Постанова
від 31.07.2023 по справі 280/7/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

31 липня 2023 року м. Дніпросправа № 280/7/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року (суддя Татаринов Д.В., повний текст рішення складено 22.03.2023) в адміністративній справі

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо врахування нулями до розрахунку заробітної плати, з якої обчислюється пенсія позивача, заробітної плати за період з 01 грудня 1998 року по 31 грудня 1998 року; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком позивачеві шляхом здійснення розрахунку заробітку відповідно до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме абзацу 2 частини 1 статті 40 - виключивши з розрахунку заробітної плати, з якої обчислюється пенсія, період з 01 січня 1998 року по 31 грудня 1998 року, починаючи з 07 грудня 2020 року.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області в частині відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 шляхом виключення з розрахунку заробітної плати, з якої обчислюється пенсія, період з 01 січня 1998 року по 31 грудня 1998 року. Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 шляхом здійснення розрахунку заробітку у відповідності до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме абзацу 2 частини 1 статті 40 - виключивши з розрахунку заробітної плати, з якої обчислюється пенсія період з 01 січня 1998 року по 31 грудня 1998 року, починаючи з 25 липня 2022 року. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 07.12.2020 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

ОСОБА_1 25.07.2022 звернувся до ГУ ПФУ в Запорізькій області з заявою, в якій просив здійснити перерахунок пенсії відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» шляхом виключення з розрахунку заробітної плати для обчислення пенсії періоду з 01.01.1998 по 31.12.1998.

Листом від 14.08.2022 за № 5693-5201/Д-02/8-0800/22 відповідач повідомив, що в добровільному порядку було виконано рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08.11.2021 по справі № 280/6845/21, в якому було зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області врахувати при розрахунку пенсії архівні довідки Архівного управління Запорізької міської ради про заробітну плату для обчислення пенсії від 18.03.2020 № 04-25/Д-529 та від 18.03.2020 № 04-25/Д-530, та провести перерахунок пенсії, починаючи з дня призначення пенсії, а саме, з 07.12.2020. Таким чином, пенсію було розрахованого на підставі довідок про заробітну плату від 18.03.2020 № 04-25/Д-529 та від 18.03.2020 № 04-25/Д-530 з 01.03.1995 по 29.02.2000.

Додатково листом від 05.08.2022 за № 7845-7739/Д-02/8-0800822 відповідач повідомив, що в довідці про заробітну плату від 18.03.2020 № 04-25/Д-529 міститься інформація про те, що за 1998 рік відомості про нарахування заробітної плати не надходили працівникам ЗАТ «Корпорація «Хортиця» на зберігання до архіву не надходили, таким чином пенсію було розраховано за більш оптимальний період з 01.03.1995 по 29.02.2000 та за період з 01.07.2000 по 31.12.2021 за даними персоніфікованого обліку. Період заробітної плати з січня 1998 року по грудень 1998 року взято « 0,00000», оскільки в довідці про заробітну плату дані відсутні.

ОСОБА_1 не погоджується з такими діями відповідача, зазначає, що внаслідок відмови у виключенні періоду з 01 грудня 1998 року по 31 грудня 1998 року з розрахунку заробітної плати, з якої обчислюється пенсія, порушено його право на належне пенсійне забезпечення.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає, що за приписами статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в редакції, чинній на момент призначення позивачеві пенсії, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відповідно до пп. 3 п. 2.1 якого, для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року.

За бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року (додаток 1).

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що обрахунок пенсії здійснюється на підставі довідки про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд.

Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що при виконанні рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року по справі № 280/6845/21 відповідач правомірно застосував для обчислення пенсії позивача коефіцієнт « 0,00000» до розрахунку заробітної плати за період з 01 січня 1998 року по 31 грудня 1998 року.

Разом з цим помилковим є висновок суду про наявність підстав для виключення періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, з 01 січня 1998 року по 31 грудня 1998 року, оскільки абзацом 3 частини 1 статті 40 Закону № 1058-IV передбачена допустимість, за вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, виключення з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, періодів до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом 3 частини 1 статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.

Суд першої інстанції залишив поза увагою приписи абзацу 3 частини 1 статті 24 Закону № 1058-IV, з яким пов`язано право особи на виключення певних періодів для обчислення пенсії.

Згідно з наведеною нормою Закону період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності) та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.

Тобто, виключенню підлягають періоди, коли особа отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності) та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до приписів статті 40 Закону № 1058-IV за вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.

Згідно з обставинами даної справи, пенсію позивача було обраховано на підставі довідок про заробітну плату за період з 01.03.1995 по 29.02.2000, що складає 60 календарних місяців. Позивач просить виключити з даного періоду показники заробітної плати з 01.01.1998 по 31.12.1998, що складає 12 календарних місяців.

Відповідно до математичного розрахунку, спірний період складає 20% від 60 календарних місяців страхового стажу, врахованого при обрахунку пенсії, відтак останній не може бути виключений з періоду з 01.03.1995 по 29.02.2000.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що за приписами статті 40 Закону № 1058-IV додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 7, 8, 9 і 14 статті 11 цього Закону.

Згідно з пунктами 7, 8, 9, 14 статті 11 названого Закону загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають: особи, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до закону військових формуваннях, Службі безпеки України та службу в органах і підрозділах цивільного захисту; особи, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини, при усиновленні дитини; один із непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, один із прийомних батьків, батьків-вихователів, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, дитиною, хворою на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, за дитиною, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність, а також непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства; непрацюючий інший з подружжя працівника дипломатичної служби, який перебуває за кордоном за місцем довготермінового відрядження такого працівника.

Суд апеляційної інстанції встановив, що матеріали справи не містять жодного доказу того, що в страховому стажі позивача, який врахований для обчислення пенсії, були наявні відповідні періоди, які виключаються додатково понад норму 60 календарних місяців, встановлену Законом № 1058-IV.

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної доходить висновку, що правові підстави для задоволення позову ОСОБА_1 відсутні.

Рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню як таке, що ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права.

Керуючись ст.ст. 243, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року в адміністративній справі № 280/7/23 скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з 31 липня 2023 року та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених статтею 328 КАС України.

Повна постанова складена 31 липня 2023 року.

Головуючий - суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

суддя Т.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112527368
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/7/23

Постанова від 31.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 22.03.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні