П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/8097/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Блонський В.К.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
27 листопада 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Мацького Є.М. Сушка О.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 липня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕРТІКС-МОЛЛ» до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕРТІКС-МОЛЛ» звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 10.11.2022 № 13346/22-01-04-01-10, щодо можливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку згідно із заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Вертікс-Молл" від 26.09.2022 № 9 "Про відсутність можливості своєчасного виконання обов`язку під час військового стану".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.07.2023 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.07.2023 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивач не надав повністю перелік документів, визначений Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225, тому комісія прийняла попереднє рішення від 17.10.2022 № 12552/6/22-01-04-01-10 та запропонувала позивачу надати вичерпний перелік документів, відповідно до вимог Порядку № 225.
Позивач подав заяву від 01.11.2022 року № 12 з додатковими документами в підтвердження неможливості виконати свій обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, але при цьому так і не надав інших документів за переліком, встановленим Порядком № 225.
Також при розгляді заяви комісія з`ясувала, що позивач подав до Ізюмської ДПІ ГУ ДПС у Харківській області податкову декларацію на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік від 10.02.2022 № 9023628275, в якій визначив податкове зобов`язання в сумі 2587 грн, та податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2022 рік від 10.02.2022 № 9024053932). Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом від 10.11.2022 № 13347/6/22-01-04-01-10 запропонувало позивачу подати уточнюючі податкові декларації та податкові зобов`язання які були задекларовані до сплати у раніше поданих податкових деклараціях змінити та зазначити податкові зобов`язання у розмірі "0", крім податкових зобов`язань за січень та лютий 2022 року.
Оскільки позивач не скористався своїм правом подати уточнюючі податкові декларації та не надав повний пакет документів, передбачених Порядком № 225, комісія при повторному розгляді заяви позивача прийняла рішення від 10.11.2022 № 13346/6/22-01-04-01-10, про можливість своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що надав відповідачу усі документи на підтвердження того, що фактичне знаходження будівель автозаправних станцій які належать позивачеві на праві власності, а також орендованих земельних ділянок, призначених для обслуговування автозаправних станцій, у місті Ізюм Харківської області, тобто у населеному пункті, на території якого велися повномасштабні бойові дії, та який до вересня 2022 року був окупований військами рф.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2023, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, ТОВ "Вертікс-Молл" подало до ГУ ДПС у Хмельницькій області заявувід 26.09.2022 № 9 про неможливість своєчасно виконати обов`язок із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю разом із підтверджуючими документами, а саме копіями: витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Європейська, 98-Г, Харківська область); витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно, (будівля АЗС у м. Ізюм, вул. Ростовський шлях, 14-Д, Харківська область); договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2913; договору оренди землі від 14.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 2915.
Позивач у заяві зазначив, що підставою неможливості виконання податкових зобов`язань є фактичне знаходження будівель АЗС, що розташовані в м. Ізюм Харківської області по вул. Європейській, 98-Г та по вул. Ростовський шлях, 14-Д, які належать ТОВ "Вертікс-Молл" на праві власності, а також земельних ділянок з кадастровими номерами 6310400000:73:001:0002, 6310400000:34:001:0009, що орендуються та призначені для розміщення вказаних АЗС згідно із договорами оренди землі, на території населеного пункту, де з 24.02.2022 року велися повномасштабні бойові дії, та який з 8.03.2022 року був окупований рф. Над вказаними об`єктами нерухомості повністю втрачено контроль і можливість використовувати їх у господарській діяльності.
Перебування території вказаної громади під окупацією, підтверджується наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 року № 75.
У зв`язку із зазначеним, у підприємства були відсутні можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання із сплати податків за нерухоме майно та орендну плату по договорам оренди землі, граничні строки сплати яких припадають на податкові періоди з 24.02.2022 року до відновлення контролю за станом вказаного майна та використання його у господарській діяльності. Позивач просив податковий орган прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ТОВ "Вертікс-Молл" податкових зобов`язань із сплати податків за нерухоме майно-будівель АЗС, що розташовані у м. Ізюм по вул. Європейській, 98-Г, Харківська область та по вул. Ростовський шлях, 14-Д, Харківська область, а також орендної плати за земельні ділянки, за договорами оренди землі, граничні строки яких припадають на період з 24.02.2022 року до відновлення можливостей їх виконання.
17.10.2022 за № 12552/6/22-01-04-01-10 Комісія ГУ ДПС у Хмельницькій області прийняла попереднє рішення та запропонувала ТОВ "Вертікс-Молл" надати вичерпний перелік документів відповідно до Порядку № 225.
Так, Комісією встановлено, що позивач не надав вичерпний перелік документів, визначених Порядком № 225, а саме: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків, (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); копію наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників, або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості); документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку; документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо), зокрема документи, що підтверджують пошкодження (знищення) будівель автозаправочних станцій; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
02.11.2022 ТОВ "Вертікс-Молл" подало до податкового органу заяву за № 12 та додаткові копії підтверджуючих документів про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, зокрема із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю, тобто копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються.
В заяві позивач зазначив про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання, оскільки будівлі АЗС, а також земельні ділянки, що орендуються та призначені для розміщення вказаних АЗС, розташовані на території Ізюмської територіальної громади, де з 24.02.2022 року велися повномасштабні бойові дії, та яка з березня 2022 року була окупована Російською Федерацією, тому над вказаними об`єктами нерухомості повністю втрачено контроль і можливість використовувати їх у господарській діяльності. Після звільнення даної території від окупації, з моменту отримання доступу до вказаних об`єктів нерухомості позивач виявив, що вони внаслідок обстрілів зруйновані, тому представником ТОВ "Вертікс-Молл" були подані заяви до правоохоронних органів про відкриття кримінальних справ по факту руйнування даних об`єктів нерухомості. До заяви додані копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються.
За результатами розгляду заяви ТОВ "Вертікс-Молл" від 02.11.2022 року № 12, Комісія ГУ ДПС у Хмельницькій області прийняла рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10, яким вирішила щодо можливості своєчасного виконання платником податків-ТОВ "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку. Підставами такого рішення зазначено наступне:
- у заяві від 02.11.2022 року № 12 (вхідний № 30046/6 від 03.11.2022) ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) з вищезазначеного в попередньому рішенні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10 переліку документів, ТОВ "Вертікс-Молл" надано лише копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються;
- ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) надано додаткові документи з порушенням термінів надання, визначених пунктом 1 розділу III Порядку № 225.
Позивач не погодився із вказаною відмовою, а тому звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ "Вертікс-Молл" має право на підтвердження неможливості виконання ним як платником податків податкових обов`язків.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Відповідно до статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.
Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Згідно із пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, положення статті 266 цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей: підставою для обчислення податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що були пошкоджені або знищені, є відомості, визначені статтею 266 цього Кодексу, дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - Реєстр майна), та дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року - за об`єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності юридичних осіб, та за об`єкти нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб.
Починаючи з 1 січня 2023 року за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, Міністерство фінансів України наказом від 29.07.2022 № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303 затвердило:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, (Порядок № 225);
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, (Перелік № 225).
Згідно із пунктом 1, підпунктом 6 пункту 1 розділу II Порядку № 225, до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Однією із підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
Згідно із пунктом 7 розділу II Порядку № 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 1 розділу III Порядку № 225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, за формою, що додається.
Відповідно до пунктів 3, 13, 15 Переліку № 225, документами, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента є:
- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
- документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі, зокрема заява до правоохоронних органів;
- документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
Таким чином, підставами прийняття контролюючим органом рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку є:
- несвоєчасне подання платником податків заяви у довільній формі про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, та відповідних документів (копій документів), із зазначенням вичерпного переліку додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів-дата, номер, найменування органу, що видав документ, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи у строки, передбачені пунктами 3, 4 розділу II Порядку № 225;
- своєчасне подання платником податків заяви у довільній формі про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку, за відсутності додатків відповідних документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого ПК України, передбачених Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Встановлено, що позивач із заявою про відсутність можливості виконання ним як платником податків податкового обов`язку та наданням відповідних документів (копій документів), звернувся до ГУ ДПС у Хмельницькій області своєчасно, до 30 вересня 2022 року. До заяви були додані копії документів, якими позивач підтвердив перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
Факт перебування територіальної громади м. Ізюм Харківської області під окупацією, підтверджується наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 року № 75.
Отже, позивач має право на прийняття рішення про неможливість виконання ним як платником податків своїх податкових обов`язків, що відповідає вимогам пункту 6 розділу II Порядку № 225, оскільки підтвердив відповідними документами податкову адресу його як платника податків та фактичне знаходження АЗС, власником яких є позивач та земельних ділянок на яких розташовані АЗС, які є об`єктами оподаткування, на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
Тому, висловлений у рішенні 17.10.2022 № 12552/6/22-01-04-01-10 висновок відповідача про необхідність подання позивачем додаткових документів є необґрунтованим, а таке рішення - протиправним.
Як обґрунтовано зауважив суд першої інстанції, вимога контролюючого органу надати практично повний перелік документів, що можуть підтвердити неможливість платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок за змістом Переліку № 225 є протиправною, оскільки суд вважає, що законодавець встановив вичерпний перелік таких документів для неможливості їх довільного трактування як платником податків при їх поданні так і податковим органом при прийнятті відповідного рішення, але це не означає, що платник податків зобов`язаний надати їх всі за Переліком, так як достатньо будь-якого документу із наведеного Переліку для підтвердження неможливості платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок за тих чи інших обставин які підтверджуються доданими до заяви документами.
Водночас, позивач на виконання вказаного рішення подав заяву за № 12 та додаткові копії підтверджуючих документів про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання терміну сплати податків, зокрема із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати за землю, а саме: копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються, що відповідає вимогам пункту 15 Переліку № 225, тобто такі документи є такими, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
ГУ ДПС у Хмельницькій області за результатами розгляду заяви позивача від 02.11.2022 № 12 прийняло рішення від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, з наступних підстав:
- у заяві від 02.11.2022 року № 12 (вхідний номер № 30046/6 від 03.11.2022 року) ТОВ "Вертікс-Молл" (ПН 40369943) з вищезазначеного в попередньому рішенні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року № 12552/6/22-01-04-01-10 переліку документів, надано лише копії витягів з журналу реєстрації заяв і повідомлень про злочини, що вчиненні або готуються;
- ТОВ "Вертікс-Молл" надано додаткові документи з порушенням термінів надання, визначених пунктом 1 розділу III Порядку № 225.
Оскільки при перевірці правомірності рішення 17.10.2022 № 12552/6/22-01-04-01-10 встановлено, що позивач надав достатні документи на підтвердження неможливості виконання обов`язків, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про необґрунтованість зазначення у якості підстави прийняття рішення від 10.11.2022 № 13346/6/22-01-04-01-10 подання позивачем документів у обсязі, що не відповідає переліку документів зазначеного у попередньому рішенні ГУ ДПС у Хмельницькій області від 17.10.2022 року № 12552/6/22-01-04-01-10.
Встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою в строк до 30.09.2022 та надав документи на підставі яких мав право на прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Так, разом із заявою від 02.11.2022 року № 12 позивач надав копії додаткових документів із порушенням строків, встановлених Порядком № 225.
Однак позивач надавав такі документи саме на виконання вимоги попереднього рішення від 17.10.2022 року за № 12552/6/22-01-04-01-10, а порушення строку у такому разі не визначено у якості підстави відмови у прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Як обґрунтовано зауважив суд першої інстанції, контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
У даному випадку відповідач не виконав свого обов`язку щодо належного встановлення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок та прийняв невмотивоване рішення яким визначив можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, за наявності копій документів, наданих позивачем разом із заявами, які свідчать про право позивача як платника податків на прийняття рішення щодо неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок за його заявою.
Посилання відповідача на подані позивачем податкові декларації за податковий період та можливість подання ним уточнюючих податкових декларацій, обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, так як подання таких декларацій Порядком № 225 визначено як право платника податків, і подання чи неподання уточнюючих декларацій жодним чином не впливає на можливість чи неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Таким чином, рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області від 10.11.2022 року № 13346/6/22-01-04-01-10, є протиправним, в зв`язку із чим підлягає скасуванню.
З огляду на підтверджений у ході розгляду даної справи факт наявності у позивача права на підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків, для належного захисту прав та інтересів позивача необхідно зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ "Вертікс-Молл" свого податкового обов`язку за заявою ТОВ "Вертікс-Молл" від 26.09.2022 № 9 "Про відсутність можливості своєчасного виконання обов`язку під час військового стану".
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 липня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Мацький Є.М. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2023 |
Оприлюднено | 30.11.2023 |
Номер документу | 115247258 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні