Рішення
від 31.07.2023 по справі 120/7163/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

31 липня 2023 р. Справа № 120/7163/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жданкіної Наталії Володимирівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної військової адміністрації, Конкурсного комітету з проведення конкурсу щодо перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - ПП "АТП Кривешко" про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в :

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 , позивач) до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної військової адміністрації (далі відповідач 1), Конкурсного комітету з проведення конкурсу щодо перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (далі - відповідач 2), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - ПП "АТП Кривешко" (далі - третя особа) про визнання протиправним та скасування рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказав на протиправність прийнятого Конкурсною комісією рішення про результати конкурсу, оформленого протоколом №1 від 03.03.2023 в частині ухвалення подання пропозиції організатору конкурсу щодо визнання переможцем конкурсу ПП "АТП Кривешко" на об`єкт №9: Могилів-Подільський АС - Вендичани- Вінниця АС-2, № рейсу 373/374, час відправлення 9:00 (11:00)/12:20 (14:55) та подання пропозиції організатору конкурсу щодо визнання таким, що зайняв друге місце ФОП ОСОБА_1 . При цьому, основними аргументами в підтримку заявленого вказує на те, що його не було у належний спосіб повідомлено про перенесення дати засідання. Окрім того, переможця конкурсу безпідставно допустили до участі у конкурсі.

Ухвалою від 31.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також надано відповідачу строк на подання відзиву.

15.06.2023 надійшов відзив від управління дорожнього господарства Вінницької обласної військової адміністрації, в якому зазначено, що дата та час конкурсу не є умовами конкурсу, а отже управлінням не порушено вимоги п. 36 Постанови.

Стосовно рішення ДРС від 04.04.2023 відповідач вказав, що ним не скасовано Умови конкурсу. При цьому, позивач не надав жодного транспортного засобу для перевезення людей із обмеженими можливостями, що вплинуло на нарахування балів.

Щодо не відповідності ПП "АТП Кривешко" вимогам статті 34 Закону, то перевірку здійснює організатор за два дні до проведення конкурсу. Відтак, на підставі отриманої інформації наказом від 28.02.2023 допущено ПП "АТП Кривешко" до конкурсу.

Інформація ж від Укртрансбезпеки надійшла в день проведення конкурсу, а отже згідно вимог Постанови не приймається до уваги.

Окремо вказано на те, що договір укладений із товариством в 2015 році діяв до 01.05.2020, а вимогами Постанови передбачено його продовження за умови подання за 90 днів відповідної заяви, однак така подана не була. Відтак, термін дії договору не був продовжений.

Крім того, вказано, що з дати набуття Управлінням повноважень виконання функцій організатора з проведення конкурсу на перевезення пасажирів (червень 2021 року), проведено комплекс організації та проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника по маршрутах, де закінчились терміни дії договору на їх обслуговування.

Аналогічного змісту подано відзив від конкурсного комітету, що надійшов на адресу суду 21.06.2023.

19.06.2023 третьою особою подано пояснення, в яких підприємство просило відмовити в задоволенні позову і вказало, що місце, дата та час початку проведення засідання конкурсного комітету не є умовою конкурсу, а є складовою інформації оголошення про проведення конкурсу.

Також зазначено, що директор товариства був присутній на засіданні, а отже позивач скористався своїм правом бути присутнім під час засідання конкурсного комітету та на обґрунтування поданих ним конкурсних пропозицій.

Окремо вказано, що відповідно до змісту та вимог рішення Державної регуляторної служби України від 04.04.2023 №37 - Умови конкурсу не скасовані та є чинними під час проведення конкурсу і на цей час.

Безпідставним також, на думку третьої особи, є посилання позивача на пункт 4-1 Порядку №1081, оскільки такий стосується основного Договору укладеного з переможцем конкурсу та його продовження можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.

Також не погоджується третя особа із позицією позивача, що у зв`язку з не проведенням конкурсу до 30.04.2020, обмежено його право на перевагу в конкурсі за рахунок балів, оскільки в редакції Додатку 5 до Порядку №1081 станом на 15.10.2019 р. робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу оцінювалась в 30 балів.

Так, підприємство вказує, що відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відтак, на думку третьої особи, відповідачами та третьою особою виконано усі вимоги передбачені Законом № 2344-III та Порядком №1081, відповідно, вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.

Інших заяв по суті справи від сторін спору до суду не надходило.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.

Відповідно до Витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Серії АА №502904 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з 16.03.2001 зареєстрований як фізична особа-підприємець, основним видом економічної діяльності якого є 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт.

Згідно договорів №12 від 13.05.2015, №01-12/9 від 05.03.2020 та №10-Е/2022 від 05.09.2022 позивач здійснював перевезення пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (назва маршруту: Могилів-Подільський АС - Вендичани - Вінниця АС - 2, оборотний номер маршруту 373/374). Договір №12 від 13.05.2015 діяв з 25.06.2015 до 30.04.2015. Договір №01-12/9 від 05.03.2020 діяв в період з 05.03.2020 до 30.04.2020 або до використання коштів, передбачених з обласного бюджету на 2020 рік. Договір №10-Е/2022 від 05.09.2022 діяв по 05.12.2022.

16.01.2023 згідно наказу Начальника Управління дорожнього господарства Вінницької обласної військової адміністрації №4-АГ затверджено та оголошено конкурс на визначення автомобільного перевізника, зокрема, на рейс/маршрут 373/374 Могилів-Подільський АС-Вендичани - Вінниця АС-2 та визначено строк подачі документів до 17.02.2023 до 17:00 год., про що розміщено оголошення в засобах друкованої масової інформації 25.01.2023, що не заперечується сторонами.

28.02.2023 наказом Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації №9-аг прийнято рішення допустити, серед інших, до участі у конкурсі ПП "АТП Кривешко" та ФОП ОСОБА_1

03.03.2023 відповідачем 2 проведено конкурс на перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршруті Могилів-Подільський АС - Вендичани - Вінниця АС - 2 (№ рейсу 373/374), об`єкт конкурсу №9, участь у якому прийняли ПП "АТП Кривешко" та ФОП ОСОБА_1 .

За наслідком проведеного конкурсу прийнято рішення, оформлене протоколом №1 від 03.03.2023, яким, окрім іншого, вирішено на об`єкті конкурсу №9 "Могилів-Подільський АС - Вендичани - Вінниця АС - 2 рейси 373/374" перевізнику ПП "АТП Кривешко" нарахувати 27 балів та подати пропозицію організатору визнати його (ПП "АТП Кривешко") переможцем. Також, вирішено надати пропозицію організатору конкурсу про визнання ФОП ОСОБА_1 таким, що зайняв друге місце на даному об`єкті.

В подальшому, наказом Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації № 12-аг від 22.03.2023 на об`єкті конкурсу №9 визнано переможцем ПП "АТП Кривешко".

Не погодившись із вказаними рішеннями, вважаючи, що вони прийняті з порушенням вимог чинного законодавства про автомобільний транспорт, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344), Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 (далі - Порядок №1081), зі змінами та доповненнями, чинним на момент проведення конкурсу.

Відповідно до частин першої-третьої статті 43 Закону № 2344 визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 2344 організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Пунктом 2 Порядку №1081 визначено, що організатор - орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс; конкурсний комітет - постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу.

Відповідно до п. 4 Порядку №1081 організатором на автобусному маршруті загального користування є, зокрема, обласні держадміністрації - на міжміському і приміському маршрутах, які не виходять за межі території області (внутрішньообласний маршрут).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1081 конкурсний комітет - це постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу; перевізник-претендент - це автомобільний перевізник, який в установленому порядку подав заяву та документи для участі в конкурсі.

Пунктом 10 Порядку №1081 передбачено, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, зокрема обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт, у тому числі щодо категорії, класу автобусів та року їх виготовлення, та Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. До обов`язкових умов також належить забезпечення можливості отримання послуг проїзду на пільгових умовах, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронного квитка, який підключається до банківської картки отримувача послуг за рішенням відповідних державних органів на безоплатній основі, особам, які відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту мають право на безоплатний проїзд, та проїзд за яким зареєстрований у зазначеній системі. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті загального користування, вимоги до якості транспортного обслуговування та транспортних засобів тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об`єкті конкурсу, який включає міські та приміські маршрути загального користування, транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, в кількості до 50 відсотків загальної кількості автобусів на міських автобусних маршрутах загального користування (починаючи з 2025 року - до 70 відсотків) та до 20 відсотків - на приміських.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення (абз. 2 ч. 2 ст. 44 Закону "Про автомобільний транспорт").

Пунктом 29 Порядку №1081 встановлено, що для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України Про автомобільний транспорт, за формою згідно з додатками 1-4. У разі продовження строку дії договору з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору подає організатору перевезень заяву за формою згідно з додатком 6. У разі пропуску автомобільним перевізником зазначеного строку визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється за результатами конкурсу. Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень. Перевізник-претендент подає документи для участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах у паперовій або електронній формі з дотриманням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги. Перевізник-претендент подає документи для участі у конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади у паперовій формі. Документи для участі у конкурсі у паперовій формі подаються перевізником-претендентом згідно з вимогами пунктів 30 та 34 цього Порядку.

Статтею 46 Закону України Про автомобільний транспорт, чиною на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи:

- заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент;

- відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Документи та зазначена в них інформація, що подані автомобільними перевізниками-претендентами для участі у конкурсі, повинні бути достовірними станом на дату подання таких документів на конкурс і на дату проведення самого конкурсу (пункт 67 Порядку №1081).

За приписами п. 30 Порядку №1081 кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.

Документи, які надійшли до організатора після встановленого строку, не розглядаються (п. 33 Порядку №1081).

Згідно п. 37 Порядку №1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Відповідно до підпункту 1 пункту 12 Порядку №1081, конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який, серед іншого, подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.

Згідно пункту 40 Порядку №1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів на підставі інформації, поданої ними відповідно до вимог, визначених пунктами 29 і 30 цього Порядку.

У відповідності до вимог пункту 42 Порядку №1081, у разі коли на один з об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади претендує два або більше перевізники-претенденти, конкурсний комітет визначає переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів та подає пропозиції організатору перевезень.

Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади, є підставою для подання пропозицій організатору перевезень для визначення переможця конкурсу.

Пунктом 43 Порядку №1081 передбачено, що для проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади запрошуються перевізники-претенденти, у присутності яких оголошуються конкурсні пропозиції. Перевізникам-претендентам надається право на обґрунтування запропонованих ними конкурсних пропозицій. Під час проведення конкурсу додаткові пропозиції від перевізників-претендентів не приймаються.

У разі відсутності керівника перевізника-претендента на конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади його інтереси може представляти особа, яка має довіреність, видану перевізником-претендентом (п. 44 Порядку №1081).

Організатор перевезень визнає переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади того перевізника-претендента, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів, підготовлених конкурсним комітетом. (п.46 Порядку №1081).

Згідно пункту 47 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.

В свою чергу, відповідно до пункту 49 Порядку №1081, рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів.

Отже, із положень процитованих норм випливає, що для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України Про автомобільний транспорт, за формою згідно з додатками 1-4.

Надаючи оцінку доводам сторони позивача стосовно того, що комітет змінив умови конкурсу не повідомивши всіх перевізників-претендентів у відповідності до п. 36 Порядку , а саме, про відкладення засідання з 10.00 год. на 11 год., суд вказує наступне.

Згідно пункту 28 Порядку № 1081 організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинне містити таку інформацію:

1) найменування організатора та робочого органу;

2) порядковий номер та основні характеристики кожного об`єкта конкурсу:

на міжміському маршруті - номер рейсу, початковий та кінцевий пункти маршруту, протяжність, час відправлення з кінцевих пунктів та прибуття до них, особливості періодичності виконання перевезень, рекомендовану кількість зірочок за параметрами комфортності;

на міському та приміському маршруті - номер маршруту, найменування кінцевих зупинок, кількість оборотних рейсів або кількість автобусів для забезпечення перевезень, режим руху та інтервал (у разі, коли інтервал на приміському маршруті не перевищує 10 хвилин), особливості періодичності виконання перевезень (сезонний, у певні дні тижня тощо);

3) умови конкурсу;

4) порядок одержання необхідної інформації про об`єкт конкурсу;

5) кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі;

6) найменування організації, режим її роботи та адреса, за якою подаються документи для участі в конкурсі;

7) місце та дата одержання бланків документів для участі в конкурсі;

8) місце, дата та час початку проведення засідання конкурсного комітету;

9) розмір плати за участь у конкурсі;

10) контактні дані: номери телефону, телефаксу, електронна адреса, адреса офіційної сторінки в Інтернеті (за наявності) з питань проведення конкурсу, а також електронна адреса для можливості подання перевізниками-претендентами документів для участі у конкурсі в електронній формі.

В розумінні пункту 2 Порядку №1081, умовами конкурсу вважаються встановлені організатором (обов`язкові та додаткові) умови перевезень пасажирів, які повинні виконувати автомобільні перевізники, визначені на відповідному об`єкті конкурсу.

Пунктом 10 цього Порядку визначено, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, зокрема обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт", у тому числі щодо категорії, класу автобусів та року їх виготовлення, та Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". До обов`язкових умов також належить забезпечення можливості отримання послуг проїзду на пільгових умовах, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронного квитка, який підключається до банківської картки отримувача послуг за рішенням відповідних державних органів на безоплатній основі, особам, які відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" мають право на безоплатний проїзд, та проїзд за яким зареєстрований у зазначеній системі. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті загального користування, вимоги до якості транспортного обслуговування та транспортних засобів тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об`єкті конкурсу, який включає міські та приміські маршрути загального користування, транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, в кількості до 50 відсотків загальної кількості автобусів на міських автобусних маршрутах загального користування (починаючи з 2025 року - до 70 відсотків) та до 20 відсотків - на приміських.

Отже, дата, час і місце засідання не вважаються умовами конкурсу, що спростовує доводи позивача про зворотнє.

Я встановлено судом під час розгляду справи, через повітряну тривогу відбулось фактично зміщення часу з 10:00 год. на 11:00 год. Дана обставна не заперечується й самим позивачем в позовній заяві, проте помилково розцінюється останнім як зміна умов конкурсу.

Більш того, суд акцентує увагу й на те, що згідно п. 43 Порядку №1081 до проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади запрошуються перевізники-претенденти, у присутності яких оголошуються конкурсні пропозиції.

У разі ж відсутності керівника перевізника-претендента на конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади його інтереси може представляти особа, яка має довіреність, видану перевізником-претендентом (п. 44 Порядку №1081)

Ознайомившись із аудіозаписом засідання конкурсного комітету, суд встановив, що зафіксовано факт присутності перевізника-претендента на об`єкті конкурсу №9 - ФОП ОСОБА_1 та конкурсним комітетом йому надано право на обґрунтування запропонованих ним конкурсних пропозицій. Тобто позивачу було гарантовано право бути присутнім під час засідання конкурсного комітету та на обґрунтування поданих ним конкурсних пропозицій. В протоколі №1 від 03.03.2023 також вказано, що заслухано всіх перевізників претендентів.

Відтак, зміщення часу проведення конкурсу не призвело до порушень прав та інтересів позивача, оскільки останній мав можливість бути присутнім на конкурсі та реалізував її.

За таких обставин, суд відхиляє доводи позивача стосовно не повідомлення претендентів перевізників про зміни умов конкурсу, оскільки зміщення часу не вплинуло на права останнього щодо обґрунтування своєї пропозиції. Більш того, як вже зазначалось вище, до умов конкурсу не належить дата та час проведення самого конкурсу.

Стосовно аргументів позивача відносно того, що Державною регуляторною службою України прийнято рішення від 04.04.2023 №37 Про необхідність усунення Вінницькою обласною військовою адміністрацією порушень принципів державної регуляторної політики у сфери господарської діяльності, суд зазначає про таке.

Так, дійсно рішенням Державної регуляторної служби України від 04.04.2023 №37 Про необхідність усунення Вінницькою обласною військовою адміністрацією порушень принципів державної регуляторної політики у сфери господарської діяльності запропоновано Вінницькій обласній військовій адміністрації привести у відповідність пункти 4.2, 10, 13.1 розпорядження Вінницької ОДА від 04.10.2016 №720 Про затвердження Умов конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області внутрішньообласні маршрути.

Однак, це рішення прийнято поза межами строків проведення конкурсу, отже не може свідчити про невідповідність розпорядження Вінницької ОДА від 04.10.2016 №720 (із змінами) станом на дату проведення конкурсу.

Окрім того, рішенням Державної регуляторної служби України від 04.04.2023 №37 не визнавались нечинними Умови конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) (далі по тексту Умови конкурсу), що затверджувалися розпорядженням Голови обласної військової адміністрації від 04 жовтня 2016 року № 720 (зареєстровано в Головному територіальному управління юстиції у Вінницькій області 10 жовтня 2016 року за № 37/1289). Розпорядженнями Голови обласної державної адміністрації від 21 серпня 2018 року № 649 (зареєстровано в Головному територіальному управління юстиції у Вінницькій області 13 вересня 2018 року за № 99/1595) та від 16 січня 2021 року № 4 (зареєстровано у Центральному-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) 21 січня 2021 року за № 5/222) до Умов конкурсу внесено відповідні зміни.

Щодо доводів позивача про порушення конкурсним комітетом вимог статті 45 Закону України Про автомобільний транспорт щодо допуску ПП АТП Кривешко до участі у конкурсі:

- за відсутності даних про наявність відповідної кількості штатних працівників, які повністю відпрацювали місячну норму робочого часу та мали нарахування заробітної плати в межах мінімальної - механіка та лікаря;

- відсутність перевірки організатором конкурсу обставин чи виставлялися запропоновані транспортні засоби на інші об`єкти конкурсу, тут суд зазначає про наступне.

Положеннями статті 45 Закону № 2344-III визначено, що у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.

До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Згідно із статтею 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Як вже зазначалось вище, відповідно до положень статті 46 Закону № 2344-III та п. 29 Порядку №1081 (в редакції на час виникнення спірних відносин) для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету за формою згідно з додатками 1-4, наступні документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

При цьому, перевізник не має подавати дані про кількість штатних працівників, які повністю відпрацювали місячну норму робочого часу та мали нарахування заробітної плати в межах мінімальної, в тому числі стосовно механіка та лікаря.

Так, як видно із матеріалів справи, ПП АТП Кривешко подано заяву на участь у конкурсі згідно Додатку №1, анкету згідно Додатку №4, відомості про автобуси, які будуть використовуватись на автобусному маршруті згідно Додатку №2, відомості про додаткові умови обслуговування маршруту згідно Додатку №3

Отже, підприємством подано всі документи визначені статтею 46 Закону № 2344-III та Порядком №1081.

З приводу доводів позивача відносно інформації про не відповідність ПП "АТП Кривешко" вимогам ст.34 Закону України Про автомобільний транспорт, то суд вказує, що пунктом 31 Порядку №1081 визначено, що документи, які безпосередньо стосуються конкурсу і які надійшли до організатора у зазначений в оголошенні про проведення конкурсу строк від підприємств, установ та організацій, які не є перевізниками-претендентами, подаються на розгляд конкурсного комітету.

Відповідно до пункт 33 Порядку №1081 документи, які надійшли до організатора після встановленого строку, не розглядаються.

При цьому, на виконання пункту 37 Порядку №1081, організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу перевіряється достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 Порядку №1081 та приймається рішення про допущення/недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента.

Під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів на підставі інформації, поданої ними відповідно до вимог, визначених пунктами 29 Порядку №1081. При цьому, інформація вже є перевіреною організатором на достовірність.

Так, організатором прийнято відповідний наказ від 28.02.2023, зміст якого оголошений під час проведення конкурсу (аудіозапис 05:34-05:45), яким допущено ПП АТП Кривешко до конкурсу. Цей наказ на момент проведення конкурсу не скасований.

Згідно із аудіозаписом конкурсу з 39 по 42 хвилини, він містить виступ представника відділу Державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, члена конкурсного комітету - ОСОБА_2 , який повідомляє, що в день проведення конкурсу надійшла інформація з Державної служби України з безпеки на транспорті щодо не відповідності ПП АТП Кривешко вимогам ст.34 Закону України Про автомобільний транспорт.

Факт надходження відповідної інформації в день проведення конкурсу підтверджується й супровідним листом Державної служби України з безпеки на транспорті, де вказано дату формування відповіді 03.03.2023 № 1788/52.1/15-23 та підписано КЕП 03.03.2023 10:13.

Також з 43:05 хв. аудіозапис конкурсу містить виступ голови конкурсного комітету ОСОБА_3 , який повідомляє, що …дані отримані після 28.02.2023….. Ви (ПП АТП Кривешко) допущені до участі у конкурсі…. Тобто комісією не прийнято до уваги лист з підстав , що такий надійшов поза встановленими строками подання документів.

Суд також критично оцінює доводи представника позивача щодо невірного нарахування його довірителю балів, як попередньому перевізнику, виходячи з наступного.

Як встановлено, 13.05.2015 між Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації та ФОП ОСОБА_1 укладено договір №12 на перевезення пасажирів за маршрутом Могилів-Подільський АС - Вендичани - Вінниця АС - 2, оборотні рейси/номера маршруту: 373/374.

Згідно п. 5 даного Договору термін його дії встановлений з 25.06.2015 до 30.04.2020.

Пунктом 29 Порядку №1081 встановлено, що у разі продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору (дозволу) подає організатору перевезень заяву за формою згідно з додатком 6.

У разі пропуску автомобільним перевізником зазначеного строку визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється за результатами конкурсу.

Як зазначено відповідачем, позивач не подавав відповідної заяви, а отже строк договору №12 не подовжено.

Також, 05.09.2022 між Управлінням дорожнього господарства Вінницької ОДА та ФОП ОСОБА_1 укладено договір №10-Т/2022 на перевезення пасажирів за маршрутом Могилів-Подільський АС - Вендичани - Вінниця АС - 2, оборотні рейси/номера маршруту: 373/374.

Згідно п. 5 даного Договору термін його дії встановлений з дня його підписання по 05.12.2022.

Також, за умовами вказаного договору дія останнього припиняється у разі закінчення терміну, на який його було укладено, анулювання ліцензії у Перевізника чи його ліквідації, дострокового розірвання згідно з п. 5 цього Договору. Договір укладено без права продовження терміну його дії.

Крім того, згідно пункту 4.6. цього Договору визначено, що Договір автоматично втрачає дію в разі проведення конкурсу на даний маршрут та визначення перевізника або вступу в дію судового рішення по автобусним маршрутам відповідно даного Договору. Розділом 5 визначено, що Договір вступає в силу з дня його підписання та діє по 05.12.2022 р. Дія Договору припиняється, зокрема, у разі закінчення терміну на який укладено договір. Договір укладено без права продовження терміну його дії.

Отже, як видно укладений у вересні 2022 року договір з терміном дії по 05 грудня 2022 року є тимчасовим, без права продовження його дії.

В свою чергу, пункт 4-1 Порядку №1081 в частині автоматичного продовження строку договору, стосується укладення основного Договору укладеного з переможцем конкурсу та його продовження можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.

Також позивач зазначив, що у зв`язку з не проведенням конкурсу до 30.04.2020, обмежено його право на перевагу в конкурсі за рахунок балів, оскільки в редакції Додатку 5 до Порядку №1081 станом на 30.04.2020 робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу оцінювалась в 30 балів.

Однак, рішенням Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 розтлумачено дію нормативно-правового акта в часі, яку треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Так, згідно Додатку 5 до Порядку №1081 станом на 03.03.2023 робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу оцінювалась в 10 балів, які, як вказує управління, і нараховані позивачу.

З огляду на викладене суд дійшов до переконання, що відповідачами дотримано вимоги передбачені Законом № 2344-III та Порядок №1081.

Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу приписів ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Враховуючи вище наведене, на думку суду, підстави вважати, що відповідачі при прийнятті оскаржуваних рішень діяли не в межах та не у спосіб визначений чинним законодавством відсутні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності оскаржуваних рішень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача покладену в основу позовних вимог, а відтак, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, позивач немає права на відшкодування понесених у цій справі судових витрат.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

в и р і ш и в :

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач 1: Конкурсний комітет з проведення конкурсу щодо перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування , що не виходять за межі території області (вул. Соборна, 15а, м. Вінниця)

Відповідач 2: Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації (вул. Соборна, 15а, м.Вінниця, код ЄДРПОУ 42410673).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів : ПП "АТП Кривешко" (вул. Немирівське шосе, 92, с. Вінницькі хутори, код ЄДРПОУ 35097994).

Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112520131
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —120/7163/23

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 31.07.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні