Рішення
від 24.07.2023 по справі 300/2166/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" липня 2023 р. справа № 300/2166/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України, код ЄДРПОУ 37536031, Антона Цедіка 16, м. Київ, 03057 до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД", код ЄДРПОУ 32175592, вул. Вітовського, 20, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область, 77600 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 № 2971, -

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (надалі по тексту позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД" (надалі по тексту відповідач, ТОВ "Компанія Геопошук ЛТД") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 № 2971.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 09.07.2007 № 2971 з метою створення наукового полігону на Лімницькій площі для вивчення ї геологічної будови та перспектив нафтогазонасосності. Проте, законодавством передбачені підстави припинення користування надрами, встановлені частиною 3 статті 13 Кодексу України про надра, а саме користувачами надр не можуть бути: юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором юридичні особи, у яких: істотну участь має держава, визнана Верховною Радою України державою - агресором; істотну участь мають юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором; істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором. Позивач наголошує, що згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, кінцевим бенефіціарним власником (Контролером) є ОСОБА_1, російська федерація, 2502, Чеська Республіка, Центральночеський край, Округ Прага-Захід, селище Трнова, 103. У зв`язку із вищезазначеним, враховуючи повномасштабну агресивну війну, яку російська федерація розв`язала і веде проти України та Українського народу з порушенням норм міжнародного права, вчиняючи злочини проти людства, Державна служба геології та надр України просить позов задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 № 2971, наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД".

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.04.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідачем ухвала про відкриття провадження із позначкою "судова повістка" не отримана з незалежних від суду причин, що підтверджується відміткою АТ "Укрпошта" -«адресат відсутній за вказаною адресою».

Вказана ухвала суду, відповідно до пункту 1 частини 4 статті 124 КАС України, направлена на адресу відповідача, внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідн до ч. 8 ст. 126 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи.

Згідно з частиною 11 статті 126 КАС Україниу разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Отже, враховуючи, що вказана ухвала направлялася поштовим відправленням із відміткою "судова повістка" на адресу, внесену до ЄДР, тому ця ухвала вважається врученою належним чином.

Відтак, судом вживалися вичерпні заходи щодо повідомлення товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД" в якості відповідача про розгляд адміністративної справи №300/2166/23, однак у визначений судом строк правом на подання відзиву відповідач не скористався.

За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.

У період з 08.05.2023 по 22.05.2023 та з 26.06.2023 по 10.07.2023 головуючий суддя у справі перебував у відпустці.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження, за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами, у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши та оцінивши докази, судом встановлено таке.

Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД" (код ЄДРПОУ 32175592) надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 09.07.2007 №2971 з метою створення наукового полігону на Лімницькій площі для вивчення її геологічної будови та перспектив нафтогазоносності, що підтверджується Інформацією щодо спеціального дозволу (вартість геологічної інформації, надання/продаж та інше) (а.с.6). Тривалість дії дозволу - 20 років, до 09.07.2027.

Також з ТОВ "Компанія Геопошук ЛТД", окрім видачі спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 № 2971, було укладено угоду № 2971 про умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони) від 07.02.2019 (а.с. 9-14).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами" від 01.12.2022 №2805-IX внесено зміни до Кодексу України про надра, а саме доповнено статтю 13 частинами третьою - сьомою такого змісту, зокрема:

ч.3 - «користувачами надр не можуть бути:

1) юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором;

2) юридичні особи, у яких:

істотну участь має держава, визнана Верховною Радою України державою- агресором;

істотну участь мають юридичні особи, зареєстровані у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором;

істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором.

ч.6 - Для цілей цього Кодексу терміни "істотна участь" та "кінцевий бенефіціарний власник" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".»

Відповідно до змісту витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.18-22) вбачається, що одним із кінцевих бенефіціарних власників (Контролером) відповідача є ОСОБА_1, російська федерація, АДРЕСА_1 .

На підставі вищенаведеного, Державна служба геології та надр України, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні упралінські функції у правовідносинах з надрокористувачами, з метою недопущення протиправного використання надр, звернулася до суду з таким позовом та просить припинити право користування надрами ТОВ "Компанії Геопошук ЛТД" шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 № 2971.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно із частиною 1 статті 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Повноваження Державної служби геології та надр України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.

Право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України Держгеонадра України (надалі по тексту також - Положення № 1174) відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію у разі зупинення.

Згідно із підпунктом 12 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Відповідно до частини другої стаття 16 Кодексу України про надра надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами та до угоди про умови користування надрами здійснюються відповідним дозвільним органом: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим.

Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

Відповідно до пункту 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

У частині сьомій статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарювання" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2)забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановленихЗаконом України"Про забезпечення прозорості у видобувних галузях;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно з частиною 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав:

- звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру;

- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом;

- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Дія документа дозвільного характеру припиняється через десять робочих днів із дня прийняття (винесення) дозвільним органом рішення про анулювання такого документа, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Як заначалось вище, користувачами надр не можуть бути, зокрема: юридичні особи, у яких: істотну участь мають або є кінцевими бенефіціарними власниками фізичні особи - громадяни та (або) резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором ( п.2 ч.3 ст. 13 Кодексу України про надра).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів" Російська Федерація - держава, яка рішенням Верховної Ради України відповідно Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14 грудня 1974 року визнана державою-агресором і здійснює збройну агресію проти України.

Підсумовуючи вищевикладене, зважаючи на відомості, внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо одного із кінцевих бенефіціарних власників (Контролера) відповідача, суд вважає, що наявна обгрунтована підстава для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 №2971, наданого ТОВ "Компанія Геопошук ЛТД".

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Так, суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумними сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

На переконання суду, позивачем доведено обставини, на яких грунтувались його позовні вимоги. Викладена в позові правова позиція не спростована відповідачем.

З урахуванням наведеного, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що належить до задоволення.

За приписами частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати по сплаті судового збору не підлягають до відшкодування позивачу. Доказів понесення інших витрат суду не подано.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.07.2007 №2971, наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Геопошук ЛТД" (код ЄДРПОУ 32175592).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Гомельчук С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112408057
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —300/2166/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 09.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні