Рішення
від 28.07.2023 по справі 520/13228/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

28 липня 2023 р. справа № 520/13228/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Керівника Дергачівської окружної прокуратури Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська область, 62303) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Комунального підприємства "Дергачікомунсервіс" Дергачівської міської ради (вул. 1 Травня, буд. 20, м. Дергачі, Харківська область, 62303, ЄДРПОУ 38655895) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Дергачівської окружної прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального підприємства "Дергачікомунсервіс" Дергачівської міської ради, в якому просить суд:

- зобов`язати Комунальне підприємство «Дергачікомунсервіс» Дергачівської міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №77142, розташованого за адресою: м. Дергачі Харківського району Харківської області, вул. Сумський шлях, 178, а саме: провести замір опору ізоляції та спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення в захисній споруді №77142; доукомплектувати у повному обсязі захисну споруду №77142 первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; забезпечити захисну споруду №77142 первинними засобами пожежогасіння, пожежною автоматикою і сигналізацією відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417; позначити та освітити місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди №77142; забезпечити утримання та експлуатацію захисної споруди №77142 у стані, що не дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни; забезпечити захисну споруду №77142 документацією для відображення відомостей про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; влаштувати освітлення або дубльовані світлові покажчики на входах у захисній споруді №77142; установити та підключити репродуктори (гучномовці) та телефони в захисній споруді №77142; забезпечити утримання у справному стані вхідних дверей до захисної споруди №77142 (встановити гумові прокладки на дверних коробках); позначити за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху місця розташування до захисної споруди №77142; вивісити табличку біля вхідних дверей розміром 60х50 см із зазначенням місць зберігання ключів, відповідальної особи, її адреси і телефону, а також номера споруди № НОМЕР_1 ; поновити гідроізоляцію у захисній споруді №77142 від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами; забезпечити утримання вхідних дверей до захисної споруди № НОМЕР_1 у справному стані (замінити гумові прокладки дверей); встановити стрілки напрямків закривання і відкривання з написами "Закр.", "Відкр." на дверних полотнах захисної споруди №77142; забезпечити захисну споруду №77142 необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди; забезпечити експлуатацію та утримання електрообладнання в захисній споруді №77142 відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; розробити влаштування порогів в захисній споруді №77142, які б не перешкоджали вільній евакуації людей.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 05.06.2023 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України, якими унормовано що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що прокуратурою встановлено, що відповідачем у справі - КП «Дергачікомунсервіс» допущено порушення законодавства щодо забезпечення захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77142 у належному технічному стані та готовності до укриття населення, у зв`язку з чим, на момент звернення до суду ПРУ №77142 оцінюється як обмежено готове до укриття населення. Невжиття КП «Дергачікомунсервіс» визначених законодавством заходів з метою приведення захисної ПРУ №77142, розташованої за адресою: вул. Сумський шлях, 178, м. Дергачі Харківського Харківської області, до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини, у зв`язку з чим, прокуратура звернулась до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що утримання у готовності до використання за призначенням за рахунок власних коштів КП «Дергачікомунсервіс» об`єктів нерухомого майна - захисних споруд, зокрема захисної споруди ПРУ №77142, не відповідає статутній діяльності підприємства. Відповідач стверджує, що КП «Дергачікомунсервіс» не є ані власником, ані балансоутримувачем об`єкта нерухомого майна захисної споруди ПРУ №77142, тому у підприємства відсутні правові та законні повноваження щодо утримання захисної споруди ПРУ №77142 за рахунок власних коштів. КП «Дергачікомунсервіс» як комерційний суб`єкт господарювання та надавач житлово-комунальних послуг несе виграти пов`язані із здійсненням господарської діяльності відповідно до мети, з якою його було створено, які включаються до складу (структури) тарифу відповідної послуги, та серед яких відсутня послуга з утримання об`єктів захисних споруд.

У поданій відповіді на відзив позивачем зазначено, що ведення обліку фонду захисних споруд здійснюється шляхом складення в паперовій формі паспорта та облікової картки захисної споруди, а також ведення в паперовій та електронній формі книги обліку захисних споруд і книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів за формою, передбаченою вимогами щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затвердженими МВС. Паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем захисної споруди після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна. Паспорт захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77142 складений 25.03.2019 та підписаний директором КП «Дергачікомунсервіс». Таким чином, посилання відповідача на відсутність у КП «Дергачікомунсервіс» обов`язку приведення у відповідність захисної споруди ПРУ №77142 та забезпечення цивільного захисту, на думку позивача, є безпідставними.

Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, в яких КП «Дергачікомунсервіс» не погоджується з позицією, викладеною позивачем у відповіді на відзив та зазначає, що захисна споруда цивільного захисту ПРУ №77142 як окремий об`єкт нерухомого майна на баланс та у повне господарське відання КП «Дергачікомунсервіс» не передавалась.

У письмових поясненнях, наданих позивачем на заперечення на відповідь на відзив, позивач вказує, що твердження відповідача про те, що на балансі КП «Дергачікомунсервіс» не перебуває захисна споруда ПРУ №77142 у зв`язку з чим у відповідача відсутній обов`язок її утримання в належному до використання стані, а також про те, що відповідач не несе обов`язок забезпечення цивільного захисту населення, є хибними та такими, що документально не доведені КП «Дергачікомунсервіс».

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що відповідно до Паспорту захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №77142 від 25.03.2019, виданого Відділом містобудування, архітектури та цивільного захисту Дергачівської районної державної адміністрації, за адресою: вул. Сумський шлях, буд. 178, м. Дергачі, Харківський район, Харківська область, розташована захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №77142 площею 620 кв.м., розраховане на 600 осіб, яке згідно паспорту, перебуває у комунальній власності КП «Дергачікомунсервіс».

Дергачівським районним управлінням Головного управління ДСНС у Харківській області з 22.01.2021 по 28.01.2022 проведено планову перевірку КП «Дергачікомунсервіс» щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в тому числі, за адресою: вул. Сумський шлях, буд. 178, м. Дергачі, Харківська область.

За результатами проведеної перевірки 28.01.2021 складено Акт №4, яким зафіксовано наявність порушень вимог законодавства. Акт складений у присутності директора КП «Дергачікомунсервіс» та підписано останнім з відміткою "Зауважень немає".

Також 28.01.2021 Дергачівським районним управлінням Головного управління ДСНС у Харківській області видано Припис №4 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної небезпеки КП «Дергачікомунсервіс», згідно з пунктами 4, 12, 27-39, 47, 49, 50, якого необхідно було усунути наступні порушення, що стосуються захисної споруди:

- провести замір опору ізоляції та спрацювання приладів захисту електронних мереж та електроустановок від короткого замикання в захисній споруді №77142;

- доукомплектувати приміщення захисної споруди №77142 у повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;

- забезпечити захисну споруду №77142 первинними засобами пожежогасіння, пожежної автоматики і сигналізації відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки;

- позначити та освітити місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди №77142;

- забезпечити утримання та експлуатацію захисної споруди №77142 у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни;

- забезпечити ведення документації захисної споруди №77142, у якій повинно відображатись відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, поточних та капітальних ремонтів тощо;

- влаштувати освітлення або дубльовані світлові покажчики на входах у захисну споруду №77142;

- установити і підключити репродуктори (гучномовці) та телефони в захисній споруді №77142;

- вхідні двері до захисної споруди № НОМЕР_1 утримувати у справному стані (відсутні гумові прокладки на дверних коробках);

- місця розташування до захисної споруди № НОМЕР_1 позначити за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху до них;

- вивісити табличку біля вхідних дверей розміром 60х50 см із зазначенням місць зберігання ключів, відповідальної особи, її адреси і телефону, а також номера споруди № НОМЕР_1 ;

- забезпечити збільшення класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (двері електрощитових виконані не протипожежними) в захисній споруді №77142;

- поновити захист захисної споруди №77142 від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами;

- вхідні двері до захисної споруди № НОМЕР_1 утримувати у справному стані (змінити гумові прокладки дверей);

- вказати на дверних полотнах захисної споруди №77142 стрілки напрямків закривання і відкривання з написами "Закр.", "Відкр.";

- забезпечити захисну споруду №77142 необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди;

- забезпечити експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди №77142 відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;

- усунути влаштовані пороги в захисній споруді №77142, які перешкоджають вільній евакуації людей.

Строк виконання припису було встановлено до 27.04.2021.

Вищевказаний припис отримано під підпис директора КП "Дергачікомунсервіс" 28.01.2021.

Крім того, згідно Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 26.01.2021, складеного у присутності директора КП "Дергачікомунсервіс", що зазначений в даному акті як балансоутримувач захисної споруди, протирадіаційне укриття №77142, розташоване за адресою: вул. Сумський шлях, буд. 178, м. Дергачі, Харківська область, обмежено готове, надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

Харківським районним управління Головного управління ДСНС у Харківській області 19.01.2023 направлено до КП "Дергачікомунсервіс" лист №320/320 "Про забезпечення готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням".

За інформацією, наданою керівнику Дергачівської окружної прокуратури від 06.04.2023 у листі Харківського районного управління Головного управління ДСНС у Харківській області за №320/1513, станом на теперішній час до управління Акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту за 2023 рік від відповідача не надходили.

Вищевказаний приписи та акти органу ДСНС, що були винесені відносно КП "Дергачікомунсервіс", є чинними, отримані уповноваженою особою відповідача під підпис та до суду не оскаржені.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до норм ст. 7 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з положеннями ст. 8 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду контролю законом має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Також, обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодекс цивільного захисту України.

Невиконання вимог припису територіальних органів ДСНС, не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.

За інформацією, викладеною у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №77142 перебуває у обмежено готовому для використання стані.

Виявлені недоліки повинні бути усунуті, а захисна споруда цивільного захисту №77142 має відповідати вимогам Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку та Порядку використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб, затвердженим Постановою КМУ від 10.03.2017 №138, Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який на даний час діє.

Відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно з пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням бапансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Отже, невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди №77142 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічні правові позиції за позовами прокурора висловлені Верховним Судом у постанові від 03.10.2018 по справі №826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 по справі №820/5164/15.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.09.2019 по справі №820/4717/16 дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З матеріалів справи встановлено факт перебування захисної споруди цивільного захисту в обмежено готовому для використання стані та невжиття уповноваженими органами належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисну споруду у стан готовності до використання.

Таким чином, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання споруди безпосередньо за призначенням, проте всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання захисної споруди №77142, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , у належному та придатному для використання за призначенням стані.

Суд зазначає, що сторонами до суду не було надано акту, складеного фахівцями Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, з якого б вбачалось, що відповідачем всі порушення, виявлені під час проведення планової перевірки на захисній споруді цивільного захисту з обліковим номером 77142, що розташована за адресою: вул. Сумський шлях, 178, м. Дергачі, Харківська область, що згідно матеріалів справи перебуває на балансі Комунального підприємства "Дергачікомунскрвіс" Дергачівської міської ради, - усунено.

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Таким чином, порушення, зазначені в адміністративному позові, про застосування заходів реагування щодо державного нагляду відповідачем не усунено.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Дергачівської окружної прокуратури Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська область, 62303) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Комунального підприємства "Дергачікомунсервіс" Дергачівської міської ради (вул. 1 Травня, буд. 20, м. Дергачі, Харківська область, 62303, ЄДРПОУ 38655895) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Комунальне підприємство "Дергачікомунсервіс" Дергачівської міської ради привести в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №77142, розташованого за адресою: вул. Сумський шлях, 178, м. Дергачі, Харківський район, Харківська область, а саме: провести замір опору ізоляції та спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення в захисній споруді №77142; доукомплектувати у повному обсязі захисну споруду №77142 первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; забезпечити захисну споруду №77142 первинними засобами пожежогасіння, пожежною автоматикою і сигналізацією відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417; позначити та освітити місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди №77142; забезпечити утримання та експлуатацію захисної споруди №77142 у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни; забезпечити захисну споруду №77142 документацією для відображення відомостей про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; влаштувати освітлення або дубльовані світлові покажчики на входах у захисній споруді №77142; установити та підключити репродуктори (гучномовці) та телефони в захисній споруді №77142; забезпечити утримання у справному стані вхідних дверей до захисної споруди №77142 (встановити гумові прокладки на дверних коробках); позначити за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху місця розташування до захисної споруди №77142; вивісити табличку біля вхідних дверей розміром 60х50 см із зазначенням місць зберігання ключів, відповідальної особи, її адреси і телефону, а також номера споруди № НОМЕР_1 ; поновити гідроізоляцію у захисній споруді №77142 від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами; забезпечити утримання вхідних дверей до захисної споруди № НОМЕР_1 у справному стані (замінити гумові прокладки дверей); встановити стрілки напрямків закривання і відкривання з написами "Закр.", "Відкр." на дверних полотнах захисної споруди №77142; забезпечити захисну споруду №77142 необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди; забезпечити експлуатацію та утримання електрообладнання в захисній споруді №77142 відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; розробити влаштування порогів в захисній споруді №77142, які б не перешкоджали вільній евакуації людей.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п. 3 Прикінцевих положень КАС України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

Дата ухвалення рішення28.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112488623
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/13228/23

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 26.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 28.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні