодо будинку №43/3 на вулиці Ватутіна у місті Кривому Розі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Дом.Ком" (50053, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, ВУЛИЦЯ МУСОРГСЬКОГО, будинок 15-А; ідентифікаційний код 37663931) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КР Ватутіна 43/3" (50096, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вул. Ватутіна, будинок 43/3; ідентифікаційний код 44003110) 11.453,37 грн (одинадцять тисяч чотириста п`ятдесят три грн 37 к.) судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 24.07.2023

Суддя С.А. Дупляк

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення13.07.2023
Оприлюднено27.07.2023
Номер документу112403890
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/620/23

Ухвала від 22.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

Постанова від 06.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 13.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні