КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 липня 2023 року №640/7841/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСД СХІДНА ЄВРОПА» до Київської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ОСД СХІДНА ЄВРОПА» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним і скасувати рішення Київської митниці від 31.01.2022 № КТ-UA100000-0014-2022 про визначення коду товару.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у зв`язку з неправильним визначенням митним органом коду товару позивач зайво (безпідставно) сплатив митні платежі на суму 39 552,87 грн (у тому числі: 36 810,40 грн - мито та 2 742, 47 грн - ПДВ). На переконання позивача, вперше митний орган протиправно встановив ставку ввізного мита - 5%, а вдруге ставка незаконно збільшена митницею на ставку 6,5 % за рахунок зміни на незаконний код УКТ ЗЕД для товару. Позивач зазначає, що товарна позиція 3922 не кваліфікується, як меблі для сидіння, різновидом яких є крісла (туалети).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року прийнято адміністративну справу №640/7841/22 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Щавінського В.Р. та ухвалено, зокрема про те, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, а також письмові пояснення, у яких просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що згідно з правилом 3 (б) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД (ОП1) основну роль у використанні товару як стільця-туалету відіграють сидіння, кришка та санітарно-гігієнічна ємність, виготовлені з пластмаси. Товарна позиція 3922 включає ванни, душі, умивальники, біде, унітази та їх сидіння і кришки для них, бачки зливні та аналогічні вироби санітарно-технічного призначення з пластмас. У поясненнях до цієї товарної позиції зазначено, що до неї також включаються інші вироби для санітарно-технічних цілей, подібні за розмірами і використанням, такі як переносні біде, дитячі ванни і туалети для кемпінгу. На підставі викладеного відповідач вважає, що класифікація стільця-туалету за правилами 1,3 (б), 6 ОПІ здійснюється у товарній позиції 3922 за кодом 3922 90 00 00 згідно УКТЗЕД. У зв`язку з чим, на думку відповідача, рішення про визначення коду товару від 31 січня 2022 № КТ-UA100000-0014-2022 прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України з питань митної справи.
У свою чергу, позивач подав відповідь на відзив відповідача, у якій, зокрема, зазначив, що рішення відповідача від 31.01.2022 №KT-UA 100000-0014-2022 про визначення коду товару згідно УКТ ЗЕД є протиправним, оскільки товарна позиція 3922 не кваліфікується як меблі для сидіння, різновидом яких є крісла (туалети). Також позивач послався на правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 10.02.2021 у справі №380/671/20, згідно з якою за загальним правилом класифікації товарів у разі коли товар на перший погляд, (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, наявні у справі, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «ОСД СХІДНА ЄВРОПА» зареєстровано в єдиному державному реєстрі - 10.11.2003, знаходиться за адресою: 03127, місто Київ, проспект Голосіївський, будинок 100/2, основним видом діяльності є торгівля фармацевтичними товарами (КВЕД 46.46).
У рамках господарської діяльності ТОВ "ОСД СХІДНА ЄВРОПА" на підставі контракту від 01.10.2018 №BLISS-2 імпортує меблі для сидіння з металевим каркасом для людей з фізичними вадами або після хвороб, операцій, ушкоджень, крісло-туалети: крісло-туалет артикул OSD-BL710113, Крісло - туалет артикул OSD-BL740101. Крісло-туалет являє собою: стілець, який регулюється по висоті, металева рама з підлокітниками та спинкою, має ємність (відро з пластмаси з кришкою), сидіння з кришкою (виготовлено з пластмаси). Призначений для сидіння та при необхідності справляння природніх потреб. Торговельна марка: OSD, країна виробництва: ЄН, виробник BLISS HEALTH PRODUCTS CO. LTD за кодом УКТ ЗЕД - 9401790000.
У січні 2022 року на підставі контракту від 01.10.2018 №BLISS-2, укладеного з BLISS HEALTH PRODUCTS CO. LTD (продавець), ТОВ "ОСД СХІДНА ЄВРОПА" намагалося ввезти на митну територію України вказаний товар.
У зв`язку з цим до відділу митного оформлення митного посту Київської митниці декларантом ТОВ "ОСД СХІДНА ЄВРОПА" подано 12.01.2022 митну декларацію, якій присвоєно номер №UA100380/2022/300511, з метою митного оформлення у митному режимі «ІМ40ДЕ», заявлено товар №1:
«меблі для сидіння з металевим каркасом для людей з фізичними вадами або після хвороб, операцій, ушкоджень, стільці туалети: крісло -туалет (стілець туалет) арт. OSD- BL710113 - 240 штук, Крісло-туалет (стілець-туалет) арт. OSD-BL740101 - 200 штук. Крісло-туалет являє собою: стілець, який регулюється по висоті, металева рама з підлокітниками та спинкою, мас ємність (відро з пластмаси з кришкою), сидіння з кришкою (виготовлено з пластмаси). Призначений для сидіння та при необхідності справляння природніх потреб. Торговельна марка: OSD, країна виробництва: СН, виробник BLISS HEALTH PRODUCTS CO., LTD, за кодом УКТ ЗЕД - 9401790000 (графа 33 митної декларації). Ставка митних платежів: ПДВ - 7%, ввізне мито (020) - 0% (графа 47 митної декларації).
До митної декларації №UA100380/2022/300511 для декларування товару, у тому числі для підтвердження правильності визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД - 9401790000 додано наступні документи:
Контракт від 01.10.2018 №BLISS-2;
Інвойс від 12.11.2021 № BLISS 4-2021;
Коносамент від 22.11.2021 №М226054462;
Автотранспортну накладну від 11.01.2022 №5150;
Декларацію про походження товару від 12.11.2021 № BLISS 4-2021;
Платіжне доручення від 22.10.2021 №57;
Документ, що підтверджує вартість перевезення товару від 10.01.2022 №379467;
Копія декларації країни відправлення від 15.11.2021 №530420210041757931;
Лист ДФС стільці від 06.12.2017 №28938/6/99-99-19-03-02-15;
Документи про відповідність, передбачені технічними регламентами на медичні вироби, від 11.01.2021 №BL1SS-1;
Фотозображення товару;
Керівництво по експлуатації виробу.
Однак, не погодившись з даним кодуванням товару позивача, відділ класифікації товарів Київської митниці виніс рішення про визначення коду товару від 14.01.2022 №КТ- UA100000-0007-2022, яким:
код УКТ ЗЕД товару: «крісло-туалет (стілець туалет) артикул OSD-BL710113 та крісло-туалет (стілець-туалет) артикул OSD-BL740101» змінено з 9401790000 на 3924900090, ставка ввізного мита збільшилася з 0% до 5 %.
В обґрунтування такого коду товару УКТ ЗЕД 3924900090 у рішенні про визначення коду товару від 14.01.2022 №KT-UA100000-0007-2022 відповідачем зазначено: «вироби санітарно-технічного призначення для людей: - арт. OSD-BL710113 стілець-туалет, арт. OSD-BL 740101 крісло-туалет. У комплект входить рама зі сталі: полімерні сидіння з кришкою, полімері відро з кришкою та ручкою. Призначення: для сидіння та справляння природніх потреб (випорожнення). Торговельна марка: OSD, країна виробництва: СН, виробник BLISS HEALTH PRODUCTS CO., LTD».
У зв`язку з цим відповідач прийняв картку від 14.01.2022 №UA 100380/2022/00056 відмови у оформленні митної декларації №UA 100380/2022/300511 від 12.01.2022 та роз`яснено можливість подання нової митної декларації з урахуванням рішення про визначення коду товару УКТ ЗЕД.
З урахуванням рішення відповідача від 14.01.2022 №KT-UA100000-0007-2022 про визначення коду товару УКТ ЗЕД позивачем подано 14.01.2022 нову митну декларацію №UA1003800/2022/300695, за якою товар випущений у вільний обіг зі сплатою митних платежів у загальному розмірі 69 939,77 грн., у тому числі ПДВ - 41 624,07 грн, мито - 28 315,70 грн.
У подальшому Київська митниця листом від 01.02.2022 №7.8-2/15/13/4142 повідомила про відкликання рішення про визначення коду товару від 14.01.2022 №KT-UA100000-0007- 2022 та винесла нове рішення про визначення коду товару від 31.01.2022 №KT-UA100000- 0014-2022. Відділ класифікації товарів Київської митниці у новому рішенні про визначення коду товару від 31.01.2022 №KT-UA100000-0014-2022 зазначив наступне:
код УКТ ЗЕД товару: «крісло-туалет (стілець туалет) артикул OSD-BL710113 та крісло-туалет (стілець-туалет) артикул OSD-BL740101» змінено з 9401790000 на 3922900000, ставка ввізного мита збільшилася з 0% до 6,5 %.
В обґрунтування такого коду товару згідно з УКТ ЗЕД 3922900000 у рішенні про визначення коду товару від 31.01.2022 №KT-UA100000-0014-2022 відповідачем зазначено: «вироби санітарно-технічного призначення для людей: - арт. OSD-BL710113 стілець- туалет, арт. OSD-BL 740101 крісло-туалет. У комплект входить рама зі сталі: полімерні сидіння з кришкою, полімері відро з кришкою та ручкою. Призначення: для сидіння та справляння природніх потреб (випорожнення). Торговельна марка: OSD, країна виробництва: СН, виробник BLISS HEALTH PRODUCTS CO., LTD».
У свою чергу, на підставі нового рішення від 31.01.2022 №KT-UA100000-0014-2022 про визначення коду товару позивач подав заяву від 01.02.2022 №0102.22 про внесення змін до митної декларації №UA 1003 800/2022/3 00695 (у графу 33 та графу 47 митної декларації). На підставі поданої митної декларації відповідачем прийнято аркуш коригування митної декларації від 14.01.2022 №UA100380/2022/300695. Як наслідок ввізне мито збільшилося з 0% до 6,5 % та становить 36 810,40 грн.
ТОВ "ОСД СХІДНА ЄВРОПА", не погодившись з рішенням Київської митниці від 31.01.2022 №KT-UA100000-0014-2022 про визначення коду товару, звернулось до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок здійснення митних процедур та оформлення, переміщення через митний кордон України товарів, митне регулювання та справляння податків і зборів регулюється Митним кодексом України (далі - МК України).
Відповідно до п. 21 ст. 4 МК України митна процедура - зумовлені метою переміщення товарів через митний кордон України сукупність митних формальностей та порядок їх виконання.
Відповідно до п. 23 ст. 4 МК України митне оформлення це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Згідно з п. 5 ст. 4 МК України випуск товарів - це надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здійснюється митне оформлення, відповідно до заявленої мети;.
Відповідно до п. 49 ст. 4 МК України пропуск товарів через митний кордон України - це надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення.
Митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку (п. 24 ст. 4 МК України).
Статтею 246 Митного Кодексу України визначено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом - уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларуванні моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює мит декларацію, що зазначено в ст.248 МК України.
Відповідно до п. 5 ст. 264 МК України з метою визначення правильності заповнення подання митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації.
Як вбачається із п. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант чи уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених декларації.
При цьому, пунктом 5 ст. 255 МК України встановлюється, що митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
Відповідно до положень ст. 67 МК України Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
У цьому випадку, це Закон від 4 червня 2020 року N 674-ІХ, який набрав чинності 02.07.2020.
Відповідно до п. п. 1, 2 ст. 68 МК України ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Ведення УКТ ЗЕД передбачає:
1) відстеження та облік змін і доповнень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів, пояснень та інших рішень щодо її тлумачення, що приймаються Всесвітньою митною організацією;
2) підготовку пропозицій щодо внесення змін до УКТ ЗЕД;
3) деталізацію УКТ ЗЕД на національному рівні та введення додаткових одиниць виміру;
4) забезпечення однакового застосування всіма митними органами правил класифікації товарів;
5) прийняття рішень щодо класифікації та кодування товарів в УКТ ЗЕД у складних випадках;
6) розроблення пояснень і рекомендацій до УКТ ЗЕД та забезпечення їх опублікування;
7) своєчасне ознайомлення суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності з рішеннями та інформацією (крім тих, що є конфіденційними) щодо питань класифікації товарів та про застосування УКТ ЗЕД;
8) здійснення інших функцій, необхідних для ведення УКТ ЗЕД.
Як визначає ч. 1 ст. 69 МК України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Відповідно до ч. 2 та ч. 4 ст. 69 МК України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Згідно з ч. 7 ст. 69 МК України рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення у порядку, встановленому главою 4 цього Кодексу.
Термін «класифікація товару» для цілей МК України міститься в пункті 3 Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (далі - Порядок №650), та розуміється як: визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 МК України, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про митний тариф» митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами (Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД):
1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД;
Для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (а) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі якщо згідно з правилом 2 (Ь) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a)перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (а), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;
(c)товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (а) або З (Ь), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.
5. На додаток до наведеного до зазначених нижче товарів застосовуються такі правила:
(a)футляри для фотоапаратів, музичних інструментів, зброї, креслярського приладдя, прикрас та подібні вироби, які мають спеціальну форму і призначені для зберігання відповідних виробів або набору виробів, придатні для тривалого використання разом з виробами, для яких вони призначені, класифікуються разом з упакованими в них виробами. Це правило не поширюється на тару (упаковку), що становить разом з виробом одне ціле і надає останньому істотно іншої властивості;
(b)відповідно до правила 5 (а) тару (упаковку) разом з товарами, які в ній містяться, слід класифікувати разом з цими товарами, якщо вона належить до такого типу тари (упаковки), яка зазвичай використовується для упакування цих товарів. Це положення є необов`язковим, якщо ця тара (упаковка) придатна для повторного використання.
6.Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях (перші шість знаків), товарних категоріях (перші вісім знаків) і товарних підкатегоріях (десять знаків) здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Як вбачається із матеріалів справи, позивачем за митною декларацією від 12.01.2022 № UA100380/2022/300511 товар задекларовано у графі 31 як «Меблі для сидіння з металевим каркасом для людей з фізичними вадами або після хвороб, операцій, ушкоджень, стільці туалети: Крісло-туалет (стілець-туалет) apт. OSD-BL710113 - 240 шт., Крісло-туалет (стілець туалет) apт. OSD- ВЬ740101 -200 шт. Крісло-туалет являє собою: стілець, який регулюється по висоті, металева рама з підлокітниками та спинкою, має ємність (відро з пластмаси з кришкою), сидіння з кришкою (виготовлено з пластмаси). Призначений для сидіння та при необхідності справляння природних потреб. Торговельна марка: OSD. Країна виробництва: CN. Виробник: BLISS HEALTH PRODUCTS CO., LTD». У графі 33 митної декларації задекларовано код товару 9401790000. Ставка митних платежів: ПДВ - 7%, ввізне мито (020) - 0% (графа 47 митної декларації).
За результатом розгляду представлених матеріалів митницею прийнято рішення про визначення коду товару від 31.01.2022 № KT-UA100000-0014-2022, яким змінено задекларований код з 9401790000 на 3922900000 згідно з УКТЗЕД на товари «вироби санітарно-технічного призначення для людей: - арт. OSD-BL710113 стілець- туалет, арт. OSD-BL 740101 крісло-туалет. У комплект входить рама зі сталі: полімерні сидіння з кришкою, полімерні відро з кришкою та ручкою. Призначення: для сидіння та справляння природніх потреб (випорожнення). Торговельна марка: OSD, країна виробництва: СН, виробник BLISS HEALTH PRODUCTS CO., LTD».
Як наслідок, ввізне мито збільшилося з 0% до 6,5 % та становить 36810,40 грн.
Доводи відповідача зводяться до того, що основну роль у використанні товару як стільця-туалету відіграють сидіння, кришка та санітарно-гігієнічна ємність, виготовлена з пластмаси. Товарна позиція 3922 включає ванни, душі, умивальники, біде, унітази та їх сидіння і кришки для них, бачки зливні та аналогічні санітарно-технічного призначення з пластмас. У поясненнях до цієї товарної позиції зазначено, що для неї також включаються інші вироби для санітарно-технічних цілей, подібні за розміром і використанням, такі як переносні біде, дитячі ванни і туалети для кемпінгу. Тому, відповідач вважає, що класифікація стільця-туалету за правилами 1,3 (б), 6 ОПІ здійснюється у товарній позиції 3922 за кодом 3922 90 00 00 згідно УКТЗЕД. На думку відповідача, така позиція узгоджується з методичними рекомендаціями, які викладені у листах ДМС України від 03.11.2021 №19-19/19-01-01/7/2029 та від 01.09.2021 №15-04/1001. Також відповідач зазначає, що стілець-туалету складається із сталевої рами, пластикових сидіння та кришки, які кріпляться до рами і є аналогічними сидінню та кришці для унітазу, та санітарно-гігієнічної ємності. Отже, товар складається з частин, виготовлених з різних матеріалів: сталі та пластмаси. За призначенням та конструкцією виріб не відповідає терміну «меблі», який визначений у Загальних положеннях до товарної групи 94, тому не включається до цієї товарної групи.
Суд зазначає, що згідно з Основними правилами інтерпретації УКТ ЗЕД критеріями розмежування товарних позицій (перші чотири знаки) за УКТ ЗЕД є не лише матеріал, з якого виготовлений товар, а й функції, що виконує товар, спосіб виробництва, зовнішній вигляд тощо.
На думку суду, відповідач не врахував, що крісла (туалети) - арт. OSD-BL 740101 та арт. OSD-BL710113 призначені для встановлення на підлозі, для цього ніжки Крісла-туалета обладнанні гумовими протиковзкими наконечниками. Конструкція крісла (туалетів) передбачає, що користувачі з обмеженими можливостями мають задовільнити свої потреби у будь-якому місці без використання унітаза. Ці крісла (туалети) є автономними туалетами, оскільки мають спеціальну ємність для справляння потреб людиною. Також Відповідачем не враховано, що істотною ознакою «сидіння для унітазу» є те, що воно повністю має бути з пластмаси, а в нашому випадку крісло має металеву раму.
Приміткою 2 до групи 94 УКТ ЗЕД передбачено, що вироби (крім їх частин) товарних позицій 9401-9403 включаються до цих товарних позицій лише тоді, коли вони призначені для установлення на підлозі або на землі.
Водночас, в групі 94 УКТ ЗЕД класифікуються стільці різного призначення, а саме: для побутових потреб, медичних та наукових закладах, в установах загального харчування тощо. Вони можуть бути призначенні для сидіння, але й можуть бути спеціалізованими, тобто ці стільці можуть використовуватися для надання медичної допомоги, косметичних або перукарських послуг, навчання, відпочинку, безпечного перевезення пасажирів (автокрісла).
У той же час, згідно з положеннями УКТ ЗЕД, а саме: примітки 2 (х), до групи 39 УКТ ЗЕД не включаються «(х) вироби групи 94 (наприклад, меблі, лампи та освітлювальні прилади, світлові вивіски, збірні будівельні конструкції».
Суд зауважує, що перші чотири знаки коду УКТ ЗЕД 3922900000, який визначений відповідачем за рішенням від 31.01.2022 № КТ-UA100000-0014-2022 (39220 «ванни, душі, умивальники, біде, унітази та їх сидіння, і кришки для них, банки зливні, та аналогічні вироби санітарно-технічного призначення з пластмас»), не містять такої назви товарної позиції, як стільці чи крісла. Крім того, істотною ознакою «сидіння для унітазу» є те, що воно повністю має бути з пластмаси, натомість, в цьому випадку крісло має металеву раму. Слова в товарній позиції 3922 «сидіння для унітазу» не відповідають окремим виробам - Крісла-туалету. Ці слова означають приладдя для туалетів, що в торгівлі мають загальновживану назву «сидіння для унітазу з кришкою або без неї».
Верховний Суд у постанові від 10.02.2021 №380/671/20 зазначив, що за загальним правилом класифікації товарів у разі коли товар на перший погляд, (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис.
Крім того, суд зазначає, що згідно з п. 1 ст. 11 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі - Закон №671) торгово-промислові палати мають право, зокрема:
проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість;
видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов`язані зі здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Водночас, відповідно до п. 2 ст. 11 Закону № 671 методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов`язковими для застосування на усій території України.
Експертним висновком від 27.01.2022 №К-78 Київською торговою-промисловою палатою встановлено, що для товару крісло-туалет арт. OSD-BL 740101 та арт. OSD-BL710113 правильним кодом згідно з УКТ ЗЕД є 9401790000.
Виходячи з викладеного, суд вважає, що рішення відповідача від 31.01.2022 №KT-UA100000-0014-2022 про визначення коду товару згідно УКТ ЗЕД є протиправним, відповідно, викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а його вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн, що підтверджується наявною у справі квитанцією.
Враховуючи задоволення позову, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 2481,00 грн, підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Київської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправним і скасувати рішення Київської митниці від 31.01.2022 №КТ-UA100000-0014-2022 про визначення коду товару.
3. Стягнути на користь ТОВ "ОСД СХІДНА ЄВРОПА" (код з ЄДРПОУ 32658540) судовий збір у сумі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня), 00 коп. шляхом безспірного списання за рахунок бюджетних асигнувань Київської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (код з ЄДРПОУ ВП: 44096797).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112465725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні