Рішення
від 31.07.2023 по справі 300/1113/23
НЕ ВКАЗАНО

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" липня 2023 р. справа № 300/1113/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі:

судді Біньковської Н.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Саламандик А.І., звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправною відмову у зарахуванні пільгової вислуги років до календарної вислуги років та до стажу служби в поліції (від 07.02.2023 №239/108/12-2023); зобов`язати здійснити перерахунок та зарахувати до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислугу в пільговому обчисленні, сформовану за періоди: з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 - з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015 - з розрахунку 3 роки за 1 рік служби за період перебування в зоні АТО; зобов`язати здійснити перерахунок та зарахувати майору поліції, начальнику сектору захисту інтересів суспільства і держави ГУ НП в Івано-Франківській області, стажу служби в поліції, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки, із зарахуванням вислугу в пільговому обчисленні, сформовану за періоди: з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 - розрахунку 1,5 року за кожен рік служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015 - з розрахунку 3 роки за 1 рік служби за період перебування в зоні АТО, та встановити надбавки, надання додаткової оплачуваної відпустки за вислугу років, з урахуванням періоду пільгової вислуги років, відповідно до статті 78 Закону України «Про Національну поліцію».

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем всупереч Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей» від 17.07.1992 №393, наказів МВС України від 28.08.2001 №018, №109 від 15.02.2001, №96 від 31.01.2002, №431 від 14.11.2007, протиправно відмовлено у зарахуванні до календарної вислуги років та до стажу служби в поліції, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки, наявної пільгової вислуги, сформованої за періоди з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015 з розрахунку 3 роки за 1 рік служби за період перебування в зоні АТО. Вважає, що незарахування відповідачем вислуги років в пільговому обчисленні до вислуги років позивача, що дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки порушує право позивача на отримання такої надбавки у відповідному розмірі та отримання додаткової відпустки установленої тривалості.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому стосовно задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що позивач продовжує проходження служби в поліції, а відповідач фактично не заперечує можливість зарахування періоду проходження ОСОБА_1 служби на посадах у підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ за період зазначений у позовній заяві в пільговому обчисленні до вислуги років у разі такої необхідності, а саме для призначення пенсії поліцейському. Зазначає, що при досягнення 25 календарних років вислуги позивачу буде враховано період проходження служби на пільгових умовах для нарахування розміру пенсії. Вважає, що позивачем у спірних правовідносинах неправильно застосовані норми матеріального права, а саме положення Закону №2262 та Постанови №393, які не підлягають застосуванню. Також зазначає, що період служби позивача в зоні АТО з 14.08.2015 по 12.09.2015 не підлягає обчисленню з розрахунку один місяць служби за три місяці, оскільки позивач не надав жодних доказів такого перебування в зоні АТО, матеріали позовної заяви не містять відомостей про безпосередню участь позивача в зазначений період в антитерористичній операції. Не підтверджено такої участі і відповідними наказами АТЦ при СБУ. Також покликається на постанови Верховного Суду у справі №320/12166/20 та у справі №260/7359/21. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с.52).

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими учасники справи обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 з 16.08.1999 по 06.11.2015 проходив службу в органах внутрішніх справ, з 07.11.2015 по теперішній час проходить службу в Національній поліції України. З 01.11.2020 обіймає посаду начальника сектору захисту інтересів суспільства і держави Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області.

Відповідно до Витягу із послужного списку позивач займав такі посади:

- з 16.08.1999 по 25.07.2003 курсант Київського інституту внутрішніх справ;

- з 25.07.2003 по 17.04.2007 командир другого навчального взводу сьомої навчальної роботи третього навчального батальйону Навчального центру ВВ МВС України;

- з 17.04.2007 по 25.09.2008 заступник командира дев`ятої навчальної роти третього навчального батальйону Навчального центру ВВ МВС України;

- 25.09.2008 по 07.09.2010 командир 20 навчальної роти навчального батальйону Навчального центру ВВ МВС України;

- з 07.09.2010 по 07.09.2011 оперуповноважений Сектору Державної служби боротьби з економічною злочинністю Галицького РВ ЛМУ ГУ УМВС;

- з 07.09.2011 по 08.10.2012 в.о. начальника Сектору Державної служби боротьби з економічною злочинністю Буського РВ ГУ МВС;

- з 08.10.2012 по 19.12.2014 оперуповноважений в особливо важливих справах відділу боротьби з легалізацією доходів організованих злочинних груп УБОЗ УМВС;

- з 19.12.2014 по 26.01.2015 виконуючий обов`язки начальника сектору Державної служби боротьби з економічною злочинністю Костопільського РВ УМВС України в Рівненській області;

- з 26.01.2015 по 05.05.2015 начальник сектору Державної служби боротьби з економічною злочинністю Костопільського РВ УМВС України в Рівненській області;

- з 05.05.2015 по 30.06.2015 старший оперуповноважений Сектору боротьби зі злочинами у бюджетній сфері та захисту бюджетних коштів управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Івано-Франківській області;

- з 30.06.2015 по 06.11.2015 старший оперуповноважений відділу протидії злочинам у фінансовій сфері та галузях економіки управління протидії злочинам у сфері економіки УМВС України в Івано-Франківській області;

- 06.11.2015 звільнений в запас у зв`язку із переходом у встановленому порядку на службу в іншу установу;

- з 07.11.2015 по 09.02.2017 старший управління захисту оперуповноважений економіки в Рівненській області ДЗС Національної поліції України;

- з 09.02.2017 по 01.03.2017 заступник начальника відділу протидії злочинам у бюджетній, кредитно-фінансовій, банківській сферах та зовнішньоекономічній діяльності УЗС в Рівненській області ДЗС Національної поліції України;

- з 01.03.2017 по 01.12.2019 старший оперуповноважений в ОВС відділу протидії злочинам у бюджетній, кредитно-фінансовій, банківській сферах та зовнішньоекономічній діяльності УЗС в Рівненській області ДЗС Національної поліції України;

- 01.12.2019 старший оперуповноважений в особливо важливих справах третього відділу протидії організованим злочинним групам в органах державної влади управління стратегічних розслідувань у Волинській області ДСР НПУ;

- 01.11.2020 начальник Сектору захисту інтересів суспільства і держави Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області (а.с.23-28).

Позивач через адвоката звернувся до відповідача із запитом від 02.11.2022 №04/03-11/2022, в якому просив надати таку інформацію: яка вислуга років у майора поліції ОСОБА_1 станом на 01.11.2022; якими нормативно-правовими актами керується Головне управління Національної поліції в Івано-Франківській області при підрахунку вислуги років співробітників; чи враховано право майора поліції ОСОБА_1 на пільгу при підрахунку вислуги років; чи дана пільга відображається в послужному списку (а.с.20).

Головне управління Національної поліції в Івано-Франківській області листом від 21.11.2022 №2399/108/12-2022 повідомило про те, що станом на час 01.11.2022 стаж служби в поліції ОСОБА_1 в календарному обчисленні становить 23 роки 02 місяці 14 днів, у пільговому обчисленні (без урахування календарної) 00 років 07 місяців 06 днів. Зазначено, що при досягненні поліцейським 25 календарних років вислуги, йому буде враховано періоди служби на пільгових умовах для нарахування розміру пенсії. Вказано, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» та наказу МВС України від 05.12.2011 № 895 «Про затвердження переліків посад рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, проходження служби яких зараховується на пільгових умовах» (один місяць служби за півтора місяця) підлягають періоди проходження служби ОСОБА_1 на оперативних посадах. Також відповідно до вищезазначеної постанови та наказу МВС України від 20.07.2006 № 772 «Про затвердження Переліку посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяці», до зарахування на пільгових умовах при призначенні пенсії підлягають періоди проходження служби ОСОБА_1 на оперативних посадах з 07.09.2010 по 27.07.2011, та з 14.08.2015 по 12.09.2015 (перебування в АТО). Одночасно, відповідно до вищенаведеної постанови та наказу МВС України від 14.11.2007 № 431 «Про затвердження Переліку посад працівників спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ, стаж роботи обчислюється з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби» до зарахування на пільгових умовах при призначенні пенсії підлягають періоди проходження служби ОСОБА_1 на оперативних посадах з 07.09.2010 по 27.07.2011 року та з 14.08.2015 по 12.09.2015 (перебування в АТО) (а.с.21).

09.12.2022 позивач звернувся до відповідача із рапортом, в якому просить зарахувати в календарну вислугу років наявну з пільгову вислугу, передбачену наказом МВС України №431 від 14.11.2007, наказом МВС України №772 від 20.07.2006 та постановою Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992, сформовану за період з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 з розрахунку 1,5 місяця за кожен місяць служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ МВС України, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015з розрахунку 3 місяці за 1 місяць служби за період перебування в зоні АТО, а також зарахувати до стажу служби в поліції, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки, із зарахуванням періоду пільгової вислуги років, сформовану за періоди з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 з розрахунку 1,5 місяця за кожен місяць служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ МВС України, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015 з розрахунку 3 місяці за 1 місяць служби за період перебування в зоні АТО, та встановити надбавки, надання додаткової оплачуваної відпустки за вислугу років з урахуванням періоду пільгової вислуги років, відповідно до статті 78 Закону України «Про Національну поліцію» (а.с.34).

Відповідач листом від 07.02.2023 за 3239/108/12-2023 повідомив позивача про те, що відповідно до Постанови №393 та наказу МВС України від 14.11.2007 № 431 «Про затвердження Переліку посад працівників спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ, стаж роботи обчислюється з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби» до зарахування на пільгових умовах при призначенні пенсії підлягають періоди проходження служби ОСОБА_1 на оперативних посадах з 07.09.2010 по 27.07.2011 та з 14.08.2015 по 12.09.2015 (перебування в АТО). Також вказано, що вказана пільгова вислуга не зараховується та ніколи не зараховувалась до стажу служби в поліції, яка б надавала право на встановлення надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки. Відповідно до п. 3 ст. 78 Закону України «Про Національну поліцію» під час обчислення стажу служби в поліції враховуються тільки повні роки вислуги років без округлення фактичного розміру вислуги років у бік збільшення. При досягненні 25 календарних років вислуги, ОСОБА_1 враховано періоди проходження служби на пільгових умовах для нарахування розміру пенсії (а.с.35).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Закон України «Про Національну поліцію» (надалі також Закон № 580-VIII) визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.

Частиною 1 статті 78 Закону України «Про Національну поліцію» передбачено, що стаж служби в поліції дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.

У відповідності до частини 2 статті 78 Закону України «Про Національну поліцію» до стажу служби в поліції зараховуються:

1) служба в поліції на посадах, що заміщуються поліцейськими, з дня призначення на відповідну посаду;

2) військова служба в Збройних Силах України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту;

3) служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду;

4) час роботи у Верховній Раді України, місцевих радах, центральних і місцевих органах виконавчої влади із залишенням на військовій службі, на службі в органах внутрішніх справ України або на службі в поліції;

5) час роботи в органах прокуратури і суді осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих, а також служба у Службі судової охорони;

6) дійсна військова служба в Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР.

Під час обчислення стажу служби в поліції враховуються тільки повні роки вислуги років без округлення фактичного розміру вислуги років у бік збільшення. Порядок обчислення вислуги років у поліції встановлює Кабінет Міністрів України (частини 3, 4 статті 78 Закону України «Про Національну поліцію»).

Згідно із частиною 3 статті 93 Закону України «Про Національну поліцію» за кожний повний календарний рік служби в поліції після досягнення п`ятирічного стажу служби поліцейському надається один календарний день додаткової оплачуваної відпустки, але не більш як п`ятнадцять календарних днів.

11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції (надалі також - Постанова №988), яка набрала чинності 02.12.2015, та пунктом 5 якої визначено, що надбавка за стаж служби в поліції поліцейським виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням у розмірах згідно з додатком 11 до цієї постанови.

При цьому, пунктом 7 Постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» (надалі також - Порядок № 260) відповідно до статті 94 Закону № 580-VIII, Постанови № 988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27.05.2016.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 260 визначено, що надбавка за стаж служби в поліції поліцейським виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням у розмірах згідно додатком 11 до постанови № 988. До вислуги років для виплати поліцейським надбавки за стаж служби зараховуються періоди, які визначені частиною другою статті 78 Закону України «Про Національну поліцію».

Постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2005 року №497 "Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" пп. "в" п. 3 Постанови №393 доповнено абзацом такого змісту: "час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах боротьби з економічною злочинністю, за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ".

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2006 №722 затверджено Перелік посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця, втрата чинності 26.09.2011 (надалі також Перелік №722).

Пунктом 2 Переліку №722 передбачено, що вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується особам, зазначеним у пункті 1 цього наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2005 року №497, при цьому таким особам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.

Відповідно до Переліку №722 до посад начальницького складу підрозділів боротьби з економічною злочинністю органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, віднесено посади, зокрема, оперуповноваженого, старшого оперуповноваженого, старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах.

07.11.2007на виконаннястатті 19 Закону України "Про міліцію"прийнятапостанова Кабінету Міністрів України №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу", якою передбачена виплата надбавки за вислугу років.

Пунктом 1наказу Міністерства внутрішніх справи України від 14 листопада 2007 року №431 «Про затвердження Переліку посад працівників спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ, стаж роботи яких обчислюється з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби»затверджено перелік посад працівників спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ, стаж роботи яких обчислюється з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби. Відповідно до зазначеного переліку до посад працівників спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ, стаж роботи яких обчислюється з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби віднесено по управліннях (відділах, відділеннях) по боротьбі з організованою злочинністю головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, на транспорті посади, зокрема: оперуповноваженого, оперуповноваженого в особливо важливих справах, старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах.

Пунктом 2постанови Кабінету Міністрів України від 20 липня 2011 року №780«Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393 та визнання такими, що втратили чинність, деякихпостанов Кабінету Міністрів України»установлено, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієїпостанови, перегляду не підлягає.

Відповідно до частини 1статті 1 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб(надалі також - Закон №2262-XII, в редакції станом на час спірних правовідносин) особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Згідно з пунктом «а»статті 12 Закону №2262-XIIпенсія за вислугу років призначається: особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б» - «д», «ж»статті 1-2 цього Закону(крім осіб, зазначених у частині третійстатті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, зокрема, з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений участині другійстатті 17 цього Закону

Частиною 2 статті 17 Закону №2262-XIIпередбачено, що до вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України, особам, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних закладах вищої освіти, а також в інших закладах освіти, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.

Порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст.17-1 Закону №2262-XII).

Згідно з абзацом 3 пункту 1постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей»(надалі також - Порядок №393, в редакції станом на час спірних правовідносин) встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно доЗакону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, зазначеним упунктах б-д,жіз статті 1-2такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема, служба в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній кримінально-виконавчій службі, податковій міліції на посадах начальницького і рядового складу, в Службі судової охорони на посадах молодшого, середнього і вищого складу, в Національному антикорупційному бюро, Бюро економічної безпеки на посадах начальницького складу з дня призначення на відповідну посаду; служба у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

Згідно із підпунктом «а» пункту 3 Порядку №393 до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним вабзаці першому пункту 1цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці за час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції.

За змістом підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним вабзаці першому пункту 1цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця у військових частинах і підрозділах внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Національної гвардії з охорони дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних організацій в Україні, у підрозділах Управління державної охорони, що визначаються в установленому порядку, а також у підрозділах спеціального призначення Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, установ виконання покарань органів внутрішніх справ, воєнізованих формуваннях Державної кримінально-виконавчої служби, у частинах і підрозділах (загонах) спеціального призначення внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Національної гвардії та у підрозділах міліції особливого призначення за Переліком посад і умовами (в порядку), що визначаються керівниками відповідних міністерств і відомств.

При цьому, суд враховує, що Порядок №393 прийнятий на виконання Закону №2262-XII і його положення визначають виключно умови призначення пенсій за вислугу років та порядок обчислення вислуги років для її призначення.

Верховний Суд в постанові від 22.02.2023 у справі №320/12166/20 констатував, що питання обчислення стажу служби в поліції, який дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки врегульовано положеннями частини 2 статті 78 Закону № 580-VIII і положення пунктів 1, 3 Постанови №393 не регулюють цих питань.

Верховний Суд підкреслив, що «…порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей…» було затверджено Кабінетом Міністрів України постановою № 393 на виконання вимог Закону №2262-XII.

У свою чергу, згідно преамбули Закону № 2262-XII цей Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Закон має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.

Статтею 12 Закону № 2262-ХІІ встановлені умови призначення пенсії за вислугу років, однією з яких в є наявність певної вислуги років. Стаття 17-1 Закону № 2262-XII передбачає, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, пункт 1 Постанови № 393 визначає види служби, які зараховуються до вислуги років для призначення відповідно до Закону № 2262-XII пенсій за вислугу років особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.

При цьому, за висновком Верховного Суду у справі № 320/12166/20, Постанова № 393 не є нормативним актом в розумінні частини четвертої статті 78 Закону № 580-VIII, який визначає правила обчислення вислуги років для встановлення надбавки за вислугу років та тривалості додаткової оплачуваної відпустки під час проходження служби в поліції, як на тому наполягає позивач, оскільки вона прийнята на виконання Закону № 2262-XII, а її положення визначають виключно умови призначення пенсій за вислугу років та порядок обчислення вислуги років для її призначення.

Таким чином, положення пунктів 1, 3 Постанови №393 не регулюють питання, передбачені частиною 2 статті 78 Закону №580-VIII щодо обчислення стажу служби в поліції, який дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.

Варто також зауважити, що у схожих за змістом правовідносинах за позовами працюючих поліцейських із вимогами про зарахування на підставі пункту 2 Постанови №393 часу навчання у вищому навчальному закладі при обчисленні стажу служби в поліції для цілей встановлення надбавки за вислугу років та тривалості додаткової оплачуваної відпустки, Верховним Судом сформовано висновок щодо доцільності застосування вказаних положень при вирішенні питання щодо обчислення означеного стажу, визначеного частиною другою статті 78 Закону №580-VIII, згідно якого положення пункту 2 цієї Постанови застосуванню не підлягають, оскільки вони можуть бути застосовані для визначення вислуги років особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ саме у випадку призначення пенсії за вислугу років (постанови від 19.11.2019 у справі № 520/903/19, від 31.03.2020 у справі № 520/2067/19, від 22.07.2020 у справі № 520/5960/19, від 13.08.2020 у справі № 820/6656/16 та від 15.12.2021 у справі № 520/11545/19).

Щодо позовної вимоги позивача про визнання протиправною відмови у зарахуванні пільгової вислуги років до календарної вислуги років та до стажу служби в поліції (від 07.02.2023 №239/108/12-2023) та зобов`язання здійснити перерахунок та зарахувати до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислугу в пільговому обчисленні, сформовану за періоди з 07.09.2010 по 27.07.2011, з 08.10.2012 по 19.12.2014 з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби в підрозділах ДСБЕЗ та УБОЗ, за період з 14.08.2015 по 12.09.2015 з розрахунку 3 роки за 1 рік служби за період перебування в зоні АТО, суд зазначає наступне.

Сторонами у справі не заперечується, що позивач продовжує проходити службу в поліції та не звертався до відповідача із заявою про оформлення та подання документів для призначення пенсії за вислугу років із зарахуванням пільгового стажу.

При цьому як зазначалося судом вище, положення Порядку №393 визначають порядок обчислення вислуги років лише для призначення пенсії.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Завданням адміністративного судочинства, згідно ч.1 ст.2 КАС України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оскільки, адміністративне судочинство спрямоване на захист уже порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тому для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що в зв`язку з прийняттям суб`єктом владних повноважень рішення, вчиненню ним дій чи допущенням бездіяльності порушуються права позивача. Захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Неможливо зобов`язати відповідача на майбутнє вчиняти певні дії чи утриматись від вчинення певних дій, оскільки відсутні факти порушення прав позивача в майбутньому.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач на теперішній час перебуває на службі в Головному управлінні Національної поліції в Івано-Франківській області питання щодо призначення їй пенсії за вислугу років та розрахунку вислуги відповідачем не вирішувалося і з цього приводу ОСОБА_1 до відповідача не звертався.

При цьому суд зауважує, що висновки Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду та у складі суддів Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладені у постановах від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а та від 14.04.2021 у справі № 480/4241/18, не підлягають застосуванню, оскільки у цих справах та у справі, що розглядається правовідносини не є подібними. Визначальним у цьому випадку є змістовний критерій. Так, у вказаних справах предмет спору стосувався права особи на пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-XII, враховуючи наявність пільгового стажу, який вираховується відповідно до підзаконного нормативно-правового акту (Постанова № 393). Ця позиція поширюється як на працюючих поліцейських для цілей обрахунку вислуги років, яка дає право на призначення пенсії згідно Закону № 2262-XII, враховуючи пільгове нарахування стажу, так і на звільнених зі служби в поліції з цією ж метою.

Натомість у цій справі спірне питання пов`язано із зарахуванням до стажу служби в поліції вислуги років на пільгових умовах працюючому поліцейському, який продовжує службу в поліції, для цілей встановлення йому надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки, передбачених статтею 78 Закону № 580-VIII, а тому висновки Верховного Суду, викладені у вищенаведених постановах не є релевантними до обставин цієї справи.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.02.2023 у справі №260/7359/21 та від 22.02.2023 в справі №320/12166/20.

Відповідно до вимогстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи наведене вище, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а відповідач у спірних правовідносинах діяв у межах своїх повноважень, на підставі та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),

відповідач - Головне управління Національної поліції в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 40108798, вул. Сахарова, 15, м. Івано-Франківськ, 76018).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудНе вказано
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112521726
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —300/1113/23

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 31.07.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні