П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/18874/22
Перша інстанція: суддя Бжассо Н.В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді Зуєвої Л.Є.,
суддів: Коваля М.П., Турецької І.О.
при секретарі Вовненко А.В.,
за участі представника апелянта Наумової К.М.,
представника позивача Гинку Ю.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ЮКРЕЙН» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2022 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідача та просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 00076830705 від 26.10.2022 року та № 00076840705 від 26.10.2022 року.
В обґрунтування позову зазначалось, що висновки акту перевірку складені на підставі податкової інформації щодо контрагентів позивача, яка, враховуючи індивідуальний характер юридичної відповідальності та відсутності відповідних доказів порушень податкового законодавства саме по господарським операціям з позивачем, не може бути використана у якості доказу та не повинна нести для позивача будь-яких негативних наслідків.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року, ухвалене у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження у м. Одесі позов задоволено.
Не погоджуючись з таким рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області надало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Доводами апеляційної скарги зазначено, що позивачем до перевірки не було надано всіх необхідних первинних документів. Апелянт зазначає, що по взаємовідносинам з ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ» та ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» були надані товарно-транспортні накладні, в яких не зазначені відомості про вантаж, а саме: операції з навантаження-розвантаження. По взаємовідносинам з контрагентами ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ», ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД», ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД», ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД», ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» товарно-транспортні накладні або інші документи, які підтверджують перевезення вантажу не надано. Також, у видаткових накладних зазначено офісні адреси постачальника та покупця.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначається про обґрунтованість та законність рішення суду першої інстанції, а тому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити. Також, від позивача до суду надійшли додаткові письмові пояснення у справі.
Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України.
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі направлень, виданих ГУ ДПС в Одеській області від 20.09.2022 року, відповідно до п.п. 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, п.78.2 ст.78 Податкового кодексу України та на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 19.09.2022 року № 3245-п, проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ЮКРЕЙН» код ЄДРПОУ 43506209, з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 12.02.2020 по 30.06.2022 року, валютного законодавства за період з 12.02.2020 по 30.06.2022 року, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 12.02.2020 по 30.06.2022 року та іншого законодавства за період 12.02.2020 року по 30.06.2022 року відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
Перевірка проводилася у період з 22.09.2022 року по 28.09.2022 року.
За результатами перевірки, 05.10.2022 року, посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області складено Акт № 8525/15-32-07-05-18/43506209, з огляду на який, відповідачем, встановлено порушення ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН»:
- п. п.134.1.1 п.134. 1 ст .134, п. 135.1 ст.135 Податкового кодексу України, п.5, п.6, п.7, пп.9.4 п. 9 П(С)БО 16 «Витрати», затверджених Наказом Міністерства Фінансів України від 31.12.1999 року № 318, внаслідок чого встановлено заниження податку на прибуток на загальну суму у розмірі 6930169 грн., у тому числі за ІІІ квартали 2021 року в розмірі 4465329 грн., 2021 рік 6655452 грн., півріччя 2022 в розмірі 274717 грн.
- п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст.198, п. 185.1, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження ПДВ на загальну суму ПДВ 8035476 грн., в тому числі: грудень 2020 в сумі 108 грн., липень 2021 в сумі 740147 грн., серпень 2021 в сумі 2198100 грн., вересень 2021 в сумі 2023230 грн., жовтень 2021 в сумі 2626798 грн., грудень 2021 в сумі 141692 грн., січень 2022 в сумі 305400 грн.
На підставі висновків, що наведені в акті перевірки від 26.10.2022 року ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
№ 00076840705, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 8662711,00 грн., у тому числі: за податковими зобов`язаннями 6 930169 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 1732542 грн.;
№ 00076830705 від 26.10.2022 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 10044 345,00 грн., у тому числі: за податковими зобов`язаннями 8035476 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 200869 грн.
Надаючи правову оцінку рішенню суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Відповідно до положень п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з п. 75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до положень п. 75.1.2 п. 75.1 статті 75 ПК України, 75.1.2. документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно п. п. 44.1, 44.2 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Відповідно до пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об`єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу. Платник податку, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, має право прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, не більше одного разу протягом безперервної сукупності років в кожному з яких виконується цей критерій щодо розміру доходу. Про прийняте рішення платник податку зазначає у податковій звітності з цього податку, що подається за перший рік в такій безперервній сукупності років. В подальші роки такої сукупності коригування фінансового результату також не застосовуються (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років).
Якщо у платника, який прийняв рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, в будь-якому наступному році річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період перевищує двадцять мільйонів гривень, такий платник визначає об`єкт оподаткування починаючи з такого року шляхом коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці, визначені відповідно до положень цього розділу.
Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.
Згідно з п.180.1 ст.180 ПК України, платником податку на додану вартість є: 1) будь-яка особа, що провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеному статтею 183 цього розділу; 2) будь-яка особа, що зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку;
Відповідно до п.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Згідно з п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пп. 14.1.181 п. 14.1 статті 14 ПКУ, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до п.198.1 ст.198 ПК України, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Згідно з п.198.2 ст.198 ПК України, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до п.198.3 ст.198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг (у разі здійснення контрольованих операцій - не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно з п.198.5 ст.198 ПК України, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, відповідні податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання або виготовлення яких суми податку були включені до складу податкового кредиту, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання починають використовуватися: а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу); б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу); в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку. У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах: придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання; придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до п. 198.6 статті 198 ПКУ, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до ч. 1, 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для прийняття відповідачем оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, щодо заниження податку на прибуток та податку на додану вартість стали висновки відповідача, зазначені в акті перевірки, які ґрунтуються на доводах щодо нереальності господарських операцій позивача з контрагентами ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ», ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ», ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД», ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД», ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД», ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД»), ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС».
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ», код ЄДРПОУ 31495131 під час судового розгляду справи встановлено наступне.
08.07.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ» (продавець) укладено договір купівлі-продажу №08/07/21. За умовами такого договору купівлі-продажу продавець зобов`язався передати у власність покупця щебінь гранітний, камінь бутовий, пісок, цемент, відсів, мінеральний порошок в асортименті, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його вартість. Загальна кількість товару, що є предметом Договору не обмежена, а її дольове співвідношення (асортимент, сортимент, номенклатура) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами визначаються в рахунках, специфікаціях, які є додатками до цього договору і становлять його невід`ємну частину (п. 1.1.). Поставка товару за домовленістю сторін може здійснюватися на умовах ЕХШ (передано на складі Продавця) СРТ (перевезення сплачено до місця вказаного Покупцем) або на умовах РСА (станція відправлення), або згідно інших міжнародних правил по тлумаченню термінів «ІНКОТЕРМС» в редакції 2000 року з врахуванням умов та особливостей передбачених цим Договором (п. 3.1.). Датою поставки Товару рахується дата оформлення документів на відвантаження продукції (товарна-транспортна накладна, квитанція при приймання вантажу до перевезення станцією відправлення) (п.3.2.).
Відповідно до умов наведеного договору сторонами укладені специфікації №1 від 12.07.2022, №2 від 13.07.2022, №3 від 13.07.2022, №4 від 13.07.2022, в яких погоджені умови поставки щебнево-піщаної суміші, а саме кількість, вартість, умови та строк поставки.
На виконання зазначеного договору контрагент позивача поставив на адресу визначену у наведених специфікаціях товар - щебнево-піщану суміш, у загальній кількості 1678,26 т, загальною вартістю 1 495 963,75 грн, в т.ч. ПДВ, що також підтверджено видатковими накладними №1 від 12.07.2021, №2 від 13.07.2022, №3 від 14.07.2021, №4 від 15.07.2021.
Про підтвердження реальності умов вказаного договору та здійснених на його виконання поставок також свідчать видаткові накладні №714 від 12.07.2021, №715 від 13.07.2021, №716 від 14.07.2021, №717 від 15.07.2021 та товарно-транспортні накладні до них про подальший продаж такого товару та перевезення за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Едуарда Фукса, надані позивачем в ході перевірки, відповідно до яких товар був поставлений на виконання договору №42- 06/07/21-СМ від 06.07.2021, укладеного між ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» (покупець) та ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» (постачальник).
Щодо доводів апелянта на наявність вироку Решетилівського районного суду Полтавської області від 05.12.2022 року у справі № 546/706/22 щодо власника та керівника ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ», судова колегія зазначає, що з огляду на зміст вказаного вироку, він стосується дій особи, яка була керівником ТОВ «Бомонд-Мобіл» (після перейменування - ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ»), вчинених у інший період з 24.04.2020 року по 06.05.2020 року, що не охоплює період, в якому у позивача ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» були господарські взаємовідносини з ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ», тому наявність вказаного кримінального провадження не стосується предмета спору у вказаній справі.
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ» (код ЄДРПОУ 44051761) під час судового розгляду справи встановлено наступне.
07.07.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ» (постачальник) укладено договір поставки №07/07/21, а 08.07.2021 - Додаткову угоду №1 до вищевказаного Договору поставки. За умовами такого договору, з урахуванням додаткової угоди, постачальник зобов`язався передати у власність покупця готову піщано-щебневу суміш, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асотримент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Київська область, м. Київ, вул. Камишинська, буд.3А (п.3.2.)
На виконання наведеного договору ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» 16.07.2021 отримало від ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ» готову піщано-щебневу суміш у кількості 2910 т, загальною вартістю 2 454 100,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №67,68,69 від 16.07.2021. В цей же день наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ» на зберігання відповідно до умов договору, про що був складений акт №1 приймання - передачі майна на відповідальне зберігання від 16.07.2021 за адресою: Київська область, м. Київ, вул. Камишинська, буд.ЗА. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД» (код ЄДРПОУ 43685990) колегією суддів встановлено наступне.
20.08.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД» (постачальник) укладено договір поставки №20/08-2021, а 23.08.2021 - Додаткову угоду №1 до вищевказаного Договору поставки. За умовами такого договору, з урахуванням додаткової угоди, постачальник зобов`язався передати у власність покупця щебінь, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Конюшина, буд.30 (п.3.2.)
На виконання наведеного договору ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» 26.08.2021 отримало від ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД» щебінь різної фракції у кількості 3000 т, загальною вартістю 2 793 600,00 грн, підтвердженням чого є видаткова накладна №РН-0800006 від 26.08.2021. В цей же день наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД» на зберігання відповідно до умов договору, про що був складений акт №1 приймання - передачі майна на відповідальне зберігання від 26.08.2021 за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Конюшинна, буд.30. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44097334) слід зазначити наступне.
Судом встановлено, що 23.08.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» (постачальник) укладено договір поставки №4350/2308. За умовами такого договору постачальник зобов`язався передати у власність покупця нафтові продукти, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Україна, Кіровоградська область, Онуфріївський р-н, смт. Павлиш, пров. Садовий, 28/15 (п.3.2.).
Окрім того, 23.08.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (Поклажодавець) та ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» (Зберігач) укладено договір зберігання №4350/2308/1. За умовами такого договору зберігач зобов`язується на умовах, встановлених цим договором, за винагороду приймати на зберігання у схоронності майно (товар) зазначене в п. 2 цього договору в Україна, Кіровоградська область, Онуфріївський р-н, смт. Павлиш, пров. Садовий, 28/15, яке передано поклажодавцем та повертати ці товари на вимогу поклажодавця (п.1.1.). Передача майна проводиться після підписання сторонами актів приймання-передачі майна, які складаються на кожну партію товару протягом дії договору та є його невід`ємними частинами (п. 2.1.).
На виконання договору поставки №4350/2308 від 23.08.2021 р. ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 25.08.2021 по 27.08.2021 бітум дорожний марки 70/100 у кількості 376,32 т, загальною вартістю 6 209 280,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №96-99 від 25.08.2021, №100-102 від 26.08.2021, №103-108 від 27.08.2021. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» на зберігання відповідно до умов договору зберігання №4350/2308/1 від 23.08.2021, про що були складені акти прийому - передачі майна на зберігання від 25.08.2021, 26.08.2021 та 27.08.2021. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 43732028) встановлено наступне.
16.08.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД» (постачальник) укладено договір поставки №4350/1608. За умовами такого договору постачальник зобов`язався передати у власність покупця нафтові продукти, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Україна, Кіровоградська область, Світловодський р-н, с. Григорівка, пров. Залізничний, 2 (п.3.2.).
На виконання наведеного договору ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 16.08.2021 по 23.08.2021 бітум дорожний марки БНД 70/100 у кількості 211,4 т, загальною вартістю 4 185 720,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №590,591,592 від 16.08.2021, №641,642,643 від 17.08.2021, №644,645,646 від 23.08.2021. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ТОВ «КОМПАНІЯ «АЛЬЯНС НАФТА ТРЕЙД» на зберігання відповідно до умов договору, про що були складені акти прийому - передачі майна на зберігання від 16.08.2021, 17.08.2021 та 23.08.2021.
Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Про підтвердження реальності умов вказаного договору та здійснених на його виконання поставок також свідчать видаткові накладні №1263 від 02.09.2021, №1264 від 03.09.2021, №1265 від 07.09.2021, №1266 від 08.09.2021, №1267 від 09.09.2021 та товарно-транспортні накладні до них про подальший продаж такого товару та перевезення за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Урожайна,1, надані позивачем в ході перевірки, відповідно до яких товар був поставлений на виконання договору №29/06/2021-УН від 29.06.2021, укладеного між ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» (покупець) та ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» (постачальник).
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам Позивача з ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (до перейменування ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД») код ЄДРПОУ 43862714 встановлено наступне.
06.09.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» (постачальник) укладено договір поставки №123/06Т. За умовами такого договору постачальник зобов`язався передати у власність покупця нафтові продукти, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Україна, Кіровоградська область, Онуфріївський р-н, смт Павлиш, пров. Садовий, 28/15 (п.3.2.).
На виконання наведеного договору ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 20.09.2021 по 04.01.2022 бітум нафтовий дорожній 70/100 загальною вартістю 12 139 380,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №67 - 72 від 20.09.2021, №73-75 від 22.09.2021, №76-78 від 23.09.2021 та №79-81 від 26.09.2021. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» на зберігання відповідно до умов договору, про що були складені акти прийому - передачі майна на зберігання від 20.09.2021, 22.09.2021, 23.09.2021 та 26.09.2021. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Договір з аналогічними умовами №124/10Т був укладений між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» (постачальник) 11.10.2021. На виконання наведеного договору ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 18.10.2021 по 21.10.2022 бітум нафтовий дорожній покращеної якості модифікований 40/60 загальною вартістю 9 736 320,00 грн, підтвердженням чого є видаткові та товарно-транспортні накладні до них №95 від 18.10.2021, №96 від 19.10.2021, №97 від 20.10.2021 та №98 від 21.10.2021. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД» на зберігання відповідно до умов договору, про що були складені акти прийому-передачі майна на зберігання від 20.09.2021, 22.09.2021, 23.09.2021 та 26.09.2021. Про підтвердження реальності умов вказаного договору та здійснених на його виконання поставок також свідчать видаткові накладні №1661 від 18.10.2021, №1662 від 19.10.2021, №1663 від 20.10.2021, №1664 від 21.10.2021 та товарно-транспортні накладні до них про подальший продаж такого товару та перевезення за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Урожайна,1, надані позивачем в ході перевірки, відповідно до яких товар був поставлений на виконання договору №42- 06/07/21-СМ від 06.07.2021, укладеного між ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД» (покупець) та ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» (постачальник).
Договір з аналогічними умова №128/11Т між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (до перейменування ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД») (постачальник). На виконання наведеного договору ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 04.01.2022 по 27.01.2022 бітум дорожній марки 70/100 у кількості 101,8 т, загальною вартістю 1 832 400,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №1,2,3,4 від 04.01.2022, №5,6 від
27.01.2022. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» на зберігання відповідно до умов договору, про що були складені акти прийому - передачі майна на зберігання від 04.01.2022 та
27.01.2022. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
Щодо наданих до перевірки документів по взаємовідносинам Позивача з ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» (код ЄДРПОУ 40526715) колегією суддів встановлено наступне.
07.10.2021 між ТОВ «НАФТА Юкрейн» (покупець) та ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» (постачальник) укладено договір поставки №071021. За умовами такого договору постачальник зобов`язався передати у власність покупця нафтові продукти, а покупець зобов`язався прийняти товар та оплатити його на умовах визначених цим Договором (п.1.1.). Асортимент, кількість, ціна за одиницю Товару, що поставляється, визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною Договору (п.2.1.) Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється матеріально відповідальним представником Покупця за довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей, оформленою у відповідності з вимогами діючого законодавства України в момент поставки кожної окремої партії Товару Постачальником Покупцю. Право власності на Товар переходить до Покупця в момент прийому Товару за накладними, після чого Товар залишається на зберіганні у постачальника (п.3.1.) Після прийняття Товару Покупцем, Товар залишається на зберіганні у Постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) Товару Покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості Товару входять транспортні витрати Постачальника на поставку (повернення зі зберігання) Товару Покупцю та зберігання Товару на території Постачальника. Товар зберігається Постачальником за адресою: Україна, Київська область, Васильківський р-н, с. Багрин, вул. Київська,1 (п.3.2.).
На виконання наведеного договору ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» поставило ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» за період з 18.10.2021 по 22.10.2022 бітум марки 40/60 загальною вартістю 4 864 500,00 грн, підтвердженням чого є видаткові накладні №1801, 1802 від 18.10.2021, №1901,1902 від 19.10.2021, №2001,2002 від 20.10.2021 та №2101,2102 від 21.10.2021. В день поставки наведений товар у повній кількості був переданий позивачем ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» на зберігання відповідно до умов договору, про що були складені акти прийому - передачі майна на зберігання від 18.10.2021, 19.10.2021, 20.10.2021 та 21.10.2021. Оскільки товар прийнятий за поставкою та переданий на зберігання за однією адресою підстави для складення товарно-транспортних накладних відсутні.
З огляду на встановлені обставини колегія суддів зазначає, що виникнення права платника податку на податковий кредит та валові витрати є наслідком фактичного проведення господарських операцій, які є об`єктами оподаткування, за наявності первинних документів бухгалтерського та податкового обліку, тому висновок ГУ ДПС в Одеській області у Акті, яким встановлено вищезазначені порушення на переконання судової колегії спростовується наявними у ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» первинними документами, які у своїй сукупності, підтверджують існування та реальність господарських відносин ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» з контрагентом за перевіряємий період, а також, товарний характер проведених між ними операцій.
Колегія суддів не приймає доводи апелянта про відсутності в товарно-транспортних накладних відомостей про вантаж, а саме операцій з навантаження-розвантаження, на перевезення товарів придбаних позивачем у ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ» за договором купівлі-продажу №08/07/21 від 08.07.2021, оскільки судом встановлено, що на підтвердження перевезення товару позивачем були надані для перевірки та до суду товарно-транспортні накладні по взаємовідносинах з ТОВ «АГРОФІРМА «ЗОЛОТІ ЛАНИ», які містять усю інформацію, що відповідає вимогам Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, в тому числі, відомості про вантаж, а внесення інформації до розділу операції з навантаження- розвантаження не є обов`язковою вимогою до форми товарно-транспортної накладної, а тому відсутність такої інформації не може свідчити про нереальність господарської операції.
Також, судова колегія не погоджується з позиціє апелянта щодо відсутності в товарно-транспортних накладних відомостей про вантаж, а саме операцій з навантаження-розвантаження, на перевезення товарів придбаних позивачем у ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (до перейменування ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД»), з огляду на наступне.
Матеріалами справи встановлено, що між сторонами укладено декілька договорів поставки №123/06Т від 06.09.2021, №124/10Т від. 11.10.2021 та №128/11Т від 19.11.2021, предметом поставки яких є нафтопродукти, а тому взаємовідносини за таким договорами врегульовано, зокрема, Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 №281/171/578/155.
Слід зазначити, що в Додатку 3 до цієї Інструкції затверджено форму товарно-транспортної накладної (1- ТТН (нафтопродукт), відповідно до оформлено товарно-транспортні накладні на постачання товарів придбаних позивачем у ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (до перейменування ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД»).
Колегія суддів звертає увагу, що форма - 1-ТТН не передбачає взагалі розділу «операції з навантаження- розвантаження», а тому вимоги відповідача про відображення такої інформації в товарно-транспортних накладних на постачання товарів придбаних позивачем у ПП «ЕЛЕМЕНТ 29-СН» (до перейменування ПП «ТЕКСТИЛЬ ПРОД») не відповідають вимогам наведеної Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 №281/171/578/155.
Щодо доводів апелянта про відсутність товарно-транспортних накладних, або інших документів підтверджуючих перевезення отриманих вантажів позивачем від ТОВ «ДОРЩЕБСНАБ», ТОВ «ТРАНС КМР ЛТД», ТОВ «УКРНАФТАОІЛТРЕЙД» та ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «НАФТО СПЕЦ РЕСУРС» слід зазначити наступне.
Під час судового розгляду справи судом апеляційної інстанції встановлено, що за умовами договорів з наведеними контрагентами після прийняття товару покупцем, товар залишається на зберіганні у постачальника, який починає здійснювати відвантаження (повернення зі зберігання) товару покупцю виключно після отримання від нього заявок. До вартості товару входять транспортні витрати постачальника на поставку (повернення зі зберігання) товару покупцю та зберігання товару на території постачальника. Товар зберігається постачальником за адресою зазначеною в договорі.
Таким чином, колегія суддів встановила, що товар прийнятий та переданий на зберігання за однією адресою (фізично не переміщувався), а тому підстави для оформлення товарно-транспортних накладних відсутні, оскільки відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 14.10.97 № 363 товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
В свою чергу, позивачем були надані видаткові накладні та акти приймання- передачі на підтвердження прийняття товару та передачі його на зберігання відповідно до умов договору.
Колегія суддів зазначає, що посилання апелянта на наявність недоліків в заповненні товарно-транспортних накладних по взаємовідносинах з контрагентом, як підставу для невизнання реальності господарських операцій, є необґрунтованими, оскільки, документи на перевезення товарно-матеріальних цінностей з наслідками формування ПДВ не є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами купівлі-продажу чи поставки, вони є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення, натомість факт передання товару позивачеві та, відповідно, набуття права власності на нього, підтверджується видатковими накладними, які наявні в матеріалах справи.
Колегія суддів зазначає, що висновки контролюючого органу про відсутність реальності господарських операцій з огляду на відсутність у контрагентів трудових та матеріально-технічних ресурсів контролюючим органом зроблено виключно на підставі аналізу наданої іншими контролюючими органами податкової інформації та опрацьованої узагальненої податкової інформації наявної в базі даних ДПС, зокрема, і щодо неподання контрагентами податкової звітності, проте, така податкова інформація, носить виключно інформативний характер.
Посилання контролюючого органу на таку інформацію, як критерій оцінки реальності господарських операцій, є безпідставними оскільки, фактично будь-які первинні документи платника податків не використовуються та не аналізуються, а отже, така інформація не відповідає критерію юридичної значимості, та не є допустимим та достовірним доказом в розумінні процесуального Закону. Крім того, така інформація сама по собі не доводить та не може свідчити про наявність податкових правопорушень на які посилається контролюючий орган.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 12.01.2023 у справі №640/4444/21.
Водночас, норми податкового законодавства не ставлять в залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності.
Порушення певними постачальниками товару у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не було встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженості дій між ними.
Податкове законодавство не ставить у залежність податковий облік (стан) певного платника податку від дотримання його контрагентами податкової дисципліни та правильності ведення ними податкового або бухгалтерського обліку, зокрема, від фактичної сплати контрагентами податків до бюджету, від перебування за юридичною адресою.
Будь-яке автоматизоване співставлення, чи дані отримані з автоматизованих систем контролюючого органу не є належними доказами в розумінні процесуального закону, оскільки, автоматизоване співставлення, зокрема придбаних та реалізованих контрагентами товарів, не віднесено до засобів перевірки правильності та повноти визначення податкових зобов`язань платника.
Колегія суддів зазначає, що недобросовісність платника має бути встановлена безумовними та однозначно розтлумаченими доказами, водночас такі докази податковим органом в акті перевірки не наведено та реальність виконання господарських операцій не спростовано, як і не зазначено жодних належних доказів на підтвердження того, що визначені умовами договорів поставки товари ТОВ «НАФТА ЮКРЕЙН» не отримано.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що контролюючим органом не наведено доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені належними документами, а також не представлено доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі.
Також, відповідачем не подано доказів на підтвердження недобросовісності позивача, як платника податку на додану вартість або можливої фіктивності його постачальника, а саме судових рішень, вироків, не наведено доводів щодо здійснення позивачем операцій за відсутності розумних економічних причин (ділової мети) та наміру одержати економічний ефект тощо.
Податкове аконодавство не ставить умовою виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів, фактичного знаходження їх за місцем реєстрації та наявності чи відсутності основних фондів або спеціальних дозволів у останніх. Тому позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентом своїх зобов`язань, адже поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальником правил оподаткування.
Отже, чинне законодавство не зобов`язує платника податків перевіряти безпосередніх контрагентів або третіх осіб у відносинах з контрагентами на предмет виконання ними вимог податкового законодавства.
Аналогічна позиція була неодноразово зазначена у рішеннях ВС, зокрема постанові КАС ВС від 25 лютого 2021 року по справі № 640/3515/19.
З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вказані господарські операції мали реальну господарську ціль - забезпечення діяльності позивача та досягнення його мети - отримання прибутку. Товар (роботи, послуги), отриманий від контрагентів, мав реальний і товарний характер та був використаний в межах господарської діяльності в оподатковуваних операціях.
Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги апеляційний суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року залишити без змін.
Відповідно до ст. 329 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складено та підписано 26.07.2023 року
Головуюча суддя: Л.Є. Зуєва
Суддя: М.П. Коваль
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2023 |
Оприлюднено | 28.07.2023 |
Номер документу | 112440627 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні