Рішення
від 01.08.2023 по справі 343/1220/23
ДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 343/1220/23

Провадження №: 2/0343/376/23

Р І Ш Е Н Н Я

I М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 серпня 2023 року м. Долина

Долинський районний суд Iвано-Франкiвської областi в складi:

головуючого судді Тураша В. А.,

секретаря Лукань О.З.,

розглянувши увiдкритомусудовому засiданнiв заліДолинського районногосуду Івано-Франківськоїобласті,в порядкуспрощеного позовногопровадження, справу за позовом Івано-Франківського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про повернення допомоги по безробіттю, суд-

В С Т А Н О В И В :

Позивач просить ухвалити рішення,яким стягнути з ОСОБА_1 на користь Івано-Франківського обласного центру зайнятості кошти в сумі 28400,40 гривень та судовий збір.

Свої вимоги мотивує тим , що до Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості звернулася за сприянням у працевлаштуванні ОСОБА_1 , яка отримала статус безробітної 29.08.2022 та з 29.08.2022 їй призначено виплату допомоги по безробіттю.

ОСОБА_1 погодила та підписала Індивідуальний план працевлаштування безробітного, згідно якого: - «Клієнт зобов`язується: «Інформувати Центр зайнятості протягом трьох робочих днів про обставини, що впливають на припинення реєстрації безробітного, у разі необхідності та відповідно до законодавства повертати суму виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг, що передбачено ч.3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

У додатку 2 до Індивідуального плану працевлаштування безробітного «Права та обов`язки зареєстрованих безробітних»» від 30.08.2022 ОСОБА_1 ознайомилася про те, що зобов`язана своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення, надання соціальних послуг та припинення реєстрації; несе відповідальність за достовірність поданих даних Центру зайнятості, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг та припинення реєстрації, про що підтвердила своїм особистим підписом.

Через те, що у Реєстрі застрахованих осіб про отримання соціальних виплат по ОСОБА_1 була відсутня інформація щодо отримання соціальних виплат, Долинською районною філією Івано-Франківського обласного центру зайнятості було подано запит до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації від 14.12.2022 №1169-26.1/25-22 і отримано відповідь від 15.12.2022 № 761 про те, що ОСОБА_1 згідно особового рахунку № НОМЕР_1 призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А з 29.06.2022 по даний час відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю».

20.12.2022 заступником директора - начальником відділу надання соціальних послуг Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості було складено акт №509 розслідування страхових випадків та обгрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України на випадок безробіття» щодо проведення звірки даних по ОСОБА_1 у зв`язку з встановленням факту подання особою недостовірних даних. Згідно висновку дійсно підтверджено факт перебування на обліку у Відділі адміністративного забезпечення №1(м.Долина) Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації як одержувача державної соціальної допомоги з надбавкою на догляд за дитиною з інвалідністю з підгрупою «А», яку призначено відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю".

Директором Івано-Франківського обласного центру зайнятості 20.12.2022 за № 149 підписано наказ «Про повернення коштів». З метою досудового врегулювання спору 21.02.2023 за № 367-15.3/25-23 на адресу ОСОБА_1 надіслано претензію про добровільне повернення незаконно отриманих коштів в сумі 28400,40 грн, яку вона отримала 24.03.2023.

Станом на дату подання позовної заяви до суду кошти добровільно не повернуто.

Оскільки ОСОБА_1 з дня надання їй статусу і призначення допомоги по безробіттю - 29.08.2022 відносилася до зайнятого населення, то, відповідно до чинного законодавства про зайнятість населення, вона повинна повернути допомогу по безробіттю за період з 29.08.2022 по 08.12.2022 в сумі 28400,40 гривень на рахунок Івано-Франківського обласного центру зайнятості.

При цьому, вона за період з 29.08.2022 по 08.12.2022 одночасно отримувала допомогу по безробіттю і державну соціальну допомогу.

Громадяни, які є зайнятими особами, не можуть мати статус безробітного та отримувати допомогу по безробіттю.

Відповідно до Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 №792 (який був чинний на день реєстрації особи та протягом її перебування на обліку), - під час реєстрації у центрі зайнятості кар`єрний радник вносить до ЄІАС ДСЗ отримані про особу персональні дані: прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) ; серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України або дані іншого документа; задеклароване місце проживання (перебування); число, місяць та рік народження; реєстраційний номер облікової картки платника податків; дані про особу, отримані з реєстрів та баз даних, зазначених у пункті 17 цього Порядку.

Не всі відомості про особу, які мають значення для надання статусу безробітного та визначення розміру та тривалості виплати допомоги по безробіттю, є доступними у день звернення особи. Так, наприклад, дані про особу з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування є доступні у день звернення. У такому реєстрі міститься інформація про страховий стаж особи, розмір сплаченого єдиного страхового внеску особою або роботодавцем.

Але в цьому реєстрі немає даних про отримання грошової компенсації особі, яка здійснює догляд за дитиною з інвалідністю. Потрібні дані містить Реєстр застрахованих осіб про отримання соціальних виплат. Згідно отриманих витягів з даного Реєстру по відповідачці ОСОБА_1 чітко відображено наступні моменти: щомісяця по справі було сформовано запити щодо отримання соціальних виплат, а саме: 08.09.2022, 19.10.2022, 08.11.2022, 09.12.2022, 23.01.2023.

Так, на запит від 08.09.2022 - відповіді немає; на запит від 19.10.2022- відповіді немає; на запит від 08.11.2022 - відповіді немає; на запит від 09.12.2022- отримано відповідь про отримання грошової допомоги непрацюючій працездатній особі, яка здійснює догляд за дитиною з інвалідністю за вересень 2022.

Вказаний факт свідчить про те, що потрібна інформація не могла і не була отримана при зверненні особи до центру зайнятості відразу. Ця інформація надходить зі значним запізненням.

Далі, після отримання такої інформації, відповідальний фахівець подає необхідні запити до установи, яка може підтвердити або спростувати отриману у Реєстрі інформацію, що і було зроблено (а.с.1-6).

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.05.2023 цивільна справа № 343/1220/23 про повернення допомоги по безробіттю передана на розгляд судді Турашу В.А. (а.с.31).

Ухвалою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 24.05.2023 відкрито спрощене провадження у справі № 343/1220/23 за позовом Івано-Франківського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про повернення допомоги по безробіттю з повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.33-34).

Представник позивача ОСОБА_2 (довіреність а.с.45) в судовому засіданні позовні вимоги підтримала в повному обсязі, зіславшись на вищевикладені обставини, просила позов задоволити. Додатково пояснила що 29.08.2022 ОСОБА_3 звернулась до Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості за сприянням у правевлаштуванні та отримання допомоги по безробіттю Копію посвідчення, що вона виховує дитину з інвалідністю, нею було подано разом з заявою, однак в даному посвідченні немає всіх необхідних даних, зокрема немає даних щодо отримання допомоги по догляду. Таким чином відповідачка за період з 29.08.2022 по 08.12.2022 отримували незаконно дві державні допомоги: допомогу по безробіттю та допомогу по догляду за дитиною з інвалідністю, що заборонено Законом. За період з 29.08.2022 по 08.12.2022 відповідачка незаконно отримала допомогу по безробіттю в сумі 28400.40 грн, які підлягають стягненню на користь Івано-Франківського обласного центру зайнятості.

Відповідачка ОСОБА_1 та її представник - адвокат Креховецька Н.М. (копія ордера серії АТ №1045481 а.с.49), в судовому засіданні заперечила проти позову та суду пояснили, що ОСОБА_1 , 29.08.2022 звернулась до Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості з заявою про надання статусу безробітної. Того ж дня їй було надано статус безробітної на підставі поданих нею письмових документів. При цьому, при оформленні документів про надання такого статусу, нею було надано письмові документи (посвідчення), яке підтверджувало, що в неї на утриманні перебуває дитина з інвалідністю до 18 років. Перед зверненням в центр зайнятості , вона була в управління соціального захисту населення, де повідомила, що не має бажання оформлювати догляд за дитиною з інвалідністю, оскільки має бажання працевлашуватись. В грудні 2022 року, їй стало відомо, що особа, яка здійснює догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років, підгрупи "А" , автоматично отримує допомогу по догляду. Нею жодним чином не приховувалася від працівників центру зайнятості інформація про отримання соціальної допомоги на дитину з інвалідністю. Крім того, Івано-Франківський обласний центр зайнятості в особі Долинської районної філії при взятті на облік особи з наданням статусу безробітної i призначення допомоги по безробіттю мав право та був зобов`язаний перевірити, зокрема, чи отримує вона допомогу та надбавку по догляду за дитиною з інвалідністю, якщо ці відомості впливали на статус безробітної та одержання допомоги по безробіттю. Правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презуміюється i, відповідно, тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум. Зі змісту ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» вбачається, що вже застраховані і зареєстровані в установленому порядку, як безробітні особи мають обов`язок своєчасно подавати відомості про вищевказані обставини. ОСОБА_1 з 29.06.2022 одержує державну-соціальну допомогу на дитину з інвалідністю, а до центру зайнятості вона звернулася перший раз 29.08.2022. Таким чином, вже на момент її звернення, центр зайнятості в силу положення ч. 2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове соціальне страхування на випадок безробіття» мав перевірити зазначений факт при вирішенні питання, чи має вона право на одержання матеріального забезпечення на випадок безробіття, чого центр зайнятості, не зробив. При цьому, працездатна особа, яка здійснює догляд за дитиною з інвалідністю, чинним законодавством визначається як непрацююча працездатна особа, а кошти, які отримує така особа, є компенсаційною виплатою, а не доходом. А тому, відповідачка вважає, що відсутні будь-які факти недобросовісного набуття нею отриманих коштів, які є допомогою по безробіттю, як не встановлено й наявності рахункової помилки, то, відповідно до статті 1215 ЦК України, поверненню зазначена сума не підлягає. З огляду на викладе, у задоволенні позову просять відмовити.

Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши здобуті та перевірені в судовому засіданні докази в їх сукупності вважає, що в матеріалах справи є достатньо даних для її вирішення.

Позовні вимоги не підлягають до задоволення, виходячи з наступного:

Згідно з ст. 213 ЦПК України, рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до положень ст.ст. 12, 13 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно зі ст. 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», для управління страхуванням на випадок безробіття, акумуляції страхових внесків, контролю за використанням коштів, виплати забезпечення та надання соціальних послуг, здійснення інших функцій згідно із цим Законом і статутом Фонду, створюється Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до ч. 2, п. 2 ч. 3 Розділу ІІІ Положення «Про державну службу зайнятості» затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 16.12.2020 № 2663, Державний центр зайнятості виконує повноваження безпосередньо та через міжрегіональні, регіональні центри зайнятості та їх філії. Державний центр зайнятості відповідно до покладених на нього завдань зокрема здійснює управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах затвердженого бюджету Фонду відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», управління майном, в межах, визначених чинним законодавством.

Згідно з п.2 ч.1 ст.1 Закону України «Про зайнятість населення»,безробітній- особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи, не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до положень ч. 1 ст.4 Закону України «Про зайнятість населення», до зайнятого населення належать також непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства.

Ч. 1 ст.9 Закону України «Про зайнятість населення» передбачено, що кожен має право на соціальний захист у разі настання безробіття, що реалізується, зокрема шляхом участі в загальнообов`язковому державному соціальному страхуванні на випадок безробіття, яке передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття.

Відповідно до положень п. 4 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення» , статусу зареєстрованого безробітного може набути одинока мати (батько), яка (який) здійснює догляд за дитиною з інвалідністю та один з батьків, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, усиновитель, опікун, піклувальник дитини з інвалідністю підгрупи А, які відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» мають право на призначення надбавки на догляд за дитиною.

У абз. 1 ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» зазначено, що право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років.

Згідно з ч. 5 ст. 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю. Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років також призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, у відпустці без збереження заробітної плати, у разі якщо дитина з інвалідністю потребує домашнього догляду, і вони фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю. Одному з батьків, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, усиновителів, опікуну, піклувальнику надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А, а також одинокій матері (одинокому батьку) надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю призначається незалежно від факту роботи, навчання, служби.

Таким чином, до державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю віком до 18 років призначається надбавка на догляд за ними, вказана надбавка призначається одному з батьків. Одному з батьків надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А призначається незалежно від факту роботи.

Згідно з п. 9 ч.1 ст. 45 Закону України «Про зайнятість населення» реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі встановлення факту виконання безробітним оплачуваної роботи (надання послуг).

Відповідно до положень ч.2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно з ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Відповідно до ч. 2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», фонд зобов`язаний вживати заходів до раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду.

Згідно із ч.1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», фонд має право користуватися в установленому порядку відомостями Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, необхідними для забезпечення виконання покладених на нього функцій; перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою.

Відповідно до ч. 2 розділу ІV Положення «Про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування» затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1, до облікових карток Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, зокрема персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків, про трудовий та страховий стаж, особливі умови праці, які дають право на пільги в пенсійному забезпеченні та із загальнообов`язкового державного соціального страхування, період, який відповідно до законодавства зараховується до страхового стажу без сплати страхових внесків, кількість календарних днів перебування у трудових та цивільно-правових відносинах, проходження служби за відповідний місяць, що подаються страхувальниками у складі звітності; відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомога та компенсація, на які нараховано і з яких сплачено страхові внески), що подаються роботодавцями, - підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Як встановлено в судовому засіданні, ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується копією повторного свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 від 04.03.2022 (а.с. 52).

Згідно копії посвідчення серії НОМЕР_3 , ОСОБА_4 2014 року народження , визнаний дитиною з інвалідністю до 18 років , підгрупи "А" (а.с. 44).

Відповідачка ОСОБА_1 29.08.2022 звернулась до Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості та на підставі заяви про надання статусу безробітного, персональної карти № 095522082900005, заяви про отримання фінансової допомоги по безробіттю, їй з 29.08.2022 надано статус безробітної та призначено виплату допомоги по безробіттю (а.с. 8-10).

Також ОСОБА_1 погодила та підписала Індивідуальний план працевлаштування безробітного від 30.08.2022 (а.с 11-12)

Згідно з додатком 2 до Індивідуального плану працевлаштування безробітного «Права та обов`язки зареєстрованих безробітних», ОСОБА_1 ознайомлена про те, що зобов`язана своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення, надання соціальних послуг та припинення реєстрації (а.с. 13).

З копії відповіді на запит про надання інформації,наданої відділом адміністративного забезпечення №1 (м.Долина) Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації від 15.12.2022 № 761, встановлено, що ОСОБА_1 згідно особового рахунку № НОМЕР_1 призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А відповідно до Закону України від 16.11.2000 №2109-ІІІ «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю » з 29.06.2022 по дату надання інформації (а.с. 15).

Долинською районною філією Івано-Франківського обласного центру зайнятості 20.12.2022 було складено акт № 509 щодо проведення звірки даних по ОСОБА_1 у зв`язку з встановленням факту подання особою недостовірних даних. Згідно висновку, який міститься в акті, підтверджено факт перебування на обліку у відділі адміністративного забезпечення №1 (м.Долина) Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації, як одержувача державної соціальної допомоги з надбавкою на догляд за дитиною з інвалідністю з підгрупою «А», яку призначено відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (а.с. 16).

Директором Івано-Франківського обласного центру зайнятості 20.02.2023 за № 149 підписано наказ «Про повернення коштів» щодо ОСОБА_1 ( а.с. 17)

Згідно з розрахунком дохід ОСОБА_1 за період з 29.08.2022 по 01.12.2022 становить 28400,40 грн. (а.с. 18).

21.02.2023 за № 367-15.3/25-23 Калуською філією Івано-Франківського обласного центру зайнятості на адресу відповідачки надіслано претензію про добровільне повернення незаконно отриманої допомоги по безробіттю за період 29.08.2022 по 08.12.2022 в сумі 28400,40 грн. (а.с. 19).

Як убачається із матеріалів справи, позивач, покликаючись на те, що відповідачка у результаті неповідомлення Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості під час набуття статусу безробітної та призначення допомоги по безробіттю про отримування нею державної соціальної допомоги з надбавкою на догляд за дитиною з інвалідністю, неправомірно набула статусу безробітного та отримала допомогу по безробіттю за вказані вище періоди, просять стягнути з ОСОБА_1 цю суму в судовому порядку.

Однак, посилання позивача на невиконання відповідачкою норми ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», відповідно до якої застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг, як на підставу своїх вимог, суд відхиляє з наступних підстав.

Зі змісту ст.36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» вбачається, що вже застраховані і зареєстровані в установленому порядку як безробітні особи мають обов`язок своєчасно подавати відомості про вищевказані обставини.

Як встановлено із матеріалів справи, відповідачка на момент звернення 29.08.2022 до Долинської районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості з заявою «Про надання статусу безробітного» та з заявою «Про отримання фінансової допомоги по безробіттю» вже одержувала державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю до 18 років та надала копію відповідного посвідчення щодо наявності у неї дитини з інвалідністю до 18 років.Таким чином, вже на момент її звернення, позивач в силу положення ч. 2 ст.34 Закону України «Про загальнообов`язкове соціальне страхування на випадок безробіття» мав перевірити зазначений факт при вирішення питання, чи має вона право на одержання матеріального забезпечення на випадок безробіття.

Суд дійшов висновку, що Долинська районна філія Івано-Франківського обласного центру зайнятості при взятті на облік відповідачки з наданням статусу безробітного і призначення їй допомоги по безробіттю, мала право та були зобов`язані перевірити, зокрема, чи отримує ОСОБА_1 державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, а також допомогу по догляду за особами з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного захворювання.

Твердження позивача про приховання відповідачкою інформації про отримання допомоги по догляду за дитиною з інвалідністю підгрупи А, не заслуговують на увагу, оскільки вказана інформація не є конфіденційною і позивач не був позбавлений можливості перевірити її під час прийняття рішення про надання статусу безробітного і призначення допомоги по безробіттю.

Також не заслуговують на увагу твердження позивача на те, що не всі відомості про особу, які мають значення для надання статусу безробітного та визначення розміру та тривалості виплати допомоги по безробіттю, є доступними у день звернення особи, оскільки, Долинська районна філія Івано-Франківського обласного центру зайнятості мала всі можливості для перевірки даної інформації, шляхом відповідної звірки первинних документів особи з інформацією за даними ПФУ та ЄДРС, крім того, за нормами ч. 1 ст.34 Закону України«Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та ч. 1 розділу ІІ Порядку надання допомоги по безробіттю у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності затвердженого наказом №624 від 06.04.2020 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Долинська районна філія Івано-Франківського обласного центру зайнятості з метою отримання відповідної інформації мала право користуватися в установленому порядку відомостями Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Крім того, із аналізу практики Європейського Суду з прав людини можна дійти висновку, що принцип «належного урядування» також передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовний спосіб (п.70 рішення у справі «Рисовський проти України» від 20.10.201).

При цьому суд вважає за необхідне зауважити, що як убачається із обставин справи, ОСОБА_1 офіційно не працювала, була фактично безробітною, заробіток не отримувала, а кошти, які вона отримувала, здійснюючи догляд за дитиною з інвалідністю, не є заробітком, а є надбавкою на догляд. Подібні виплати за догляд певних категорій осіб призначаються фізичній особі, яка здійснює догляд без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, не в якості заробітку, а в якості допомоги на утримання зазначеної категорії осіб.

Отже, працездатна особа, яка здійснює догляд за дитиною з інвалідністю, чинним законодавством визначається, як непрацююча працездатна особа, а кошти, які отримує така особа, є компенсаційною виплатою, а не доходом.

Аналогічний висновок міститься в ухвалі Верховного Суду від 15 березня 2019 року у справі № 683/1782/16-ц (провадження № 61-4475ск19).

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до положень ч.1 ст.1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Тлумачення вказаної статті свідчить, що законодавцем передбачені два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Вказаний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року № 6-91цс14, постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 545/163/17 (провадження № 61-33727сво18) та підтриманий сталою судовою практикою (постанова Верховного Суду від 04 листопада 2020 року у справі № 382/1728/18).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15 вказала, що правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

З положень закону випливає, що обов`язок спростування презумпції добросовісності покладається на суб`єкта, який відповідні дії (правочин) ставить під сумнів.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07 вересня 2022 року у справі № 677/876/21.

Суд вважає, що позивачем не було доведено факту недобросовісності з боку відповідачки, а отже, немає підстав для висновку що відповідачка не мала права на отримання допомоги по безробіттю, оскільки необхідною умовою для відмови у виплаті допомоги по безробіттю є виключно недобросовісність з боку набувача, і з огляду на принцип змагальності, саме позивач, який вимагає повернення коштів, повинен довести цю обставину.

Відповідачка стверджує, що при зверненні 29.08.2022 в Долинську районну філію Івано-Франківського обласного центру зайнятості з заявою про отримання статусу безробіної та призначення виплати допомоги по безробіттю, надала копію посвідчення щодо наявності у неї на утриманні дитини з інвалідністю з дитинства сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проти чого не заперечила і представник позивача.

В той же час така виплата по догляду за дитиною з інвалідністю до 18 років підгрупи "А" згідно з чинним законодавством не є доходом.

За таких обставин суд прийшов до переконання про відмову в задоволенні позовних вимог Івано-Франківського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про повернення допомоги по безробіттю.

Питання судових витрат слід вирішити у відповідності до вимог статті 141 ЦПК України.

На підставі ст.ст.1212,1215ЦК України,Положення «Продержавну службузайнятості» затвердженогоНаказом Міністерстварозвитку економіки,торгівлі тасільського господарстваУкраїни від16.12.2020№ 2663,Положення «Прореєстр застрахованихосіб Державногореєстру загальнообов`язковогодержавного соціальногострахування» затвердженогоПостановою правлінняПенсійного фондуУкраїни від18.06.2014№ 10-1,Порядку наданнядопомоги побезробіттю утому числіодноразової їївиплати дляорганізації безробітнимпідприємницької діяльностізатвердженого Наказом№624від06.04.2020Міністерства розвиткуекономіки,торгівлі тасільського господарстваУкраїни,Закону України«Про зайнятістьнаселення»,Закону України«Про державнусоціальну допомогуособам зінвалідністю здитинства тадітям зінвалідністю»,Закону України«Про загальнообов`язковедержавне соціальнестрахування навипадок безробіття»,керуючись ст.ст. 141, 258, 259,264, 265, 268, 352,354,355 ЦПК України, суд-

У Х В А Л И В :

У задоволенні позову Івано-Франківськогообласного центрузайнятості до ОСОБА_1 проповернення допомогипо безробіттю - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Позивач : Івано-Франківський обласний центр зайнятості, адреса: м. Івано-Франківськ вул. Деповська, 89-А, код ЄДРПОУ 41688339.

Відповідачка: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , жителька АДРЕСА_1 .

Повний текст рішення виготовлено 03.08.2023.

Суддя Долинського районного суду В. А. Тураш

СудДолинський районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення01.08.2023
Оприлюднено04.08.2023
Номер документу112599725
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —343/1220/23

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Ухвала від 09.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Постанова від 16.11.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Максюта І. О.

Постанова від 16.11.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Максюта І. О.

Ухвала від 30.10.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Максюта І. О.

Ухвала від 25.09.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Максюта І. О.

Ухвала від 14.09.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Максюта І. О.

Рішення від 01.08.2023

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Тураш В. А.

Рішення від 01.08.2023

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Тураш В. А.

Ухвала від 24.05.2023

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Тураш В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні