ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 червня 2023 року м. Дніпросправа № 340/9798/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Чабаненко С.В.,
суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадженя в місті Дніпрі апеляційну скаргу Управління Держпраці у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року у справі №340/9798/21 за позовом Фермерського господарства Шмагайло до Управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування припису і постанови,-
ВСТАНОВИВ:
ФГ «Шмагайло» звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Держпраці у Кіровоградській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати припису Управління Держпраці у Кіровоградській області про усунення виявлених порушень законодавства про працю №КР6654/223/АВ/П від 08.07.2021 року, винесені відносно Фермерського господарства «Шмагайло»;
- визнати протиправною та скасувати постанови Управління Держпраці у Кіровоградській області від 16.08.2021 року №КР6654/223/АВ-ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення на Фермерське господарство «Шмагайло» в сумі 60 000,00 грн;
- визнання протиправною та скасування постанови Управління Держпраці у Кіровоградській області від 07.10.2021 року №КР7674/223/АВ/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення на Фермерське господарство «Шмагайло» в сумі 540 000,00 грн.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано припис Управління Держпраці у Кіровоградській області про усунення виявлених порушень законодавства про працю №КР6654/223/АВ/П від 08 липня 2021 року, постанову Управління Держпраці у Кіровоградській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР6654/223/АВ-ТД-ФС від 16 серпня 2021 року, якою на Фермерське господарство «Шмагайло» накладено штраф у розмірі 60 000,00 грн. та постанову Управління Держпраці у Кіровоградській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР7674/223/АВ/ТД-ФС від 07 жовтня 2021 року, якою на Фермерське господарство «Шмагайло» накладено штраф у розмірі 540 000,00 грн.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до ст. 311 КАС України.
Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, 07.07.2021 р. начальником відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Масловською Г.В. подано начальнику Управління Держпраці у Кіровоградській області службову записку про прийняття рішення про проведення інспекційного відвідування у суб`єкта господарювання Фермерського господарства «Шмагайло» за місцем здійснення діяльності (Кіровоградська область, Долинський район, с. Богданівка), юридична особа АДРЕСА_1 , в термін з 07 по 08 липня 2021 року з питань виявлення неоформлених трудових відносин за результатами аналізу інформації, отриманої із джерел, доступ до яких не обмежений законодавством (а.с.87). Службова записка мотивована тим, що під час проведення превентивних заходів головним державним інспектором Терещенком С.Ю. 07.07.2021 р. виявлено можливий факт нелегальної праці, про що повідомлено начальнику відділу Масловській Г.В. у телефонному режимі.
Наказом Управління Держпраці у Кіровоградській області від 07.07.2021 р. №678 «Про проведення інспекційного відвідування» призначено проведення в термін з 07.07.2021 р. по 08.07.2021 р. державний нагляд (контроль) з питань додержання законодавства про працю у формі інспекційного відвідування на ФГ «Шмагайло», у зв`язку із наявністю інформації передбаченої пп.3 п.5 Порядку №823 (а.с.88). Проведення інспекційного відвідування доручено головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Терещенку Сергію Юлійовичу.
В період з 07.07.2021 р. 10 год. 25 хв. по 08.07.2021 р. 16 год. 00 хв. на підставі направлення на проведення інспекційного відвідування від 07.07.2021 р. №678/02-13 (а.с.20, 89) головним державним інспектором Управління Держпраці у Кіровоградській області Терещенко С.Ю. проведено інспекційне відвідування ФН «Шмагайло» за адресою: Кіровоградська область, Долинський район, с. Богданівка, сільськогосподарський комплекс, за результатами якого складено акт №КР6654/223/АВ від 08.07.2021 р., яким встановлено порушення вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України, абзацу 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №413 щодо не оформлення трудових відносин із ОСОБА_1 , який виконував роботу охоронця на сільськогосподарському комплексі с. Богданівка, Долингський район, Кіровоградська область, який на праві власності належить голові ФГ «Шмагайло» ОСОБА_2 , щонайменше 07.07.2021 р. (а.с.12-16, 92-96).
Приписом про усунення виявлених порушень законодавства про працю №КР6654/223/АВ/П від 08.07.2021 р. зобов`язано голову ФГ «Шмагайло» Шмагайла В.М. усунути порушення/забезпечити додержання норм законодавства про працю: щодо укладення трудового договору між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою (ст.21 КЗпП України) у строк до 08.08.2021 р.; щодо допуску працівника до роботи після укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу (ст.24 КЗпП України) у строк до 08.08.2021 р.; порушений порядок повідомлення Державної фіскальної служби та її територіальних органів про прийняття працівника на роботу (Порядок від 17.06.20165 р. №413) у строк до 08.08.2021 р. (а.с.17, 97).
11.08.2021 р. Управлінням Держпраці у Кіровоградській області відповідно до абз.2 п.3 Порядку про накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 р. №509 ФГ «Шмагайло» направлено повідомлення про отримання акта інспекційного відвідування від 08.07.2021 р. №КР6654/223/АВ (а.с.102).
За результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 08.07.2021 р. №КР6654/223/АВ постановою про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР6654/223/АВ-ТД-ФС від 16.08.2021 р. на Фермерське господарство «Шмагайло» накладено штраф у розмірі 60 000,00 грн за порушення вимог ч.1 ст.21, ч.ч.1, 3 ст.24 КЗпП України та постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №413 відносно одного працівника ОСОБА_1 (а.с.18, 103).
Копію зазначеної постанови 20.08.2021 р. вручено представнику ФГ «Шмагайло» (а.с.104).
06.09.2021 р. головним державним інспектором Терещенком С.Ю. подано першому заступнику начальника Управління Держпраці у Кіровоградській області службову записку про прийняття рішення про проведення інспекційного відвідування за фактичною адресою: Кіровоградська область, Долинський район, с. Богданівка сільськогосподарський комплекс у суб`єкта господарювання ФГ «Шмигайло», в термін з 07.09.2021 р. по 08.09.2021 р. з питань виявлення неоформлених трудових відносин у зв`язку із невиконанням вимог припису від 08.07.2021 р. №КР6654/223/АВ/П (а.с.105).
Наказом Управління Держпраці у Кіровоградській області від 07.09.2021 р. №1005 «Про проведення інспекційного відвідування» призначено проведення в термін з 07.09.2021 р. по 08.09.2021 р. державний нагляд (контроль) з питань додержання законодавства про працю у формі інспекційного відвідування на Фермерському господарстві «Шмагайло» (а.с.106). Проведення інспекційного відвідування доручено головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Терещенку Сергію Юлійовичу.
В період з 07.09.2021 р. 10 год. 00 хв. по 08.09.2021 р. 15 год. 00 хв. на підставі направлення на проведення інспекційного відвідування від 07.09.2021 р. №1005/02-13 (а.с.107) головним державним інспектором Управління Держпраці у Кіровоградській області Терещенко С.Ю. проведено інспекційне відвідування Фермерського господарства «Шмагайло» за адресою: Кіровоградська область, Долинський район, с. Богданівка, сільськогосподарський комплекс, за результатами якого складено акт №КР7674/223/АВ від 08.09.2021 р., яким встановлено порушення вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України, абзацу 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №413 щодо не оформлення трудових відносин із ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , які виконували роботи різноробочого та слюсаря на сільськогосподарському комплексі с. Богданівка, Долинський район, Кіровоградська область, який на праві власності належить голові ФГ «Шмагайло» ОСОБА_2 , щонайменше 07.09.2021 р. (а.с.23-32, 109-113).
14.09.2021 р. Управлінням Держпраці у Кіровоградській області відповідно до абз.2 п.3 Порядку про накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 р. №509 ФГ «Шмагайло» направлено повідомлення про отримання акта інспекційного відвідування від 08.09.2021 р. №КР7674/223/АВ (а.с.117).
За результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 08.09.2021 р. №КР7674/223/АВ постановою про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР7674/223/АВ-ТД-ФС від 07.10.2021 р. на Фермерське господарство «Шмагайло» накладено штраф у розмірі 540 000,00 грн за порушення вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України відносно трьох працівників ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (а.с.33-34, 118).
Копію зазначеної постанови 13.10.2021 р. вручено представнику ФГ «Шмагайло» (а.с.119-121).
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що при розгляді справи не підтверджено висновків щодо порушення позивачем вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України, а тому позовні вимоги про визнання протиправними та скасування припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю №КР6654/223/АВ/П від 08.07.2021 оку та постанов від 16.08.2021 року №КР6654/223/АВ-ТД-ФС, від 07.10.2021 року №КР7674/223/АВ/ТД-ФС, підлягають задоволенню у повному обсязі.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до ч. 6, ч.7 ст.2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. №877-V (далі Закон №877), у редакції чинній на час проведення інспекційних відвідувань, заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 41, частини третьої статті 6, частин першої четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.
При цьому приписами ч.1 ст.259 КЗпП України визначено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п.1, 7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96, у редакції чинній на час проведення інспекційних відвідувань, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедура здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю визначена Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №823, у редакції чинній на час проведення інспекційних відвідувань (далі Порядок №823).
Відповідно до п.2 Порядку №823 заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.
Підстави проведення інспекційних відвідувань визначені в пункті 5 Порядку №823.
Зі змісту наказу Управління Держпраці у Кіровоградській області від 07.07.2021 р. №678 встановлено, що державний нагляд (контроль) з питань додержання законодавства про працю у формі інспекційного відвідування на Фермерському господарстві «Шмагайло» призначено на підставі пп.3 п.5 Порядку №823 (а.с.88).
Відповідно до пп.3 п.5 Порядку №823 інспекційні відвідування проводяться з таких підстав: за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4 7 цього пункту.
В той же час, з наявної в матеріалах справи службової записки начальника відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів ОСОБА_6 від 07.07.2021 р. вбачається що інспектор Терещенко С.Ю., під час превентивних заходів виявив факти, що свідчать про неоформлені трудові відносини, про що ОСОБА_6 , повідомлено в телефонному режимі (а.с.87).
до неоформлених трудових відносин, повідомлену у телефонному режимі головним державним інспектором Терещенком С.Ю. і виявлену ним під час превентивних заходів (а.с.87).
Крім того, в акті №КР6654/223/АВ від 08.07.2021 р. зазначено, що в присутності спеціаліста відділу з питань соціальної політики Долинської міської ради ОСОБА_7 , головного спеціаліста управління економіки Долинської міської ради Нікуліної Т.А. та дільничного офіцера поліції відділення №1 (м. Долинська) Кропивницького районного управління поліції ГУНП у Кіровоградській області Грицковяна Р.Ю. 07.07.2021 р. о 10-05 год. під час проведення превентивних заходів на сільськогосподарському комплексі в с. Богданівка, Долинського району, Кіровоградської області, який на правах власності належить голові ФГ «Шмагайло» ОСОБА_2 , виявлено факт можливого використання найманої праці без оформлення трудових відносин (а.с.12-13, 92-93).
При цьому, рішенням позачергового виконавчого комітету Долинської міської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31.03.2021 р. №90 «Про робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення при Долинській міській раді» утворено робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення при Долинській міській раді та затверджено її склад згідно з додатком, а також затверджено Положення про робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення (далі за текстом Положення) (а.с.187).
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Положення, робоча група відповідно до покладених на неї завдань: проводить роботу зі збирання та моніторингу інформації про факти нелегальної виплати заробітної плати і зайнятості населення; здійснює обстеження суб`єктів господарювання з метою виявлення випадків використання найманої праці без належного оформлення трудових відносин. Протягом поточного року проводить роботу щодо моніторингу усунення виявлених порушень.
Згідно з п.п.1-5 р.ІІІ Положення основною формою роботи робочої групи є здійснення обстежень суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців тощо) з метою недопущення використання найманої праці без належного оформлення трудових відносин.
Підставою для проведення обстеження суб`єкта господарювання (рейду) є доручення міського голови.
У разі виявлення незареєстрованої найманої праці суб`єкту господарювання вручається повідомлення щодо усунення недоліків, виявлених під час обстеження, із зазначенням терміну їх усунення.
У разі ненадання суб`єктом господарювання у семиденний термін документального підтвердження про укладення трудових відносин з працівником, інформація надається управлінню Держпраці в Кіровоградській області для подальшого вжиття відповідних заходів.
За результатами проведеного обстеження суб`єкта господарської діяльності (рейду) складається Довідка обстеження, яка підписується членами робочої групи, які проводили обстеження.
В той же час, як вірно встновлено судом першої інстанції, відповідачем не надано доказів наявності правових підстав для проведення робочою групою обстеження ФГ «Шмагайло», а саме доручення міського голови та довідки обстеження ФГ «Шмагайло», складеної за результатами проведеного обстеження, як це передбачено вищенаведеними нормами Положення.
При цьому, про виявлену під час обстеження незареєстровану найману працю, управління Держпраці в Кіровоградській області повідомлено за відсутності підстав, а саме без дотримання відповідної процедури, визначеної приписами Положення, і до спливу строку, визначеного Положенням.
Крім того, судом першої інстанції встановлено та не спростовано наданими відповідачем відеозаписами проведення перевірки, а також іншими доказами, що участь в обстеженні ФГ «Шмагайло» брали не усі члени робочої групи з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення при Долинській міській раді, склад якої затверджений рішенням позачергового виконавчого комітету Долинської міської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31.03.2021 р. №90 «Про робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення при Долинській міській раді».
Таким чином наведене свідчить, що під час проведеного обстеження ФГ «Шмагайло» не було дотримано вимог Положення про робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення, затвердженого рішенням позачергового виконавчого комітету Долинської міської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 31.03.2021 р. №90 «Про робочу групу з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення при Долинській міській раді».
Враховуючи викладені норми та права та встановлені з матеріалів справи обставини колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції з приводу того, що вказана як підстава для проведення інспекційного заходу доповідна записка посадової особи органу контролю, не є належною для призначення такого відвідування, оскільки ознаки порушення законодавства про працю виявлені органом контролю поза межами виконання ним контрольних повноважень, а тому, інспекційне відвідування ФГ «Шмагайло» призначено та проведено за відсутності правових підстав, визначених пп.3 п.5 Порядку №823.
Відсутність правових підстав для проведення інспекційного відвідування 07.07.2021 р., за наслідком якого винесено оскаржуваний припис, також свідчить і про протиправність інспекційного відвідування, проведеного 07.09.2021 р. стосовно перевірки виконання відповідного припису.
Пунктом 8 Порядку №823 визначено, що під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення, перед підписанням акта інспекційного відвідування надати копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та внести запис про його проведення до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності).
Разом з тим, Порядок №823 не визначає вимог до направлення на проведення інспекційного відвідування.
В свою чергу нормами частин 2, 3 статті 7 Закону №877 передбачено, що на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено допитом свідка ОСОБА_8 , наявне у останнього направлення на проведення інспекційного відвідування від 07.07.2021 р. №678/02-13, на час проведення інспекційного відвідування, створене шляхом заповнення бланку, який містив підпис начальника Управління Держпраці у Кіровоградській області та відбитком печатки установи, однак пояснити наявність на бланку підпису начальника Управління Держпраці у Кіровоградській області з відбитком печатки установи Терещенко С.Ю. при допиті в суді першої інстанції не зміг.
Відповідно до норм п.9 Порядку №823 під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення. На вимогу об`єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису.
При цьому приписами ч.2 ст.7 Закону №877, визначено, що саме керівником органу державного нагляду (контролю) підписується оформлене направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Таким чином, направлення на проведення інспекційного відвідування від 07.07.2021 р. №678/02-13 (а.с.20), оформлене з порушенням вимог ч.2 ст.7 Закону №877.
Згідно з п.16 Порядку №823 за результатами інспекційного відвідування складаються акт інспекційного відвідування (далі акт) і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю припис щодо їх усунення та попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю.
У розумінні ч.8 ст.7 Закону №877 припис обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно до п.п.24, 25 Порядку №823 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об`єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.
Заходи до притягнення об`єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої третьої груп, застосовується попередження.
Частиною 4 статті 265 КЗпП України встановлено, що штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 р. №509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (далі за текстом Порядок №509), який визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою сьомою статті 53 Закону України «Про зайнятість населення».
Згідно з абз.1, 4, 5 п.2 Порядку №509, у редакції, чинній на час проведення інспекційного відвідування, штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім сьомим цього пункту), керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами четвертим шостим цього пункту) (далі уповноважені посадові особи).
Штрафи накладаються на підставі: акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв`язку з невиконанням вимог припису; акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників.
Відповідно до п.п.3, 4 Порядку №509 справа про накладення штрафу (далі справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому сьомому пункту 2 цього Порядку.
Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.
За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 08.07.2021 р. №КР6654/223/АВ відповідачем встановлено порушення ФГ «Шмагайло» вимог ч.1 ст.21, ч.ч.1, 3 ст.24 КЗпП України та постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №413 і винесено постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР6654/223/АВ-ТД-ФС від 16.08.2021 р.
Також з матеріалів справи вбачається, що позивача притягнуто до відповідальності на підставі абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України у зв`язку з допуском працівника ОСОБА_1 до роботи без оформлення трудових відносин щонайменше з 07.07.2021 р.
В той же час з наявного в матеріалах справи відеозапису превентивного заходу та інспекційного відвідування, проведених 07.07.2021 р. вбачається, що соба, яка назвала себе ОСОБА_1 відчинила ворота та відмовилася пропускати ОСОБА_8 на територію комплексу. ОСОБА_9 повідомив, що не працює, а чекає ОСОБА_10 , в той же час, під час інспекційного відвідування ОСОБА_9 пояснив, що не працює у ФГ «Шмагайло», а приїхав по зерно. На запитання інспектора чому він назвався охоронцем і не пускав, ОСОБА_9 сказав, що злякався.
Інформація стовоно того, що ОСОБА_9 приїхав до позивача у цій справи за зерном також підтверджується наданою позивачем копією накладної №1 від 07.07.2021 р., відповідно до якої ОСОБА_1 отримано у ФОП ОСОБА_2 пшеницю у кількості 0,1 т на суму 400,00 грн (а.с.35).
Отже, доводи відповідача стосовно того, що ОСОБА_1 є працівником позивача, а саме охоронцем ФГ «Шмагайло» спростовуються вищевикладеними обставинами та висновки відповідача фактично ґрунтуються виключно на інформації зібраній під час превентивного заходу, тобто поза межами заходу державного контролю.
Окрім наведеного, за результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 08.09.2021 р. №КР7674/223/АВ відповідачем встановлено порушення ФГ «Шмагайло» вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України та винесено постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №КР7674/223/АВ-ТД-ФС від 07.10.2021 р.
Підставою для прийняття вищевказаної постанови, а саме, притягнення до відповідальності на підставі абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України, зазначено допуск працівників ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до роботи без оформлення трудових відносин щонайменше з 07.09.2021 р.
Так контролюючий орган як в суді першої інстанції, так і в апеляційній скарзі зазначає, що під час інспекційного відвідування 07.09.2021 р. посадові особи контролюючого органу виявили ОСОБА_3 , який виконував роботу по перенесенню пластикових труб та зазначив, що офіційно працює різноробочим; також виявлено двох осіб біля КАМАЗу, один із яких виконував роботи по автівці, а інший стояв поруч. При цьому жоден із встановлених осіб не підтвердили, що перебувають у трудових відносинах з позивачем. Доданий до акту перевірки відеозапис це також спростовує.
Водночас, відповідно до наявної в матеріалах справи копії цивільно-правового договору від 30 серпня 2021 року, укладеного між ОСОБА_11 та ФГ «Шмигайло», ОСОБА_11 здійснював підготовку приміщень до монтажу системи опалення твердопаливним котлом ALTEP KT-3T-N-65 кВт та на виконання вимог якого ОСОБА_3 виконував відповідні роботи (а.с. 37).
Пр цьому ані з відеозапису наданого відповідачем, ані з матеріалів справи не вбачається, що ОСОБА_3 виконував роботи у ФГ «Шмигайло», як роботодавця, а не замовника.
Стосовно робіт, які під час інспекційного заходу виконували ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , а саме, допомагали ремонтувати автомобіль КАМАЗ, колегія суддів зазначає, що вказаний та зафіксований інспектором транспортний засіб відповідно до свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_1 , транспортний засіб КАМАЗ 5320, реєстраційний номер НОМЕР_2 , належить на праві власності ОСОБА_12 - синові голови ФГ «Шмагайло» (а.с.36).
В той же час доказів на підтвердження використання ФГ «Шмагайло» у господарській діяльності транспортного засобу КАМАЗ 5320, реєстраційний номер НОМЕР_2 , належного на праві власності ОСОБА_12 в матеріалах справи відсутні.
При цьому колегія суддів зазначає, що сам по собі факт перебування осіб на території сільськогосподарського комплексу не є безумовним доказом того, що такі особи виконують роботу та є найманими працівниками фермерського господарства. Разом з тим, відповідачем не надано доказів, які б спростовували пояснення позивача та підтверджували висновки Управління Держпраці у Кіровоградській області щодо порушення ФГ «Шмагайло» вимог ст.ст.21, 24 КЗпП України.
Відтак, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 311, 308, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Держпраці у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року у справі №340/9798/21 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 328 329 КАС України.
Головуючий - суддяС.В. Чабаненко
суддяС.В. Білак
суддяІ.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 28.07.2023 |
Номер документу | 112440012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні