Рішення
від 25.07.2023 по справі 560/8097/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/8097/23

РІШЕННЯ

іменем України

25 липня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171) від 10.11.2022 року № 13346/22-01-04-01-10, щодо можливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" (код ЄДРПОУ 46369943) свого податкового обов`язку;

-зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171) прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" (код ЄДРПОУ 46369943) свого податкового обов`язку згідно із заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" (код ЄДРПОУ 46369943) від 26.09.2022 року № 9 "Про відсутність можливості своєчасного виконання обов`язку під час військового стану".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 26.09.2022 року направив через електронний кабінет на адресу відповідача заяву № 9 про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання щодо сплати податку на нерухоме майно та орендної плати за землю.

Підставою неможливості виконання податкових зобов`язань позивач вказав фактичне знаходження будівель автозаправних станцій які належать позивачеві на праві власності, а також орендованих земельних ділянок, призначених для обслуговування автозаправних станцій, у місті Ізюм Харківської області, тобто у населеному пункті, на території якого велися повномасштабні бойові дії, та який до вересня 2022 року був окупований військами Російської Федерації.

Позивач повністю втратив контроль над вказаними об`єктами нерухомості та можливість використовувати їх в господарській діяльності.

До заяви були додані документи які підтверджують обставини наведені у заяві.

17.10.2022 року відповідач прийняв попереднє рішення № 12552/6/22-01-04-01-10 яким позивачу запропоновано надати додаткові документи щодо підтвердження неможливості виконання своїх податкових зобов`язань, у відповідь на яке позивач разом із заявою від 02.11.2022 року за № 12 надіслав копії витягів із журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини.

Іншими документами позивач не володів.

Остаточним рішенням відповідача № 13346/6/22-01-04-01-10 від 10.11.2022 року було визнано можливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, однак в своєму супроводжувальному листі від 10.11.2022 року № 13347/6/22-01-04-01-10 відповідач висловив можливість зробити позивачем відповідні коригування податкових зобов`язань, зменшивши їх до "0", починаючи з березня 2022 року.

Позивач вважає таке рішення протиправним, в зв`язку із чим звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Ухвалою суду від 15.05.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник відповідача-Головного управління ДПС у Хмельницькій області подав в суд відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнав та просить відмовити в задоволенні позову.

Обгрунтовуючи заперечення позовних вимог, представник відповідача пояснив, що комісією Головного управління ДПС у Хмельницькій області розглянута заява позивача від 26.09.2022 року № 9 про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю.

При розгляді заяви комісія прийшла до висновку, що позивач не надав повністю перелік документів, визначений Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225.

Враховуючи викладене, комісія прийняла попереднє рішення від 17.10.2022 року № 12552/6/22-01-04-01-10 та запропонувала позивачу надати вичерпний перелік документів, відповідно до вимог Порядку № 225.

Позивач подав заяву від 01.11.2022 року № 12 з додатковими документами в підтвердження неможливості виконати свій обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, але при цьому так і не надав інших документів за переліком, встановленим Порядком № 225.

Також при розгляді заяви комісія з`ясувала, що позивач подав до Ізюмської ДПІ ГУ ДПС у Харківській області податкову декларацію на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік від 10.02.2022 року № 9023628275, в якій визначив податкове зобов`язання в сумі 2587 грн., та податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2022 рік від 10.02.2022 року № 9024053932).

Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом від 10.11.2022 року № 13347/6/22-01-04-01-10 запропонувало позивачу подати уточнюючі податкові декларації та податкові зобов`язання які були задекларовані до сплати у раніше поданих податкових деклараціях змінити та зазначити податкові зобов`язання у розмірі "0", крім податкових зобов`язань за січень та лютий 2022 року.

Оскільки позивач не скористався своїм правом подати уточнюючі податкові декларації та не надав повний пакет документів, передбачених Порядком № 225, комісія при повторному розгляді заяви позивача прийняла рішення від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10, про можливість своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку.

Враховуючи наведене, представник відповідача вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій заперечив обставини наведені ГУ ДПС у Хмельницькій області у відзиві на позов, позовні вимоги просить задовольнити.

Суд, дослідивши матеріали справи, враховує наступне.

Судом встановлено, що від ТОВ "Вертікс-Молл" до ГУ ДПС у Хмельницькій області надійшла заява від 26.09.2022 року за вихідним № 9 про неможливість своєчасно виконати обов`язок із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю разом із підтверджуючими документами, а саме:

-копією витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Європейська, 98-Г, Харківська область);

-копією витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Ростовський шлях, 14-Д, Харківська область);

-копією договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2913;

-копією договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2915.

Позивач у заяві зазначив, що підставою неможливості виконання податкових зобов`язань є фактичне знаходження будівель АЗС, що розташовані в м. Ізюм Харківської області по вул. Європейській, 98-Г та по вул. Ростовський шлях, 14-Д, які належать ТОВ "Вертікс-Молл" на праві власності, а також земельних ділянок з кадастровими номерами 6310400000:73:001:0002, 6310400000:34:001:0009, що орендуються та призначені для розміщення вказаних АЗС згідно із договорами оренди землі, на території населеного пункту, де з 24.02.2022 року велися повномасштабні бойові дії, та який з 8.03.2022 року був окупований Російською Федерацією.

Над вказаними об`єктами нерухомості повністю втрачено контроль і можливість використовувати їх у господарській діяльності.

Перебування території вказаної громади під окупацією, підтверджується наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 року № 75.

У зв`язку із зазначеним, у підприємства були відсутні можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання із сплати податків за нерухоме майно та орендну плату по договорам оренди землі, граничні строки сплати яких припадають на податкові періоди з 24.02.2022 року до відновлення контролю за станом вказаного майна та використання його у господарській діяльності.

Враховуючи наведене, представник позивача просив податковий орган прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ТОВ "Вертікс-Молл" податкових зобов`язань із сплати податків за нерухоме майно-будівель АЗС, що розташовані у м. Ізюм по вул. Європейській, 98-Г, Харківська область та по вул. Ростовський шлях, 14-Д, Харківська область, а також орендної плати за земельні ділянки, за договорами оренди землі, граничні строки яких припадають на період з 24.02.2022 року до відновлення можливостей їх виконання.

Розглянувши заяву платника податків-ТОВ "Вертікс-Молл", 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10 Комісія ГУ ДПС у Хмельницькій області прийняла попереднє рішення та запропонувала ТОВ "Вертікс-Молл" надати вичерпний перелік документів відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225.

Підставою для прийняття такого рішення стали такі обставини.

Комісією встановлено, що позивач не надав вичерпний перелік документів, визначених Порядком № 225, а саме:

-документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків, (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

-копію наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників, або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості);

-документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

-копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку;

-документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо), зокрема документи, що підтверджують пошкодження (знищення) будівель автозаправочних станцій;

-документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України);

-подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Ознайомившись із попереднім рішенням ГУ ДПС у Хмельницькій області, ТОВ "Вертікс-Молл" 02.11.2022 року подало до податкового органу заяву за № 12 та додаткові копії підтверджуючих документів про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, зокрема із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю, тобто копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються.

В заяві позивач зазначив про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання, оскільки будівлі АЗС, а також земельні ділянки, що орендуються та призначені для розміщення вказаних АЗС, розташовані на території Ізюмської територіальної громади, де з 24.02.2022 року велися повномасштабні бойові дії, та яка з 8.03.2022 року була окупована Російською Федерацією, тому над вказаними об`єктами нерухомості повністю втрачено контроль і можливість використовувати їх у господарській діяльності.

Після звільнення даної території від окупації, з моменту отримання доступу до вказаних об`єктів нерухомості позивач виявив, що вони внаслідок обстрілів зруйновані, тому представником ТОВ "Вертікс-Молл" були подані заяви до правоохоронних органів про відкриття кримінальних справ по факту руйнування даних об`єктів нерухомості.

До заяви додані копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються.

За результатами розгляду заяви ТОВ "Вертікс-Молл" від 02.11.2022 року № 12, Комісія ГУ ДПС у Хмельницькій області прийняла рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10, яким вирішила щодо можливості своєчасного виконання платником податків-ТОВ "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку.

Підставами такого рішення податковий орган вказав таке:

-у заяві від 02.11.2022 року № 12 (вхідний № 30046/6 від 03.11.2022) ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) з вищезазначеного в попередньому рішенні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10 переліку документів, ТОВ "Вертікс-Молл" надано лише копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються;

-ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) надано додаткові документи з порушенням термінів надання, визначених пунктом 1 розділу III Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.07.2022 № 225, (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, (далі ПК України), (пункт 1.1 статті 1 ПК України).

Згідно із статтею 15, підпунктами 16.1.1, 16.1.2, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Платник податків зобов`язаний:

-вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів;

-подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів;

-сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Згідно із пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, положення статті 266 цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей: підставою для обчислення податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що були пошкоджені або знищені, є відомості, визначені статтею 266 цього Кодексу, дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - Реєстр майна), та дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року - за об`єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності юридичних осіб, та за об`єкти нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб.

Починаючи з 1 січня 2023 року за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, Міністерство фінансів України наказом від 29.07.2022 № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303 затвердило:

-Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, (далі Порядок № 225);

-Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, (далі Перелік № 225).

Згідно із пунктом 1, підпунктом 6 пункту 1 розділу II Порядку № 225, до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Однією із підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Правила, які застосовуються до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, передбачені пунктами 3, 4, 5, 6 Порядку № 225.

Згідно із пунктом 7 розділу II Порядку № 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пункту 1 розділу III Порядку № 225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, за формою, що додається.

Відповідно до пунктів 3, 13, 15 Переліку № 225, документами, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента є:

-витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;

-документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі, зокрема заява до правоохоронних органів;

-документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

Надаючи оцінку встановленим у справі обставинам із врахуванням наведених правових норм, суд дійшов таких висновків.

Із змісту наведених правових норм ПК України, Порядку № 225 та Переліку № 225 вбачається, що підставами прийняття контролюючим органом рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку є:

-несвоєчасне подання платником податків заяви у довільній формі про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, та відповідних документів (копій документів), із зазначенням вичерпного переліку додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів-дата, номер, найменування органу, що видав документ, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи у строки, передбачені пунктами 3, 4 розділу II Порядку № 225;

-своєчасне подання платником податків заяви у довільній формі про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку, за відсутності додатків відповідних документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого ПК України, передбачених Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Суд зауважує, що позивач-ТОВ "Вертікс-Молл" із заявою про відсутність можливості виконання ним як платником податків податкового обов`язку та наданням відповідних документів (копій документів), звернувся до відповідача-ГУ ДПС у Хмельницькій області своєчасно, тобто у строк встановлений пунктом 3 розділу II Порядку № 225, а саме: до 30 вересня 2022 року, що підтверджується матеріалами справи, зокрема в тому числі копією попереднього рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 17.10.2022 року № 12552/6/22-01-04-01-10, із змісту якого вбачається, що заява позивача від 26.09.2022 року № 9 зареєстрована у податковому органі за вхідним номером 26796/6 від 27.09.2022 року.

Судом встановлено, що до заяви були додані копії документів, якими позивач підтвердив перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації:

-копія витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Європейська, 98-Г, Харківська область);

-копія витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Ростовський шлях, 14-Д, Харківська область);

-копія договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2913;

-копія договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2915.

Факт перебування територіальної громади м. Ізюм Харківської області під окупацією, підтверджується наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 року № 75.

Беручи до уваги наведене, суд робить висновок про те, що позивач має право на прийняття рішення про неможливість виконання ним як платником податків своїх податкових обов`язків, що відповідає вимогам пункту 6 розділу II Порядку № 225, оскільки підтвердив відповідними документами податкову адресу його як платника податків та фактичне знаходження АЗС, власником яких є позивач та земельних ділянок на яких розташовані АЗС, які є об`єктами оподаткування, на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Натомість відповідач, 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10, приймає попереднє рішення та пропонує ТОВ "Вертікс-Молл" надати вичерпний перелік документів відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225, тобто приймає рішення яке не відповідає змісту правових норм, якими врегульовані питання підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку, мотивуючи це тим, що платник податків подав недостатньо документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, в зв`язку із чим суд вважає його протиправним.

Сама вимога контролюючого органу надати практично повний перелік документів, що можуть підтвердити неможливість платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок за змістом Переліку № 225 є протиправною, оскільки суд вважає, що законодавець встановив вичерпний перелік таких документів для неможливості їх довільного трактування як платником податків при їх поданні так і податковим органом при прийнятті відповідного рішення, але це не означає, що платник податків зобов`язаний надати їх всі за Переліком, так як достатньо будь-якого документу із наведеного Переліку для підтвердження неможливості платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок за тих чи інших обставин які підтверджуються доданими до заяви документами.

Разом з тим позивач, ознайомившись із змістом попереднього рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10, 02.11.2022 року, подав до податкового органу заяву за № 12 та додаткові копії підтверджуючих документів про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, зокрема із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю, а саме: копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються, що відповідає вимогам пункту 15 Переліку № 225, тобто такі документи є такими, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

ГУ ДПС у Хмельницькій області за результатами розгляду заяви позивача від 02.11.2022 року № 12 прийняло рішення від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підставами прийняття такого рішення відповідач вказав таке:

-у заяві від 02.11.2022 року № 12 (вхідний номер № 30046/6 від 03.11.2022 року) ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) з вищезазначеного в попередньому рішенні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року № 12552/6/22-01-04-01-10 переліку документів, надано лише копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються;

-ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) надано додаткові документи з порушенням термінів надання, визначених пунктом 1 розділу III Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.07.2022 року № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 року за № 967/38303.

Як встановлено судом та вказано вище у мотивувальній частині позову щодо правомірності попереднього рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10, вимога податкового органу надати платником податків вичерпний перелік документів відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 є протиправною, відповідно як наслідок одна із правових підстав рішення від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10 щодо ненадання документів згідно із Переліком № 225 фактично в повному обсязі, є також протиправною.

Що стосується іншої підстави, про те, що платник податків надав додаткові документи з порушенням термінів надання, визначених пунктом 1 розділу III Порядку № 225, то суд бере до уваги таке.

Позивач звернувся до відповідача із заявою в строк до 30.09.2022 року та надав документи на підставі яких мав право на прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

В зв`язку із вимогою, викладеною у попередньому рішенні від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10, де відповідач запропонував ТОВ "Вертікс-Молл" надати вичерпний перелік документів відповідно до Переліку № 225, позивач надав разом із заявою від 02.11.2022 року № 12 надав копії додаткових документів.

Дійсно такі додаткові документи подані із порушенням строків, встановлених Порядком № 225, разом з тим законодавець не визначив такі обставини як підставу для прийняття рішення, щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Суд звертає увагу на те, що контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Суд звертає увагу на те, що відповідач не виконав свого обов`язку щодо належного встановлення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок та прийняв невмотивоване рішення яким визначив можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, за наявності копій документів, наданих позивачем разом із заявами, які свідчать про право позивача як платника податків на прийняття рішення щодо неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок за його заявою.

Таким чином, суд робить висновок про те, що рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10, прийняте за результатами розгляду заяви ТОВ "Вертікс-Молл" від 02.11.2022 року № 12, щодо можливості своєчасного виконання платником податків-ТОВ "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку є таким, що суперечить вимогам пункту 6 Порядку № 225 та пунктам 3, 13, 15 Переліку № 225, тобто є протиправним, в зв`язку із чим підлягає скасуванню.

Оскільки судом встановлено, що ТОВ "Вертікс-Молл" має право на підтвердження неможливості виконання ним як платником податків податкових обов`язків, суд вважає, що для належного захисту прав та інтересів позивача як платника податків необхідно зообов`язати Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку згідно із заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" від 26.09.2022 року № 9 "Про відсутність можливості своєчасного виконання обов`язку під час військового стану".

Суд, при вирішенні спору не бере до уваги пояснення представника відповідача, наведені у відзиві на позов щодо поданих позивачем податкових декларацій за податковий період та можливості подання ним уточнюючих податкових декларацій, так як подання таких декларацій Порядком № 225 визначено як право платника податків, і подання чи неподання уточнюючих декларацій жодним чином не впливає на можливість чи неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Аналізуючи встановлені у справі обставини та надаючи їм правову оцінку відповідно до вказаних правових норм чинного законодавства, суд приходить до висновку, що позов обгрунтований та підтверджений належними доказами, тому підлягає задоволенню.

Згідно із частиною 1, пунктом 1 частини 3 статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" до Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області від 10.11.2022 року № 13346/22-01-04-01-10, щодо можливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку згідно із заявою від 26.09.2022 року № 9 "Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зообов`язання під час дії військового стану".

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області судовий збір в сумі 2684 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" (вул. Зарічанська, 5,Хмельницький,Хмельницька область,29017 , код ЄДРПОУ - 40369943) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя В.К. Блонський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112439238
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/8097/23

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Постанова від 27.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 25.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні