Рішення
від 30.06.2023 по справі 160/259/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2023 року Справа № 160/259/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в м. Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Департаменту цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправними та скасування розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами та попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства,

ВСТАНОВИВ:

03.01.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження Східного офісу Держаудитслужби про зупинення операцій з бюджетними коштами № 2 від 23.12.2022.

09.01.2023 надійшла заява Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації про уточнення позовних вимог з доданими до неї документами.

Ухвалою суду від 09.01.2023 позовну заяву було залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

17.01.2023 в порядку усунення недоліків надійшла заява позивача з доданою до неї позовною заявою Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації до Східного офісу Держаудитслужби, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Східного офісу Держаудитслужби про зупинення операцій з бюджетними коштами № 2 від 23.12.2022;

- визнати протиправним та скасувати попередження про неналежне виконанння бюджетного законодавства № 040404-15/7323-2022 від 23.12.2022.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Східним офісом Держаудитслужби було проведено перевірку закупівель Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації, за результатами якої складено акт від 21.11.2022 № 04.04-27/10 перевірки закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації. В акті перевірки зазначено про виявлення порушень Порядку створення та використання матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 775 (далі також Порядок № 775), Бюджетного кодексу України, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-В, Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» від 06.12.2018 № 2369-VIII, Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII, Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-ХІІ, договорів від 30.03.2022 № 64/03-22, від 28.02.2022 № 42/02-22, від 10.03.2022 № 51/03-22.

На підставі вказаного акту перевірки 23.12.2022 Східним офісом Держаудитслужби видано розпорядження № 2 про зупинення операцій з бюджетними коштами, яким зобов`язано зупинити операції з бюджетними коштами на рахунку (рахунках) за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха».

Також 23.12.2022 Східним офісом Держаудитслужби видано позивачу попередження № 040404-15/7323-2022 про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Позивач вважає оскаржувані розпорядження і попередження протиправними, оскільки Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації не було допущено порушень, заначених в акті перевірки. Для створення запасу продовольства в регіональному матеріальному резерві Дніпропетровської області Управлінням було придбано продукти харчування (рибні консерви) на суму 1935360,00 грн. Крім того, з метою створення у резерві запасу матеріалів, які можна віднести до пакувальних, позивачем було придбано такі матеріали (стретч-плівка полімерна, стрічки-скотч клейка, піддони, пакети) на суму 2654108,76 грн. Відповідно до розпорядження начальника ОВА від 26.04.2022 № 157/5/527-22, у зв`язку з відсутністю заявок від районних військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування на ТМЦ, Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації передало їх Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації для формування продуктових наборів та їх розподілу (передачі) відповідно до потреб населення. До номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області було внесено зміни та розпорядженням начальника ОВА від 26.04.2022 № 157/5/527-22 затверджено її нову редакцію з виведенням деяких позицій. Подальший рух ТМЦ після їх передачі Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації 26.04.2022 не входить до компетенції Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Також з метою надання постраждалому населенню необхідної допомоги для забезпечення його життєдіяльності Управлінням було придбано продукти харчування (продовольчі набори), які належать до продовольства. На виконання протоколів регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 25.02.2022 № 8 та від 21.03.2022 № 12, розпоряджень начальника ОВА від 26.02.2022 № 6/0/527-22 та від 31.03.2022 № 96/0/527-22 зазначені продуктові набори у супроводі документів, що підтверджують якість товару, передано Громадській організації «Інститут розвитку громад» та Громадській організації «Спілка громадських організацій «Наш край». Постановою № 775 та іншими законодавчими актами не передбачено зберігання копій таких документів. Умовами договорів поставки було передбачено поставку готових продовольчих наборів (страв), а не надання послуг, як зазначає відповідач. На думку позивача, відповідачем порушено пункт 4 Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 21 від 19.01.2011 (далі також Порядок № 21), оскільки оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами № 2 від 23.12.2022 не було направлено на адресу Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації. Про його існування позивачеві стало відомо після звернення до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області. Оскаржуване попередження про неналежне виконанння бюджетного законодавства № 040404-15/7323-2022 від 23.12.2022 було видано у день видачі розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами № 2 від 23.12.2022, тобто відповідачем одночасно застосовано два заходи впливу. Попередження, яким встановлено строк для усунення порушень до 20.01.2023, отримано позивачем лише 03.01.2023. У попередженні не конкретизовано, яким чином небхідно усунути порушення. Зобов`язання позивача самостійно визначити, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень та у який спосіб може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Крім того, відповідно до пункту 22-3 розділу VI Бюджетного кодексу України навіть у разі допущення позивачем порушення бюджетного законодавства відповідач у період дії воєнного стану не мав права застосовувати до позивача такий захід, як зупинення операцій з бюджетними коштами, оскільки Управління цивільного захисту, як структурний підрозділ Дніпропетровської обласної військової адміністрації, є розпорядником та одержувачем бюджетних коштів, залученим до вирішення завдань, пов`язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану.

07.02.2023 до суду надійшла заява позивача про зміну його найменування з доданими до заяви документами, у тому числі копією розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 01.02.2023 № 65/0/527-23, яким змінено найменування структурного підрозділу облдержадміністрації з Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації на Департамент цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

10.02.2023 надійшов відзив Східного офісу Держаудитслужби, у якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що за результатами проведеної перевірки Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації Східним офісом Держаудитслужби було встановлено порушення вимог бюджетного законодавства, які відображено в акті перевірки від 21.11.2022 № 04.04-27/10. Так, перевіркою встановлено бюджетне правопорушення, визначене п. 24 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України, а саме спрямування коштів обласного бюджету на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми за КПКВ МБ 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік за КЕКВ 2210 «Предмети матеріали, обладнання та інвентар» на суму 2 654 108,76 грн, за КЕКВ 2230 «Продукти харчування» на суму 6 935 360,00 грн, чим порушено ч. 4, ч. 5, ч. 6 ст. 20, ч. 5 п. 6, ч. 5 п. 7 ст. 22 Бюджетного кодексу України. Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України зазначене порушення є нецільовим використанням бюджетних коштів, тобто витрачанням коштів на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми. Згідно з п. 14 Порядку № 775 відпуск матеріальних цінностей з матеріального резерву може здійснюватись: для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; у зв`язку з їх освіженням або заміною. Порядок № 775 не містить норм, що передбачають проведення коригування номенклатури та обсягів накопичення матеріальних резервів, а також виведення з номенклатури матеріальних цінностей. Відсутність заявок від районних військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування регіону, про що зазначено у позовній заяві як обґрунтування виведення ТМЦ з номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області та списання їх на витрати Управління як такі, що передані Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної військової адміністрації для формування продуктових наборів, не є підставою для їх виключення з відповідної номенклатури. Управлінню, як головному розпоряднику бюджетних коштів та головному виконавцю бюджетної програми, розпорядженням № 6/0/527/22 доручено забезпечення цільового використання виділених матеріальних цінностей. Керуючись Порядком зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 21 від 19.01.2011, відповідач видав розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 23.12.2022 № 2. Крім того, за наслідками перевірки Східним офісом Держаудитслужби було складено та направлено позивачеві попередження про неналежне виконанння бюджетного законодавства від 23.12.2022 № 040404-15/7323-2022. За змістом ст. 117 Бюджетного кодексу України попередження про неналежне виконанння бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Бюджетним кодексом України не встановлено застережень щодо можливості застосування виключно одного заходу впливу за порушення бюджетного законодавства. Оскаржуване попередження носить інформаційний характер та не впливає на права, обов`язки або законні інтереси позивача. Оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами є актом одноразового застосування та вичерпує свою дію фактом його виконання (закінченням терміну, до якого було зупинено бюджетні операції). Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 23.12.2022 № 2 діяло до 30.12.2022 і станом на дату звернення позивача до суду з позовною заявою вичерпало свою дію, а отже перестало нести для позивача будь-які правові наслідки. Оскаржуване розпорядження було надіслано позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення 23.12.2022 та вручено 03.01.2023. Орган Казначейства після надходження розпорядження зупинив операції за всіма рахунками по КПКВ МБ 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на строк з 26.12.2022 до 30.12.2022. Мораторію на прийняття уповноваженим органом розпорядження про зупинення операцій законодавством не запроваджено, тому твердження позивача про порушення Східним офісом Держаудитслужби Бюджетного кодексу України у період дії воєнного стану є безпідставними.

22.02.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві. Зазначив, що оскаржуване попередження про порушення бюджетного законодавства є індивідуальним правовим актом та породжує права і обов`язки для позивача, якому його адресовано, щодо усунення виявлених контролюючим органом порушень. Однак попередження не конкретизоване та не містить поетапного шляху усунення порушень. Оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 23.12.2022 № 2 було створено у формі електронного документа та направлено до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області. Проте позивачеві розпорядження було направлено у паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, що є порушенням Порядку № 21, яким передбачено складення і направлення розпорядження у паперовій формі у разі неможливості його створення в електронній формі. Поновлення операцій після закінчення дії оскаржуваного розпорядження не поновлює порушені права позивача. Розпорядження має правові наслідки, оскільки фіксує факт недотримання позивачем законодавства та зберігається за правилами діловодства.

У запереченнях, які надійшли до суду, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, наведених у відзиві. Зазначив, що у зв`язку з введенням з 24.02.2022 воєнного стану в Україні відповідно до Указу Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» було обмежено доступ до переліку користувачів системи електронної взаємодії органів виконавчої влади (СЕВ ОВВ). Тому у Східного офісу Держаудитслужби була відсутня технічна можливість встановити наявність позивача серед поточних підключених учасників цієї системи. У зв`язку з вищенаведеними обставинами, відповідач на підставі Порядку № 21 надіслав оскаржуване розпорядження позивачеві рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення у день його складення 23.12.2022. Щодо виявлених порушень, які стали підставою для складення оскаржуваних попередження та розпорядження, відповідач додатково вказав, що Порядок створення та використання матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (Порядок № 775) не передбачає проведення коригування Номенклатури та обсягів накопичення матеріальних резервів та виведення з Номенклатури матеріальних цінностей. Напрямок використання бюджетних коштів за КПКВ МБ 2918110 на 2022 рік, а саме виведення із номенклатури та передача продуктів харчування для формування продуктових наборів для іншої області не відповідає напрямам використання бюджетних коштів (закупівля продуктів харчування) та завданням (створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області), визначеним паспортом бюджетної програми за КПКВК МБ 2918110. Таким чином, не досягнуто мети бюджетної програми та не виконано завдання бюджетної програми щодо створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області. Позивачем витрачено кошти обласного бюджету на цілі, що невідповідають напрямам використання бюджетних коштів. Відсутність у постачальника продуктів харчування (ТОВ «ГАРНА СТРАВА ДНІПРО») зареєстрованої потужності на момент продажу, відсутність декларації виробника (посвідчення на якість), подальша передача позивачем продуктових наборів для розподілу Громадській організації «Інститут розвитку територіальних громад» з простроченим терміном придатності, а також відсутність документального підтвердження подальшого розподілу Громадською організацією «Інститут розвитку територіальних громад» продуктових наборів, та фактична закупівля позивачем послуг харчування (продуктові набори), а не товару (продукти харчування) призвели до використання коштів резервного фонду обласного бюджету, передбаченого на закупівлю продуктів харчування для поповнення регіонального матеріального резерву, що суперечить чинному законодавству.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що розпорядженням начальника обласної військової адміністрації від 26.02.2022 № 6/0/527-22 «Про регіональний матеріальний резерв Дніпропетровської області» з метою забезпечення своєчасних заходів щодо запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків, пов`язаних з військовою агресією Російської Федерації проти України, надання допомоги постраждалому населенню в умовах воєнного стану було затверджено Номенклатуру та обсяги накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, визначено відповідальним за створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області управління цивільного захисту обласної військової адміністрації.

Розпорядженням начальника обласної військової адміністрації від 31.03.2022 № 96/0/527-22 «Про внесення змін до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 26 лютого 2022 року № 6/0/527-22» було, зокрема, викладено у новій редакції Номенклатуру та обсяги накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області.

Розпорядженням начальника обласної військової адміністрації від 26.04.2022 № 157/0/527-22 «Про використання регіонального матеріального резерву» було, зокрема, викладено у новій редакції Номенклатуру та обсяги накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області.

16.08.2022 заступником начальника Східного офісу Держаудитслужби було затверджено Програму перевірки закупівель Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації. Темою перевірки визначено дослідження питань дотримання вимог законодавства під час проведення перевірки закупівель Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівель предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю у постачальників: ТОВ «ДОЛЯ І КО.ЛТД» (оголошення UА-2022-03-10-000392-b); ТОВ «АНАСТАСІ КОМПАНІ ЛТД» (оголошення UА-2022-03-04-001684-a, UА-2022-03-04-001068-c); ТОВ «ГАРНА СТРАВА ДНІПРО» (оголошення UА-2022-03-10-0003145-a, UА -2022-03-01-000646-b); ТОВ «Гарна страва» (код ЄДРПОУ 39422516, договір від 30.03.2022 № 64/03-22 на суму 7 000 000,0 грн, інформація в електронній системі закупівель не оприлюднена); ТОВ «Фірма «Валенсіа» (код ЄДРПОУ 43035225, договір від 06.04.2022 № 73/04-22 на суму 2 654 108,76 грн, інформація в електронній системі закупівель не оприлюднена), укладання договорів про закупівлю та їх виконання. Підставою для проведення перевірки вказано підпункт перший пункту 4 Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631 із змінами.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, п. 9 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23, на підставі наказу Східного офісу Держаудитслужби про призначення перевірки закупівлі від 16.08.2022 № 221 та направлення від 16.08.2022 № 360, виданого начальником Східного офісу Держаудитслужби Васильєвим О.В., головним державним аудитором відділу контролю у соціальній галузі та сфері культури Східного офісу Держаудитслужби Сорокіною В.М. у період з 17.08.2022 до 14.11.2022, проведено перевірку закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації (далі - Управління).

За результатами перевірки Східним офісом Держаудитслужби складено акт від 21.11.2022 № 04.04-27/10 перевірки закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації, яким встановлено такі порушення:

- порушення вимог пункту 13 Порядку створення та використання матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженою постановою Кабінету міністрів України від 30.09.2015 № 775, а саме за рахунок коштів за КПКВ МБ 2918110 «Заходи і запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік, відповідно до Розпорядження № 6/0/527-22, на поповнення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, Управлінням проведено закупівлю продуктів харчування - консерви рибні «Лосось з квасолею» на суму 1 935 360,00 гривень. Відповідно до паспорту бюджетної програми місцевого бюджету КПКВ МБ «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік метою бюджетної програми є створення, оновлення регіонального матеріального резерву для забезпечення можливості реального та ефективного функціонування Єдиної державної системи запобігання та реагування на надзвичайні ситуації з найменшими фінансовими витратами. Завданням бюджетної програми є сворення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області. Перевіркою законного та цільового використання Управлінням коштів обласного бюджету на придбання продуктів харчування за договорами від 04.03.2022 № 47/02-22, від 04.03.2022 № 48/03-22 для створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області встановлено, що продукти харчування (консерва лосось з квасолею в маринаді), придбані для створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, Управлінням виведені з Номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, списані та передані у складі продуктових наборів Запорізькій обласній військовій адміністрації. Внаслідок чого Управлінням витрачено кошти обласного бюджету на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів у сумі 1 935 360,00 грн, визначених у паспорті бюджетної програми за КПКВ МБ 298110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік за КЕКВ 2230 «Продукти харчування», на порушення вимог ч. 4, ч. 5, ч. 6 ст. 20, п. 5, ч. 6, ч. 7 ст. 22 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VІ. Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України це є нецільовим використанням бюджетних коштів. Виведення матеріальних цінностей з Номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області здійснено без відповідних обґрунтувань;

- порушення вимог пункту 13 Порядку № 775, а саме за рахунок коштів за КПКВ МБ 298110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік, відповідно до Розпорядження № 6/0/527-22, на поповнення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, Управлінням проведено закупівлю витратних матеріалів для пакування, фасування та транспортування на загальну суму 2 654 108,76 грн. Перевіркою законного та цільового використання Управлінням коштів обласного бюджету на придбання предметів для пакування та піддонів за договором від 06.04.2022 № 73/04-22 для створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області встановлено, що предмети для пакування та піддони, придбані для створення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, Управлінням виведені з Номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області, списані та передані іншим областям як витратні матеріали для пакування, фасування і транспортування продуктових наборів. Внаслідок чого Управлінням витрачено кошти обласного бюджету на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів у сумі 2 654 108,76 грн, визначених у паспорті бюджетної програми за КПКВ МБ 298110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік за КЕКВ 2210 «Предмети матеріали, обладнання та інвентар», на порушення вимог ч. 4, ч. 5, ч. 6 ст. 20, п. 5, ч. 6, ч. 7 ст. 22 Бюджетного кодексу України. Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України це є нецільовим використанням бюджетних коштів. Виведення матеріальних цінностей з Номенклатури та обсягів накопичення регіонального матеріального резерву Дніпропетровської області здійснено без відповідних обґрунтувань;

- порушення пункту 2.7 Порядку № 775, п. 4 ч. 2, ч. 8 ст. 20, ст. 25 Закону № 771/97-В, ч. 4 ст. 1 Закону № 2639-VІІІ, п. 7 Порядку № 775, ч. 1, ч. 5, ч. 7 ст. 28 Закону № 124-VІІІ, ч. 1, ч. 2 Закону № 1023-ХІІ, п. 6.3.2, п. 2.1, п. 2.2, пунктів 2.3 договорів від № 64/03-22, від 28.02.2022 № 42/02-22, від 10.03.2022 № 51/03-22, а саме кошти загального фонду обласного бюджету в сумі 5 000 000,00 грн та кошти резервного фонду обласного бюджету на суму 12 000 000,00 грн, які відповідно до Розпоряджень № 6/0/527-22, № 17/0/527-22 та № 33/0/527-22 мали бути використані на закупівлю продуктів харчування (продуктових наборів) на поповнення регіонального матеріального резерву, фактично використано на закупівлю послуг харчування. Відсутність у постачальника продуктів харчування (ТОВ «ГАРНА СТРАВА ДНІПРО») зареєстрованої потужності на момент продажу, відсутність декларації виробника (посвідчення на якість), подальша передача позивачем продуктових наборів для розподілу Громадській організації «Інститут розвитку територіальних громад» з простроченим терміном придатності, а також відсутність документального підтвердження подальшого розподілу Громадською організацією «Спілка громадських об`єднань «Наш край» та Громадською організацією «Інститут розвитку територіальних громад» продуктових наборів у кількості 240 000 шт протягом 28.02.2022, 11.03.2022, 31.03.2022 призвели до використання коштів загального фонду обласного бюджету та коштів резервного фонду обласного бюджету, передбачених на закупівлю продуктів харчування (продуктових наборів) для поповнення регіонального матеріального резерву у сумі 17 000,00 тис. грн, що суперечить чинному законодавству, чим завдано обласному бюджету матеріальної шкоди (збитків) на суму 17 000,00 тис. грн.

01.12.2022 начальником Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації було затверджено письмові заперечення (зауваження) до акту від 21.11.2022 № 04.04-27/10 перевірки закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації.

На підставі акту від 21.11.2022 № 04.04-27/10 перевірки закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації, із запереченнями, висновки на які надано листом від 22.12.2022 № 040404-15/7285-2022, заступником начальника Східного офісу Держаудитслужби видано розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 23.12.2022 № 2. У розпорядженні зазначено, що встановлено бюджетне правопорушення, визначене п. 24 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України, а саме спрямування коштів обласного бюджету на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми за КПКВ МБ 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік за КЕКВ 2210 «Предмети матеріали, обладнання та інвентар» на суму 2654,11 тис. грн, за КЕКВ 2230 «Продукти харчування» на суму 6935,36 тис. грн, чим порушено ч. 4, ч. 5, ч. 6 ст. 20, ч. 5 п. 6, ч. 5 п. 7 ст. 22 Бюджетного кодексу України. Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України зазначене порушення є нецільовим використанням бюджетних коштів, тобто витрачання коштів на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми. Вказано, що порушення вчинено Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністраці у період з 01.02.2022 до 21.11.2022. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 117 Бюджетного кодексу України Східний офіс Держаудитслужби зобов`язав зупинити операції з бюджетними коштами на рахунку (рахунках) за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету: 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на строк до 30.12.2022 включно.

Зазначене розпорядження із повідомленням про зупинення операцій з бюджетними коштами від 23.12.2022 № 040404-15/7327-2022 було направлено Східним офісом Держаудитслужби до Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації рекомендованим листом з повідомленням про вручення та одержано позивачем 03.01.2023 (вх. № 2/0/133-23).

Також 23.12.2022 Східним офісом Держаудитслужби було складено попередження Управлінню цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації про неналежне виконання бюджетного законодавства № 040404-15/7323-2022, у якому зазначено про встановлене за результатами перевірки (акт від 21.11.2022 № 04.04-27/10, із запереченнями, висновки на які надано листом від 22.12.2022 № 040404-15/7285-2022) неналежне виконання бюджетного законодавства: спрямування коштів обласного бюджету на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми за КПКВ МБ 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на 2022 рік за КЕКВ 2210 «Предмети матеріали, обладнання та інвентар» на суму 2 654 108,76 грн, за КЕКВ 2230 «Продукти харчування» на суму 6 935 360,00 грн, чим порушено ч. 4, ч. 5, ч. 6 ст. 20, ч. 5 п. 6, ч. 5 п. 7 ст. 22, п. 24 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України. У попередженні зазначено, що відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України це є нецільовим використанням бюджетних коштів, тобто витрачання коштів на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначених у паспорті бюджетної програми. Попередження містить вимогу про усунення вищезазначених порушень у строк до 20.01.2023. Попередження було одержано позивачем 03.01.2023 (вх. № 3/0/133-23).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Вирішуючи справу по суті позовних вимог, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до Положення про Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 12.03.2019 № Р-114/0/3-19, Управління утворюється головою облдержадміністрації, входить до її складу і в межах Дніпропетровської області забезпечує виконання покладених на нього завдань.

Згідно з пунктом 6 цього Положення основним завданням Управліня є забезпечення на території Дніпропетровської області реалізації державної політики у сфері цивільного захисту.

За змістом пункту 7 Положення Управління відповідно до визначених повноважень виконує такі завдання, зокрема: організовує забезпечення життєдіяльності постраждалих від надзвичайних ситуацій, а також під час ведення воєнних (бойових) дій або внаслідок таких дій; забезпечує ефективне і цільове використання відповідних бюджетних коштів; створює і використовує матеріальні резерви для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

Порядком створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 775 від 30.09.2015 (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин; Порядок № 775), визначено, що матеріальний резерв - запас будівельних і пально-мастильних матеріалів, лікарських засобів та виробів медичного призначення, продовольства, техніки, технічних засобів та інших матеріальних цінностей (далі - матеріальні цінності), призначених для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, надання допомоги постраждалому населенню, проведення невідкладних відновлювальних робіт і заходів; номенклатура матеріальних резервів (далі - номенклатура) - обґрунтований і затверджений у встановленому порядку перелік матеріальних цінностей.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 775 Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими, районними держадміністраціями та органами місцевого самоврядування створюються регіональний та місцевий матеріальні резерви для здійснення заходів, спрямованих на запобігання і ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій та надання термінової допомоги постраждалому населенню.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 775 номенклатура та обсяги матеріальних резервів визначаються та затверджуються відповідними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та керівниками підприємств. Номенклатура та обсяги матеріальних резервів визначаються з урахуванням прогнозованих для конкретної території, галузі, об`єкта підприємства видів та рівня надзвичайних ситуацій, обсягів робіт з ліквідації їх наслідків, розмірів заподіяних збитків, обсягів забезпечення життєдіяльності постраждалого населення.

Пунктом 7 Порядку № 775 передбачено, що матеріальні цінності, що поставляються до матеріальних резервів, повинні мати сертифікати відповідності на весь нормативний строк їх зберігання.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 775 матеріальні резерви використовуються виключно для: здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій; ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; проведення невідкладних відновлювальних робіт і заходів; надання постраждалому населенню необхідної допомоги для забезпечення його життєдіяльності; розгортання та утримання тимчасових пунктів проживання і харчування постраждалого населення; забезпечення пально-мастильними та іншими витратними матеріалами транспортних засобів підприємств та громадян, залучених для евакуації постраждалого населення із зони надзвичайної ситуації та можливого ураження; забезпечення електроенергією, природним газом, хімічними реагентами та товарно-матеріальними цінностями підприємств для безперебійного надання житлово-комунальних послуг на території, де оголошено воєнний стан.

Пунктом 13 Порядку № 775 визначено, що регіональний, місцевий та об`єктовий матеріальні резерви використовуються відповідно до рівня надзвичайної ситуації для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідних територіях та об`єктах.

За змістом пункту 14 Порядку № 775 відпуск матеріальних цінностей з матеріального резерву може здійснюватися: для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; у зв`язку з їх освіженням або заміною. Відпуск матеріальних цінностей з матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється за рішенням відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівників підприємств.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2939-XII).

Здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю) (частина перша статті 1 Закону № 2939-XII).

Згідно з приписами частини другої статті 1 Закону № 2939-XII орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

Головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні (частина перша статті 2 Закону № 2939-XII).

Відповідно до частин другої і третьої статті 2 Закону № 2939-XII Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі. Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 затверджено Положення про Державну аудиторську службу (далі Положення).

Відповідно до пункту 1 Положення Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Підпунктом 3 пункту 4 Положення визначено, що Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення Держаудитслужба вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Згідно з пунктом 7 цього Положення Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (стаття 1 Бюджетного кодексу України).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).

Відповідно до підпункту 24 пункту 1 статті 116 Бюджетного кодексу України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, зокрема, нецільове використання бюджетних коштів.

Згідно з пунктами 1, 2 частини першої статті 117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як:

1) попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів;

2) зупинення операцій з бюджетними коштами - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначені пунктами 1-3, 10, 11, 14-29, 32-36, 38 і 40 частини першої статті 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому статтею 120 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 1 статті 119 Бюджетного кодексу України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми або в порядку використання бюджетних коштів (включаючи порядок та умови надання субвенцій);

бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Згідно зі статтею 120 Бюджетного кодексу України зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунку порушника бюджетного законодавства. Механізм зупинення операцій з бюджетними коштами визначається Кабінетом Міністрів України. Зупинення операцій з бюджетними коштами можливе на строк до 30 днів або до усунення порушення бюджетного законодавства у межах поточного бюджетного періоду, якщо інше не передбачено законом.

Пунктом 22-3 розділу VI Бюджетного кодексу України установлено, що на період дії воєнного стану або здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, встановлені пунктами 2-4 частини першої статті 117 цього Кодексу, не застосовуються до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки і оборони, розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов`язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану.

Позивачем доказів на підтвердження тієї обставини, що він належить до переліку розпорядників бюджетних коштів, наведеного у пункті 22-3 розділу VI Бюджетного кодексу України, не надано.

Порядок зупинення операцій з бюджетними коштами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 № 21.

Цей Порядок визначає механізм застосування Мінфіном, органами Казначейства, Держаудитслужби, місцевими фінансовими органами, головними розпорядниками бюджетних коштів (далі - уповноважений орган) у межах наданих їм повноважень до розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів (далі - розпорядники та/або одержувачі) такого заходу впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами (пункт 1 Порядку).

Абзацом першим пункту 2 цього Порядку передбачено, що зупинення операцій з бюджетними коштами застосовується у разі виявлення факту порушення вимог бюджетного законодавства, передбаченого пунктом 2 частини першої статті 117 Бюджетного кодексу України, і полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунків розпорядників та/або одержувачів, крім випадків, визначених абзацами третім - шостим пункту 3 цього Порядку, на строк, встановлений частиною другою статті 120 Бюджетного кодексу України. При цьому складається протокол про порушення бюджетного законодавства.

Відповідно до абзацу першого пункту 3 Порядку у разі прийняття уповноваженим органом розпорядження про зупинення операцій зупиненню підлягають операції з бюджетними коштами на рахунках розпорядників та/або одержувачів за бюджетною програмою державного або місцевих бюджетів (кодом та назвою Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів), за якою виявлено порушення вимог бюджетного законодавства.

Згідно з пунктом 4 Порядку розпорядження про зупинення операцій створюється у формі електронного документа, на який накладається кваліфікований електронний підпис керівника уповноваженого органу або його заступника та/або кваліфікована електронна печатка цього органу. Дата та час накладення кваліфікованого електронного підпису на таке розпорядження визначається за допомогою кваліфікованої електронної позначки часу та є датою прийняття зазначеного розпорядження. Реєстрація розпорядження про зупинення операцій здійснюється в установленому порядку.

Розпорядження про зупинення операцій разом із супровідним листом надсилається не пізніше ніж протягом робочого дня, що настає за днем його реєстрації, через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (у разі неможливості надсилання такого розпорядження у зазначений строк з технічних причин воно надсилається після їх усунення):

органу Казначейства, у якому відкрито рахунки розпорядника та/або одержувача, що порушив вимоги бюджетного законодавства;

розпоряднику та/або одержувачу, що порушив вимоги бюджетного законодавства;

відповідному розпоряднику бюджетних коштів вищого рівня або місцевому фінансовому органу (у разі зупинення операцій з коштами місцевого бюджету);

відповідному органу Держаудитслужби за місцезнаходженням розпорядника та/або одержувача, що порушив вимоги бюджетного законодавства, для врахування в роботі під час планування та/або проведення ним заходів державного фінансового контролю.

У разі неможливості створення розпорядження про зупинення операцій у формі електронного документа таке розпорядження складається у паперовій формі у п`ятьох примірниках (у разі його прийняття органом Казначейства або органом Держаудитслужби - у чотирьох), кожний з яких підписується керівником (заступником керівника) уповноваженого органу, скріплюється печаткою та реєструється в установленому порядку. Розпорядження про зупинення операцій у паперовій формі надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення або подається особисто під розписку уповноваженій особі відповідно до переліку, визначеного в абзацах третьому - шостому цього пункту.

Один примірник такого розпорядження залишається в уповноваженому органі.

Відповідно до пункту 6 Порядку орган Казначейства після надходження розпорядження про зупинення операцій зупиняє операції на відповідних рахунках, про що не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня зупинення операцій інформує уповноважений орган, що прийняв таке розпорядження, шляхом надсилання листа.

Як встановлено з матеріалів справи, у зв`язку з виявленням порушень бюджетного законодавства, передбачених ст.ст. 20, 22 Бюджетного кодексу України, Східний офіс Держаудитслужби відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 117 цього Кодексу застосував до позивача такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами.

Оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами № 2 від 23.12.2022 у паперовій формі було надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення начальнику Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації у день його складення.

Отже, відповідачем не було порушено вимоги Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 № 21.

Частиною другою статті 120 Бюджетного кодексу України передбачено, що зупинення операцій з бюджетними коштами можливе на строк до 30 днів або до усунення порушення бюджетного законодавства у межах поточного бюджетного періоду, якщо інше не передбачено законом.

Суд враховує те, що оскаржуваним розпорядженням було зобов`язано зупинити операції з бюджетними коштами на рахунку (рахунках) за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету: 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» на строк до 30.12.2022 включно.

Тобто станом на час звернення до суду з даним адміністративним позовом зупинення операцій з бюджетними коштами, застосоване на підставі оскаржуваного розпорядження, було припинено. Тому таке розпорядження не вливає на права позивача та не призводить до будь-яких обмежень у розпорядженні бюджетними коштами на рахунку (рахунках) за кодами програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету: 2918110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха».

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування розпорядження Східного офісу Держаудитслужби № 2 від 23.12.2022 про зупинення операцій з бюджетними коштами не підлягають задоволенню.

Предметом оскарження у цій справі є також попередження Східного офісу Держаудитслужби про неналежне виконання бюджетного законодавства № 040404-15/7323-2022 від 23.12.2022.

Оскаржуване попередження хоча і є заходом впливу, проте у цьому випадку носить інформаційний характер.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 20.02.2020 у справі № 826/7733/16, від 25.06.2020 № 826/13465/16.

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, вказує, що попередження не конкретизоване та не містить поетапного шляху усунення порушень.

Пунктом 19 частини першої статті 4 КАС визначено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп у справі № 3/35-313 вказано, що за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.

У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 в справі № 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи «правового акта індивідуальної дії» правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що «правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)» стосуються окремих осіб, «розраховані на персональне (індивідуальне) застосування» і після реалізації вичерпують свою дію.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що вимога органу державного фінансового контролю, спрямована на коригування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, є обов`язковою до виконання.

Отже, правова природа письмової вимоги контролюючого органу породжує правові наслідки, зокрема обов`язки для свого адресата, а відтак наділена рисами правового акту індивідуальної дії з урахуванням її змістовної складової, незалежно від форми документа, в якому вона міститься, і такий акт може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства у разі звернення із відповідним позовом.

Такий висновок щодо застосування відповідних норм права викладено у постанові Верховного Суду від 29.03.2023 у справі 160/17775/21.

Згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування вимоги про усунення виявлених порушень № 040404-15/187-2023 від 05.01.2023, винесеної у зв`язку з виявленими порушеннями згідно з актом перевірки закупівель продуктів харчування першої необхідності на поповнення регіонального матеріального резерву та закупівлі предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю здійснені Управлінням цивільного захисту Дніпропетровської обласної військової адміністрації від 21.11.2022 № 04.04-27/10.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 160/1689/23 було оскаржено позивачем до Третього апеляційного адміністративного суду. Ухвалою від 19.06.2023 відкрито апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою.

Суд зауважує, що у даній справі позивачем оскаржено попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства, яке є заходом впливу за порушення бюджетного законодавства, застосування якого в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства передбачено п. 1 ч. 1 ст. 117 Бюджетного кодексу України.

Позивач не вказує, яким чином попередження впливає на його права, обов`язки або законні інтереси. З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

Позовні вимоги про визнання протиправним спірних розпорядження та попередження, як актів індивідуальної дії, які вичерпали свою дію шляхом їх реального виконання або здійснюють лише інформативну функцію, не може бути належним способом захисту, оскільки ці акти не впливають на подальшу поведінку позивача, а відтак не можуть бути скасованими, оскільки їх скасування не приведе до ефективного захисту прав позивача.

Для ефективного захисту порушеного права позивача достатньо визнання протиправною та скасування вимоги відповідача, якою передбачено для позивача відповідні зобов`язання.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, із врахуванням правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду, в сумі 5368,00 грн, що підтверджується квитанцією № 0.0.2805555981.1 від 06.01.2023.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог розподіл понесених позивачем судових витрат відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Департаменту цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправними та скасування розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами та попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Департамент цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації, місцезнаходження: 49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 1, код ЄДРПОУ 40019939.

Відповідач: Східний офіс Держаудитслужби, місцезнаходження: 49101, м. Дніпро, вул. Антоновича Володимира, буд. 22, корп. 2, код ЄДРПОУ 40477689.

Повний текст рішення складено 30.06.2023.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112435459
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —160/259/23

Рішення від 30.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні