Справа № 442/4594/23
Провадження №3/442/1758/2023
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 липня 2023 року Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області у складі головуючого судді Кучаковського Ю.С., розглянувши матеріали, які надійшли з Департаменту моніторингу і контролю за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції Національного агенства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , маючого на утриманні неповнолітню дитину, міського голови Дрогобицької міської ради,
за ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 всупереч вимогам п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 28 Закону України „Про запобігання корупції (далі Закон) вчинив адміністративне правопорушення щодо прийняття рішення під час голосування 27.07.2022 самостійно публічно не повідомив у встановленому законом порядку про наявність у нього реального конфлікту інтересів та, діючи в умовах реального конфлікту інтересів, прийняв рішення на засіданні XXX сесії Дрогобицької міської ради VIII скликання під час розгляду питань „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229), які стосувалися ТзОВ „ВО Фарма. При цьому ТзОВ „ВО Фарма здійснило добровільні внески до виборчого фонду ОСОБА_1 під час виборів Дрогобицького міського голови у 2020 році.
Також ОСОБА_1 03.12.2021 та 02.12.2022 не повідомив у встановленому законом порядку про наявність у нього реального конфлікту інтересів та, діючи в умовах реального конфлікту інтересів, прийняв рішення, оформлені розпорядженнями Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, якими премійовано, зокрема, Дрогобицького міського голову ОСОБА_1 .
Дії ОСОБА_1 було кваліфіковано за ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
ОСОБА_1 в судовому засіданні вину у вчиненні адміністративних правопорушень не визнав. Дав показання згідно з якими в Україні не розроблені правила та рекомендації щодо того як поступати депутатам в умовах конфлікту інтересів. Вказав, що не знав, що голосує за затвердження проекту землеустрою ТзОВ „ВО Фарма, бо фірм з назвою „Фарма є багато. І якби він знав, то повідомив би про конфлікт інтересів, але в НАЗК йому не могли надати відповідь як йому голосувати в умовах коли про виділення земельної ділянки звертається його однокласник чи інші відомі йому особи. Вказав, що не знає директора ТзОВ „ВО Фарма ОСОБА_2 .
Його захисник подала письмові пояснення, в яких вказала, що в матеріалах справи про адміністративні правопорушення відсутні докази, які б підтверджували наявність в діяннях ОСОБА_1 складу адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП, з огляду на наступне. Вказує, що під час прийняття рішень в ході голосування в ОСОБА_1 був відсутній реальний конфлікт інтересів, оскільки його повноваження не є дискреційними. Також зазначає, що ОСОБА_1 вже було притягнуто до відповідальності за дії в умовах конфлікту інтересів у питанні, що стосується відведення земельної ділянки ТзОВ „ВО Фарма, відповідно, притягнення його вдруге за дії в умовах того ж самого конфлікту за ті ж самі діяння (рішення, що стосуються відведення земельної ділянки) буде, на думку захисника, суперечити вимогам чинного законодавства. Також зазначає, що ОСОБА_1 на підставі Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради, затвердженого рішенням Дрогобицької міської ради від 09.07.2019 № 1856 (зі змінами) та рішенням Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 № 14 „Про умови оплати праці міського голови було видано розпорядження від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, яким премійовано працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у розмірі 18700 грн кожного. Зазначає, що вказане розпорядження було прийнято на підставі подання уповноваженого представника трудового колективу від 11.11.2021 Голові комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради, розміру їх преміювання та надбавки та результатів засідання Комісії, оформленого протоколом від 11.11.2021 № 22. Аналогічно 02.12.2022 міським головою ОСОБА_1 було підписане розпорядження № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, яким вирішено преміювати працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у грудні 2022 року у розмірі 25000 грн кожного. Зазначає, що при підписанні розпоряджень міського голови від 03.12.2021 № 883-р та від 02.12.2022 № 656-р, ОСОБА_1 виконав свій обов?язок щодо підписання документів, що стосуються розпорядження коштами, призначення та розмір яких на момент прийняття розпоряджень були визначені у рішенні Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 № 14 „Про умови оплати праці міського голови, протоколах засідань Комісії. Розмір преміальних виплат ОСОБА_1 не встановлювався, відповідно, під час підписання розпоряджень міського голови від 03.12.2021 № 883-р та від 02.12.2022 № 656-р були відсутні суперечності між приватним інтересом та представницькими повноваженнями і, тим більше, наявність впливу цієї суперечності на об`єктивність або неупередженість рішення про преміювання.
В судовому засіданні прокурор Стебельська О.І. просила притягнути ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП та застосувати до нього адміністративне стягнення у виді штрафу з позбавленням права обіймати посади або займатися діяльністю, пов?язаними із здійсненням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій на строк 1 рік.
Прокурор Стебельська О.І. подала до суду висновок прокурора, в якому зазначила, що наявність в діях ОСОБА_1 ознак адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП, підтверджено протоколом про адміністративне правопорушення та матеріалами, що долучені до протоколу про адміністративне правопорушення, строки накладення адміністративного стягнення не минули. Вказує, що постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 03.11.2022 у справі № 442/6587/22 за результатами розгляду протоколу про адмінправопорушення, складеного Національним агентством з питань запобігання корупції, за ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП визнано винним ОСОБА_1 та накладено на нього адмінстягнення у виді штрафу, який він сплатив. Постановою Львівського апеляційного суду від 06.02.2023 апеляційні скарги ОСОБА_1 та його адвоката залишено без задоволення, постанову Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 03.11.2022 без змін. Таким чином, просить суд визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративних правопорушень, пов?язаних з корупцією, передбачених ч. 1 ст. 172-7 КУпАП та ч. 2 ст. 172-7 КУпАП і з врахуванням вимог ч. 6 ст. 30, ч. 2 ст. 36 КУпАП накласти адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 6800 грн та позбавити права обіймати посади або займатися діяльністю, пов?язаними із здійсненням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій на строк 1 рік.
Ч. 2 ст. 250 КУпАП визначено, що при провадженні у справах про адміністративні правопорушення, передбачені ст.ст. 172-4 172-9 цього Кодексу, участь прокурора у розгляді справи судом є обов`язковою.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Факт вчинення ОСОБА_1 адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП підтверджується протоколом про адміністративне правопорушення № 37-02/20, згідно з яким ОСОБА_1 всупереч вимогам п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 28 Закону України „Про запобігання корупції (далі Закон) вчинив адміністративне правопорушення щодо прийняття рішення під час голосування 27.07.2022 самостійно публічно не повідомив у встановленому законом порядку про наявність у нього реального конфлікту інтересів та, діючи в умовах реального конфлікту інтересів, прийняв рішення на засіданні XXX сесії Дрогобицької міської ради VIII скликання під час розгляду питань „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229), які стосувалися ТзОВ „ВО Фарма. При цьому ТзОВ „ВО Фарма здійснило добровільні внески до виборчого фонду ОСОБА_1 під час виборів Дрогобицького міського голови у 2020 році. Також ОСОБА_1 03.12.2021 та 02.12.2022 не повідомив у встановленому законом порядку про наявність у нього реального конфлікту інтересів та, діючи в умовах реального конфлікту інтересів, прийняв рішення, оформлені розпорядженнями Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, якими премійовано, зокрема, Дрогобицького міського голову ОСОБА_1 ;
копією повідомлення ГО „Спілка безпеки управління „Антикорупція від 13.03.2023 №1-13/02/23, адресованому голові Національного агентства з питань запобігання корупції;
копією листа Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.02.2023 №34-01/3472-23;
копією листа ТО „Три сили від 08.02.2023 № 001.02/23;
копією листа Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.02.2023 №34-01/3473-23;
копією запиту Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.02.2023 №34-01/3471-23;
копією листа Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 17.03.2023 №3-31/1535;
копією рішення Дрогобицької міської ради від 03.12.2020 № 2 „Про підсумки виборів 25 жовтня 2020 року з врахуванням результатів повторного голосування 22 листопада 2020 року і визнання повноважень міського голови;
копією присяги посадової особи місцевого самоврядування, ОСОБА_1 від 03.12.2020;
копією попередження про обмеження, пов`язані з прийняттям на службу в органи місцевого самоврядування та проходженням служби від 17.11.2015, підписаного ОСОБА_1 ;
копією рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 № 1229 „Про надання в оренду земельних ділянок, підписаного міським головою ОСОБА_1 , відповідно до п. 1.1 якого надано в оренду земельну ділянку міськземфонду для ведення городництва, для індивідуального садівництва та під об?єктами нерухомого майна: ТзОВ „Виробниче об?єднання Фарма (О. Періг), земельну ділянку площею 5571 кв.м по вул. Самбірській, м. Дрогобич, кадастровий номер 4610600000:01:067:0072, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, строком на 3 роки;
копією рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 № 1209 „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об`єктами нерухомого майна, відповідно до п. 3.1 якого затверджено матеріали з виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства: ТзОВ „Виробниче об?єднання Фарма (О. Періг), земельну ділянку площею 5 571 кв.м по вул. Самбірській, м. Дрогобич, кадастровий номер 4610600000:01:067:0072, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства;
копією заяви заступника директора ТзОВ „Виробниче об?єднання Фарма О. Періг від 18.09.2021;
копією витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5919073722021;
копією протоколу ХХХ сесії Дрогобицької міської ради VIII скликання III пленарне засідання від 27.07.2022, з якого, зокрема, вбачається, що головуючим на сесії було поставлено на голосування прийняття рішення в цілому, результати 23 за (результати поіменного голосування № 38), вирішили прийняти рішення № 1209; поставлено на голосування прийняття рішення в цілому, результати 20 за (результати поіменного голосування № 62), вирішили прийняти рішення № 1229;
копією результатів поіменного голосування № 38 від 27.07.2022, з яких вбачається, що ОСОБА_1 голосував за;
копією результатів поіменного голосування № 62 від 27.07.2022, з яких вбачається, що ОСОБА_1 голосував за;
копією запиту Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.02.2023 № 34-01/3470-23;
копією листа Дрогобицької районної військової адміністрації від 09.03.2023 № 53-01-38/296/0/2-23;
копією повідомлення про відкриття рахунку виборчого фонду від 22.09.2020;
копією звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за період з 30.09.2020 до 25.11.2020, підписаного розпорядником коштів накопичувального рахунку виборчого фонду кандидата на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 ;
копією розшифровки до звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаного розпорядником коштів накопичувального рахунку виборчого фонду кандидата на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 , де в графі 3 Відомості про надходження добровільних внесків фізичних та юридичних осіб зазначено, зокрема: 07.10.2020 ТОВ „ВО Фарма 50000 грн; 15.10.2020 ТОВ „ВО Фарма 40000 грн;
копією пояснювальної записки до проміжного фінансового звіту кандидата на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Дрогобицького району Львівської області від 19.10.2020, згідно з якою за період з дати відкриття рахунку виборчого фонду з 01 вересня 2020 року по 19 жовтня 2020 року включно, на рахунок виборчого фонду надійшло 125822 грн, в тому числі: 90000 грн ТзОВ „ВО Фарма (доброчинний внесок у виборчий фонд); 2000 грн власних коштів кандидата на посаду міського голови; 33500 грн добровільних внесків фізичних осіб; 322 грн поповнення рахунку. Нецільового використання коштів виборчого фонду не було. Сплати штрафних санкцій виконавцями за укладеними договорами, та випадків повернення внесків не було. Вказаний звіт підписано розпорядником коштів накопичувального рахунку виборчого фонду кандидата на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 ;
копією довідки від 23.09.2020, відповідно до якої кандидату на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 у ТВБВ № 10013/0242 філії-Львівське обласне управління АТ „Ощадбанк України відкрито поточний рахунок № НОМЕР_1 , МФО 325796;
копією запиту Національного агентства з питань запобігання корупції від 27.02.2023 № 34-01/4094-23;
копією листа ТОВ „ВО ФАРМА від 16.03.2023 № 3;
копією платіжної інструкції № 125 від 07.10.2020, відповідно до якої ТОВ „ВО ФАРМА на р/р ОСОБА_1 НОМЕР_1 перерахували 50000 грн, призначення платежу: доброчинний внесок у виборчий фонд;
копією платіжної інструкції № 126 від 15.10.2020, відповідно до якої ТОВ „ВО ФАРМА на р/р ОСОБА_1 НОМЕР_1 перерахували 40000 грн, призначення платежу: доброчинний внесок у виборчий фонд;
копією листа Дрогобицької міської ради від 08.05.2023 № 3-24/2524;
копією рішення Дрогобицької міської ради від 26.02.2021 № 165 „Про затвердження Положень про постійну комісію ради з питань регулювання земельних відносин;
копією Положення про постійну комісію ради з питань регулювання земельних відносин;
копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань щодо відомостей про юридичну особу товариство з обмеженою відповідальністю „Виробниче об`єднання Фарма (ТОВ „ВО ФАРМА);
копією службової записки заступника керівника управління керівника відділу обробки та реєстрації кореспонденції Управління документообігу та контролю, згідно з якою відповідно до ІТС „СУС Національного агентства запитувана інформація відсутня;
копією повідомлення ГО „Три сили від 14.02.2023 № 002.02/23;
копією запиту Національного агентства з питань запобігання корупції від 27.02.2023 № 34-02/4095-23;
копією листа Національного агентства з питань запобігання корупції від 01.03.2023 № 34-02/4286-23;
копією рішення І сесії Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 № 14 „Про умови оплати праці міського голови, відповідно до п. 4 якого здійснювати щомісячне преміювання міського голови ОСОБА_1 в розмірі 150% нарахованої заробітної плати та преміювання з нагоди державних і професійних свят в межах коштів, передбачених на преміювання та при економії фонду оплати праці;
копією присяги посадової особи місцевого самоврядування ОСОБА_1 від 17.11.2015;
копією присяги посадової особи місцевого самоврядування ОСОБА_1 від 03.12.2020;
копією розпорядження міського голови від 03.12.2021 „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, відповідно до якого за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування, преміювати працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у грудні місяці 2021 року згідно з додатками № 1, 2, 3; зокрема, у додатку № 1 вказано міського голову ОСОБА_3 18700 грн;
копією розпорядження міського голови від 02.12.2022 „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, відповідно до якого за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування, преміювати працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у грудні місяці 2021 року згідно з додатками № 1, 2, 3; зокрема, у додатку № 1 вказано міського голову ОСОБА_3 25 000 грн;
розрахунково-платіжною відомістю щодо нарахування та виплати премії до Дня місцевого самоврядування за грудень 2021 рік міський голова ОСОБА_3 : нараховано премія до Дня місцевого самоврядування 18700 грн; виплачено 15053 грн 50 к.; розрахунково-платіжною відомістю щодо нарахування та виплати премії до Дня місцевого самоврядування за грудень 2022 рік міський голова ОСОБА_3 : нараховано премія до Дня місцевого самоврядування 25000 грн; виплачено 20125 грн;
копією листа виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 25.04.2023 № 3-31/2302;
копією рішення Дрогобицької міської ради від 09.07.2019 № 1856 „Про затвердження Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради;
копією положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради, відповідно до п.п. 3.1, 3.2 якого премія це грошова виплата працівнику за: виконання основних показників роботи сгруктурного підрозділу та особистий вклад y загальні результати роботи. Відсутність порушень чинного законодавства. Бездоганне вчасне виконання розпорядчих документів, протокольних доручень та завдань керівництва. Своєчасний розгляд листів установ, організацій, звернень громадян. Постійне вдосконалення організації своєї роботи і підвищення професійної кваліфікації. Преміювання міського голови здійснюється за рішенням Дрогобицької міської ради;
копією колективного договору між працедавцем та трудовим коллективом виконавчого комітету Дрогобицької міської ради на 2021-2023 р.р. зі змінами та доповненнями;
копією правил внутрішнього трудового розпорядку виконавчого комітету Дрогобицької міської ради.
Допитаний в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_4 пояснив, що йому не відома процедура призначення премії, він вважає, що це робота бухгалтерії. Вказав, що він є головою трудового колективу та підписував подання про призначення премій до професійного свята.
Допитана в якості свідка в судовому засіданні ОСОБА_5 вказала, що премії з нагоди професійного свята виплачуються лише з економії фонду бюджету. Вказала, що роботу міського голови оцінює сесія міської ради, якою рішенням було делеговано ОСОБА_1 призначати собі премію до професійних свят. Окремо п. 4 рішенням міської ради від 10.12.2020 № 14 ОСОБА_1 було встановлено розмір іншої премії 150%. Розмір премій працівникам ініціює спеціально створена комісія.
Згідно зп.п„б п.1ч.1ст.3Закону України„Про запобіганнякорупції особи суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є: народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови.
Відповідно до вимог п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 28 Закону України „Про запобігання корупції особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів.
Констатація порушення зазначених вимог та, відповідно, вчинення адміністративних правопорушень, передбачених диспозицією ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП, можливі за таких умов:
в особи наявний реальний конфлікт інтересів;
за наявності реального конфлікту інтересів особа у визначеному законом порядку не повідомляє про конфлікт інтересів;
за наявності реального конфлікту інтересів особа під час виконання своїх службових/представницьких повноважень вчиняє дії чи приймає рішення.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 59-1 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради публічно повідомляє про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не бере участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.
3 огляду на визначення реального конфлікту інтересів, наведене в абз. 13 ч. 1 ст. 1 Закону України „Про запобігання корупції для його констатації необхідне встановлення одночасно таких складових:
приватний інтерес;
службові/представницькі повноваження:
суперечність між приватним інтересом та службовими/представницькими повноваженнями, що впливає на об?єктивність або неупередженість прийняття рішень, або вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
З огляду на положення п.п. 2, 8, 20 ч. 4 ст. 42 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова: організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Згідно з ч. 5 ст. 12 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні на сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Згідно з абз. 12 ч. 1 ст. 1 Закону України „Про запобігання корупції приватний інтерес будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 72 Закону України „Про місцеві вибори виборчий фонд кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого шляхом самовисування, формується за рахунок його власних коштів та добровільних внесків фізичних осіб.
Згідно з розділом 3 „Відомості про надходження добровільних внесків фізичних осіб розшифровки до звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата в депутати на посаду сільського, селищного міського голови (форма № 4), поданої ОСОБА_1 під час участі у місцевих виборах міських голів у 2020 році, ТзОВ „ВО Фарма 07.10.2020 та 15.10.2020 зробило добровільні внески до виборчого фонду ОСОБА_1 на загальну суму 90000 грн, або 62% від усіх добровільних внесків фізичних та юридичних осіб.
3 пояснювальної записки від 19.10.2020 до проміжного фінансового звіту кандидата на посаду Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Дрогобицького міського голови Дрогобицького району Львівської області, підписаної особисто ОСОБА_1 , вбачається його обізнаність з фактом отримання ним доброчинного внеску у виборчий фонд 90000 грн від ТзОВ „ВО Фарма.
ТзОВ „ВО Фарма також підтверджує факт доброчинного внеску у виборчий фонд кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 платіжними дорученнями від 07.10.2020 № 125 на суму 50000 грн та від 15.10.2020 № 126 на суму 40000 грн.
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань містяться відомості стосовно лише одного товариства з обмеженою відповідальністю із скороченим найменуванням ТзОВ „ВО Фарма, директором якого є ОСОБА_2 .
Зазначене підтверджує, що ТзОВ „ВО Фарма, яке здійснило добровільні внески до виборчого фонду ОСОБА_1 , і ТзОВ „ВО Фарма, щодо якого прийнято рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229, є однією юридичною особою.
27.07.2022 відбулося засідання XXX сесії VIII скликання Дрогобицької міської ради, на якій був присутній міський голова ОСОБА_1 .
Відповідно до протоколу засідання XXX-ої сесії Дрогобицької міської ради VIIІ скликання від 27.07.2022 (далі протокол засідання від 27.07.2022) серед переліку питань, винесених на розгляд, були такі: „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229).
Згідно з протоколом засідання від 27.07.2022 та результатами поіменного голосування ОСОБА_1 взяв участь у голосуваннях під час розгляду зазначених вище питань, проголосувавши „ЗА вказані обидва рішення.
Рішенням Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 № 1209 затверджено матеріали з виготовлення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства ТОВ „ВО „Фарма щодо земельної ділянки площею 5571 кв.м по вул. Самбірській, м. Дрогобич, кадастровий номер 4610600000:01:067:0072.
Рішенням Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 № 1229 надано в оренду ТзОВ „ВО „Фарма земельну ділянку площею 5571 кв.м по вул. Самбірській, м. Дрогобич, кадастровий номер 4610600000:01:067:0072.
Згідно зі ст. 8 Закону України „Про службу в органах місцевого самоврядування основними обов`язками посадових осіб місцевого самоврядування є: додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування; додержання прав та свобод людини і громадянина; збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків, а також іншої інформації, яка згідно із законом не підлягає розголошенню; постійне вдосконалення організації своєї роботи, підвищення професійної кваліфікації; сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, ініціативність і творчість у роботі; шанобливе ставлення до громадян та їх звернень до органів місцевого самоврядування, турбота про високий рівень культури, спілкування і поведінки, авторитет органів та посадових осіб місцевого самоврядування; недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування та держави.
Відповідно до положень розділу ІІІ Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.2016 № 158, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.08.2016 за № 1203/29333, зі змінами (далі Правила), державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування зобов`язані виконувати свої посадові обов`язки якнайкраще, чесно і неупереджено, незважаючи на особисті ідеологічні, релігійні або інші погляди, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних чи юридичних осіб, громадських, політичних, релігійних організацій, а також не допускати ухилення від прийняття рішень та відповідальності за свої дії (бездіяльність) та рішення. Державний службовець та посадова особа місцевого самоврядування зобов`язані діяти доброчесно, а саме: спрямовувати свої дії на захист публічних інтересів та недопущення конфлікту між приватними та публічними інтересами, уникати виникнення реального та потенційного конфлікту інтересів у своїй діяльності; не використовувати службове становище в приватних інтересах чи в неправомірних приватних інтересах інших осіб, у тому числі не використовувати свій статус та інформацію про місце роботи з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб.
Згідно з п. 3 розділу IV Правил при виконанні своїх посадових обов`язків державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування зобов`язані раціонально і дбайливо використовувати державну і комунальну власність, постійно підвищувати ефективність її використання, уникаючи надмірних і непотрібних витрат.
У ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до положень ст. 5 цього Кодексу, земельне законодавство базується на принципах, серед яких, зокрема, забезпечення раціонального використання та охорони земель.
Таким чином, інтересом територіальної громади, який мав відстоювати Дрогобицький міський голова ОСОБА_1 під час розгляду міською радою питань „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229), є раціональне використання комунального майна та об`єктивна оцінка доцільності надання в оренду земельної ділянки.
Під час реалізації ОСОБА_1 службового повноваження щодо участі у голосуванні та прийняття рішень у частині, що стосується ТзОВ „ВО Фарма, від якого він попередньо отримав добровільні внески до виборчого фонду, наведений вище приватний інтерес домінував над публічним інтересом, у зв?язку з чим між приватним інтересом ОСОБА_1 та його службовими повноваженнями виникла суперечність.
При цьому, 20.07.2022 у Дрогобицькій міській раді зареєстровано лист Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.07.2022 вих. № 31-01/15808-22, у якому повідомлялось про здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 , а також запитувались документи:
рішення Дрогобицької міської ради від 22.04.2021 № 329 „Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ „ВО Фарма, з подальшою передачею в оренду; копія договору оренди між Дрогобицькою міською радою та ТзОВ „ВО Фарма; результати поіменного голосування за рішення Дрогобицької міської ради від 22.04.2021 № 329 „Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ „ВО Фарма, з подальшою передачею в оренду. Лист Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.07.2022 вих. № 31-01/15808-22 розглянуто Дрогобицьким міським головою ОСОБА_1 з накладенням відповідної резолюції „Прошу розглянути.
Таким чином, Дрогобицький міський голова ОСОБА_1 був обізнаний із фактом проведення НАЗК моніторингу і контролю за виконанням актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у його діяльності в аспекті прийняття рішень шодо ТзОВ „ВО Фарма, він міг скористатись правом, наданим ч. 5 ст. 28 Закону України „Про запобігання корупції (у разі існування в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів вона має право звернутися за роз?ясненням до Національного агентства).
А тому суд дійшов до висновку, що приватний інтерес ОСОБА_1 домінував над інтересом територіальної громади, на захист якої мають бути спрямовані службові повноваження міського голови, у зв?язку з чим суперечність між його приватним інтересом та службовими повноваженнями вплинула на об?єктивність та неупередженість вчинення дій 27.07.2022 щодо ТзОВ „ВО Фарма.
Вплив суперечності між приватним інтересом та службовими повноваженнями ОСОБА_1 на його об?єктивність та неупередженість під час розгляду 27.07.2022 на засіданні XXX сесії Дрогобицької міської ради VIII скликання питань „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229) полягає у тому, що за наявності такої суперечності особа сумнівається у своїх оцінках і не має однозначної позиції, переживає внутрішнє вагання і суперечливі емоції, що виключає об?єктивність та неупередженість вчинення нею дій та прийняття рішень.
Вимоги Закону щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у вказаній ситуації стосуються не рішення, прийнятого Дрогобицькою міською радою як колегіальним органом у цілому, а реалізації ОСОБА_1 своїх службових повноважень та його особистої участі у прийнятті рішення, яке становить приватний інтерес.
Отже, власне факт участі ОСОБА_1 у голосуванні „за прийняття рішень „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229) на засіданні ради, незалежно від остаточного прийнятого радою рішення, свідчить про вчинення ОСОБА_1 дій в умовах реального конфлікту інтересів.
Відповідно до протоколу засідання від 27.07.2022 під час розгляду питань „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229) повідомлення про наявність конфлікту інтересів публічно не здійснювались.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 28 Закону особа повинна повідомити про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно.
За даними системи електронного документообігу Національного агентства з питань запобігання корупції, Дрогобицький міський голова ОСОБА_1 не звертався до Національного агентства з повідомленням про реальний конфлікт інтересів.
Щодо посилань захисника Кучми Т.Я., що під час прийняття рішень в ході голосування в ОСОБА_1 був відсутній реальний конфлікт інтересів, оскільки його повноваження не є дискреційними, суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні, рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З матеріалів справи вбачається, що Дрогобицький міський голова ОСОБА_1 , голосуючи за прийняття рішень „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об`єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229) на засіданні ради, незалежно від остаточного прийнятого радою рішення, під час реалізації повноважень, що є дискреційними, висловив своє волевиявлення шляхом голосування, як „ЗА, зокрема, на користь ТзОВ „ВО Фарма.
Також суд критично ставиться до пояснень ОСОБА_1 щодо того, що він не знав що голосування 27.07.2022 стосувалися саме того ТзОВ „ВО Фарма, яким внесено 90000 грн як доброчинний внесок у виборчий фонд, оскільки Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань юридичних осіб містить відомості про реєстрацію однієї юридичної особи із назвою ТзОВ „ВО Фарма, керівником якої є ОСОБА_2 , а також 20.07.2022 у Дрогобицькій міській раді зареєстровано лист Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.07.2022 вих. № 31-01/15808-22, у якому повідомлялось про здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Дрогобицького міського голови ОСОБА_1 , а також запитувались документи: рішення Дрогобицької міської ради від 22.04.2021 № 329 „Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ „ВО Фарма, з подальшою передачею в оренду; копія договору оренди між Дрогобицькою міською радою та ТзОВ „ВО Фарма; результати поіменного голосування за рішення Дрогобицької міської ради від 22.04.2021 № 329 „Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ „ВО Фарма, з подальшою передачею в оренду. Лист Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.07.2022 вих. № 31-01/15808-22 розглянуто Дрогобицьким міським головою ОСОБА_1 з накладенням відповідної резолюції „Прошу розглянути.
Згідно з п. 3.2 Розділу III „Умови та порядок преміювання працівників відділу виконавчих органів, управлінь, департаментів Дрогобицької міської ради Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради (додаток до рішення Дрогобицької міської ради від 09.07.2019 № 1856) преміювання міського голови здійснюється за рішенням Дрогобицької міської ради.
Відповідно до п. 4 рішення Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 № 14 „Про умови оплати праці міського голови вирішено здійснювати щомісячне преміювання міського голови ОСОБА_1 в розмірі 150% нарахованої заробітної плати та преміювання з нагоди державних і професійних свят у межах коштів, передбачених на преміювання та при економії фонду оплати праці. Також встановлено, що всі зазначені виплати необхідно здійснювати в межах встановленого фонду оплати праці на підставі розпоряджень міського голови. У разі недостатності коштів на оплату праці надати право міському голові зменшувати або призупиняти вказані виплати.
Згідно з п. 3.1 розділу III „Умови та порядок преміювання працівників відділу виконавчих органів, управлінь, департаментів Дрогобицької міської ради Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради премія це грошова виплата працівнику за:
виконання основних показників роботи структурного підрозділу та особистий вклад y загальні результати роботи;
відсутність порушень чинного законодавства;
бездоганне вчасне виконання розпорядчих документів, протокольних доручень та завдань керівництва;
своєчасний розгляд листів установ, організацій, звернень громадян;
постійне вдосконалення організації своєї роботи і підвищення професійної кваліфікації.
З викладеного вбачається, що саме прагнення отримати грошові кошти у вигляді премії у сумі 18700 грн та 25000 грн з метою покращення свого матеріального становища і було приватним інтересом ОСОБА_1 під час підписання розпоряджень Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування та від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування.
Розпорядженням Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування працівникам виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у грудні 2021 року нараховано премію у сумі 18700 гривень. При цьому, в додатку 1 до цього розпорядження зазначено, зокрема, Дрогобицького міського голову ОСОБА_1 .
Розпорядженням Дрогобицького міського голови від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування працівникам виконавчого комітету Дрогобицької міської ради у грудні 2022 року нараховано премію у сумі 25000 грн. При цьому, в додатку 1 до цього розпорядження зазначено, зокрема, Дрогобицького міського голову ОСОБА_1 .
Дрогобицький міський голова ОСОБА_1 наділений дискреційними службовими повноваженнями щодо: встановлення премій з нагоди державних та професійних свят в межах коштів, передбачених на преміювання, та при економії фонду оплати праці; зменшення або призупинення вказаних виплат у разі недостатності коштів на оплату праці; визначення осіб, які підлягають преміюванню згідно з критеріями, наведеними у п. 3.1 розділу III „Умови та порядок преміювання працівників відділу виконавчих органів, управлінь, департаментів Дрогобицької міської ради Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради.
Під час реалізації ОСОБА_1 службового повноваження стосовно видання розпоряджень щодо преміювання з нагоди державних та професійних свят в межах коштів, передбачених на преміювання, та при економії фонду оплати праці, його приватний інтерес як прагнення отримати грошові кошти у вигляді премії у сумі 18700 грн та 25000 грн з метою покращення свого матеріального становища домінував над публічним інтересом, у зв`язку з чим між приватним інтересом ОСОБА_1 та його службовими повноваженнями виникла суперечність.
Не заслуговують уваги посилання захисника Кучми Т.Я. щодо того, що при підписанні ОСОБА_1 розпоряджень міського голови від 03.12.2021 № 883-р та від 02.12.2022 № 656-р, були відсутні суперечності між приватним інтересом та представницькими повноваженнями з огляду на наступне.
Відповідно до розпорядження міського голови від 12.08.2021 № 625-р „Про створення комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради та розміру їх преміювання створено комісію з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи (в т.ч. за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи) працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради та розміру їх преміювання у кількості 7 чоловік та затверджено її персональний склад. Затверджено Положення про комісію з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради та розміру їх преміювання.
У п. 4.10 Положення про комісію з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради та розміру їх преміювання, затвердженого вищевказаним розпорядженням міського голови від 12.08.2021 № 625-р, зазначено, що примірник протоколу комісії передається міському голові до 18 числа місяця, для врахування при прийнятті рішення про надання премії працівникам Дрогобицької міської ради.
11.11.2021 уповноважений працівник колективу А. Швацький подав голові комісії ОСОБА_6 лист, в якому пропонував здійснити преміювання працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, включаючи керівництво виконкому та міського голову з нагоди Дня місцевого самоврядування. При визначенні розміру преміювання просив врахувати навантаження та відповідальність кожного працівника при виконанні ним своїх посадових обов`язків.
Відповідно до протоколу № 65 засідання комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради, розміру їх преміювання та надбавки від 16.11.2022 вирішили рекомендувати міському голові ОСОБА_7 затвердити працівникам виконавчого комітету надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років та поданням про встановлення премії зі підсумками роботи місяця, згідно з протоколом; рекомендувати міському голові ОСОБА_7 затвердити встановлення премії з нагоди Дня місцевого самоврядування в розмірі 25000 грн для усіх працівників, включаючи керівництво виконкому та міського голову.
16.11.2022 уповноважений працівник колективу А.Швацький подав голові комісії ОСОБА_6 лист, в якому пропонував здійснити у 2022 році преміювання працівників виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, включаючи керівництво виконкому та міського голову з нагоди Дня місцевого самоврядування. При визначенні розміру преміювання просив врахувати навантаження та відповідальність кожного працівника при виконанні ним своїх посадових обов`язків.
Відповідно до протоколу № 22 засідання комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради, розміру їх преміювання від 10.11.2021 вирішили рекомендувати міському голові ОСОБА_7 затвердити працівникам виконавчого комітету надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років та поданням про встановлення премії за підсумками роботи місяця, згідно з протоколом; рекомендувати міському голові Т. Кучмі затвердити встановлення премії з нагоди Дня місцевого самоврядування в розмірі 18 700 грн для усіх працівників, включаючи керівництво виконкому та міського голову.
Не зважаючи на те, що розпорядження Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р та від 02.12.2022 № 656-р мають назву „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, формулювання даних розпоряджень: „за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування, зокрема означає, що ОСОБА_1 констатував дотримання ним особисто умов виплати премії, а саме:
виконання основних показників роботи структурного підрозділу та особистий вклад у загальні результати роботи;
відсутність порушень чинного законодавства;
бездоганне і вчасне виконання розпорядчих документів, протокольних доручень та завдань керівництва;
своєчасний розгляд листів установ, організацій, звернень громадян;
постійне вдосконалення організації своєї роботи і підвищення професійної кваліфікації.
Вплив суперечності між приватним інтересом та службовими повноваженнями ОСОБА_1 на його об?єктивність та неупередженість під час підписання розпоряджень Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування та від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування полягає у тому, що за наявності такої суперечності особа не могла об?єктивно та неупереджено здійснити оцінку своєї роботи як посадової особи місцевого самоврядування.
При цьому, згідно з п. 3.2 Розділу III „Умови та порядок преміювання працівників відділу виконавчих органів, управлінь, департаментів Дрогобицької міської ради Положення про матеріальне стимулювання працівників відділів виконавчих органів, управлінь та департаментів Дрогобицької міської ради (додаток до рішення Дрогобицької міської ради від 09.07.2019 № 1856) преміювання міського голови здійснюється саме за рішенням Дрогобицької міської ради.
При таких обставинах в діях ОСОБА_1 вбачаються ознаки складу адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП.
Розмежування понять „продовжувані та „триваючі правопорушення, відповідно до листа Міністерства юстиції України від 01.12.2003 № 22-34-1465, продовжуваним адміністративним проступком називають ряд ідентичних проступків, які вчиняються неодноразово з однаковою метою, формою вини, тими ж суб`єктами, засобами дії і які складають у сукупності єдине правопорушення, а триваючими адміністративними проступками є проступки, пов`язані з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених правовою нормою (наприклад, проживання без паспорта, самовільне будівництво будинків або споруд тощо), припиняються або виконанням регламентованих обов`язків, або притягненням винної у невиконанні особи до відповідальності. Тобто триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій бездіяльності.
Згідно з постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 03.11.2022 у справі № 442/6587/22, ОСОБА_1 , обіймаючи посаду Дрогобицького міського голови, всупереч вимогам п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 28 Закону України „Про запобігання корупції 22.04.2021 не повідомив про реальний конфлікт інтересів та в умовах реального конфлікту інтересів взяв участь у розгляді Дрогобицькою міською радою питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ „ВО Фарма, з подальшою передачею її в оренду. При цьому, ТзОВ „ВО Фарма здійснило добровільні внески до виборчого фонду ОСОБА_1 під час виборів Дрогобицького міського голови у 2020 році.
Посилання захисника Кучми Т.Я. щодо подвійної відповідальності за одне і теж саме діяння, час вчинення і суть адміністративних правопорушень, за які постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 03.11.2022 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності є відмінними від часу та суті адміністративних правопорушень, які є предметом розгляду в межах даної справи, дані правопорушення не є продовжувані. Адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 172-7 КУпАП є закінченим з моменту неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів, а за ч. 2 ст. 172-7 КУпАП з моменту вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.
При обранні адміністративного стягнення за ч. 1 ст. 172-7 КУпАП суддя враховує характер та обставини адміністративного правопорушення, його наслідки, дані про особу правопорушника, який раніше притягувався за вчинення аналогічного адміністративного правопорушення, має на утриманні неповнолітню дитину, є учасником АТО, його майновий стан, оскільки судом не встановлено обставин, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, враховуючи те, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами, суд дійшов до висновку, що з метою виховання правопорушника та запобігання вчинення ним нових правопорушень, необхідним та достатнім є адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При обранні адміністративного стягнення за ч. 2 ст. 172-7 КУпАП суддя враховує характер та обставини адміністративного правопорушення, його наслідки, дані про особу правопорушника, який раніше притягувався за вчинення аналогічного адміністративного правопорушення, має на утриманні неповнолітню дитину, є учасником АТО, його майновий стан, оскільки судом не встановлено обставин, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, враховуючи те, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами, суд дійшов до висновку, що з метою виховання правопорушника та запобігання вчинення ним нових правопорушень, необхідним та достатнім є адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ст. 36 КУпАП при вчиненні однією особою двох або більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо. Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим же органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
Враховуючи наведене, за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП на ОСОБА_1 слід накласти стягнення у виді штрафу у розмірі чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ч. 6 ст. 30 КУпАП позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю призначається судом на строк від шести місяців до одного року, незалежно від того, чи передбачене воно в санкції статті (санкції частини статті) Особливої частини цього Кодексу, коли з урахуванням характеру адміністративного правопорушення, вчиненого за посадою, особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, та інших обставин справи суд визнає за неможливе збереження за нею права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
Суд враховує, що, не зважаючи на неповідомлення ОСОБА_1 про наявність у нього реального конфлікту інтересів, та вчинення дій в умовах реального конфлікту інтересів під час голосування „за прийняття рішень „Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під об?єктами нерухомого майна та „Про надання в оренду земельних ділянок (надалі оформлено як рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 №№ 1209, 1229) на засіданні ради, його голос не був вирішальним, зокрема, з копії протоколу ХХХ сесії Дрогобицької міської ради VIII скликання III пленарне засідання від 27.07.2022, вбачається, що головуючим на сесії було поставлено на голосування прийняття рішення в цілому, результати 23 „за, 0 „проти, 0 „утрималось (результати поіменного голосування № 38), вирішили прийняти рішення № 1209; поставлено на голосування прийняття рішення в цілому, результати 20 „за, 0 „проти, 0 „утрималось (результати поіменного голосування № 62), вирішили прийняти рішення № 1229. При цьому згідно з відповіддю Дрогобицької міської ради від 08.05.2023 № 3-24/2524 Договір оренди землі між Дрогобицькою міською радою та ТзОВ „Виробниче об`єднання „Фарма не укладено, а рішення Дрогобицької міської ради від 27.07.2022 № 1229 „Про надання в оренду земельних ділянок втратило свою чинність. Вказане також підтверджується рішенням Дрогобицької міської ради „Про включення в перелік земельних ділянок, право оренди яких підлягає продажу на електронних торгах та надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 02.03.2023 № 1525.
Також, не зважаючи на те, що ОСОБА_1 не міг об?єктивно та неупереджено здійснити оцінку своєї роботи як посадової особи місцевого самоврядування та підписав розпорядження Дрогобицького міського голови від 03.12.2021 № 883-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування та від 02.12.2022 № 656-р „Про преміювання працівників виконкому Дрогобицької міської ради до Дня місцевого самоврядування, з формулювання даних розпоряджень: „за сумлінне виконання службових обов?язків, особистий внесок у становлення та розвиток місцевого самоврядування та з нагоди відзначення професійного свята Дня місцевого самоврядування, розмір премій, встановлених ОСОБА_1 , збігаються з розмірами премій, які відповідно до протоколу № 65 засідання комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради, розміру їх преміювання та надбавки від 16.11.2022 та відповідно до протоколу № 22 засідання комісії з розгляду питань щодо визначення особистого внеску в загальні результати роботи працівників виконавчих органів Дрогобицької міської ради, розміру їх преміювання від 10.11.2021 рекомендовано міському голові ОСОБА_7 затвердити з нагоди Дня місцевого самоврядування.
При цьому, відповідно до п. 4 рішення Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 № 14 „Про умови оплати праці міського голови вирішено, зокрема, здійснювати преміювання міського голови ОСОБА_1 з нагоди державних і професійних свят у межах коштів, передбачених на преміювання та при економії фонду оплати праці. Також встановлено, що всі зазначені виплати необхідно здійснювати в межах встановленого фонду оплати праці на підставі розпоряджень міського голови.
А тому, з урахуванням характеру адміністративного правопорушення, вчиненого за посадою, особу, яка вчинила адміністративне правопорушення, та інших обставин справи, судом не встановлено фактів, які б підтверджували доводи прокурора щодо неможливості збереження за ОСОБА_1 права обіймати посади або займатися діяльністю, пов?язаною із здійсненням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій.
Щодо клопотання захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, в частині повернення протоколу про адміністративне правопорушення на дооформлення до Національного агентства з питань запобігання корупції суд зазначає, що у відповідності до листа Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ від 22.05.2015 № 223-943/0/4-17 запровадилась судова практика щодо винесення постанов про повернення протоколу на доопрацювання чи належного оформлення до відповідного органу та містить вичерпний перелік випадків, за яких це можливо, а саме: протокол складено не уповноваженою особою, протокол складено без дотримання вимог ст. 256 КУпАП. Проте у клопотанні захисника відсутні будь-які обґрунтовані підстави, які вказують на наявність таких недоліків. Також суд не може дійти висновку про порушення права на захист ОСОБА_1 , оскільки вимоги ст.ст. 268 та 271 КУпАП визначають право на захист особі, що притягується до адміністративної відповідальності, саме під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, а не під час його фіксації, а право на захист було реалізовано ОСОБА_1 на стадії розгляду справи в суді.
У відповідності до вимог ст. 40-1 КУпАП та ч. 5 ст. 4 Закону України „Про судовий збір з ОСОБА_1 підлягає стягненню судовий збір до спеціального фонду Державного бюджету України в розмірі 536 грн 80 к.
Керуючись ст.ст. 172-7, 247, 250, 277 КУпАП, суд
п о с т а н о в и в :
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) визнати винним у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч. 1, 2 ст. 172-7 КУпАП та накласти на нього стягнення у виді штрафу в розмірі чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 6 800 (шість тисяч вісімсот) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) грн 80 к. в дохід спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів ГУК Львiв/Дрогобицька тг /22030101, рахунок отримувача UA628999980313121206000013931, банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.), МФО 899998, код класифікації доходів бюджету 22030101).
Відповідно до ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України.
У разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений частиною першою статті 307 цього Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.
У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується: подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті цього Кодексу та зазначеного у постанові про стягнення штрафу; витрати на облік зазначених правопорушень. Розмір витрат на облік правопорушень визначається Кабінетом Міністрів України.
На постанову протягом десяти днів з дня її винесення може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного суду через Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційна скарга не була подана протягом десяти днів. У разі подання апеляційної скарги, постанова, якщо вона не скасована, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Строк пред`явлення до виконання даної постанови три місяці з дня набрання постановою законної сили.
Суддя Ю.С. Кучаковський
Суд | Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112473806 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів |
Кримінальне
Касаційний кримінальний суд Верховного Суду
Голубицький Станіслав Савелійович
Адмінправопорушення
Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області
Кучаковський Ю. С.
Адмінправопорушення
Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області
Кучаковський Ю. С.
Адмінправопорушення
Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області
Медведик Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні