ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 жовтня 2023 року м. Дніпросправа № 160/7801/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року (суддя Савченко А.В.) по справі №160/7801/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Союз-Терра-3»» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и В :
ТОВ «Союз-Терра-3» звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області як відокремленого підрозділу від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.10.2022 р. №12 датою її фактичного отримання.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарської операції складено податкову накладну №12 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено, та зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена оскільки ПН/РК відповідає критеріям п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Позивачем направлено в електронному вигляді до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копії документів на підтвердження реальності здійснення операції по зазначеній податковій накладній. Однак, Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у реєстрації податкової накладної. Вказуючи на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, а також на те, що господарська операції, за якою складено податкову накладну, підтверджуються належними первинними документами, чому Комісією не надано жодної оцінки, позивач просив суд визнати протиправними та скасувати рішення Комісії та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023
року адміністративний позов задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції фактично виходив з необґрунтованості рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час опрацювання поданої позивачем податкової накладної було встановлено підстави для зупинення її реєстрації відповідно до приписів постанови КМУ від 11.12.2019 №1165. Оскільки, платником не було надано копії необхідних документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, то Комісією було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН. За позицією скаржника судом першої інстанції не було надано належної оцінки вказаним обставинам та безпідставно задоволено заявлений позов. Також відповідач не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визначення такого способу захисту права як зобов`язання зареєструвати податкову накладну, оскільки, за його позицією, такий спосіб захисту є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю СОЮЗ-ТЕРРА-3 (код ЄДРПОУ 33214705) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.12.2021 р. р., номер запису 1002021070029000018.
Основним видом економічно діяльності ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-3 є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
21 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ІНТЕРСТАРЧ УКРАЇНА та Товариством з обмеженою відповідальністю СОЮЗ-ТЕРРА-3 укладено поставки №ІС-15193 про зобов`язання поставити і передати у власність Покупцю сільськогосподарську продукцію в асортименті, за ціною, якістю, у кількості та на умовах, узгоджених з Покупцем і вказаних у даному Договорі та Додатках до даного Договору, а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його на умовах цього Договору (п.1.1. цього Договору).
Відповідно до п.2.1. цього Договору якщо сторони не домовились про інше, Товар вважається переданим Продавцем і прийнятим Покупцем з моменту прийняття Товару на складі ПрАТ ІНТЕРКОРН КОРН ПРОСЕССІНГ ІНДАСТРІ (в подальшому - Комбінат), який знаходиться за адресою: м.Дніпро, вул. Маршала Малиновського, 120.
Продавець зобов`язується здійснити поставку Товару на склад Комбінату за власний рахунок та в термін, вказаний у Додатках до жданого Договору. Поставка Товару здійснюється окремими партіями автомобільним транспортом (Кожне авто обов`язково повинно бути затентоване).
Прийнятні за Кількістю та Якістю Товару, що надійшов на ім`я Покупця, здійснюється Комбінатом згідно з умовами договорів, укладених між Комбінатом та Покупцем.
Дата та кількість транспортних одиниць Продавця на добу, що будуть постачати Товар на склад Комбінату, узгоджуються в усній формі по телефону, або шляхом обміну повідомленнями в електронній формі або іншим погодженим способом.
Згідно із п.2.2. цього Договору, кожна транспортна одиниця Товару повинна супроводжуватися товарно-транспортною накладною встановленого зразку та оформленою відповідно до вимог нормативних актів України. В графі Вантажоодержувач ТТН повинно зазначатись: ПрАТ ІНТЕРКОРН КОРН ПРОСЕССІНГ ІНДАСТРІ для ТОВ "Інтерстарч Україна.
Відповідно до п. 4.1.цього Договору, Сторони Договору узгоджують кількість та базисну ціну за Товар з урахуванням ПДВ та зазначають їх у Додатках до цього Договору. Базисна ціна є ціною заводну тонну Товару, якість якого відповідає базисним показникам, (не перевищує), встановленим у Додатку. Якщо показники якості поставленої партії Товару перевищують встановлені Додатком базисні показники, ціна на такий Товар розраховується виходячи з узгодженої фазисної ціни згідно з формулою, зазначеною в Додатку
Ціна Товару в партії остаточно визначається в Протоколах узгодження ціни за методом середньозваженої ціни та зазначається в рядку "Підсумок" графи "Розрахункова ціна" Протоколу. Підписаний Сторонами Протокол узгодження ціни є невід`ємною частішою Договору.
Ціна Договору визначається в розмірі загальної вартості всіх партій товару поставлених за цим Договором згідно з Протоколами узгодження ціни.
Узгоджена базисна ціна на Товар, що постачається згідно Додатків, дійсна протягом вказаного у такому Додатку строку поставки Товару та використовується Продавцем при оформленні ТТН на Товар, що перевозиться.
Обов`язки Сторін щодо, постачання Товару на умовах, визначених у Додатку припиняються: за вимогою будь-якої зі Сторін, в т.ч. шляхом надсилання листа на електронну адресу або факсом; з моменту набрання чинності наступного Договору.
Згідно із п.6.1. цього Договору, Покупець повинен здійснити оплату вартості поставленого Товару в розмірі 85% вартості партії поставленого Товару протягом 25 банківських днів з моменту надання документів, передбачених п. 10.8 цього Договору, якщо інший порядок оплати не передбачено додатковими угодами цього Договору. Остаточна оплата поставленої партії Товару в розмірі 15% здійснюється Покупцем на протязі 25 банківських днів з моменту надходження оригіналів документів, вказаних у п. 2.3. цього Договору, а у разі надходження документів (в т.ч. ТТН), які містять недоліки - з моменту усунення недоліків в таких документах, але не раніше належної реєстрації Продавцем в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних, виписаних у зв`язку з операціями за цим Договором. За відсутності претензій до виписаних Продавцем податкових накладних, Покупець зобов`язаний сплатити заборгованість на протязі 25 календарних днів після належної реєстрації останньої податкової накладної.
Відповідно до Додатку №1 до Договору №ІС-15193 від 21.09.2023 р. постачається зерно кукурудзи, загальна кількість товару, що постачається по Договору складає 5 000,000 т. (+/- 10%). Загальна вартість товару без ПДВ складає 24 122 800,00 грн., 14% ПДВ 3 377 192,00 грн. Загальна вартість з ПДВ складає 27 499 992,00 грн.
21 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ІНТЕРСТАРЧ УКРАЇНА та Товариством з обмеженою відповідальністю СОЮЗ-ТЕРРА-3 укладено технічну специфікацію до Договору поставки від 21.09.2023 р. №ІС-15193.
ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-3 було складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.10.2022 р. №12.
Згідно з інформацією, зазначеною у квитанції від 20.10.2022 р. №9216103681 зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 13.10.2022 р. №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН, ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-3 направило на адресу контролюючого органу повідомлення від 22.12.2022 р. №1 про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрація якої зупинено з додаванням документів, що підтверджують господарські операції, що на думку позивача, було цілком достатньою підставою для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за конкретним критерієм, підтверджуючих господарську операцію та підстави їх складання.
До повідомлення було додано такі документи: Договір поставки №ІС-15193 від 21.09.2022 р.; Додаток № 1 до договору №ІС-15193 від 21.09.2022 р.; Довіреність №12/08-22 від 25.08.2022 р.; рахунок-фактура №1 від 21.09.2022 р.; рахунок-фактура №2 від 22.09.2022 р.; рахунок-фактура №3 від 23.09.2022 р.; рахунок-фактура №4 від 24.09.2022 р.; рахунок-фактура №5 від 25.09.2022 р.; рахунок-фактура №6 від 26.09.2022 р.; рахунок-фактура №7 від 28.09.2022 р.; рахунок-фактура №8 від 30.09.2022 р.; рахунок-фактура №1 від 01.10.2022 р.; рахунок-фактура №2 від 02.10.2022 р.; рахунок-фактура №3 від 03.10.2022 р.; рахунок-фактура №4 від 04.10.2022 р.; рахунок-фактура №5 від 05.10.2022 р.; рахунок-фактура №6 від 06.10.2022 р.; рахунок-фактура №7 від 07.10.2022 р.; рахунок-фактура №8 від 08.10.2022 р.; рахунок-фактура №9 від 09.10.2022 р.; рахунок-фактура №10 від 11.10.2022 р.; рахунок-фактура №11 від 12.10.2022 р.; рахунок-фактура №12 від 13.10.2022 р.; рахунок-фактура №13 від 21.10.2022 р.; видаткова накладна №1 від 21.09.2022 р.; видаткова накладна №2 від 22.09.2022 р.; видаткова накладна №3 від 23.09.2022 р.; видаткова накладна №4 від 24.09.2022 р; видаткова накладна №5 від 25.09.2022 р.; видаткова накладна №6 від 26.09.2022 р.; видаткова накладна №7 від 28.09.2022 р.; видаткова накладна №8 від 30.09.2022 р.; видаткова накладна №1 від 01.10.2022 р.; видаткова накладна №2 від 02.10.2022 р.; видаткова накладна №3 від 03.10.2022 р.; видаткова накладна №4 від 04.10.2022 р.; видаткова накладна №5 від 05.10.2022 р.; видаткова накладна №6 від 06.10.2022 р.; видаткова накладна №7 від 07.10.2022 р.; видаткова накладна №8 від 08.10.2022 р.; видаткова накладна №9 від 09.10.2022 р.; видаткова накладна №10 від 11.10.2022 р.; видаткова накладна №11 від 12.10.2022 р.; видаткова накладна №12 від 13.10.2022 р.; видаткова накладна №13 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 1 від 21.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №2 від 21.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №3 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №4 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №5 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 6 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №7 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №8 від 22.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 9 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №10 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №11 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №12 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №13 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №14 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 15 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №16 від 23.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №16 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №17 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №18 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №19 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №20 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №21 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №22 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №23 від 24.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №24 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №25 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №26 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №27 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №28 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №29 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №30 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №31 від 25.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №32 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №33 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №34 від 26.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №35 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №36 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №37 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №38 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №39 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №40 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №41 від 28.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №46 від 30.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №47 від 30.09.2022 р.; товарно-транспортна накладна №48 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №42 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №43 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №44 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №45 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №49 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №50 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №51 від 01.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №52 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №53 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №54 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №55 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №56 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №57 від 02.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №58 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №59 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №60 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №61 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №62 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №63 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №64 від 03.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №65 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №66 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №67 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №69 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №70 від 04.10.2022 р.;товарно-транспортна накладна №71 від 04.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №72 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №73 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №74 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №75 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №78 від 05.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №70 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №79 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №80 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №81 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №82 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №83 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №84 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №85 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №86 від 06.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №87 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №88 від 07.10.2022 р.;товарно-транспортна накладна №89 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №90 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №91 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №92 від 07.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №94 від 08.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №95 від 08.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №96 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №97 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №98 від 09.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №99 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №99/1 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №100 від 11.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №101 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №102 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №103 від 12.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №104 від 13.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна № 105 від 13.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №106 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №107 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №108 від 21.10.2022 р.; товарно-транспортна накладна №109 від 21.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 21.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 22.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 23.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 24.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 25.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 26.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 28.09.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 30.09.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 01.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 02.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 03.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 04.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 05.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 06.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 07.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 08.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 09.10.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 11.10.2022 р.;протоколи узгодження ціни від 12.1012022 р.;протоколи узгодження ціни від 13.10.2022 р.; протоколи узгодження ціни від 21.10.2022 р.; платіжне доручення № 722468392 від 24.10.2022 р.; платіжне доручення №2179854308 від 26.10.2022 р.;платіжне доручення № 1284863883 від 28.10.2022 р.; платіжне доручення № 1610861093 від 28.10.2022 р.; платіжне доручення № 1736886585 від 3.11.2022 р.; платіжне доручення № 1717205098 від 4.11.2022 р.; платіжне доручення №1553307286 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення № 3693083626 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення №615304719 від 9.11.2022 р.; платіжне доручення № 1313448897 від 10.11.2022 р.; платіжне доручення № 1161706153 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 1716561235 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 2219571790 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення №3202831060 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 754178248 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення №228918584 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 2654905172 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 3485780172 від 11.11.2022 р.; платіжне доручення № 1887786340 від 14.11.2022 р.; платіжне доручення № 2151074435 від 14.11.2022 р.; платіжне доручення № 3384083932 від 23.11.2022 р.; акт звіряння взаємних розрахунків за період 21.09.2022 р.- 22.09.2022 р.; картка аналізу зерна від 21.09.2022 р.; свідоцтво про право власності на нерухоме майно №483751 від 28.04.2005 р.; свідоцтво про право власності (комплекс тракторної бригади) №483712 від 26.07.2005 р.; свідоцтво про право власності (механізований тік) №483657 від 12.05.2005 р.; довідка №132 від 16.02.2021 р. (Волинська територіальна громада); довідка №78 від 10.02.2021 р. (Першотравенський старостинський округ); договір №05/08/2020 від 05.08.2020 р.; акт здачі-прийняття робіт №п-00000024 від 30.09.2022 р.; акт здачі-прийняття робіт №п-00000032 від 21.10.2022 р.; договір поставки нафтопродуктів № 1073-2015 від 02.07.2015 р.; рахунок на оплату №3 036 від 31.03.2021 р.; акт приймання-передачі № 303036 від 31.03.2021 р.; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік, квитанція №2; довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 р.; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність Форма №20-ОПП, квитанція №2; фінансова звітність малого підприємства за 2021 р., квитанція №2; ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) №04160414202000453 від 18.02.2020 р.; звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 січня 2022 року, форма №29-сг, квитанція №2; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року, форма №4-сг, квитанція №2; оборотно сальдова відомість по рахунку 36.1.
У пояснення від 22.12.2022 р. №1 до повідомлення від 22.12.2022 р. №1 зазначено, що ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-З є виробником сільськогосподарської продукції, а саме вирощує соняшник, кукурудзу, озиму пшеницю. ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-З зареєстровано у реєстраційній службі в Державному реєстрі підприємств організацій України від 30.09.2004 р. за №12021210000000018. Місцезнаходження юридичної особи є : 51600, Дніпропетровська область, Кам`янський район, м.Верхньодніпровськ, вул.Київська, буд.1. Верхньодніпровськ, вул. Київська, буд.1 Види діяльності за КВЕД 01.11 Вирощування зернових (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Підприємство нараховує та сплачує в установлені терміни податки та збори в повному розмірі. Заборгованість відсутня. В оренді підприємства, яке є платником єдиного податку 4-ї групи, в 2021 році є 1667,22 га, які знаходяться на території Водянської територіальної громади - 960,27, Першотравенського старостинського округу 646,26 га, Дмитрівської територіальної громади - 60,69 га. В 2021 році посіяно кукурудзи на площі 789,00 га, зібрано 39 105,16 центнера. Станом на 1 вересня 2022 року, залишок зерна кукурудзи складає 66983,10 центнера. Для проведення комплексу сільськогосподарських робіт проводилася купівля паливно-мастильних матеріалів, насіння, добрив, засобів захисту рослин, пестицидів, інсектицидів для боротьби зі шкідниками сільськогосподарських культур, які внесено на всю площу посіву з дотриманням технології обробітку. Запасні частини, шини ремонті матеріали використані для поточного та капітального ремонту техніки. Вище зазначені товарно-матеріальні цінності придбавалися у таких відомих виробників, як ПП ЗотА (ЄДРПОУ 32366555), ПП Агрохім Альянс (ЄДРПОУ 6826227), ТОВ ТАГО ТРЕЙД (ЄДРПОУ 39977229), TOB ТОРГОВИЙ ДІМ СОКАР (ЄДРПОУ 37037544), ТОВ АГРОТЕК ІНВЕСТ (ЄДРПОУ 36573198), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ ТЕХОПОЛЬ (ЄДРПОУ 41461659), ТОВ Фірма ДУЕТ (ЄДРПОУ 20239195), ПП АГРО-СТАНДАРТ (ЄДРПОУ 32448449), ТОВ АГРОТЕК (ЄДРГІОУ 32232765), ТОВ ПАФ ГАРАНТ (ЄДРПОУ 32478714), ПП БЛР (ЄДРПОУ 38645171), ТОВ АГРОКОНТИНЕНТАЛЬ (ЄДРПОУ 42940948) та ін. На балансі підприємства обліковуються власні основні фонди на суму 9 104,8 тис. грн.., в тому числі трактора, комбайни, вантажні автомобілі. Для вирощування сільськогосподарської продукції підприємство забезпечене складськими приміщеннями: складами, майстернями, механічним током, тракторною бригадою, автогаражем. Середньорічна кількість працівників зайнятих на вирощуванні сільгосппродукції складає 22 чоловіка. За 2021 рік господарством сплачено: ЄСВ -351 600,88 грн.; орендної плати за землю - 494 579,48 грн.; єдиного податку 4-ї групи - 452 381,05 грн.; нараховано заробітної плати - 1 671 926,64 грн.; перераховано податку з фізичних осіб із заробітної плати - 282 963,70 грн. Військового збору із зарплати - 25 078,90 грн.; нараховано і виплачено орендної плати за земельні ділянки за 2021 рік - 2 169 051,13 грн.; перераховано податку з фізичних осіб із орендної плати за земельні ділянки - 390 429,20 грн.; Військового збору із фізичних осіб із орендної плати за земельні ділянки - 32 535,77 грн. Відповідно до заблокованих податкових накладних, зокрема, від 13.10.2022 р. №12 за зерно кукурудзи на суму 266 095,89 грн., в т.ч. ПДВ - 32 678,44 грн., 13.10.2022 р. відбулося відвантаження зерна кукурудзи по видатковій накладній від 13.10.2022 р. №12 в кількості 48,575 тон. Оплату було здійснено платіжними дорученнями. Відвантаження кукурудзи здійснювалось зі складу підприємства за адресою: вул.Виробнича, буд.7, с.Водяне, Кам`янський район, Дніпропетровська область, транспортом автомобільного перевізника ПП БЛР, замовником якого є ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-З (ЄДРПОУ 33214705). Підтверджено товарно-транспортними накладними. Розрахунки між підприємствами - безготівкова форма. Заборгованість по взаємних розрахунках станом на 22 грудня 2022 р. між ТОВ Інтерстарч Україна та ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-З складає 2 064 705,56 грн. на користь ТОВ СОЮЗ-ТЕРРА-З.
Відповідно до рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (надалі - Комісія) від 06.01.2023 р. №8041777/33214705 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: надано неповний пакет документів, невідповідність вказаних тон в ТТН з реалізацією.
Не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, з огляду на таке.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
У відповідності із п.5 Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості платника податку.
У свою чергу, постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Критерії ризиковості платника податку (далі Критерії).
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість ( Додаток 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), на який у спірному випадку послався відповідач, визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Встановлені обставини справи свідчать про те, що ТОВ «Союз-Терра-3» рішенням контролюючого органу було віднесено до ризикових платників податків. І саме вказані обставини стали підставою для зупинення реєстрації податкової накладної
Надаючи оцінку підставам зупинення реєстрації податкової накладної, слід звернути увагу на те, що сам факт віднесення позивача до ризикових платників податків, не може бути підставою для висновку про те, що будь-яка податкова накладна, складена від імені позивача, не може бути зареєстрована в ЄРПН. Вказаний факт лише обумовлює необхідність детального дослідження контролюючим органом інформації, зазначеній в такій податковій накладній. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної, контролюючий орган має обов`язок не лише повідомити платнику підстави зупинення реєстрації податкової накладної, а і повідомити про необхідність надання конкретно визначених первинних чи інших документів, які, на думку контролюючого органу, можуть підтвердити інформацію, зазначену в податковій накладній. У спірному випадку надіслана позивачу квитанція містить вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
В той же час, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію ризиковості здійснення операцій. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв ризиковості здійснення операцій, при цьому не зазначення такого критерію(їв) ризиковості платника податку та/або критерію(їв) ризиковості здійснення операцій, та без зазначення переліку документів, які пропонується надати контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Встановлені обставини справи також свідчать про те, що позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарській операції, що відповідачами не заперечується.
На час прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.
В оскаржуваному рішенні зазначено твердження: «ненадання платником копій документів». В графі «Додаткова інформація» зазначено: надано неповний пакет документів, невідповідність вказаних тон в ТТН з реалізацією.
З приводу таких мотивів прийняття оскаржуваного рішення, слід зазначити те, що позивачем на адресу контролюючого органу, після отримання квитанції про зупинення реєстрації ПН, було направлено пояснення та копії документів, перелік яких наведено вище. Надходження цих документів контролюючому органу відповідачами не заперечувалось. Надані документи стосувалися погодження товару (сільхозпродукція) - його виробництво позивачем; інформація про виробничі потужності позивача; первинні документи, що стосувалися господарської операції, інформація про яку зазначена в податковій накладній.
У свою чергу, контролюючий орган, приймаючи оскаржуване рішення, не надав оцінки поданим позивачем поясненням та документам.
З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити і те, що зазначення контролюючим органом лише про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, відповідачем зазначено про надання неповного пакету документів, але що є повним «пакетом документів» для господарської операції, інформацію про яку зазначено в податковій накладній, контролюючий орган не зазначає. Крім цього, відповідач вказує на невідповідність вказаних тон в ТТН з реалізацією. З цього приводу слід зазначити те, що позивачем на адресу контролюючого органу було подано ТТН, які стосувалися постачання товару в межах укладеного договору поставки №ІС-15193. При цьому, в межах цього договору здійснювалися поставки, інформація про які зазначена не лише у спірній податковій накладній, а і в інших податкових накладних реєстрація яких також була зупинена контролюючим органом. У зв`язку з чим позивачем контролюючому органу було надано усі ТТН, що стосувалися цього договору поставки, у тому числі ТТН №104 від 13.02.2022, №105 від 13.10.2022, які стосуються поставки, інформація про яку зазначена в спірній податковій накладній. При цьому, слід зазначити те, що якщо у контролюючого органу виникли сумніви щодо ваги вантажу, зазначеного в ПН та ТТН, то останній не був позбавлений можливості запитати відповідну інформацію у позивача.
Крім цього, суд враховує і те, що контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, не пропонував позивачу надати документи, які необхідні для вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних, а самі підстави для зупинення реєстрації податкової накладної взагалі не стосувалися не надання платником податку копій документів.
Отже наведене свідчить про необґрунтованість оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про необґрунтованість підстав рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної.
Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність оскарженого рішення відповідачів, суд першої інстанції вірно виходив із того, що належним способом захисту порушеного права є не лише скасування такого рішення, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо аргументів ГУ управління ДПС у Дніпропетровській області про дискреційні повноваження контролюючого органу.
Так, під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.
Дискреційні повноваження це комплекс прав і зобов`язань представників влади, як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.
У спірному випадку, реалізуючи свої владні повноваження, контролюючий орган, обираючи одне із альтернативних рішень, прийшов до висновку про те, що правильним рішенням є рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Тобто, відповідачем було реалізовано свої дискреційні повноваження шляхом прийняття оскарженого рішення.
Адміністративний суд під час розгляду справи та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, у разі скасування нормативно-правового акту або індивідуального акта, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (ч.3 ст.245 КАС України).
Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що задоволення позовних вимог позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскарженого рішення, яке були предметом судового контролю у межах цієї справи.
Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстав для його скасування не існує.
На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року по справі №160/7801/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.
Вступна та резолютивна частини проголошені 31.10.2023
Повне судове рішення складено 01.11.2023
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114597249 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні