ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
26 липня 2023 року м. ПолтаваСправа №2а-1670/1608/12
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши у порядку письмового провадження заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну стягувача у виконавчому провадженні у справі за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Лохвицькому та Чорнухинському районах до Приватного акціонерного товариства "Юсківське хлібоприймальне підприємство" про стягнення боргу,
В С Т А Н О В И В:
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з приватного акціонерного товариства "Юсківське хлібоприймальне підприємство" на користь відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Лохвицькому та Чорнухинському районах капіталізовані платежі в сумі 166 655,05 грн.
29 січня 2013 року Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист №816/1608/12, стягувачем у якому зазначено Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Лохвицькому та Чорнухинському районах.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 замінено стягувача у виконавчому провадженні з примусового виконання виконавчого листа, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 29 січня 2013 року у справі №816/1608/12, з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
До суду надійшла заява Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну стягувача у виконавчому провадженні.
Ухвалою суду від 19.07.2023 заяву призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні з повідомленням заявника та учасників справи.
У судове засідання 26.07.2023 заявник та учасники справи не з`явились, що у силу частини другої статті 379 КАС України не перешкоджає судовому розгляду.
Розглянувши подану заяву та матеріали адміністративної справи, суд дійшов такого висновку.
З 01.01.2023 набрав чинності Закон України від 21.09.2022 №2620-IX "Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (надалі - Закон №2620-IX), яким Закон України від 03.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (надалі - Закон №1105-XIV), викладений в новій редакції.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1105-XIV (тут і надалі в редакції вищевказаного Закону №2620-IX) уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Пунктом 2 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1105-XIV визначено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
Пунктом 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1105-XIV встановлено, що стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1442 "Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України" припинено з 01.01.2023, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1467 "Про затвердження Порядку здійснення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" установлено, що виконавча дирекція Фонду соціального страхування та її робочі органи передають Пенсійному фонду України в електронній формі виплатні документи на січень 2023 р. засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів до 2 січня 2023 р., а бази даних, носії інформації та програмне забезпечення щодо ведення обліку та здійснення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі - страхові виплати), за актами приймання-передачі - до 20 січня 2023 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 №1323 "Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням" встановлено, що залишки коштів, які утворилися на рахунках виконавчої дирекції Фонду соціального страхування та її робочих органів станом на кінець останнього банківського дня у системі електронних платежів Національного банку у 2022 році, перераховуються власниками рахунків в перший банківський день 2023 року на дохідний рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі для обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, з подальшим їх спрямуванням цього ж дня на видатковий рахунок Пенсійного фонду України для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Згідно з частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 19.05.2023 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (ідентифікаційний код 41319427) в результаті реорганізації.
При цьому, за змістом передавального акта від 28.04.2023 внаслідок реорганізації Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, код ЄДРПОУ 41319427, шляхом приєднання до Пенсійного фонду України відповідно до пункту 2 розділу VІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (в редакції Закону України від 21.09.2022 №2620-ІХ) правонаступником за цим передавальним актом всього майна, майнових, немайнових прав та обов`язків є Пенсійний фонд України, код ЄДРПОУ 00035323. За цим актом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області передало, а від імені Пенсійного фонду України начальник ГУПФУ в Полтавській області В. Тараторін прийняв все майно, майнові, немайнові права та зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, щодо всіх його кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами перед кредиторами.
Крім того, при вирішенні питання про заміну стягувача суд враховує положення вищенаведених нормативно-правових актів та, зокрема, положення пункту 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1105-XIV, з аналізу яких слідує, що стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Суд зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Подібну правову позицію викладено в постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №524/4478/17, від 20.02.2019 у справі № 826/16659/15.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11.10.2019 у справі №812/1408/16.
Крім того, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 30.12.2020 у справі №805/4361/17-а
Законом №1105-XIV прямо встановлено, що з 01.01.2023 Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.
Крім того, в контексті цієї заяви, аналізуючи пункт 7 "Прикінцевих та перехідних положень" вказаного Закону, суд зазначає, що фактично обов`язок та функції зі стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, у яких Фонд соціального страхування є відповідно стягувачем або боржником, передано до органів Пенсійного фонду України з моменту набрання чинності Законом №2620-IX.
Оскільки Закон №2620-IX набрав чинності 01.01.2023, тому з вказаної дати відбулось публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, що є стягувачем у виконавчому провадженні №62766221 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 21.06.2011 №2а-1670/1622/11, до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як територіального органу Пенсійного фонду України, який здійснює свої повноваження на території Полтавської області.
Наведене узгоджується також з позицією Верховного Суду, викладеною в ухвалі від 02.02.2023 у справі №200/19139/21.
Отже, в спірних відносинах належним стягувачем у виконавчому провадженні є Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як правонаступник реорганізованого Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
Відповідно до частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне задовольнити заяву ГУПФУ в Полтавській області та замінити стягувача у виконавчому провадженні №36604013 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду №2а-1670/1608/12, який виданий 29.01.2013 з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Керуючись приписами статей 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну стягувача у виконавчому провадженні задовольнити.
Замінити стягувача у виконавчому провадженні №36604013 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду №2а-1670/1608/12, який виданий 29.01.2013 з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 41319427; вул. Гоголя, 34, м. Полтава, Полтавська область, 36011) на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 13967927; вул. Соборності, 66, м. Полтава, Полтавська область, 36014).
Ухвала набирає законної сили з моменту підписання, однак може бути оскаржена.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому ухвалу суду не вручено у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112466711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні