Рішення
від 26.07.2023 по справі 160/7801/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2023 року Справа № 160/7801/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Савченка А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

14 квітня 2023 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із вищезазначеною позовною заявою, в якій заявлені вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області як відокремленого підрозділу від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.10.2022 р. №12 датою її фактичного отримання.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що ним було подано на реєстрацію податкову накладну від 13.10.2022 р. №12, проте, її реєстрацію зупинено. За наслідками обробки податкових накладних, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію, в якій було зазначено такі підстави для зупинення реєстрації вищезазначеної податкової накладної: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Позивач направив до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення та копії документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, з підтверджуючими документами. Розглянувши подані позивачем документи і пояснення, Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, прийняла рішення від 06.01.2023 р. №8041777/33214705, якими позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В додатковій інформації зазначено, що надано неповний пакет документів, невідповідність вказаних тонн в ТТН з реалізацією. Позивач вважає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним, оскільки позивачем надано документи, що підтверджують здійснення господарської операції, а Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області при прийнятті рішень не вивчали надані позивачем документи. З огляду на викладене, оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2023 р. вказана позовна заява була залишена без руху та встановлено позивачу строк десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, а саме: надати оригінал документа про сплату судового збору в розмірі 2684,00 грн. та надати завірені належним чином додатки до позовної заяви для відповідачів.

На виконання ухвали суду від 19.04.2023 р., позивачем 01.05.2023 р. усунуто означені недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.05.2023 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

30 травня 2023 року від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому вони просять у задоволенні позову відмовити, зазначивши, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте з дотриманням Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520. Спірне рішення прийнято з підстави ненадання позивачем повного пакету документів та невідповідність вказаних тонн в ТТН з реалізацією. Відповідач вважає, що визначені в рішенні комісії підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування правомірними та таким, що прийнято відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

30 травня 2023 року від ДПС України надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову, зазначаючи, що вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованою, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасним.

Крім того, ДПС України зазначає, що реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями.

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст.ст. 257, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.12.2021 р. р., номер запису 1002021070029000018.

Основним видом економічно діяльності ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

21 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРСТАРЧ УКРАЇНА» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» укладено поставки №ІС-15193 про зобов`язання поставити і передати у власність Покупцю сільськогосподарську продукцію в асортименті, за ціною, якістю, у кількості та на умовах, узгоджених з Покупцем і вказаних у даному Договорі та Додатках до даного Договору, а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його на умовах цього Договору (п.1.1. цього Договору).

Відповідно до п.2.1. цього Договору якщо сторони не домовились про інше, Товар вважається переданим Продавцем і прийнятим Покупцем з моменту прийняття Товару на складі ПрАТ «ІНТЕРКОРН КОРН ПРОСЕССІНГ ІНДАСТРІ» (в подальшому - «Комбінат»), який знаходиться за адресою: м.Дніпро, вул. Маршала Малиновського, 120.

Продавець зобов`язується здійснити поставку Товару на склад Комбінату за власний рахунок та в термін, вказаний у Додатках до жданого Договору. Поставка Товару здійснюється окремими партіями автомобільним транспортом (Кожне авто обов`язково повинно бути затентоване).

Прийнятні за Кількістю та Якістю Товару, що надійшов на ім`я Покупця, здійснюється Комбінатом згідно з умовами договорів, укладених між Комбінатом та Покупцем.

Дата та кількість транспортних одиниць Продавця на добу, що будуть постачати Товар на склад Комбінату, узгоджуються в усній формі по телефону, або шляхом обміну повідомленнями в електронній формі або іншим погодженим способом.

Згідно із п.2.2. цього Договору, кожна транспортна одиниця Товару повинна супроводжуватися товарно-транспортною накладною встановленого зразку та оформленою відповідно до вимог нормативних актів України. В графі «Вантажоодержувач» ТТН повинно зазначатись: ПрАТ «ІНТЕРКОРН КОРН ПРОСЕССІНГ ІНДАСТРІ» для ТОВ "Інтерстарч Україна».

Відповідно до п. 4.1.цього Договору, Сторони Договору узгоджують кількість та базисну ціну за Товар з урахуванням ПДВ та зазначають їх у Додатках до цього Договору. Базисна ціна є ціною заводну тонну Товару, якість якого відповідає базисним показникам, (не перевищує), встановленим у Додатку. Якщо показники якості поставленої партії Товару перевищують встановлені Додатком базисні показники, ціна на такий Товар розраховується виходячи з узгодженої фазисної ціни згідно з формулою, зазначеною в Додатку

Ціна Товару в партії остаточно визначається в Протоколах узгодження ціни за методом середньозваженої ціни та зазначається в рядку "Підсумок" графи "Розрахункова ціна" Протоколу. Підписаний Сторонами Протокол узгодження ціни є невід`ємною частішою Договору.

Ціна Договору визначається в розмірі загальної вартості всіх партій товару поставлених за цим Договором згідно з Протоколами узгодження ціни.

Узгоджена базисна ціна на Товар, що постачається згідно Додатків, дійсна протягом вказаного у такому Додатку строку поставки Товару та використовується Продавцем при оформленні ТТН на Товар, що перевозиться.

Обов`язки Сторін щодо, постачання Товару на умовах, визначених у Додатку припиняються: за вимогою будь-якої зі Сторін, в т.ч. шляхом надсилання листа на електронну адресу або факсом; з моменту набрання чинності наступного Договору.

Згідно із п.6.1. цього Договору, Покупець повинен здійснити оплату вартості поставленого Товару в розмірі 85% вартості партії поставленого Товару протягом 25 банківських днів з моменту надання документів, передбачених п. 10.8 цього Договору, якщо інший порядок оплати не передбачено додатковими угодами цього Договору. Остаточна оплата поставленої партії Товару в розмірі 15% здійснюється Покупцем на протязі 25 банківських днів з моменту надходження оригіналів документів, вказаних у п. 2.3. цього Договору, а у разі надходження документів (в т.ч. ТТН), які містять недоліки - з моменту усунення недоліків в таких документах, але не раніше належної реєстрації Продавцем в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних, виписаних у зв`язку з операціями за цим Договором. За відсутності претензій до виписаних Продавцем податкових накладних, Покупець зобов`язаний сплатити заборгованість на протязі 25 календарних днів після належної реєстрації останньої податкової накладної.

Відповідно до Додатку №1 до Договору №ІС-15193 від 21.09.2023 р. постачається зерно кукурудзи, загальна кількість товару, що постачається по Договору складає 5 000,000 т. (+/- 10%). Загальна вартість товару без ПДВ складає 24 122 800,00 грн., 14% ПДВ 3 377 192,00 грн. Загальна вартість з ПДВ складає 27 499 992,00 грн.

21 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРСТАРЧ УКРАЇНА» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» укладено технічну специфікацію до Договору поставки від 21.09.2023 р. №ІС-15193.

ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» було складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.10.2022 р. №12.

Згідно з інформацією, зазначеною у квитанції від 20.10.2022 р. №9216103681 зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

З метою надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН, ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» направило на адресу контролюючого органу повідомлення від 22.12.2022 р. №1 про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрація якої зупинено з додаванням документів, що підтверджують господарські операції, що на думку позивача, було цілком достатньою підставою для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за конкретним критерієм, підтверджуючих господарську операцію та підстави їх складання.

До повідомлення було додано такі документи: Договір поставки №ІС-15193 від 21.09.2022 р.; Додаток № 1 до договору №ІС-15193 від 21.09.2022 р.; Довіреність №12/08-22 від 25.08.2022 р.; рахунок-фактура №1 від 21.09.2022 р.; рахунок-фактура №2 від 22.09.2022 р.; рахунок-фактура №3 від 23.09.2022 р.; рахунок-фактура №4 від 24.09.2022 р.; рахунок-фактура №5 від 25.09.2022 р.; рахунок-фактура №6 від 26.09.2022 р.; рахунок-фактура №7 від 28.09.2022 р.; рахунок-фактура №8 від 30.09.2022 р.; рахунок-фактура №1 від 01.10.2022 р.; рахунок-фактура №2 від 02.10.2022 р.; рахунок-фактура №3 від 03.10.2022 р.; рахунок-фактура №4 від 04.10.2022 р.; рахунок-фактура №5 від 05.10.2022 р.; рахунок-фактура №6 від 06.10.2022 р.; рахунок-фактура №7 від 07.10.2022 р.; рахунок-фактура №8 від 08.10.2022 р.; рахунок-фактура №9 від 09.10.2022 р.; рахунок-фактура №10 від 11.10.2022 р.; рахунок-фактура №11 від 12.10.2022 р.; рахунок-фактура №12 від 13.10.2022 р.; рахунок-фактура №13 від 21.10.2022 р.; видаткова накладна №1 від 21.09.2022 р.; видаткова накладна №2 від 22.09.2022 р.; видаткова накладна №3 від 23.09.2022 р.; видаткова накладна №4 від 24.09.2022 р; видаткова накладна №5 від 25.09.2022 р.; видаткова накладна №6 від 26.09.2022 р.; видаткова накладна №7 від 28.09.2022 р.; видаткова накладна №8 від 30.09.2022 р.; видаткова накладна №1 від 01.10.2022 р.; видаткова накладна №2 від 02.10.2022 р.; видаткова накладна №3 від 03.10.2022 р.; видаткова накладна №4 від 04.10.2022 р.; видаткова накладна №5 від 05.10.2022 р.; видаткова накладна №6 від 06.10.2022 р.; видаткова накладна №7 від 07.10.2022 р.; видаткова накладна №8 від 08.10.2022 р.; видаткова накладна №9 від 09.10.2022 р.; видаткова накладна №10 від 11.10.2022 р.; видаткова накладна №11 від 12.10.2022 р.; видаткова накладна №12 від 13.10.2022 р.; видаткова накладна №13 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 1 від 21.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №2 від 21.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №3 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №4 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №5 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 6 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №7 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №8 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 9 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №10 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №11 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №12 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №13 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №14 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 15 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №16 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №16 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №17 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №18 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №19 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №20 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №21 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №22 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №23 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №24 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №25 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №26 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №27 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №28 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №29 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №30 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №31 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №32 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №33 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №34 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №35 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №36 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №37 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №38 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №39 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №40 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №41 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №46 від 30.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №47 від 30.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №48 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №42 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №43 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №44 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №45 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №49 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №50 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №51 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №52 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №53 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №54 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №55 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №56 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №57 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №58 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №59 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №60 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №61 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №62 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №63 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №64 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №65 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №66 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №67 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №69 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №70 від 04.10.2022 р.;товарно-транспортна накладна №71 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №72 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №73 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №74 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №75 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №78 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №70 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №79 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №80 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №81 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №82 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №83 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №84 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №85 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №86 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №87 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №88 від 07.10.2022 р.;товарно-транспортна накладна №89 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №90 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №91 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №92 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №94 від 08.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №95 від 08.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №96 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №97 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №98 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №99 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №99/1 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №100 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №101 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №102 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №103 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №104 від 13.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 105 від 13.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №106 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №107 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №108 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №109 від 21.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 21.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 22.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 23.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 24.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 25.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 26.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 28.09.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 30.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 01.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 02.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 03.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 04.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 05.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 06.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 07.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 08.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 09.10.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 11.10.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 12.1012022 р.;протоколи узгодження ціни від 13.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 21.10.2022 р.; платіжне доручення № 722468392 від 24.10.2022 р.; платіжне доручення №2179854308 від 26.10.2022 р.;платіжне доручення № 1284863883 від 28.10.2022 р.; платіжне доручення № 1610861093 від 28.10.2022 р.; платіжне доручення № 1736886585 від 3.11.2022 р.; платіжне доручення № 1717205098 від 4.11.2022 р.; платіжне доручення №1553307286 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення № 3693083626 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення №615304719 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення № 1313448897 від 10.11.2022 р.; платіжне доручення № 1161706153 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 1716561235 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 2219571790 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення №3202831060 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 754178248 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення №228918584 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 2654905172 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 3485780172 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 1887786340 від 14.11.2022 р.; платіжне доручення № 2151074435 від 14.11.2022 р.; платіжне доручення № 3384083932 від 23.11.2022 р.; акт звіряння взаємних розрахунків за період 21.09.2022 р.- 22.09.2022 р.; картка аналізу зерна від 21.09.2022 р.; свідоцтво про право власності на нерухоме майно №483751 від 28.04.2005 р.; свідоцтво про право власності (комплекс тракторної бригади) №483712 від 26.07.2005 р.; свідоцтво про право власності (механізований тік) №483657 від 12.05.2005 р.; довідка №132 від 16.02.2021 р. (Волинська територіальна громада); довідка №78 від 10.02.2021 р. (Першотравенський старостинський округ); договір №05/08/2020 від 05.08.2020 р.; акт здачі-прийняття робіт №п-00000024 від 30.09.2022 р.; акт здачі-прийняття робіт №п-00000032 від 21.10.2022 р.; договір поставки нафтопродуктів № 1073-2015 від 02.07.2015 р.; рахунок на оплату №3 036 від 31.03.2021 р.; акт приймання-передачі № 303036 від 31.03.2021 р.; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік, квитанція №2; довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 р.; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність Форма №20-ОПП, квитанція №2; фінансова звітність малого підприємства за 2021 р., квитанція №2; ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) №04160414202000453 від 18.02.2020 р.; звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 січня 2022 року, форма №29-сг, квитанція №2; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року, форма №4-сг, квитанція №2; оборотно сальдова відомість по рахунку 36.1.

У пояснення від 22.12.2022 р. №1 до повідомлення від 22.12.2022 р. №1 зазначено, що ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» є виробником сільськогосподарської продукції, а саме вирощує соняшник, кукурудзу, озиму пшеницю. ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» зареєстровано у реєстраційній службі в Державному реєстрі підприємств організацій України від 30.09.2004 р. за №12021210000000018. Місцезнаходження юридичної особи є : 51600, Дніпропетровська область, Кам`янський район, м.Верхньодніпровськ, вул.Київська, буд.1. Верхньодніпровськ, вул. Київська, буд.1. ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» підтримує збройні сили України та надавало допомогу, а саме: придбано та передано такі ТМЦ: будівельні матеріали, дизельне паливо, продукти, взуття, лікарські засоби, засоби особистої гігієни. На даний час підприємство продовжує працювати, не дивлячись на всі труднощі. Види діяльності за КВЕД 01.11 Вирощування зернових (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Підприємство нараховує та сплачує в установлені терміни податки та збори в повному розмірі. Заборгованість відсутня. В оренді підприємства, яке є платником єдиного податку 4-ї групи, в 2021 році є 1667,22 га, які знаходяться на території Водянської територіальної громади - 960,27, Першотравенського старостинського округу 646,26 га, Дмитрівської територіальної громади - 60,69 га. В 2021 році посіяно кукурудзи на площі 789,00 га, зібрано 39 105,16 центнера. Станом на 1 вересня 2022 року, залишок зерна кукурудзи складає 66983,10 центнера. Для проведення комплексу сільськогосподарських робіт проводилася купівля паливно-мастильних матеріалів, насіння, добрив, засобів захисту рослин, пестицидів, інсектицидів для боротьби зі шкідниками сільськогосподарських культур, які внесено на всю площу посіву з дотриманням технології обробітку. Запасні частини, шини ремонті матеріали використані для поточного та капітального ремонту техніки. Вище зазначені товарно-матеріальні цінності придбавалися у таких відомих виробників, як ПП «ЗотА» (ЄДРПОУ 32366555), ПП «Агрохім Альянс» (ЄДРПОУ 6826227), ТОВ «ТАГО ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 39977229), TOB «ТОРГОВИЙ ДІМ «СОКАР» (ЄДРПОУ 37037544), ТОВ «АГРОТЕК ІНВЕСТ» (ЄДРПОУ 36573198), ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ТЕХОПОЛЬ» (ЄДРПОУ 41461659), ТОВ Фірма «ДУЕТ» (ЄДРПОУ 20239195), ПП «АГРО-СТАНДАРТ» (ЄДРПОУ 32448449), ТОВ «АГРОТЕК» (ЄДРГІОУ 32232765), ТОВ «ПАФ ГАРАНТ» (ЄДРПОУ 32478714), ПП «БЛР» (ЄДРПОУ 38645171), ТОВ «АГРОКОНТИНЕНТАЛЬ» (ЄДРПОУ 42940948) та ін. На балансі підприємства обліковуються власні основні фонди на суму 9 104,8 тис. грн.., в тому числі трактора, комбайни, вантажні автомобілі. Для вирощування сільськогосподарської продукції підприємство забезпечене складськими приміщеннями: складами, майстернями, механічним током, тракторною бригадою, автогаражем. Середньорічна кількість працівників зайнятих на вирощуванні сільгосппродукції складає 22 чоловіка. За 2021 рік господарством сплачено: ЄСВ -351 600,88 грн.; орендної плати за землю - 494 579,48 грн.; єдиного податку 4-ї групи - 452 381,05 грн.; нараховано заробітної плати - 1 671 926,64 грн.; перераховано податку з фізичних осіб із заробітної плати - 282 963,70 грн. Військового збору із зарплати - 25 078,90 грн.; нараховано і виплачено орендної плати за земельні ділянки за 2021 рік - 2 169 051,13 грн.; перераховано податку з фізичних осіб із орендної плати за земельні ділянки - 390 429,20 грн.; Військового збору із фізичних осіб із орендної плати за земельні ділянки - 32 535,77 грн. Відповідно до заблокованих податкових накладних, зокрема, від 13.10.2022 р. №12 за зерно кукурудзи на суму 266 095,89 грн., в т.ч. ПДВ - 32 678,44 грн., 13.10.2022 р. відбулося відвантаження зерна кукурудзи по видатковій накладній від 13.10.2022 р. №12 в кількості 48,575 тон. Оплату було здійснено платіжними дорученнями. Відвантаження кукурудзи здійснювалось зі складу підприємства за адресою: вул.Виробнича, буд.7, с.Водяне, Кам`янський район, Дніпропетровська область, транспортом автомобільного перевізника ПП «БЛР», замовником якого є ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» (ЄДРПОУ 33214705). Підтверджено товарно-транспортними накладними. Розрахунки між підприємствами - безготівкова форма. Заборгованість по взаємних розрахунках станом на 22 грудня 2022 р. між ТОВ «Інтерстарч Україна» та ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» складає 2 064 705,56 грн. на користь ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З».

Відповідно до рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (надалі - Комісія) від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: надано неповний пакет документів, невідповідність вказаних тонн в ТТН з реалізацією.

Відповідно до протоколу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.04.2021 р. №162 встановлено, що 06.04.2021 р., за результатами розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єктів господарювання, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриманого в межах алгоритму дій, щодо віднесення ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» (код ЄДРПОУ 33214705), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платників податків.

Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків від 06.04.2021 р. №955 ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

У графі «Податкова інформація» відповідачем-1 зазначено таке: «наявна податкова інформація структурного підрозділу стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операцій».

Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків від 20.05.2021 р. №1661 ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З», з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 12.02.2021 р. №1, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

У графі «Податкова інформація» відповідачем-1 зазначено таке: «наявна податкова інформація структурного підрозділу стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операцій».

Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків від 27.09.2021 р. №2402 ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-З», з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.09.2021 р. №1, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

У графі «Податкова інформація» відповідачем-1 зазначено таке: «підприємством надано повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі».

Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п.201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із приписами п.201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами, далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з інформацією, зазначеною у квитанції від 20.10.2022 р. №9216103681 зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Крім того, суд звертає увагу, що запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації цієї податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття рішення.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019р. у справі №815/2985/18 (адміністративне провадження №К/9901/14651/19).

Так, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.

Вказана правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду (справи №822/1817/18, №821/1173/17, №1940/1950/18, 805/3956/18-а, та ін.).

Як зазначив Верховний Суд, зокрема, у постанові від 10.04.2020 року у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18), недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.

Зміст оскаржуваного рішення дає підстави стверджувати, що Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначила документів, які є достатніми для підтвердження реальності цих господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.

Як встановлено судом, оскаржуваним рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (надалі - Комісія) від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В додатковій інформації зазначено, що надане неповний пакет документів, невідповідність вказаних тонн в ТТН з реалізацією.

Так, у рішенні від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 зазначено лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів.

При цьому, суд звертає увагу, що контролюючим органом всупереч формі самого рішення про відмову в реєстрації ПН не зазначено (не підкреслено), які саме документи відсутні, не зазначено конкретних документів, яких не надано.

Крім цього, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в ЄРПН за відсутності конкретної пропозиції контролюючого органу про надання певних (конкретних) документів, свідчить про протиправність такого рішення.

Також, суд зазначає, що контролюючим органом всупереч формі самого рішення про відмову в реєстрації ПН не зазначено конкретних документів у графі «Додаткова інформація».

Зазначення в графі «Додаткова інформація» про надання неповного пакету документів та невідповідність вказаних тонн в ТТН з реалізацією не є виконанням вимог щодо зазначення конкретних документів.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що у контролюючого органу станом на час розгляду комісією документів були письмові пояснення позивача з доданими первинними документами, які платником долучено на власний розсуд з метою підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній від 13.10.2022 р. №12.

При цьому, суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарських операцій, на підставі яких позивачем складено податкову накладну від 13.10.2022 р. №12, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

За таких обставин, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів щодо проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також те, що первинні документи разом із поясненнями надавались контролюючому органу, достатність яких для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних не спростована відповідачами, враховуючи також встановлену судом необґрунтованість зупинення їх реєстрації, суд дійшов висновку, що відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідач-1 діяв протиправно.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, рішення відповідача-1 від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 не відповідають вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, оскільки винесені відповідачем-1 не на підставі та не у спосіб, передбачений законодавством, та не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправними та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладених, суд зазначає таке.

Відповідно до положень п.19, п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (п. 20 Порядку №1246).

Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію органів ДПС України щодо реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Як встановлено судом, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданій на реєстрацію в ЄРПН податковим накладним. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 р. в справі "Чуйкіна проти України" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява № 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom, пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) ".

При цьому, суд зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних не є дискреційними, з огляду на таке.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2010 року № 1380/5 передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:

1) за допомогою оціночних понять, наприклад: "за наявності поважних причин орган вправі надати …", "у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити…", "рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам…" тощо;

2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;

3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;

4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.

Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

У такому випадку дійсно суд, за загальним правилом, не завжди може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки, як правило, який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.

Натомість, у цій справі, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій - зареєструвати податкову накладну, в іншому випадку, такі дії є неправомірними, тобто у відповідача у спірних правовідносинах існував лише один правомірний варіант поведінки (зареєструвати податкову накладну) і він не мав законної можливості на власний адміністративний розсуд (дискрецію) не зареєструвати таку накладну.

Умовами для реєстрації податкової накладної законодавство визначає цілком визначені матеріально-правові факти, а не бажання на вільний розсуд (дискрецію) податкового органу.

В іншому випадку законодавець формулює відповідні положення закону із застосуванням формулювань на зразок податковий орган може зареєструвати податкову накладну чи податковий орган має право зареєструвати податкову накладну тощо, щоб вказувало на те, що це залежить виключно від його розсуду, а не від виконання платником передбачених законом умов.

Отже, повноваження відповідача у спірних правовідносинах не є дискреційними.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» від 13.10.2022 р. №12 за датою її подання до реєстрації 20.10.2022 р.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн. згідно з платіжної інструкції від 20.04.2023 р. №234, який підлягає відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цієї суми коштів з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 242-244, 246, 250, 254, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації від 06.01.2023 р. №8041777/33214705, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 13.10.2022 р. №12, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (вул.Київська, 1, буд.1, м.Верхньодніпровськ, 51600, код ЄДРПОУ 33214705) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію 20.10.2022 р.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська, 17а, м.Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (вул.Київська, 1, буд.1, м.Верхньодніпровськ, 51600, код ЄДРПОУ 33214705)судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1342,00 грн.

Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (вул.Київська, 1, буд.1, м.Верхньодніпровськ, 51600, код ЄДРПОУ 33214705) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1342,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.

Суддя А.В. Савченко

Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112464476
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/7801/23

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 26.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні