Постанова
від 02.08.2023 по справі 320/10209/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/10209/21 Суддя (судді) першої інстанції: Лисенко В.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Федотова І.В.,

суддів: Єгорової Н.М. та Сорочка Є.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду у Київській області (далі - відповідач), у якому просив суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області щодо неврахування під час призначення пенсії ОСОБА_1 довідок про заробітну плату за період роботи із 01.01.1987 по 31.01.1999 №100, виданих сільськогосподарським виробничим кооперативом «Правда»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , починаючи із 23 грудня 2020 року, зарахувавши при здійсненні перерахунку пенсії заробітну плату позивача за період роботи із 01.01.1987 по 31.01.1999 рік, згідно довідок № 100 виданих Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Правда».

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2022 року адміністративний позов було задоволено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач звернувся до відповідача з заявою про здійснення перерахунку пенсії з урахуванням довідок про заробітну плату №100 від 10.07.2008 за період з 01.1987 по 12.1991, з 01.1992 по 12.1995, з 01.1996 по 12.1996, виданих Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Правда".

Рішенням №104550001329 від 30.12.2020 відповідач відмовив у перерахунку пенсії позивача. В обґрунтування своєї відмови зазначив, про те, що згідно зі ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" для обчислення пенсії враховують заробітну плату (дохід) за весь період страхового стажу, починаючи з 01.07.2000. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про зарплату первинними документами у період до 01.01.2016 або у разі, якщо страховий стаж, починаючи з 01.07.2000 становить менш як 60 міс., для обчислення пенсії також враховують заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року незалежно від перерв. Оскільки долучені позивачем довідки про заробіток за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу до 01.07.2000 за № 100 від 10.07.2020 у періоди з 01.1987 по 12.1991, з 01.1992 по 12.1995, з 01.1996 по 12.1999 не підтверджені копіями первинних документів про їх нарахування, підстави для перерахунку пенсії відсутні.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач оскаржив його до суду.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновків про протиправність рішення відповідача про відмову у перерахунку пенсії відповідача на підставі довідок СГВК №100 від 10.07.2008.

Колегія суддів погоджується із зазначеними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Конституцією України, Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII ) та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Частина 1 статті 46 Конституції України передбачає, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із абзацом першим частини першої статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Абзацом п`ятим частини першої статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, зокрема, що заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами.

Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 №22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно із пунктом 4.2 Порядку, при прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі; 4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Крім того, приписами ч. 3 ст. 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Таким чином, наведеними нормами права передбачено право пенсійного органу на перевірку наданих пенсіонером документів для їх підтвердження.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відповідач стверджує про неможливість проведення перевірки СГВК "Правда", оскільки суб`єкт господарювання відсутній за юридичною адресою, про що надано відповідний акт.

Водночас, зі змісту довідок СГВК "Правда" від 10.07.2008 №100 вбачається, що вони містять відомості про нараховану позивачеві суму заробітної плати та суму до виплати за періоди з 1987 року по 1999 рік, видані на підставі особових рахунків. Також, в матеріалах справи наявна копія трудової книжки позивача з відомостями про участь позивача у громадському господарстві, зокрема СГВК "Правда" (раніше - СКГ "Правда"), які завірені печаткою СГВК "Правда", а також відомості з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 про сплату страхових внесків СГВК "Правда" за 1999 рік.

При цьому, той факт, що пенсійний орган позбавлений можливості, навіть в силу об`єктивних обставин, провести перевірку відповідності відомостей щодо заробітної плати позивача наданим документам не може бути підставою для відмови у врахуванні заробітної плати заначеної у наданих позивачем довідках.

Крім того, як вірно встановлено судом першої інстанції, довідка від 10.07.2008 №100 про заробітну плату для обчислення пенсії позивачу складена за формою додатку №1 до Порядку №22-1 та відповідає формі та змісту додатку №5 Порядку №22-1, чинному на час виникнення спірних правовідносин та вимогам частини першої статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Також, матеріалами справи підтверджено, що позивач у період з 01.01.1987 по 31.12.1999 працював у СГВК "Правда" (раніше - КСП "Правда"), довідки СГВК "Правда" від 10.07.2008 про заробітну плату для обчислення пенсії видані на підставі оригіналів особових рахунків позивача за 1987 -1999 роки.

В матеріалах пенсійної справи також наявна підтверджуюча довідка СГВК "Правда" про роботу позивача у колгоспі у період з 01.01.1987 по 31.12.1999; витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообо`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 за період з 1999 року по 2018 рік, який містить відомості про сплату СГВК "Правда" (код ЄДРПОУ - 03753622) страхових внесків позивача.

Крім того, колегія суддів зауважує, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії.

За вказаних вище обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність рішення відповідача про відмову у перерахунку пенсії відповідача на підставі довідок СГВК №100 від 10.07.2008.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, які мають значення для її вирішення, судове рішення ухвалено з додержанням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права.

Доводи апелянта в апеляційній скарзі не спростовують правильності правових висновків суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Керуючись ст. ст. 242 - 244, 250, 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2022 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС.

Головуючий суддя І.В. Федотов

Судді Н.М. Єгорова

Є.О. Сорочка

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2023
Оприлюднено03.08.2023
Номер документу112587059
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —320/10209/21

Постанова від 02.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 12.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Рішення від 21.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні