КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову в забезпеченні позову
01 серпня 2023 року 320/26275/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Колеснікова І.С., розглянувши в порядку письмового провадження заяву про забезпечення позову в адміністративній справі
за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця»
до Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
Дніпровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з
інвалідністю
Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з
інвалідністю
Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з
інвалідністю
про визнання протиправними дій та скасування розрахунків,-
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Акціонерне товариство «Українська залізниця» з позовом до Київського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, в якому просить суд:
-визнати протиправними дії Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Дніпровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю по кожному відокремленому підрозділу АТ «Укрзалізниця»;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 5 661 474,48 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Центр сервісного забезпечення» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 666 226,02 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Центр діагностики залізничної інфраструктури» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 1 044 619,15 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Проектно-конструкторське та технологічне бюро інформаційних технологій» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 317 425,65 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Пасажирська компанія» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 2 125 224,65 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Українська залізнична швидкісна компанія» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 3 337 178,18 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Енергозбут» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 321 602,08 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Відомча воєнізована охорона» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 8 934 685,43 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Медіацентр «Магістраль» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 193 049,52 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання філією «Центр з ремонту та експлуатації колійних машин» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 857 459,24 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання регіональною філією «Південно-західна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 13 681 458,98 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Дніпровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання регіональною філією «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 48 553 709,48 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання Регіональною філією «Південна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 19 046 798,40 грн;
-визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати, який підписаний керівником Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яким визначено суму коштів адміністративно-господарських санкцій, за невиконання Регіональною філією «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що підлягають сплаті у розмірі 6 604 945,16 грн
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 відкрито провадження в адміністративній справі №320/ 26275/23, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Разом з позовною заявою позивачем подано до суду заяву про забезпечення позову в адміністративній справі шляхом зупинення дії оскаржуваних розрахунків сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати; заборони Київському міському відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Дніпровському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Харківському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Львівському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю вживати заходи/вчиняти дії, спрямовані на стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, визначених оскаржуваними розрахунками; здійснювати нарахування пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій.
В обґрунтування заяви про забезпечення позову позивачем зазначено, що невжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваних розрахунків сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати; заборони Київському міському відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Дніпровському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Харківському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Львівському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю вживати заходи/вчиняти дії, спрямовані на стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, визначених оскаржуваними розрахунками; здійснювати нарахування пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій істотно ускладнює ефективний захист прав та інтересів акціонерного товариства «Українська залізниця» від порушень з боку суб`єктів владних повноважень у сфері господарської діяльності, так як відсутній механізм повернення коштів у випадку їх стягнення.
Вирішуючи питання про наявність обставин, що дають підстави для забезпечення позову, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Згідно частини другої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
За правилами частин першої, другої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено:
1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;
2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;
3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії;
4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;
5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Тобто, вжиття заходів забезпечення позову, які передбачені частиною 1 статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України можливі лише за наявності обставин, що визначені частиною 2 статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України.
Забезпечення адміністративного позову - це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи по суті позовних вимог, визначених КАС України заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому постанови суду, якщо її буде прийнято на користь позивача.
Необхідно зазначити, що при вирішенні питання про вжиття заходів забезпечення позову суд повинен здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності їх вжиття з урахуванням: розумності, обґрунтованості та адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом забезпечення позову та його предметом; ймовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду у разі невжиття заходів забезпечення позову; запобігання порушенню охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками судового процесу, у разі вжиття заходів забезпечення позову.
За своєю суттю інститут забезпечення в адміністративному судочинстві є інститутом попереднього судового захисту. Метою його запровадження є гарантування виконання рішення суду у випадку задоволення позову за існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі. Доведення наявності зазначених підстав або принаймні однієї з них, з точки зору процесуального закону, є необхідною передумовою для вжиття судом заходів до забезпечення позову у разі їх вжиття за клопотанням позивача.
Відтак, вирішуючи питання про вжиття заходів забезпечення позову, суд має пересвідчитись, що надані докази та доводи позивача на даному етапі переконливо свідчать про наявність підстав для забезпечення позову.
Як вказано вище, заявник просить суд зупинити дію оскаржуваних розрахунків сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю без номера та дати т заборони Київському міському відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Дніпровському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Харківському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Львівському обласному відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю вживати заходи/вчиняти дії, спрямовані на стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, визначених оскаржуваними розрахунками; здійснювати нарахування пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій.
На підтвердження наявності обставин, що свідчать про необхідність вжиття заходів забезпечення позову, позивачем зазначено лише про протиправність розрахунків.
При цьому, позивачем не надано жодних доказів, які б свідчили про необхідність докладання значних зусиль та витрат для відновлення прав позивача без вжиття заходів забезпечення позову, про які вона просить.
Суд зауважує, що протиправність рішення може бути виявлена судом тільки на підставі з`ясування фактичних обставин справи, а також оцінки належності, допустимості та достовірності як кожного доказу окремо, так і достатності та взаємного зв`язку наявних у матеріалах справи доказів.
Водночас, суд звертає увагу на те, що безумовно, рішення чи дії суб`єктів владних повноважень справляють певний вплив на суб`єктів господарювання. Такі рішення можуть завдавати шкоди і мати наслідки, які позивач оцінює негативно. Водночас, саме по собі посилання на негативний вплив рішень суб`єктів владних повноважень не є підставою для застосування заходів забезпечення позову в адміністративній справі. Відповідно до статті 150 КАС України зазначені обставини, навіть у разі їх доведення, не є підставами для застосування заходів забезпечення позову в адміністративній справі. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12 березня 2021 року по справі № 140/10203/20.
При цьому, суд зазначає, що сам по собі факт прийняття відповідачем рішення, яке стосується прав та інтересів позивача, не може автоматично свідчити про те, що таке рішення є очевидно протиправним і невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити виконання рішення суду, а факт порушення прав та інтересів позивача підлягає доведенню у встановленому законом порядку.
Правова позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладена у Постанові від 19.06.2018 р. у справі 826/9263/17, зводиться до того, що підстави щодо наявності очевидних ознак протиправності оскаржуваного рішення є оціночними, тому містять небезпеку для застосування заходів забезпечення позову всупереч цілям цієї статті при формальному дотриманні її вимог. Необґрунтоване вжиття таких заходів може привести до правових ускладнень, значно більших, ніж ті, яким вдалося б запобігти, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.
До подібних висновків дійшов Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду в постанові від 10.04.2019 року по справі № 826/16509/18, в постанові Верховного Суду від 20 листопада 2019 року по справі № 640/2298/19.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 28.03.2018 року у справі № 800/521/17 також зробила подібний висновок, зазначаючи, що забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваної постанови до набрання законної сили судовим рішенням у справі фактично було б ухваленням рішення без розгляду справи по суті, що не відповідає меті застосування правового інституту забезпечення позову.
Наведені заявником доводи й аргументи підлягають судовому дослідженню під час розгляду справи по суті, а тому не є достатніми та переконливими для висновку про наявність очевидної протиправності та застосування заходів забезпечення позову за правилами, встановленими статтями 150-151 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відтак, виходячи зі змісту позовної заяви та викладеного у заяві про забезпечення позову обґрунтування щодо вжиття заходів забезпечення позову, дослідивши наявні матеріали, станом на час винесення даної ухвали, беручи до уваги відсутність обставин крайньої необхідності та підстав, з якими наведені вище норми Кодексу адміністративного судочинства України пов`язують можливість забезпечення позову, суд дійшов висновку про відсутність підстав для забезпечення позову.
Керуючись статтями 150-154, 243, 248, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
1. У задоволенні заяви Акціонерного товариства «Українська залізниця» про забезпечення адміністративного позову відмовити.
2. Копію ухвали надіслати (видати) заявнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2023 |
Оприлюднено | 04.08.2023 |
Номер документу | 112582632 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про забезпечення (скасування забезпечення) позову або доказів |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні