ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
УХВАЛА
"27" липня 2023 р. Справа № 924/573/23
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Виноградової В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Хмельницької обласної військової адміністрації, м. Хмельницький
до: 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
2. Старокостянтинівської міської ради, м. Старокостянтинів Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" в особі філії "Старокостянтинівське лісове господарство", м. Старокостянтинів Хмельницької області
про визнання недійсним наказу в частині, визнання незаконною та скасування державної реєстрації права власності та державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку
за участю:
прокурора: Ткачук Н.С.
представників:
позивача: не з`явився
відповідача - ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області: Варибок Т.В.
відповідача - Старокостянтинівської міської ради: не з`явився
третьої особи: не з`явився
Ухвала постановляться 27.07.2023, оскільки підготовче засідання відкладалось.
У засіданні оголошено вступну і резолютивну частини ухвали.
встановив: заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Хмельницької обласної військової адміністрації, м. Хмельницький звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький та Старокостянтинівської міської ради, м. Старокостянтинів Хмельницької області, в якому просить: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020 № 50-ОТГ в частині передачі в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га, яка розташована за межами населених пунктів Старокостянтинівської міської ради (колишньої Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району); визнати незаконною та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на вказану земельну ділянку; визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га; зобов`язати Старокостянтинівську міську раду повернути спірну земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 0,8973 га, що розташована за межами населених пунктів Старокостянтинівської міської ради (колишньої Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району) на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації.
Ухвалою суду від 02.06.2023 відкрито провадження у справі №924/573/23, до участі у справі в якості
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача залучено державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Старокостянтинівське лісове господарство".
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що спірна земельна ділянка передана до комунальної власності наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020 №50-ОТГ та змінено її цільове призначення всупереч вимогам Земельного та Лісового кодексів України, оскільки її частина відноситься до земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні ДСГП "Ліси України" в особі філії "Старокостянтинівське лісове господарство". Правовою підставою позову зазначає, зокрема положення ст. 391 ЦК України, ст. ст. 3, 18-20, 55, 56, 79-1, 84, 92, 122, 142, 149, 152, 164 Земельного кодексу України, ст. ст. 1, 4, 5, 7, 8, 16, 17, 45, 48, 54, 57 Прикінцеві положення Лісового кодексу України, ст. ст. 1, 3, 10, 11, 15, 20, 24 Закону України "Про державний земельний кадастр", ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації".
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у відзиві на позов (від 19.06.2023) зауважило, що до позовної заяви не додано належних доказів, які би підтверджували належність земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 до земель лісового фонду та право постійного користування ДП "Проскурівське лісове господарство" цією земельною ділянкою, зокрема, не надано державного акту на право постійного користування або іншого правовстановлюючого документа, матеріалів лісовпорядкування та ймовірного розпорядчого документа державного органу, на підставі якого передано земельну ділянку в постійне користування ДП "Проскурівське лісове господарство" та визначено її цільове призначення, доказів правомірності включення спірної земельної ділянки до картографічних матеріалів, доказів погодження картографічних матеріалів з відповідними органами, доказів, які би підтвердили віднесення акту №8 прийому-передачі земель лісогосподарського призначення Старокостянтинівського району від 03.02.2009 до спірної земельної ділянки. Також повідомив, що до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не надходило інформації від Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства щодо віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 до лісового фонду; вказана земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі 02.11.2013 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ДП "Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою". Повідомило, що на виконання розпорядження КМ України "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" від 31.01.2018 № 60-Р наказом Головного управління від 24.12.2020 №50-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам" передано Старокостянтинівській міській раді Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3775.8103 га. які розташовані (за межами населених пунктів) на території Старокостянтинівської селищної об`єднаної територіальної громади Старокостянтинівського району Хмельницької області, в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га. З приводу позовної вимоги про повернення частини земельної ділянки площею 0,8973 га звертає увагу суду на те, що таку земельну ділянку неможливо витребувати, оскільки вона знаходиться в межах іншої сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050, не визначена як об`єкт цивільних прав та не сформована, тобто не визначено її площу, межі та не присвоєний кадастровий номер.
Прокурор у відповіді на відзив Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (від 22.06.2023) з приводу доводів про непідтвердження права постійного користування на спірну земельну ділянку ДП "Проскурівське лісове господарство" зауважив, що при вирішенні питання щодо перебування земельної ділянки лісогосподарського призначення в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення п. 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України, яка передбачає, що до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, які до набрання чинності цим Кодексом передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування. Так, згідно з інформацією ДП "Проскурівське лісове господарство" земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га (землі запасу), відповідно до матеріалів лісовпорядкування, які долучені до матеріалів справи, частково накладається на земельну ділянку лісового фонду (квартал 16, виділи 23), яка перебуває у постійному користуванні вказаного підприємства. ДП "Проскурівське лісове господарство" від вказаної земельної ділянки не відмовлялося, вилучення чи припинення права постійного користування з інших підстав не здійснювалося. Крім того, згідно з інформацією, наданої ДП "Старокостянтинівське лісове господарство", сертифікованим інженером-землевпорядником Кулаківською А.В. встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 2,2443 га, належна на праві комунальної власності Старокостянтинівської міської раді, перебуває в межах земель лісогосподарського призначення, що на території Старокостянтинівської (колишньої Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району) Хмельницького району, зокрема земельна ділянка накладається на квартал 12 виділ 4 Старокостянтинівського лісництва. Загальна площа накладення згідно картографічних матеріалів становить 0,8973 га. З наведеного робить висновок, що надана в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради частина спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0050 площею 0,8973 га належить до категорії земель лісогосподарського призначення і після її незаконного надання у комунальну власність своє цільове призначення не змінила. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області всупереч вищезазначених вимог законодавства, безпідставно передало в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради землі лісового фонду, за відсутності згоди їх власника та постійного землекористувача.
Посилаючись на положення ст. ст. 122, 149, 164 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України, зазначив, що вилучення для нелісогосподарських потреб частини спірної земельної ділянки державної власності, що віднесена до земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні ДСГП Ліси України" в особі філії "Старокостянтинівське лісове господарство", і передання у власність такої ділянки належить до повноважень Хмельницької ОДА (на даний час - Хмельницька ОВА на період дії правового режиму воєнного стану).
Відповідач - Старокостянтинівська міська рада у відзиві на позов (від 16.06.2023) проти позовних вимог заперечила. Повідомила, що відповідно до ст. ст. 15, 117, 122 Земельного кодексу України, Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", Указу Президента України від 15.10.2020 №449/2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформи у сфері земельних відносин", наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2020 №485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020 №50-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам" та керуючись пунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Старокостянтинівська міська територіальна громада рішенням сесії Старокостянтинівської міської ради від 15.01.2021 № 33/2/VIII "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну" прийняла в комунальну власність Старокостянтинівської міської територіальної громади в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницького району Хмельницької області земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3776,8193 га та здійснила державну реєстрацію права власності на ці землі за Старокостянтинівською міською територіальною громадою в особі Старокостянтинівської міської ради. Землі Старокостянтинівського лісового господарства сформовані, в кадастровій системі відсутні будь-які накладення на земельні ділянки лісгоспу, та станом на червень 2023 року Старокостянтинівське лісове господарство жодного разу не зверталось до органу місцевого самоврядування з метою усунення порушень. Крім того, з огляду на положення ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" зазначає, що обласні військові адміністрації не наділені повноваженнями, які стосуються земельних правовідносин. Тому Хмельницька обласна військова адміністрація не потребує представництва інтересів держави в цих правових відносинах взагалі. При цьому посилається на п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України.
У відповіді на відзив Старокостянтинівської міської ради (від 22.06.2023) прокурор на доводи відповідача про непідтвердження права постійного користування на спірну земельну ділянку ДП "Проскурівське лісове господарство" навів такі ж аргументи, як і у відповіді на відзив Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Крім того, з приводу доводів про відсутність у Хмельницької ОВА компетенції у спірних правовідносинах та, відповідно, відсутності у прокурора повноважень на представництво інтересів держави в особі Хмельницької ОВА зауважив, що згідно зі ст. ст. 15, 28 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом; районні, обласні військові адміністрації здійснюють на відповідній території, разом із повноваженнями місцевих державних адміністрацій, повноваження із запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану. При цьому ст. ст. 30, 31 Лісового кодексу України, ст. 122 Земельного кодексу України та ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено повноваження обласних державних адміністрацій у сфері лісових відносин, зокрема, повноваження щодо забезпечення реалізації державної політики у сфері лісових відносин, здійснення контролю за додержанням законодавства у цій сфері, забезпечення здійснення заходів щодо охорони і захисту лісів, надання у користування земельних ділянок лісогосподарського призначення тощо.
У поясненнях (від 28.06.2023) прокурор зазначив про помилкове зазначення у тексті позовної заяви про необхідність залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, оскільки станом на 17.05.2023 останнє припинене в результаті ліквідації, а тому рішення у справі не може вплинути на його права та обов`язки щодо однієї зі сторін.
Крім того ,в якості правової підстави вимоги про визнання незаконною та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації права власності Старокостянтинівської міської ради на спірну земельну ділянку послався на положення абз. 2 ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Також, додатково до заперечень на відзив Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області зауважив, що факт несформованості спірної земельної ділянки як об`єкта цивільних прав не перешкоджає її витребовуванню у Старокостянтинівської міської ради, оскільки накладення є частковим, а тому необхідності у формуванні вказаної частини земельної ділянки як окремого об`єкта цивільних прав не має. Координати, площа та межі накладення встановлено за допомогою матеріалів базового лісовпорядкування 2014 року, які розроблено Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням «Комплексна лісовпорядна експедиція».
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" в особі філії "Старокостянтинівське лісове господарство" у поясненнях (від 12.07.2023) зазначило, що спірна земельна ділянка площею 0,8973 га, має лісогосподарське призначення та знаходиться в кварталі 12, виділі 4 Старокостянтинівського лісництва. Належність даної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення підтверджується наявними в матеріалах справи планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Прокурор у поясненнях (від 14.07.2023), зокрема з посиланням на положення ст. ст. 1, 2, 31 Лісового кодексу України, ст. 149 Земельного кодексу України, ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» навів обґрунтування позиції про те, що уповноваженим органом щодо розпорядження спірною земельною ділянкою є Хмельницька обласна військова адміністрація. Також стверджує, що надана ВО «Укрдержліспроект» інформація з доданим викопіюванням з публічної кадастрової карти України є допустимим доказом.
Від позивача надійшли пояснення (від 27.07.2023), в яких зазначив про підтримання позовних вимог. З огляду на положення ст. 14 Конституції України, ст. ст. 1, 4, 5, 16, 17, 31, 57 Лісового кодексу України, ст. ст. 3, 20, 55, 56, 84, 92, 142, 149, 164 Земельного кодексу України, ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області всупереч вищезазначених вимог законодавства, безпідставно передало в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради землі лісового фонду. Стверджує, що вилучення для нелісогосподарських потреб частини спірної земельної ділянки державної власності, що віднесена до земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні ДСГТІ «Ліси України» в особі філії «Старокостянтинівське лісове господарство», і передання у власність такої ділянки належить до повноважень Хмельницької ОДА.
Також позивачем подано клопотання (від 27.07.2023) про розгляд справи без участі його представника.
Прокурор в підготовчому засіданні підтвердив намір підтримувати позов.
Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в підготовчому засіданні підтвердила свою позицію, викладену у відзиві.
Будь - яких клопотань, в тому числі щодо обставин, які потребують дослідження в порядку ст. 182 ГПК України, суду не подано.
З огляду на зазначене, беручи до уваги вчинення процесуальних дій у справі для виконання завдань підготовчого провадження, встановлених частиною 1 ст. 177 ГПК України, суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Керуючись ст. ст. 121, 177, 182, 185, 195, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Закрити підготовче провадження у справі №924/573/23.
Призначити справу №924/573/23 до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 11:00 год 23 серпня 2023 року.
Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Хмельницької області за адресою: м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1.
Повідомити учасників справи про час, дату та місце судового засідання шляхом направлення їм цієї ухвали.
Участь учасників справи у судовому засіданні не є обов`язковою.
Ухвала набирає законної сили 27.07.2023, оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали складено 27.07.2023.
Суддя В.В. Виноградова
1 - до справи,
2 - Хмельницькій окружній прокуратурі (31100, м. Старокостянтинів, вул. К. Острозького, 41; khm_oprok@khmel.gp.gov.ua, khmeln-prok@ukr.net,
3 - позивачу (м. Хмельницький, Будинок Рад, майдан Незалежності; regadm@adm-km.gov.ua, regadm@adm.km.ua),
4 - відповідачу 1 (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1; khmelnytskyi@land.gov.ua),
5- відповідачу 2 (вул. К. Острозького, 41, м. Старокостянтинів, Хмельницька область, 31100; stkrada@starkon.gov.ua),
6 - третій особі (31100, Хмельницька область, м. Старокостянтинів, вулиця Кріпосний вал, 25; skdlg@ukr.net),
7 - Хмельницька обласна прокуратура (sekretariat@khmel.gp.gov.ua).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112458829 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні