У Х В А Л А
27 липня 2023 року м. Чернігівсправа № 6/107 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., при секретарі Ткачовій А.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали заяви №26/17-17.2-11659 від 12.06.23 про заміну стягувача, видачу дубліката виконавчого листа та поновлення строку на його пред`явлення
Заявник: Міністерство енергетики України (Міненерго),
код ЄДРПОУ 37552996, вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, e-mail: kanc@mev.gov.ua,
по справі №6/107
За позовом: заступника прокурора м. Києва, вул. Предславинська, 45/9, м. Київ, 03150,
в інтересах держави
в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави:
Міністерства вугільної промисловості України, вул. Б. Хмельницького, 4, м. Київ, 01601
до відповідача: державного підприємства „Чернігівторф, вул. Борисенка, 35а, м. Чернігів, 14037
про стягнення заборгованості в сумі 340656,26 грн.
За участю представників учасників справи:
від Міністерства енергетики України - Вольда М.А.
У судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України оголошені вступна та резолютивна частини ухвали.
Обставини справи:
У провадженні Господарського суду Чернігівської області перебувала справа №6/107 за позовом заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави - Міністерства вугільної промисловості України до державного підприємства „Чернігівторф про стягнення 340656,26 грн. боргу, в тому числі 334600,00 грн. основного боргу по безвідсотковій цільовій бюджетній позичці, наданій відповідачу за договором №85 від 23.08.2005р., та пені в сумі 6056,26 грн.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 21.07.2009 року у справі №6/107 позовні вимоги задоволено повністю, стягнуто з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) на користь Міністерства вугільної промисловості України до державного бюджету України (вул. Б. Хмельницького, 4, м. Київ, 01601, р/р 37119010004068 в Державному Казначействі України, МФО 820172) 334600,00 грн. боргу та 6056,26 грн. пені; стягнуто з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) в доход державного бюджету (р/р 31111095700002 в ГУДКУ в Чернігівській області, символ звітності 095, код 22825965, МФО 853592, код платежу 22090200) 3406,56 грн. державного мита; стягнуто з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) в доход державного бюджету (р/р 31214259700002 в ГУДКУ в Чернігівській області, МФО 853592, код 22825965, код бюджетної кодифікації 22050000) 118 грн. витрат на інформаційнотехнічне забезпечення судового процесу.
На виконання рішення Господарського суду Чернігівської області від 21.07.2009 року видано відповідні накази - 03.08.2009 року, зокрема, про стягнення з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) на користь Міністерства вугільної промисловості України до державного бюджету України (вул. Б. Хмельницького, 4, м. Київ, 01601, р/р 37119010004068 в Державному Казначействі України, МФО 820172) 334600,00 грн. боргу та 6056,26 грн. пені.
Ухвалою суду від 07.05.2018 року Господарським судом Чернігівської області задоволено заяву Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.04.2018 за № 17-вих/104-18 про заміну сторони (стягувача) його правонаступником на стадії виконання рішення Господарського суду Чернігівської області від 21.07.2009 по справі № 6/107, пунктом 2 резолютивної частини якої постановлено здійснити процесуальне правонаступництво на стадії виконання рішення Господарського суду Чернігівської області від 21.07.2009 по справі № 6/107, замінивши сторону (стягувача ) Міністерство вугільної промисловості України (01030, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, буд. 4, код ЄДРПОУ 33833561) на його правонаступника Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 30, код ЄДРПОУ 37471933) у виконавчому провадженні ВП № 14863577 з примусового виконання наказу по справі № 6/107, виданого Господарським судом Чернігівської області від 03.08.2009 року.
05.07.23 на адресу суду надійшла заява Міністерства енергетики України про заміну стягувача, видачу дубліката виконавчого листа та поновлення строку на його пред`явлення по справі №26/17-17.2-11659 від 12.06.23.
Ухвалою суду від 06.07.23 заяву Міністерства енергетики України про заміну стягувача, видачу дубліката виконавчого листа та поновлення строку на його пред`явлення прийнято та призначено до розгляду на 12.07.23.
Ухвалою суду від 10.07.23 по справі задоволено клопотання представника заявника про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, з використанням власних технічних засобів, в системі відеоконференцзв`язку EasyCon; постановлено проведення судового засідання, призначеного на 12 липня 2023 року о 10:00, здійснити за участю представників Міністерства енергетики України Іжаківського А.О., Гулий Т.С., Слуценко Р.П., в режимі відеоконференції, з використанням власних технічних засобів, в системі відеоконференцзв`язку EasyCon (https://vkz.court.gov.ua/).
Представники сторін в судове засідання не з`явились, письмових заперечень по суті заявлених вимог не надали. Присутні в судовому засіданні 12.07.23 представники заявника підтримали подану заяву та просили її задовольнити, надавши пояснення та виклавши суть.
Розглянувши зазначену заяву, суд дійшов висновку, що вона підлягає задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.
Щодо заміни стягувача у виконавчому провадженні.
Заявник просить суд замінити стягувача у справі №6/107 - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37471933) на Міністерство енергетики України (вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37552996).
Згідно зі ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює (п. 2 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 13 грудня 2012 року №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. 3 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 25 квітня 2012 року №11-рп/2012).
Заявник зазначає, що відповідно до пункту 1 указу Президента України від 09 грудня 2010 року №1085/2010 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади прийнято рішення про утворення Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, реорганізувавши Міністерство палива та енергетики України, Міністерство вугільної промисловості України.
Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2019 року № 829 Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади прийнято рішення про реорганізацію Міністерства енергетики та вугільної промисловості шляхом приєднання до Міністерства енергетики та захисту довкілля.
Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2019 року №829, установлено, що Міністерство енергетики та захисту довкілля є правонаступником майна, прав і обов`язків Міністерства енергетики та вугільної промисловості.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2020 року № 425 Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади прийнято рішення про перейменування Міністерства енергетики та захисту довкілля України на Міністерство енергетики України.
Пунктом 3 вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України, установлено, що Міністерство енергетики:
забезпечує формування та реалізує державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексах;
забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива (крім забезпечення енергоефективності будівель та інших споруд) та у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики і теплопостачання.
Встановлено, що Міністерство енергетики України є правонаступником прав, обов`язків та майна Міністерства енергетики та захисту довкілля України у відповідних сферах.
У зв`язку з цим, відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань було внесено зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Так, Верховний Суд у пунктах 38-39 постанови від 05.03.2020 у справі № 420/1364/19 зазначає, що під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання(набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Відповідно до ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. При цьому питання заміни сторони її правонаступником, вирішується виключно судом у порядку, передбаченому статтею 52 ГПК України.
В силу ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб`єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Аналогічні положення містяться у Законі України Про виконавче провадження (ч. 5 ст. 15 Закону).
Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане із переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права (позивач, відповідач або третя особа) повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника.
Для настання процесуального правонаступництва необхідно встановити факт переходу до особи матеріальних прав попередника. У кожному конкретному випадку для вирішення питання про можливість правонаступництва господарському суду необхідно досліджувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права. Підставою для процесуального правонаступництва є правонаступництво у матеріальному правовідношенні, яке настало після відкриття провадження у справі. Відтак особливості здійснення процесуального правонаступництва визначаються особливостями норм матеріального права, що регулюють перехід прав й обов`язків у матеріальних правовідносинах від особи до її правонаступника, або в інших випадках зміни сторони у правовідносинах, з яких виник спір.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Статтею 106 ЦК України передбачено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.
Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 8 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Заміна сторони виконавчого провадження правонаступником, тобто здійснення процесуального правонаступництва після набрання судовим рішенням законної сили, полягає в поширенні на правонаступників законної сили судового рішення. При цьому на правонаступників законна сила судового рішення поширюється усіма своїми правовими наслідками - незмінністю, неспростовністю, виключністю, преюдиційністю, виконуваністю.
Такого правового висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду впостанові від 25.03.2021 у справі №910/11030/18.
Письмовими матеріалами справи підтверджується факт реорганізації Міністерства вугільної промисловості України, тому суд задовольняє заяву Міністерства енергетики України в частині заміни стягувача у справі №6/107 - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України на Міністерство енергетики України.
Щодо вимог про видачу дублікату наказу та поновлення строку на його пред`явлення до виконання.
Заявник зазначає, що у зв`язку з неодноразовою реорганізацією Міністерства енергетики та вугільної промисловості України виконавчий документ у справі №6/107 було втрачено, а також відповідно і пропущено строк пред`явлення його до виконання у зв`язку з цим.
Станом на момент звернення із цією заявою (22.06.23) рішення суду не виконано.
Згідно з п. 19.4 Перехідних положень ГПК України у разі втрати виконавчого документа суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий документ, може видати його дублікат, якщо стягувач або державний виконавець, приватний виконавець звернувся із заявою про це до закінчення строку, встановленого для пред`явлення виконавчого документа до виконання.
Також, згідно ст. 329 ГПК України у разі пропуску строку для пред`явлення наказу, судового наказу до виконання з причин, визнаних судом поважними, пропущений строк може бути поновлено. Про поновлення строку для пред`явлення виконавчого документа до виконання суд постановляє ухвалу.
При цьому, ГПК України не пов`язує право суду відновити пропущений строк з певним колом обставин, що спричинили пропуск строку.
Отже, в кожному випадку суд з врахуванням конкретних обставин пропуску строку оцінює доводи, що наведені в обґрунтування заяви про відновлення строку для пред`явлення наказу до виконання, та робить мотивований висновок щодо поважності чи не поважності причин пропуску строку.
Оскільки рішення суду не виконано, а виконавчі документи втрачено, що підтверджено відповідними доказами, в той час як виконання рішення, яке набрало законної сили є обов`язковим, то суд поновлює строк для пред`явлення виконавчого документу до виконання та задовольняє заяву стягувача про видачу дубліката наказу від 03.08.09.
Керуючись ст. ст. 119, 234, 235, 329, 334, п. 19.4. Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1.Заяву Міністерства енергетики України (№26/17-17.2-11659 від 12.06.23) про заміну стягувача, видачу дубліката виконавчого листа та поновлення строку на його пред`явлення по справі 6/107 задовольнити повністю.
2.Замінити стягувача Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37471933) на Міністерство енергетики України (вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37552996).
3.Поновити пропущений строк для пред`явлення до виконання наказу Господарського суду Чернігівської області по справі №6/107 від 03.08.2009 року про стягнення з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) на користь Міністерства вугільної промисловості України до державного бюджету України (вул. Б. Хмельницького, 4, м. Київ, 01601, р/р 37119010004068 в Державному Казначействі України, МФО 820172) 334600,00 грн. боргу та 6056,26 грн. пені
4.Видати Міністерству енергетики України дублікат наказу Господарського суду Чернігівської області від 03.08.2009 по справі №6/107 про стягнення з Державного підприємства „Чернігівторф (вул. Борисенко, 35а, м. Чернігів, 14037, р/р 37127007000896 в УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 02968220) на користь Міністерства вугільної промисловості України до державного бюджету України (вул. Б. Хмельницького, 4, м. Київ, 01601, р/р 37119010004068 в Державному Казначействі України, МФО 820172) 334600,00 грн. боргу та 6056,26 грн. пені
5.Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду у строки та порядок, визначені ст.ст. 255-257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складений та підписаний 31.07.23.
СуддяМ.В. Фесюра
Веб адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/
Документи по справі можуть бути направлені на адресу суду: пр-т Миру, 20, м. Чернігів, 14000, та на електронну адресу Господарського суду Чернігівської області: Е-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua; тел. канцелярії (099)420-54-50.
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112516112 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Фесюра М.В.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Коваленко Олександр Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні