Рішення
від 28.07.2023 по справі 400/4623/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 липня 2023 р. № 400/4623/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТАР СІСТЕМС", вул. Будівельників, 22, м. Нова Одеса, Миколаївський район, Миколаївська область, 56602, до відповідача:Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, про:визнання протиправними та скасування рішень від 10.10.2022 № 4041, від 17.03.2023 № 1792; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТАР СІСТЕМС" (надалі - позивач) до Головного управління ДПС у Волинській області (надалі - відповідач) з позовними вимогами про:

- визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №4041 від 10 листопада 2022 року, №1792 від 17 березня 2023 року;

- зобов`язання Головного управління ДПС у Волинській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОСТАР СІСТЕМС» (42586173) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 10.11.2022 року вперше у відношенні позивача було прийняте Комісією ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №4041 про відповідність критеріям ризиковості платника податку. 08.03.2023 року в електронному вигляді позивачем було подане повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ «АГРОСТАР СІСТЕМС» разом із зазначеною кількістю відсканованих первинних документів. Після подання повідомлення та копій первинних документів Комісією Головного управління ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийняте рішення від 17.03.2023 року №1792 про відповідність ТОВ «АГРОСТАР СІСТЕМС» критеріям ризиковості платника податку. Так, у рішеннях зазначено про відповідність платника податку критеріям ризиковості, зокрема п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Однак, оскаржувані рішення, на думку позивача, не містять жодної конкретної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до вказаного пункту 8, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи. З огляду на таке, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою від 02.05.2023 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/4623/23 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у порядку ст. 262 КАС України.

До канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Волинській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що відповідно до рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №4041 від 10 листопада 2022 року про відповідність ТОВ "АГРОСТАР СІСТЕМС" пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на підставі наявної інформації у контролюючого органу, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній /розрахунку коригування. Реалізація добрив в значних обсягах в адресу ФГ «Агростар Сістемс» при відсутності їх походження та можливості зберігання. Позивачем було подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 08.03.2023 року. З урахуванням поданих пояснень та документів у повідомленні №1 від 08.03.2023 року прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 17.03.2023 року №1792 про відповідність ТОВ "АГРОСТАР СІСТЕМС" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Підставою винесення вказаного рішення є постачання товару, походження якого не прослідковусться за ланцюгом постачання; недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господасрької операції; придбання товару (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Надані документи до повідомлення №1 від 08.03.2023 року є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій. Відповідач вважає, що доведено обґрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення підприємства позивача до критеріїв ризиковості платника податків на підставі наявної податкової інформації за проведеним моніторингом з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання обов`язку підприємствами реального сектору економіки.

До канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій ТОВ "АГРОСТАР СІСТЕМС" вказало, що податковим органом було повністю проігноровано як надані ТОВ "АГРОСТАР СІСТЕМС" пояснення, так і надані ним копії документів, які повністю спростовують припущення податкового органу щодо ризиковості ведення діяльності товариством. Хоча податковому органу надано копії первинних бухгалтерських документів на підтвердження реальності та спроможності здійснення господарської діяльності. Так, ТОВ «АГРОСТАР СІСТЕМС» є платником єдиного податку четвертої групи як виробник сільськогосподарської продукції. Платник має орендовані земельні ділянки, на яких вирощується сільськогосподарська продукція, розташовані у Новоодеському та Вознесенському районах Миколаївської області, договори оренди землі оформлені в установленому законом порядку, звіти подано до податкового органу в установленому законом порядку. Підприємство має орендовану частину території (складське приміщення) загальною площею 150 м.кв., згідно договору позички №01/06-2021 від 01.06.2021 року у ФГ «АГРОСТАР СІСТЕМС». Вказане складське приміщення використовується для зберігання залишків ТМЦ. В штаті підприємства працює 3 особи: директор, бухгалтер, агроном. Роботи і послуги, пов`язані з посіву насіння, обробітку землі, збору врожаю, транспортні послуги по доставці вантажу - всі ці послуги здійснюють сторонні організації за винагороду на підставі укладених договорів, рахунків-фактур.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ТОВ "АГРОСТАР СІСТЕМС" є юридичною особою та платником податку на додану вартість.

Основним видом економічної діяльності підприємства є: вирощування зернових культур крім рису, бобових культур і насіння олійних культур.

10.11.2022 р. вперше у відношенні позивача було прийняте рішення Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №4041 про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування прийнятого рішення №4041 від 10.11.2022 р. (в його резолютивній частині в графі «підстава») було зазначене наступне: «пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку». У графі «податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку)» було зазначено наступне: "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Встановлено факт подання на реєстрацію протягом 02-10.11.2022 податкових накладних із реалізації добрив в значних обсягах (на суму ПДВ 1332,4 тис. грн.) в адресу ФГ «Агростар Сістемс» при відсутності їх походження та можливості зберігання.

08.03.2023 р. в електронному вигляді позивачем було подане повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ "Агростар Сістемс" разом із зазначеною кількістю відсканованих первинних документів.

На підставі цих пояснень та копій, поданих згідно додатку, первинних документів, позивач просив виключити ТОВ "Агростар Сістемс" з переліку ризикових підприємств у зв`язку з невідповідністю критеріям ризиковості платника податку.

17.03.2023 року Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії документів від 08.03.2023 року №1, прийнято рішення №1792 про відповідність платника податку - ТОВ "Агростар Сістемс" критеріям ризиковості. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: "Постачання товару, походження якого не прослідковусться за ланцюгом постачання; недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господасрької операції); придбання товару (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку".

Не погоджуючись із рішеннями від 10.11.2022 року №4041 та від 17.03.2023 року №1792 про відповідність ТОВ "Агростар Сістемс" критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п.п.20.1.45 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 ст.61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п.62.1.2 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п.71.1 ст.71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з п.74.1, п.74.3 ст.74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац третій п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України).

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами (абзац четвертий п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України ).

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац п`ятий п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Порядок №1165).

Як передбачено приписами пунктів 4-5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно Додатку №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) затверджені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням №4041 від 10.11.2022 р. позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Встановлено факт подання на реєстрацію протягом 02-10.11.2022 податкових накладних із реалізації добрив в значних обсягах (на суму ПДВ 1332,4 тис. грн.) в адресу ФГ «Агростар Сістемс» при відсутності їх походження та можливості зберігання.

Рішенням №1792 від 17.03.2023 р. позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: "Постачання товару, походження якого не прослідковусться за ланцюгом постачання; недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господасрької операції); придбання товару (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку".

Надані документи до повідомлення №1 від 08.03.2023 р. є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій, зокрема відсутні підтверджуючі документи щодо продажу та придбання добрив та послуг за період жовтень 2022 року.

Вирішуючи цей спір судом встановлено, що підприємством вживались заходи для доведення перед контролюючим органом відсутності ознак ризиковості ТОВ "Агростар Сістемс".

08.03.2023 року ТОВ "Агростар Сістемс" через електронний кабінет платника податків подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку за №1. Повідомлення подане з поясненнями та первинними документами.

Згідно поданих письмових пояснень вбачається, що ТОВ «АГРОСТАР СІСТЕМС» є платником єдиного податку четвертої групи як виробник сільськогосподарської продукції. Платник має орендовані земельні ділянки, на яких вирощується сільськогосподарська продукція, розташовані у Новоодеському та Вознесенському районах Миколаївської області, договори оренди землі оформлені в установленому законом порядку, звіти подано до податкового органу в установленому законом порядку. Підприємство має орендовану частину території (складське приміщення) загальною площею 150 м.кв., згідно договору позички №01/06-2021 від 01.06.2021 року у ФГ «АГРОСТАР СІСТЕМС». Вказане складське приміщення використовується для зберігання залишків ТМЦ. В штаті підприємства працює 3 особи: директор, бухгалтер, агроном. Роботи і послуги, пов`язані з посіву насіння, обробітку землі, збору врожаю, транспортні послуги по доставці вантажу - всі ці послуги здійснюють сторонні організації за винагороду на підставі укладених договорів, рахунків-фактур.

Послуги з обробітку землі, внесення ЗЗР:

ФГ «АГРОСТАР СІСТЕМС (ЄДРПОУ 37912793), Договір надання послуг з обробітку землі № 15/05/2021 від 15.05.2021 року, рахунок на оплату № 5 від 01.06.2021р., акт про надання послуг №5 від 01.06.2021 року, акт надання послуг №176 від 16.11.2021р., платіжне доручення № 68 від 06.12.2021р.

Послуги зі збору врожаю, посів:

ФГ «АГРОСТАР СІСТЕМС (ЄДРПОУ 37912793), Договір надання послуг з обробітку землі № 15/05/2021 від 15.05.2021 року, акт про надання послуг №175 від 18.11.2021 року., рахунок на оплату № 181 від 18.11.2021р., платіжне доручення №46 від 25.11.2021р., акт надання послуг №8 від 28.02.2022р., акт надання послуг № 23 від 01.08.2022р, рахунок на оплату № 21 від 01.08.2022р.

Постачальником посівного матеріалу є: ФГ "АГРОСТАР СІСТЕМС" згідно Договору куплі-продажу №0106/2021 від 01.06.2021 року, додаткова угода №1 від 01.06.2021р., рахунок на оплату № 9, №10 від 01.06.2021р., видаткова накладна № 7 від 01.06.2021 року, видаткова накладна №8 від 01.06.2021р., платіжне доручення № 17 від 28.09.2021 року, платіжне доручення №18 від 28.09.2021р.; ПП «АГРО-ВІКТОРІ», Договір поставки №0111-01 від 01.11.2021р., видаткова накладна №274 від 01.11.2021р., товарно-транспортна накладна № 09/11/21 , №10/11/21, №11/11/21, №12/11/21 від 01.11.2021 р., рахунок на оплату №274 від 01.11.2021р. платіжне доручення № 80 від 09.12.2021р.; ПП «ЛЮКС-ОЙЛ», Договір поставки №01/12 від 01.12.2021р., рахунок на оплату №755 від 06.12.2021р., видаткова накладна № 315 від 04.04.2022р. товарно - транспортна накладна № 120101 від 12.01.2022р., №120102 від 12.01.2022р, № 120103 від 12.01.2022р., платіжне доручення №69 від 06.12.2021р.

Послуги з перевезення добрив, продукції автомобільним транспортом:

ТОВ «АГРІ ТРАНС СІСТЕМС» (ЄДРПОУ 42586189), Договір про надання послуг транспортного експедирування по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 12/11/21 від 12.11.2021 р., акт надання послуг №10 від 12.01.2022р, реєстр ТТН, рахунок на оплату №10 від 12.01.2022р., товарно-транспортна накладна № 120101 від 12.01.2022р.. №120102 від 12.01.2022р, № 120103 від 12.01.2022р., платіжне доручення №122 від 28.01.2022р., акт надання послуг №305 від 02.12.2021р., рахунок на оплату № 305 від 02.12.2021р., товарно-транспортні накладні №345 від 30.11.2021р., товарно-транспортна накладна №01.12.2021р.

У 2021 - 2022 р. позивач придбав мінеральні добрива, засоби захисту рослин на загальну суму понад 5 млн. грн. Основними постачальниками мінеральних добрив були:

ФГ "АГРОСТАР СІСТЕМС", Договір поставки мінеральних добрив №2505-01 від 25.05.2021 року, Специфікація до Договору № 1 від 25.05.2021 року видаткових накладних: №6, 9,10,11,12,13,14 від 01.06.2021 року., Специфікація № 2 від 18.02.2022р., рахунок на оплату №3 від 18.02.2022р., видаткова накладна №5 від 18.02.2022р., видаткова накладна №6 від 19.02.2022р., видаткова накладна №7 від 20.02.2022р.;

ТОВ «УКРАВІТ САЙЕНС ПАРК», Договір поставки №ф-4156-2022-Мк від 13.12.2021р., додаток до Договору поставки №3836-П-2022 від 13.12.2021р., видаткова накладна № ЦБ-2236 від 17.12.2021р. товарно-транспортна накладна №УПЦБ-002480 від 17.12.2021р., видаткова накладна №ЦБ-337 від 27.01.2022р., товарно-транспортна накладна УПЦБ-002920 від 27.01.2022р., платіжне доручення №86 від 15.12.2021р.;

ПП «ЛЮКС-ОЙЛ», Договір поставки №01/12 від 01.12.2021р., Специфікація №1 від 01.12.2021р., видаткова накладна № 7 від 12.01.2022р. товарно-транспортна накладна № 120101 від 12.01.2022р., №120102 від 12.01.2022р, № 120103 від 12.01.2022р., платіжне доручення №48 від 01.12.2021р., №49 від 02.12.2021р.

TOB «ТЕХНОТОРГ-ДОН», Договір куплі-продажу №16031/42586173 від 13.12.2021р., Специфікація №16 031/42586173 від 13.12.2021р., рахунок на оплату №844196 від 13.12.2021р„ видаткова накладна № 1125067 від 24.12.2021р.;

ПАТ «УКРАГРО НПК», Договір поставки №СН-232 від 03.12.2021р., рахунок на оплату №СН 232 від 03.12.2021р., видаткова накладна № СН282 від 14.12.2021 р„ видаткова накладна № СН306 від 23.12.2021р., товарно-транспортна накладна № РСН 282 від 14.12.2021р., товарно-транспортна накладна №РСН306 від 23.12.2021р., платіжне доручення №58 від 03.12.2021р.;

ТОВ «ЕКОГРЕЙН» (ЄДРПОУ 41990610), Договір поставки № 43 від 13.07.2021р., рахунок на оплату № СФ-0000034 від 10.12.2021р., видаткова накладна № РН- 0000028 від 09.12.2021р., товарно-транспортна накладна № 28 від 09.12.2022р., платіжне доручення № 79 від 09.12.2021р.

В рамках перелічених видів діяльності Підприємство займається вирощуванням та реалізацією сільськогосподарської продукції.

Згідно звіту про посівні площі сільськогосопдарських культур ф. 4-сг засіяно загальну площу 755 га.

Згідно звіту про збирання врожаю сільськогосопдарських культур ф. 37-сг було зібрано врожаю: ячменя - 2306,5т, ріпаку -2187 т.

Після збору врожаю здійснювалося перевезення автотранспортом ТОВ «АГРІ ТРАНС С1СТЕМС», Договір про надання послуг транспортного експедирування по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 20/06/2019 від 20.06.2019 р.

Підприємство співпрацює з наступними ключовими контрагентами:

- ТОВ «ЛНЗ ЕКСПОРТ» (ЄДРПОУ 44365867), що підтверджується наступними документами: Договір поставки № Р211129-FC-18 від 29.11.2021 р.; Видаткова накладна №15 від 02.12.2021р; Товарно-транспортна накладна № 001 від 01.02.2021 р.; Платіжне доручення №1889 від 13.12.2021р.;Видаткової накладної № 28 від 10.12.2021 року; Товарно-транспортна накладна №44 від 08.12.2021 року;Платіжне доручення № 129 від 13.01.2022 року; Оборотно-сальдова відомість по рах.361.

- ФГ «АГРОСТАР СІСТЕМС (ЄДРПОУ 37912793), що підтверджується наступними документами: Договір поставки № 01/10/22 від 03.10.2022р.; Специфікація до Договору №1 від 03.10.2022р.; Специфікація до Договору №2 від 21.10.2022р.; Рахунок на оплату №1 від 17.10.2022р.; Видаткова накладна №1 від 17.10.2022р.; Видаткова накладна №2 від 18.10.2022р.; Видаткова накладна №3 від 19.10.2022р.; Видаткова накладна №4 від 21.10.2022р.; Видаткова накладна №5 від 25.10.2022р.; Видаткова накладна №6 від 24.10.2022р.; Видаткова накладна №7 від 21.10.2022р.; Видаткова накладна №8 від 26.10.2022р.

Суд зауважує, що позивачем надано вичерпні письмові пояснення щодо руху товарів по взаємовідносинам з ФГ "Агростра Сістемс".

Однак, відповідачем не враховані подані ТОВ "Агростра Сістемс" пояснення та первинні документи, як такі, що спростовують відповідність платника податку критеріям ризиковості, та 17.03.2023 року повторно прийнято рішення №1792 про відповідність ТОВ "Агростра Сістемс" критеріям ризиковості. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, суд зазначає що пунктом 6 Порядку №1165 визначено порядок виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а саме:

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Агростра Сістемс" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку рішенням від 10.11.2022 року №4041, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості.

Після цього позивачем надані пояснення на документи для спростування ризиковості.

Разом з тим, ТОВ "Агростра Сістемс" знову визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку рішенням від 17.03.2023 року №1792, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості.

Позивачем надані пояснення на документи для спростування ризиковості.

Відповідачем не вказано підстав врахування/неврахування поданих позивачем документів та пояснень, не зазначено яких документів та на підтвердження яких обставин не надано.

Зокрема, контролюючим органом не взято до уваги специфіку діяльності ТОВ "Агростра Сістемс" та надані ним пояснення, а прийнято оскаржуване рішення від 17.03.2023 року №4041, у якому також не наведено чітких обґрунтувань та мотивів його прийняття.

Суд критично оцінює підставу, зазначену у рішенні, а саме, що надані документи до повідомлення №1 від 08.03.2023 р. є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Суд зазначає, що формулювання «надані документи є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій» передбачає, що контролюючий орган має уявлення про те, які конкретно документи повинні бути наданий «для відображення у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства». Однак відповідачем у спірному рішення не вказано на жодний документ, який це підтверджував би, але позивачем не наданий. Відповідачем не надано оцінку тим документам та поясненням, які надавались позивачем, не вказано підстав їх неврахування/відхилення.

Відповідач не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.

Разом з тим, позивач з метою спростування сумнівів та доводів контролюючого органу щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності подав документи на підтвердження здійснення господарських операцій, та добросовісності його як платника податку.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, позивачем надані до контролюючого органу всі наявні у нього документи на підтвердження здійснених господарських операцій, а саме: договори поставки, накладні, видаткові накладні, акти здачі прийняття робіт, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення.

Суд зазначає, що на розгляд відповідачу позивачем були надані всі необхідні первинні документи, які стосуються даних операцій, що не мали дефекту форми, змісту або походження, та які в силу вимог Податкового кодексу України, Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704, підтверджують здійснення фінансово-господарських відносин позивача з контрагентами.

Відповідно до п. 65 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Булвес" АД проти Болгарії" від 22.01.2009 р. Суд вважає, що загальні інтереси спільноти полягають у підтриманні фінансової стабільності системи оподаткування ПДВ разом із її сукупністю нормам щодо нарахування ПДВ до сплати, податкових пільг, податкового кредиту та відшкодування ПДВ. Основними елементами підтримання такої стабільності слід визнати повне і своєчасне виконання усіма платниками ПДВ своїх зобов`язань щодо декларування та сплати ПДВ та, в кінцевому результаті, запобігання будь-яких видів шахрайських зловживань у вказаній системі. Щодо цього Суд визнав, що необхідно покладати край спробам зловживання у сфері оподаткування і що з метою попередження таких зловживань може бути розумним передбачати у національному законодавстві вимоги особливої обачливості для платників ПДВ.

У п. (b) "Порушення справедливого балансу між конкуруючими інтересами" Суд відзначив, що необхідно оцінити, чи заходи, вжиті зі сторони держави з метою підтримання фінансової стабільності системи оподаткування ПДВ і викорінення шахрайських зловживань в даній системі, були співрозмірними праву компанії-заявника на мирне користування своєю власністю.

В п. 38 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Інтерсплав" проти України" від 09.01.2007 Суд нагадав, що держави мають широкі межі самостійної оцінки у визначенні того, у чому полягає публічний інтерес, оскільки національний законодавчий орган, реалізуючи соціальну та економічну політику, має широке коло повноважень. Однак такі межі оцінювання не є абсолютними, і їх застосування підлягає перегляду органами Конвенції (див. рішення у справі "Lithgow and Others v. the United Kingdom" від 8 липня 1986 року, Серія А, N 102, стор. 50 - 51, п. п. 121 - 122). На думку Суду, коли державні органи володіють будь-якою інформацією про зловживання у системі відшкодування ПДВ, що здійснюються конкретною кампанією, вони можуть вжити відповідних заходів з метою запобігання або усунення таких зловживань.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи, відповідачем зазначених вище принципів дотримано не було.

Окрім того, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом у своїх рішеннях, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18.

Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, тобто з презумпції економічної виправданості дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність відомостей у бухгалтерській та податковій звітності платника.

Суд вважає, що у даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості.

Матеріали справи не містять належних, допустимих та достатніх доказів, які б давали підстави вважати, що відповідач довів правомірність оскаржуваних позивачем рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 10.11.2022 року №4041, від 17.03.2023 року №1792 про відповідність ТОВ "Агростар Сістемс" критеріям ризиковості платника податку.

Вказані рішення не дають чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.

Суд приймає до уваги доводи позивача про порушення прав та інтересів ТОВ "Агростра Сістемс" оскаржуваними рішеннями, оскільки внесення до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, перешкоджає провадженню господарської діяльності останнього з огляду на те, що реєстрація податкових накладних, які подаються на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, зупиняється і це створює додаткові перешкоди в здійсненні господарських операцій з контрагентами - покупцями товарів, робіт, послуг. Окрім того, таке рішення завдає шкоди репутації підприємства.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що рішення від 10.11.2022 року №4041, від 17.03.2023 року №1792 про відповідність ТОВ "Агростар Сістемс" критеріям ризиковості платника податку прийнято Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області необґрунтовані, тобто є такими, що не відповідають критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та які визначені ч.2 ст.2 КАС України, а тому є протиправними та належить до скасування.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивач навів законні й обґрунтовані підстави, а тому наявні правові підстави для задоволення позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 5368,00 грн. підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТАР СІСТЕМС" (вул. Будівельників, 22, м. Нова Одеса, Миколаївський район, Миколаївська область, 56602, ідентифікаційний код 42586173) до Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) про визнання протиправними та скасування рішень; зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №4041 від 10 листопада 2022 року, №1792 від 17 березня 2023 року.

3. Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОСТАР СІСТЕМС» (42586173) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТАР СІСТЕМС" (вул. Будівельників, 22, м. Нова Одеса, Миколаївський район, Миколаївська область, 56602, ідентифікаційний код 42586173) судові витрати в розмірі 5368,00 грн.

5. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А.В. Величко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112491563
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/4623/23

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 28.07.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні